Рішення
від 19.12.2017 по справі 822/2910/17
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Копія

Справа № 822/2910/17

РІШЕННЯ

іменем України

19 грудня 2017 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Ковальчук О.К.

за участі:секретаря судового засідання Литвинюк К.Б., представника позивача Загуровського О.К, представників третіх осіб ОСОБА_2 і ОСОБА_3 розглянувши адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Поділля-Агросервіс", третя особа на стороні позивача головне управління Держгеокадастру в Хмельницькій області до Ярмолинецької районної державної адміністрації , Ярмолинецького районного управління юстиції, треті особи на стороні відповідача селянське (фермерське) господарство "Десна" , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 про визнання протиправними та скасування рішень,

ВСТАНОВИВ:

товариство з обмеженою відповідальністю "Поділля-Агросервіс" звернулось до суду з позовною заявою до Ярмолинецької районної державної адміністрації, Ярмолинецького районного управління юстиції, в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора Ярмолинецького управління юстиції Хмельницької області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 27.06.2014 року індексний номер 14091568, 14088533.

Обґрунтовуючи вимоги, позивач зазначає, що на підставі вищевказаних рішень відповідач здійснив державну реєстрацію речового права оренди земельних ділянок з кадастровими номерами НОМЕР_1, НОМЕР_2 за селянським (фермерським) господарством "Десна". Вважає, що державний реєстратор не перевірив інформацію про вже зареєстровані права позивача на ці земельні ділянки, що призвело до подвійної реєстрації права оренди на одну й ту ж земельну ділянку.

Представник позивача позов підтримав, просив суд задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Представник відповідача в судове засідання не з'явився, подав до суду письмові пояснення, в яких зазначив, що Ярмолинецька РДА не є правонаступником реєстраційної служби та не може бути відповідачем по цій справі, просив розгляд справи провести без участі сторони.

Представник головного управління Держгеокадастру в Хмельницькій області щодо вирішення спору поклався на думку суду.

Представник селянського (фермерського) господарства "Десна" проти задоволення позовних вимог товариства з обмеженою відповідальністю "Поділля-Агросервіс" заперечив. Вказав, що станом на момент розгляду справи права позивача не порушені, оскільки останній з квітня 2014 року не користується вказаними земельними ділянками, а укладені ним договори оренди спірних земельних ділянок припинені з травня 2017 року. Вважає, що вимоги позивача стосуються реєстрації похідного права, яке виникло після 01.01.2013 року, а тому державний реєстратор не мав обов'язку звертатись до інших суб'єктів владних повноважень для отримання інформації щодо відповідних земельних ділянок.

Треті особи на стороні відповідача - ОСОБА_5 та ОСОБА_4 в судове засідання не з'явились, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.

Заслухавши пояснення представника позивача та представників третіх осіб, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню з зазначених нижче підстав.

Суд встановив, що позивач - товариство з обмеженою відповідальністю "Поділля-Агросервіс" 22.05.2007 року уклав договори оренди земельних ділянок, розташованих на території Антоновецької сільської ради Ярмолинецького району Хмельницької області, строком на 10 років з ОСОБА_5 (кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_1), який зареєстрований у Ярмолинецькому відділі РФ ДП Центр ДКЗ 22.05.2007 року за номером 040776500260 та з ОСОБА_4 (кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2), який зареєстрований у Ярмолинецькому відділі РФ ДП Центр ДКЗ 22.05.2007 року за номером 040776500278.

27.06.2014 року державний реєстратор реєстраційної служби Ярмолинецького районного управління юстиції Хмельницької області прийняв рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 14091568, право оренди земельної ділянки кадастровий НОМЕР_1, зареєстровано за селянським (фермерським) господарством "Десна", на підставі договору оренди землі укладеного з ОСОБА_5 та індексний номер 14088533, право оренди земельної ділянки кадастровий НОМЕР_2, зареєстровано за селянським (фермерським) господарством "Десна", на підставі договору оренди землі укладеного з ОСОБА_4.

В серпні 2017 року з інформаційних довідок з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна позивач дізнався про існування вищезазначених рішень та звернувся до суду із позовом про їх скасування.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує зазначене нижче.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з статтею 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Відносини, пов'язані з державною реєстрацією прав на нерухоме майно та їх обтяжень, регулює закон України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 року № 1952-IV (далі - Закон № 1952-IV).

За змістом частини 1 статті 2 Закону № 1952-IV державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру прав.

Частиною 3 статті 10 Закону № 1952-IV передбачено, що державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації; під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних інформаційних систем, документів та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником. Органи державної влади, підприємства, установи та організації зобов'язані безоплатно протягом трьох робочих днів з моменту отримання запиту надати державному реєстратору запитувану інформацію в паперовій та (за можливості) в електронній формі; під час проведення державної реєстрації прав на земельні ділянки використовує відомості Державного земельного кадастру шляхом безпосереднього доступу до нього у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно з роз'ясненням Державної реєстраційної служби України, викладеним у листі №2951/05-15-13 від 06.08.2013 "Щодо запобігання випадків подвійної реєстрації прав оренди на земельну ділянку за різними набувачами", з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку, сформовану у результаті виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв), державному реєстратору слід запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01.01.2013 року, зокрема виконавчих комітетів сільської, селищної, міської ради за місцем розташування земельної частки (паю).

Суд встановив, що, отримавши заяви про реєстрацію права оренди за селянським (фермерським) господарством "Десна" спірних земельних ділянок, відповідач не звертався із запитами до органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01.01.2013 року, зокрема виконавчих комітетів сільської, селищної, міської ради за місцем розташування земельної частки (паю).

Існуючі в реєстраційних справах довідки відділу Держземагенства в Ярмолинецькому районі не можуть слугувати доказами виконання відповідачем вимог частини 3 статті 10 Закону № 1952-IV, оскільки складені невідомою особою до дати звернення третьою особою з заявою про державну реєстрацію права оренди. Крім того в реєстраційних справах відсутні відповідні запити державного реєстратора та відповіді на них.

Таким чином, невиконання державними реєстраторами обов'язку, передбаченого статтею 10 Закону № 1952-IV, призвело до повторної реєстрації права оренди одних і тих ж земельних ділянок.

Відповідно до пункту 11 частини 1 статті 24 Закону № 1952-IV у державній реєстрації прав може бути відмовлено у разі, якщо заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.

Подання для державної реєстрації права оренди на земельну ділянку документів, на підставі яких заявлене право вже зареєстровано у Державному реєстрі прав за іншою особою, є передбаченою у статті 24 Закону № 1952-ІV підставою для відмови у державній реєстрації зазначеного права.

Відповідач зареєстрував право користування земельними ділянками з кадастровими номерами НОМЕР_1, НОМЕР_2 за селянським (фермерським) господарством "Десна", в той час як договори оренди на вказані земельні ділянки між товариством з обмеженою відповідальністю "Поділля-Агросервіс" та фізичними особами - власниками цих земельних ділянок зареєстровані в Ярмолинецькому відділі РФ ДП Центр ДКЗ.

Зазначені договори у встановленому законом порядку не розірвані, не визнані недійсними чи неукладеними, термін дії останніх у 2014 році на час прийняття спірних рішень не закінчився.

Отже, на момент прийняття державним реєстратором оскаржуваних рішень про державну реєстрацію права оренди земельних ділянок за селянським (фермерським) господарством "Десна", ці земельні ділянки вже перебували в оренді у позивача.

Одночасне існування державної реєстрації кількох прав оренди на одну і ту ж земельну ділянку суперечить вимогам Закону № 1952-ІV, який спрямований на забезпечення визнання та захисту державою речових та інших прав, які підлягають державній реєстрації, створення умов для функціонування ринку нерухомого майна.

Подання для державної реєстрації права оренди на земельну ділянку документів, на підставі яких заявлене право вже зареєстровано у Державному реєстрі прав за іншою особою, є передбаченою у статті 24 Закону № 1952-ІV підставою для відмови у державній реєстрації зазначеного права.

Аналогічні висновки викладені у постанові Верховного Суду України від 30.03.2016 року № 21-1434а15.

Суд вважає безпідставними доводи третьої особи про те, що на момент звернення до суду відсутнє право, яке потребує судового захисту у зв'язку з припиненням у травні 2017 року дії договорів оренди, оскільки, вирішуючи зазначений спір, суд надає правову оцінку рішенням державного реєстратора від 27.06.2014 року на час їх прийняття.

Тому, припинення дії договорів оренди на час розгляду позовної заяви не може слугувати підставою для відмови в задоволенні позовних вимог товариства з обмеженою відповідальністю "Поділля-Агросервіс".

Відповідно до положень статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В процесі судового розгляду спору відповідач не довів правомірність оскаржуваних рішень, тому, вимоги позивача про їх скасування є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Враховуючи викладене, керуючись Конституцією України, Земельним кодексом України, законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та статтями 6, 72-77, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення державного реєстратора реєстраційної служби Ярмолинецького районного управління юстиції у Хмельницькій області від 27.04.2014 року про державну реєстрацію за селянським (фермерським) господарством "Десна" права оренди земельних ділянок індексний номер 14091568, кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_1 і індексний номер 14088533, кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Вінницького апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з його з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 26 грудня 2017 року

Головуючий суддя /підпис/ О.К. Ковальчук "Згідно з оригіналом" Суддя О.К. Ковальчук

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.12.2017
Оприлюднено05.01.2018
Номер документу71417753
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —822/2910/17

Рішення від 19.12.2017

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук О.К.

Ухвала від 15.11.2017

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук О.К.

Ухвала від 15.11.2017

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук О.К.

Ухвала від 15.11.2017

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук О.К.

Ухвала від 20.10.2017

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук О.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні