Постанова
від 20.12.2017 по справі 673/869/17
ДЕРАЖНЯНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 673/869/17

Провадження № 2-а/673/70/17

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"20" грудня 2017 р. м. Деражня

Деражнянський районний суд Хмельницької області

як адміністративний суд

в складі: головуючий - суддя Дворнін О.С.

при секретарі судових засідань ОСОБА_1

з участю представника позивача ОСОБА_2 та

представника відповідача ОСОБА_3,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом ОСОБА_4 до ОСОБА_5 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Хмельницькій області ОСОБА_6, з участю ОСОБА_7, в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача, про визнання протиправною та скасування постанови від 30.05.2017 року № 183/91-17 про накладення адміністративного стягнення, -

В С Т А Н О В И В :

ОСОБА_4 звернувся в суд з позовом до ОСОБА_5 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області та державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Хмельницькій області ОСОБА_6 про скасування постанови про накладення адміністративного стягнення, посилаючись на те, що 30.05.2017 року державний інспектор у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Хмельницькій області, головний спеціаліст відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Управління з контролю за використанням та охороною земель ОСОБА_5 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області ОСОБА_6 виніс постанову № 183/91-17, відповідно до якої позивача визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 53-1 КуПАП України та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 340 грн. В обґрунтування вказаної постанови інспектор Цимбалюк О.П. вказав, що СТОВ імені Шевченка в особі директора ОСОБА_4 самовільно зайняло земельні ділянки сільськогосподарського призначення, загальною площею 38,7184 га, які розташовані на території Копачівської сільської ради Деражнянського району хмельницької області та які в листопаді 2016 року були передані в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_7 Позивач посилається на те, що вказана постанова є протиправною у зв'язку з тим, що складена не уповноваженою на це особою, оскільки відповідно до ст. 244 КУпАП розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати стягнення від імені центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, мають право головний державний інспектор сільського господарства України, головні державні інспектори сільського господарства в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, їх заступники, а також старші державні інспектори сільського господарства, державні інспектори сільського господарства. Крім того, він вказує, що протокол про адміністративне правопорушення, який став підставою для складення оскаржуваної постанови, не відповідає вимогам ст. 256 КУпАП, оскільки в ньому не зазначено місця та часу вчинення адміністративного правопорушення, а тому він просив визнати постанову протиправною та скасувати її, а справу закрити.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав із підстав, наведених у позовній заяві, та просить їх задовольнити.

Представник відповідача позову не визнала, вказавши, що оскаржувана постанова була винесена державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Хмельницькій області ОСОБА_6 в межах наданих йому повноважень та відповідно до закону. Так, відповідно до Положення Про ОСОБА_5 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області воно здійснює державний нагляд (контроль) в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, в тому числі: дотримання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю. Оскільки відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2016 року №482 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України та Розпорядження Кабінету Міністрів України від 30.11.2016 року №910-р Питання Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру функції і повноваження із здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх форм власності, родючості ґрунтів покладено на Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, працівниками ОСОБА_5 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області в межах повноважень було вжито відповідні заходи реагування. Крім того, відповідно до посадової інструкції головного спеціаліста відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Управління з контролю за використанням та охороною земель ОСОБА_5 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, для виконання службових обов'язків головний спеціаліст має право складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель, розглядати, відповідно до законодавства, справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності. Старші державні інспектори сільського господарства та державні інспектори сільського господарства також мають право розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення у відповідності до п. 3 ч.2 ст. 244 КУпАП. Щодо тверджень позивача про недотримання інспектором вимог щодо змісту протоколу про адміністративне правопорушення у вигляді не зазначення у ньому місця та часу вчинення адміністративного правопорушення, то представник вказує, що згідно із протоколом про адміністративне правопорушення № 160/91/17 від 25.05.2017 року, на підставі якого було складено оскаржувану постанову, факт самовільного зайняття земельної ділянки сільськогосподарського призначення СТОВ імені Шевченка було виявлено 23.05.2017 року, про що зазначено у протоколі. Стверджуючи про безпідставність та необґрунтованість позовних вимог, а також посилаючись на те, що будь-які права, свободи та інтереси позивача ОСОБА_5 управлінням Держгеокдастру у Хмельницькій області порушені не були, представник просить відмовити в задоволенні позову.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача ОСОБА_7 та його представник в судове засідання не з'явилися, хоча про час та місце судового розгляду повідомлялися належним чином. Разом із цим, представник третьої особи, будучи присутнім в попередніх судових засіданнях, заперечив щодо задоволення позовних вимог із тих же підстав, що й представник відповідача.

Заслухавши пояснення представника позивача, представників відповідача і третьої особи, вивчивши письмові заперечення відповідача, дослідивши матеріали справи та справи про адміністративне правопорушення, суд вважає, що вказаний адміністративний позов задоволенню не підлягає.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. З ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Як з'ясовано судом із матеріалів адміністративної справи відносно ОСОБА_4, відповідно до наказу № 48-ДК від 19.05.2017 року головним спеціалістом відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Управління з контролю за використанням та охороною земель ОСОБА_6 було проведено позапланову перевірку дотримання вимог земельного законодавства щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 6821584800:02:006:0001, 6821584800:02:003:0003, 6821584800:02:001:0028, які розташовані на території Копачівської сільської ради Деражнянського району Хмельницької області, внаслідок чого було встановлено факт самовільного зайняття згаданих земельних ділянок загальною площею 38,7184 га товариством з обмеженою відповідальністю імені Шевченка в особі директора ОСОБА_4

Крім того, було встановлено, що вказані земельні ділянки були передані в оренду ОСОБА_7 згідно з договорами оренди землі № 14/57-16-ДО від 01.11.2016 року, № 15/57-16-ДО, № 16/57-16-ДО, № 17/57-16-ДО від 02.11.2016 року.

За результатами перевірки були складені документи інспекторського реагування, а саме, акти перевірки дотримання вимог земельного законодавства № 147/91-17, № 148/91-17, № 149/91-17, № 150/91-17 від 23.05.2017 року, акти обстеження земельних ділянок № 151/91-17, № 152/91-17, № 153/91-17, № 154/91-17 від 23.05.2017 року, припис про усунення порушення вимог земельного законодавства № 159/91-17 від 25.05.2017 року та протокол про вчинення адміністративного правопорушення № 160/91/17 від 25.05.2017 року відносно ОСОБА_4

Зокрема, як вбачається зі змісту вказаного протоколу про адміністративне правопорушення, 23.05.2017 року при перевірці законності використання земель, переданих в оренду ОСОБА_7, які знаходяться на території Копачівської сільської ради Деражнянського району Хмельницької області, державним інспектором було виявлено факт самовільного зайняття земельних ділянок сільськогосподарського призначення СТОВ імені Шевченка, який виразився у використанні земель загальною площею 38,7184 га без правовстановлюючих документів.

Матеріалами справи також підтверджується, що внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок було заподіяно шкоду землекористувачам у розмірі 63948,89 грн.

Згідно з постановою державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Хмельницькій області ОСОБА_6 від 30.05.2017 року № 183/91-17, директора СТОВ імені Шевченка ОСОБА_4 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 53-1 КуПАП України та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 340 грн.

В обґрунтування прозову позивач посилається на те, що дана постанова є протиправною, оскільки була складена особою, яка не наділена повноваженнями розглядати справу про адміністративне правопорушення та виносити постанову про накладення адміністративного стягнення.

Вирішуючи обґрунтованість таких доводів позивача, судом враховується наступне.

Постановою Кабінету Міністрів України від 22.07.2016 року №482 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України було внесено зміни до Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру (далі - Положення), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 року №15 Про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру , зокрема пункт чотири положення було доповнено підпунктом 25 1 .

Відповідно до підпункту 25 1 пункту чотири Положення, Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань організовує та здійснює державний нагляд (контроль) зокрема за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності.

Таким чином, забезпечення та реалізація державного контролю, зокрема шляхом проведення перевірок, є прямим обов'язком Держгеокадастру, який визначений законодавством.

Відповідно до пункту сьомого Положення, Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до пункту четвертого положення Про ОСОБА_5 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області , затвердженого Наказом Держгеокадастру від 17.11.2016 року №308 Про затвердження положень про територіальні органи Держгеокадастру , ОСОБА_5 управління відповідно до покладених на нього завдань здійснює державний нагляд (контроль) в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, в тому числі: дотримання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю.

Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2016 року №482 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України та Розпорядження Кабінету Міністрів України від 30.11.2016 року №910-р Питання Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру функції і повноваження із здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх форм власності, родючості ґрунтів було покладено на Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру.

Відповідно до пункту 1.7. Посадової інструкції головного спеціаліста відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Управління з контролю за використанням та охороною земель ОСОБА_5 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (далі - головний спеціаліст) головний спеціаліст є одночасно державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Хмельницькій області.

Крім того, пунктом 2.3. Посадової інструкції передбачено, що головний спеціаліст обстежує земельні ділянки, яким заподіяна шкода внаслідок їх самовільного зайняття, використання не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу.

Згідно з пунктами 3.1., 3.2., 3.4. Посадової інструкції для виконання службових обов'язків головний спеціаліст має право: складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель; розглядати, відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель.

Крім того, згідно із ст. 244 КУпАП центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, розглядає справи про адміністративні правопорушення, пов'язані з порушенням законодавства у сфері використання та охорони земель і порядку та умов ведення насінництва та розсадництва, правил технічної експлуатації самохідних сільськогосподарських машин і правил техніки безпеки під час їх експлуатації (статті 52 - 53 4 , 54 - 56, 104 1 , 108 та 188 5 ).

Від імені зазначеного органу розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення мають право:

1) ОСОБА_5 державний інспектор сільського господарства України - штраф на громадян до вісімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

2) головні державні інспектори сільського господарства в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, їх заступники - штраф на громадян до тридцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - до п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

3) старші державні інспектори сільського господарства, державні інспектори сільського господарства - штраф на громадян до десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - до двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

З огляду на наведене, суд вважає, що державний інспектор у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Хмельницькій області ОСОБА_6 при розгляді справи про адміністративне правопорушення та винесенні постанови № 183/91-17 від 30.05.2017 року про накладення на директора СТОВ імені Шевченка ОСОБА_4 адміністративного стягнення за ст. 53-1 КУпАП України у вигляді штрафу в розмірі 340 грн. діяв в межах наданих йому повноважень та у відповідності із законом.

Крім того, є необґрунтованими і посилання позивача на те, що протокол про адміністративне правопорушення, який став підставою для складення оскаржуваної постанови не відповідає вимогам ст. 256 КУпАП, оскільки як було з'ясовано судом, зміст протоколу про адміністративне правопорушення відповідає вимогам, визначеним даною статтею.

Згідно ч. 1 ст. 69 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.

Підсумовуючи наведене, а також враховуючи положення ч.1 ст. 71 КАС України , згідно з якими кожна сторона зобов'язана довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 10, 11, 71, 158-163 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В :

В задоволенні позову ОСОБА_4 до ОСОБА_5 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Хмельницькій області ОСОБА_6, з участю ОСОБА_7, в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача, про визнання протиправною та скасування постанови від 30.05.2017 року № 183/91-17 про накладення адміністративного стягнення - відмовити.

Роз'яснити сторонам провадження, що судом при прийнятті постанови були застосовані положення частини третьої статті 160 КАС України, тому складання постанови у повному обсязі може бути відкладено на строк не більше як п'ять днів з дня закінчення розгляду справи.

Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Деражнянський районний суд Хмельницької області. У разі застосування судом частини третьої ст. 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.

Суддя: ОСОБА_8

СудДеражнянський районний суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення20.12.2017
Оприлюднено29.12.2017
Номер документу71328379
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —673/869/17

Постанова від 20.12.2017

Адміністративне

Деражнянський районний суд Хмельницької області

Дворнін О. С.

Ухвала від 08.09.2017

Адміністративне

Деражнянський районний суд Хмельницької області

Дворнін О. С.

Ухвала від 21.06.2017

Адміністративне

Деражнянський районний суд Хмельницької області

Дворнін О. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні