ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 грудня 2017 року (о 16 год. 55 хв.)Справа № 808/2197/17 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Батрак І.В.,
за участю секретаря Лялько Ю.В.,
представника позивача ОСОБА_1,
представника відповідача ОСОБА_2,
розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Хеппі вей
до Головного управління ДФС у Запорізькій області
про скасування податкового повідомлення-рішення
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю Хеппі вей (далі - ТОВ Хеппі вей , позивач) звернулось до Запорізького окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління ДФС у Запорізькій області (далі - ГУ ДФС у Запорізькій області, відповідач), в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення відповідача від 18.04.2017 №0005041407, яким до позивача застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій за платежем: штрафні санкції за порушення законодавства про патентування, за порушення норм регулювання готівки та про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг в сумі 95 769,00 грн.
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, надав пояснення, аналогічні викладеним у позовній заяві. Зокрема, зазначає, що аналіз норм Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджений постановою Правління НБУ від 15.12.2004 №637, дає підстави для висновку про те, що оприбуткуванням готівки є сукупність таких дій: фіксація повної суми фактичних надходжень готівки у касових ордерах та відображення на їх підставі готівки у касовій книзі, а у випадку проведення готівкових розрахунків із застосуванням РРО оприбуткуванням готівки є відображення повної суми фактичних надходжень готівки у фіскальних звітних чеках РРО (даних РК) та здійснення обліку зазначених готівкових коштів у КОРО. Вказує, що підприємством оприбуткування готівки здійснюється шляхом фіксації повної суми фактичних надходжень готівки у касових ордерах, відображення у касовій книзі та обліку у КОРО, проте з об'єктивних причин (пошкодження модему) підприємство не мало можливості здійснити своєчасне роздрукування окремих Z-звітів, однак записи в КОРО та касовій книзі зроблено згідно із вимогами чинного законодавства. На підставі викладеного, вважає, що вимоги законодавства позивачем порушені не були, а тому спірне рішення є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.
Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечив із підстав, наведених у наданих суду запереченнях від 03.10.2017 №441/10/08-01-10-07-07 (вх. №27118). Зокрема, зазначає, що Актом перевірки встановлено невиконання позивачем щоденного формування та друку фіскальних звітних чеків для оприбуткування готівкових коштів у повній сумі в день їх фактичного надходження на загальну суму 19 153,80 грн., зазначені звіти фактично сформовані та роздруковані на наступний день, що свідчить про несвоєчасне оприбуткування готівкових коштів, які надійшли до каси, що є порушенням п. 2.2, 2.6 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в України, затвердженого постановою Правління НБУ від 15.12.2004 №637. Також посилається на приписи абз. 3 ст.1 Указу Президента України від 12.06.1995 №436/95 Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки , п. 9 ст. 3 Закону України Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг , п. 2 Вимог щодо реалізації фіскальних функцій реєстраторами розрахункових операцій для різних сфер застосування, затверджених постановою КМУ від 18.02.2002 №199 та вказує, що аналіз зазначених норм дає підстави для висновку, що оскільки календарний день налічує 24 години, тобто день триває з 0 годин 00 хвилин до 24 годин 00 хвилин, при щоденній роботі з РРО Z-звіт необхідно виконувати щодня по закінченні робочої зміни, але не пізніше 24 годин цього дня. Ураховуючи викладене, вважає, що суб'єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або безготівковій формі при продажу товарів (надання послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, мають своєчасно та в повній мірі оприбутковувати усю готівку, що надходить до кас, та щоденно, тобто кожного робочого дня по закінченню зміни, але не пізніше 24 годин цього ж дня, друкувати на РРО фіскальні звітні чеки і здійснювати відповідні записи в розділі ІІ КОРО, у зв'язку із чим просить у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.
На підставі ст. 160 КАС України в судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини постанови та оголошено про час виготовлення постанови у повному обсязі.
Розглянувши та дослідивши надані документи, заслухавши пояснення представників сторін, судом встановлені наступні обставини.
ТОВ Хеппі вей (ідентифікаційний код 38784069) зареєстроване як юридична особа 09.07.2013, місцезнаходження за адресою: 69035, м. Запоріжжя, проспект Леніна (Соборний), буд. 166, про що свідчить виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
На підставі наказу від 15.03.2017 №638 та направлень від 15.03.2017 №297 та №296, працівниками ГУ ДФС у Запорізькій області проведена фактична перевірка з питань додержання суб'єктами господарювання вимог законодавствам України, які є обов'язковими до виконання при здійсненні оптової і роздрібної торгівлі алкогольними напоями і тютюновими виробами, регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, свідоцтв кафе Тепло , що розташоване за адресою: м. Запоріжжя, пр. Соборний, 166, який належить суб'єкту господарювання - ТОВ Хеппі вей .
Наказ та направлення на проведення перевірки було вручено директору ТОВ Хеппі вей ОСОБА_3, про що свідчить його підпис у відповідній графі направлень.
За результатами перевірки контролюючим органом складений відповідний акт від 30.03.2017 №0164/08/01/14/38784069 (далі - Акт), згідно із яким перевіркою встановлено порушення позивачем п. 9 ст. 2 Закону України Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг та п. 2.6 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в України, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 №637 в частині неоприбуткування готівкових коштів в книгах обліку розрахункових операцій в день їх фактичного надходження, загальна сума не оприбуткування склала 19 153,80 грн., а саме:
- Z-звіт №450 за 21.03.2015 роздрукований 22.03.2015, сума готівкових розрахунків 534,00 грн.;
- Z-звіт №493 за 01.05.2015 роздрукований 02.05.2015, сума готівкових розрахунків 951,50 грн.;
- Z-звіт №522 за 30.05.2015 роздрукований 31.05.2015, сума готівкових розрахунків 360,00 грн.;
- Z-звіт №523 за 31.05.2015 роздрукований 01.06.2015, сума готівкових розрахунків 815,00 грн.;
- Z-звіт №601 за 15.08.2015 роздрукований 16.08.2015, сума готівкових розрахунків 832,00 грн.;
- Z-звіт №614 за 28.08.2015 роздрукований 29.08.2015, сума готівкових розрахунків 1 719,50 грн.;
- Z-звіт №628 за 11.09.2015 роздрукований 12.09.2015, сума готівкових розрахунків 1 482,00 грн.;
- Z-звіт №654 за 05.10.2015 роздрукований 06.10.2015, сума готівкових розрахунків 1 930,00 грн.;
- Z-звіт №672 за 23.10.2015 роздрукований 24.10.2015, сума готівкових розрахунків 1 959,00 грн.;
- Z-звіт №839 за 08.04.2016 роздрукований 09.04.2016, сума готівкових розрахунків 1 909,20 грн.;
- Z-звіт №861 за 30.04.2016 роздрукований 01.05.2016, сума готівкових розрахунків 1 393,00 грн.;
- Z-звіт №1012 за 30.09.2016 роздрукований 01.10.2016, сума готівкових розрахунків 1 644,00 грн.;
- Z-звіт №1027 за 15.10.2016 роздрукований 16.10.2016, сума готівкових розрахунків 1 642,10 грн.;
- Z-звіт №1057 за 14.11.2016 роздрукований 15.11.2016, сума готівкових розрахунків 1 982,50 грн.
Акт підписано представником позивача із зауваженнями, про що свідчить відмітка у відповідній графі Акта.
На підставі матеріалів перевірки та висновків Акта ГУ ДФС у Запорізькій області прийнято податкове повідомлення-рішення форми С від 18.04.2017 №0005041407, яким позивачу визначено суму штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) у розмірі 95 769,00 грн.
Позивачем вказане рішення було оскаржене у адміністративному порядку, однак відповідно до рішення про результати розгляду скарги від 03.07.2017 №14265/6/99-99-11-05-01-25 ДФС України залишила без змін ППР ГУ ДФС у Запорізькій області від 18.04.2017 №0005041407, а скаргу - без задоволення.
Вважаючи прийняте відповідачем рішення протиправним позивач звернувся до суду із даним позовом про його скасування.
Ураховуючи викладене, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, суд вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню з наступних підстав.
Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг закріплені Законом України Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг від 06.07.1995 №266/95-ВР (далі - Закон України №266/95-ВР).
Відповідно до статті 2 Закону України №266/95-ВР денний звіт - документ встановленої форми, надрукований реєстратором розрахункових операцій, що містить інформацію про денні підсумки розрахункових операцій, проведених з його застосуванням.
Згідно пункту 11 Постанови Кабінету Міністрів України від 18.02.2002 №199 Про затвердження вимог щодо реалізації фіскальних функцій реєстраторами розрахункових операцій для різних сфер застосування , реєстратор повинен забезпечувати формування та друкування таких звітів: X- звіту; Z-звіту; звіту про реалізовані товари (надані послуги); періодичних (повного, скороченого).
Пунктом 13 Постанови передбачено, що формування Z-звіту повинно виконуватися у такій послідовності: друкування фіскального звітного чека і занесення інформації до фіскальної пам'яті; обнулення регістрів денних підсумків оперативної пам'яті; друкування інформації, що підтверджує обнулення регістрів денних підсумків оперативної пам'яті та дійсність фіскального звітного чека.
Порядок ведення касових операцій у національній валюті України підприємствами (підприємцями), а також окремі питання організації банками роботи з готівкою визначає Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні (далі - Положення №637), затверджене постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 №637, зареєстроване в Міністерстві юстиції України 13.01.2005 за №40/1032.
Пунктом 1.2 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 №637 визначено, що оприбуткуванням готівки є проведення підприємствами і підприємцями обліку готівки в касі на повну суму її фактичних надходжень у касовій книзі, книзі обліку доходів і витрат, КОРО.
Підприємства (підприємці) здійснюють облік операцій з готівкою у відповідних книгах обліку (пункт 2.6 названого Положення).
Підпунктом 2.2 Положення (у відповідній редакції) передбачено, що підприємства здійснюють розрахунки готівкою між собою і з фізичними особами (громадянами України, іноземцями, особами без громадянства, які не здійснюють підприємницької діяльності) через касу як за рахунок готівкової виручки, так і за рахунок коштів, одержаних із банків. Зазначені розрахунки проводяться також шляхом переказу готівки для сплати відповідних платежів. Підприємства (підприємці) здійснюють облік операцій з готівкою у відповідних книгах обліку.
За правилами пункту 2.6 Положення уся готівка, що надходить до кас, має своєчасно (у день одержання готівкових коштів) та в повній сумі оприбутковуватися. Оприбуткуванням готівки в касах підприємств, які проводять готівкові розрахунки з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги відповідно до вимог глави 4 цього Положення, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів.
У разі проведення готівкових розрахунків із застосуванням РРО або використанням РК оприбуткуванням готівки є здійснення обліку зазначених готівкових коштів у повній сумі їх фактичних надходжень у книзі обліку розрахункових операцій на підставі фіскальних звітних чеків РРО (даних РК).
Відповідно до пункту 9 статті З Закону України №266/95-ВР суб'єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов'язані щоденно друкувати на реєстраторах розрахункових операцій (за виключенням автоматів з продажу товарів (послуг) фіскальні звітні чеки у разі здійснення розрахункових операцій.
Відповідно до позиції Верховного Суду України висловленій в постановах №21-247аВ від 15.10.2013, №21-54а14 від 01.04.2014 - у разі проведення готівкових розрахунків із застосуванням РРО оприбуткування готівки є сукупність таких дій: фіксація повної суми фактичних надходжень готівки у фіскальних звітних чеках РРО та відображення на їх підставі готівки у КОРО. Невиконання будь-яких з цих дій є порушенням порядку оприбуткування готівки, за яке встановлена відповідальність (абзац третій пункт 1 Указу №436/95)0.
При цьому, приписи пункту 9 статті 3 Закону №266/95-ВР передбачають особливості роботи РРО, які мають забезпечувати друкування таких звітів за кожний робочий день.
За змістом пункту 2 Вимог щодо реалізації фіскальних функцій реєстраторами розрахункових операцій для різних сфер застосування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18.02.2002 №199 (далі - Вимоги), зміна - період роботи реєстратора від реєстрації першої розрахункової операції після виконання Z-звіту до виконання наступного Z - звіту; Z-звіт - це денний звіт з обнуленням інформації в оперативній пам'яті та занесенням її до фіскальної пам'яті РРО.
Відповідно до пункту 7 Вимог усі режими роботи РРО повинні блокуватися, зокрема, у разі перевищення максимальної тривалості зміни.
У додатку до Вимог зазначено, що максимальна тривалість зміни не повинна перевищувати 24 години.
Таким чином, аналіз зазначених норм дає підстави вважати, що оскільки календарний день (доба) налічує 24 години, тобто день триває з 0 годин 00 хвилин до 24 годин 00 хвилин, при щоденній роботі з РРО Z-звіт необхідно виконувати щодня по закінченні робочої зміни, але не пізніше 24 години цього дня.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що аналіз положень пункту 9 статті 3 Закону України № 265/95-ВР та підпункту 2.6 глави 2 Положення про ведення касових операцій свідчить, що суб'єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або безготівковій формі при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, мають своєчасно та в повній мірі оприбутковувати всю готівку, що надходить до кас, та щоденно, тобто кожного робочого дня по закінченні зміни, але не пізніше 24 години цього ж дня, друкувати на РРО фіскальні звітні чеки і забезпечувати їх зберігання в КОРО. У разі недотримання суб'єктом господарювання при здійсненні діяльності пункту 9 статті 3 Закону № 265/95-ВР та підпункту 2.6 глави 2 Положення до нього за рішенням відповідних органів застосовуються штрафні (фінансові) санкції згідно з вимогами пункту 4 статті 17 Закону № 265/95-ВР та абзацу третього частини першої статті 1 Указу № 436/95.
Аналогічна правова позиція була висловлена раніше колегією суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України у постанові від 14.06.2016 по справі №№21-3262а15 (справа №0870/11140/12).
Частиною першою статті 244-2 КАС України встановлено, що висновок Верховного Суду України щодо застосування норми права, викладений у його постанові, прийнятій за результатами розгляду справи з підстав, передбачених пунктами 1 і 2 частини першої статті 237 цього Кодексу, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права.
За приписами пунктів 7.16, 7.19 Положенням про ведення касових операцій під час перевірки органами контролю повного і своєчасного оприбуткування коштів, що надійшли до каси від здійснення господарської діяльності, записи в касовій книзі звіряються за сумами та строками з даними відповідних прибуткових касових ордерів (із залученням у разі потреби таких виправдних документів: розрахункових документів, квитанцій до прибуткових касових ордерів, рахунків-фактур, товарно-транспортних і податкових накладних тощо). Перевіряється також проведення записів щодо реєстрації зазначених ордерів (за сумами і датами) у журналі реєстрації прибуткових і видаткових касових документів; під час перевірки органи контролю мають брати до уваги те, що за наявності в касі підприємства готівки, яка не підтверджена прибутковими касовими ордерами, вона вважається неоприбуткованою в касі та зараховується в дохід підприємства.
Як вбачається з матеріалів справи, під час фактичної перевірки ТОВ Хеппі вей встановлено невиконання позивачем щоденного формування та друку фіскальних звітних чеків для оприбуткування готівкових коштів у повній сумі в день їх фактичного надходження на загальну суму 19 153,80 грн., зазначені звіти фактично сформовані та роздруковані на наступний день. Встановлені під час перевірки обставини представником позивача не заперечені та не спростовані під час розгляду справи.
Разом з тим, суд не приймає до уваги доводи позивача про відображення надходження готівкових коштів в касовій книзі підприємства в день їх одержання, оскільки, як зазначалося вище, оприбуткування готівки у разі проведення готівкових розрахунків із застосуванням РРО або використанням РК є виключно сукупність таких дій: фіксація повної суми фактичних надходжень готівки у фіскальних звітних чеках РРО (даних РК) та відображення на їх підставі готівки у КОРО.
З огляду на що, порушення ТОВ Хеппі вей пунктів 2.2, 2.6 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні є доведеним.
Згідно абзацу 3 пункту 1 Указу Президента Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки №436/95 від 12.06.1995 у разі порушення юридичними особами всіх форм власності, фізичними особами - громадянами України, іноземними громадянами та особами без громадянства, які є суб'єктами підприємницької діяльності, а також постійними представництвами нерезидентів, через які повністю або частково здійснюється підприємницька діяльність, норм з регулювання обігу готівки у національній валюті, що встановлюються Національним банком України, до них застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу за не оприбуткування (неповне та/або несвоєчасне) оприбуткування у касах готівки - у п'ятикратному розмірі не оприбуткованої сум.
Отже, застосовані відповідачем штрафні (фінансові) санкції у п'ятикратному розмірі неоприбуткованої суми в сумі 95 769,00 грн. (19 153,80 грн. х 5) за неоприбуткування готівкових коштів у КОРО є правомірними.
На підставі системного аналізу норм законодавства та матеріалів справи, суд дійшов висновку щодо того, що податкове повідомлення-рішення від 18.04.2017 за №0005041407, прийнято ГУ ДФС у Запорізькій області відповідно до вимог чинного законодавства, в межах повноважень наданих законом, а тому підстави для його скасування відсутні.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини третьої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку
Згідно із частинами першою, другою статті 11 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, і не може виходити за межі позовних вимог.
Як встановлено частинами першою та другою статті 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Суд, відповідно до статті 86 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
З огляду на вищевикладене, суд вважає, що відповідачами доведена правомірність прийнятого рішення, а тому заявлені позивачем вимоги є такими, що не підлягають задоволенню.
Керуючись ст. ст. 94, 158-163 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
В задоволенні адміністративного позову відмовити.
Постанова суду першої інстанції набирає законної сили у строк та порядок визначений ст.ст.167, 186, 254 КАС України.
Постанова суду першої інстанції оскаржується у строк та порядок встановлений ст.ст.167, 186 КАС України.
Суддя І.В. Батрак
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.12.2017 |
Оприлюднено | 21.12.2017 |
Номер документу | 71078657 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні