щ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"11" червня 2009 р. справа № 5/91/08-АП
Колегія суддів Дніпроп етровського апеляційного ад міністративного суду у склад і: головуючого судді: Би шевська Н.А.
суддів: Юхиме нка О.В. Мірошниченка М.В.
при секретарі судового зас ідання: Галоян О .Г.
за участю :
представника позивача - Волнова Ю.М. дов. від 25.05.09р.,
представника відповідача - Жмурко Т.І. дов. №15087/0 від 10. 11.2008р.
розглянувши у відкритом у судовому засіданні в м. Дніп ропетровську апеляційну скаргу Державної пода ткової інспекції у Оріхівськ ому районі Запорізької облас ті, м. Оріхів Запорізької обла сті
на постанову господарс ького суду Запорізької облас ті від 05.05.2008 року
у справі №5/91/08-АП
за позовом Товарної бір жі Січ, м. Оріхів Запорізької о бласті
до Державної податково ї інспекції у Оріхівському р айоні Запорізької області, м . Оріхів Запорізької області
про скасування податко вого повідомлення-рішення, -
В с т а н о в и л а :
У січні 2008 року Товарна бір жа Січзвернулася до господар ського суду Запорізької обла сті із позовом про скасуванн я податкового повідомлення-р ішення Державної податкової інспекції у Оріхівському ра йоні Запорізької області від 20.04.2007 р. №0000161701/0, яким позивачу нара ховане податкове зобов' яза ння по податку з доходів фізи чних осіб у сумі 240164,04 грн., з них 8 0054,68 грн. за основним платежем т а 160109,36 грн. за штрафними (фінанс овими) санкціями.
Постановою господарського суду Запорізької області ві д 05.05.2008 року ( суддя К.В.Проскуря ков ) задоволено позов Товарн ої біржі Січ.
Судове рышення з посилання м на статті Законів України П ро товарну біржу, Про податок з доходів фізичних осіб, моти вовано тим, що ТБ Січне є подат ковим агентом по визначених в акті перевірки спірних опе раціях, ніяких прав та обов'яз ків по укладеним угодам не на бувала та не несе відповідал ьність за їх невиконання, а ві дтак не зобов'язана нарахову вати, утримувати та сплачува ти податок з доходів фізични х осіб
Не погодившись із вказаною постановою суду, відповідач ем подано апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на поруше ння судом норм матеріального та процесуального права, ска ржник просить скасувати пост анову та винести нову, якою ві дмовити позивачу у задоволен ні позову.
У апеляційній скарзі відпо відач, обґрунтовуючи свої ви моги вказує, що при складанні угоди купівлі-продажу майна товарна біржа виступає посе редником. Оскільки угоди куп івлі-продажу рухомого майна складаються при посередницт ві позивача, відповідно до п. 1 2.3 ст. 12 Закону України Про пода ток з доходів фізичних осіб, в ін зобов' язаний виконувати функції податкового агента. Товарна біржа, як податковий агент, враховуючи специфіку розрахунків за транспорт, пр идбаний за її посередництвом , має виконувати функції пода ткового агента в частині кон тролю під час реєстрації уго ди купівлі-продажу, правильн ості визначення продавцем су ми податку з доходів фізични х осіб та повноти його перера хування до бюджету, здійснив ши відповідний розрахунок пр авильності нарахування суми цього податку продавцем та в певнитись у повноті і правил ьності його перерахування до бюджету від імені та за рахун ок платника податку. Таким чи ном, Товарна біржа Січвикону є функції податкового агента відповідно до п. 12.3 ст. 12 Закону України Про податок з доході в фізичних осібі повинна спл ачувати податок з доходів фі зичних осіб згідно цього Зак ону.
Позивач проти апеляційної скарги заперечив.
Дослідивши матеріали спра ви, колегія суддів вважає, що а пеляційна скарга підлягає за доволенню, а постанова суду п ершої інстанції - скасуванн ю, виходячи з наступного.
Як встановлено судом першо ї інстанції, у період часу з 21.03 .2007р. по 27.03.2007р. на підставі направ лення від 21.03.2007р. № 48, наказу про п роведення позапланової пере вірки від 20.03.2007р. № 65 листа ДПА у З апорізькій області від 21.03.2007р. № 2693/7/17-211 працівниками ДПІ у Оріхі вському районі Запорізької о бласті проведено виїзну поза планову документальну перев ірку правильності нарахуван ня та своєчасності внесення до бюджету сум податку з дохо дів фізичних осіб від операц ій з продажу або обміну об'єкт а рухомого майна Товарної бі ржі Січ(код ЄДРПОУ 30616911) за періо д з 01.10.2004р. по 31.12.2006р.
Перевіркою правильності н арахування і своєчасності пе рерахування податку з доході в фізичних осіб від операцій з продажу об'єктів рухомого м айна, що здійснювались через Товарну біржу Січ, встановле но, що для перевірки надані 324 д оговори купівлі-продажу тран спортних засобів зареєстров аних на товарній біржі Січза період з 01.10.2004 року по 31.12.2006 року. З а умовами договору Продавець продав цей транспортний зас іб Покупцю за 100,00 грн. (ціна дого вірна), які він одержав до підп исання Угоди, тобто всі транс портні засоби по 69 угодам ( нез алежно від моделі, року випус ку) продані по одній ціні. Вияв лені порушення про громадян, які здійснювали відчуження транспортних засобів за посе редництвом товарної біржі Сі чза перевіряємий період відо бражені у додатку до акту пер евірки № 1.
Податок з доходів фізичних осіб від операцій з продажу о б'єктів рухомого майна по уго дам, зареєстрованих на товар ній біржі Січз 01.01.2005 року по 31.12.2006 р оку нараховувався виходячи і з договірної ціни кожної уго ди в сумі 100,00 грн., але не до варт остімайна, розрахованої за з вичайними цінами, яке відчуж ується кожною із сторін, чим п орушено п. 1.15 ст. 1, п. 12.1, п. 12.3 п. 12.4 ст. 12, п. 19.2 ст. 19 Закону України Про по даток з доходів фізичних осі б№ 889-ІV від 22.05.2003 року із змінами т а доповненнями.
Податок з доходів фізичних осіб від операцій з продажу о б'єктів рухомого майна по уго дам, зареєстрованих на товар ній біржі Січз 01.10.2004 по 31.12.2006 року ч астково не вираховувався і д о бюджету не перераховувався , частково нарахування прово дилося по договірній ціні, як а значно менша ціни оціночно ї.
У відповідності до ч. 2 ст. 280 Го сподарського Кодексу Україн и, товарна біржа зобов' язан а регулювати біржові операці ї та ціни на товари, що допуска ються до обігу на біржі. Згідн о до ст. 2 Закону України Про то варну біржуодним із основних принципів біржі є принцип за стосування вільних (ринкових ) цін. Згідно із п. 12.3 ст. 12 Закону У країни № 889-ІV від 22.05.2003 року Про по даток з доходів фізичних осі б: якщо один об'єкт рухомого ма йна продається за посередниц твом юридичної особи..., то так а особа вважається податкови м агентом платника податку с тосовно оподаткування доход ів, отриманих таким платнико м податку від такого продажу .
У відповідності до п. 12.4 ст. 12 в ищевказаного Закону № 889 подат ок визначається
шляхом за стосування ставки податку, в изначеної пунктом 7.1 ст. 7 цього Закону, до вартості майна, роз рахованої за звичайними ціна ми...і до п. 1.15 ст. 1 та до п. 19.2 ст. 19 осо би, які мають статус податков их агентів, зобов'язані: а) сво єчасно та повністю нараховув ати, утримувати та сплачуват и (перераховувати) до бюджету податок з доходів, який випла чується до або під час такої в иплати за її рахунок; б).надава ти у строки, встановлені зако ном для податкового кварталу , якщо інше не визначено норма ми цього Закону, податковий р озрахунок сум доходу, нарахо ваного (сплаченого) на корист ь платників податку, а також с ум утриманого з них податку...Н е утримання податку з доході в фізичних осіб з зареєстров аних угод за перевіряємий пе ріод та нарахування і перера хування до бюджету податку з доходів фізичних осіб виход ячи з договірної ціни у розмі рі 100,00 грн. по угодах, а не з оцін очної вартості транспортног о засобу, визначеної в порядк у, передбаченому Законом Укр аїнивід 12.07.2001 року № 2658-ПІ Про оці нку майна, майнових прав та пр офесійну оціночну діяльніст ь в Україніпорушує ст. 1 та ст. 2 Закону України від 10.12.1991 року № 1956-ХІІ Про товарну біржущодо з астосування ринкових (звичай них) цін на товари, що продають ся на біржі та п. 1.15 ст. 1, п. 12.1, п. 12.3, п . 12,4 ст.12 ,п. 19.2 ст. 19 Закону України П ро податок з доходів фізични х осіб№ 889-ІУ від 22.05.2003 року із змі нами та доповненнями. Статте ю 7 Закону України від 12.07.2001 року № 2658-ХІІ передбачено, що провед ення оцінки майна є обов'язко вим у випадках оподаткування майна згідно з законом. Пункт ом 8 Правил державної реєстра ції та обліку автомобілів, ав тобусів, а також самохідних м ашин, сконструйованих на шас і автомобілів, мотоциклів ус іх типів, марок і моделей, прич епів, напівпричепів, та моток олясок, затверджених постано вою КМУ від 07.09.1998 року № 1388, визнач ено, що реєстрація транспорт них засобів здійснюється на підставі документів, що посв ідчують оцінку вартості тран спортного засобу.
Згідно інформації, отриман ої від РОВ МРВ ДАІ № 10 при УМВС У країни у Запорізькій області по угодам купівлі-продажу тр анспортних засобів експертн а оцінка значно вища ринково ї (звичайної ціни), податок з д оходів утримувався ТБ Січ ви ходячи із ринкової ціни.
По інших угодах інформація про суму експертної оцінки в ідсутня.
Таким чином перевіркою вст ановлено порушення п. 1.15 ст. 1, п. 12.1, п. 12.3, п. 12.4, ст. 12, п. 19.2 ст. 19 Закону Ук раїни Про податок з доходів ф ізичних осіб№ 889-ІУ від 22.05.2003 року із змінами і доповненнями, що призвело до заниження подат ку на суму 80 054,68 грн.
За результатами перевірки складено акт від 30.03.2007р. № 6/1702-30616911. Н е погоджуючись з висновками викладеними в акті перевірки позивачем до податкового ор гану подані заперечення від 10.04.2007р. на акт перевірки по ТБ Сі чвід 30.03.2007р. № 6/1702-30616911.
За результатами розгляду з аперечень податковим органо м висновки викладені в акті п еревірки не змінено.
На підставі акту перевірки ДПІ у Оріхівському районі За порізької області прийнято п одаткове повідомлення-рішен ня від 06.04.2007р. № 0000161701/0 яким Товарні й біржі Січвизначено суму по даткового зобов'язання за пл атежем: податок з доходів фіз ичних осіб, код платежу 11010101 у су мі 240 164,04 грн. у т. ч. за основним пл атежем: 80 054,68 грн., за штрафними (ф інансовими) санкціями 160 109,36 грн .
Задовольняючи позовні вим оги, суд першої інстанції вих одив з того, що товарна бірж а надає послуги з реєстрації договорів купівлі-продажу т а місця здійснення цивільно- правових угод для її членів, в она не займається комерційни м посередництвом, що чітко за значено у статуті позивача т а Законі України Про товарну біржу, а лише сприяє зближенн ю попиту та пропозиції. В стат уті позивача не зазначено, що метою його діяльності є отри мання прибутку від здійснюва ної діяльності. Тому Товарна біржа Січне є податковим аге нтом по визначених в акті пер евірки спірних операціях, ні яких прав та обов' язків по у кладеним угодам не набувала та не несе відповідальність за їх невиконання, а відтак не зобов' язана нараховувати, утримувати та сплачувати под аток з доходів фізичних осіб .
Згідно з п. 1.15 ст. 1 Закону Укра їни "Про податок з доходів фіз ичних осіб" від 22.05.2003 № 889-ІУ, подат ковий агент - юридична особа (ї ї філія, відділення, інший від окремлений підрозділ) або фі зична особа чи представництв о нерезидента - юридичної осо би, які незалежно від їх орган ізаційно-правового статусу т а способу оподаткування інши ми податками зобов'язані нар аховувати, утримувати та спл ачувати цей податок до бюдже ту від імені та за рахунок пла тника податку, вести податко вий облік та подавати податк ову звітність податковим орг анам відповідно до закону, а т акож нести відповідальність за порушення норм цього Зако ну.
Податковий агент, який нара ховує (виплачує) оподатковув аний дохід на користь платни ка податку, утримує податок в ід суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ста вку податку, визначену у відп овідних пунктах статті 7 цьог о Закону, п. п. 8.1.1 ст. 8 вказаного З акону України.
Згідно п. 12.1 ст. 12 вказаного За кону України, дохід платника податку від продажу об'єкта р ухомого майна протягом звітн ого податкового року оподатк овується за ставкою, встанов леною пунктом 7.1 статті 7 цього Закону.
П. 12.3 цього ж Закону України, я кщо об'єкт рухомого майна про дається за посередництвом юр идичної особи (її філії, відді лення, іншого відокремленого підрозділу) або представниц тва нерезидента, то така особ а вважається податковим аген том платника податку стосовн о оподаткування доходів, отр иманих таким платником подат ку від такого продажу.
П. 12. 4 якщо один об'єкт рухомог о майна обмінюється на інший об'єкт рухомого майна, то кожн а із сторін договору міни спл ачує 50 відсотків від суми пода тку, що визначається шляхом з астосування ставки податку, визначеної пунктом 7.1 статті 7 цього Закону, до вартості май на, розрахованої за звичайни ми цінами, яке відчужується к ожною із сторін.
П. 12.5 податковим агентом при здійсненні операцій з відчуж ення об'єктів рухомого майна в порядку, передбаченому в ст атті 12 цього Закону, є нотаріу с, який посвідчує відповідни й договір або дійсність підп исів сторін угоди за наявнос ті документа про сплату пода тку сторонами договору.
П. п. "а", "б" п. 19.2 ст. 19 Закону Украї ни "Про податок з доходів фізи чних осіб" від 22.05.2003р., своєчасно та повністю нараховувати, ут римувати та сплачувати (пере раховувати) до бюджету подат ок з доходу, який виплачуєтьс я на користь платника податк у та оподатковується до або п ід час такої виплати та за її р ахунок;
б) надавати у строки, встано влені законом для податковог о кварталу, якщо інше не визна чено нормами цього Закону, по датковий розрахунок сум дохо ду, нарахованого (сплаченого ) на користь платників податк у, а також сум утриманого з них податку податковому органу за місцем свого розташування . У разі коли зазначена особа п ротягом звітного кварталу не виплачує такі доходи або вип лачує доходи не всім платник ам податку, зазначена звітні сть не подається або подаєть ся стосовно платників податк у, які фактично отримали такі доходи. Запровадження інших форм звітності із зазначени х питань не припускається.
У ст. 1 Закону України "Про тов арну біржу", товарна біржа є ор ганізацією, що об'єднує юриди чних і фізичних осіб, які здій снюють виробничу і комерційн у діяльність, і має за мету над ання послуг в укладенні бірж ових угод, виявлення товарни х цін, попиту і пропозицій на т овари, вивчення, упорядкуван ня і полегшення товарообігу і пов'язаних з ним торговельн их операцій.
Товарна біржа діє на основі самоврядування, господарськ ої самостійності, є юридично ю особою, має відокремлене ма йно, самостійний баланс, влас ні поточні та вкладні (депози тні) рахунки в банках, печатку із своїм найменуванням.
Товарна біржа не займаєтьс я комерційним посередництво м і не має на меті одержання пр ибутку.
Діяльність товарної біржі здійснюється відповідно до цього Закону та чинного зако нодавства України, статуту б іржі, правил біржової торгів лі та біржового арбітражу.
Статтею 4 вказаного Закону У країни визначено обов'язки т оварної біржі, зокрема: товар на біржа забезпечує: створен ня умов для проведення біржо вої торгівлі; регулювання бі ржових операцій; регулювання цін на підставі співвідноше ння попиту та пропозиції на т овари, що допускаються до обі гу на біржі; надання членам і в ідвідувачам біржі організац ійних та інших послуг; збір, об робку і поширення інформації , пов'язаної з кон'юнктурою рин ку.
Відповідно до ст. 6 Закону Ук раїни "Про товарні біржі", това рна біржа діє на підставі ста туту, який затверджується за сновниками біржі. У статуті т оварної біржі визначається: найменування та місцезнаход ження біржі; склад засновник ів; предмет і цілі діяльності біржі; види фондів, що утворюю ться біржею, та їх розміри; орг ани управління біржею, поряд ок їх утворення та компетенц ія, організаційна структура біржі; порядок прийняття у чл ени біржі та припинення член ства; права та обов'язки члені в біржі та біржі перед третім и особами, а також членів бірж і перед біржею та біржі перед її членами; порядок і умови за стосування санкцій; майнова відповідальність членів бір жі; порядок припинення біржі . У статуті можуть передбачат ися й інші положення, що стосу ються створення та діяльност і товарної біржі.
У п. 4 Статуту Товарна біржа "С іч" зазначено, що метою і умова ми діяльності біржі є: створе ння умов для проведення бірж ової торгівлі, регулювання б іржових операцій, та ін. Предм етом діяльності біржі є: укла дення між біржових торгів по агропромисловій групі та ус ім групам товарів згідно дер жавної класифікації, у т. ч. не рухомістю і автотранспортни ми засобами, у т. ч. здійснення іншої діяльності не запереч еної законодавством України , яка не несе характер комерці йного посередництва. Біржа з абезпечує створення умов для проведення біржової торгівл і, регулювання цін на підстав і співвідношення попиту та п ропозиції на товари, що допус каються до обігу на біржі; над ання членам і відвідувачам б іржі організаційних та інших послуг; збір, обробку і пошире ння інформації, пов'язаної з к он'юнктурою ринку.
Відповідно до ст. 15 Закону Ук раїни "Про товарну біржу", угод а вважається укладеною з мом енту її реєстрації на біржі. Б іржові операції дозволяєтьс я здійснювати тільки членам біржі або брокерам.
Брокери є фізичними особам и, зареєстрованими на біржі в ідповідно до її статуту, обов 'язки яких полягають у викона нні доручень членів біржі, як их вони представляють, щодо з дійснення біржових операцій шляхом підшукування контрак тів і поданні здійснюваних н ими операцій для реєстрації на біржі, ст. 16 вказаного Закон у України.
Сторонами в договорах, які д осліджувались під час переві рки та в судовому засіданні в иступають брокери, які діють в інтересах фізичних осіб - пл атників податку з доходів фі зичних осіб, на підставі дого вору - доручення. За умовами та кого договору клієнт (фізичн а особа) доручає, а брокер зобо в'язується укласти на ТБ "Січ" від імені клієнта угоду з куп івлі-продажу автомобілю за в ідповідною ціною. ТБ "Січ" не в иступає однією з сторін за жо дним договором доручення і н е здійснювала комерційне пос ередництво при продажу рухом ого майна, а отже і не мала кон тролювати сплату податку фіз ичною особою з її доходу. По ук ладених членами біржі догово рах , відповідно до свого стат уту, біржа відповідальності не несе, які члени біржі за її зобов'язаннями.
З урахуванням викладених в имог чинного законодавства, згідно висновку суду першої інстанції, товарна біржа над ає послуги з реєстрації дого ворів купівлі-продажу та міс ця здійснення цивільно-право вих угод для її членів, вона не займається комерційним посе редництвом, що чітко зазначе но у статуті ТБ "Січ" та Законі України "Про товарну біржу", а лише сприяє зближенню попит у та пропозиції. В статуті ТБ " Січ" не зазначено, що метою її діяльності є отримання прибу тку від здійснюваної діяльно сті.
Однак, колегія суддів не мож е погодитися з висновком суд у першої інстанції з приводу даного питання та зазначає, щ о згідно зі статутом ТБ Січпр едметом діяльності біржі, є п роведення біржових торгів по агропромисловій групі та ус ім групам товарів згідно дер жавної класифікації, у т.ч. нер ухомістю і автотранспортним и засобами; видавництво бірж ових бюлетенів, довідників т а ін. інформаційних і рекламн их видань; здійснення реєс трації угод по агропромис ловій групі та усім групам то варів згідно державної класи фікації, у т.ч. нерухомістю і а втотранспортними засобами; у кладання міжбіржових уго д з іншими біржами, їх агентст вами та брокерськими контора ми , у т.ч. за межами України; здійснення іншої діяльності , передбаченої законодавство м України, яка не несе характе р комерційного посередництв а.
Відповідно до ст. 15 Закону Ук раїни Про товарну біржуугода вважається укладеною тільки з моменту її реєстрації на бі ржі. Судом не враховано, що при здійсненні біржової операці ї з купівлі-продажу рухомого майна одна зі сторін угоди (по купець) набуває права власно сті на придбане майно, а інша с торона угоди (продавець) одер жує прибуток від такого прод ажу тільки з моменту реєстра ції угоди на біржі. Таким чино м, при укладенні угод з купівл і-продажу майна, біржа ви ступає як посередник .
Відповідно до пункту 12.3 стат ті 12 Закону України Про подато к з фізичних осіб, якщо об'єкт рухомого майна продається за посередництвом юридичної ос оби (її філії, відділення, іншо го відокремленого підрозділ у) або представництва нерези дента, то така особа вваж ається податковим агентом пл атника податку стосовн о оподаткування доходів, отр иманих таким платником подат ку від такого продажу.
Таким чином, оскільки угоди купівлі-продажу рухомого ма йна укладені при посередницт ві позивача, то відповідно до п. 12.3 ст. 12 Закону України "Про по даток з доходів фізичних осі б" він зобов'язаний здійснюва ти функції в якості податков ого агента.
За таких обставин, колегія с уддів вважає, що доводи апеля ційної скарги є обґрунтовани ми, і ґрунтуються на вимогах ч инного законодавства, тому а пеляційна скарга підлягає за доволенню, а постанова суду п ершої інстанції - скасуванню .
Керуючись ст.ст. 195, 196, п.3. ч.1 ст.198, 202, ч.2 ст.205, 207 Кодексу адміністра тивного судочинства, колегія суддів, -
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Держа вної податкової інспекції у Оріхівському районі Запоріз ької області, м. Оріхів Запорі зької області на постанову г осподарського суду Запорізь кої області від 05.05.2008 року у спр аві №5/91/08-АП - задовольнити.
Скасувати постанову госпо дарського суду Запорізької о бласті від 05.05.2008 року у справі № 5/91/08-АП.
В задоволенні адміністрат ивного позову відмовити.
Постанова набирає законно ї сили відповідно до ст. 254 КАС У країни та може бути оскаржен а відповідно до ст. 212 КАС Украї ни.
Постанова в повному обся зі складена та підписана 02.07.2009р .
Головуючий: Н.А Бишевська
Суддя: О.В. Юхимен ко
Суддя: М.В . Мірошниченко
Суд | Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.06.2009 |
Оприлюднено | 22.03.2010 |
Номер документу | 7146462 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Бишевська Наталя Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні