КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 жовтня 2017 року № 810/2096/17
Суддя Київського окружного адміністративного суду Брагіна О.Є., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Центрального об'єднаного управління Пенсійного фонду України в м. Дніпрі до публічного акціонерного товариства "Укргазбуд" , про стягнення заборгованості з відшкодування витрат на виплату та доставку пільгових пенсій,
в с т а н о в и в:
до суду звернулось Центральне ОУПФУ в м. Дніпрі з позовом до ПАТ "Укргазбуд" про стягнення заборгованості з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах у розмірі 78241,89 грн.
В обґрунтування своїх вимог зазначив, що обов'язок відповідача вчасно сплачувати фактичні витрати на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком №2, передбачений приписами Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 № 1058-IV. Територіальні органи Пенсійного фонду України в силу закону здійснюють функції з контролю за правильністю, повнотою нарахування і своєчасністю сплати страхувальниками внесків, а також стягнення заборгованості.
Оскільки сума заборгованості відповідачем у розмірі 78241,89 грн не була сплачена у встановлені законом строки, позивач, з огляду на положення частини другої Прикінцевих положень Закону України №1058-IV та пункту 6 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої постановою Пенсійного фонду України від 19.12.2003 №21-1 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 16.01.2004 за №64/8663 , просив суд стягнути суму заборгованості у судовому порядку.
Сторони у судове засідання, призначене на 23.10.2017, не з'явилися, про дату, час та місце розгляду справи, були повідомлені належним чином, про причини неявки суд не сповістили. Відповідач через канцелярію суду надав клопотання про розгляд справи за його відсутності, одночасно з клопотанням були подані заперечення на позов та заява про витребування доказів. У поданих суду письмових запереченнях зазначив, що він неодноразово звертався до Центрального ОУПФУ в м. Дніпрі з проханням надати копії первинних документів, на підставі яких були призначені пенсії на пільгових умовах, проте відповіді на свої звернення не одержав. Крім того, ОУПФУ не надало для ознайомлення та звірки і документи про атестацію робочих місць, а також довідки з місця роботи осіб, які б підтверджували факт їх перебування у трудових відносинах саме з ПАТ "Укргазбуд" на посадах та за умовами праці, які дають право на одержання пільгових пенсій, оскільки відомості про проведення атестації робочих місць та результати такої атестації в архіві підприємства відсутні. Також відповідачем заявлено клопотання про витребування доказів в якості обґрунтування поданих заперечень.
Враховуючи, що про час, дату та місце розгляду справи сторони були повідомлені своєчасно та належним чином, зважаючи на відсутність підстав для відкладення судового розгляду, передбачених статтею 128 Кодексу адміністративного судочинства України, беручи до уваги положення частин четвертої та шостої статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України, судом прийнято рішення про розгляд справи у порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами та доказами.
Дослідивши матеріали адміністративної справи з наданням їм відповідної правової оцінки, суд вважає, що позов підлягає задоволенню, з наступних підстав:
відповідно до п. 1 ст. 1 Закону України Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування від 26.06.1997 р. № 400/97-ВР, платниками збору на обов'язкове державне пенсійне страхування є суб'єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності, їх об'єднання, бюджетні, громадські та інші установи та організації, об'єднання громадян та інші юридичні особи, а також фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності, які використовують працю найманих працівників.
Згідно з п.1 ч. 1 ст. 14 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 р. № 1058-ІV страхувальниками визнаються роботодавці - підприємства, установи, організації незалежно від форм власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору або на інших умовах, передбачених законодавством, або за договорами цивільно-правового характеру. Частиною 1 ст. 15 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" № 1058-ІV визначено, що платниками страхових внесків є страхувальники, зазначені у ст. 14 Закону.
Відповідно до ст.8 Закону України "Про пенсійне забезпечення" виплата пенсій здійснюється за рахунок коштів ПФУ. Відшкодуванню підлягають витрати ПФУ на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до ч.2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", в частині пенсій, призначених згідно б - з ст.13 Закону України "Про пенсійне забезпечення".
За приписами ч. 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.
До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, значеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченого Законом України "Про пенсійне забезпечення". У цьому випадку розміри пенсій визначаються відповідно до ст. 27 та з урахуванням норм ст. 28 цього Закону. При цьому зберігається порядок покриття витрат на виплату і доставку цих пенсій, що діяв до набрання чинності цим Законом.
Згідно абз. 4 п.1 ст. 2 Закону України Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування від 26.06.1997 р. № 400/97-ВР, для платників збору, визначених пунктами 1 та 2 статті 1 цього Закону, крім тих, які є платниками фіксованого сільськогосподарського податку, об'єктом оподаткування є також фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів "б"-"з" ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" до досягнення працівниками пенсійного віку, передбаченого ст. 12 Закону України "Про пенсійне забезпечення".
Відповідно до абзацу 3 п. 1 ст 4 Закону України Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування від 26.06.1997 року № 400/97-ВР, для платників збору, визначених п.п.1 та 2 ст. 1 цього Закону встановлюються ставки збору в розмірі 100 відсотків від об'єкта оподаткування, визначеного абзацом четвертим п. 1 ст. 2 цього Закону.
Відповідно до п. 6.4. Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої Постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 року № 21-1 (далі - Інструкція), розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається відділами надходження доходів органів Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до ч. 2 Прикінцевих положень Закону (згідно з додатками 6 та 7), які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом 10 днів з новопризначених (перерахованих) пенсій.
Згідно з п. 6.7 Інструкції, підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в розрахунку місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах. У разі зміни розміру пенсії або настання обставин, які впливають на суму відшкодування (смерть пенсіонера, зміна місця проживання тощо), органи Пенсійного фонду повідомляють про це підприємства у розрахунку, який направляється підприємству в місячний строк з дня прийняття рішення про зміну розміру пенсії або про припинення виплати пенсії. Суми фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за період з дати призначення пенсії до дати складання розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до ч.2 Прикінцевих положень Закону, сплачуються одночасно із оплатою фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за перший поточний місяць.
Судом встановлено, що ПАТ "Украгазбуд" (код ЄДРПОУ 14277604) зареєстроване в якості юридичної особи, що підтверджено даними ЄДРПОУ та являється страхувальником та платником страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування.
Згідно з п.1 ч. 1 ст. 14 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 р. № 1058-ІV страхувальниками визнаються роботодавці - підприємства, установи, організації незалежно від форм власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору або на інших умовах, передбачених законодавством, або за договорами цивільно-правового характеру, тобто відповідач.
Відповідно до ст.8 Закону України "Про пенсійне забезпечення" виплата пенсій здійснюється за рахунок коштів ПФУ. Відшкодуванню підлягають витрати ПФУ на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до ч.2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", в частині пенсій, призначених згідно б - з ст.13 Закону України "Про пенсійне забезпечення". Відповідно до абзацу 3 п. 1 ст 4 Закону України Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування від 26.06.1997 року № 400/97-ВР, для платників збору, визначених п.п.1 та 2 ст. 1 цього Закону встановлюються ставки збору в розмірі 100 відсотків від об'єкта оподаткування, визначеного абзацом четвертим п. 1 ст. 2 цього Закону.
Об'єктом оподаткування в даному випадку є фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів "б" - "з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" до досягнення працівниками пенсійного віку, передбаченого статтею 26 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".
Матеріали справи свідчать, що позивачем були складені розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за списком № 2, призначених відповідно до пунктів б - з ст. 13 Закону України Про пенсійне забезпечення за періоди з січня по грудень 2015 року, згідно з якими відповідачеві визначено суму до сплати виплат та доставку пільгових пенсій пенсіонерам: ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, а також з січня по червень 2016 року - ОСОБА_4, ОСОБА_5 на загальну суму 78241,89 грн. Вказані розрахунки були надіслані відповідачу, про отримання яких свідчить копія повідомлення про вручення поштового відправлення.
Виходячи з викладеного, відповідач зобов'язаний щомісячно до 25-го числа здійснювати покриття фактичних витрат на виплату і доставку пенсії, призначеної на пільгових умовах.
Відповідно до ч. 12 ст. 20 Закону страхові внески підлягають сплаті незалежно від фінансового стану платника та мають пріоритет перед всіма іншими зобов'язаннями, у тому числі із сплати податків та інших обов'язкових платежів. Отже, судом встановлений обов'язок відповідача здійснювати покриття витрат УПФУ на виплату та доставку пільгових пенсій пенсіонерам ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5 у розмірах та строки, визначені позивачем.
Щодо заперечень відповідача на позовну заяву, суд зазначає наступне: по-перше, оскільки вказані розрахунки не були скасовані станом на день розгляду справи, вважається, що розрахунки є дійсними у редакції, поланій позивачем; по-друге, відсутність довідок чи будь-яких архівних документів у відповідача, не звільняє підприємство від тягаря несення витрат на виплату та доставку пільгових пенсій; по-третє, суд наголошує, що відповідач може в будь-який момент звернутися до позивача та провести звірку, проведених розрахунків сум, які підлягають стягненню та узгодити її у досудовому порядку.
Стосовно вимог ТОВ "Укргазбуд" про витребування доказів, суд звертає увагу, що згідно ч. 3 ст. 71 КАСУ витребування доказів судом здійснюється за умови, якщо особа, яка бере участь у справі доведе, що вона самостійно вживала заходів, спрямованих на одержання доказів, проте у їх наданні їй було відмовлено. Відповідач не надав суду доказів неможливості самостійного їх забезпечення. Відповідно до ч.1 ст.71 КАСУ саме на сторони покладається обов'язок доведення тих обставин, на яких грунтуються її вимоги та заперечення.
Враховуючи вищевикладене, приймаючи до уваги, що сума боргу по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій по списку №2 за період з січня по грудень 2015 року, та з січня по червень 2016 року в загальному розмірі 78241,89 грн. не погашена станом на день розгляду справи, вказана сума підлягає стягненню з відповідача.
З урахуванням викладеного суд дійшов висновку, що позові вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Керуючись статтями 11, 14, 70, 71, 72, 86, 94, 159-163, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
п о с т а н о в и в:
1. Адміністративний позов задовольнити у повному обсязі.
2. Стягнути з публічного акціонерного товариства "Укргазбуд" (07415, Київська область, Броварський район, с. Зазим'є, вул. Деснянська, буд. 141, код ЄДРПОУ 01291330) на користь Центрального об'єднаного управління Пенсійного фонду України в м. Дніпрі (49033, м. Дніпро, пр. Богдана Хмельницького, 116-А, код ЄДРПОУ 40380972) суму заборгованості з відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку пільгових пенсій у розмірі 78241 грн. 89 коп (сімдесят вісім тисяч двісті сорок одна гривня 89 коп).
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано в установлені строки. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга на постанову суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду через Київський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя Брагіна О.Є.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.10.2017 |
Оприлюднено | 27.12.2017 |
Номер документу | 71240573 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
О.Є. Брагіна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні