Рішення
від 12.12.2017 по справі 922/3732/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 715-77-21, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"12" грудня 2017 р.Справа № 922/3732/17

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Новікової Н.А.

при секретарі судового засідання

розглянувши матеріали справи

за позовом Харківської міської ради, 61003, м. Харків, пл. Конституції, 7, код ЄДРПОУ 04059243;

до Товариства з обмеженою відповідальністю Зовнішньо - торгівельна виробнича фірма КУПАВА , 61002, м. Харків, вул. Пушкінська, 25 Б, код ЄДРПОУ 14307133;

про зобов'язання вчинити певні дії,

за участю представників сторін:

позивача - не з'явився;

відповідача - не з'явився.

За відсутності клопотання сторін технічна фіксація судового процесу не здійснювалась.

ВСТАНОВИВ:

Харківська міська рада звернулась до господарського суду Харківської області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю Зовнішньо - торгівельна виробнича фірма КУПАВА про зобов'язання забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,0983 га. по вул. Пушкінська, буд. 25 Б та вчинити дії щодо реєстрації зазначеної земельної ділянки в Державному земельному кадастрі.

Свої вимоги позивач обґрунтовує тим, що на підставі розпорядженння Харківського міського голови від 11.08.2000 року № 1555 між виконавчим комітетом та Товариством з обмеженою відповідальністю Зовнішньо - торгівельна виробнича фірма КУПАВА укладено договір оренди земельної ділянки, кадастровий номер земельної ділянки не визначений, плата за землю вноситься землекористувачем у вигляді земельного податку. Проте відповідач не є власником земельної ділянки і не може бути постійним землекористувачем, так як не відноситься до осіб визначених ст. 92 ЗК України, а тому сплата ним плати за землю у вигляді земельного податку не відповідає положенням підпункту 14.1.72 пункту 1 ст. 14 ПК України. Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 року № 1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року та визначено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн. Отже, до зазначеного договору на право тимчасового користування землею повинні бути внесені зміни щодо розміру орендної плати. На виконання зазначеного рішення, листами від 08.10.2013 року № 1917/0/225-13 відповідача було повідомлено про необхідність: в строк до 01.12.2013 року - забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); в строк не пізніше 31.12.2013 року - подати складену (розроблену) технічну документацію щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) до Управління Держземагенства у м. Харкові для здійснення реєстрації земельної ділянки із присвоєнням кадастрового номеру; в строк до 01.01.2014 року - повідомити Департамент земельних відносин Харківської міської ради про здійснення державної реєстрації земельної ділянки та надати копію витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку на підтвердження державної реєстрації цієї земельної ділянки; в строк до 01.02.2014 року - привести розмір плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства. Проте вказані законні вимоги виконавчого органу Харківської міської ради відповідачем було проігноровано, у встановлений термін відповідь на лист до Харківської міської ради направлено не було. Здійснюючи правове обґрунтування посилався на положення ст. ст. 13, 144 Конституції України, ст. ст. 12, 79-1, 93 Земельного кодексу України, ст.ст. 15, 30 Закону України Про оренду землі , ст. ст. 5, 13, 15, 21 Закону України Про оцінку земель , ст. ст. 10, 15, 20, 21, п. 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про Держвний земельний кадастр , ст.ст. 11, 15, 16, 509, 526 Цивільного кодексу України, ст. ст. 1, 12, 15, 54-57, 61, 64, 82 Господарського процесуального кодексу України.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 08.11.2017 року порушено провадження у справі та призначено її до розгляду у судовому засіданні на 20.11.2017 року о 11:45 год.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 20.11.2017 року відкладено розгляд справи на 06.12.2017 року о 11:30 год.

06.12.2017 року у зв'язку із відрядженням судді Новікової Н.А., керуючись рішенням загальних зборів суддів господарського суду Харківської області №6-1/2016 від 28.03.2016 року, помічником судді повідомлено про перенесення судового засідання з 06.12.2017 року на 12.12.2017 року о 12:30 год.

Позивач у судове засідання не з'явився, явку свого повноважного представника не забезпечив, про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений своєчасно та належним чином, про що свідчить наявне у матеріалах справи повідомлення про вручення поштового відправлення з відміткою про одержання 05.12.2017 року, що повернулось до суду 07.12.2017 року.

Відповідач у судове засідання не з'явився, явку свого повноважного представника не забезпечив, відзив на позов не надав, про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений своєчасно та належним чином, про що свідчить наявне у матеріалах справи повідомлення про вручення поштового відправлення з відміткою про одержання 05.12.2017 року, що повернулось до суду 07.12.2017 року.

Враховуючи те, що норми ст. 65 Господарського процесуального кодексу України щодо обов'язку господарського суду витребувати у сторін документи і матеріали, необхідні для вирішення спору, кореспондуються з диспозитивним правом сторін подавати докази, а п. 4 ч. З ст. 129 Конституції України визначає одним з принципів судочинства свободу в наданні сторонами суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, суд вважає, що в межах наданих йому повноважень, створені належні умови для надання сторонами доказів та здійснені всі необхідні дії щодо витребування додаткових доказів, а тому доходить висновку про можливість розглядати справу за наявними в ній матеріалами і документами.

Розглянувши матеріали справи, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, всебічно та повно дослідивши матеріали справи та надані учасниками судового процесу докази, заслухавши пояснення представника позивача, суд встановив наступне.

24.07.2001 року між Виконавчим комітетом Харківської міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю Зовнішньо - торгівельна виробнича фірма КУПАВА було укладено Договір оренди земельної ділянки, згідно п. 1.1. якого позивач надав, а відповідач прийняв в тимчасове платне користування на умовах оренди земельну ділянку, за адресою: м. Харків, вул. Пушкінська, 25 Б, загальною площею 0,0983 га (у тому числі інших угідь 0,0983 га), згідно з планом користування (арк. справи 16-18).

Як вбачається зі змісту п. 1.2. Договору, земельну ділянку надано у тимчасове платне користування на умовах оренди строком до 01.06.2023 року для експлуатації та обслуговування комплексу адміністративного будинку та допоміжних будівель і споруд.

Відповідно до п. 2.1 Договору, плата за землю вноситься орендарем щомісячно у вигляді орендної плати у грошовій формі у розмірі 854,39 грн., не пізніше 15 числа наступного місяця.

Договір набуває чинності після підписання його сторонами та державної реєстрації.

Даний Договір зареєстровано виконкомом Харківської міської ради в книзі записів договорів оренди землі за № 161/01.

Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 року № 1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року (арк. справи 28).

Пунктом 1.1. вищевказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 року та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року застосовується з 01.01.2014 року.

Згідно п.п. 2, 3 Рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 року № 1269/13 "Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року", плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 рік" вводиться в дію з 01.01.2014 року. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові (арк. справи 29).

Відповідно до п. 2.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 рік, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 року № 1269/13, управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством (арк. справи 30-32).

Пунктом 4 вищевказаного рішення зобов'язано орендарів земельних ділянок, які перебувають у їх користуванні на підставі договорів оренди, укладених протягом 1994-1998 років та 1999-2003 років, та які були передані у користування без проведення державної реєстрації цих земельних ділянок:

- укласти із розробниками документації із землеустрою договори на складання технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) стосовно земельних ділянок, переданих їм у користування без проведення державної реєстрації таких земельних ділянок (без присвоєння їм кадастрового номеру);

- забезпечити складання та прийняття технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) у строк, що не перевищує 2 календарних місяців з дня набрання чинності цим Рішенням;

- не пізніше 31.12.2013 року вчинити дії, спрямовані на подання складеної (розробленої) технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) до Управління Держземагентства у м. Харкові для здійснення Державним кадастровим реєстратором державної реєстрації (із присвоєнням кадастрового номеру) земельних ділянок, переданих у користування без проведення їх державної реєстрації (в тому числі, у разі, коли відомості про земельні ділянки, право користування на які виникло до 2004 року, не внесені до державного реєстру земель);

- повідомити Департамент земельних відносин Харківської міської ради про здійснення державної реєстрації відповідної земельної ділянки із зазначенням присвоєного кадастрового номеру та долученням копії витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, який було видано на підтвердження державної реєстрації земельної ділянки.

Пунктом 5 Рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 № 1269/13 Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.

Рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012 № 960/12 затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Згідно п. 16.4 вказаного Порядку, зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, також зміни нормативної грошової оцінки землі.

На виконання вказаних вимог Департаментом земельних відносин на адресу відповідача був направлений лист-попередження № 1917/0/225-13 від 08.10.2013 року, в якому повідомлено про необхідність в строк до 01.12.2013 року - забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); в строк не пізніше 31.12.2013 року - подати складену (розроблену) технічну документацію щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) до Управління Держземагенства у м. Харкові для здійснення реєстрації земельної ділянки із присвоєнням кадастрового номеру; в строк до 01.01.2014 року - повідомити Департамент земельних відносин Харківської міської ради про здійснення державної реєстрації земельної ділянки та надати копію витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку на підтвердження державної реєстрації цієї земельної ділянки; в строк до 01.02.2014 року - привести розмір плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.

Крім того, Департамент земельних відносин попередив відповідача про те, що у разі невиконання зазначених дій у встановлений строк, Департаментом буде підготовлена пропозиція до Юридичного департаменту для вжиття заходів щодо спонукання до здійснення дій стосовно реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі (арк. справи 19).

Одержання вказаного листа відповідачем підтверджується копією відповідного повідомлення про вручення поштового відправлення 14.10.2013 року (арк. справи 19).

Як вбачається з матеріалів справи, відповідач на лист № 1917/0/225-13 від 08.10.2013 року повідомив, що знаходиться на стадії виготовлення технічної документації та зобов'язався надати всю необхідну документацію після його виготовля (арк. справи 23).

Враховуючи невиконання відповідачем вищевказаних рішень Харківської міської ради та не вчинення ним дій, необхідних для приведення Договору у відповідність з вимогами чинного законодавства, позивач звернувся до господарського суду з даним позовом.

Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, з урахуванням правових підстав позовних вимог, суд виходить з наступного.

Згідно ст. 15 Закону України "Про оренду землі" однією із істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за ЇЇ несплату.

Відповідно до ст.21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Згідно ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Відповідно до п. 14.1.147 п.1 ст. 14 Податкового кодексу України плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно зі ст. 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають: а) підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності; б) громадські організації інвалідів України, їх підприємства (об'єднання), установи та організації; в) релігійні організації України, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законом порядку, виключно для будівництва і обслуговування культових та інших будівель, необхідних для забезпечення їх діяльності; г) публічне акціонерне товариство залізничного транспорту загального користування, утворене відповідно до Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування".

Відповідач не є власником земельної ділянки і не може бути постійним землекористувачем, оскільки не відноситься до осіб визначених ст. 92 Земельного кодексу України, а тому сплата ним плати за землю у вигляді земельного податку не відповідає положенням п.14.1.72 п. 1 ст. 14 ПК України.

Згідно п. 14.1.147 п. 1 ст. 14 та п. 288.1 ст. 288 ПК України плата за землю повинна здійснюватися відповідачем саме у формі орендної плати за землю, розмір якої визначається укладеним між сторонами договором оренди землі на підставі нормативної грошової оцінки земельної ділянки, як то передбачено пунктом 288.1 ст.288 ПК України.

Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 року № 1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 рік та визначено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн.

У зв'язку з чим до зазначеного договору повинні бути внесені зміни щодо розміру орендної плати, який визначається згідно розрахунку розміру орендної плати виконаного Департаментом земельних відносин на підставі витягу з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, який надається відділом у м. Харкові Головного управління Держгеокадастру у Харківської області згідно ст. 38 Закону України "Про Державний земельний кадастр" та рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 року №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 рік".

Виходячи з положень ст. 79-1 Земельного кодексу України, ст. 10, 15, 20, 21 п. 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про Державний земельний кадастр" нормативна грошова оцінка земельної відноситься до відомостей про земельну ділянку, які включаються до Державного земельного кадастру на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі.

Внесення відомостей про земельну ділянку до Державного земельного кадастру є обов'язковим.

Після внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку їй присвоюється кадастровий номер.

Наявність реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі дає можливість отримати витяг про її нормативну грошову оцінку та розрахувати розмір орендної плати за землю і укласти угоду до договору про зміну розміру орендної плати за землю.

Згідно ст. 22 Закону України "Про землеустрій" технічна документація із землеустрою, на підставі якої вносяться відомості про земельну ділянку до Державного земельного кадастру, виготовляється землевпорядними організаціями на підставі укладених договорів із її розробниками і носить платний характер.

Відповідно до ст. 67 Закону України "Про землеустрій" на землях комунальної власності за рахунок коштів місцевих бюджетів фінансуються роботи із землеустрою щодо встановлення в натурі (на місцевості) меж адміністративно-територіальних одиниць, складання схем землеустрою, розроблення техніко-економічних обґрунтувань з використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, інвентаризації земель.

Отже, фінансування органами місцевого самоврядування робіт, пов'язаних з виготовленням документації із землеустрою на окрему земельну ділянку, діючим законодавством не передбачено, а тому зазначені дії повинні здійснюватися землевласниками та землекористувачами.

Таким чином, технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі, на підставі якої вносяться відомості про земельну ділянку до Державного земельного кадастру повинна бути виготовлена за рахунок відповідача.

Ухилення орендаря від виготовлення технічної документації із землеустрою та реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі унеможливлює отримання Департаментом земельних відносин у Відділі у м. Харкові Головного управління Держгеокадастру у Харківській області витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виконати розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку та вчинити дії щодо складання та підписання додаткової угоди до існуючого договору в частині зміни розміру орендної плати земельної ділянки у відповідності з нормативною грошовою оцінкою земель міста Харкова станом на 01.01.2013 рік.

Згідно ст. 11 ЦК України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки.

Цивільні права та обов'язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.

У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов'язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади або органів місцевого самоврядування.

Положеннями ст. 16 ЦК України визначено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, у тому числі, примусове виконання обов'язку в натурі.

З урахуванням викладеного, суд вважає позовні вимоги законними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на відповідача.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 22, 33, 34, 43, 49, 82-85 ГПК України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Зобов'язати Товариство з обмеженою відповідальністю Зовнішньо - торгівельна виробнича фірма КУПАВА (код ЄДРПОУ 14307133) протягом трьох місяців з моменту вступу в закону силу рішення суду забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 01,0983 га по вул. Пушкінській, 25 Б у м. Харкові та вчинити дії щодо реєстрації зазначеної земельної ділянки в Державному земельному кадастрі.

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Зовнішньо - торгівельна виробнича фірма КУПАВА (61002, м. Харків, вул. Пушкінська, 25 Б, код ЄДРПОУ 14307133) на користь Харківської міської ради (61003, м. Харків, майдан Конституції, 7, р/р 35417005032986, банк ГУ ДКСУ у Харківській області, МФО банку 851011, код ЄДРПОУ 04059243) витрати по сплаті судового збору у розмірі 3200, 00 грн/

4. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

На рішення господарського суду, яке не набрало законної сили, сторони мають право подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня прийняття (підписання) рішення через місцевий господарський суд.

Повне рішення складено 19.12.2017 року.

Суддя Н.А. Новікова

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення12.12.2017
Оприлюднено22.12.2017
Номер документу71076149
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/3732/17

Ухвала від 17.07.2019

Господарське

Господарський суд Харківської області

Новікова Н.А.

Ухвала від 12.07.2019

Господарське

Господарський суд Харківської області

Новікова Н.А.

Рішення від 12.12.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Новікова Н.А.

Ухвала від 20.11.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Новікова Н.А.

Ухвала від 08.11.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Новікова Н.А.

Ухвала від 08.11.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Новікова Н.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні