Справа № 369/1106/17
Провадження № 2/369/1547/17
РІШЕННЯ
Іменем України
12.12.2017 року Києво-Святошинський районний суд Київської області у складі:
головуючого судді Дубас Т.В.,
при секретарі Яцевич В.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до ДП Національна Енергетична Компанія Укренерго про відшкодування збитків завданих внаслідок приведення ділянки у непридатний для використання стан і встановлення обмежень щодо використання земельної ділянки ,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач ОСОБА_1 звернулась до Києво-Святошинського районного суду Київської області з даним позовом, мотивуючи його тим, що 06.13.2013 року, нею була отримана у власність земельна ділянка для індивідуального садівництва, яка розташована за адресою: Київська область, Києво-Святошинський район, с/рада Дмитрівська, Кадастровий номер: 3222484400:09:004:5177. Про що мені було видано Свідоцтво про право власності серії САЕ номер 410268, а також внесені відомості до державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
У квітні місяці 2016 року, приїхавши на ділянку, позивач встановила, що на її ділянці зрубані всі насаджені дерева, а також повз ділянки ведуться роботи по встановленню високовольтних повітряних ліній - ЛЄП.
Про проведення будь яких робіт, позивача як власника земельної ділянки ніхто не попереджав.
Відповідно до ст. 13 Конституції України, держава забезпечує захист прав усіх суб'єктів права власності та господарювання. Усі суб'єкти права власності рівні перед законом. Таким чином, громадянам і юридичним особам забезпечені рівні умови захисту прав на землю.
Звернувшись з цього питання з заявою до ЦВП Києво-Святошинського ВП, 18.04.2016 року позивачу надано висновок, де перевіркою встановлено, що з 2015 року на території Дмитрівської сільської ради ведуться роботи з будівництва заходів повітряної лінії Ново Київська-северна на підстанцію 750 кВ. А також встановлено, що роботи проводяться за замовленням Державного Підприємства Національної енергетичної компанії Укренерго на підставі диклорації про початок виконання будівельних робіт та права власності на спеціально відведенні земельні ділянки.
Пунктом 2.4.1. наказу Міністерства Охорони Здоров'я України №239 від 01.08.96 Про затвердження державних санітарних правил та норм з метою захисту населення від впливу ЕП встановлено санітарно-захисні зони. Санітарно-захисною зоною вважається територія, на якій напруженість ЕП перевищує 1 кВ/м.
Цим же пунктом встановлено, що санітарно-захисна зона для ПЛ встановлюється у вигляді земельної ділянки, межі якої регламентуються по обидві сторони від неї на певній відстані від проекції крайніх фазних проводів на землю, в перпендикулярному до ПЛ напрямку: 20 м для ПЛ напругою 300 кВ; 30 м для ПЛ напругою 500 кВ; 40 м для ПЛ напругою 750 кВ
Також згідно пункту 2.5.2. цього Наказу: найближча відстань від осі проектованих ПЛ напругою 750 - 1150 кВ до межі населених пунктів повинні складати не менше 250 м для ПЛ напругою 750 кВ.
Згідно пункту 2.4.7. У межах санітарно-захисної зони забороняється розташовувати житлові і громадські будівлі і споруди, майданчики для стоянки і зупинки всіх видів транспорту.
Відповідно до скріншоту №1, №2 з публічної кадастрової карти України опори під повітряні лінії встановлено так, що сама лінія іде вздовж земельної ділянки, а ПЛ знаходиться над ділянкою, що унеможливлює її використання нею, як власником.
Позивач купувала цю земельну ділянку виключно тому, що вона знаходилась в тихому, зеленому місці, навколо нас був ліс, озеро, але від тепер це здоровенна поляна з пнями, в тому числі і ділянка позивача, на якій було знищено всі насадження. Над головою стоїть тріскіт високовольтної лінії. Встановлення ПЛ обмежує позивача у користуванні земельною ділянкою в зв'язку з порушенням відповідачем санітарно-норми при п встановленні.
Таким чином, Відповідач, своїми діями привів земельну ділянку позивача у непридатний для використання стан.
На сьогодення, вартість 1 сотки аналогічної земельної ділянки у Києво- Святошинському районі біля села Дмитрівна складає приблизно - 35000 тис. грн, відповідно до даних з інтернет ресурсів тобто вартість належної позивачу земельної ділянки складає - 315 000 тисяч гривень, що і є сумою збитків, завданих позивачу Відповідачем його незаконними діями.
Тому позивач просила суд стягнути з Державного Підприємства Національної енергетичної компанії Укренерго (Код ЕГРПОУ: 00100227) на користь Капу стін ої ОСОБА_2 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1) відшкодування збитків завданих внаслідок приведення ділянки у непридатний для використання стан, встановлення обмежень щодо використання земельної ділянки в розмірі 315 000 тисяч гривень 00 копійок. Стягнути з Державного Підприємства Національної енергетичної компанії Укренерго (Код ЕГРПОУ: 00100227) на користь ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1) судовий збір в розмірі 3150 гривень 00 копійок.
В судовому засіданні позивач та її представник позовні вимоги підтримали та просили позов задоволити.
Представники відповідача проти вимог позову заперечували та просили в позові відмовити.
Суд, заслухавши пояснення сторін по справі, перевіривши матеріали справи та зібрані в ній письмові доказі, приходить до висновку що позовні вимоги не підлягають до задоволення виходячи з наступного.
Як встановлено в судовому засіданні, позивач ОСОБА_1 є власником земельної ділянки загальною площею 0,09 га., що знаходиться за адресою Київська область, Києво-Святошинський район, Дмитрівська сільська рада, кадастровий номер 3222484400:09:004:5177, цільове призначення для індивідуального садівництва, на підставі свідоцтва про право власності серія та номер САЕ410268 від 06.03.2013 р.
Згідно Розпорядження Кабінету Міністрів України від 27.07.2006 року № 436-р (Ікопія додається) було затверджено План заходів на 2006 - 2010 роки щодо реалізації Енергетичної стратегії України на період до 2030 року.
Розпорядженням КМУ від 18 лютого 2009 р. № 222-р затвердженого поданий Мінпаливенерго скоригований проект будови Лінії електропередачі 750 кВ для видачі потужностей Рівненської та Хмельницької атомних електростанцій: підстанція 750 кВ Київська із заходами, повітряна лінія 750-330 кВ (Макарівський район Київської області) , розроблений Державним проектно-вишукувальним та науково-дослідним інститутом Укренергомереж проект (м. Харків).
В 2010 - 2011 роках ДП НЕК Укренерго (замовник з проектування та будівництва магістрального об'єкту) були оформлені матеріали вибору місця розташування земельних ділянок для розміщення заходів ПЛ 330 кВ Новокиївська - Сєвєрна на ПС 750 кВ Київська .
Згідно розпорядження Кабінету Міністрів України від 08 серпня 2011 року №802 -р та розпорядження Київської обласної державної адміністрації від 05.10.2011 № 1091 було надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для будівництва зазначеного об'єкту.
Згідно з ч. 3 ст. 386, ч. 1 ст. 390 ЦК України власник, права якого порушені, має право на відшкодування завданої йому майнової та моральної шкоди.
Відповідно до ст. 152 ЗК України захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом відшкодування заподіяних збитків.
Відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 22 ЦК України збитками є доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).
Зокрема, статтею 156 ЗК України передбачено, що власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок:
а) вилучення (викупу) сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників для потреб, не пов'язаних із сільськогосподарським і лісогосподарським виробництвом;
б) тимчасового зайняття сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників для інших видів використання;
в) встановлення обмежень щодо використання земельних ділянок;
г) погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників;
ґ) приведення сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників у непридатний для використання стан;
д) неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.
При цьому статтею 157 ЗК України встановлено порядок відшкодування збитків, за яким відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі, внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами.
На вимогу особи, якій завдано шкоди, та відповідно до обставин справи майнова шкода може бути відшкодована і в інший спосіб, зокрема, шкода, завдана майну, може відшкодовуватися в натурі (передання речі того ж роду та тієї ж якості, полагодження пошкодженої речі тощо).
Постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 року № 284 затверджено Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам .
Згідно п. 1 вказаного Порядку власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.
Відповідно до п. 2 Порядку розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад.
До складу комісій включаються представники Київської, Севастопольської міських, районних державних адміністрацій, виконавчих комітетів міських (міст обласного значення) рад (голови комісій), власники землі або землекористувачі (орендарі), яким заподіяні збитки, представники підприємств, установ, організацій та громадяни, які будуть їх відшкодовувати, представники державних органів земельних ресурсів і фінансових органів, органів у справах містобудування і архітектури та виконавчих комітетів сільських, селищних, міських (міст районного значення) рад, на території яких знаходяться земельні ділянки.
Результати роботи комісій оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії.
Розміри збитків визначаються в повному обсязі відповідно до реальної вартості майна на момент заподіяння збитків, проведених витрат на поліпшення якості земель (з урахуванням ринкової або відновної вартості) (п. 4 Постанови).
Крім цього, постановою Кабінету Міністрів України від 25 липня 2007 року № 963 затверджено Методику визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, яка спрямована на визначення розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам, юридичним та фізичним особам, на всіх категоріях земель внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу (п. 1) (далі - Методика).
Вирішуючи спір, суд на підставі належним чином оцінених доказів, поданих сторонами, з урахуванням встановлених обставин і вимог ст. ст. 10, 60 ЦПК України, дійшов висновку про відсутність правових підстав для стягнення на користь позивача відшкодування збитків завданих внаслідок приведення ділянки у непридатний для використання стан та встановлених обмежень в розмірі 315 00 грн., оскільки такі вимоги є недоведеними через відсутність належних й допустимих доказів розміру завданих позивачу збитків.
Позивачка до відповідної комісії не зверталася та доказів, які відповідають вимогам Порядку на підтвердження позовних вимог не надала. Письмові документи, які надані позивачкою на підтвердження вимог позову вимогам Порядку не відповідають.
Клопотань щодо призначення по справі земельно-технічної експертизи для визначення вартості збитку заподіяного позивачу заявлено не було.
Таким чином, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, дослідивши всебічно, повно, безпосередньо та об'єктивно наявні у справі докази, оцінив їх належність, допустимість, достовірність, достатність і взаємний зв'язок у сукупності, з'ясувавши усі обставини справи, на які сторони посилалися як на підставу своїх вимог і заперечень, з урахуванням того, що відповідно до ст.1 ЦПК України завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою захисту порушених або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичної особи, суд дійшов висновку про необхідність відмови у вимогах позову.
Керуючись ст.ст. 152, 156, 157 Земельного кодексу України, Постанови Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 року № 284 Про затвердження порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам ст. ст. 3, 10, 60, 209, 212-215, 218 ЦПК України, суд, -
В И Р І Ш И В :
В позові ОСОБА_1 до ДП Національна Енергетична Компанія Укренерго про відшкодування збитків завданих внаслідок приведення ділянки у непридатний для використання стан і встановлення обмежень щодо використання земельної ділянки - відмовити.
Рішення може бути оскаржене до Апеляційного суду Київської області протягом десяти днів з дня його оголошення.
Суддя: Дубас Т.В.
Суд | Києво-Святошинський районний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 12.12.2017 |
Оприлюднено | 23.12.2017 |
Номер документу | 71181412 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Києво-Святошинський районний суд Київської області
Дубас Т. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні