Рішення
від 29.12.2017 по справі 809/1638/17
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"29" грудня 2017 р.                                                             справа № 809/1638/17

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

судді Микитюка Р.В.

розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області до Верхньоясенівського дошкільного навчального закладу (дитячий садок) "Гуцулятко" Верховинської районної ради Івано-Франківської області про застосування заходів реагуванняу сфері державного нагляду (контролю),-

ВСТАНОВИВ:

30.11.2017 Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області звернулося до суду з адміністративним позовом до Верхньоясенівського дошкільного навчального закладу (дитячий садок) "Гуцулятко" Верховинської районної ради Івано-Франківської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Позовні вимоги мотивовані тим, що при проведені перевірки відповідача щодо додержання та виконання вимог законодавства у сфері пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, виявлено порушення вимог законодавства за наслідками яких створюється реальна загроза життю та здоров'ю людей. З метою усунення порушень та забезпечення безпеки життю та здоров'ю людей, позивач просить суд застосувати заходи реагування у вигляді зупинення роботи та заборони експлуатації будівель, споруд, приміщень Верхньоясенівського дошкільного навчального закладу (дитячий садок) "Гуцулятко" Верховинської районної ради Івано-Франківської області за адресою: село Верхній Ясенів, Верховинський район, Івано-Франківська область шляхом опечатування вхідних дверей до моменту усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки.

В рамках реформування судової системи України, 03.10.2017 року Верховною Радою України прийнято Закон України № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", який згідно з пунктом 1 розділу 6 Прикінцевих положень цього Закону та на підставі пункту 1 постанови Пленуму Верховного Суду “Про визначення дня початку роботи Верховного Суду” від 30.11.2017 року за № 2 набрав чинності 15.12.2017 року.

Підпунктом 10 пункту 1 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України установлено, що справи у судах першої та апеляційної інстанцій, провадження у яких відкрито до набрання чинності цією редакцією Кодексу, розглядаються за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

З врахуванням цих обставин суд керується положеннями Кодексу у редакції від 15.12.2017 року.

01.12.2017 року відповідно до пункту 5 частини 1 статті 183-2 Кодексу адміністративного судочинства України судом винесена ухвала про відкриття скороченого провадження по даній адміністративній справі, в якій містяться відомості про порядок і строк подання заперечення проти позову та наслідки неподання такого заперечення, копія якої, згідно частини 4 статті 33 Кодексу адміністративного судочинства України, направлена відповідачу за адресою його місцезнаходження (індекс 78712, Івано-Франківська область, Верховинський район, с. Верхній Ясенів), що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

09.12.2017 року представник відповідача отримав копію ухвали суду про відкриття скороченого провадження в даній адміністративній справі разом з копією позовної заяви та доданих до неї документів, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення. У встановлений частиною 3 статті 183-2 КАС України строк скористався правом на подання заперечення проти позову. Представник відповідача проти заявлених позовних вимог заперечив з підстав наведених в письмовому запереченні, яке міститься в матеріалах справи. Просив суд в задоволенні позову відмовити.

Суд, в порядку спрощеного позовного провадження, розглянувши матеріали адміністративної справи, дослідивши в сукупності письмові докази та заперечення, якими обґрунтовано позовні вимоги, встановив наступне.

Верхньоясенівський дошкільний навчальний заклад (дитячий садок) "Гуцулятко" Верховинської районної ради Івано-Франківської області 11.01.2007 року зареєстрований як юридична особа та знаходиться за адресою індекс 78712, Івано-Франківська область, Верховинський район, Верхній Ясенів, що підтверджується витягом з Єдиного держаного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.22-24).

На підставі наказу Верховинського районного відділу управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області про проведення планової перевірки від 20.10.2017 року за № 12 (а.с.10), повідомлення про проведення планової перевірки (а.с.12), посвідчення на проведення перевірки від 20.10.2017 року за №81 (а.с.143, посадовими особами Верховинського районного відділу управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області проведено планову перевірку додержання вимог законодавства у сфері пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту будівель та споруд Верхньоясенівського дошкільного навчального закладу (дитячий садок) "Гуцулятко" Верховинської районної ради Івано-Франківської області, що знаходиться за адресою: індекс 78712, Івано-Франківська область, Верховинський район, Верхній Ясенів. За результатами проведеної перевірки було встановлено ряд порушень, які висвітлені та зафіксовані в акті планової перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки Верхньоясенівського дошкільного навчального закладу (дитячий садок) "Гуцулятко" Верховинської районної ради Івано-Франківської області від 17.11.2017 року за № 121 (а.с.14-19).

При здійсненні перевірки було встановлено порушення вимог законодавства у сферах пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту, в тому числі Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, серед яких, зокрема:

1. Дерев'яні конструкції горищного не оброблено вогнетривким розчином (п.2.5, розділ ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС від 30.12.2014 року №1417);

2. Будівлю ДНЗ не обладнано автоматичною пожежною сигналізацією (п.1, розділ V Наказ МВС від 30.12.2014 року № 1417);

3. З`єднання, відгалуження та окільцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (гвинтових, болтових тощо) (п.1.6, розділ ІV Наказ МВС від 30.12.2014 року № 1417);

4. В приміщенні групи "Ромашка" опалювальна піч експлуатується з тріщинами (пп.2.13, розділ ІV Наказ МВС від 30.12.2014 року № 1417);

5. В приміщенні ДНЗ вимикачі та розетки встановлені на горючі основи без підкладання під нього суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 м. (пп.1.17, розділ ІV Наказ МВС від 30.12.2014 року № 1417);

6. Електричні провода (кабеля) не відокремлені від горючої поверхні шаром негорючого матеріалу, який виступає з кожного боку проводу (кабелю) не менше ніж на 0,01 м. (п.1.12, розділ ІV Наказ МВС від 30.12.2014 року № 1417);

7. Не проведено заміри опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання (п.1.20, розділ ІV Наказ МВС від 30.12.2014 року № 1417);

8. будівлю не захищено від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів (п.1.21, розділ ІV Наказ МВС від 30.12.2014 року № 1417);

9. Приміщення садка не доукомплектовано первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками) згідно вимог (п.3.6, розділ V Наказ МВС від 30.12.2014 року № 1417);

10. Не проведено технічне обслуговування всіх наявних первинних засобів пожежогасіння (вогнегасників) (п.3.17, розділ V Наказ МВС від 30.12.2014 року № 1417);

11. В будівлі ДНЗ допускається експлуатація димоходу з азбестоцементної труби (п.2.13, розділ ІV Наказ МВС від 30.12.2014 року № 1417);

12. Горище закладу не прибрано від сторонніх предметів (п.2.12, розділ ІІІ Наказ МВС від 30.12.2014 року № 1417);

13. Пожежний щит не укомплектовано необхідним протипожежним інвентарем (вогнегасники – 3 шт., ящик з піском – 1 шт., покривало з негорючого теплоізоляційного матеріалу або повсті розміром 2х2 м – 1 шт., гаки – 3 шт., лопати – 2 шт., ломи – 2 шт., сокири – 2 шт.) (п.3.11, розділ V Наказ МВС від 30.12.2014 року № 1417);

14. Об`єкт не забезпечено зовнішнім протипожежним водопостачанням (п.2.1, розділ V Наказ МВС від 30.12.2014 року № 1417).

Всі перелічені порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки створюють реальну загрозу життю та здоров`ю людей (як працівникам Верхньоясенівського ДНЗ (Д/С) "Гуцулятко", так й іншим громадянам, а також особам, які будуть здійснювати гасіння виниклої пожежі), а саме:

відсутність інженерного захисту (вогнезахисної обробки дерев`яних конструкцій) сприятиме швидкому розповсюдженню полум`я по дерев`яних конструкціях, ускладнить гасіння пожежі працівникам об`єкту та підрозділами Державної служби України з надзвичайних ситуацій;

- відсутність автоматичних систем протипожежного захисту перешкоджає швидкому виявленню пожежі, повідомленню (оповіщенню) про неї, а також оперативній евакуації людей з приміщень під час виникнення пожежі;

- порушення щодо улаштування, утримання та експлуатації електромереж і електрообладнання створює загрозу виникнення пожежі від дії теплових проявів електричної енергії, що може призвести до загибелі людей;

- експлуатація опалювальної печі з тріщинами призведе до отруєння дітей продуктами горіння (чадним газом), а також до їх загибелі;

- відсутність захисних пристроїв (блискавкозахисту) при прямому попаданні блискавки в будівлі (споруди) об`єкту призведе до загорання, а протікання великих імпульсних струмів, призведе до загибелі людей;

- відсутність та несправність на об`єкті первинних засобів пожежогасіння (вогнегасників) не дозволить оперативно загасити або обмежити розповсюдження полум`я на ранній стадії виникнення пожежі, чим створюється загроза безпеці людей від її небезпечних чинників;

- експлуатація димоходу з азбестоцементної труби створює реальну загрозу виникнення пожежі від нагрівання горючих конструкцій та (або) перекалу печей, що може призвести до загибелі людей;

- захаращеність горища сторонніми горючими предметами сприятиме швидкому розвитку пожежі чим ускладнить гасіння пожежі;

- не укомплектованість пожежного щита не дозволить оперативно загасити або обмежити розповсюдження полум`я на ранній стадії виникнення пожежі, чим створюється загроза безпеці людей від її небезпечних наслідків;

- відсутність на об`єкті зовнішнього протипожежного водопостачання не дозволить оперативно загасити або обмежити розповсюдження полум`я на ранній стадії виникнення пожежі, чим створюється загроза безпеці людей від її небезпечних чинників.

За результатами перевірки, Верховинським районним відділом управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області винесено припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки за №108 від 21.11.2017 року, яким відповідачу запропоновано вжити заходи по усуненню порушень виявлених перевіркою (а.с.20-21).

Однак, з матеріалів справи та поданого заперечення представника відповідача, Верхньоясенівським дошкільним навчальним закладом (дитячий садок) "Гуцулятко" Верховинської районної ради Івано-Франківської області виявлені порушення практично не усунуто, оскільки суду не надано жодного доказу, який би вказував про усунення порушень виявлених перевіркою, а тільки направлено відношення начальнику відділу освіти Верховинської РДА про виділення коштів для усунення таких порушень.

Суд зазначає, що Правила пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерством внутрішніх справ України № 1417 від 30.12.2014 року, зареєстровані у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року за № 252/26697 є обов'язковими для виконання суб'єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

Пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж (пункт 4 Розділ І Правил пожежної безпеки в Україні).

Згідно частини 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Пунктом 12 частини 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту уповноважено звертатися до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.

Відповідно частини 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Частиною 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб'єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; порушення правил поводження з небезпечними речовинами; відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об'єктів або об'єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; відсутність на об'єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб'єктів господарювання; проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об'єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб'єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України).

Тобто, законодавством передбачено право посадових осіб центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки на звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Згідно із пунктом 26 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України, небезпечний чинник - складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров'ю людини.

Отже, законодавець пов'язує настання реальної загрози життю та здоров'ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.

Таким чином, наявність та неусунення таких порушень як утримання несправною і неготовою до виконання роботи автоматичну пожежну сигналізацію, необладнання будівлі та приміщення їдальні системами протипожежного захисту та нездійснення технічного обслуговування автоматичної пожежної сигналізації пов'язані з ризиком настання реальної загрози життю та здоров'ю людей від пожежі та є обставинами, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей.

Крім того, суд враховує специфіку діяльності Верхньоясенівського дошкільного навчального закладу (дитячий садок) "Гуцулятко" Верховинської районної ради Івано-Франківської області – дошкільна освіта. Зважаючи на встановлений факт неусунення порушень, пов'язаних із небезпекою експлуатації приміщень в яких будуть знаходитись діти, суд вважає недопустимою таку експлуатацію до їх усунення.

За таких обставин та враховуючи, що Верхньоясенівського дошкільного навчального закладу (дитячий садок) "Гуцулятко" Верховинської районної ради Івано-Франківської області допустило порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей та не в повній мірі усунуло допущені порушення, суд приходить до висновку про необхідність застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.

Враховуючи вище викладене, суд вважає вимоги позивача обґрунтованими, а позов таким, що підлягає до задоволення.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 241-246, 257-258 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Застосувати заходи реагування у вигляді зупинення роботи (експлуатації) будівлі Верхньоясенівського дошкільного навчального закладу (дитячий садок) "Гуцулятко" Верховинської районної ради Івано-Франківської області, код ЄДРПОУ 34197995, розташованого за адресою: село Верхній Ясенів, Верховинський район, Івано-Франківська область, шляхом опечатування вхідних дверей приміщення, окрім робіт пов'язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, до моменту усунення допущених порушень.

Контроль за виконанням постанови Івано-Франківського окружного адміністративного суду покласти на управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Івано-Франківській області.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Відповідно до статей 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Суддя                                                                                 Микитюк Р.В.

Рішення складене в повному обсязі 29 грудня 2017 р.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.12.2017
Оприлюднено03.01.2018
Номер документу71346498
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —809/1638/17

Рішення від 29.12.2017

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитюк Р.В.

Ухвала від 01.12.2017

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитюк Р.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні