ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"14" грудня 2017 р.Справа № 924/714/17
за позовом Хмельницької міської ради
до товариства з обмеженою відповідальністю „Вінтаж Плюс»
про стягнення 177893,64 грн. збитків, завданих використанням земельної ділянки без правовстановлюючих документів
Головуючий суддя Смаровоз М.В.
Суддя Гладюк Ю.В.
Суддя Димбовський В.В.
Представники:
позивача: ОСОБА_1 - за довіреністю від 01.06.2017р.;
відповідача: ОСОБА_2 - за довіреністю від 20.09.2017р.
У судовому засіданні 14.12.2017р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення у справі.
Хмельницька міська рада просить суд стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю „Вінтаж Плюс» 177893,64 грн. збитків, завданих використанням земельної ділянки по вул. Львівське шосе, 25/1 у м. Хмельницькому без правовстановлюючих документів.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що відповідач став власником нежитлового приміщення АЗС №1 загальною площею 259,4 кв.м. по вул. Львівське шосе, 25/1 у м.Хмельницькому на підставі договору купівлі-продажу ВРН №246821 від 08.09.2011р., що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо суб'єкта №92888840 від 26.07.2017р. Рішенням тридцять шостої сесії Хмельницької міської ради №69 від 05.03.2014 року відповідачу вирішено наати в оренду земельну ділянку площею 4619 кв.м по вул. Львівське шосе, 25/1 для обслуговування вищевказаного нерухомого майна терміном на 10 років. Оскільки договір оренди землі укладено лише 17.12.2014р., відповідач у період з 01.08.2014р. по 01.12.2014р. право користування вказаною земельною ділянкою у відповідності до вимог законодавства не оформив та плати за користування земельною ділянкою не вносив. Рішенням виконавчого комітету Хмельницької міської ради №247 від 13.04.2017р. затверджено акт визначення розміру збитків за фактичне використання відповідачем земельної ділянки без правовстановлюючих документів. Згідно вказаного акту від 15.03.2017р. територіальній громаді міста Хмельницького за період з 01.08.2014р. по 01.12.2014р. заподіяно збитки у розмірі 177893,64 грн. На адресу відповідача надіслано 25.04.2017р. акт комісії, рішення виконавчого комітету та пропозицію добровільно відшкодувати завдані збитки у десятиденний термін. Однак, відповідач завдані збитки не відшкодував, у зв'язку із чим позивач звернувся із даним позовом до суду.
Відповідач проти позову заперечує, вказуючи, що ст. 156 ЗК України не передбачається такої підстави настання цивільно-правової відповідальності у вигляді відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам, у тому числі у вигляді неодержаних доходів, як неоформлення згідно із законом правовстановлюючих документів (договору оренди) фактичним землекористуванням. На думку відповідача, предметом правового регулювання ст.ст. 156, 157 ЗК України та Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам є відшкодування збитків, заподіяних внаслідок законного вилучення земельних ділянок на користь інших осіб, їх тимчасового зайняття такими користувачами та обумовленого цим неодержання власником (позивачем) доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки, які не мають правових підстав використовувати займані земельні ділянки. З огляду на викладене, робить висновок, що збитки у формі упущеної вигоди, завдані безтитульним користуванням ТОВ "Вінтаж Плюс" земельною ділянкою можливо і мають місце, проте повинні доводитись позивачем з урахуванням положень ст.ст. 224, 225 ГК України, ст. 22 ЦК України на загальних підставах, не пов'язаних із застосуванням положень Порядку №284, ст.ст. 156, 157 ЗК України. Вважає, що позовні вимоги не пов'язані з такими підставами, оскільки грунтуються виключно на спеціальному нормативному акті - Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам.
Крім того, відповідач вважає, що зі змісту рішення тридцять шостої сесії Хмельницької міської ради №69 від 05.03.2014р. не вбачається закінчення граничного терміну для вчинення позивачем дій 01.08.2014р., з огляду на що відповідач обраховує термін з дати доведення його до відома (вручення) витягу з рішення ради для виконання. Крім того, 21.08.2014р. ТОВ „Вінтаж Плюс» з метою виготовлення усіх необхідних документів для доручення до заяви на виготовлення договору оренди землі уклав договір на виготовлення технічної документації земельної ділянки (в тому числі кадастрового плану, плану землекористування та акту визначення меж земельної ділянки в натурі), після виконання якого 10.10.2014р. відповідач звернувся до ЦНАПу Хмельницької міської ради з відповідною заявою. Вказане свідчить про вчинення необхідних дій для усунення перешкод у поданні заяви. У запереченнях вказано про недоведеність протиправної поведінки та вини відповідача у завданні збитків, не надано доказів вжиття необхідних заходів спрямованих на уникнення збитків та своєчасність виготовлення та укладення договору оренди після отримання заяви відповідача.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі, вважаючи їх обґрунтованими. Представник відповідача підтримав позицію, викладену у запереченнях, поданих 10.10.2017р.
Розглядом матеріалів справи встановлено наступне.
Згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо суб'єкта №92888840 від 26.07.2017р. право власності ТОВ "Вінтаж Плюс" на нежитлове приміщення АЗС №1 загальною площею 259,4 кв.м. по вул. Львівське шосе, 25/1 у м.Хмельницькому було зареєстровано 05.12.2011р. на підставі договору купівлі-продажу ВРН №246821 від 08.09.2011р., посвідченого приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу ОСОБА_3 (р/н 5028).
Згідно з витягом з рішення тридцять шостої сесії Хмельницької міської ради №69 від 05.03.2014 року відповідачу надано в оренду земельну ділянку площею 4619 кв.м. по вул. Львівське шосе, 25/1 (кадастровий номер 6810100000:37:001:0059) для будівництва та обслуговування будівель торгівлі терміном на 10 років, зобов'язано землекористувача сплатити плату за землю у розмірі земельного податку до державної реєстрації договору оренди, та юридичну особу зобов'язано укласти договір оренди землі у чотирьохмісячний термін від дати прийняття рішення.
Відповідач звернувся з заявою про укладення договору оренди землі лише 10.10.2014р., що підтверджується відповідною заявою. До матеріалів справи додано договір оренди землі №241/01 від 17.12.2014р. укладений між Хмельницькою міською радою (орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю „Вінтаж Плюс» (орендар), згідно з яким орендодавець на підставі рішення тридцять шостої сесії Хмельницької міської ради №69 від 05.03.2014 року надав орендареві у строкове платне користування земельну ділянку із земель житлової та громадської забудови, яка знаходиться в м. Хмельницькому по вул. Львівське шосе, 25/1 загальною площею 4619 кв.м. строком на 10 років до 05.03.2024 року. У вказаному договорі визначено нормативну грошову оцінку земельної ділянки в розмірі 4 829 692,00 грн. та орендну плату в сумі 579 563,04 грн.
У відповідь на запит Управління земельних ресурсів та земельної реформи щодо надання інформації по сплаті орендної плати визначеної у додатку суб'єктами господарювання, ДПІ у м. Хмельницькому надіслало повідомлення від 11.03.2017р. про те, що ТОВ „Вінтаж Плюс» у 2014 році сплачено 45882,08 грн. за користування земельною ділянкою по вул. Львівське шосе, 25/1 площею 4619 кв.м. Повідомленням №577/02-01-15 від 24.02.2017р. відповідача було повідомлено про дату та час проведення засідання комісії Хмельницької міської ради для визначення збитків власникам землі та землекористувачам та запрошено керівника або представника ТОВ „Вінтаж Плюс» на засідання комісії.
07.03.2017р. відбулося засідання комісії для визначення збитків власникам землі та землекористувачам, яке оформлено протоколом №1. На засіданні прийнято рішення скласти ОСОБА_1 визначення розміру збитків, що підлягають сплаті ТОВ „Вінтаж Плюс» з подальшим затвердженням рішення виконавчого комітету міської ради. Згідно акту визначення розміру збитків від 15.03.2017р. комісія для визначення збитків власникам землі та землекористувачам встановила, що земельна ділянка, площею 0,4619 га, яка знаходиться в м.Хмельницькому по вул. Львівське шосе, 25/1, використовується ТОВ „Вінтаж Плюс» без правовстановлюючих документів на землекористування. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 18.07.2014р. становить 4 829 692,00 грн. Період використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів з 01.08.2014р. по 01.12.2014р. Розмір збитків, заподіяних територіальній громаді становить 177 893,64 грн.
Вказаний розмір збитків також відображено у розрахунку розміру збитків ТОВ „Вінтаж Плюс» по вул. Львівське шосе, 25/1, розрахованих за період з 01.08.2014р. по 01.12.2014р. з врахуванням площі земельної ділянки (4619 кв.м.), нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка в 2014р. становила 4 829 692,00 грн., розміру річної орендної плати в 2014р., яка становила 579563,04 грн. та місячного розміру орендної плати за вказані роки відповідно - 48 296,92 грн.
Рішенням виконавчого комітету Хмельницької міської ради №247 від 13.04.2017р., серед інших, затверджено і акт визначення розміру збитків, заподіяних внаслідок використання земельної ділянки площею 0,4619 га. по вул. Львівське шосе, 25/1 у м. Хмельницькому ТОВ „Вінтаж Плюс» без правовстановлюючих документів, згідно якого сума нарахованих збитків складає 177 893,64 грн.
Копію вищевказаного акту комісії та рішення було надіслано на адресу відповідача з повідомленням №1129/02-01-15 від 25.04.2017р., в якому запропоновано у разі визнання вимог ради добровільно відшкодувати суму збитків. Однак, відповідач вказані збитки не відшкодував, в зв'язку із чим позивач звернувся до суду із даним позовом.
Крім того, відповідачем в обгрунтування своїх заперечень надано копії державного акту на право постійного користування землею ІІ-ХМ №001856 від 25.05.2000р., плану зовнішніх меж землекористування, договору №1243 від 21.08.2014р., акту здачі-приймання виконаних робіт від 23.10.2014р.
Досліджуючи надані докази, оцінюючи їх в сукупності, судом береться до уваги наступне.
Згідно зі ст. 22 Цивільного кодексу України, особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками є: втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода). Під збитками, згідно ч. 2 ст. 224 ГК України, розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов'язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.
Статтею 225 ГК України встановлено, що до складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включається, зокрема, неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов'язання другою стороною.
Для застосування такої міри відповідальності, як відшкодування збитків, необхідна наявність повного складу правопорушення: протиправної поведінки (дії чи бездіяльності) особи; шкідливого результату такої поведінки - збитків; причинного зв'язку між протиправною поведінкою та збитками; вини особи, яка завдала збитки. У разі відсутності, хоча б одного з елементів відповідальність у вигляді відшкодування збитків не наступає.
Статтею 1166 ЦК України передбачено, що майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини. Протиправною є поведінка, яка не відповідає вимогам закону чи іншого нормативного акту, або виявляється у невиконанні чи неналежному виконанні договірного зобов'язання, тягне за собою порушення (зменшення, обмеження) майнових прав і законних інтересів іншої особи. Суб'єктами права на землі комунальної власності, згідно статті 80 ЗК України, є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, незалежно від того, зареєстрована земельна ділянка за територіальною громадою, чи ні.
Відповідно до ст. 206 Земельного кодексу України, використання землі в Україні є платним. Плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (ст. 14 Податкового кодексу України).
Як передбачено ст. 124 ЗК України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Аналогічна норма закріплена у ст. 16 Закону України "Про оренду землі". Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача (ч. 2 ст. 120 ЗК України). Аналогічні положення зазначені і у статті 377 Цивільного кодексу України.
Як вбачається із положень статті 120 ЗК України та статті 377 ЦК України, виникнення права власності на об'єкт нерухомості не є підставою для автоматичного виникнення права власності чи укладення (продовження, поновлення) договору оренди земельної ділянки. Водночас, зі змісту статті 125 ЗК України випливає, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають із моменту державної реєстрації цих прав. Тобто, після виникнення права власності на об'єкт нерухомості власник не звільняється від необхідності оформити право на земельну ділянку відповідно до вимог законодавства.
Наявні матеріали справи свідчать про те, що відповідач - ТОВ „Вінтаж Плюс» став власником нежитлового приміщення АЗС №1 загальною площею 259,4 кв.м. по вул. Львівське шосе, 25/1 у м.Хмельницькому на підставі на підставі договору купівлі-продажу ВРН №246821 від 08.09.2011р., що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо суб'єкта №92888840 від 26.07.2017р.
Відтак, у відповідача з моменту виникнення права власності на нерухоме майно виник обов'язок оформити право користування земельною ділянкою під нерухомим майном та земельною ділянкою для обслуговування цього майна. Однак, матеріали справи не містять доказів своєчасного оформлення відповідачем у встановленому законом порядку права користування земельною ділянкою.
Як вбачається з матеріалів справи, рішенням тридцять шостої сесії Хмельницької міської ради №69 від 05.03.2014 року відповідачу вирішено надати в оренду земельну ділянку площею 4619 кв.м по вул. Львівське шосе, 25/1 для обслуговування вищевказаного нерухомого майна терміном на 10 років. Відповідач звернувся із заявою про укладення договору оренди лише 10.10.2014р., договір оренди землі укладено лише 17.12.2014р., відповідач у період з 01.08.2014р. по 01.12.2014р. право користування вказаною земельною ділянкою у відповідності до вимог законодавства не оформив та необхідної плати за користування земельною ділянкою не вносив. Наведені відповідачем у його запереченнях дії не можна вважати належними заходами, спрямованими на своєчасне оформлення правовстановлюючих документів. Із наведених відповідачем доводів не вбачається, що у нього були об'єктивні перешкоди для своєчасного укладення договору оренди землі, а також того, що відповідач звертався до позивача з приводу укладення такого договору у встановлений рішенням тридцять шостої сесії Хмельницької міської ради №69 від 05.03.2014 року строк.
Наведені вище обставини свідчать про те, що відповідач тривалий час використовував земельну ділянку без оформлення відповідних прав у встановленому порядку, поважних причин, які б перешкоджали здійснити таке оформлення не наведено, що дає підстави для висновку про бездіяльність відповідача у вчиненні передбачених законодавством заходів зі своєчасного оформлення права користування земельною ділянкою. Сплата земельного податку за весь час користування земельною ділянкою, на який посилається відповідач, не звільняла його від обов'язку укладення договору оренди землі. Отже, не оформивши відповідно до чинного законодавства користування земельною ділянкою, відповідач порушив наведені вище положення законодавства.
Використання відповідачем земельної ділянки без правовстановлюючих документів позбавило міську раду, як власника землі, отримувати дохід у вигляді орендної плати за землю, який вона могла би отримувати, якби її право не було порушено, тобто у розмірі суми збитків, визначених у позові.
Відповідно до ч. ч. 2, 3 ст. 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом, зокрема, відшкодування заподіяних збитків. Відповідно до статті 156 ЗК України, власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок, зокрема, неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.
Згідно зі статтею 157 ЗК України, відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.
19 квітня 1993 року Кабінет Міністрів України своєю постановою №284 затвердив Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, змістом пунктів 2, 3 якого передбачено, що розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад. Результати роботи комісій оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії. Відшкодуванню, зокрема, підлягають збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані. Неодержаний доход - це доход, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян. Збитки відшкодовуються власникам землі і землекористувачам, у тому числі орендарями, підприємствами, установами, організаціями та громадянами, що їх заподіяли, за рахунок власних коштів не пізніше одного місяця після затвердження актів комісій (п.п. 3, 5 Порядку).
Отже, системний аналіз зазначених норм матеріального права дозволяє зробити висновок, що у випадку не укладення договору оренди або інших правочинів як правових підстав для користування земельною ділянкою з вини користувача настають правові наслідки, передбачені статтею 157 ЗК України та Порядком. Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом України у постанові від 14.09.2016р. у справі №703/5377/14-ц.
З матеріалів справи вбачається, що на засіданні комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам вирішено скласти акт визначення розміру збитків за фактичне використання відповідачем земельної ділянки без правовстановлюючих документів. Вказаний акт було складено та затверджено рішенням виконкому міської ради. Відповідачем дії посадових осіб та акт у встановленому законом порядку не оскаржено.
Розмір збитків (упущеної вигоди), заявлений позивачем, суд вважає обгрунтованим, оскільки він здійснений з врахуванням площі земельної ділянки, розмір якої сам відповідач зазначив у клопотанні про надання дозволу на розробку землеустрою; розмір річної орендної плати та відповідно орендної плати за місяць розраховано з урахуванням ст. 288 Податкового кодексу України, згідно якої розмір річної орендної плати не може бути меншим ніж 3% нормативної грошової оцінки землі; збитки нараховано за період користування відповідачем земельною ділянкою без правовстановлюючих документів. Розмір розрахованих збитків є підтвердженим та обгрунтованим, оскільки дорівнює сумі, яка могла б надійти до місцевого бюджету, в разі, якщо б договір оренди був укладений між орендодавцем та орендарем та нараховується на підставі даних нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а сплачені відповідачем суми земельного податку були враховані при обрахунку розміру збитків. Сума належних до сплати збитків є різницею між визначеним до сплати розміром орендної плати за нарахований період та сумою земельного податку, що сплачена відповідачем.
З огляду на викладене, неоформлення документів на право користування земельною ділянкою є доведеним фактом та виникло з вини відповідача внаслідок його бездіяльності, що свідчить про протиправну поведінку землекористувача, яким являється відповідач, та причинний зв'язок між його протиправною поведінкою та збитками. Доводи відповідача, викладені у відзиві та додаткових запереченнях, спростовуються викладеними вище обставинами та нормами законодавства, тому до уваги не приймаються.
Беручи до уваги вищенаведене, позовні вимоги обґрунтовані, відповідають чинному законодавству, тому підлягають задоволенню зі стягненням з відповідача судових витрат відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись ст.ст.1, 2, 4 5 , 12, 13, 33, 43-49, 82-85, 115, 116 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю „Вінтаж Плюс» (Дніпропетровська область, м.Дніпро, вул. Молодогвардійська, 6, ідентифікаційний код 37275866) на користь Хмельницької міської ради (р/р 31414544700002, МФО 815013, ЄДРПОУ 38045529, одержувач коштів: УК у м. Хмельницькому/м. Хмельницький/ 24060300, банк одержувача: ГУ ДКСУ у Хмельницькій області, призначення платежу - інші надходження (відшкодування збитків)) 177893,64 грн. збитків, завданих використанням земельної ділянки без правовстановлюючих документів.
Видати наказ.
Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю „Вінтаж Плюс» (Дніпропетровська область, м.Дніпро, вул. Молодогвардійська, 6, ідентифікаційний код 37275866) на користь Хмельницької міської ради (р/р 35410077050100 в ГУ ДКСУ у Хмельницькій області, МФО 815013, код за ЄДРПОУ 04060772) 2668,41 грн. витрат з оплати судового збору.
Видати наказ.
Повний текст рішення складено 14.12.2017р.
Головуючий суддя М.В. Смаровоз
Суддя Ю.В. Гладюк
Суддя В.В. Димбовський
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 14.12.2017 |
Оприлюднено | 17.12.2017 |
Номер документу | 71033701 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Смаровоз М.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні