ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 грудня 2017 рокуЛьвів№ 876/11539/17
Львівський апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді - Носа С. П.,
суддів - Кухтея Р. В., Яворського І. О.;
за участю секретаря судового засідання - Торкот Д. О.;
представника позивача - Шемрая С. Б.;
представників відповідача - Буджака В. М., Кайдана Д.-С. Т.;
третьої особи - ОСОБА_4;
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Івано-Франківської міської ради на постанову Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області від 08 листопада 2017 року в справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Комерційне підприємство СТАНДАРТ-ІФ до Івано-Франківської міської ради про визнання дій протиправними та скасування рішення,-
ВСТАНОВИВ:
09 жовтня 2017 року Івано-Франківським міським судом Івано-Франківської області зареєстровано позовну заяву товариства з обмеженою відповідальністю Комерційне підприємство СТАНДАРТ-ІФ до Івано-Франківської міської ради про визнання дій протиправними, скасування рішення Івано-Франківської міської ради (15 сесія) 7-го демократичного скликання від 30 серпня 2017 року № 245-15 про скасування п. 27 рішення 9 сесії міської ради від 20 січня 2017 року № 365-9 в частині затвердження ТзОВ Комерційне підприємство СТАНДАРТ-ІФ проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, цільове призначення якої змінюється з обслуговування домоволодіння на будівництво та обслуговування багатоквартирного житлового будинку на вулиці Федьковича, 43, площею 0,1094 га з передачею її в оренду, терміном на 5 років (кадастровий номер 2610100000:01:010:0110).
В обґрунтування вимог позовної заяви вказано, що міська рада не має права на скасування попередньо прийнятих рішень індивідуального характеру, прийняте 20 січня 2017 року рішення відповідача № 365-9 є актом одноразового застосування, вичерпує свою дію фактом його виконання та не може бути скасовано чи змінено органом місцевого самоврядування після його прийняття та виконання.
Постановою Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області від 08 листопада 2017 року позов задоволено. Визнано неправомірним дії Івано-Франківської міської ради Івано-Франківської області, які полягають у скасуванні рішення Івано-Франківської міської ради (15 сесія) 7-го демократичного скликання від 30 серпня 2017 року № 245-15 про скасування п. 27 рішення 9 сесії міської ради від 20 січня 2017 року № 365-9 в частині затвердження ТзОВ Комерційне підприємство СТАНДАРТ-ІФ проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, цільове призначення якої змінюється з обслуговування домоволодіння на будівництво та обслуговування багатоквартирного житлового будинку на вулиці Федьковича, 43, площею 0,1094 га з передачею її в оренду, терміном на 5 років (кадастровий номер 2610100000:01:010:0110). Скасовано рішення Івано-Франківської міської ради (15 сесія) 7-го демократичного скликання від 30 серпня 2017 року № 245-15 про скасування п. 27 рішення 9 сесії міської ради від 20 січня 2017 року № 365-9 в частині затвердження ТзОВ Комерційне підприємство СТАНДАРТ-ІФ проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, цільове призначення якої змінюється з обслуговування домоволодіння на будівництво та обслуговування багатоквартирного житлового будинку на вулиці Федьковича, 43, площею 0,1094 га з передачею її в оренду, терміном на 5 років (кадастровий номер 2610100000:01:010:0110).
Не погоджуючись з прийнятою постановою, відповідачем - Івано-Франківською міською радою, подано апеляційну скаргу до Львівського апеляційного адміністративного суду, в якій висловлено прохання скасувати оскаржувану постанову та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні адміністративного позову в повному обсязі.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги вказано, що судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваної постанови було порушено норми матеріального та процесуального права.
В судовому засіданні 14 грудня 2017 року Львівським апеляційним адміністративним судом задоволено клопотання Івано-Франківської міської ради та залучено до участі в справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_4.
Представники відповідача та третя особа, у судовому засіданні, вимоги апеляційної скарги підтримали та просять таку задовольнити.
Представник позивача, у судовому засіданні, вимоги апеляційної скарги заперечив та просить відмовити в задоволенні такої.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників відповідача, третьої особи, пояснення представника позивача, проаналізувавши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів не знаходить підстав для її задоволення.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із ст. 70 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом при вирішенні справи не беруться до уваги. Обставини, які за законом повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися ніякими іншими засобами доказування, крім випадків, коли щодо таких обставин не виникає спору.
Статтею 71 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до ст. 86 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
Встановлено, що рішенням Івано-Франківської міської ради 15 сесії 7 демократичного скликання від 30 серпня 2017 року № 245-15 скасовано пункт 27 рішення 9 сесії міської ради від 20 січня 2017 року № 365-9 Про розгляд клопотань фізичних і юридичних осіб із земельних питань , в частині затвердження товариству з обмеженою відповідальністю Комерційне підприємство СТАНДАРТ-ІФ проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, цільове призначення якої змінюється з обслуговування домоволодіння на будівництво та обслуговування багатоквартирного житлового будинку на вул. Федьковича, 43 площею 0,1094 га, з передачею її в оренду, терміном на пять років (кадастровий номер 2610100000:01:010:0110).
Згідно із ч. 3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Судом апеляційної інстанції здійснено перевірку висновків суду першої інстанції щодо відповідності дій відповідача вимогам ч. 3 ст. 2 КАС України, внаслідок чого суд апеляційної інстанції погоджується з такими та вважає за необхідне зазначити наступне.
Встановлено, що товариство з обмеженою відповідальністю Комерційне підприємство СТАНДАРТ-ІФ є власником домоволодіння, яке розташоване за адресою: м. Івано-Франківськ, вул. Федьковича, 43, що підтверджується копією дублікату, що має силу оригіналу, договору купівлі-продажу домоволодіння від 22.06.2009 року, посвідченого приватним нотаріусом Івано-Франківського міського нотаріального округу, зареєстровано в реєстрі за № 1411, та копією Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 31194948 від 18 грудня 2014 року.
Як вбачається з копії витягу з рішення Івано-Франківської міської ради 9 сесії 7 демократичного скликання Про розгляд клопотань фізичних і юридичних осіб із земельних питань від 20 січня 2017 року № 365-9, пунктом 27 вирішено затвердити товариству з обмеженою відповідальністю Комерційне підприємство СТАНДАРТ-ІФ проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, цільове призначення якої змінюється з обслуговування домоволодіння на будівництво та обслуговування багатоквартирного житлового будинку на вул. Федьковича, 43 площею 0,1094 га, передачею її в оренду, терміном на пять років (кадастровий номер 2610100000:01:010:0110), припинити дію договору оренди земельної ділянки площею 0,1094 га, укладеного ТзОВ Комерційне підприємство СТАНДАРТ-ІФ , від 22 жовтня 2013 року № 3017002, з дня реєстрації нової угоди (а.с. 7).
Згідно копії договору оренди землі від 20 січня 2017 року та копії Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права № 81600702 від 02 березня 2017 року, Івано-Франківська міська рада надала, а товариство з обмеженою відповідальністю Комерційне підприємство СТАНДАРТ-ІФ прийняло в строкове платне користування земельну ділянку, для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку (02.03 згідно КВЦПЗ), яка знаходиться на вул. Федьковича, 43, кадастровий номер земельної ділянки 2610100000:01:010:0110. На підставі пункту 27 рішення 9 сесії 7 демократичного скликання Івано-Франківської ради від 20 січня 2017 року № 365-9, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,1094 (гектарів), у тому числі: під поточним будівництвом 0,1094 га. Договір укладено терміном на 5 (пять) років, термін дії до 20 січня 2022 року (а.с. 9-10, 11).
Статтею 140 Конституції України встановлено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
Частиною 1 ст. 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Згідно ч. 2 ст. 4 Європейської хартії місцевого самоврядування органи місцевого самоврядування в межах закону мають повне право вільно вирішувати будь-яке питання, яке не вилучене зі сфери їхньої компетенції і вирішення якого не доручене жодному іншому органу.
Відповідно до ст. 16 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону.
Згідно ч. 1 ст. 20 Земельного кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
Частиною 2 статті 20 цього Кодексу передбачено, що зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Стаття 71 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачає, що територіальні громади, органи та посадові особи місцевого самоврядування самостійно реалізують надані їм повноваження. Надане органу право діяти саме таким чином тобто наділені дискреційними повноваженнями при вирішенні питань, що віднесені до їх виключної компетенції.
Використовуючи такі повноваження, орган місцевого самоврядування зобов'язаний передусім правильно оцінювати ситуацію, не допускаючи при цьому зловживання владою, дотримуватися мети, для досягнення якої йому було надане такі повноваження. Вчиняючи певну дію чи утримуючись від її вчинення, приймаючи конкретне рішення в межах своєї компетенції, цей орган чи уповноважена ним посадова особа повинні ставити в основу вибору загальні інтереси, спільне благо, виходити лише із необхідності забезпечення захисту майнових чи інших інтересів тієї територіальної громади, яку вони представляють.
Рішенням Конституційного суду України від 16.04.2009 року №7-рп/2009 у справі №1-9/2009 визначено, що органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні акти. До нормативних належать акти, які встановлюють, змінюють чи припиняють норми права, мають локальний характер, розраховані на широке коло осіб та застосовуються неодноразово, а ненормативні акти передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб'єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію. Органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами. Таким чином, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є "гарантією стабільності суспільних відносин" між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення. Ненормативні правові акти органу місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому вони не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.
На підставі вищенаведеного, суд першої інстанції прийшов до вірного висновку, що пункт 27 рішення 9 сесії Івано-Франківської міської ради від 20 січня 2017 року № 365-9 є ненормативним правовим актом, тобто актом одноразового застосування, вичерпав свою дію фактом його виконання, тому він не може бути скасований чи змінений органом місцевого самоврядування після його виконання.
Узагальнюючи викладене, суд апеляційної інстанції переконаний, що судом першої інстанції надано належну оцінку наявним у справі доказам, а їх достатня кількість та взаємний зв'язок у сукупності дали змогу суду першої інстанції зробити вірний висновок про наявність підстав для задоволення позову.
Враховуючи вищенаведене, суд апеляційної інстанції визнає, що судом першої інстанції, при вирішенні даного публічно-правового спору, правильно встановлено обставини справи та ухвалено законне рішення з дотриманням норм матеріального і процесуального права, постанова суду першої інстанції ґрунтується на повно, об'єктивно і всебічно з'ясованих обставинах, доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують, тому підстав для скасування постанови суду першої інстанції немає.
Керуючись ст. ст. 158-160, 195, 196, п. 1 ч. 1 ст. 198, ст. ст. 200, 205, 206, 254 КАС України, суд, -
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Івано-Франківської міської ради - залишити без задоволення, а постанову Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області від 08 листопада 2017 року в справі № 344/13170/17 - без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення.
Ухвала може бути оскаржена у касаційному порядку, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції, протягом двадцяти днів з дня набрання ухвалою законної сили, а у випадку коли, відповідно до частин 3 та 7 ст. 160 КАС України, складення ухвали в повному обсязі відкладено - з дня складення ухвали в повному обсязі.
Головуючий суддя С. П. Нос судді Р. В. Кухтей І. О. Яворський
Повний текст судового рішення виготовлено 18 грудня 2017 року.
Суд | Львівський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.12.2017 |
Оприлюднено | 18.12.2017 |
Номер документу | 71055761 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Коваленко Н.В.
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Нос Степан Петрович
Адміністративне
Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області
Пастернак І. А.
Адміністративне
Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області
Пастернак І. А.
Адміністративне
Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області
Пастернак І. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні