Постанова
від 13.12.2017 по справі 879/11/17
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 грудня 2017 р. Справа № 879/11/17 Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі

Головуючого судді: Жигилія С.П.

Суддів: Перцової Т.С. , Дюкарєвої С.В. ,

за участю секретаря судового засідання Ващук Ю.О.

представників сторін: позивача - ОСОБА_1, відповідача - Шепеля В.М., третьої особи - Герасименка О.Г.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу

за позовом Великобагачанської районної державної адміністрації

до ОСОБА_4 третя особа Служба автомобільних доріг у Полтавській області

про примусове відчуження земельної ділянки,

ВСТАНОВИЛА

Великобагачанська районна державна адміністрація (далі по тексту - позивач, Великобагачанська РДА) звернулась до Харківського апеляційного адміністративного суду з позовом до ОСОБА_4 (далі по тексту - відповідач, ОСОБА_4.), третя особа - Служба автомобільних доріг у Полтавській області, в якому, з урахуванням заяви про зміну (уточнення) позовних вимог, просить суд:

- примусово відчужити у державну власність з мотивів суспільної необхідності земельну ділянку площею 0,35 га, призначеної для ведення підсобного сільського господарства, що належить на праві приватної власності ОСОБА_4 на підставі державного акту на право приватної власності на землю серії НОМЕР_3, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 Великобагачанського району Полтавської області (кадастровий номер НОМЕР_2), за ціною, визначеною звітом про експертну грошову оцінку земельної ділянки від 04.09.2017 року (ідентифікатор звіту за базою ФДМУ 2147848_04092017_FD170904-004), 172 550 грн. 00 коп. (49 грн. 30 коп. за 1 кв. м), шляхом перерахування на зазначений ОСОБА_4 банківський рахунок, звільнивши земельну ділянку протягом 10 днів після попереднього повного відшкодування її вартості Великобагачанською районною державною адміністрацією Полтавської області за рахунок коштів спеціального фонду Державного бюджету;

- уповноважити Службу автомобільних доріг у Полтавській області забезпечити проведення державної реєстрації речових прав на дану земельну ділянку у встановленому законом порядку;

- зобов'язати громадянина ОСОБА_4 надати Великобагачанській районній державній адміністрації Полтавської області реквізити банківського рахунку, на який необхідно перерахувати кошти у розмірі 172 550 грн. 00 коп., як відшкодування повної вартості земельної ділянки площею 0,35 га, (кадастровий номер НОМЕР_2) призначеної для ведення підсобного сільського господарства, що належить на праві приватної власності ОСОБА_4 на підставі державного акту на право приватної власності на землю серії НОМЕР_3, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 Великобагачанського району Полтавської області.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що вилучення земельної ділянки зумовлено реконструкцією автомобільної дороги на підставі Розпорядження Кабінету Міністрів України від 25.03.2016 року № 224-р "Про затвердження проекту "Будівництво обходу с. Красногорівка, км 275 + 000 - км 282 + 000, при реконструкції автомобільної дороги державного значення М-03 Київ-Харків-Довжанський на ділянці Лубни-Полтава, км 210 + 000 - км 300 + 550, км 323 + 000 - км 329 + 050, Полтавська область", яким затверджено поданий Державним агентством автомобільних доріг проект "Будівництво обходу с. Красногорівка, км 275 + 000 - км 282 + 000, при реконструкції автомобільної дороги державного значення М-03 Київ-Харків-Довжанський на ділянці Лубни-Полтава, км 210 + 000 - км 300 + 550, км 323 + 000 - км 329 + 050, Полтавська область", який розроблений державним підприємством "Укрдіпродор" та рекомендований до затвердження державним підприємством "Укрдержбудекспертиза" Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства. Зазначені заходи спрямовані на покращення транспортно-експлуатаційного стану існуючої автодороги М-03 Київ-Харків-Довжанський з підвищенням безпеки дорожнього руху. У межах Великобагачанського району Полтавської області під час проведення проектно-планувальних робіт визначено земельні ділянки, які потрапляють під відчуження для реалізації запланованих будівельних робіт. Одна з таких земельних ділянок належить громадянину ОСОБА_4 на підставі державного акту на право приватної власності на земельну ділянку серії НОМЕР_3, кадастровий номер НОМЕР_2, загальною площею 0,35 га, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 Великобагачанського району Полтавської області. Оскільки відповідачем не надано згоди на такий викуп та, з огляду на наявність підстав для примусового відчуження земельної ділянки, позивач вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню.

ОСОБА_4 подав до суду заяву, в якій вказує, що відчуження частини земельної ділянки площею 0,1093 га із її загального розміру 0,35 га призведе до ізоляції доступу до ділянки в розмірі 0,2407 га, що ускладнить якісний обробіток земельної ділянки ґрунтообробною технікою, у зв'язку з чим просить суд прийняти рішення про відчуження земельної ділянки загального розміру 0,35 га за ціною, визначеною звітом про експертну грошову оцінку земельних ділянок від 04.09.2017 року.

У судовому засіданні представник позивача підтримала позовні вимоги та просила позов задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні суду вимоги позову визнав, погодився відчужити у державну власність земельну ділянку площею 0,35 га.

Представник третьої особи в судовому засіданні просив позовні вимоги задовольнити.

З'ясувавши підстави заявленого позову, вислухавши пояснення осіб, які беруть участь у справі, дослідивши матеріали справи, колегія суддів дійшла висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню з наступних підстав.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.08.2013 року № 562-р "Про затвердження проекту "Реконструкція автомобільної дороги державного значення М-03 Київ-Харків-Довжанський на ділянці Лубни-Полтава, км 210 + 000 - км 300 + 550, км 323 + 000 - км 329 + 050, Полтавська область" затверджено поданий Державним агентством автомобільних доріг проект "Реконструкція автомобільної дороги державного значення М-03 Київ-Харків-Довжанський на ділянці Лубни-Полтава, км 210 + 000 - км 300 + 550, км 323 + 000 - км 329 + 050, Полтавська область", який розроблений державним підприємством "Укрдіпродор" та рекомендований до затвердження державним підприємством "Укрдержбудекспертиза" Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 25.03.2016 року № 224-р "Про затвердження проекту "Будівництво обходу с. Красногорівка, км 275 + 000 - км 282 + 000, при реконструкції автомобільної дороги державного значення М-03 Київ-Харків-Довжанський на ділянці Лубни-Полтава, км 210 + 000 - км 300 + 550, км 323 + 000 - км 329 + 050, Полтавська область" затверджено поданий Державним агентством автомобільних доріг проект "Будівництво обходу с. Красногорівка, км 275 + 000 - км 282 + 000, при реконструкції автомобільної дороги державного значення М-03 Київ-Харків-Довжанський на ділянці Лубни-Полтава, км 210 + 000 - км 300 + 550, км 323 + 000 - км 329 + 050, Полтавська область", який розроблений державним підприємством "Укрдіпродор" та рекомендований до затвердження державним підприємством "Укрдержбудекспертиза" Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства.

Матеріали справи свідчать, що у межах Великобагачанського району Полтавської області під час проведення проектно-планувальних робіт визначено земельні ділянки, які потрапляють під відчуження для реалізації запланованих будівельних робіт. Одна з таких земельних ділянок належить громадянину ОСОБА_4 на підставі державного акту на право приватної власності на земельну ділянку серії НОМЕР_3, кадастровий номер НОМЕР_2, загальною площею 0,35 га, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 Великобагачанського району Полтавської області.

Судом встановлено, що відповідно до статей 6, 13, 41 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", статей 146, 151 Земельного кодексу України, статей 4, 7, 8, 10 Закону України "Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності", розглянувши клопотання Служби автомобільних доріг у Полтавській області від 10.04.2017 року № 01-05/175, Великобагачанською районною державною адміністрацією винесено розпорядження від 25.04.2017 року № 122 "Про викуп земельної ділянки приватної власності з мотиву суспільної необхідності у громадянина ОСОБА_4.", яким, зокрема, вирішено викупити з мотиву суспільної необхідності та за умови відшкодування вартості у громадянина України ОСОБА_4 частину земельної ділянки 0,1093 га, із загальної площі земельної ділянки 0,35 га, кадастровий номер НОМЕР_2, яка належить йому на підставі Державного акта на право приватної власності на землю НОМЕР_6 для будівництва, обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд та ведення особистого підсобного господарства, що розташована за адресою: с. Красногорівка Білоцерківська сільська рада Великобагачанський район Полтавська область (а.с. 14).

Згідно зі звітом про експертну грошову оцінку земельної ділянки площею 0,35 га, кадастровий номер НОМЕР_2, призначеної для ведення підсобного сільського господарства, що розташована за адресою: Полтавська область, Великобагачанський район, АДРЕСА_1 та належить ОСОБА_4 (ідентифікатор звіту за базою ФДМУ 2147848_04092017_FD170904-004) від 04.09.2017 року (виконавець - Приватне підприємство Центр незалежної оцінки та експертизи" (сертифікат суб'єкта оціночної діяльності № 364/17, виданий ФДМУ 21.04.2017 року) та рецензії на вищевказаний звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки від 04.09.2017 року, загальна вартість земельної ділянки площею 0,35 га становить 172 550 грн. 00 коп., у розрахунку на один квадратний метр вартість земельної ділянки становить 49 грн. 30 коп.. Таким чином, виходячи з розрахунку на один квадратний метр вартості земельної ділянки, яка, відповідно до звіту становить 49,30 грн., вартість частини земельної ділянки площею 0,1093 га, яка підлягає відчуженню, становить 53884,90 грн.. Термін проведення процедури викупу - 2017 рік. (а.с.31-72).

З матеріалів справи вбачається, що повідомленням від 26.04.2017 року за вих. № 01-26/157 ОСОБА_4 направлено інформацію про прийняття Великобагачанською районною державною адміністрацією розпорядження від 25.04.2017 року № 122 "Про викуп земельної ділянки приватної власності з мотиву суспільної необхідності у громадянина ОСОБА_4." та повідомлено, що частина належної йому на підставі державного акту на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_6 земельної ділянки площею 0,1093 га, кадастровий номер НОМЕР_2, що розташована за адресою: Полтавська область, Великобагачанський район, АДРЕСА_1 підпадає під викуп для суспільних потреб. Також повідомлено про орієнтовну вартість викупної частини земельної ділянки - 48671,29 грн., яка буде уточнена при проведенні експертної грошової оцінки з відповідним рецензуванням, термін проведення процедури викупу - 2017 рік та джерело фінансування відшкодувань за частину земельної ділянки - кошти спеціального фонду Державного бюджету.

Вищевказане повідомлення отримано ОСОБА_4 04.05.2017 року, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.

У зв'язку з ненаданням ОСОБА_4 згоди або мотивованої відмови від проведення процедури викупу вищезазначеної земельної ділянки, 14.06.2017 року Великобагачанською районною державною адміністрацією повторно направлено ОСОБА_4 лист повідомлення аналогічного змісту за № 01-26/217, який останнім отримано 20.06.2017, про що свідчить копія поштового повідомлення.

Служба автомобільних доріг у Полтавській області листом № 01-05/289 від 19.06.2017 року звернулась до Великобагачанської районної державної адміністрації з клопотанням щодо ініціювання проведення робочої зустрічі працівників РДА, Служби автодоріг, Білоцерківської сільської ради та ОСОБА_4, в ході якої мали намір вжити всіх можливих заходів, спрямованих на вирішення питання щодо відчуження для суспільних потреб належної ОСОБА_4 частини земельної ділянки, в позасудовому порядку.

Великобагачанською районною державною адміністрацією на виконання клопотання Служби автомобільних доріг у Полтавській області прийнято рішення про проведення робочої зустрічі, на яку запрошено ОСОБА_4 листом № 01-26/251 від 05.07.2017 року.

12.07.2017 року у голови Великобагачанської районної державної адміністрації відбулась нарада з питання досудового врегулювання викупу земельної ділянки приватної власності з мотиву суспільної необхідності. ОСОБА_4 на зазначену нараду не з'явився. Оскільки на дату проведення зустрічі місячний термін, передбачений законом, для надання відповіді ОСОБА_4 не сплинув, колегіально було прийнято рішення в разі ненадання будь-якої письмової відповіді громадянином ОСОБА_4, підготувати адміністративний позов про примусове відчуження з мотиву суспільної необхідності частини земельної ділянки площею 0,1093 га із загальної площі земельної ділянки 0,35 га, кадастровий номер НОМЕР_2, яка належить йому на підставі Державного акту на право приватної власності на землю серії НОМЕР_6 та розташована за адресою: Полтавська область, Великобагачанський район, АДРЕСА_1, що підтверджується протоколом № 1 від 12.07.2017 року.

26.07.2017 року Великобагачанською районною державною адміністрацією втретє направлено ОСОБА_4 лист-повідомлення щодо необхідності відчуження належної йому частини земельної ділянки за № 01-26/279, який отримано відповідачем 01.08.2017 року, що підтверджується копією повідомлення про вручення поштового відправлення.

Відсутність добровільної згоди ОСОБА_4 на викуп земельної ділянки для суспільних потреб стала підставою для звернення Великобагачанської районної державної адміністрації до суду з адміністративним позовом про примусове відчуження земельної ділянки відповідача в порядку, визначеному ч.1 ст. 15 Закону України "Про примусове відчуження земельних ділянок, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності".

Адміністративні справи про примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності розглядаються та вирішуються, відповідно до ч.2 ст.183-1 КАС України, апеляційним адміністративним судом за місцем розташування нерухомого майна, що підлягає примусовому відчуженню.

Відповідно до ст.41 Конституції України, примусове відчуження об'єктів права приватної власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності, на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості.

Правові, організаційні та фінансові засади регулювання суспільних відносин, що виникають у процесі відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності визначені Законом України від 17 листопада 2009 року №1559-VI "Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності" (далі по тексту - Закон №1559-VI).

Відповідно до статті 1 Закону №1559-VI, примусове відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності - перехід права власності на земельні ділянки, інші об'єкти нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, до держави чи територіальної громади з мотивів суспільної необхідності за рішенням суду; суспільна необхідність - обумовлена загальнодержавними інтересами або інтересами територіальної громади виключна необхідність, для забезпечення якої допускається примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, у встановленому законом порядку.

Згідно з абзацом 2 частини 3 статті 4 Закону №1559-VI, примусове відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості на підставі та в порядку, встановлених законом.

Положеннями ч.1 ст.7 Закону № 1559-VІ визначено, що органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень та в порядку, визначених цим Законом, мають право викупу земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для таких суспільних потреб: зокрема, будівництво, капітальний ремонт, реконструкція та обслуговування лінійних об'єктів та об'єктів транспортної і енергетичної інфраструктури (доріг, мостів, естакад, нафто-, газо- та водопроводів, ліній електропередачі, зв'язку, аеропортів, морських портів, нафтових і газових терміналів, електростанцій) та об'єктів, необхідних для їх експлуатації.

Відповідно до приписів ст.8 Закону № 1559-VІ, органи виконавчої влади відповідно до своїх повноважень та в порядку, визначених цим Законом, приймають рішення про викуп земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені (крім об'єктів, викуп яких віднесено до повноважень органів місцевого самоврядування), для таких суспільних потреб: зокрема, будівництво, капітальний ремонт, реконструкція та обслуговування лінійних об'єктів транспортної і енергетичної інфраструктури (доріг, мостів, естакад, нафто-, газо- та водопроводів, ліній електропередачі, зв'язку, аеропортів, морських портів, нафтових і газових терміналів, електростанцій) та об'єктів, необхідних для їх експлуатації.

Статтею 10 Закону № 1559-VІ встановлено порядок та умови прийняття рішення про викуп земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, для суспільних потреб. Зокрема, передбачено, що ініціатива щодо викупу земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, для суспільних потреб може належати лише органам виконавчої влади чи органам місцевого самоврядування, спеціальним адміністраціям щодо управління територіями та об'єктами природно-заповідного фонду, особам, які отримали спеціальний дозвіл (ліцензію) на користування надрами, і підприємствам, які здійснюють будівництво, капітальний ремонт, реконструкцію, експлуатацію об'єктів транспортної та енергетичної інфраструктури, захисних гідротехнічних споруд і які погодили місце розташування таких об'єктів у випадках та в порядку, визначених статтею 151 Земельного кодексу України.

Орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, який прийняв рішення про викуп земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, зобов'язаний письмово повідомити про це їх власника (власників) протягом п'яти днів з дня прийняття такого рішення, але не пізніше як за три місяці до їх викупу. Цей строк поширюється також на тих осіб, які стануть власниками об'єктів протягом трьох місяців з дня надходження зазначеного повідомлення.

Приписами ч.1 ст.11 Закону № 1559-VІ визначено, що власник (власники) земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, протягом одного місяця з дня отримання інформації (письмового повідомлення) згідно із статтею 10 цього Закону письмово повідомляє відповідний орган місцевого самоврядування про надання згоди на проведення переговорів щодо умов викупу або відмову від такого викупу.

Згідно зі ст. 15 Закону №1559-VI, у разі неотримання згоди власника земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з викупом цих об'єктів для суспільних потреб зазначені об'єкти можуть бути примусово відчужені у державну чи комунальну власність лише як виняток з мотивів суспільної необхідності і виключно під розміщення: об'єктів національної безпеки і оборони; лінійних об'єктів та об'єктів транспортної і енергетичної інфраструктури (доріг, мостів, естакад, магістральних трубопроводів, ліній електропередачі, аеропортів, морських портів, нафтових і газових терміналів, електростанцій) та об'єктів, необхідних для їх експлуатації; об'єктів, пов'язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення; об'єктів природно-заповідного фонду; кладовищ.

Примусове відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності здійснюється за рішенням суду.

Згідно з частиною першою статті 16 Закону №1559-VI, орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, що прийняв рішення про відчуження земельної ділянки, у разі недосягнення згоди з власником земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, щодо їх викупу для суспільних потреб відповідно до розділу II цього Закону звертається до адміністративного суду із позовом про примусове відчуження зазначених об'єктів.

З системного аналізу наведених норм законодавства вбачається, що у разі наявного факту відмови власника об'єкта права приватної власності від укладення договору купівлі-продажу або іншого правочину щодо відчуження такого об'єкта орган, що приймав рішення про його викуп, приймає рішення про примусове відчуження об'єкта права приватної власності.

Таке рішення, одночасно, є передумовою звернення органу, що прийняв рішення про відчуження земельної ділянки, до адміністративного суду із позовом про примусове відчуження земельної ділянки.

Так, вимога про примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, підлягає задоволенню, у разі якщо позивач доведе, що будівництво, капітальний ремонт, реконструкція об'єктів, під розміщення яких відчужується відповідне майно, є неможливим без припинення права власності на таке майно попереднього власника (ч.2 ст.16 Закону № 1559-VІ).

Згідно з ч.3 ст.16 Закону № 1559-VІ, у разі задоволення позовних вимог рішенням суду визначається викупна ціна та порядок її виплати, а також перелік та порядок надання майна замість відчуженого.

Так, судовим розглядом встановлено, що розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27.12.2008 року № 1623-р "Про схвалення техніко-економічного обґрунтування будівництва, реконструкції та капітального ремонту автомобільної дороги за напрямком Київ-Харків-Дебальцеве-Ізварине (М-03, М-04)" схвалено техніко-економічне обґрунтування будівництва, реконструкції та капітального ремонту автомобільної дороги за напрямком Київ-Харків-Дебальцеве-Ізварине (М-03, М-04), розроблене Укрдіпродором та рекомендоване до схвалення Центральною службою Укрдержінвестекспертизи Мінрегіонбуду.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 11.02.2010 року № 211-р "Питання розроблення та затвердження проектної документації для будівництва, реконструкції та капітального ремонту автомобільних доріг" погоджено пропозицію Державної служби автомобільних доріг щодо розроблення проектної документації для будівництва, реконструкції та капітального ремонту окремих ділянок автомобільних доріг, техніко-економічне обґрунтування будівництва, реконструкції та капітального ремонту, яких затверджене та схвалене, зокрема, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27.12.2008р. № 1623-р "Про схвалення техніко-економічного обґрунтування будівництва, реконструкції та капітального ремонту автомобільної дороги за напрямком Київ-Харків- Дебальцеве-Ізварине (М-03, М-04)".

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.08.2013 року № 562-р "Про затвердження проекту "Реконструкція автомобільної дороги державного значення М-03 Київ-Харків-Довжанський на ділянці Лубни-Полтава, км 210 + 000 - км 300 + 550, км 323 + 000 - км 329 + 050, Полтавська область" затверджено поданий Державним агентством автомобільних доріг проект "Реконструкція автомобільної дороги державного значення М-03 Київ-Харків-Довжанський на ділянці Лубни-Полтава, км 210 + 000 - км 300 + 550, км 323 + 000 - км 329 + 050, Полтавська область", який розроблений державним підприємством "Укрдіпродор" та рекомендований до затвердження державним підприємством "Укрдержбудекспертиза" Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 25.03.2016 року № 224-р "Про затвердження проекту "Будівництво обходу с. Красногорівка, км 275 + 000 - км 282 + 000, при реконструкції автомобільної дороги державного значення М-03 Київ-Харків-Довжанський на ділянці Лубни-Полтава, км 210 + 000 - км 300 + 550, км 323 + 000 - км 329 + 050, Полтавська область" затверджено поданий Державним агентством автомобільних доріг проект "Будівництво обходу с. Красногорівка, км 275 + 000 - км 282 + 000, при реконструкції автомобільної дороги державного значення М-03 Київ-Харків-Довжанський на ділянці Лубни-Полтава, км 210 + 000 - км 300 + 550, км 323 + 000 - км 329 + 050, Полтавська область", який розроблений державним підприємством "Укрдіпродор" та рекомендований до затвердження державним підприємством "Укрдержбудекспертиза" Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства.

Із матеріалів справи вбачається, що за результатами розгляду клопотання Служби автомобільних доріг у Полтавській області 10.04.2017 року № 01-05/175, Великобагачанською районною державною адміністрацією винесено розпорядження від 25.04.2017 року № 122 "Про викуп земельної ділянки приватної власності з мотиву суспільної необхідності у громадянина ОСОБА_4.".

Суд зауважує, що вищевказані розпорядження Кабінету Міністрів України від 25.03.2016 року №224-р. та розпорядження голови Великобагачанської районної державної адміністрації від 25.04.2017 року № 122 є чинними та підлягають виконанню.

Так, згідно зі звітом про експертну грошову оцінку земельної ділянки площею 0,35 га, кадастровий номер НОМЕР_2, призначеної для ведення підсобного сільського господарства, що розташована за адресою: Полтавська область, Великобагачанський район, АДРЕСА_1 та належить ОСОБА_4 (ідентифікатор звіту за базою ФДМУ 2147848_04092017_FD170904-004) від 04.09.2017 року (виконавець - Приватне підприємство Центр незалежної оцінки та експертизи" (сертифікат суб'єкта оціночної діяльності № 364/17, виданий ФДМУ 21.04.2017 року) та рецензії на вищевказаний звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки від 04.09.2017 року, загальна вартість земельної ділянки площею 0,35 га становить 172 550 грн. 00 коп..

Під час розгляду справи встановлено, що ОСОБА_4 не надано добровільної згоди на викуп земельної ділянки для суспільних потреб.

З огляду на викладене, суд зазначає, що позивачем дотримано встановлену законом процедуру вирішення спору в досудовому порядку, а тому спірна земельна ділянка, яка належить відповідачу на праві власності, який у позасудовому порядку не дав згоди на її відчуження, підлягає примусовому відчуженню у державну власність з мотивів суспільної необхідності - реконструкції автомобільної дороги державного значення М-03 Київ-Харків-Довжанський на ділянці Лубни-Полтава, км 210 + 000 - км 300 + 550, км 323 + 000 - км 329 + 050, Полтавська область (Будівництво обходу с. Красногорівка, км 275 + 000 - км 282 + 000, при реконструкції автомобільної дороги державного значення М-03 Київ-Харків-Довжанський на ділянці Лубни-Полтава, км 210 + 000 - км 300 + 550, км 323 + 000 - км 329 + 050, Полтавська область"), оскільки проведення вказаних робіт без припинення права власності відповідача на цю земельну ділянку є неможливим.

На підставі вищевикладеного, колегія суддів дійшла висновку, що позов Великобагачанської районної державної адміністрації в частині примусового відчуження у державну власність з мотивів суспільної необхідності земельної ділянки площею 0,35 га, призначеної для ведення підсобного сільського господарства, що належить на праві приватної власності ОСОБА_4 на підставі державного акту на право приватної власності на землю серії НОМЕР_3, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 Великобагачанського району Полтавської області (кадастровий номер НОМЕР_2), за ціною, визначеною звітом про експертну грошову оцінку земельної ділянки від 04.09.2017 року (ідентифікатор звіту за базою ФДМУ 2147848_04092017_FD170904-004), у розмірі 172 550 грн. 00 коп. (49 грн. 30 коп. за 1 кв. м), шляхом перерахування на зазначений ОСОБА_4 банківський рахунок, звільнивши земельну ділянку протягом 10 днів після попереднього повного відшкодування її вартості Великобагачанською районною державною адміністрацією Полтавської області за рахунок коштів спеціального фонду Державного бюджету, є обгрунтованим та таким, що підлягає задоволенню.

Позовні вимоги про уповноваження Служби автомобільних доріг у Полтавській області забезпечити проведення державної реєстрації речових прав на дану земельну ділянку у встановленому законом порядку, колегія суддів вважає такими, що не підлягають задоволенню, з огляду на те, що положеннями Кодексу адміністративного судочинства України не передбачено права суду покладення будь-яких обов'язків на третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору.

Також колегія суддів зазначає, що оскільки відповідачем в судовому засіданні надано позивачу реквізити банківського рахунку, на який необхідно перерахувати кошти як відшкодування повної вартості земельної ділянки площею 0,35 га, відкритого в Публічному акціонерному товаристві "Державний ощадний банк України" - Філія Полтавське ОУ АТ "Ощадбанк" Установа банку № філія - Полтавське обласне управління АТ "Ощадбанк" ТВБВ №10016/070 (код банку - 331467, код ЄДРПОУ -НОМЕР_1, № поточного рахунку - НОМЕР_4), позов в частині зобов'язання громадянина ОСОБА_4 надати Великобагачанській районній державній адміністрації Полтавської області реквізити банківського рахунку, на який необхідно перерахувати кошти у розмірі 172 550 грн. 00 коп., як відшкодування повної вартості земельної ділянки площею 0,35 га, (кадастровий номер НОМЕР_2) призначеної для ведення підсобного сільського господарства, що належить на праві приватної власності ОСОБА_4 на підставі державного акту на право приватної власності на землю серії НОМЕР_3, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 Великобагачанського району Полтавської області задоволенню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 3, 7, 12, 86, 158, 159, 161-163, 183-1, 186 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А

Адміністративний позов Великобагачанської районної державної адміністрації задовольнити частково.

Примусово відчужити у державну власність з мотивів суспільної необхідності земельну ділянку площею 0,35 га, призначеної для ведення підсобного сільського господарства, що належить на праві приватної власності ОСОБА_4 на підставі державного акту на право приватної власності на землю серії НОМЕР_3, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 Великобагачанського району Полтавської області (кадастровий номер НОМЕР_2), за ціною, визначеною звітом про експертну грошову оцінку земельної ділянки від 04.09.2017 року (ідентифікатор звіту за базою ФДМУ 2147848_04092017_FD170904-004), в розмірі 172 550 грн. 00 коп. (49 грн. 30 коп. за 1 кв. м), шляхом перерахування коштів на банківський рахунок ОСОБА_4 в Публічному акціонерному товаристві "Державний ощадний банк України" - Філія Полтавське ОУ АТ "Ощадбанк" Установа банку № філія - Полтавське обласне управління АТ "Ощадбанк" ТВБВ №10016/070 (код банку - 331467, код ЄДРПОУ -НОМЕР_1, № поточного рахунку - НОМЕР_4), звільнивши земельну ділянку протягом 10 днів після попереднього повного відшкодування її вартості Великобагачанською районною державною адміністрацією Полтавської області за рахунок коштів спеціального фонду Державного бюджету.

В іншій частині позову Великобагачанської районної державної адміністрації відмовити.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подачі апеляційної скарги до Вищого адміністративного суду України протягом десяти днів з дня отримання копії повного тексту постанови.

Головуючий суддя Жигилій С.П. Судді Перцова Т.С. Дюкарєва С.В. Повний текст постанови виготовлений та підписаний 18.12.2017 р.

СудХарківський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.12.2017
Оприлюднено18.12.2017
Номер документу71055976
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —879/11/17

Постанова від 13.12.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 08.11.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні