ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 грудня 2017 р.Справа № 2а-1870/5105/12 Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі

Головуючого судді: П'янової Я.В.

Суддів: Чалого І.С. , Зеленського В.В.

за участю секретаря судового засідання Городової А.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Державної служби України з надзвичайних ситуацій на ухвалу Сумського окружного адміністративного суду від 04.05.2017р. по справі № 2а-1870/5105/12

за позовом Міністерства надзвичайних ситуацій України

до Путивльського бюро технічної інвентаризації та проектування

третя особа: Путивльська міська рада Сумської області

про зобов'язання вчинити дії ,

ВСТАНОВИЛА:

Міністерство надзвичайних ситуацій України (далі - позивач, МНС України) звернулось до суду з адміністративним позовом до Путивльського бюро технічної інвентаризації та проектування (далі відповідач, БТІ), третя особа: Путивльська міська рада, в якому, з урахуванням наданої до суду заяви про уточнення позовних вимог (а.с.59-62), просив суд:

- визнати протиправними дії Путивльського бюро технічної інвентаризації та проектування щодо відмови у здійсненні державної реєстрації права власності на квартири №№ 50, 53, 54, 55, 57 за адресою: вул. Ковпака, 7 у м. Путивль Сумської області за Міністерством надзвичайних ситуацій України;

- зобов'язати Путивльське БТІ скасувати державну реєстрацію права власності на квартири №№ 50, 53, 54, 55, 57 у будинку № 7 по вул.Ковпака, м.Путивль, Сумська область за Путивльською міською радою Сумської області;

- зобов'язати Путивльське БТІ здійснити державну реєстрацію права власності на квартири №№ 50, 53, 54, 55, 57 у будинку № 7 по вул. Ковпака, м. Путивль, Сумська область за Міністерством надзвичайних ситуацій України.

Постановою Сумського окружного адміністративного суду від 22.10.2012 року адміністративний позов Міністерства надзвичайних ситуацій України - задоволено частково.

Зобов'язано Путивльське бюро технічної інвентаризації та проектування внести запис про скасування державної реєстрації права власності на квартири: №№50,53,54,55,57, які знаходяться за адресою: вул. Ковпака, 7 у м. Путивль, Сумська область, та були зареєстровані за Путивльською міською радою Сумської області.

Зобов'язано Путивльське бюро технічної інвентаризації та проектування здійснити державну реєстрацію права власності на квартири №№ 50, 53, 54, 55, 57, які знаходяться за адресою: вул. Ковпака, 7, у м. Путивль, Сумська область за Міністерство надзвичайних ситуацій України.

В частині визнання протиправною дії Путивльського бюро технічної інвентаризації та проектування, щодо відмови у здійсненні державної реєстрації права власності на квартири №№ 50, 53, 54, 55, 57 за адресою: вул. Ковпака, 7 у м. Путивль, Сумської області, яку викладено у листі від 09.12.2011р. №397 - відмовлено.

24.04.2017 року до Сумського окружного адміністративного суду надійшло клопотання Державної служби України з надзвичайних ситуацій про заміну сторін по вказаній справі, а саме: Міністерства надзвичайних ситуацій України його правонаступником - Державною службою України з надзвичайних ситуацій та Путивльського бюро технічної інвентаризації та проектування - на Реєстраційний відділ Виконавчого комітету Путивльської міської ради.

Ухвалою Сумського окружного адміністративного суду від 04.05.2017 року клопотання Державної служби України з надзвичайних ситуацій про заміну сторони правонаступником задоволено частково.

Замінено позивача по цій справі з Міністерства надзвичайних ситуацій України (і.к.37535001) на його правонаступника - Державну службу України з надзвичайних ситуацій (і.к.38516849).

В задоволенні іншої частини клопотання - відмовлено.

Не погодившись з прийнятою ухвалою в частині відмови в задоволенні вищезазначеного клопотання, Державна служба України з надзвичайних ситуацій подала апеляційну скаргу, в якій просить ухвалу суду першої інстанції скасувати в зазначеній частині та прийняти нову, якою задовольнити клопотання в повному обсязі, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, невідповідність висновків суду обставинам справи.

Третя особа надала заперечення на апеляційну скаргу, в яких вважає неправомірними вимоги заявника щодо заміни сторони по цій справі, а тому просить оскаржувану ухвалу суду першої інстанції скасувати та в задоволенні клопотання відмовити в повному обсязі. Розгляд справи здійснювати за відсутності представника третьої особи.

Відповідно до ч. 6 ст. 12 та ч. 1 ст. 41 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) фіксування судового засідання 14.12.2017 року за допомогою звукозаписувального технічного запису не здійснювалось.

Колегія суддів, вислухавши суддю-доповідача, вивчивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з такого.

Матеріалами справи підтверджено, що постановою Сумського окружного адміністративного суду від 22.10.2012 року адміністративний позов Міністерства надзвичайних ситуацій України задоволено частково.

Зобов'язано Путивльське бюро технічної інвентаризації та проектування внести запис про скасування державної реєстрації права власності на квартири: №№50,53,54,55,57, які знаходяться за адресою: вул. Ковпака, 7 у м. Путивль, Сумська область, та були зареєстровані за Путивльською міською радою Сумської області.

Зобов'язано Путивльське бюро технічної інвентаризації та проектування здійснити державну реєстрацію права власності на квартири №№ 50, 53,54, 55, 57, які знаходяться за адресою: вул. Ковпака, 7, у м. Путивль, Сумська область за Міністерство надзвичайних ситуацій України.

В частині визнання протиправною дії Путивльського бюро технічної інвентаризації та проектування, щодо відмови у здійсненні державної реєстрації права власності на квартири №№ 50, 53, 54, 55, 57 за адресою: вул. Ковпака, 7 у м. Путивль, Сумської області, яку викладено у листі від 09.12.2011р. №397 - відмовлено.

24.04.2017 року до Сумського окружного адміністративного суду надійшло клопотання Державної служби України з надзвичайних ситуацій про заміну сторін по вказаній справі, а саме: Міністерства надзвичайних ситуацій України його правонаступником - Державною службою України з надзвичайних ситуацій та Путивльського бюро технічної інвентаризації та проектування - на Реєстраційний відділ Виконавчого комітету Путивльської міської ради.

Колегія суддів апеляційної інстанції зауважує на те, що ані позивачем, ані відповідачем та третьою особою ухвала суду в частині вимог клопотання, які були задоволені, в апеляційному порядку оскаржена не була.

Згідно з ч. 1 ст. 195 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги.

Отже, виходячи з положень вказаної норми законодавства, колегія суддів переглядає ухвалу суду першої інстанції в частині відмови в задоволенні клопотання про заміну сторін по вказаній справі.

Так, відмовляючи в задоволенні клопотання в частині заміни відповідача по справі - Путивльського бюро технічної інвентаризації та проектування на Реєстраційний відділ Виконавчого комітету Путивльської міської ради, суд першої інстанції виходив з того, що Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" не передбачено переходу прав та обов'язків від органів БТІ до виконавчих органів сільських, селищних та міських рад. Окрім того, в межах даної справи відсутні докази правонаступництва від Путивльського бюро технічної інвентаризації та проектування саме до Реєстраційного відділу Виконавчого комітету Путивльської міської ради.

Колегія суддів не погоджується з такими висновками суду першої інстанції з огляду на таке.

Згідно з ч. 1 ст. 55 КАС України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії адміністративного процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов'язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов'язкові для особи, яку він замінив.

Відповідно до частини 2 статті 6 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" однією із складових системи органів та суб'єктів, які здійснюють повноваження у сфері державної реєстрації прав, є виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації.

Згідно з пп. 8 пункту б частини 1 статті 38 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" делегованими повноваженнями виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Відповідно до частини 3 статті 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов:

1) реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення;

2) на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов'язкової реєстрації.

Підпунктом 3 пункту 3 статті 10 Закон України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" передбачено, що державний реєстратор під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, обов'язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку, копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей в єдиних та державних реєстрах, доступ до яких визначено цим Законом, та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником.

Отже, функцію державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень від органів БТІ до державних реєстраторів передано 01.01.2013 р., а тому Путивльське БТІ підлягає заміні його правонаступником.

Відмовляючи в задоволенні клопотання в частині заміни відповідача по справі, а саме Путивльського БТІ на Реєстраційний відділ Виконавчого комітету Путивльської міської ради, суд першої інстанції зазначив, що Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" не передбачено переходу прав та обов'язків від органів БТІ до виконавчих органів сільських, селищних та міських рад.

Так, перехід прав та обов'язків від одного органу до іншого передбачено частиною 1 статті 104 Цивільного кодексу України у разі реорганізації.

В свою чергу, колегія суддів зауважує, що процесуальне правонаступництво у цій справі відбулося в результаті публічного правонаступництва, а не реорганізації, а тому перехід прав та обов'язків здійснено шляхом припинення адміністративної компетенції органів БТІ та вступ у чинні адміністративно-правові відносини Реєстраційного відділу.

Під публічним правонаступництвом слід розуміти повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб'єкта владних повноважень (суб'єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб'єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції; це вступ у чинні адміністративно - правові відносини нового суб'єкта владних повноважень (суб'єкта публічної адміністрації) на місце суб'єкта, що або припинив своє існування, або повністю чи частково позбувся адміністративної компетенції.

Публічне правонаступництво є однією з підстав здійснення процесуального правонаступництва, передбаченого ст. 55 КАС України.

Таким чином, публічне правонаступництво виникає з двох окремих підстав, а саме:

- передачі прав та обов'язків внаслідок припинення первісного суб'єкта - припинення юридичної особи;

- вступ у чинні адміністративно - правові відносини нового суб'єкта владних повноважень внаслідок припинення адміністративної компетенції первісного суб'єкта - передачу компетенції.

В матеріалах справи міститься лист Путивльського БТІ від 30.03.2017 року № 50, відповідно до якого з 01.01.2013 р. Путивльське БТІ доступу до Реєстру не має і внести належний запис про право власності за МНС на квартиру № 54 по вул. Ковпака, 7, у м. Путивлі немає можливості.

При цьому заявнику для вирішення вказаного питання запропоновано звернутися до Реєстраційного відділу Путивльського міського виконкому, як до повноваженого органу вносити записи до Реєстру.

Окрім того, листом № 11159/03.3-01 Головне територіальне управління юстиції у Сумській області на лист Державної служби України з надзвичайних ситуацій, надісланий через Міністерство юстиції України, щодо надання інформації про передачу з 01.01.2013 р. функції державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяження від Путивльського бюро технічної інвентаризації та проектування до Реєстраційного відділу Виконавчого комітету Путивльської міської ради Путивльського району Сумської області або окремих державних реєстраторів, а також про органи та суб'єкти, які здійснюють на сьогодні повноваження у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень у місті Путивль Сумської області, повідомило про таке.

Згідно з Законом України "Про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно" та інших законодавчих актів України від 08.08.2012 року, з 01.01.2013 року функції з проведення державної реєстрації прав на нерухоме майно від органів бюро технічної інвентаризації було передано територіальним органам державної реєстрації прав, що були утворені Міністерством юстиції України.

Відповідно до Перехідних положень Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень з державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 26.11.2015 р. територіальні органи державної реєстрації прав, що були утворені Міністерством юстиції України та виконували функції з державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, з 30.04.2016 р., в установленому законодавством порядку, припинили надання послуг у сфері державної реєстрації на території відповідних адміністративно-територіальних одиниць.

Згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 24.02.2016 р. № 124-р "Про припинення надання адміністративних послуг з державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців деякими органами державної реєстрації, утвореними Міністерством юстиції" Путивльське районне управління юстиції припинило надання адміністративних послуг з державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, юридичних осіб, фізичних осіб, фізичних осіб-підприємців.

На даний час функції з державної реєстрації прав на нерухоме майно передано виконавчим комітетам сільських, селищних та міських рад, Київській, Севастопольській міським, районним у містах Києві та Севастополі державним адміністраціям.

Відповідно до ст.6 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі - Закон) утворено систему органів та суб'єктів, які здійснюють повноваження у сфері державної реєстрації прав.

Одночасно, Головне територіальне управління юстиції у Сумській області звернуло увагу на те, що у місті Путивль Сумської області на сьогодні суб'єктами, які здійснюють повноваження у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, є: Реєстраційний відділ виконавчого комітету Путивльської міської ради та приватні нотаріуси.

До суду апеляційної інстанції надано копії рішення Путивльської міської ради Путивльського району Сумської області від 28.04.2016 р. № 247-МР "Про затвердження Положення "Про реєстраційний відділ виконавчого комітету Путивльської міської ради" та Положення, відповідно до якого основним завданням Реєстраційного відділу є забезпечення реалізації державної політики у сфері державної реєстрації прав на нерухоме майно.

З огляду на викладене, Путивльське БТІ підлягає заміні його правонаступником - Реєстраційним відділом Виконавчого комітету Путивльської міської ради, а тому суд першої інстанції дійшов помилкового висновку про відмову в задоволенні клопотання Державної служби України з надзвичайних ситуацій в частині заміни відповідача по справі.

Відповідно до ст. 159 КАС України, судове рішення повинно бути законним та обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотримання норм процесуального права.

Згідно з п. 6 ч. 1 ст. 199 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на ухвалу суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати ухвалу суду і постановити нову ухвалу.

Враховуючи вищенаведене, колегія суддів вважає, що ухвала Сумського окружного адміністративного суду від 04.05.2017 року частково не відповідає вимогам ст.159 КАС України, а тому відповідно до вимог п. 6 ч. 1 ст. 199 КАС України підлягає скасуванню в цій частині з прийняттям нової.

Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, 199, п.4 ч. 1 ст. 202, ст.ст. 205, 206, 209, 254, 264 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

У Х В А Л И Л А:

Апеляційну скаргу Державної служби України з надзвичайних ситуацій задовольнити.

Ухвалу Сумського окружного адміністративного суду від 04.05.2017 р. по справі № 2а-1870/5105/12 скасувати в частині відмови в задоволенні клопотання Державної служби України з надзвичайних ситуацій.

Прийняти в цій частині нову ухвалу, якою клопотання Державної служби України з надзвичайних ситуацій - задовольнити.

Здійснити заміну відповідача по даній справі з Путивльського бюро технічної інвентаризації та проектування на його правонаступника - Реєстраційний відділ Виконавчого комітету Путивльської міської ради Путивльського району Сумської області.

Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання ухвали у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий суддя П'янова Я.В. Судді Чалий І.С. Зеленський В.В.

Повний текст ухвали виготовлений 19.12.2017 р.

Зареєстровано 21.12.2017
Оприлюднено 21.12.2017
Дата набрання законної сили 14.12.2017

Судовий реєстр по справі 2а-1870/5105/12

Проскрольте таблицю вліво →
Рішення Суд Форма
Ухвала від 14.12.2017 Харківський апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 04.12.2017 Харківський апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 08.08.2017 Харківський апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 24.07.2017 Харківський апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 24.07.2017 Харківський апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 04.05.2017 Сумський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 04.05.2017 Сумський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 26.04.2017 Сумський окружний адміністративний суд Адміністративне
Постанова від 22.10.2012 Сумський окружний адміністративний суд Адміністративне
Постанова від 22.10.2012 Сумський окружний адміністративний суд Адміністративне

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Перевірити компанію

Додайте Опендатабот до улюбленного месенджеру

Вайбер Телеграм Месенджер

Опендатабот для телефону