Рішення
від 20.12.2017 по справі 821/1740/17
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 грудня 2017 р.м. ХерсонСправа № 821/1740/17 10 год. 05 хв.

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Морської Г.М.,

при секретарі: Бондарчук О.О.,

за участю:

позивача - ОСОБА_1,

представників відповідача - Світличної О.В., Шаповал Ю.Є.,

представників третіх осіб - Вершиніної С.С., Семеног В.О., Овечкіної С.П.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Державного реєстратора відділу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень Херсонської міської ради ОСОБА_1 до Головного територіального управління юстиції у Херсонській області, Виконавчого комітету Херсонської міської ради, Державного підприємства "Національні інформаційні системи", Фонду державного майна України в особі Регіонального відділення ФДМ в Херсонській області, АР Крим та м. Севастополі про визнання протиправним та скасування наказу "Про часткове задоволення скарги Фонду державного майна України" від 25.10.2017 р. № 1018/9,

встановив:

Державний реєстратор відділу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень Херсонської міської ради ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулась до суду із адміністративним позовом до Головного територіального управління юстиції у Херсонській області (далі - відповідач), за участю третіх осіб, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Виконавчого комітету Херсонської міської ради, Державного підприємства "Національні інформаційні системи", Фонду державного майна України в особі Регіонального відділення ФДМ в Херсонській області, АР Крим та м. Севастополі, у якому просить визнати протиправним та скасувати наказ "Про часткове задоволення скарги Фонду державного майна України" від 25.10.2017 р. № 1018/9.

Провадження у справі відкрите ухвалою від 17.11.2017р., розгляд справи призначений на 04.12.2017р.

У судовому засіданні 04.12.2017р. оголошено перерву до 20.12.2017р. для ознайомлення сторін із наданими у судовому засіданні доказами.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 25.10.2017 року Головним територіальним управлінням юстиції у Херсонській області виданий наказ № 1018/9 Про часткове задоволення скарги Фонду державного майна України (представник за довіреністю Рухлєва О.В.) від 27.09.2017 року , яким задоволено частково скаргу Фонду державного майна України (в особі представника за довіреністю Рухлєвій О.В.); визнано неправомірними дії державного реєстратора відділу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень Херсонської міської ради ОСОБА_1 щодо прийняття рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень від 18.09.2017 № 37129572; тимчасово заблоковано доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно державному реєстратору відділу речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень Херсонської міської ради ОСОБА_1 строком на чотири місяці. Позивач вважає законним своє рішення, оскільки серед наданих заявником документів був відсутній документ, що підтверджує право власності на нерухоме майно належного власника, про що додатково зазначено в рішенні про відмову, та в спеціальному розділі Державного реєстру речових прав на нерухоме майно містився запис про обтяження нерухомого майна: комплекс будівель за адресою: АДРЕСА_1, тому відповідно до пунктів 4, 6 частини 1 статті 24 Закону Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , пунктів 18, 23 Порядку державної реєстрації права власності, 18.09.2017 року прийнято рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень. Також відмітила, що відповідачем її рішення не скасоване та не проведена державна реєстрація речових прав Фонду державного майна України, що є порушенням Порядку розгляду скарг у сфері державної реєстрації, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1128. У спірному рішенні відповідач зазначив про часткове задоволення скарги Фонду державного майна України, проте жодного пункту скарги не задовольнив, натомість прийняв рішення, яким тимчасово заблокував доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно державному реєстратору відділу речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень Херсонської міської ради ОСОБА_1 строком на чотири місяці без будь-якого обгрунтування строку зупинення. Позивач вважає рішення неспіврозмірним та необґрунтованим, у зв'зку із чим просить суд задовольнити позов повністю.

Відповідач заперечив проти позову, мотивуючи тим, що позивачем порушені норми чинного законодавства при прийнятті рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень від 18.09.2017 № 37129572, а саме: п. 4 ч. 4 ст. 24 та ч. 1 ст. 23 Закону Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень . На думку відповідача, у позивача були відсутні підстави для відмови у державній реєстрації, вона мала зупинити розгляд заяви та витребувати решту документів, що не вистачає. Під час розгляду скарги Фонду державного майна України на рішення державного реєстратора ОСОБА_1 комісією дотримані усі вимоги, визначені Порядком розгляду скарг у сфері державної реєстрації, затвердженим постановою КМУ від 25.12.2015р. № 1128. Оскаржене рішення державного реєстратора не було скасоване, оскільки скасування рішення тягне за собою проведення державної реєстрації прав, а у комісії відсутні повноваження на зупинення розгляду заяви та витребування від заявника додаткових документів. Зважаючи на допущені позивачем порушення під час прийняття оскарженого рішення, комісія в рамках своїх дискреційних повноважень прийняла наказ, яким частково задовольнила скаргу, визнала неправомірними дії державного реєстратора та на 4 місяці заблокувала позивачу доступ до державного реєстру. Рішення у формі наказу є вмотивованим, прийнятим у межах повноважень та на підставі норм чинного на той час законодавства.

Третя особа Виконавчий комітет Херсонської міської ради підтримала заявлені позивачем позовні вимоги, проси їх задовольнити.

Третя особа Державне підприємство "Національні інформаційні системи" не заперечувало проти задоволення позову.

Третя особа Фонд державного майна України в особі Регіонального відділення ФДМ в Херсонській області, АР Крим та м. Севастополі просила відмовити у задоволенні позову.

Заслухавши пояснення осіб,що беруть участь у справі, дослідивши надані сторонами докази, суд встановив наступні обставини.

14.09.2017 року представником Фонду державного майна України, за довіреністю Рухлєвою Оксаною Віталіївною для проведення державної реєстрації права власності на об'єкт нерухомого майна - комплекс будівель, що розташовані за адресою: АДРЕСА_1, були подані наступні документи: Заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (щодо права власності) № НОМЕР_1; Посвідчення, видане Регіональним відділенням Фонду Державного майна в Херсонській області, автономній республіці Крим та м. Севастополі; Довіреність, видана Фондом державного майна України; Технічний паспорт від 17.01.2017 року; Рішення Господарського суду Херсонської області від 12.09.2011 року по справі № 5024/1404/2011; Ухвала Господарського суду Херсонської області від 25.07.2014 року по справі № 5024/1404/2011; Постанова Одеського апеляційного господарського суду від 04.03.20ІЗроку по справі № 5024/1404/2011.

Як повідомила позивач серед поданих документів був відсутній документ, що підтверджує право власності на нерухоме майно заявника також за наслідками пошуку інформації в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно нею встановлено наявність запису про обтяження комплексу будівель за адресою: Херсонська область, Чаплинський район, смт. Асканія Нова, вул. Степова, 3 власником якого зазначене Приватне Херсонське обласне акціонерне товариство по туризму та екскурсіях Херсонтурист , код ЄДРПОУ: 02660924.

Оскільки, серед наданих заявником документів був відсутній документ, що підтверджує право власності на нерухоме майно належного власника, про що додатково зазначено в рішенні про відмову, та в спеціальному розділі Державного реєстру речових прав на нерухоме майно містився запис про обтяження нерухомого майна: комплекс будівель за адресою: АДРЕСА_1, державним реєстратором ОСОБА_1 відповідно до пунктів 4, 6 частини 1 статті 24 Закону, пунктів 18, 23 Порядку 18.09.2017року прийнято рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень від 18.09.2017 № 37129572.

Не погодившись із прийнятим рішенням представник Фонду державного майна України 27.09.2017р. звернулась до Головного територіального управління юстиції у Херсонській області із скаргою на зазначене рішення, у якій просила скасувати рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень від 18.09.2017 № 37129572 та провести державну реєстрацію права власності на об'єкт нерухомого майна - комплекс будівель, що розташовані за адресою: АДРЕСА_1.

Скарга була розглянута на засіданні постійно діючої при Головному територіальному управлінні юстиції у Херсонській області комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації (далі - Комісія) 25.10.2017р.

На підставі висновку комісії начальником Головного територіального управління юстиції у Херсонській області прийнятий наказ від 25.10.2017р. № 1018/9, яким скаргу Фонду державного майна України задоволено частково. Визнані неправомірними дії державного реєстратора відділу речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень Херсонської міської ради ОСОБА_1 щодо прийняття рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень від 18.09.2017 № 37129572. Тимчасово заблоковано доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно державному реєстратору відділу речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень Херсонської міської ради ОСОБА_1 строком на - 4 (чотири) місяці.

Спірні правовідносини стосуються правомірності рішення позивача про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень від 18.09.2017 № 37129572 та законності і співрозмірності наказу Головного територіального управління юстиції у Херсонській області від 25.10.2017р. № 1018/9.

Надаючи оцінку позиціям сторін, суд застосовує наступні положення законодавства.

Проведення державної реєстрації речових прав врегульовано Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень від 1 липня 2004 року № 1952-IV (далі - Закон № 1952-IV), Порядком про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету міністрів України від 25 грудня 2015 р. № 1127 (далі - Порядок № 1127).

Відповідно до закріплених частиною першою статті 3 Закону № 1952-IV засад державної реєстрації прав, однією з загальних засад державної реєстрації прав є внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом.

Частиною першою статті 4 Закону № 1952-IV визначено речові права, що підлягають державній реєстрації, а саме: 1) право власності; 2) речові права, похідні від права власності: право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки; право користування (найму, оренди) будівлею або іншою капітальною спорудою - (їх окремою частиною), що виникає на підставі договору найму (оренди) будівлі або іншої капітальної споруди (їх окремої частини), укладеного на строк не менш як три роки; іпотека; право довірчої власності; інші речові права відповідно до закону; 3) право власності на об'єкт незавершеного будівництва; 4) заборона відчуження та арешт нерухомого майна, податкова застава, предметом якої є нерухоме майно, та інші обтяження.

Статтею 10 Закону № 1952-IV визначено повноваження державного державного реєстратора, до яких, зокрема, належать: встановлення відповідності заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно, та ін.

У частині 1 статті 11 Закону № 1952-IV визначено, що державний реєстратор самостійно приймає рішення за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав.

Статтею 18 Закону встановлено порядок проведення державної реєстрації прав, за яким державна реєстрація прав проводиться в такому порядку:

1) прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв;

2) виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав;

3) встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв;

4) перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень;

5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав);

6) відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів цих прав;

7) формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником;

8) видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.

Тобто, наявність підстав для відмови у державній реєстрації прав є обставиною яка унеможливлює прийняття рішення про державну реєстрацію прав.

Згідно п. 6 ч. 1 ст. 24 Закону № 1952-IV, у державній реєстрації прав може бути відмовлено якщо наявні зареєстровані обтяження речових прав на нерухоме майно.

Разом із тим, частиною 4 ст. 24 Закону № 1952-IV передбачено, що відмова в державній реєстрації прав з підстави, зазначеної у пункті 6 частини першої цієї статті, не застосовується у разі: 1) державної реєстрації речових прав на нерухоме майно на підставі рішення суду щодо права власності та інших речових прав на нерухоме майно.

Відтак суд погоджується із позицією відповідача про відсутність підстав для відмови у проведенні державної реєстрації прав саме у зв'язку із наявністю зареєстрованих обтяжень речових прав на нерухоме майно, оскільки заявником були подані документи про проведення державної реєстрації саме на підставі рішення суду щодо права власності, а саме: витребування майна із чужого незаконного володіння.

Разом із тим, суд не погоджується із позицією відповідача про необхідність прийняття державним реєстратором рішення про зупинення розгляду заяви та витребування додаткових документів, з огляду на наступне.

Державним реєстратором було встановлено під час розгляду документів, поданих Фондом державного майна України, що серед наданих заявником документів був відсутній документ, що підтверджує право власності на нерухоме майно належного власника, відтак державна реєстрація не могла бути проведена. Зазначена обставина підтверджена у висновку Комісії під час розгляду скарги Фонду державного майна України та визнана відповідачем у судовому засіданні.

Також ця обставина зумовила часткове задоволення скарги та неможливість Комісії прийняти рішення про скасування оскарженого рішення позивача про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень від 18.09.2017 № 37129572 та прийняття Комісією самостійно рішення про реєстрацію речових прав.

Представник Фонду державного майна України у судовому засіданні визнала, що у Фонду відсутній будь-який інший правовстановлюючий документ, що підтверджує право власності на об'єкт нерухомого майна - комплекс будівель, що розташовані за адресою: АДРЕСА_1, крім рішення суду про витребування майна із чужого незаконного володіння, що були подані для проведення державної реєстрації.

Згідно пункту 67 Порядку № 1127 для державної реєстрації права власності у разі витребування нерухомого майна з чужого незаконного володіння на підставі рішення суду подаються необхідні для відповідної реєстрації документи, передбачені статтею 27 Закону та цим Порядком, що підтверджують право власності на нерухоме майно належного власника.

Частиною 1 ст. 24 Закону № 1952-IV встановлено, що у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо: 1) заявлене речове право, обтяження не підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону; 2) заява про державну реєстрацію прав подана неналежною особою; 3) подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом; 4) подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження; 5) наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями; 6) наявні зареєстровані обтяження речових прав на нерухоме майно; 7) заяву про державну реєстрацію обтяжень щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем; 8) після завершення строку, встановленого частиною третьою статті 23 цього Закону, не усунені обставини, що були підставою для прийняття рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав; 9) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва подано не до нотаріуса, який вчинив таку дію; 10) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка згідно із законодавством не має повноважень подавати заяви в електронній формі; 11) заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене речове право, обтяження вже зареєстровано у Державному реєстрі прав; 12) заявника, який звернувся із заявою про державну реєстрацію прав, що матиме наслідком відчуження майна, внесено до Єдиного реєстру боржників.

Суд погоджується із позивачем, що подані Фондом державного майна України документи для проведення державної реєстрації права власності на об'єкт нерухомого майна - комплекс будівель, що розташовані за адресою: АДРЕСА_1, не дали змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження, відтак зазначена обставина правомірно стала підставою для прийняття рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень.

Суд не приймає посилання відповідача про необхідність прийняття рішення про зупинення розгляду заяви, оскільки ст. 23 Закону № 1952-IV встановлено, що це право державного реєстратора, а не обов'язок, відтак позивач діяла правомірно з урахуванням встановлених судом обставин.

Розглянувши порядок розгляду відповідачем скарги, суд не встановив будь-яких порушень процедури розгляду скарг, встановленої Порядку розгляду скарг сфері державної реєстрації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1128.

Разом із тим, враховуючи висновок суду про правомірність рішення позивача про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень від 18.09.2017 № 37129572, суд приходить до висновку про скасування Наказу Головного територіального управління юстиції у Херсонській області "Про часткове задоволення скарги Фонду державного майна України" від 25.10.2017 р. № 1018/9, оскільки підставою для прийняття цього наказу став висновок про протиправність рішення від 18.09.2017 № 37129572.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 9, 14, 70, 73, 74, 77, 90, 139, 205, 242-246, 257, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив :

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати Наказ Головного територіального управління юстиції у Херсонській області "Про часткове задоволення скарги Фонду державного майна України" від 25.10.2017 р. № 1018/9.

Стягнути з Головного територіального управління юстиції у Херсонській області (ідентифікаційний код 34906897) за рахунок бюджетних асигнувань на користь державного реєстратора відділу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень Херсонської міської ради ОСОБА_1 сплачений судовий збір в сумі 640 (шістсот сорок) грн. шляхом безспірного списання.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до Одеського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції,який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст рішення виготовлений та підписаний 28 грудня 2017 р.

Суддя Морська Г.М.

кат. 6.3

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.12.2017
Оприлюднено12.01.2018
Номер документу71485137
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —821/1740/17

Постанова від 17.04.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 20.03.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 19.02.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Рішення від 20.12.2017

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Морська Г.М.

Ухвала від 17.11.2017

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Морська Г.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні