Постанова
від 11.12.2017 по справі 466/8935/17
ШЕВЧЕНКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ЛЬВОВА

Справа № 466/8935/17

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 грудня 2017 року Шевченківський районний суд м.Львова

у складі : головуючого-судді Баєвої О.І.

при секретарі Терех У.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Львові адміністративну справу за позовом Приватного підприємства Орест до Державного реєстратора державного нотаріуса П ятої Львівської державної нотаріальної контори Кірілової Тетяни Миколаївни, третя особа Департамент державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області про скасування рішення та зобов'язання вчинити дії,

у с т а н о в и в :

Представник приватного підприємства Орест ОСОБА_2 звернувся до суду із позовом до Державного реєстратора державного нотаріуса П ятої Львівської державної нотаріальної контори Кірілової Тетяни Миколаївни, третя особа Департамент державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області про скасування рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно державного нотаріуса П'ятої Львівської державної нотаріальної контори Кірілової Тетяни Миколаївни про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень та про зобов язання державного реєстратора прав на нерухоме майно державного нотаріуса П'ятої Львівської державної нотаріальної контори Кірілову Тетяну Миколаївну повторно розглянути подану Приватним підприємством Орест (код ЄДРПОУ: 20784765) заяву про державну реєстрацію права власності на нерухоме майно щодо проведення державної реєстрації прав та їх обтяжень щодо права власності приватного підприємства Орест на нежитлові приміщення кафе загальною площею 137,29 кв.м. по АДРЕСА_1 та внесення до Державного реєстру прав (Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна) відповідного запису про реєстрацію права власності та провести державну реєстрацію прав та їх обтяжень щодо права приватної власності Приватного підприємства Орест на нежитлові приміщення кафе загальною площею 137,29 кв.м. по АДРЕСА_1, зареєструвати за Приватним підприємством Орест право приватної власності на нежитлові приміщення кафе загальною площею 137,29 кв.м. по АДРЕСА_1 та внести до Державного реєстру прав (Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна) відповідний запис про реєстрацію права власності.

В обґрунтування своїх вимог покликаються на те, що згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за № 1003132731 від 16.10.2017 року, 03.12.1993 року проведено державну реєстрацію Приватного підприємства Орест , 07.12.2005 року відомості про зазначену юридичну особу включено до Єдиного державного реєстру, № запису 1 415 120 0000 009350; види діяльності: 56.10 Діяльність ресторанів, надання послуг мобільного харчування, 56.30 Обслуговування напоями, 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.

Згідно з ухвалою Львівської міської ради від 15.02.1996 року ПП Орест було надано в оренду терміном на п'ять років земельну ділянку площею 180 кв.м на вул. Чигиринській для встановлення торгового павільйону. Відповідно до ухвали міської ради від 20.12.2001 року було продовжено ПП Орест термін дії договору оренди вказаної земельної ділянки на 3 роки площею 180 кв.м для обслуговування торгового павільйону на АДРЕСА_1. Ухвалою міської ради від 26.05.2005 року було продовжено ПП Орест на 5 років термін оренди зазначеної земельної ділянки площею 0,018 га на АДРЕСА_1 для обслуговування павільйону. Відповідно до укладеного договору оренди, в оренду передавалася земельна ділянка, кадастровий НОМЕР_1 загальною площею 0,0180 га, в тому числі під забудовою - 0,0150 га, під твердим покриттям - 0,0013 га, озеленення - 0,0017 га.

Ухвалою Львівської міської ради від 10.03.2011 року №295 Про продовження ПП "Орест" терміну оренди земельної ділянки на АДРЕСА_1 було продовжено приватному підприємству Орест на 10 років термін оренди земельної ділянки площею 0,0180 га на АДРЕСА_1 для обслуговування торгового павільйону за рахунок земель житлової та громадської забудови за функцією використання - землі комерції. 30.03.2011 р. на підставі ухвали Львівської міської ради №295 від 10.03.2011 р. Про продовження ПП Орест терміну оренди земельної ділянки на АДРЕСА_1 між Львівською міською радою (орендодавцем) та Приватним підприємством Орест (орендарем) було укладено договір оренди землі строком на 10 років до 10.03.2021 року, згідно якого орендар прийняв у платне користування земельну ділянку, яка знаходиться у АДРЕСА_1, кадастровий НОМЕР_1 загальною площею 0,0180 га, в тому числі під забудовою - 0,0150 га, під твердим покриттям- 0,0013 га, озеленення- 0,0017 га, для обслуговування торгового павільйону. Відповідно до п. 2 умов зазначеного договору, на земельній ділянці розміщені наступні об'єкти нерухомого майна: кам'яна нежитлова будівля та металева споруда. Цільове призначення земельної ділянки- землі житлової та громадської забудови; категорія земельної ділянки за функціональним призначенням - землі комерційного користання.

ПП Орест було здійснено реконструкцію нежитлових приміщень кафе та належним чином здано закінчений будівництвом об'єкт в експлуатацію, про що Інспекцією ДАБК у І Львівській області 31.12.2010 р. було видано сертифікат відповідності №ЛВ001747, котрим Інспекція засвідчила відповідність закінченого будівництвом об'єкта (окремого пускового комплексу) проектній документації, вимогам державних стандартів, будівельних норм і правил та підтвердила його готовність до експлуатації. Відповідно до зазначеного сертифікату, загальна площа об'єкта - 137,29 м.кв.

03.11.2017 року Обласним комунальним підприємством Львівської обласної ради Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки було складено технічний паспорт на нежитлові приміщення кафе , згідно з яким загальна площа приміщень об'єкта під індексами 1+11- 137,29 кв.м., з яких основна площа 66,05 кв.м., допоміжна - 71,24 кв.м.

Представник позивача зазначає, що спочатку усно на їх усне звернення, а потім у результаті розгляду державним реєстратором пакету поданих ними документів для проведення державної реєстрації права приватної власності на зазначений об'єкт нерухомості, їм було відмовлено із покликанням на те, що подані документи не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують, а саме невідповідність заявлених прав поданим документам.

У судовому засіданні представник позивача ОСОБА_2 позовні вимоги підтримав та дав пояснення, аналогічні змісту позову . Окрім цього, зазначив, що вважає незаконною відмову державного реєстратора у проведенні державної реєстрації.

Представник відповідача ОСОБА_3 позовні вимоги заперечив з тих підстав, що державний реєстратор діяв в межах своїх повноважень та у відповідності до вимог закону.

Від представника третьої особи поступило клопотання про розгляд справи без його участі, в якому вказує на те, що у вирішенні спору покладається на розсуд суду.

Заслухавши доводи сторін, вивчивши матеріали справи, суд прийшов до висновку, що позов підлягає до задоволення з наступних мотивів.

Судом встановлено, що 03.11.2017 року Обласним комунальним підприємством Львівської обласної ради Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки було складено технічний паспорт на нежитлові приміщення кафе , згідно з яким загальна площа приміщень об'єкта під індексами 1+11- 137,29 кв.м., з яких основна площа 66,05 кв.м., допоміжна - 71,24 кв.м.

Як про те вбачається із сертифіката відповідності №ЛВ001747, виданого Інспекцією ДАБ у Львівській області 31.12.2010 р., таким Інспекція засвідчила відповідність закінченого будівництвом об'єкта (окремого пускового комплексу - Кафе після реконструкції нежитлових приміщень - загальна площа 137,29 кв.м. м. Львів, вул. Чигиринська, 24 - проектній документації, вимогам державних стандартів, будівельних норм і правил та підтвердила його готовність до експлуатації).

Зазначене знаходить підтвердження у Технічних висновках за результатами обстеження будівлі кафе літ. Б-1 на АДРЕСА_1 у м. Львові, опрацьованих у 2016 р. ПП ОСОБА_4 (державна ліцензія АВ №591153 від 10.08.2011 р.), згідно котрих загальний стан обстежених конструкцій нормальний (за станом найгіршого елемента) і вони не потребують проведення ремонту чи посилення. За результатами обстеження несучі конструкції каркасу придатні до нормальної подальшої експлуатації. Міцність зрубових, панельних стін і покриття, фундаменту і ґрунтів основи достатня для сприйняття фактичних розрахункових навантажень. Всі несучі конструкції будівлі виконані відповідно до діючих будівельних норм і правил і забезпечують надійну експлуатацію. Обстежений об'єкт нерухомості (будівля кафе літ. Б-1) має всі ознаки капітальної споруди з нормативним терміном експлуатації 100 років (громадські будівлі) та гарантованим терміном експлуатації до капітального ремонту 40 років.

Відтак, обґрунтованих правових підстав для прийняття рішення про відмову у державній реєстрації права власності на нерухоме майно суд не вбачає з огляду на таке.

Згідно зі ст. 321 ЦК України, право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні. Зміст права власності охоплює права володіння, користування і розпорядження власником своїм майном, які він здійснює на власний розсуд (ст.ст. 317, 319 ЦК України; п. З мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 09.11.2011 року №14-рп/2011 у справі №1-22/2011 за конституційним зверненням громадянина ОСОБА_5 щодо офіційного тлумачення положень пункту 2 статті 10 Закону України Про приватизацію державного житлового фонду ).

Ст. 332 ЦК України передбачено набуття права власності на перероблену річ. Об"єст, на який набувається право власності, визначено як нову річ.

Ст. 331 ЦК України встановлено, що право власності на нову річ, яка виготовлена (створена) особою, набувається нею, якщо інше не встановлено договором або законом. Особа, яка виготовила (створила) річ зі своїх матеріалів на підставі договору, є власником цієї речі.

Право власності на новостворене нерухоме майно (житлові будинки, будівлі, споруди тощо) виникає з моменту завершення будівництва (створення майна). Якщо договором або законом передбачено прийняття нерухомого майна до експлуатації, право власності виникає з моменту його прийняття до експлуатації. Якщо право власності на нерухоме майно відповідно до закону відлягає державній реєстрації, право власності виникає з моменту державної реєстрації.

У відповідності до ст. 328 ЦК України, право власності набувається на підставах, що не заборонені законом. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.

Слід враховувати, що єдиний майновий комплекс згідно зі ст. 188 ЦК України є складною річчю (нерухомим майном) до складу якої, зокрема, входять інші нерухомі речі, речові права на які підлягають державній реєстрації. (Методичні рекомендації стосовно об'єктів нерухомого майна, права на які підлягають державній реєстрації, схвалені колегією Державної реєстраційної служби України 11.12.2012/Протокол №3/).

При визначені будівель, в яких розташовані приміщення, призначені для перебування людини, розміщення рухомого майна, збереження матеріальних цінностей, здійснення виробництва тощо, та право власності на які підлягають державній реєстрації слід зазначити, що Державним класифікатором будівель та споруд ДК 018-2000, затвердженим і введеним в дію наказом Державного комітету України по стандартизації, метрології та сертифікації від 17.08.2000 №507, передбачено, що будівлі - це споруди, що складаються з несучих та огороджувальних або сполучених (несуче-огороджувальних) конструкцій, які утворюють наземні або підземні приміщення, призначені для проживання або перебування людей, розміщення устаткування, тварин, рослин, а також предметів. До будівель відносяться: житлові будинки, гуртожитки, готелі, ресторани, торговельні будівлі, промислові будівлі, вокзали, будівлі для публічних виступів, для медичних закладів та закладів освіти та т. ін.

Національним стандартом №2 Оцінка нерухомого майна , затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 28.10.2004 №1442, передбачено, що приміщення - це частина внутрішнього об'єму будівлі, обмежена будівельними елементами, з можливістю входу і виходу.

З огляду на наведене, із завершенням будівництва та здачею/прийняттям об'єкта в експлуатацію ми правомірно набули майнових прав на новостворене нерухоме майно (нежитлові приміщення), за захистом котрих звернулися до суду. При цьому, заявлені нами права та подані документи повною мірою відповідають вимогам законодавства.

Як встановлено ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (Державний реєстр прав) - єдина державна іформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів таких прав; заявник - власник, інший правонабувач, сторона правочину, у яких виникло речове право, або уповноважені ними особи - у разі подання документів для проведення державної реєстрації набуття, зміни або припинення права власності та інших речових прав.

Ст. 9 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень визначені повноваження суб'єктів державної реєстрації прав, що 1) забезпечують: проведення державної реєстрації прав; ведення Державного реєстру прав; взяття на облік безхазяйного нерухомого майна; формування та зберігання реєстраційних справ (зберігання реєстраційних справ у паперовій формі здійснюється виключно виконавчими органами міських ряд міст обласного та/або республіканського Автономної Республіки Крим значення, Київською, Севастопольською міськими, районними, районними у містах Києві та Севастополі державними адміністраціями за місцезнаходженням відповідного майна); 2) здійснення інших повноважень, передбачених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Згідно із п. 1, 2 ч. З ст. 10 цього Закону, державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та п обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах;наявність обтяжень прав на нерухоме майно; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації; перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення.

В силу п. 1 ч. 1 ст. 4 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , право власності підлягає обов'язковій державній реєстрації. Відповідно до ч. 1 ст. 5 цього Закону встановлено, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення. Згідно з ч. 1 ст. 24 зазначеного Закону визначені підстави відмови в державній реєстрації прав та обтяжень. Відмова в державній реєстрації прав з підстав, не передбачених частиною першою цієї статті, заборонена (ч. 5 статті 24 Закону).

Згідно з п. 45 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.12.2015 року №1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 23.08.2016 р. №553), для державної реєстрації права власності у зв'язку із зміною суб'єкта такого права в результаті реконструкції об'єкта нерухомого майна, у тому числі в результаті переведення об'єкта нерухомого майна із житлового у нежитловий або навпаки подаються: 1) документ, що посвідчує право власності на об'єкт нерухомого майна до його реконструкції (крім випадків, коли право власності на такий об'єкт вже зареєстровано в Державному реєстрі прав); 2) документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта; 3) технічний паспорт на об'єкт нерухомого майна; 4) письмова заява або договір співвласників про розподіл часток у спільній власності на реконструйований об'єкт нерухомого майна (у разі, воли державна реєстрація проводиться щодо майна, що набувається у спільну часткову власність); 5) договір про спільну діяльність або договір простого товариства (у разі, коли державна реєстрація проводиться щодо майна, реконструкція якого здійснювалась у результаті спільної діяльності).

Судом встановлено, що позивачем надано відповідачу всі документи, необхідні для здійснення реєстрації права власності на об'єкт нерухомості, у відповідача не було підстав для відмови у здійсненні реєстрації прав та виник обов'язок здійснити таку реєстрацію (провести державну реєстрацію прав та їх обтяжень щодо права приватної власності Приватного підприємства Орест на нежитлові приміщення загальною площею 137,29 кв.м. по вулиці Чигиринській, 24 у м.Львові, зареєструвати за Приватним підприємством Орест право приватної власності на нежитлові приміщення загальною площею 137,29 кв.м. по АДРЕСА_1 та внести до Державного реєстру прав.

Таким чином, у державного реєстратора не було передбачених ст. 24 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень підстав для відмови у державній реєстрації права, відтак, виходимо із неправомірності відмови відповідача у проведенні державної реєстрації прав на нерухоме майно та наявності підстав для зобов'язання відповідача вчинити дії щодо державної реєстрації прав.

Зважаючи на обставини справи, суд вважає, що позовні вимоги підлягають до задоволення.

Керуючись ст.ст.15, 16, 317, 319, 321, 328, 331, 332 ЦК України; ст..ст.2, 6, 17, 18, 19, 50, 104, 158, 159, 162 КАС України суд, -

в и р і ш и в :

Позов задовольнити.

Рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно державного нотаріуса П'ятої Львівської державної нотаріальної контори Кірілової Тетяни Миколаївни про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень - скасувати.

Зобов'язати державного реєстратора прав на нерухоме майно державного нотаріуса П'ятої Львівської державної нотаріальної контори Кірілову Тетяну Миколаївну повторно розглянути подану Приватним підприємством Орест (код ЄДРПОУ: 20784765) заяву про державну реєстрацію права власності на нерухоме майно щодо проведення державної реєстрації прав та їх обтяжень щодо права власності Приватного підприємства Орест на нежитлові приміщення кафе загальною площею 137,29 кв.м. по АДРЕСА_1 та внесення до Державного реєстру прав (Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна) відповідного запису про реєстрацію права власності та провести державну реєстрацію прав та їх обтяжень щодо права приватної власності Приватного підприємства Орест на нежитлові приміщення кафе загальною площею 137,29 кв.м. по АДРЕСА_1, зареєструвати за Приватним підприємством Орест право приватної власності на нежитлові приміщення кафе загальною площею 137,29 кв.м. по АДРЕСА_1 та внести до Державного реєстру прав (Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна) відповідний запис про реєстрацію права власності.

На постанову може бути подана апеляційна скарга до Львівського апеляційного адміністративного суду через Шевченківський районний суд м. Львова протягом десяти днів з дня отримання її копії. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Суддя О. І. Баєва

СудШевченківський районний суд м.Львова
Дата ухвалення рішення11.12.2017
Оприлюднено04.01.2018
Номер документу71355371
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —466/8935/17

Постанова від 11.12.2017

Адміністративне

Шевченківський районний суд м.Львова

Баєва О. І.

Ухвала від 15.11.2017

Адміністративне

Шевченківський районний суд м.Львова

Баєва О. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні