Рішення
від 20.12.2017 по справі 808/3335/17
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 грудня 2017 року (11 год. 00 хв.)Справа № 808/3335/17 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі

головуючого судді Конишевої О.В.,

за участю секретаря судового засідання Бойко К.О.,

розглянув в порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовною заявою Центрального об'єднаного управління Пенсійного фонду України в м. Дніпрі

до фізичної особи - підприємця ОСОБА_1

треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: 1. Дніпропетровське казенне підприємство пробірного контролю

2. Запорізька об'єднана державна Податкова інспекція Головного управління ДФС у Запорізькій області

про стягнення заборгованості в сумі 484 507,45 грн.,

ВСТАНОВИВ:

01 листопада 2017 року до Запорізького окружного адміністративного суду із позовом звернулося Центрального об'єднаного управління Пенсійного фонду України в м. Дніпрі (далі - позивач) до фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 (далі - відповідач), за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог: 1. Дніпропетровське казенне підприємство пробірного контролю 2. Запорізька об'єднана державна Податкова інспекція Головного управління ДФС у Запорізькій області в якому позивач просить суд стягнути з відповідача заборгованість зі збору на обов'язкове державне пенсійне страхування в розмірі 484 507,45 грн.

У позові зазначено, що Дніпропетровське казенне підприємство пробірного контролю відповідно до п.19 Порядку сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій , затвердженого 03.11.1998 постановою Кабінету Міністрів України №1740, щомісячно протягом 2016-2017 року повідомляло позивача щодо нарахованого та сплаченого збору на обов'язкове державне пенсійне страхування під час клеймування ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів та надавало звіти про нарахування (утримання) та сплату збору на обов'язкове державне пенсійне страхування під час здійснення клеймування ювелірних та побутових виробів державним пробірним клеймом. У кожному повідомленні Дніпропетровське казенне підприємство пробірного контролю повідомляє про суб'єктів господарювання, які на день подання звіту не надали платіжні документи про сплату збору. З наданих повідомлень вбачається, що суб'єкт господарювання - ФОП ОСОБА_1 не надає платіжні документи про сплату збору. Нормами законодавства саме на відповідача покладено обов'язок сплачувати до державного бюджету збір на обов'язкове державне пенсійне страхування під час клеймування виробів з дорогоцінних металів. Станом на 01.09.2017 у відповідача існує заборгованість зі сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування під час клеймування виробів з дорогоцінних металів у розмірі 484 507,45грн.

Представник позивача надав суду клопотання про розгляд справи у письмовому провадженні.

Відповідачем подано до суду письмові заперечення, в яких зазначено, що функція контролю за сплатою (утриманням) збору на обов'язкове державне пенсійне страхування при здійсненні казенними підприємствами пробірного контролю клеймування державним пробірним клеймом ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів покладена законодавством на органи Державної фіскальної служби України, а не на органи Пенсійного фонду України. При цьому, жодною нормою чинного законодавства право органів Пенсійного фонду України звертатися до адміністративного суду з позовом про стягнення заборгованості зі збору на обов'язкове державне пенсійне страхування при здійсненні казенними підприємствами пробірного контролю клеймування державним пробірним клеймо ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів не передбачене. Таким чином, позивач у справі - Центральне об'єднане управління Пенсійного фонду України в м. Дніпрі права на звернення до ФОП ОСОБА_1 з таким позовом не має, а, відповідно, позовні вимоги є незаконними і підстави для їх задоволення відсутні.

Представник відповідача надав суду клопотання про розгляд справи у письмовому провадженні.

Третьою особою 1 подані до суду письмові пояснення, в яких зазначено, що враховуючи важливість повноти сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування Дніпропетровське казенне підприємство пробірного контролю проводить певні заходи у межах своєї компетенції та прав, а саме: 1) щомісячно, у супровідних листах до звіту, третя особа інформує Центральне об'єднане управління Пенсійного фонду України в м.Дніпрі (Бабушкінського району) щодо суб'єктів господарювання, які мають заборгованість по сплаті збору. Для полегшення роботи, разом із звітом надаються відомості розрахунків по кожному суб'єкту господарювання; 2) письмово інформує ДПІ у Бабішкінському районі м.Дніпро ГУ ДФС у Дніпропетровській області та Запорізьку ОДПІ ГУ ДФС у Запорізькій області про заборгованість зі сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування; 3) третя особа систематично проводить роз'яснювальну роботу з суб'єктами господарювання щодо неприпустимості порушення вимог законодавства про сплату збору. Суб'єктам господарювання, які не надали платіжні документи до казенного підприємства пробірного контролю надсилаються листи з повідомленням про суму заборгованості та необхідністю сплати збору. Станом на 31.10.2017 ФОП ОСОБА_1 не надав платіжні документи на суму 484507,45грн.

Представник третьої особи 1 надав суду клопотання про розгляд справи у письмовому провадженні.

Представник третьої особи 2 у судове засідання не прибув, причини неявки суду не повідомив, про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином.

Відповідно до ч.4 ст.229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

За таких обставин, суд розглянув справу у письмовому провадженні без фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.

Розглянувши матеріали справи суд з'ясував наступне.

У листі Головного управління ДФС у Дніпропетровській області від 17.11.2017 за №34156/10/04-36-13-01-15 на адресу Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області зазначено наступне: … Головним управлінням ДФС у Дніпропетровській області (далі - ГУ ДФС) розглянуто Ваш лист від 19.10.2017 №29594/05/30 щодо вжиття заходів погашення заборгованості зі сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування під час здійснення клеймування ювелірних та побутових виробів державним пробірним клеймом (далі - збір) та повідомляє наступне … Відповідно до підпункту 2.6.2 пункт 2.6 Розділу ІІ Методичних рекомендацій щодо організації роботи підрозділів органів Пенсійного фонду України зі сплати платежів до пенсійної системи та захисту прав застрахованих осіб, затверджених Постановою правління Пенсійного фонду України 22.04.2016 №9-2, у разі виявлення несплачених сум збору на обов'язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій, заявлених платниками у звітності, інших розбіжностей або неподання звітності департамент платежів до пенсійної системи та захисту прав застрахованих осіб Пенсійного фонду України інформує Національний банк України та/або Міністерство фінансів України та контролює заходи по стягненню сум боргу управліннями Фонду … .

Судом досліджено: Звіти про нарахування (утримання) та сплату збору на обов'язкове державне пенсійне страхування під час здійснення клеймування ювелірних та побутових виробів державним пробірним клеймом за травень 2016 - серпень 2017 рр.; листи Дніпропетровського казенного підприємства пробірного контролю на адресу позивача; інші документи.

У ч.3 ст.6 КАС України (у редакції до 15.12.2017) зазначено, що суб'єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду у випадках, передбачених Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.4 ст.5 КАС України (у редакції з 15.12.2017) суб'єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Конституцією та законами України.

Відповідно до приписів п.5 ч.1 ст. 19 КАС України (у чинній редакції) юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема за зверненням суб'єкта владних повноважень у випадках, коли право звернення до суду для вирішення публічно-правового спору надано такому суб'єкту законом.

Порядок справляння та використання збору на обов'язкове державне пенсійне страхування визначає Закон України Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування .

У п.1.3 ст.1 Податкового кодексу України зазначено, що Цей Кодекс не регулює питання погашення податкових зобов'язань або стягнення податкового боргу з осіб, на яких поширюються судові процедури, визначені Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", з банків, на які поширюються норми Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", та погашення зобов'язань зі сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, зборів на обов'язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій.

Відповідно до п.1.4 ст.1 Податкового кодексу України встановлення і скасування зборів на обов'язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій, їх розмірів та механізмів справляння здійснюються відповідно до Закону України Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування .

Згідно з п.6 ч.1 ст.1 Закону України Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування платниками збору на обов'язкове державне пенсійне страхування є: фізичні особи та суб'єкти господарювання, які подають ювелірні та побутові вироби з дорогоцінних металів на клеймування державним пробірним клеймом до казенних підприємств пробірного контролю.

Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики, забезпечує організацію сплати (утримання) збору на обов'язкове державне пенсійне страхування при здійсненні казенними підприємствами пробірного контролю клеймування державним пробірним клеймом ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, поданих фізичними особами та суб'єктами господарювання, у безготівковій та/або готівковій формі.

Центральний орган виконавчої влади, який реалізує державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, здійснює контроль за сплатою (утриманням) збору на обов'язкове державне пенсійне страхування при здійсненні казенними підприємствами пробірного контролю клеймування державним пробірним клеймом ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, поданих фізичними особами та суб'єктами господарювання, у безготівковій та/або готівковій формі. Казенні підприємства пробірного контролю подають до 20 числа місяця, що настає за звітним, до органів Пенсійного фонду України звіт про нарахування (утримання) та сплату збору на обов'язкове державне пенсійне страхування при здійсненні клеймування виробів державним пробірним клеймом у порядку та за формою, визначеними Кабінетом Міністрів України.

Адміністрування податків, зборів, митних платежів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) та інших платежів відповідно до законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи (далі - податків, зборів, платежів) - це сукупність рішень та процедур контролюючих органів і дій їх посадових осіб, що визначають інституційну структуру податкових та митних відносин, організовують ідентифікацію, облік платників податків і платників єдиного внеску та об'єктів оподаткування, забезпечують сервісне обслуговування платників податків, організацію та контроль за сплатою податків, зборів, платежів відповідно до порядку, встановленого законом (пп.14.1.1-1 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України).

Контролюючими органами є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову, державну митну політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску, державну політику у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового та митного законодавства, законодавства з питань сплати єдиного внеску та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган (далі - центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику), його територіальні органи (п.41.1 ст.41 Податкового кодексу України).

Як зазначено у пп.19-1.1.22 п.19-1.1 ст.19-1 Податкового кодексу України, контролюючі органи виконують такі функції, крім особливостей, передбачених для державних податкових інспекцій статтею 19-3 цього Кодексу: здійснюють погашення податкового боргу, стягнення своєчасно не нарахованих та/або несплачених сум єдиного внеску та інших платежів.

У п.1 Положення про Державну фіскальну службу України , затвердженого 21.05.2014 постановою Кабінету Міністрів України №236, зазначено, що Державна фіскальна служба України (ДФС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику у сфері державної митної справи, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок), державну політику у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового, митного законодавства, а також законодавства з питань сплати єдиного внеску.

У п.8 Порядку сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій , затвердженого 03.11.1998 постановою Кабінету Міністрів України №1740, зазначено, що збір на обов'язкове державне пенсійне страхування під час клеймування ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів сплачується: фізичними особами - при здійсненні казенними підприємствами пробірного контролю клеймування державним пробірним клеймом ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, поданих фізичними особами. Казенні підприємства пробірного контролю здійснюють видачу таким особам проклеймованих ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів за наявності платіжного документа про сплату збору; суб'єктами господарювання - протягом десяти календарних днів, які настають за останнім днем місяця, в якому цей збір був нарахований. Такі суб'єкти протягом п'яти календарних днів після граничного строку сплати збору подають казенному підприємству пробірного контролю платіжні документи про його сплату. Суми зазначеного збору перераховуються на бюджетні рахунки для зарахування надходжень до державного бюджету, відкриті в головних управліннях Казначейства за місцезнаходженням казенного підприємства пробірного контролю, яке здійснює клеймування.

Таким чином, законами України не передбачене право органу Пенсійного фонду України звертатися до адміністративного суду з позовом про стягнення заборгованості зі збору на обов'язкове державне пенсійне страхування при здійсненні казенними підприємствами пробірного контролю клеймування державним пробірним клеймом ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів. Протилежного позивач не довів.

У ст.19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (ч.1 ст.9 КАС України).

Відповідно до ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням з'ясованих обставин, досліджених матеріалів справи суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача не підлягають задоволенню. Доводи позивача не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.

Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи (ч.1 ст.132 КАС України).

Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (ч.1 ст.143 КАС України).

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.9, 77, 132, 143, 243-246 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову Центрального об'єднаного управління Пенсійного фонду України в м. Дніпрі (пр. Богдана Хмельницького, 116а, м. Дніпро, 49033, ЄДРПОУ 40380972) до Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (вул. Лермонтова, 10/10, м. Запоріжжя, 69035, іпн. НОМЕР_1), треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Дніпропетровське казенне підприємство пробірного контролю (вул. Січових стрільців, 94К, м. Дніпро, 49069, ЄДРПОУ 32987864), Запорізька об'єднана податкова інспекція ГУ ДФС у Запорізькій області (вул. Перемоги, 14, м. Запоріжжя, Запорізька область, 69001, ЄДРПОУ 39488184) про стягнення заборгованості зі збору на обов'язкове державне пенсійне страхування відмовити повністю.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили у строк та порядок визначений ст.255 КАС України.

Рішення суду першої інстанції оскаржується у строк та порядок встановлений ст.ст.292, 295, 297 КАС України.

Рішення у повному обсязі виготовлено 27.12.2017.

Суддя О.В.Конишева

Дата ухвалення рішення20.12.2017
Оприлюднено29.12.2017
Номер документу71328835
СудочинствоАдміністративне
Сутьстягнення заборгованості в сумі 484 507,45 грн

Судовий реєстр по справі —808/3335/17

Рішення від 20.12.2017

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Конишева Олена Василівна

Ухвала від 20.12.2017

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Конишева Олена Василівна

Ухвала від 27.11.2017

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Конишева Олена Василівна

Ухвала від 06.11.2017

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Конишева Олена Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні