Рішення
від 14.12.2017 по справі 922/3559/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 715-77-21, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"14" грудня 2017 р.Справа № 922/3559/17

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Жигалкіна І.П.

при секретарі судового засідання Кісельовій С.М.

розглянувши справу

за позовом Заступника керівника Лозівської місцевої прокуратури Харківської області, м. Лозова, Харківська область в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області до Барвінківської районної державної адміністрації, м. Барвінкове, Харківська область 3-тя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Громадська організація "Врожай", с. Нікополь, Барвінківський район, Харківська область про скасування розпоряджень за участю :

прокурора - Чирик В.Г. - за посвідченням;

позивача - Войтенко Л.О. - представника за дловіреністю № 32-20-14-13210/0/19-17 від 29.08.2017 р.;

відповідача - Калашнік І.А. - представника за довіреністю № 01-63/1213 від 19.05.2017 р.;

3-ї особи - не з"явилась

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Лозівської мічсцевої прокуратури Харківської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області звернувся до господарського суду Харківської області з позовною заявою, в якій просить суд визнати незаконним та скасувати розпорядження голови Барвінківської районної державної адміністрації № 495 від 19.10.2012 р.

Ухвалою суду від 25.10.2017 р. було порушено провадження по справі та її розгляд призначено на 09.11.2017 р. о 10-15 год. Ухвалою суду від 09.11.2017 р. розгляд справи було відкладено до 23.11.2017 р. о 11-15 год. Ухвалою суду від 09.11.2017 р. розгляд справи було відкладено до 14.12.2017 р. о 10-15 год.

Прокурор в судове засідання з"явився, позовні вимоги підтримує у повному обсязі та просить суд задовольнити їх.

Представник Позивача в судове засідання з"явився, надав письмові пояснення, в яких просить розглянути спір з урахуванням вимог законодавства та наданих учасниками судового процесу доказами.

Представник Відповідача в судове засідання з'явився, надав відзив на позовну заяву. В наданому відзиві просить суд в позовних вимогах відмовити в повному обсязі.

Третя особа в судові засідання не з"явилась, ніяких документів не надала. Причини неявки суду не відомі, про місце та час розгляду справи була повідомлена належним чином, про що свідчить поштове повідомлення, яке повернулось до суду.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників прокуратури, позивача, відповідача, повністю, всесторонньо, за своїм внутрішнім переконанням, яке ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом, оцінивши надані сторонами докази та надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам справи з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог учасників судового процесу, користуючись принципом об'єктивної істини, принципами добросовісності, розумності та справедливості суд вважає, що позов підлягає задоволенню повністю, виходячи з наступного.

Відповідно до ст. 1 Господарського кодексу України (надалі - ГК України), підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності, мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів, а також для вжиття передбачених ГПК України заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Розпорядженням голови Барвінківської районної державної адміністрації від 19.10.2012 р. № 495 голові ГО Врожай Карпенко Ніні Юріївні надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок контури № 424 - 20,5 га сіножаті та № 237 - 25,9 га сіножаті із земель запасу та інших, не наданих у тимчасове користування, категорія - землі сільськогосподарського призначення для сінокосіння та випасання худоби за межами населеного пункту на території Гусарiвськоi сільської ради з метою оформлення права оренди терміном на 49 poків.

Відповідно до ст. 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними ст. 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених ч. 2, 3 ст. 134 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним ч. 2, 3 ст. 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому ст. 123 цього Кодексу.

Згідно із ч. 1 ст. 134 Земельного кодексу України, земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Таким чином, закон передбачає, що набуттю права на оренду земельної ділянки державної власності передує проведення земельних торгів, за результатами яких приймається рішення органом державної влади або місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, чи укладається договір купівлі-продажу права оренди з наступним укладенням договору оренди земельної ділянки.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 1 Закону України від 16.06.1992 р. № 2460-XII Про б'єднання громадян (який був чинним на час виникнення спірних правовідносин), об'єднанням громадян є добровільне громадське формування, створене на основі єдності інтересів для спільної реалізації громадянами своїх прав і свобод, яке незалежно від назви (рух, конгрес, асоціація, фонд, спілка тощо) визнається політичною партією або громадською організацією.

Згідно з ч. 2 ст. 14 Закону № 2460-XII, у випадку реєстрації об'єднання громадян набуває статус юридичної особи.

Відповідно до ст. 80 Цивільного кодексу України юридичною особою є організація, створена і зареєстрована у встановленому законом порядку. Юридична особа наділяється цивільною правоздатністю і дієздатністю, може бути позивачем та відповідачем у суді.

За ч. 1 ст. 81, ст. 83 ЦК України, юридична особа може бути створена шляхом об'єднання осіб та (або) майна у формі товариства, установи та в інших формах, встановлених законом.

Згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців 22.06.2012 було здійснено державну реєстрацію юридичної особи - ГО Врожай , ідентифікаційний код юридичної особи 38248655.

П.п. 2.1. п. 2 статуту ГО Врожай передбачено, що метою її створення є ведення колективного городництва, садівництва, випасання худоби, птиці, сінокосіння членами організації на земельних ділянках, наданих Організації в оренду або постійне користування.

Відповідно до ч. 2 ст. 134 Земельного кодексу України, не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі, зокрема, передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів, для сінокосіння і випасання худоби, для городництва.

Земельні торги не проводяться при наданні (передачі) земельних ділянок громадянам у випадках, передбачених ст. 34, 36 та 121 цього Кодексу, а також передачі земель загального користування садівницькому товариству та дачному кооперативу (частина третя статті 134 Земельного кодексу України).

У ст. 34 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни можуть орендувати земельні ділянки для сінокосіння і випасання худоби. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування можуть створювати на землях, що перебувають у власності держави чи територіальної громади, громадські сіножаті і пасовища.

За змістом наведених вище законодавчих норм можна дійти висновку, що право на оренду земельної ділянки, яка перебуває у державній або комунальній власності, для сінокосіння і випасання худоби без проведення земельних торгів надано лише громадянам. За іншими суб'єктами, зокрема за юридичними особами, Земельний кодекс такого права не передбачає.

Поряд з тим, право оренди земельної ділянки для сінокосіння і випасання худоби громадяни можуть реалізувати лише в індивідуальному порядку шляхом звернення до органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених ст.122 цього Кодексу, чи на підставі договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди).

У першому випадку договірні відносини щодо оренди земельної ділянки, призначеної для сінокосіння і випасання худоби, без проведення земельних торгів, тобто на позаконкурсних умовах, виникають на підставі договору оренди безпосередньо між суб'єктом звернення - громадянином та органом виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування, до повноважень якого віднесено прийняття рішення щодо надання в оренду земельної ділянки державної чи комунальної власності для зазначених вище цілей.

Громадська організація утворена з метою задоволення спільного інтересу громадян в отриманні в оренду земельних ділянок державної чи комунальної власності для сінокосіння та випасання худоби, з огляду на свій правовий статус не є належним суб'єктом, який має право на оренду земельної ділянки для таких цілей без проведення земельних торгів.

Мета створення громадської організації, а також цільове призначення земельної ділянки, задля отримання якої створено цю громадську організацію, не можуть змінити встановленого законом порядку надання громадянам та юридичним особам в оренду земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності.

Таким чином за правилами ст. 134 Земельного кодексу України передача земельних ділянок для сінокосіння та випасання худоби в оренду громадським організаціям-юридичним особам повинна відбуватися за результатами земельних торгів.

Розробка проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки є однією із передумов для надання у користування такої земельної ділянки із земель державної або комунальної власності. З огляду на це рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу, про надання певній юридичній особі дозволу на розробку проекту землеустрою щодо складання договору оренди землі також повинно ґрунтуватися на результатах проведених земельних торгів.

Прийняття рішення про надання юридичній особі дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, цільовим призначенням якої є сінокосіння і випасання худоби, для укладення договору оренди землі без попередньо проведених земельних торгів суперечить положенням статей 124 та 134 ЗК щодо конкурсних засад надання в оренду земельних ділянок державної і комунальної власності.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду України від 5 липня 2016 року у справі № 2в/4865/12/2170.

Оскільки на момент прийняття оскаржуваного розпорядження Барвінківської райдержадміністрації громадська організація вже набула статусу юридичної особи, то надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, яке відбулося без проведення земельних торгів, суперечить вимогам ст. ст. 124, 134 Земельного кодексу України та є підставою для скасування розпорядження Барвінківської районної державної адміністрації від 19.10.2012 № 495.

Факт надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок без проведення земельних торгів підтверджується листом Барвінківської райдержадміністрації від 20.09.2017 № 01-68/2349.

Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області не вжито заходів щодо усунення порушень земельного законодавства у діяльності Барвінківської районної державної адміністрації у зв'язку з прийняттям зазначеного розпорядження.

Факт прийняття Барвінківською райдержадміністрацією розпорядження № 495 від 19.10.2012 всупереч положень ст. ст. 124, 134 Земельного кодексу України був встановлений 20.09.2017 р. під час вивчення стану дотримання вимог чинного законодавства при використанні земель запасу та резервного фонду на території Барвінківського району Харківської області.

Враховуючи вищевикладене, суд визнає вимогу прокурора належно обґрунтованою, доведеною матеріалами справи та такою, що підлягає задоволенню.

Відповідно до статей 44-49 Господарського процесуального кодексу України, у разі задоволення позовних вимог, витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача, оскільки спір з його вини доведено до суду.

На підставі статей 6, 8, 19, 55, 124, 129 Конституції України, статтями 1, 4, 12, 32, 33, 43, 44-49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити.

Визнати незаконним та скасувати розпорядження голови Барвінківської районної державної адміністрації № 495 від 19.10.2012 р.

Стягнути з Барвінківської районної державної адміністрації (64701, Харківська область, Барвінківський район, м. Барвінкове, вул. Центральна, 8, код 04059450) на користь Прокуратури Харківської області (код 02910108, банк отримувача: Державна казначейська служба України, м. Київ, код 820172, рахунок 35212041007171, код класифікації видатків бюджету - 2800) суму сплаченого судового збору в розмірі 1600,00 грн.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Повне рішення складено 19.12.2017 р.

Суддя І.П. Жигалкін

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення14.12.2017
Оприлюднено22.12.2017
Номер документу71076338
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/3559/17

Рішення від 14.12.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Жигалкін І.П.

Ухвала від 23.11.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Жигалкін І.П.

Ухвала від 09.11.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Жигалкін І.П.

Ухвала від 25.10.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Жигалкін І.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні