КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 826/10053/17 Прізвище судді першої інстанції: Смолій І.В.
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 грудня 2017 року м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Судді-доповідача: Бужак Н. П.
Суддів: Костюк Л.О., Троян Н.М.
За участю секретаря: Івченка М.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "Медфармцентр" та ОСОБА_2 на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 10 листопада 2017 року у справі за адміністративним позовом Приватного вищого навчального закладу "Міжнародна академія екології та медицини" до Державного реєстратора відділу державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців Печерської районної в місті Києві державної адміністрації Орел Лариси Вікторівни, Приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Мамай Ірини Володимирівни, треті особи: Товариство з обмеженою відповідальністю "Фірма "Медфармцентр", Товариство з обмеженою відповідальністю "Воля і сила народу", Компанія "Лазар Лімітед", Товариство з обмеженою відповідальністю "Медикофармацевтичне об'єднання", ОСОБА_5, ОСОБА_2 про визнання протиправними та скасування рішень, зобов'язання вчинити дії,-
У С Т А Н О В И В:
Приватний вищий навчальний заклад "Міжнародна академія екології та медицини" звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Державного реєстратора відділу державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців Печерської районної в місті Києві державної адміністрації Орел Лариси Вікторівни, Приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Мамай Ірини Володимирівни, треті особи: Товариство з обмеженою відповідальністю "Фірма "Медфармцентр", Товариство з обмеженою відповідальністю "Воля і сила народу", Компанія "Лазар Лімітед", Товариство з обмеженою відповідальністю "Медикофармацевтичне об'єднання", ОСОБА_5, ОСОБА_2, в якому просив:
- визнати протиправним та скасувати запис державного реєстратора відділу державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців Печерської районної в місті Києві державної адміністрації Орел Лариси Вікторівни від 09.03.2017 року № 10651050010015133 Державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи ;
- визнати протиправним та скасувати запис державного реєстратора приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Мамай Ірини Володимирівни від 25.04.2017 року № 10651070013015133 Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах, зміна керівника юридичної особи, зміна складу підписантів ;
- визнати протиправним та скасувати запис державного реєстратора приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Мамай Ірини Володимирівни від 06.06.2017 року № 10651050014015133 Державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи, зміна органу управління, зміни складу або інформації про засновників ;
- визнати протиправним та скасувати запис державного реєстратора приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Мамай Ірини Володимирівни від 06.06.2017 року № 10651070015015133 Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах, зміна керівника юридичної особи, зміна складу підписантів .
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 10 листопада 2017 року у задоволенні адміністративного позову задоволено.
Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду, треті особи - Товариство з обмеженою відповідальністю "Фірма "Медфармцентр" та ОСОБА_2 подали апеляційні скарги, в яких просять скасувати Окружного адміністративного суду міста Києва від 10 листопада 2017 року та прийняти нову постанову, якою задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
Перевіривши матеріали справи, доводи апеляційних скарг, заслухавши осіб, що з'явились в судове засідання, колегія суддів вважає, що апеляційні скарги не підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Судом першої інстанції встановлено, що 10.02.2017 року державним реєстратором відділу державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців Печерської районної в місті Києві державної адміністрації Пайковою О.Є були проведені реєстраційні дії, за наслідками яких до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань було внесено наступні записи стосовно приватного вищого навчального закладу "Міжнародна академія екології та медицини" (код ЄДРПОУ 37857335), а саме: № 10651050007015133 "Державна реєстрація змін до установчих документів; № 10651070008015133 "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах"; № 10657770009015133, якою було внесено коригування щодо дати призначення керівника Позивача (фактична дата 13.02.2017 року).
Проведеними 10.02.2017 року реєстраційними діями до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань було внесено відомості про державну реєстрацію змін до установчих документів та відомостей, якими фактично було змінено склад засновників (власників) приватного вищого навчального закладу "Міжнародна академія екології та медицини" (код за ЄДРГІОУ 37857335) та розмір їх часток у статутному капіталі Позивача, зокрема про:
- зменшення частки товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "Медфармцентр" (код ЄДРПОУ - 23531496) в статутному капіталі приватного вищого навчального закладу "Міжнародна академія екології та медицини" (код ЄДРПОУ 37857335) з 5 250, 00 грн. - 35 % до 3000, 00 грн. - 20 %;
- виключення відомостей про товариство з обмеженою відповідальністю "Медикофармацевтичне об'єднання" (код ЄДРПОУ-25282525) як про засновника приватного вищого навчального закладу "Міжнародна академія екології та медицини" (код ЄДРПОУ 37857335), яке володіло в часткою статутному капіталі у розмірі 5 250, 00 грн. - 35 %;
- збільшення частки Компанії "Лазар Лімітед" в статутному капіталі приватного вищого навчального закладу "Міжнародна академія екології та медицини" (код за ЄДРПОУ 37857335) з 4500, 00 грн. - ЗО % до 9000, 00 грн. - 60 %;
- включення відомостей про товариство з обмеженою відповідальністю "Воля і сила народу" (код ЄДРПОУ-38078534) як про засновника приватного вищого навчального закладу "Міжнародна академія екології та медицини" (код ЄДРПОУ 37857335) з розміром частки в статутному капіталі - 3000, 00 грн. - 20 %;
20.04.2017 року Міністерством юстиції України за наслідками розгляду скарги у сфері державної реєстрації було винесено наказ "Про скасування реєстраційних дій у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" № 1312/5, яким у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань було скасовано наступні реєстраційні дії: № 10651050007015133 від 10.02.2017 "Державна реєстрація змін до установчих документів; № 10651070008015133 "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах".
Винесення наказу № 1312/5 від 20.04.2017 року передував висновок Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації від 07.04.2017 року за результатами розгляду скарг ОСОБА_2 від 06.03.2017 року, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 06.03.2017 року за №6508-0-33-17, Міжнародної правозахисної організації "Міжнародна ліга захисту прав громадян України" від 27.03.2017 року, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 28.03.2017 року за №8920-0-33-17 та товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "Медфармцентр" від 29.03.2017 року, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 29.03.2017 року за № 9151-0-33-17.
На підставі Наказу №1312/5 від 20.04.2017 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань було внесено: запис про скасування реєстраційної дії №10651050007015133 "Державна реєстрація змін до установчих документів від 10.02.2017 року; запис про скасування реєстраційної дії № 10651050007015133 "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах" від 10.02.2017 року.
У подальшому, тобто після 10.02.2017 року, стосовно приватного вищого навчального закладу "Міжнародна академія екології та медицини" (код ЄДРПОУ 37857335) були проведені реєстраційні дії, за наслідками яких до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань було внесено оскаржувані позивачем записи, а саме:
- 09.03.2017 року державним реєстратором відділу державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців Печерської районної в місті Києві державної адміністрації Орел Ларисою Вікторівною було проведено реєстраційну дію № 10651050010015133 "Державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи";
- 25.04.2017 року державним реєстратором приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Мамай Іриною Володимирівною було проведено реєстраційну дію №10651070013015133 "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах, зміна керівника юридичної особи, зміна складу підписантів";
- 06.06.2017 року державним реєстратором приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Мамай Іриною Володимирівною було проведено реєстраційну дію №10651050014015133 "Державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи";
- 06.06.2017 року державним реєстратором приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Мамай Іриною Володимирівною було проведено реєстраційну дію № 10651070015015133 "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах".
Позивач вважає, що проведені 09.03.2017 року, 25.04.2017 року та 06.06.2017 року реєстраційні дії є протиправними, оскільки вчинялися державними реєстраторами на підставі документів, які оформлялися складом засновників приватного вищого навчального закладу "Міжнародна академія екології та медицини", відомості в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань про яких було скасовано 20.04.2017 року Міністерством юстиції України, звернувся із відповідним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, висновкам суду першої інстанції та доводам апелянта, колегія суддів зазначає наступне.
Спірні правовідносини регулюються Конституцією України, Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" від 15 травня 2003 року № 755-IV та іншими нормативно-правовими актами.
Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з п. 4 ч. 1 ст. 1, ч. 1 ст. 4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців (далі - державна реєстрація) - офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об'єднання, професійної спілки, її організації або об'єднання, політичної партії, організації роботодавців, об'єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом.
Відповідно до ч. 2 ст. 6 Закону, державний реєстратор: 1) приймає документи; 2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів; 3) перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації; 4) проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; 5) веде Єдиний державний реєстр; 6) веде реєстраційні справи; 7) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.
Відомості про юридичну особу, громадське формування, що не має статусу юридичної особи, та фізичну особу - підприємця вносяться до Єдиного державного реєстру на підставі: 1) відповідних заяв про державну реєстрацію; 2) документів, що подаються для проведення інших реєстраційних дій; 3) відомостей, отриманих у результаті інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами державних органів (ч. 1 ст. 9 Закону).
До Єдиного державного реєстру в тому числі вносяться такі відомості про юридичну особу як перелік засновників (учасників) юридичної особи: прізвище, ім'я, по батькові (за наявності), дата народження, країна громадянства, місце проживання, реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності), серія та номер паспорта, якщо засновник - фізична особа; найменування, країна резидентства, місцезнаходження та ідентифікаційний код, якщо засновник - юридична особа; відмітка про закінчення повноважень засновника громадського формування у зв'язку з державною реєстрацією, інформація про кінцевого бенефіціарного власника (контролера) юридичної особи, у тому числі кінцевого бенефіціарного власника (контролера) її засновника, якщо засновник - юридична особа (крім громадських формувань, адвокатських об'єднань, торгово-промислових палат, об'єднань співвласників багатоквартирних будинків, релігійних організацій, державних органів, органів місцевого самоврядування, їх асоціацій, державних та комунальних підприємств, установ, організацій): прізвище, ім'я, по батькові (за наявності), дата народження, країна громадянства, серія та номер паспорта громадянина України або паспортного документа іноземця, місце проживання, реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності), дата народження, а також повне найменування та ідентифікаційний код (для резидента) засновника юридичної особи, в якому ця особа є кінцевим бенефіціарним власником (контролером). У разі відсутності в юридичної особи кінцевого бенефіціарного власника (контролера) юридичної особи, у тому числі кінцевого бенефіціарного власника (контролера) її засновника, якщо засновник - юридична особа, вноситься відмітка про причину його відсутності, відомості про керівника юридичної особи, а за бажанням юридичної особи - також про інших осіб, які можуть вчиняти дії від імені юридичної особи, у тому числі підписувати договори, подавати документи для державної реєстрації тощо: прізвище, ім'я, по батькові, дата народження, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта), дані про наявність обмежень щодо представництва юридичної особи; розмір статутного (складеного) капіталу (пайового фонду) та розмір частки кожного із засновників (учасників),(п. 8, 9, 13, 15 ч. 2 ст. 9 Закону), які в подальшому використовуються для ідентифікації юридичної особи.
Розділом IV Закону визначений порядок проведення державної реєстрації.
В силу норм ч.ч. 1, 2 і 4 ст. 14 Закону, документи для державної реєстрації можуть подаватися у паперовій або електронній формі. У паперовій формі документи подаються особисто заявником або поштовим відправленням.
Якщо документи подаються особисто, заявник пред'являє свій паспорт громадянина України або тимчасове посвідчення громадянина України, або паспортний документ іноземця, або посвідчення особи без громадянства, або посвідку на постійне або тимчасове проживання.
У разі подання документів представником додатково подається примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) документа, що засвідчує його повноваження.
Документи в паперовій формі приймаються за описом, примірник якого в день їх надходження видається заявнику з відміткою про дату їх отримання та кодом доступу в той спосіб, відповідно до якого були подані документи.
Загальні вимоги до документів, що подаються для державної реєстрації, визначені ст. 15 Закону, серед яких п.п.5 і 6 ч.1 встановлено, що заява про державну реєстрацію підписується заявником, а рішення уповноваженого органу управління юридичної особи повинно бути оформлено з дотриманням вимог, встановлених законом, та відповідати законодавству.
Відповідно до ч.4 ст.17 Закону, для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, подаються такі документи:
1) заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі;
2) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру, крім внесення змін до інформації про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичної особи, у тому числі кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) її засновника, якщо засновник - юридична особа, про місцезнаходження та про здійснення зв'язку з юридичною особою;
3) реєстр осіб (громадян), які брали участь в засіданні уповноваженого органу управління юридичної особи, - у разі внесення змін до відомостей про громадські об'єднання, політичні партії;
4) документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення відповідно до статуту громадського формування про внесення змін до Єдиного державного реєстру, - у разі державної реєстрації змін до відомостей про громадське формування;
5) відомості про керівні органи громадського формування (ім'я, дата народження керівника, членів інших керівних органів, реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності), посада, контактний номер телефону та інші засоби зв'язку) - у разі внесення змін до складу керівних органів;
6) документ, що підтверджує реєстрацію іноземної особи в країні її місцезнаходження (витяг із торговельного, банківського, судового реєстру тощо), - у разі змін, пов'язаних із входженням до складу засновників юридичної особи іноземної юридичної особи;
7) документ про сплату адміністративного збору - у випадках, передбачених статтею 36 цього Закону;
8) установчий документ юридичної особи в новій редакції - у разі внесення змін, що містяться в установчому документі;
9) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) передавального акта або розподільчого балансу - у разі внесення змін, пов'язаних із внесенням даних про юридичну особу, правонаступником якої є зареєстрована юридична особа;
10) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про вихід із складу засновників (учасників) та/або заява фізичної особи про вихід із складу засновників (учасників), справжність підпису на якій нотаріально засвідчена, та/або договору, іншого документа про перехід чи передачу частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи, та/або рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про примусове виключення із складу засновників (учасників) юридичної особи або ксерокопія свідоцтва про смерть фізичної особи, судове рішення про визнання фізичної особи безвісно відсутньою - у разі внесення змін, пов'язаних із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи;
11) заява про обрання юридичною особою спрощеної системи оподаткування та/або реєстраційна заява про добровільну реєстрацію як платника податку на додану вартість, та/або заява про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій за формами, затвердженими відповідно до законодавства, - за бажанням заявника у разі внесення до установчих документів змін, які впливають на систему його оподаткування.
У разі подання документів, крім випадку, коли відомості про повноваження цього представника містяться в Єдиному державному реєстрі, представником додатково подається примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) документа, що засвідчує його повноваження (ч. 19 ст. 17 Закону).
У разі участі представника засновника (учасника) юридичної особи у прийнятті рішення уповноваженим органом управління юридичної особи додатково подається примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) документа, що засвідчує його повноваження (ч. 20 ст. 17 Закону).
Відповідно до 1 ст. 25 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" визначає, що державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться, зокрема, на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації.
Згідно з ч.1 ст. 15 Закону документи, що подаються для державної реєстрації, повинні відповідати таким вимогам: 1) документи мають бути викладені державною мовою та додатково, за бажанням заявника, - іншою мовою (крім заяви про державну реєстрацію); 2) текст документів має бути написаний розбірливо (машинодруком або від руки друкованими літерами); 3) документи не повинні містити підчищення або дописки, закреслені слова та інші виправлення, не обумовлені в них, орфографічні та арифметичні помилки, заповнюватися олівцем, а також містити пошкодження, які не дають змоги однозначно тлумачити їх зміст; 4) документи в електронній формі мають бути оформлені згідно з вимогами, визначеними законодавством; 5) заява про державну реєстрацію підписується заявником. У разі подання заяви про державну реєстрацію поштовим відправленням справжність підпису заявника повинна бути нотаріально засвідчена; 6) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи повинно бути оформлено з дотриманням вимог, встановлених законом, та відповідати законодавству; 8) установчий документ юридичної особи, положення, регламент, список суддів постійно діючого третейського суду, статут (положення) громадського формування, що не має статусу юридичної особи, повинен містити відомості, передбачені законодавством, та відповідати законодавству; 9) установчий документ юридичної особи викладається у письмовій формі, прошивається, пронумеровується та підписується засновниками (учасниками) або уповноваженими ними особами; 11) внесення змін до установчого документа юридичної особи, положення, регламенту, списку суддів постійно діючого третейського суду, статуту (положення) громадського формування, що не має статусу юридичної особи, оформляється шляхом викладення його в новій редакції; 15) зображення та опис символіки повинні бути оформлені з дотриманням вимог, встановлених законом, та відповідати законодавству.
Частина 4 ст. 17 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" передбачає, що для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, подаються такі документи: 1) заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі; 2) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру, крім внесення змін до інформації про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичної особи, у тому числі, кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) її засновника, якщо засновник - юридична особа, про місцезнаходження та про здійснення зв'язку з юридичною особою; 7) документ про сплату адміністративного збору - у випадках, передбачених статтею 36 цього Закону; 8) установчий документ юридичної особи в новій редакції - у разі внесення змін, що містяться в установчому документі; 10) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про вихід із складу засновників (учасників) та/або заява фізичної особи про вихід із складу засновників (учасників), справжність підпису на якій нотаріально засвідчена, та/або договору, іншого документа про перехід чи передачу частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи, та/або рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про примусове виключення із складу засновників (учасників) юридичної особи або ксерокопія свідоцтва про смерть фізичної особи, судове рішення про визнання фізичної особи безвісно відсутньою - у разі внесення змін, пов'язаних із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи; 11) заява про обрання юридичною особою спрощеної системи оподаткування та/або реєстраційна заява про добровільну реєстрацію як платника податку на додану вартість, та/або заява про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій за формами, затвердженими відповідно до законодавства, - за бажанням заявника у разі внесення до установчих документів змін, які впливають на систему його оподаткування.
Таким чином, для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі подається перелік документів, документи повинні відповідати вимогам ст. 15 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань".
Відповідно до ч. 1 ст. 25 Закону, державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі: 1) документів, що подаються заявником для державної реєстрації; 2) судових рішень, що набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі, а також що надійшли в електронній формі від суду або державної виконавчої служби відповідно до Закону України "Про виконавче провадження" щодо: визнання повністю або частково недійсними рішень засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу; визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи; заборони (скасування заборони) вчинення реєстраційних дій; накладення/зняття арешту корпоративних прав; зобов'язання вчинення реєстраційних дій; скасування реєстраційної дії/запису в Єдиному державному реєстрі; виділу юридичної особи; провадження у справах про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом, прийнятих відповідно до Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом"; припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи; відміни державної реєстрації припинення юридичної особи; припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи; відміни державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця; відміни в порядку апеляційного/касаційного оскарження рішення суду, на підставі якого вчинено реєстраційну дію; 3) рішень, прийнятих за результатами оскарження в адміністративному порядку відповідно до статті 34 цього Закону.
Згідно з ч. 2 ст. 25 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації, включає: 1) заповнення форми заяви про державну реєстрацію - у разі подання документів особисто заявником (за бажанням заявника); 2) прийом документів за описом - у разі подання документів у паперовій формі; 3) виготовлення копій документів в електронній формі - у разі подання документів у паперовій формі; 4) внесення копій документів в електронній формі до Єдиного державного реєстру; 5) перевірку документів на наявність підстав для зупинення розгляду документів; 6) перевірку документів на наявність підстав для відмови в державній реєстрації; 7) прийняття рішення про проведення реєстраційної дії - для громадських формувань, символіки та засвідчення факту наявності всеукраїнського статусу громадського об'єднання; 8) проведення реєстраційної дії (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови в державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; 9) формування та оприлюднення на порталі електронних сервісів виписки, результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації та установчих документів; 10) видача за бажанням заявника виписки з Єдиного державного реєстру у паперовій формі за результатами проведеної реєстраційної дії (у разі подання заяви про державну реєстрацію у паперовій формі).
Отже, порядок проведення державної реєстрації юридичних осіб включає, зокрема: перевірку документів, які подаються державному реєстратору, на відсутність підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації; виготовлення електронних копій документів, у разі подання таких у паперовій формі; проведення реєстраційної дії за відсутності підстав для зупинення розгляду документів, які передбачені ч. 1 ст. 27 Закону, та підстав для відмови в державній реєстрації, які визначені у ст. 28 цього Закону, шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру.
Розгляд документів, поданих для державної реєстрації та проведення інших реєстраційних дій, здійснюється у такі строки: щодо юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - протягом 24 годин після надходження документів, поданих для державної реєстрації та проведення інших реєстраційних дій, крім вихідних та святкових днів (п. 1 ч. 1 ст. 26 Закону).
Підставами для зупинення розгляду документів, поданих для державної реєстрації юридичної особи, згідно норм ч. 1 ст. 27 Закону, зокрема, є: 1) подання документів або відомостей, визначених цим Законом, не в повному обсязі; 2) невідповідність документів вимогам, установленим статтею 15 цього Закону; 3) невідповідність відомостей, зазначених у заяві про державну реєстрацію, відомостям, зазначеним у документах, поданих для державної реєстрації, або відомостям, що містяться в Єдиному державному реєстрі; 4) невідповідність відомостей, зазначених у документах, поданих для державної реєстрації, відомостям, що містяться в Єдиному державному реєстрі; 5) невідповідність реєстраційного номера облікової картки платника податків або серії та номера паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта) відомостям, наданим відповідно до статті 13 цього Закону; 6) несплата адміністративного збору або сплата не в повному обсязі; 7) подання документів з порушенням встановленого законодавством строку для їх подання.
Згідно ч. 1 ст. 28 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" підставами для відмови у державній реєстрації, є:
1) документи подано особою, яка не має на це повноважень;
2) у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про судове рішення щодо заборони проведення реєстраційної дії;
3) у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про судове рішення про арешт корпоративних прав - у разі державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у зв'язку із зміною частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи;
4) не усунуто підстави для зупинення розгляду документів протягом встановленого строку;
5) документи суперечать вимогам Конституції та законів України;
6) документи суперечать статуту громадського формування;
7) порушено встановлений законом порядок створення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи;
8) невідповідність найменування юридичної особи вимогам закону;
9) щодо засновника (учасника) юридичної особи, що створюється, проведено державну реєстрацію рішення про припинення юридичної особи в результаті її ліквідації;
10) щодо юридичної особи, стосовно якої подано заяву про державну реєстрацію змін до відомостей Єдиного державного реєстру, пов'язаних із зміною засновників (учасників) юридичної особи, проведено державну реєстрацію рішення про припинення юридичної особи в результаті її ліквідації;
11) документи для державної реєстрації припинення юридичної особи подані: раніше строку, встановленого цим Законом;
щодо юридичної особи, що припиняється в результаті її ліквідації та є засновником (учасником) інших юридичних осіб та/або має не закриті відокремлені підрозділи, та/або є засновником третейського суду;
в Єдиному державному реєстрі відсутній запис про державну реєстрацію юридичної особи, утвореної шляхом реорганізації в результаті злиття, приєднання або поділу;
щодо акціонерного товариства, стосовно якого надійшли відомості про наявність не скасованої реєстрації випуску акцій;
щодо юридичної особи - емітента цінних паперів, стосовно якого надійшли відомості про наявність не скасованих випусків цінних паперів;
щодо юридичної особи, що ліквідується, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати податків і зборів та/або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування;
щодо юридичної особи, що реорганізується, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати податків і зборів та/або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та відсутній узгоджений план реорганізації юридичної особи;
щодо юридичної особи, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування;
щодо юридичної особи, що припиняється в результаті ліквідації, стосовно якої надійшли відомості про відкрите виконавче провадження;
щодо юридичної особи, стосовно якої відкрито провадження у справі про банкрутство.
Таким чином, за умови подання заявником визначених Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" документів, необхідних для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, державний реєстратор зобов'язаний вчинити відповідні реєстраційні дії та внести до Єдиного державного реєстру відповідні записи; у разі ж наявності недоліків при поданні документів для проведення державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі, змін до установчих документів юридичної особи, державний реєстратор наділений правом відмовити у державній реєстрації.
Зважаючи на викладені норми, матеріали справи не містять доказів того, що позивачем, третіми особами надано суду документи, які б свідчили про невідповідність вимогами Закону поданих документів для проведення оскаржуваних рішень про державну реєстрацію та наявність у відповідачів, державних реєстраторів, підстав для зупинення чи відмови у державній реєстрації при проведенні оскаржуваних позивачем реєстраційних дій.
Крім того, позивач в поданій ним позовній заяві обґрунтовуючи неправомірність оскаржуваних ним реєстраційних дій посилався виключно на наказ Міністерства юстиції України №1312/5 від 20.04.2017 року, яким було скасовано реєстраційні дії стосовно позивача від 10.02.2017 року.
Також судом першої інстанції встановлено, що ні позивачем, ні іншими особами, які беруть участь у справі не було надано доказів на підтвердження визнання недійсними правовстановлюючих документів на підставі яких товариство з обмеженою відповідальністю "Фірма "Медфармцентр" зменшила свою частку в статутному капіталі позивача, товариство з обмеженою відповідальністю "Медикофармацевтичне об'єднання" відступило свою частку в статутному капіталі позивача, компанія "Лазар Лімітед" збільшила свою частку в статутному капіталі позивача, товариство з обмеженою відповідальністю "Воля і сила народу" набуло у власність частку в статутному капіталі позивача, а також ОСОБА_5 набув у власність частку в статутному капіталі позивача.
Таких доказів не було надано і під час розгляду справи у суді апеляційної інстанції.
Відповідно до ч.6 ст.319 Цивільного кодексу України держава не втручається у здійснення власником права власності.
Частиною 1 та 2 ст.321 Цивільного кодексу України визначено, що право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні. Особа може бути позбавлена права власності або обмежена у його здійсненні лише у випадках і в порядку, встановлених законом.
Законодавством не передбачено такої підстави позбавлення права власності особи на майно як скасування Міністерством юстиції України чи його територіальними органами рішень про державну реєстрацію в Єдиному державному реєстрі, якими було внесено відомості про право власності.
Таким чином, оскільки відповідно до положень п. 4 ч. 1 ст. 1 Закону метою проведення державної реєстрації в Єдиному державному реєстрі є офіційне засвідчення державою рішень, які були прийняті засновниками (учасниками) юридичної особи, то наявність лише наказу Міністерства юстиції України №1312/5 від 20.04.2017 року про скасування державної реєстрації не може свідчити про відсутність у складу засновників (їх представників) приватного вищого навчального закладу "Міжнародна академія екології та медицини", відомості в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань про яких було скасовано 20.04.2017 року достатніх повноважень на реалізацію свої прав як власників.
Крім того, як вірно зазначено судом першої інстанції, на момент проведення реєстраційних дій (09.03.2017 року, 25.04.2017 року та 06.06.2017 року) державні реєстратори зобов'язані були керуватися відомостями про склад засновників (учасників) приватного вищого навчального закладу "Міжнародна академія екології та медицини", які містилися в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань станом на момент проведення відповідної реєстраційної дії.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.10 Закону якщо документи та відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, внесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою. Якщо відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, є недостовірними і були внесені до нього, третя особа може посилатися на них у спорі як на достовірні. Третя особа не може посилатися на них у спорі у разі, якщо вона знала або могла знати про те, що такі відомості є недостовірними.
Як вбачається із матеріалів справи, станом на момент проведення оскаржуваних реєстраційних дій, в Єдиному державному реєстрі містилася інформація про склад засновників (учасників) позивача та розмір їх часток, а в документах поданих для проведення державної реєстрації інформація про склад засновників та розмір їх часток відповідав інформації, що містилася в Єдиному державному реєстрі, то в державних реєстраторів були відсутні підстави для зупинення чи відмови у проведенні оскаржуваних реєстраційних дій.
Разом з тим судом першої істанції зазначено, що не погодження на підставі ст. ст. 15, 36, 39 Закону України "Про вищу освіту" редакції статуту приватного вищого навчального закладу "Міжнародна академія екології та медицини", відомості про які було внесено до Єдиного державного реєстру 09.03.2017 року та 06.06.2017 року з Вченою радою та вищим колегіальним органом громадського самоврядування навчального закладу, не може бути підставою для скасування запису державного реєстратора зважаючи на наступне.
Відповідно до п.10 ч.1 ст.1 Закону України "Про вищу освіту" засновник вищого навчального закладу - органи державної влади від імені держави, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), фізична та/або юридична особа, рішенням та за рахунок майна яких засновано вищий навчальний заклад. Права засновника, передбачені цим Законом, набуваються також на підставах, передбачених цивільним законодавством
За приписами ч.1 п.2 ст.15 Закону України "Про вищу освіту" засновник (засновники) вищого навчального закладу або уповноважений ним (ними) орган затверджує статут вищого навчального закладу та за поданням вищого колегіального органу громадського самоврядування вищого навчального закладу вносить до нього зміни або затверджує нову редакцію.
Таким чином, засновник вищого навчального закладу наділений виключним правом затверджувати статут навчального закладу, вносити до нього зміни або затверджувати нову редакцію.
Установлені п.1 ч.1 ст.1 та ст.32 Закону України "Про вищу освіту" принципи автономії та самоврядування вищого навчального закладу стосуються прийняття ним рішень стосовно розвитку академічних свобод, організації освітнього процесу, наукових досліджень, внутрішнього управління, економічної та іншої діяльності, самостійного добору і розстановки кадрів та не заперечують повноважень власника (засновника) визначати структуру такого закладу, відповідно до закону утворювати в ньому органи управління та наділяти їх певною компетенцію.
Передбачені ст.ст. 36, 39 Закону України "Про вищу освіту" повноваження вченої ради та вищого колегіального органу громадського самоврядування відповідно розробляти, подавати та погоджувати статут вищого навчального закладу чи зміни (доповнення) до нього за своєю суттю є законодавчим закріпленням права вищого навчального закладу ініціювати зміни до його установчих документів, оскільки йому не кореспондується обов'язок засновника пропозиції таких змін приймати.
Не погодження засновниками (учасниками) редакції статуту приватного вищого навчального закладу "Міжнародна академія екології та медицини", відомості про які було внесено до Єдиного державного реєстру 09.03.2017 року та 06.06.2017 року з Вченою радою та вищим колегіальним органом громадського самоврядування навчального закладу не може вважатися самостійною підставою для скасування реєстраційних дій.
Суд першої інстанції прийшов до правильного висновку про те, що державний реєстратор не наділений повноваженнями встановлювати дотримання засновниками (учасниками) вимог Закону України "Про вищу освіту" щодо погодження статуту з Вченою радою та вищим колегіальним органом громадського самоврядування навчального закладу, оскільки відповідальність за відповідність поданих для державної реєстрації документів, зокрема і нової редакції статуту, несуть засновники (учасники), а тому державні реєстратори не зобов'язані були перевіряти дотримання засновниками (учасниками) навчального закладу вимог ст. ст. 15, 36, 39 Закону України "Про вищу освіту", а відтак були позбавлені права відмовляти у проведенні реєстраційної дії у зв'язку з цим.
Суд першої інстанції правомірно послався на правову позицію Верховного суду України, викладеної у рішенні № 21-3452а15 від 08 грудня 2015 року, відповідно до якої державний реєстратор під час проведення державної реєстрації юридичної особи на підставі перевірки вичерпного переліку документів лише засвідчує, з-поміж іншого, факт створення чи припинення юридичної особи, тобто виконує функцію легалізації події створення (заснування) юридичної особи. Виконання цієї функції не передбачає і не наділяє його повноваженнями перевірки (контролю) за тим, чи установчі документи (установчий акт, статут або засновницький договір, положення) юридичної особи містять відомості, передбачені законом, відповідальність за відповідність яких законодавству покладається на засновників (учасників) юридичної особи".
27.04.2017 року рішенням Вченої ради приватного вищого навчального закладу "Міжнародна академія екології та медицини", оформленим протоколом № 9, було погоджено редакції статутів приватного вищого навчального закладу "Міжнародна академія екології та медицини", які були затверджені рішеннями загальних зборів засновників позивача, оформленими протоколом № 3 від 06.02.2017 та року та протоколом № 4 від 06.03.2017 року.
03.05.2017 року рішенням загальних зборів трудового колективу, оформленим протоколом № 1 було погоджено зазначені редакції статутів.
31.05.2017 року рішенням вченої ради приватного вищого навчального закладу "Міжнародна академія екології та медицини", оформленим протоколом № 10, було погоджено нову редакцію статуту позивача та прийнято рішення про подання редакції статуту загальним зборам (конференції) трудового колективу на погодження.
01.06.2017 року рішенням загальних зборів трудового колективу, оформленим протоколом № 2 було погоджено нову редакцію статуту та прийнято рішення про подання її на затвердження загальним зборам засновників Академії.
Відомості про вказану редакцію статуту позивача і було внесено до Єдиного державного реєстру реєстраційною дією №10651050014015133 "Державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи".
Враховуючи викладене, колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про відмову у задоволенні позовних вимог, оскільки у спірних правовідносинах відповідачі діяли в межах своїх повноважень та відповідно до норм чинного законодавства.
Та обставина, що третя особа компанія ЛАЗАР Лімітед не є резидентом в Україні, а також не зареєстрована як платник податків чи юридична особа, як на те послався представник апелянта, колегія суддів вважає, ніяким чином не впливає на правовідносини, що виникли під час проведення державної реєстрації, оскільки чинним законодавством не заборонено збільшення частки в статутному капіталі іноземних компаній на території України.
У разі, якщо апелянтами оспорюється законність такого збільшення частки в статутному капіталі, дане питання повинно розглядатись у порядку господарського або ж цивільного судочинства.
Також не приймає до уваги колегія суддів і доводи апелянтів стосовно того, що державним реєстратором не було проведено перевірку поданих на реєстрацію документів, зокрема відсутність погодження редакції статуту з вченою радою.
Відповідно до вимог чинного законодавства України, державний реєстратор не наділений повноваженнями перевіряти достовірність даних, зазначених у документах, а також дотримання засновниками положень Закону України Про вищу освіту стосовно погодження редакції статуту з вченою радою та вищим колегіальним органом громадського самоврядування навчального закладу. Державний реєстратор відповідно до закону встановлює чи подано документи у відповідності до переліку, визначеному ст.17 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань , чи відповідають відомості, які вказані у заяві на внесення змін, відомостям, що зазначені в поданих документах, а також відсутність підстав, визначених ст. 27,28 зазначеного Закону.
Колегія суддів звертає увагу, що в ході апеляційного розгляду справи представник позивача пояснив, що позивач повністю погодився з постановою суду першої інстанції, оскільки судом було надано обґрунтування підстав для відмови у задоволенні позовних вимог, що повністю узгоджується з чинним законодавством України.
Відповідно до ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Доводи апеляційних скарг не спростовують висновків суду першої інстанції, а тому не можуть бути підставою для скасування постанови Окружного адміністративного суду м. Києва від 10 листопада 2017 року.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
За таких підстав апеляційні скарги підлягають залишенню без задоволення, а постанова суду першої інстанції - без змін.
Керуючись ст. ст. 241, 242, 243, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, колегія суддів,-
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційні скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "Медфармцентр" та ОСОБА_2 залишити без задоволення, а постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 10 листопада 2017 року - без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена з дня складення повного судового рішення в касаційному порядку до Верховного Суду у строк визначений ст. 329 КАС України.
Суддя-доповідач: Бужак Н.П.
Судді: Костюк Л.О.
Троян Н.М.
Повний текст виготовлено: 26 грудня 2017 року.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.12.2017 |
Оприлюднено | 27.12.2017 |
Номер документу | 71263197 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Бужак Н.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні