Копія
Справа № 822/2785/17
РІШЕННЯ
іменем України
27 грудня 2017 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Шевчука О.П.
за участі:секретаря судового засідання Бачка А.М. представника третьої особи Державного агентства рибного господарства України: ОСОБА_1 представника третьої особи Державного підприємства "Укрриба": ОСОБА_2 розглянувши адміністративну справу за позовом Манівецької сільської ради Красилівського району Хмельницької області до приватного нотаріуса Хмельницького міського нотаріального округу Хмельницької області ОСОБА_3, за участі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Державного агентства рибного господарства України, державного підприємства "Укрриба" про визнання протиправними та скасування державної реєстрації прав,
ВСТАНОВИВ:
Манівецька сільська рада Красилівського району Хмельницької області звернулась в Хмельницький окружний адміністративний суд з позовом до приватного нотаріуса Хмельницького міського нотаріального округу Хмельницької області ОСОБА_3, за участі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Державного агентства рибного господарства України (далі - Держрибагентство), державного підприємства (далі - ДП) "Укрриба" про визнання протиправними та скасування державної реєстрації прав, в якому просить суд визнати протиправною та скасувати державну реєстрацію за Держрибагентством права власності на гідротехнічні споруди виросного ставу с. Манівці, номер запису про право власності 22458422 від 19 вересня 2017 року, та визнати протиправною та скасувати державноу реєстрацію права господарського відання за ДП "Укрриба" на гідротехнічні споруди виросного ставу с. Манівці, номер запису про інше речове право 22478262 від 20 вересня 2017 року.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що в 2016 році на території Манівецької сільської ради позивачем виявлено безхазяйне нерухоме майно - дві гідротехнічні споруди, яким позивачем присвоєно адреси та взято на облік, про що в друкованих засобах масової інформації розміщені оголошення. Однак, не зважаючи на переважне право позивача на отримання вказаних об'єктів нерухомого майна у власність, у вересні 2017 року відповідачем прийняті оскаржувані рішення про державну реєстрацію речових прав на гідротехнічні споруди виросного ставу с. Манівці. Вказує, що при прийнятті оскаржуваних рішень відповідачем порушено вимоги ст.27 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та п.20 Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно", затвердженого постановою Кабінету ОСОБА_4 України №1141 від 26 жовтня 2011 року (далі - Порядок №1141), оскільки державна реєстрація речових прав відбулась на підставі неналежних документів, в зв'язку із чим звернувся до суду за захистом порушеного права.
Крім того, за клопотанням позивача до матеріалів справи долучено постанову Рівненського апеляційного господарського суду у справі №924/1264/16 від 11 вересня 2017 року, що набрала законної сили, згідно із якою скасовано рішення господарського суду Хмельницької області від 05 травня 2017 року та відмовлено в задоволенні позову про визнання незаконним та скасування рішення Манівецької сільської ради Красилівського району Хмельницької області №1 від 04 квітня 2016 року "Про взяття на баланс сільської ради безхазяйних гідротехнічних споруд, які розташовані на території ради за межами населеного пункту" та про скасування рішень державного реєстратора прав на нерухоме майно Хмельницького бюро технічної інвентаризації про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна №31420035 та №31423182 від 16 вересня 2016 року.
Також, на адресу суду 30 листопада 2017 року позивач подав заяву із зазначенням додаткових підстав позову, в якій вказав, що шість окремих об'єктів виросного ставу в с. Манівці, державну реєстрацію права власності на які здійснив відповідач 19 вересня 2017 року, не є нерухомим майном, оскільки не знаходяться на земельних ділянках площею 37,184 га та 57,9304 га, що підтверджується відповідними витягами з Державного земельного кадастру, з огляду на що державна реєстрація нерухомого майна здійснена без виділення під нього земельної ділянки, чим порушено вимоги Порядку №1141, оскільки під час реєстрації не зазначено адреси місцезнаходження та площі об'єкту нерухомого майна та відсутні документи про прийняття зареєстрованого об'єкту нерухомості в експлуатацію.
Ухвалою суду від 30 листопада 2017 року відмовлено в задоволенні клопотання позивача про призначення судово-будівельної експертизи з метою з'ясування чи відносяться об'єкти в кількості 6 штук (контурна дамба, розділяюча дамба, підпірна гребля, обвідний канал, перепускна споруда та перепускна споруда (водоскидна)), що зазначені в технічному паспорті на гідротехнічні споруди виросного ставу с. Манівці Красилівського району Хмельницької області до об'єктів нерухомого майна та відповідно до яких нормативно-правових актів.
Належним чином повідомлений про розгляд справи позивач, в судове засідання призначене на 27 грудня 2017 року повноважного представника не направив, причини неявки суду не повідомив, однак в судових засіданнях від 26 жовтня 2017 року, 09 листопада 2017 року та 12 грудня 2017 року позовні вимоги підтримував в повному обсязі.
Відповідач, яка належним чином повідомлена про розгляд справи, в судове засідання відкладене на 27 грудня 2017 року не з`явилась, однак в судових засіданнях від 26 жовтня 2017 року та 12 грудня 2017 року проти позову заперечила, детально позиція відповідача викладена в письмових запереченнях проти позову, згідно яких відповідач зазначає, що під час прийняття оскаржуваних рішень нею виконано вимоги ч.2 ст.18 та п.14 ч.1 ст.27 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", а також п.44 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету ОСОБА_4 України №1127 від 25 грудня 2015 року, в зв'язку із чим просила відмовити в задоволенні позовних вимог Манівецької сільської ради.
Представники третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Держрибагентства та ДП "Укрриба" в судовому засіданні від 27 грудня 2017 року заперечили проти задоволення позовних вимог. На адресу суду ДП "Укрриба" подало письмові заперечення проти позову, в яких просило відмовити в задоволенні позовних вимог з підстав, аналогічних тим, що зазначила у власних письмових запереченнях відповідач.
Заслухавши пояснення представників третіх осіб, дослідивши наявні в матеріалах справи письмові докази в їх взаємному зв'язку та сукупності, надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд дійшов наступних висновків.
Суд встановив, що в 2016 році позивачем на території Манівецької сільської ради за межами населеного пункту виявлено безхазяйне нерухоме майно - дві гідротехнічні споруди (далі - ГТС), які не обліковувались в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до змісту постанови Рівненського апеляційного господарського суду у справі №924/1264/16 від 11 вересня 2017 року, рішенням сьомої сесії Манівецької сільської ради Красилівського району Хмельницької області №2 від 01 березня 2016 року "Про присвоєння адреси об'єктам нерухомості" вирішено присвоїти адресу об'єкту нерухомості (гідротехнічна споруда) між ставками, площею 37,184 га, кадастровий номер 6822787100:00:01:005:0001 та площею 57,930 га, кадастровий номер 6822787100:01:005:0003, що розташований в с. Манівці, а саме: вул. Шкільна, 34 та присвоїти адресу об'єкту нерухомості (гідротехнічна споруда) між ставком площею 37,184 га, кадастровий номер 6822787100:01:005:0001 та водовідвідним каналом, що розташований в с. Манівці, а саме: вул. Центральна, 32/2.
При цьому, 04 квітня 2016 року рішенням восьмої сесії позивача №1 "Про взяття на баланс сільської ради безхазяйних гідротехнічних споруд, які розташовані на території ради за межами населеного пункту", зокрема, вирішено: взяти на баланс позивача ГТС між ставками, площею 37,184 га, кадастровий номер 6822787100:01:005:0001 та площею 57,930 га, кадастровий номер 6822787100:01:005:0003 (вул. Шкільна, 34) та ГТС між ставком площею 37,184 га, кадастровий номер 6822787100:01:005:0001 та водовідвідним каналом (вул. Центральна, 32/2), які розташовані за межами населеного пункту с. Манівці, а виконавчому комітету Манівецької сільської ради доручено зареєструвати вказане безхазяйне майно.
Відповідно до приписів ст.335 Цивільного кодексу (далі - ЦК) України, Манівецькою сільською радою подані оголошення в друкованих засобах масової інформації, а саме - в газетах "Красилівський вісник" та "Подільські вісті" про взяття на облік безхазяйного майна з метою можливого виявлення законного власника даних гідротехнічних споруд.
В свою чергу, 16 вересня 2016 року державним реєстратором прав на нерухоме майно Хмельницького бюро технічної інвентаризації при розгляді заяв про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, які подав позивач, прийняті рішення №31420035 та №31423182 про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна ГТС №1 та ГТС №2, що розташовані: Хмельницька область, Красилівський район, с. Манівці, вул. Шкільна, буд. 34 та Хмельницька область, Красилівський район, с. Манівці, вул. Шкільна, буд. 32/2.
За твердженнями позивача, в зв'язку з тим, що протягом одного року, з 16 вересня 2016 року взяття на облік вищезазначеного нерухомого майна, власник даного нерухомого майна не об'явився, позивач, відповідно до приписів ч.2 ст.335 ЦК України, має право отримати у власність територіальної громади зазначене нерухоме майно за рішенням суду.
При цьому, наявною в матеріалах справи копією наказу Державного департаменту рибного господарства Міністерства аграрної політики України №248 від 21 серпня 2008 року затверджено акт прийому-передачі гідротехнічних споруд, які не увійшли до статутного фонду відкритого акціонерного товариства (далі - ВАТ) "Хмельницькрибгосп" (смт. Меджибіж) на баланс ДП "Укрриба" та закріплено зазначене в акті майно за ДП "Укрриба" праві повного господарського відання.
Відповідно вказаного акту приймання-передачі ГТС, які не увійшли до складу статутного фонду господарського товариства від 11 липня 2003 року, від ВАТ "Хмельницькрибгосп" (як власника майна) на баланс ДП "Укрриба" передано ГТС, включаючи ставкові рибоводні споруди, та пов'язані з ними робочі машини і обладнання, інше майно, що не увійшло до статутного фонду ВАТ "Хмельницькрибгосп", а саме, з поміж іншого: "№47, інвентарний номер 2-698, виросний став с. Манівці, введений в експлуатацію в 1922 року, площею 122,06 га".
Згідно повідомлених позивачем відомостей, приватним нотаріусом ОСОБА_3 за Держрибагентством зареєстровано права власності на ГТС виросного ставу с. Манівці, номер запису про право власності 22458422 від 19 вересня 2017 року, а 20 вересня 2017 року здійснено державну реєстрації права господарського відання за ДП "Укрриба" на ГТС виросного ставу с. Манівці, номер запису про інше речове право 22478262.
Перевіряючи дії відповідача на відповідність вимогам ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд враховує наступне.
Відносини, пов'язані з проведенням державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень врегульовано Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" №1952-IV від 01 липня 2014 року (далі - Закон №1952-IV).
Відповідно до п.14 ч.1 ст.27 Закону №1952-IV (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться, зокрема, на підставі інших документів, що відповідно до законодавства підтверджують набуття, зміну або припинення прав на нерухоме майно, тобто перелік передбачений пп.1-13 ч.1 ст.27 вказаного Закону не є вичерпним.
Згідно ч.2 ст.18 Закону №1952-IV, перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав, та порядок державної реєстрації прав визначаються Кабінетом ОСОБА_4 України у Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету ОСОБА_4 України №1127 від 25 грудня 2015 року (далі - Порядок №1127).
Пунктом 44 Порядку №1127 визначено, що для державної реєстрації права власності на об'єкт нерухомого майна державної власності, будівництво якого завершено та право власності на який не зареєстровано до 1 січня 2013 року, за відсутності документа, що посвідчує набуття права державної власності на такий об'єкт, подаються: 1) технічний паспорт на об'єкт нерухомого майна; 2) витяг з Єдиного реєстру об'єктів державної власності щодо такого об'єкта (у разі державної реєстрації права державної власності).
На вимогу даного пункту, заявником було надано витяг з Єдиного реєстру об'єктів державної власності щодо такого об'єкта та технічний паспорт на "гідротехнічні споруди виросного ставу "с. Манівці" (інв.№03-002).
Таким чином, суд відхиляє доводи позивача про порушення відповідачем вимог ст.27 Закону №1952-IV під час прийняття рішення про державну реєстрацію за Держрибагентством права власності на ГТС виросного ставу с. Манівці, як такі, що є необґрунтовані та не підтверджені належними доказами.
Щодо державної реєстрації права господарського відання, суд зауважує наступне.
Положенням про порядок передачі об'єктів права державної власності, затвердженого постановою Кабінету ОСОБА_4 України №1482 від 21 вересня 1998 року (далі - Положення №1482) визначено порядок безоплатної передачі об'єктів права державної власності із сфери управління міністерств, інших центральних та місцевих органів виконавчої влади, ОСОБА_4 міністрів Автономної Республіки Крим, Фонду державного майна, інших державних органів, які відповідно до законодавства здійснюють функції з управління державним майном, об'єднань підприємств, яким делеговано функції з управління майном підприємств і організацій, заснованих на державній власності (далі - органи, уповноважені управляти державним майном), Національної академії наук, галузевих академій наук, інших установ та організацій, яким державне майно передано у безоплатне користування (далі - самоврядні організації), до сфери управління інших органів, уповноважених управляти державним майном, або самоврядних організацій.
Підпунктом "г)" п.2 Положення №1482 встановлено, що об'єктами передачі згідно з цим Положенням, зокрема, є: державне майно, що не увійшло до статутного капіталу господарських товариств, створених у процесі приватизації, корпоратизації. Право на управління об'єктом передачі виникає з дати підписання акту приймання-передачі.
Тобто, в даному випадку, оспорюване позивачем право виникло у ДП "Укрриба" ще 11 липня 2003 року.
У відповідності до ч.1 ст.188 ЦК України, якщо кілька речей утворюють єдине ціле, що дає змогу використовувати його за призначенням, вони вважаються однією річчю (складна річ).
Назва об'єкту нерухомості під час реєстрації зазначена відповідно до поданого технічного паспорту та витягу з Єдиного реєстру об'єктів державної власності щодо такого об'єкта, і, оскільки зазначені у вказаних документах споруди є складовими одного об'єкту (складна річ), ГТС виросного ставу с. Манівці зареєстровані, як один об'єкт, а тому, суд критично оцінює доводи позивача щодо невідповідності витягу з Єдиного реєстру об'єктів державної власності щодо державного майна, в редакції наказу Фонду державного майна України №1535 від 06 серпня 2013 року.
Крім того, суд не погоджується із доводами позивача, що ГТС не належать до нерухомого майна, оскільки згідно абз.6 п.1 ст.1 Закону України "Про аквакультуру", гідротехнічні споруди рибогосподарської технологічної водойми (гідротехнічні споруди) - це об'єкти нерухомого майна (земляні греблі та дамби, водозабірні споруди, повеневі водоскиди, донні водовипуски, водопостачальні, скидні та рибозбірноосушувальні канали, рибовловлювачі, камери облову, причали, водоскиди, бистротоки, перепади, перегороджувальні рибозахисні та інші споруди), що є інженерними спорудами, які призначені для управління водними ресурсами (підготовка, постачання, збереження, транспортування води та водовідведення), а також для запобігання шкідливій дії вод.
Відповідно до п.1.9.18 Методики обстеження і паспортизації гідротехнічних споруд систем гідравлічного вилучення та складування промислових відходів, затвердженої наказом Держкоммістобудування і архітектури №252 від 19 грудня 1995 року, гідротехнічні споруди - споруди для використання водних ресурсів, а також для боротьби з шкідливим впливом вод: греблі й дамби різного призначення та їхні конструктивні елементи; водоскиди, водоспуски, споруди водовідведення: тонелі, канали, труби, лотки; регуляційні споруди, накопичувачі промислових відходів, ставки, відкриті водозабори, гідромеханічне та механічне обладнання, призначене для нормального функціонування споруд.
Також суд звертає увагу позивача на те, що у відповідності до положень Закону №1952-IV, в порядку, встановленому даним законом, скасуванню підлягає не державна реєстрація речового права на нерухоме майно, а відповідне рішення суб'єкта державної реєстрації речових прав на нерухоме майно.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставах, в межах та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.
За ч.ч.1-2 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, за сукупністю наведених обставин та враховуючи відсутність письмових документів, що б підтверджували протиправність дій відповідача та наявність підстав для скасування державної реєстрації за Держрибагентством права власності на гідротехнічні споруди виросного ставу с. Манівці, номер запису про право власності 22458422 від 19 вересня 2017 року, а також права господарського відання за ДП "Укрриба" на гідротехнічні споруди виросного ставу с. Манівці, номер запису про інше речове право 22478262 від 20 вересня 2017 року, суд дійшов висновку про відсутність законних підстав для задоволення адміністративного позову Манівецької сільської ради Красилівського району Хмельницької області до приватного нотаріуса Хмельницького міського нотаріального округу Хмельницької області ОСОБА_3, за участі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Держрибагентства та ДП "Укрриба".
Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету ОСОБА_4 Європи щодо якості судових рішень обов'язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов'язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
В зв'язку із відмовою в задоволенні позову на підставі ст.139 КАС України, судові витрати не стягуються.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Манівецької сільської ради Красилівського району Хмельницької області до приватного нотаріуса Хмельницького міського нотаріального округу Хмельницької області ОСОБА_3, за участі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Державного агентства рибного господарства України, державного підприємства "Укрриба" про визнання протиправною та скасування державної реєстрації за Державним агентством рибного господарства України права власності на гідротехнічні споруди виросного ставу с. Манівці, номер запису про право власності 22458422 від 19 вересня 2017 року, та визнання протиправною та скасування державної реєстрації права господарського відання за державним підприємством "Укрриба" на гідротехнічні споруди виросного ставу с. Манівці, номер запису про інше речове право 22478262 від 20 вересня 2017 року - залишити без задоволення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Вінницького апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з його проголошення, а у випадку, якщо в судовому засіданні були проголошені вступна та резолютивна частини рішення суду, - з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 29 грудня 2017 року .
Головуючий суддя /підпис/ ОСОБА_5 "Згідно з оригіналом" Суддя ОСОБА_5
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.12.2017 |
Оприлюднено | 03.01.2018 |
Номер документу | 71347629 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Шевчук О.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні