Рішення
від 20.12.2017 по справі 806/3141/17
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 грудня 2017 року м. Житомир справа № 806/3141/17

категорія 6.3

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Капинос О.В.,

секретар судового засідання Недашківська Н.В. ,

за участю: представника позивача ОСОБА_1 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Приватного акціонерного товариства "Технологічна Аграрна Компанія Об'єднана" до Приватного нотаріуса Попільнянського районного нотаріального округу Житомирської області ОСОБА_2, третя особа без самостійних вимог на стороні відповідача - Фермерське господарство "Гончарука" про визнання протиправними та скасування рішень,

встановив:

Приватне акціонерне товариство "Технологічна Аграрна Компанія Об'єднана" (далі- ПАТ "ТАКО" звернулося до суду з позовом до Приватного нотаріуса Попільнянського районного нотаріального округу Житомирської області ОСОБА_2, в якому (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог) просить: визнати протиправними та скасувати рішення Приватного нотаріуса Попільнянського районного нотаріального округу Житомирської області ОСОБА_2 про державну реєстрацію прав оренди: індексний номер 29228759 від 13.04.2016, індексний номер 29229379 від 13.04.2016, індексний номер 29229017 від 13.04.2016, індексний номер 29231300 від 13.04.2016, індексний номер 29231137 від 13.04.2016, індексний номер 29230400 від 13.04.2016, індексний номер 29230930 від 13.04.2016.

В обґрунтування позову зазначив, що є законним користувачем земельних ділянок на підставі договорів оренди, які були укладені між позивачем та фізичними особами - власниками земельних ділянок у 2006,2008,2011 роках. Проте, під час перевірки наявності в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та державному реєстрі прав власності на нерухоме майно записів щодо реєстрації вищевказаних договорів оренди було встановлено, що належні позивачу на праві користування земельні ділянки передані в користування іншому орендарю - ФГ "Гончарука" і до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно реєстраторами відповідача внесено відповідні записи про виникнення іншого речового права, а саме: прийняті спірні рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень. Позивач вважає такі рішення протиправними та просить їх скасувати.

Ухвалою суду від 21.11.2017 відкрито провадження у справі та справу призначено до судового розгляду на 20.12.2017. Також вказаною ухвалою відповідача зобов"язано до 20.12.2017, у разі заперечення проти позову, надати всі матеріали, що були що були або мали бути взяті ним до уваги при прийнятті рішення, вчиненні дії, допущенні бездіяльності, з приводу яких подано позов.

В судове засідання представник позивача з"явився, позов підтримав та просив задовольнити його у повному обсязі.

Відповідач в судове засідання не з"явився, повідомлений про розгляд справи належним чином. Надіслав до суду клопотання про відкладення розгляду справи, у зв"язку неможливістю явки. При цьому, будь-яких обґрунтувань, доказів на підтвердження поважності причин неявки суду не надав. Клопотань про розгляд справи без його участі чи письмових заперечень на позов до суду не надходило.

Представник третьої особи в судове засідання не з"явився, повідомлений про розгляд справи завчасно та належним чином, про причини неявки суд не повідомив. Клопотань про розгляд справи без його участі не надходило.

Згідно ч.1, п.1 ч.3 ст.205 КАС України якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки. Неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті.

Враховуючи те, що відповідачем доказів на підтвердження поважності причин неявки не надано, зважаючи на строки розгляду справи, суд не визначає поважними причини його неявки та не вбачає підстав для відкладення розгляду справи.

Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.

03.10.2006 між ОСОБА_3 (Орендодавець) та Закритим акціонерним товариством "Технологічна Аграрна Компанія" (Орендар) було укладено договір оренди землі щодо земельної ділянки площею 4,4512 га, в тому числі рілля - 4,4512 га (кадастровий номер 1824784100:02:000:0133), яка розташована в межах території Миролюбівської сільської ради Попільнянського району Житомирської області.

Вказаний договір було укладено строком на 10 років та зареєстровано у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі у Попільнянському районному відділі ЖРФ "Центру ДЗК" (далі - Книга реєстрації), про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 07.12.2006 за №040621900012. (а.с.29-34)

11.09.2008 між ОСОБА_3 (Орендодавець) та Закритим акціонерним товариством "Технологічна Аграрна Компанія" (Орендар) було укладено Додаткову угоду, якою продовжено термін дії оренди земельної ділянки до 2023 року. (а.с.35)

Вказану угоду зареєстровано у Попільнянському районному відділі ЖР РФУ ДЗК, про у Книзі реєстрації вчинено запис №040821900249 від 11.09.2008.

25.07.2008 між ОСОБА_4 (Орендодавець) та Закритим акціонерним товариством "Технологічна Аграрна Компанія" (Орендар) було укладено договір оренди землі щодо земельної ділянки площею 4,5317 га, в тому числі рілля - 4,35 га (кадастровий номер1824784100:01:000:0178), яка розташована в межах території Миролюбівської сільської ради Попільнянського району Житомирської області.

Вказаний договір було укладено строком на 5 років та зареєстровано у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі у Попільнянському районному відділі ЖРФ "Центру ДЗК", про що вчинено запис від 09.09.2008 за №040821900195. (а.с.36-38)

31.08.2011 між ОСОБА_4 (Орендодавець) та Закритим акціонерним товариством "Технологічна Аграрна Компанія" (Орендар) було укладено Договір про внесення змін до Договору оренди землі , якою продовжено термін дії оренди земельної ділянки до 31.08.2026 року. (а.с.39)

Вказаний договір зареєстровано у Відділі Держкомзему Попільнянського району, про у державному реєстрі земель вчинено запис №182470004002281 від 20.05.2012.

29.08.2008 між ОСОБА_5 (Орендодавець) та Закритим акціонерним товариством "Технологічна Аграрна Компанія" (Орендар) було укладено договір оренди землі щодо земельної ділянки площею 3,5683 (кадастровий номер 1824784100:01:000:0042), яка розташована в межах території Миролюбівської сільської ради Попільнянського району Житомирської області.

Вказаний договір було укладено строком на 15 років та зареєстровано у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі у Попільнянському районному відділі ЖРФ "Центру ДЗК", про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 03.10.2008 №040821900330. (а.с.40-42)

25.07.2008 між ОСОБА_6 (Орендодавець) та Закритим акціонерним товариством "Технологічна Аграрна Компанія" (Орендар) було укладено договір оренди землі щодо земельної ділянки площею 4,2688 (кадастровий номер 1824784100:01:000:0049), яка розташована в межах території Миролюбівської сільської ради Попільнянського району Житомирської області.

Вказаний договір було укладено строком на 15 років та зареєстровано у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі у Попільнянському районному відділі ЖРФ "Центру ДЗК", про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 22.09.2008 №040821900272. (а.с.43-45)

25.07.2008 між ОСОБА_7 (Орендодавець) та Закритим акціонерним товариством "Технологічна Аграрна Компанія" (Орендар) було укладено договір оренди землі щодо земельної ділянки площею 4,8058 (кадастровий номер 1824784100:02:000:0122), яка розташована в межах території Миролюбівської сільської ради Попільнянського району Житомирської області.

Вказаний договір було укладено строком на 15 років та зареєстровано у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі у Попільнянському районному відділі ЖРФ "Центру ДЗК", про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 11.09.2008 №040821900234.(а.с.46-48)

25.07.2008 між ОСОБА_8 (Орендодавець) та Закритим акціонерним товариством "Технологічна Аграрна Компанія" (Орендар) було укладено договір оренди землі щодо земельної ділянки площею 3,6673 га (кадастровий номер 1824784100:01:000:0207), яка розташована в межах території Миролюбівської сільської ради Попільнянського району Житомирської області.

Вказаний договір було укладено строком на 15 років та зареєстровано у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі у Попільнянському районному відділі ЖРФ "Центру ДЗК", про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 24.09.2008 №040821900322.(а.с.49-51)

25.07.2008 між ОСОБА_9 (Орендодавець) та Закритим акціонерним товариством "Технологічна Аграрна Компанія" (Орендар) було укладено договір оренди землі щодо земельної ділянки площею 4,2927 га (кадастровий номер 1824784100:02:000:0193), яка розташована в межах території Миролюбівської сільської ради Попільнянського району Житомирської області.

Вказаний договір було укладено строком на 15 років та зареєстровано у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі у Попільнянському районному відділі ЖРФ "Центру ДЗК", про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 23.09.2008 №040821900304. (а.с.52-54)

Також судом встановлено, що у період дії вказаних договорів, у квітні 2016 права оренди на вказані земельні ділянки були зареєстровані Приватним нотаріусом Попільнянського районного нотаріального округу Житомирської області ОСОБА_2 за Фермерським господарством "Гончарука", а саме:

13.04.2016 рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) індексний номер 29228759 зареєстровано договір оренди земельної ділянки кадастровий номер 1824784100:02:000:0133, який укладений між ОСОБА_3 та Фермерським господарством "Гончарука";

13.04.2016 рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) індексний номер 29229379 зареєстровано договір оренди земельної ділянки кадастровий номер 1824784100:02:000:0178, який укладений між ОСОБА_4 та Фермерським господарством "Гончарука";

13.04.2016 рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) індексний номер 29229017 зареєстровано договір оренди земельної ділянки кадастровий номер 1824784100:02:000:0042, який укладений між ОСОБА_5 та Фермерським господарством "Гончарука";

13.04.2016 рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) індексний номер 29231300 зареєстровано договір оренди земельної ділянки кадастровий номер 1824784100:02:000:0249, який укладений між ОСОБА_6 та Фермерським господарством "Гончарука";

13.04.2016 рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) індексний номер 29231137 зареєстровано договір оренди земельної ділянки кадастровий номер 1824784100:02:000:0122, який укладений між ОСОБА_7 та Фермерським господарством "Гончарука";

13.04.2016 рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) індексний номер 29230400 зареєстровано договір оренди земельної ділянки кадастровий номер 1824784100:02:000:0207, який укладений між ОСОБА_8 та Фермерським господарством "Гончарука";

13.04.2016 рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) індексний номер 29230903 зареєстровано договір оренди земельної ділянки кадастровий номер 1824784100:02:000:0193, який укладений між ОСОБА_9 та Фермерським господарством "Гончарука".

Дані обставини підтверджені витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (Актуальна інформація про державну реєстрацію іншого речового права).(а.с.11-17).

Вважаючи, що відповідач здійснив подвійну реєстрацію права оренди на одні і ті ж земельні ділянки, позивач звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав), згідно зі ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 № 1952-IV (в редакції на час вчинення реєстраційної дії), - державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Пунктом 2 ч. 1 ст. 4 Закону № 1952-IV передбачено, що обов'язковій державній реєстрації підлягають право власності та речові права, похідні від права власності, зокрема, право оренди (суборенди) земельної ділянки.

У ч.3, 4 ст. 3 Закону № 1952-IV установлено, що речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов:

1) реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення;

2) на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов'язкової реєстрації.

Будь-які дії особи, спрямовані на набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, можуть вчинятися, якщо речові права на таке майно зареєстровані згідно із вимогами цього Закону, крім випадків, коли речові права на нерухоме майно, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними згідно з частиною третьою цієї статті, та у випадках, визначених статтею 28 цього Закону.

Відносини із реєстрації договорів оренди землі, на час укладення позивачем договорів оренди земельних ділянок, регулювалися, зокрема, Цивільним кодексом України, Земельним кодексом України, Законом України "Про оренду землі" від 06.10.1998 № 161-XIV, Порядком державної реєстрації договорів оренди землі, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.1998 № 2073, Інструкцією про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі, затвердженою наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 4 травня 1999 р. N 43 та зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 4 червня 1999 р. за N 354/3647.

У відповідності до ч. 1 ст. 210 Цивільного кодексу України правочин підлягає державній реєстрації лише у випадках, встановлених законом. Такий правочин є вчиненим з моменту його державної реєстрації.

Згідно зі ст. 18 Закону України "Про оренду землі" від 06.10.1998 № 161-XIV (у редакції, чинній на момент укладення позивачем договорів оренди), договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.

Частиною 2 ст. 125 Земельного кодексу України (у редакції, чинній на момент укладення позивачем договорів оренди) визначено, що право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації.

Укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації. Державна реєстрація договорів оренди землі проводиться у порядку, встановленому законом (ст. 20 Закону України "Про оренду землі" від 06.10.1998 № 161-XIV (у редакції, чинній на момент укладення позивачем договорів оренди).

Єдині умови реєстрації договорів оренди та договорів суборенди земельних ділянок (далі - договори оренди), на час укладення позивачем зазначених договорів оренди, були визначені Порядком державної реєстрації договорів оренди землі, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.1998 № 2073.

Відповідно до п. 2 Порядку державної реєстрації договорів оренди землі, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.1998 № 2073 (у редакції, чинній на час укладення позивачем договорів, надалі - Порядок № 2073), державна реєстрація договорів оренди є офіційним визнанням і підтвердженням державою факту виникнення або припинення права оренди земельних ділянок.

Згідно зі п.п. 12, 13 Порядку № 2073, факт державної реєстрації засвідчується у 10-денний термін гербовою печаткою та підписом голови відповідної ради, Київської, Севастопольської міської державної адміністрації або уповноваженої ними посадової особи. Печатка та підпис ставляться на всіх примірниках договору оренди (суборенди). Після засвідчення факту державної реєстрації договір оренди реєструється у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, яка ведеться державним органом земельних ресурсів за формою згідно з додатком. Книга записів державної реєстрації договорів оренди землі ведеться окремо в розрізі кожної сільської, селищної, міської ради, а також у розрізі Київської, Севастопольської міської державної адміністрації. Книга прошнуровується, засвідчується підписами сільського, селищного, міського голови та начальника районного відділу, міського управління (відділу) земельних ресурсів і скріплюється печатками.

Датою реєстрації договору оренди у Книзі записів є дата засвідчення факту державної реєстрації (п. 14 Порядку № 2073).

В силу приписів п. 3.2 Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі, затвердженої наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 4 травня 1999 р. N 43 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 4 червня 1999 р. за N 354/3647, державна реєстрація договорів оренди землі здійснюється структурними підрозділами Центру державного земельного кадастру при Держкомземі України.

Аналіз наведених правових норм свідчить на користь висновку, що державна реєстрація договорів оренди землі, відповідно до законодавства, яке діяло на момент укладення позивачем договорів оренди земельної ділянки у 2006-2008 роках, здійснювалась шляхом відповідного запису у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, а реєстрація договорів оренди землі здійснюється структурними підрозділами Центру державного земельного кадастру при Держкомземі України.

Одночасно, розділом II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" встановлено, що державна реєстрація прав на нерухоме майно в порядку, визначеному Законом України "Про державну і реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", здійснюється з 1 січня 2013 року. До 1 січня 2012 року, (9 грудня 2011 року дію вказаної норми продовжено до 1 січня 2013 року), державна реєстрація, зокрема і договорів оренди земельних ділянок проводиться територіальними органами земельних ресурсів.

Аналогічна думка висловлена Верховним Судом України у Постанові від 6 березня 2013 року у справі №6-5цс13.

Таким чином, державна реєстрація договорів оренди землі, відповідно до законодавства, яке діяло у 2011-2012 роках здійснювалася територіальними органами земельних ресурсів шляхом ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі.

В контексті наведеного суд відмічає, що державна реєстрація договорів оренди у 2006-2008 роках здійснювалась структурними підрозділами Центру державного земельного кадастру при Держкомземі України, у 2012 - територіальними органами земельних ресурсів, шляхом ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі.

Матеріалами справи підтверджується, що в Книгах записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі (Розділ 4) вчинено записи щодо реєстрації договорів оренди вказаних земельних ділянок у 2006,2008,2012 році між зазначеними вище орендодавцями та ПАТ "ТАКО".

Даний факт підтверджується наявними у матеріалах справи копіями таких записів, вчинених у Книгах записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі в Миролюбівській сільській раді Попільнянського району та Попільнянського району Житомирської області (книги № 18247841200001 та № 1824700029000024) за вказані роки. Оригінал Книги був оглянутий судом в ході розгляду справи та їх копії долучені до матеріалів справи.

Надані суду докази, свідчать про те, що державна реєстрація договорів оренди між фізичними особами та позивачем по справі була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент виникнення договірних відносин.

Також суд враховує, що договори набрали чинності з моменту державної реєстрації, тому строк їх дії ще не сплинув, доказів розірвання таких договорів у встановленому законом порядку у матеріалах справи не міститься .

Разом з тим, як встановлено судом, у квітні 2016 року, права оренди щодо даних земельних ділянок зареєстровано за ФГ "Гончарівське", про що Приватним нотаріусом Попільнянського районного нотаріального округу Житомирської області ОСОБА_2 прийнято відповідні рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень: індексний номер 29228759 від 13.04.2016, індексний номер 29229379 від 13.04.2016, індексний номер 29229017 від 13.04.2016, індексний номер 29231300 від 13.04.2016, індексний номер 29231137 від 13.04.2016, індексний номер 29230400 від 13.04.2016, індексний номер 29230930 від 13.04.2016.

Згідно ч.3 ст.10 Закону № 1952-IV державний реєстратор:

1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема:

відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом;

відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав;

відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих документах;

наявність обтяжень прав на нерухоме майно;

наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації;

2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення;

3) під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних інформаційних систем, документів та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником.

Відповідно до ч. 1 ст. 18 Закону № 1952-IV державна реєстрація прав проводиться в такому порядку:

1) прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв;

2) виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав;

3) встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв;

4) перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень;

5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав);

6) відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів цих прав;

7) формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником;

8) видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.

У разі якщо під час розгляду заяви про державну реєстрацію прав на нерухоме майно державним реєстратором встановлено наявність зареєстрованих у Державному реєстрі прав інших заяв про державну реєстрацію прав на це саме майно, заяви розглядаються в порядку черговості їх надходження.

Наступна заява розглядається тільки після прийняття державним реєстратором рішення про державну реєстрацію прав або про відмову в такій реєстрації щодо заяви, зареєстрованої в Державному реєстрі прав раніше.

Черговість розгляду заяв щодо одного об'єкта нерухомого майна застосовується як під час розгляду заяв про державну реєстрацію права власності та інших речових прав, так і під час розгляду заяв про державну реєстрацію обтяжень таких прав.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що саме приватний нотаріус, як державний реєстратор, з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку та уникнення подвійної реєстрації повинен запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01 січня 2013 року.

Водночас відповідачем суду не надано доказів на підтвердження вчинення ним вищевказаних дій, що дає підстави для висновку, що нотаріус, як державний реєстратор не виконав обов"язок щодо запитування інформації про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у відповідних органів, а відтак це призвело здійснення подвійної реєстрації права оренди на одній і ті ж земельні ділянки.

При цьому суд зазначає, що реєстрація договорів оренди землі за новим орендарем можлива лише після реєстрації угод про розірвання договорів оренди землі з попереднім орендарем.

Також в матеріалах справи відсутні докази, які б свідчили, що укладені між орендодавцями та ПАТ "ТАКО" договори оренди землі у 2006,2008 та 2011 роках визнані недійсними, здійснена державна реєстрація припинення речового права за ПАТ "ТАКО" на спірні земельні ділянки на підставі договорів оренди землі, а здійснена Попільнянським районним відділом Житомирської регіональної філії Центр ДЗК та відділом Держкомзему у Попільнянському районі державна реєстрація таких договорів скасована.

Отже, державний реєстратор, приймаючи спірні рішення, не перевірив, що на час вчинення спірних реєстраційних дій вже існували зареєстровані речові права на земельні ділянки з цими кадастровими номерами. Тобто, відповідач не встановив відсутність суперечностей між заявленими та зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно.

В силу п.6 ч.1 ст.24 Закону №1952-IV у державні реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право та обтяження такого права вже зареєстровано у Державному реєстрі речових прав.

Таким чином, враховуючи наявність даних у Книгах записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі про оренду зазначених земельних ділянок із позивачем, а відтак державна реєстрація цих договорів є здійсненою.

Невиконання державним реєстратором обов'язку щодо здійснення відповідних запитів саме до органів, що мали відповідні книги реєстрації, обумовило повторну реєстрацію права оренди одних і тих самих земельних ділянок, внаслідок чого істотно порушено законні права та інтереси позивача як орендаря земельних ділянок.

Крім того, одночасна реєстрація договорів оренди становила втручання в право позивача на мирне користування майном, передбачене ст.1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Державний реєстратор під час проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно зобов'язаний перевірити інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації, а реєстрація нових договорів оренди є неможливою до закінчення строку дії попередніх договорів та відповідної реєстрації цього факту.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду України від 29 вересня 2015 року у справі № 21-760а15 та від 15 листопада 2016 року у справі № 21-3030а16.

Таким чином, відповідач при прийнятті рішень діяв не на підставі та не у спосіб, що передбачені чинним законодавством, внаслідок чого здійснив повторну реєстрацію договорів оренди земельних ділянок, що є недопустимим.

Відповідно до ч.1,2 ст.78 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Якщо учасник справи без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які він посилається, суд вирішує справу на підставі наявних доказів.

Відповідачем не надано суду доказів на підтвердження правомірності прийнятих спірних рішень.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що рішення Приватного нотаріуса Попільнянського районного нотаріального округу Житомирської області ОСОБА_2 про державну реєстрацію прав оренди: індексний номер 29228759 від 13.04.2016, індексний номер 29229379 від 13.04.2016, індексний номер 29229017 від 13.04.2016, індексний номер 29231300 від 13.04.2016, індексний номер 29231137 від 13.04.2016, індексний номер 29230400 від 13.04.2016, індексний номер 29230930 від 13.04.2016 є протиправними та підлягають скасуванню, а позов задоволенню.

У відповідності до ч.1 ст.139 КАС України понесені позивачем судові витрати у розмірі 11200,00 грн. сплаченого судового збору підлягають стягненню з Приватного нотаріуса Попільнянського районного нотаріального округу Житомирської області ОСОБА_2, оскільки він у спірних правовідносинах діяв як суб"єкт владних повноважень.

Керуючись статтями 77, 90, 139, 242-246 Кодексу адміністративного судочинства України,

вирішив:

Позов задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення Приватного нотаріуса Попільнянського районного нотаріального округу Житомирської області ОСОБА_2 про державну реєстрацію прав оренди:

-індексний номер 29228759 від 13.04.2016

-індексний номер 29229379 від 13.04.2016

-індексний номер 29229017 від 13.04.2016

-індексний номер 29231300 від 13.04.2016

-індексний номер 29231137 від 13.04.2016

-індексний номер 29230400 від 13.04.2016

-індексний номер 29230930 від 13.04.2016

Стягнути з Приватного нотаріуса Попільнянського районного нотаріального округу Житомирської області ОСОБА_2 (13500, Житомирська область, Попільнянський район, вул.Б.Хмельницького, 12-В) на користь Приватного акціонерного товариства "Технологічна Аграрна Компанія Об'єднана" (79035, м.Львів, вул.Зелена, 115-Б, оф.304) сплачений судовий збір у розмірі 11200,00 грн. (одинадцять тисяч двісті гривень).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене до Житомирського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.В. Капинос

Повне судове рішення складене 29 грудня 2017 року

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.12.2017
Оприлюднено03.01.2018
Номер документу71346073
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —806/3141/17

Ухвала від 30.05.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Анцупова Т.О.

Ухвала від 25.04.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Анцупова Т.О.

Ухвала від 13.03.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 06.02.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Рішення від 20.12.2017

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Капинос Оксана Валентинівна

Ухвала від 21.11.2017

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Капинос Оксана Валентинівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні