Справа № 815/5843/17
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 грудня 2017 року Одеський окружний адміністративний суд:
під головуванням судді Андрухіва В.В.
за участю секретаря Рижук В.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м.Одесі справу за адміністративним позовом Головного управління Держпраці в Одеській області до Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "САЛ.ЮТ" про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю), дозвільної системи у сфері господарської діяльності, -
ВСТАНОВИВ:
До суду надійшов адміністративний позов Головного управління Держпраці в Одеській області до Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "САЛ.ЮТ" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду до ОСББ "САЛ.ЮТ" (юридична адреса: вул. Академіка Філатова, 84, м. Одеса, 65074, код ЄДРПОУ 40132349), шляхом зобов'язання ОСББ "САЛ.ЮТ" повністю зупинити виконання робіт з експлуатації ліфта, заводський №93400, який розташований за адресою: вул. Академіка Філатова, 84, м. Одеса, 65074, у зв'язку із загрозою життю та здоров'ю людей.
Ухвалою судді від 14 листопада 2017 року відповідно до ст. 183-2 КАС України відкрито скорочене провадження по справі.
Згідно ч. 3 ст. 183-2 КАС України, відповідач у десятиденний строк з дня одержання такої ухвали та копій документів може подати заперечення проти позову та необхідні документи або заяву про визнання позову. Якщо справа розглядається судом за місцезнаходженням відповідача, то заперечення проти позову чи заява про визнання позову мають бути подані безпосередньо до канцелярії суду.
28.11.2017 року через канцелярію суду від ОСББ "САЛ.ЮТ" надійшли заперечення проти позову.
Адміністративну справу призначено до розгляду у судовому засіданні ухвалою від 30.11.2017 року.
В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначив, що відповідно до наказу ГУ Держпраці в Одеській області від 26.10.2017 року №1331, згідно до вимог Конвенції міжнародної організації праці №81, яка ратифікована Україною 08.09.2004 року, ст.39 Закону України "Про охорону праці", ст.6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", на предмет перевірки якості виконання раніш виданого припису №294-444 від 21.03.2017 року, у період з 27.10.2017 року по 30.10.2017 року посадовою особою ГУ Держпраці в Одеській області було проведено позапланову перевірку ОСББ "САЛ.ЮТ" (вул. Академіка Філатова, 84, м. Одеса, 65074, код ЄДРПОУ 40132349). Представник позивача вказав, що під час проведення позапланової перевірки ОСББ "САЛ.ЮТ" було виявлено три порушення нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, з яких три створює загрозу життю та здоров'ю людей.
Представник позивача вважав, що у зв'язку із виникненням загрози життю та/або здоров'ю людей, є підстави для негайного зупинення робіт (виробництва) з експлуатації ліфта задовський №93400, який розташований за адресою: вул. Академіка Філатова, 84, м. Одеса, 65074.
Під час судового розгляду представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив їх задовольнити.
Представники відповідача в судовому засіданні проти задоволення позову заперечували, зазначили, що після перевірки, 21.03.2017 року на керуючого будинком ОСОБА_1 був накладений штраф у розмірі 340 грн., штраф був сплачений 29.03.2017 року. Як вказали представники відповідача, були виконані роботи по усуненню недоліків по акту перевірки, про що було письмово повідомлено Відділ нагляду на виробництвах і на об'єктах підвищеної безпеки. 30.10.2017 року була знову проведена перевірка, і на голову правління ОСББ "САЛ.ЮТ" ОСОБА_2 накладено штраф у розмірі 510 грн., штраф був сплачений 08.11.2017 року. Також представники відповідача зазначили, що згідно вимог НПАОП 0.00-1.02-08 п.9.7.15, 20.06.2017 року ДП "Чорноморський експертно-технічний центр держпраці" було проведено експертне обстеження ліфта (заводський №93400). Після отримання висновків експертизи, голова правління ОСББ "САЛ.ЮТ" звернулась до Департаменту міського господарства з проханням допомогти. Згідно відповіді №01-70/804 від 21.11.2017 року ОСББ "САЛ.ЮТ" було повідомлено про те, що при формуванні титульного списку капітального ремонту ліфтів по Міській цільовій програмі заміни, модернізації і диспетчеризації ліфтів в м. Одесі на 2018 рік, будуть внесені роботи по заміні ліфта. Представники відповідача вказали, що на даний час ОСББ "САЛ.ЮТ" забезпечує дотримання вимог по підтримці ліфта в справному та безпечному стані.
Також представники відповідача зазначили, що двосторонній зв'язок з персоналом, що обслуговує ліфт, здійснюється за допомогою мобільного зв'язку, який є більш сучасним та продуктивнішим на сьогоднішній день. Як вказали представники відповідача, двосторонній зв'язок з диспетчерським пунктом в домі відсутній вже більше десяти років як і в багатьох будинках м. Одеси, і згідно вимог НПАОП 0.00-1.02-08 п.9.7.15 не є підставою для зупинки виконання робіт з експлуатації ліфтів.
Заслухавши пояснення представника позивача та представників відповідача, дослідивши наявні в матеріалах справи письмові докази, суд встановив наступні обставини.
Судом встановлено, що 26.10.2017 року на підставі наказу ГУ Держпраці в Одеській області від 26.10.2017 року №1331, відповідно до вимог Конвенції міжнародної організації праці №81, яка ратифікована Україною 08.09.2004 року, ст.39 Закону України "Про охорону праці", ст.6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", з метою перевірки виконання раніш виданого припису №294-444 від 21.03.2017 року, першим заступником начальника ГУ Держпраці в Одеській області видано направлення №15/01-29-2479 для проведення позапланової перевірки дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки в ОСББ "САЛ.ЮТ" (вул. Академіка Філатова, 84, м. Одеса, 65074, код ЄДРПОУ 40132349) (а.с. 9).
За результатами проведення перевірки суб'єкта господарювання, 30 жовтня 2017 року позивачем складено акт №15/14.1/06-1141 (а.с. 10-14).
За результатами перевірки відповідача встановлено наступні порушення ст.43 Закону України "Про охорону праці", а саме:
1) не виконано п.1 припису від 21.03.2017 року №294, а саме: не виконано позачерговий технічний огляд пасажирського ліфта заводський №93400 (після експертного обстеження), чим порушено п.6.1.22 та п.9.5.1 НПАОП 0.00-1.02-08 "Правила будови та безпечної експлуатації ліфтів";
2) не виконано п.2 припису від 21.03.2017 року №294, а саме: не отримано дозвіл територіального органу спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з промислової безпеки та охорони праці (ГУ Держпраці в Одеській області) на експлуатацію ліфта, чим порушено п.6 постанови Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 року №1107;
3) не виконано п.5 припису від 21.03.2017 року №294, а саме: у ліфті не функціонує двосторонній зв'язок з диспетчерським пунктом. Порушено п.9.8.1 НПАОП 0.00-1.02-08 "Правила будови та безпечної експлуатації ліфтів".
Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з питань праці затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 року №96, Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Згідно п.п.16 п.4 Положення №96, Держпраці відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у т.ч. з питань: забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту; монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення; виробництво, зберігання, використання отруйних речовин у технологічних процесах, у т.ч. продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів; організації проведення навчання (в т.ч. спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання у сфері поводження з вибуховими матеріалами та перевірки їх знань.
Пунктом 7 Положення №96 передбачено, що Держпраці України здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Наказом Державної служби з питань праці від 04.02.2016 року №8 затверджено положення про Головне управління Держпраці в Одеській області, у пункті 1 якого зазначено, що головне управління є територіальним органом Держпраці України та здійснює свої повноваження на території Одеської області.
Згідно ст.1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Відповідно до п.5 ст.4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.
Статтею 4 Закону України "Про охорону праці" визначено, що державна політика в галузі охорони праці базується, у т.ч. на принципах пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.
Відповідно до вимог ст.38 Закону України "Про охорону праці", державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Відповідно до Положення про організацію та здійснення державного гірничого нагляду державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, затвердженого наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 11.08.2011 року №826, загроза життю та здоров`ю працівників - виникнення умов, за яких подальше продовження виконання робіт або експлуатація об'єкта, машин і механізмів несе ризик спричинення внаслідок цих умов фізичної шкоди працівникові, в т.ч. такої, яка може призвести до смертельних наслідків.
Пунктом 2.26 Положення №826 передбачено, що право заборони виконання робіт, виробництва виникає у разі виявлення під час перевірки: порушень вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю працівників; не проведення у встановленому порядку та в терміни технічного огляду, випробування або експертного обстеження машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки.
У разі виявлення факту перевищення допустимих норм технологічного навантаження виробничого об'єкта (окремого виробництва, машин і механізмів) або, якщо дійсний рівень технологічного навантаження створює загрозу життю працівників, уникнути чого можливо за рахунок його зниження, роботи такого об'єкта (виробництво, експлуатація машин і механізмів) можуть бути обмежені до допустимого безпечного рівня.
Відповідно до п.6.1.22 Правил будови і безпечної експлуатації ліфтів, затверджених наказом Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду 01.09.2008 року N 190, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 7 жовтня 2008 року за N 937/15628, після закінчення граничного строку експлуатації ліфта як вітчизняного, так і імпортного виробництва проводиться його експертне обстеження згідно з НПАОП 0.00-6.18-2004.
Згідно п.9.5.1 Правил будови і безпечної експлуатації ліфтів, позачерговий технічний огляд ліфта проводять у разі:
- введення його в експлуатацію після ремонту, реконструкції або модернізації;
- перерви в експлуатації більше як на 12 місяців;
- демонтажу та встановлення на новому місці;
- закінчення граничного строку експлуатації (із застосуванням видів робіт, що не використовувались під час експертного обстеження);
- експлуатаційної чи деградаційної відмови, виявлення зносу (механічного або корозійного), залишкової деформації, тріщин, інших пошкоджень складових частин, деталей або їх елементів;
- аварії або пошкодження, спричиненого надзвичайною ситуацією природного чи техногенного характеру.
В інших випадках позачерговий технічний огляд проводиться відповідно до вимог нормативно-правових актів з охорони праці або за ініціативою роботодавця.
У разі проведення позачергового технічного огляду в паспорті ліфта зазначається причина його проведення.
До складу робіт з проведення позачергового технічного огляду входять перевіряння і випробовування такі ж, як при проведенні первинного технічного огляду згідно з розділом 9.3, за винятком пунктів 9.3.7-9.3.9 цих Правил.
Відповідно до п.9.8.1 Правил будови і безпечної експлуатації ліфтів, пасажирські, вантажопасажирські ліфти, встановлені в житлових будинках, повинні обладнуватись двостороннім зв'язком з диспетчерським пунктом або пунктом розміщення обслуговуючого персоналу на весь строк їх експлуатації.
Згідно п.6 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 року N 1107, дозвіл за формою згідно з додатком 1 видається: роботодавцеві - на виконання робіт підвищеної небезпеки, що зазначені у додатку 2, або на експлуатацію машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, що зазначені у додатку 3; виробникові або постачальникові машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки (далі - виробник або постачальник) - на застосування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, що зазначені у додатку 3.
У разі коли дозвіл на застосування машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки отримано виробником або постачальником до прийняття зобов'язань щодо їх постачання, роботодавець може застосовувати зазначені машини, механізми, устатковання на підставі завіреної в установленому законодавством порядку копії дозволу, одержаної від такого виробника або постачальника.
Відповідно до ч.1 ст.58 Конституції України, закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
Суд враховує заперечення відповідача стосовно того, що дія вказаного Порядку №1107 не поширюється на правовідносини між сторонами, оскільки ліфт, заводський №93400 в будинку відповідача введено в експлуатацію 27.03.1990 року, тобто до набрання чинності Постановою Кабінету Міністрів України №1107 від 26.10.2011 року.
Тому доводи позивача щодо неотримання відповідачем дозволу ГУ Держпраці в Одеській області на експлуатацію ліфта відповідно до вказаної Постанови №1107 суд до уваги не бере.
Також суд враховує заперечення відповідача стосовно того, що відсутність двостороннього зв'язку з диспетчерським пунктом, якого не існує, не є підставою для заборони експлуатації ліфта, а тому доводи позивача в обґрунтування позову, з посиланням на відсутність такого зв'язку, суд до уваги не бере.
Разом з тим, відповідно до висновків експертизи №51-09-31-0184.17, проведеної ДП "Чорноморський експертно-технічний центр держпраці" відносно ліфта заводський №93400 (ОСББ "САЛ.ЮТ", м. Одеса, вул. Академіка Філатова, 84), ліфт підлягає відновлювальному ремонту (згідно з відомістю дефектів), модернізації (згідно з відомістю дефектів) або заміні. Подальша експлуатація ліфта можлива після проведення ремонтних робіт і проведення позачергового технічного огляду.
З даного висновку вбачається, що граничний строк експлуатації ліфта заводський №93400 складає 25 років, ліфт введено в експлуатацію 27.03.1990 року. Тобто строк експлуатації ліфта сплинув 27.03.2015 року. Відомість виявлених дефектів та пошкоджень містить 20 пунктів, серед яких: зношеність шківа обмежувача швидкості, близька до граничної; зношеність тягових канатів та каната обмежувача швидкості, близькі до граничного зносу; зношеність контрольних башмаків на противагах; в приямку встановлена буферна пружина малої довжини, та ін.
Доказів усунення виявлених дефектів відповідачем не надано.
Таким чином, за умови спливу граничного терміну експлуатації ліфта, наявності багатьох деталей, суд погоджується з доводами позивача, які підтверджуються і наведеним вище висновком експертизи №51-09-31-0184.17, що подальша експлуатація ліфта, без проведення відновлювального ремонту, модернізації чи заміни - створює реальну небезпеку життю та здоров'ю мешканців будинку №84 по вулиці Ак. Філатова в м. Одесі.
Положеннями ст.3 Конституції України передбачено, що людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Відповідно до ч.1 ст.71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтується її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Згідно з ч.1 ст.86 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Головного управління Держпраці в Одеській області підлягають задоволенню.
Відповідно до п.10 ч.1 ст.256 КАС України, негайно виконуються постанови суду про повне або часткове зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо це загрожує життю та/або здоров'ю людей.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.2, 6-9, 11, 69, 71, 86, 159-163, ст.256 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов Головного управління Держпраці в Одеській області - задовольнити повністю.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до ОСББ "САЛ.ЮТ" (юридична адреса: вул. Академіка Філатова, 84, м. Одеса, 65074, код ЄДРПОУ 40132349), шляхом зобов'язання ОСББ "САЛ.ЮТ" повністю зупинити експлуатацію ліфта, заводський №93400, який розташований за адресою: вул. Академіка Філатова, 84, м. Одеса, 65074, у зв'язку із загрозою життю та здоров'ю людей - до усунення порушень, вказаних в акті перевірки суб'єкта господарювання від 30.10.2017 року № 15/14.1/06-1141.
Постанова підлягає негайному виконанню.
Апеляційна скарга на постанову суду може бути подана до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції з одночасним надісланням її копії до суду апеляційної інстанції - протягом 10 днів з дня отримання копії постанови.
Постанова суду набирає законної сили у разі неподання апеляційної скарги у 10-денний строк з дня отримання копії постанови. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Повний текст постанови складено 18 грудня 2017 року.
Суддя В.В. Андрухів
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.12.2017 |
Оприлюднено | 22.12.2017 |
Номер документу | 71072705 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Андрухів В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні