5.1.2
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
10 січня 2018 рокуСєвєродонецькСправа № 812/1763/17
Суддя Луганського окружного адміністративного суд ОСОБА_1, розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю РТО - ГРУП про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5572 від 07.06.2012,-
ВСТАНОВИВ:
21 листопада 2017 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю РТО - ГРУП , відповідно до якої позивач просить припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5572 від 07.06.2012 наданого Товариству з обмеженою відповідальністю РТО - ГРУП .
В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив наступне.
07 червня 2012 року товариству з обмеженою відповідальністю РТО - ГРУП виданий спеціальний дозвіл на користування надрами № 5572, невід'ємною частиною якого була угода про умови користування надрами від 07.06.2012.
З моменту отримання спеціального дозволу у відповідача, як у надрокористувача, виникли права та обов'язки, встановлені Кодексом України про надра та Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615.
Посилаючись на статтю 24 Кодексу України про надра та Угоду про умови користування надрами, позивач стверджував, що відповідач був зобов'язаний у встановленому порядку подавати до державного науково-виробничого підприємства Державний інформаційний геологічний фонд України щорічні звіти, як підтвердження експлуатації корисних копалин.
Листами від 07 квітня 2015 року та 26 квітня 2016 року державне науково-виробниче підприємство Державний інформаційний геологічний фонд України повідомило, що інформація від надрокористувачів Донецької та Луганської областей щодо руху запасів за 2014-2015 роки не надходила.
На цих підставах позивач стверджував, що товариство з обмеженою відповідальністю РТО - ГРУП порушило Угоду про умови користування надрами та ст.24 Кодексу України про надра, оскільки не подало до ДНВП Геоінформ України щорічні звіти відповідної форми статистичної звітності, як підтвердження експлуатації корисних копалин, за 2014-2015 роки.
У зв'язку з цим та з метою запобігання порушенням вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр Держгеонадра України як орган, що здійснює державний геологічний контроль відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2011 року № 1294, видало наказ від 19 травня 2015 року № 122 щодо зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами. Цим наказом встановлений строк для усунення порушень законодавства про надра з боку відповідача - 30 календарних днів з моменту опублікування оголошення в офіційному виданні Урядовий кур'єр .
Наказом Держгеонадр України від 16.08.2016 № 257 встановлено товариству з обмеженою відповідальністю РТО - ГРУП додатковий (10 календарних днів) термін для усунення наведених порушень. Наказом Держгеонадр України №1 від 10.01.2017 повторно встановлено товариству з обмеженою відповідальністю РТО - ГРУП додатковий (до 01.03.2017) термін для усунення порушень у сфері надрокористування.
Однак, після спливу зазначеного строку жодної відповіді від відповідача не надходило.
Діючи на підставі пункту 6 статті 24 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, Держгеонадра України розглянули питання щодо подальшої дії спеціального дозволу, виданого відповідачу, який не вжив заходів до усунення порушень, що стали підставою для зупинення дії дозволу.
Враховуючи, що відповідач порушив законодавство у сфері надрокористування та не усунув виявлені порушення, позивач дійшов висновку про наявність підстав для анулювання дозволу від 07 червня 2012 року № 5572 згідно зі статтею 26 Кодексу законів про надра України та пункту 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами.
16 травня 2017 року в офіційному виданні Урядовий кур'єр Держгеонадра України оприлюднили оголошення з проханням повідомити у 15-денний строк з моменту опублікування оголошення власну позицію (згоду/не згоду) на припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами у зв'язку з порушенням вимог передбачених спеціальним дозволом.
Позивач зазначав, що на час звернення до суду з цим позовом жодних листів чи інформації про усунення порушень від відповідача не надходило, а тому просив припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 07 червня 2012 року № 5572, в судовому порядку.
Представник позивача, належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи, в судове засідання не прибув, просив розглядати справу без його участі в порядку письмового провадження (а.с.62,64).
Представник відповідача в судове засідання не прибув, згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань зареєстроване місцезнаходження відповідача: 94323АДРЕСА_1 лєт ПобєдиАДРЕСА_2 (а.с.50-52).
Відомості про наявність у відповідача електронної пошти у суду відсутні.
Згідно з довідками Луганського окружного адміністративного суду від 12.12.2017 та від 21.12.2017 встановлено неможливість надіслання поштового відправлення в даній адміністративній справі відповідачу, оскільки згідно листа в.о. директора ЛД УДППЗ «Укрпошта» від 26.10.2017 № 594 не здійснюється пересилання пошти у Луганській області до/з міст обласного значення, зокрема, до м.Зоринську Перевальського району (а.с.55, 61).
Повідомлення відповідача відбувалось також шляхом розміщення на офіційному веб-сайті Луганського окружного адміністративного суду adm.lg.court.gov.ua інформації про відкриття провадження у даній адміністративній справі, повідомлення про виклик відповідача у судове засідання.
Також, судом у друкованому засобі масової інформації місцевої сфери розповсюдження в Луганській області - в газеті Вісті Луганщини від 27.12.2017 № 43 (49) було опубліковано оголошення про виклик ТОВ РТО - ГРУП в судове засідання 10.01.2018 на 09 год. 00 хв. (а.с.63).
Таким чином, судом вжито всіх заходів щодо належного повідомлення відповідача про дату, час та місце судового розгляду справи.
15 грудня 2017 року набрав чинності Закон України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів» , яким Кодекс адміністративного судочинства України (далі - КАС України) викладено в новій редакції.
Відповідно до підпункту 10 пункту 1 розділу VII «Перехідні положення» КАС України справи у судах першої та апеляційної інстанцій, провадження у яких відкрито до набрання чинності цією редакцією Кодексу, розглядаються за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Частиною третьою статті 3 КАС України закріплено, що провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
Згідно з частиною третьою статті 205 КАС України у разі повторної неявки повідомленого належним чином відповідача в судове засідання, суд вирішує справу на підставі наявних у ній доказів.
Відповідно до частини дев'ятої статті 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Оскільки сторони про дату, час і місце судового розгляду повідомлені належним чином і відсутня потреба заслухати свідка чи експерта, суд вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження на підставі наявних у ній доказів.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, судом встановлено таке.
Позивач - Державна служба геології та надр України (ідентифікаційний код 37536031) зареєстрована як юридична особа, про що 16 лютого 2011 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесений запис за номером 1 074 102 0000 039016 (а.с.66,67).
Відповідач - товариство з обмеженою відповідальністю РТО - ГРУП (ідентифікаційний код 37665609) зареєстроване як юридична особа 21 квітня 2011 року, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесений запис за номером 13731020000000850; в стані припинення не перебуває (а.с.50-52).
07 червня 2012 року Міністерство охорони навколишнього природного середовища України видало товариству з обмеженою відповідальністю РТО - ГРУП спеціальний дозвіл на користування надрами № 5572 (а.с.8, 8 на звороті).
Цей дозвіл надав відповідачу право на видобування кам'яного вугілля у шахтоділянці, яка виділена у межах поля закритої шахти Замківська та ділянці Замківська № 1, пласт к7 1в (а.с.8).
Особливі умови спеціального користування надрами полягали в покладанні на надрокористувача низки обов'язків, а саме: протягом трьох років затвердити запаси вугілля ДКЗ України; виконання рекомендацій ДКЗ України, протокол від 28.10.2011 № 2434 (апробовано); виконання умов Луганської обласної ради - рішення від 31.08.2011 № 6/95 від 24.02.2012 № 10/103, Мінприроди України - лист від 18.11.2011 № 22604/06/10-11, Державного управління охорони навколишнього середовища в Луганській області від 27.07.2011 № 5608 (екологічна картка № 1383), Держгірпромнагляду - лист від 23.11.2011 № 1/02-3.1.12/78897; своєчасна та в повному обсязі сплата обов'язкових платежів до Державного бюджету згідно чинним законодавством; щорічна звітність перед ДНВП Геоінформ України про стан запасів корисних копалин за формою 5-гр; обов'язковий моніторинг та наукове супроводження виконання особливих умов користування надрами, передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами відповідно до абзацу третього пункту 26 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою КМУ від 30.05.2011 № 615 (а.с.8 на звороті).
Невід'ємною частиною спеціального дозволу є Угода про умови користування надрами від 07 червня 2012 року № 5572, укладена між Міністерством охорони навколишнього природного середовища України та товариством з обмеженою відповідальністю РТО - ГРУП (а.с.9-11).
Сторони угоди визнали, що ця Угода є невід'ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами, яка регулює і конкретизує передбачені чинним законодавством України та дозволом технічні, технологічні, організаційні, фінансові, економічні, соціальні, екологічні аспекти користування надрами.
Згідно з п. 7.2 Угоди підприємство зобов'язане в установленому порядку подавати до ДНВП Геоінформ України щорічні звіти про рух запасів відповідно до форм державної звітності 5-гр (а.с.10 на звороті).
Таким чином, подання до ДНВП Геоінформ України щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр є обов'язковою умовою спеціального користування надрами, прямо передбаченою дозволом та Угодою.
Листом від 07.04.2015 № 02/302-0972 та листом від 26.04.2016 державне науково-виробниче підприємство Державний інформаційний геологічний фонд України повідомило Держгеонадра України, що інформація від надрокористувачів Донецької та Луганської областей щодо руху запасів (форма 5-гр) за 2014-2015 роки не надходила (а.с.12-14, 25-31).
19 травня 2015 року Держгеонадра України видано наказ № 122 Щодо зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами (а.с.15,16).
Відповідно до пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, у зв'язку з невиконанням надрокористувачами Донецької та Луганської областей особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме щорічного звітування перед ДНВП Геоінформ України щодо руху запасів за формами №№ 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2014 рік та враховуючи пропозиції Робочої групи Держгеонадра України вирішили зупинити дію спеціальних дозволів на користування надрами згідно з переліком, наведеним у додатку до цього наказу (а.с.15).
Як свідчить витяг з Переліку спеціальних дозволів на користування надрами, дія яких зупинена (додаток до наказу від 19 травня 2015 року № 122) Держгеонадра України на підставі пп. 1 п. 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами зупинили дію дозволу від 07 червня 2012 року № 5572, виданого товариству з обмеженою відповідальністю РТО - ГРУП , у зв'язку з порушенням надрокористувачем п.3 ст.53 Кодексу України про надра. Надрокористувачу надано 30 календарних днів для усунення виявлених порушень (а.с.16).
Перелік надрокористувачів Донецької та Луганської областей, яким наказом Держгеонадра України від 19 травня 2015 року № 122 зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами та надано 30 календарних днів для усунення порушень у зв'язку з ненаданням щорічного звіту перед ДНВП Геоінформ України щодо руху запасів за формами №№ 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2014 рік оприлюднений в офіційному друкованому виданні Урядовий кур'єр (а.с.17).
Товариство з обмеженою відповідальністю РТО - ГРУП включене до цього переліку під № 120 (а.с.17).
Докази усунення відповідачем допущених ним порушень у визначений Держгеонадра України строк суду не надані.
16 травня 2017 року в офіційному друкованому виданні Урядовий кур'єр № 88 оприлюднене оголошення, яким Держгеонадра України повідомили, що у зв'язку із не усуненням надрокористувачами причин зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами (перелік додається) прийнято рішення припинити право користування надрами у судовому порядку (а.с.32).
Відповідно до положень статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у судовому порядку у разі отримання від надрокористування незгоди на таке припинення органом, який надав надра у користування.
Враховуючи викладене, надрокористувачам необхідно було надати до Держгеонадра України в 10-денний строк власну позицію (згода/не згода) на припинення права користування надрами згідно зі спеціальним дозволом на користування надрами, зазначеними у переліку.
Окрім цього, Держгеонадр України було встановлено товариству з обмеженою відповідальністю РТО - ГРУП додатковий термін для усунення порушень у сфері надрокористування, а саме: наказом Державної служби геології та надр України від 16.08.2016 № 257 та наказом Державної служби геології та надр України від 10.01.2017 № 1 (а.с.18-21).
Докази, які б свідчили про те, що товариство з обмеженою відповідальністю РТО - ГРУП повідомило Держгеонадра України про своє ставлення (згоду чи незгоду) на припинення права спеціального користування надрами суду не надані.
Підстави припинення права користування надрами визначені статтею 26 Кодексу України про надра.
Пунктом 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра встановлено, що право користування надрами припиняється у разі використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.
Отже, порушення вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр, є самостійною підставою для припинення права користування ними.
Судом встановлено, що однією з умов користування надрами, яка передбачена дозволом від 07 червня 2012 року № 5572 та п. 7.2 Угоди про умови користування надрами, було подання ДНВП Геоінформ України щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр.
Товариство з обмеженою відповідальністю РТО - ГРУП цього обов'язку не виконало.
Згідно із частиною другою статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку.
Отже, орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому пункту 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.
З огляду на те, що товариство з обмеженою відповідальністю РТО - ГРУП не надало згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення цього права в судовому порядку.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, беручи до уваги, що ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку про задоволення позову.
Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб'єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору (частина третя статті 139 КАС України).
З викладеного слідує, що витрати суб'єкта владних повноважень на сплату судового збору відносяться на рахунок суб'єкта владних повноважень. Такий вид судових витрат, як судовий збір, поверненню позивачу - суб'єкту владних повноважень, не підлягає.
Такі обмеження у можливостях суб'єктів владних повноважень свідчать про загальну спрямованість адміністративного судочинства на захист прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб у спірних правовідносинах із владою.
Оскільки Держгеонадра у вказаній справі є суб'єктом владних повноважень, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для стягнення з відповідача судового збору на користь позивача.
Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 32, 77, 132, 139, 205, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю РТО - ГРУП про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5572 від 07.06.2012, - задовольнити.
Припинити право користування надрами товариства з обмеженою відповідальністю РТО - ГРУП (ідентифікаційний код 37665609, місцезнаходження: 94323АДРЕСА_1 лєт ПобєдиАДРЕСА_2) шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 07 червня 2012 року № 5572.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Донецького апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя ОСОБА_1
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.01.2018 |
Оприлюднено | 11.01.2018 |
Номер документу | 71508547 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
К.Є. Петросян
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні