5.1.2
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
Іменем України
13 грудня 2017 рокуСєвєродонецькСправа № 812/1694/17
Луганський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Кисельової Є.О.,
при секретарі: Ждановій Г.Є.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Державної служби геології та надр України до товариства з обмеженою відповідальністю "МАКСІМУМ 999" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 21.06.2012 № 5590,-
ВСТАНОВИВ:
15 листопада 2017 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Державної служби геології та надр України (далі - Позивач) до товариства з обмеженою відповідальністю "МАКСІМУМ 999" (далі - Відповідач, ТОВ "МАКСІМУМ 999") про анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 21.06.2012 № 5590.
В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив наступне.
ТОВ "МАКСІМУМ 999" надано спеціальний дозвіл на користування надрами №5590 від 21 червня 2012 року, невід'ємною частиною якого є угода про умови користування надрами, від 16.01.2012.
З моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, у відповідача, як у надрокористувача, виникли права та обов'язки, встановлені Кодексом України про надра та Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615.
Посилаючись на статтю 24 Кодексу України про надра та Угоду про умови користування надрами, Позивач стверджував, що Відповідач був зобов'язаний у встановленому порядку подавати до державного науково-виробничого підприємства "Державний інформаційний геологічний фонд України" щорічні звіти, як підтвердження експлуатації корисних копалин.
Державне науково-виробниче підприємство "Державний інформаційний геологічний фонд України" листом №02/302-0972 від 07.04.2015 надано перелік надрокористувачів Донецької та Луганської областей, інформація щодо руху запасів за формою ф.5-гр за 2014 рік до ДНВП "Геонформ України" не надходила.
Листом ДНВП "Геоінформ України" №02/302-1493 від 26.04.2016 надано перелік надрокористувачів інформація щодо руху запасів за формою ф.5-гр за 2015 рік до ДНВП "Геоінформ України" не надходила.
За результатами опрацювання вищевказаних листів встановлено, що ТОВ "МАКСІМУМ 999" в порушення вимог Угоди про умови користування надрами та статті 24 Кодексу України про надра не подано до ДНВП "Геоінформ України" щорічні звіти відповідної форми статистичної звітності, як підтвердження експлуатації корисних копалин за 2014 та 2015 роки.
У зв'язку з цим та з метою запобігання порушенням вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр Держгеонадра України як орган, що здійснює державний геологічний контроль відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2011 року № 1294, видало наказ від 19 травня 2015 року № 122 щодо зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами. Цим наказом встановлений строк для усунення порушень законодавства про надра з боку відповідача - 30 календарних днів.
Наказом Держгеонадра України від 16.08.2016 № 257 встановлено ТОВ "МАКСІМУМ 999" додатковий (10 календарних днів) термін для усунення наведених порушень.
Наказом Держгеонадра України №1 від 10.01.2017 повторно встановлено ТОВ "МАКСІМУМ 999" додатковий (до 01.03.2017) термін для усунення порушень у сфері надрокористування.
Однак, після спливу зазначеного строку жодної відповіді від відповідача не надходило.
Позивачем подано оголошення до офіційного вісника "Урядовий кур'єр" (№88 від 16.05.2017) з проханням надати до Держгеонадра України у 15-денний строк з моменту опублікування оголошення, власну позицію на припинення права користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами у зв'язку з порушенням вимог передбачених спеціальним дозволом.
Враховуючи, що Відповідач порушив законодавство в сфері надрокористування та не усунув порушення, на думку Позивача, наявні підстави для анулювання дозволу відповідно до статті 26 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку 615.
Позивач зазначав, що на час звернення до суду з цим позовом жодних листів чи інформації про усунення порушень від відповідача не надходило, а тому просив припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 16 січня 2012 року № 5458 (арк. спр. 4-7).
Представник позивача в судове засідання не прибув, про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлений належним чином (арк. спр. 58),
Представник відповідача в судове засідання не прибув, згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 13.12.2017 №1003392961 зареєстроване місцезнаходження відповідача: 94653, Луганська область, Антрацитівський район, селище міського типу Красний Кут, вулиця Радянська, 24 (арк. спр. 55-57).
Згідно з довідкою Луганського окружного адміністративного суду від 17.11.2017 та 06.12.2017 встановлено неможливість надіслання поштового відправлення в даній адміністративній справі відповідачу, оскільки згідно листа в.о. директора ЛД УДППЗ "Укрпошта" від 26.10.2017 № 594 з 07 листопада 2014 УДППЗ "Укрпошта" (з урахуванням оновленої інформації) не здійснює пересилання пошти та тимчасово послуги поштового зв'язку не надаються у Луганській області до смт. Красний Кут Антрацитівського району Луганської області). Інформацію про дату розгляду даної справи розміщено на офіційному веб-сайті Луганського окружного адміністративного суду adm.lg.court.gov.ua.
Відповідно до частини 1 статті 39 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) якщо зареєстроване у встановленому законом порядку місце проживання (перебування) відповідача, третіх осіб, свідків невідоме, суд може здійснити їх виклик через засоби масової інформації за останнім відомим місцем їхнього проживання (перебування) на території України.
Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 року №972-р друкованим засобом масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження, в якому у 2017 році розміщуються оголошення про виклик до суду відповідача, третіх осіб, свідків, місце фактичного проживання (перебування) яких невідоме, повістки про виклик підозрюваного, обвинуваченого та інформація про процесуальні документи, є газета "Урядовий кур'єр", а друкованим засобом масової інформації місцевої сфери розповсюдження визначені: в Луганській області - "Вісті Луганщини".
Враховуючи положення статті 39 КАС України судом у друкованому засобі масової інформації місцевої сфери розповсюдження в Луганській області - в газеті "Вісті Луганщини" від 06.12.2017 № 40 (46) було опубліковано оголошення про виклик ТОВ "МАКСІМУМ 999" в судове засідання 13.12.2017 на 14 год. 00 хв. (арк. спр. 52-А).
Таким чином, судом вжито всіх заходів щодо належного повідомлення Відповідача про дату, час та місце розгляду заяви.
Суд, дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 69-72 КАС України, дійшов такого.
Відповідач - ТОВ "МАКСІМУМ 999" (ідентифікаційний код 36030967) зареєстроване як юридична особа 04.09.2008 Реєcтраційною службою Антрацитівського міськрайонного управління юстиції Луганської області, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесений запис за номером 13801020000001079; в стані припинення не перебуває (арк. спр. 55-57).
21 червня 2012 року Державна служба геології та надр України видало ТОВ "МАКСІМУМ 999" спеціальний дозвіл на користування надрами № 5590 (арк. спр. 10,10 на звороті).
Цей дозвіл надав відповідачу право на видобування кам'яного вугілля у шахтоділянках № 1, виділених у межах ділянки Краснолуцька Північна, пласт h10 (Луганська область, Антрацитівський район), площею 1,15 км2. Дозвіл виданий строком на 20 років.
Особливі умови спеціального користування надрами полягали в покладанні на надрокористувача низки обов'язків, а саме:
-протягом трьох років затвердити запаси вугілля ДКЗ України;
-виконання рекомендацій ДКЗ України, протокол від 29.11.2011 № 2470 (апробовано);
-виконання умов: Луганської обласної ради - рішення від 25.11.2011 №7/85, Мінприроди України - лист від 16.12.2011 № 24697/06/10-11, Державного управління охорони навколишнього середовища в Луганській області від 03.11.2011 № 8620 (екологічна картка № 1456), Держгірпромнагляду - лист від 13.12.2011 № 1/02-3.1.12/9536; Луганської обласної ради - рішення від 27.05.2011 №5/108;
-щорічна звітність перед ДНВП "Геоінформ України" про стан запасів корисних копалин за формою 5-гр;
-своєчасна і в повному обсязі сплата обов'язкових платежів до Державного бюджету згідно з чинним законодавством;
-обов'язкове проведення моніторингу та наукове супроводження виконання особливих умов користування надрами, передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами відповідно до абзацу третього пункту 26 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 (арк. спр. 10 на звороті).
Невід'ємною частиною спеціального дозволу є Угода про умови користування надрами від 21 червня 2012 року № 5590, укладена між Державною службою геології та надр України та ТОВ "МАКСІМУМ 999" (арк. спр. 11-15).
Згідно з пунктом 7.2 Угоди надрокористувач зобов'язаний у встановленому порядку подавати до ДНВП "Геоінформ України" щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр (арк. спр. 14).
Таким чином, подання до ДНВП "Геоінформ України" щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр є обов'язковою умовою спеціального користування надрами, прямо передбаченою дозволом та Угодою.
Листом від 07.04.2015 № 02/302-0972 та листом від 26.04.2016 державне науково-виробниче підприємство "Державний інформаційний геологічний фонд України" повідомило Держгеонадра України, що інформація від надрокористувачів Донецької та Луганської областей щодо руху запасів (форма 5-гр) за 2014-2015 роки не надходила (арк. спр. 17, 30).
19 травня 2015 року Держгеонадра України видано наказ № 122 "Щодо зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами" (арк. спр. 20).
Відповідно до пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, у зв'язку з невиконанням надрокористувачами особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме щорічного звітування перед ДНВП "Геоінформ України" щодо руху запасів за формами №№5-гр, 6-гр, 7-гр, за 2014 рік та враховуючи пропозиції Робочої групи Державної служби геології та надр України для попереднього розгляду питань продовження строку дії, переоформлення, внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами, внесення змін до Угоди про умови користування надрами, зупинення, поновлення дії, анулювання спеціального дозволу на користування надрами наказано зупинити дію спеціальних дозволів на користування надрами згідно з переліком, наведеним у додатку до цього наказу (арк. спр. 20).
Як свідчить витяг з Переліку спеціальних дозволів на користування надрами, дія яких зупинена (додаток до наказу від 19 травня 2015 року № 122) Держгеонадра України на підставі протоколу прийнято рішення №6-15 від 14.05.2015 щодо зупинення дії дозволу, надрокористувачу надати 30 календарних днів для усунення порушень (арк. спр. 21).
Перелік надрокористувачів Донецької та Луганської областей, яким наказом Держгеонадра України від 19 травня 2015 року № 122 зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами та надано 30 календарних днів для усунення порушень у зв'язку з ненаданням щорічного звіту перед ДНВП "Геоінформ України" щодо руху запасів за формами №№ 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2014 рік оприлюднений в офіційному друкованому виданні "Урядовий кур'єр".
ТОВ "МАКСІМУМ 999" включене до цього переліку під № 170 (арк. спр. 22).
Докази усунення Відповідачем допущених ним порушень у визначений Держгеонадра України строк суду не надані.
16 травня 2017 року в офіційному друкованому виданні "Урядовий кур'єр" оприлюднене оголошення, яким Держгеонадра України повідомили, що у зв'язку із не усуненням надрокористувачами причин зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами (перелік додається) прийнято рішення припинити право користування надрами у судовому порядку (арк. спр. 37).
Вирішуючи справу по суті, до спірних правовідносин суд застосовує нижченаведені правові норми.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування, та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1174.
Пунктом 4 зазначеного Положення визначено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.
Таким чином, позивач у справі - суб'єкт владних повноважень, на якого чинним законодавством покладені владні управлінські функції для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування.
Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовано Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (далі - Порядок № 615).
Згідно з пунктом 23 Порядку № 615 право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".
Відповідно до пункту 25 Порядку № 615 про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, видачу дубліката, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження. Наказ Держгеонадр та розпорядження Ради міністрів Автономної Республіки Крим про зупинення, анулювання дозволу, рішення про відмову в наданні чи продовженні строку дії дозволу можуть бути оскаржені в установленому законодавством порядку.
Частиною 1 статті 26 Кодексу України про надра визначені підстави припинення права користування надрами, відповідно до якої право користування надрами припиняється в разі:
1) якщо відпала потреба в користуванні надрами;
2) закінчення встановленого строку користування надрами;
3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано в користування;
4) користування надрами із застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення;
5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;
6) якщо користувач без поважних причин протягом 2 років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу 180 календарних днів не приступив до користування надрами;
7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої в користування ділянки надр.
Відповідно до частини 2 статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, в разі незгоди користувачів - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Тобто, право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, самостійно або в судовому порядку.
Порушення вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр, є самостійною підставою для припинення права користування ними згідно з пунктом 5 частини 5 частини 1 статті 26 Кодексу України про надра.
Судом установлено, що однією з умов користування надрами, яка передбачена дозволом від 21.06.2012 № 5590 та пунктом 7.2 розділу 7 Угоди про умови користування надрами, було подання ДНВП "Геоінформ України" щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр.
ТОВ "МАКСІМУМ 999" цього обов'язку не виконало.
Згідно з частиною 2 статті 26 Кодексу України про надра орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому пунктом 5 частини 1 статті 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.
З огляду на те, що ТОВ "МАКСІМУМ 999" не надало згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення цього права в судовому порядку.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, беручи до уваги, що ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку про задоволення позову.
Відповідно до частини 4 статті 94 КАС України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.
Керуючись статтями 2-15, 17-20, 23, 26, 69-72, 94, 98, 159-163, 167, 185-186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов Державної служби геології та надр України до товариства з обмеженою відповідальністю "МАКСІМУМ 999" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 21.06.2012 № 5590 - задовольнити.
Припинити право користування надрами товариству з обмеженою відповідальністю "МАКСІМУМ 999" (94653, Луганська область, Антрацитівський район, селище міського типу Красний Кут, вулиця Радянська, будинок 24, код ЄДРПОУ 36030967) шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 21 червня 2012 року № 5590.
Постанова суду може бути оскаржена в апеляційному порядку до Донецького апеляційного адміністративного суду.
Апеляційна скарга подається до Донецького апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 КАС України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.
Повний текст постанови складено 18 грудня 2017 року.
Суддя Є.О. Кисельова
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.12.2017 |
Оприлюднено | 22.12.2017 |
Номер документу | 71072445 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
Є.О. Кисельова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні