РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
04 січня 2018 р. Справа № 802/2376/17-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Чернюк Алли Юріївни,
за участю:
секретаря судового засідання: Павліченко Аліни Володимирівни
представника позивача: ОСОБА_1
представника відповідача: ОСОБА_2
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу
за позовом: Державної екологічної інспекції у Вінницької області
до: приватного підприємства "Родючість"
про: зобов'язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
В грудні 2017 року до Вінницького окружного адміністративного суду звернулась Державна екологічна інспекція у Вінницькій області (далі - позивач) із адміністративним позовом до приватного підприємства Родючість (далі - відповідач), в якому просить суд:
- зобов'язати відповідача дотримуватись правил зберігання токсичних хімічних речовин та інших препаратів, що зберігаються в складському приміщенні за адресою: вул. Наконечного, 3 смт. Тростянець, Вінницька область;
- зобов'язати відповідача вжити всіх необхідних заходів щодо передачі ліцензій організації на утилізацію токсичних хімічних речовин та інші препарати, що зберігаються в складському приміщенні за адресою: вул. Наконечного, 3 смт. Тростянець, Вінницька область.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що Державною податковою інспекцією у Вінницькій області проведено планову перевірку додержання вимог природоохоронного законодавства України приватним підприємством Родючість , за результатами якої складено акт перевірки №570/ВН від 15.11.2017 та встановлено порушення ч. 1 ст. 52 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", на підприємстві не додержуються правила зберігання токсичних хімічних речовин та інших препаратів, що зберігаються в складському приміщенні за адресою: вул. Наконечного, 3 смт. Тростянець, Вінницька область. Зазначене, на думку позивача, є грубим порушенням природоохоронного законодавства, у зв'язку з чим позивач звернувся до суду з даним позовом.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі, просив позов задовольнити з підстав викладених у позовній заяві.
Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечував, просив відмовити у його задоволенні, надав відзив на позов, в яких зазначив, що відповідач не є власником токсичних хімічних речовин та інших препаратів, що зберігаються в складському приміщенні за адресою: вул. Наконечного, 3 смт. Тростянець, Вінницька область. Зазначене складське приміщення здається у оренду ТОВ ВП Вінницяспецпостач , яке й є власником небезпечних відходів. Відтак, представник відповідача вказує, що приватне підприємство Родючість порушення, яке зазначено в акті перевірки №570/ВН від 15.11.2017 не вчиняло.
Заслухавши представника позивача та представника відповідача, дослідивши матеріали, з'ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи та відповідні їм правовідносини.
В період з 15.11.2017 15 год. 00 хв. по 15.11.2017 18 год. 00 хв. на підставі посвідчення (направлення) на проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів № 492 від 13.11.2017 та наказу № 428 від 15.02.2017 відповідно до вимог ст.20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", статті 5 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" Державною екологічною інспекцією у Вінницькій області було проведено планову перевірку приватного підприємства Родючість з питань додержання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
За результатами проведеної перевірки складено акт перевірки №570/ВН від 15.11.2017, яким зафіксовано порушення ПП Родючість ч. 1 ст. 52 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", а саме: на підприємстві не додержуються правила зберігання токсичних хімічних речовин та інших препаратів, зокрема в складському приміщенні за адресою: вул. Наконечного, 3 смт. Тростянець, Вінницька область зберігаються 30 т. непридатних до використання хімічних речовин (непридатних пестицидів), які зберігаються в металевих ємкостях, що піддаються корозійному руйнуванню, що в подальшому може спричинити витік рідини з послідуючим забрудненням складського приміщення та потраплянням небезпечних речовин в навколишнє природне середовище.
15.11.2017 з метою усунення порушень природоохоронного законодавства, виявлених під час проведеного планового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів ПП Родючість , проведеної з 15.11.2017 15 год. 00 хв. по 15.11.2017 18 год. 00 хв., старшими державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Вінницької області ОСОБА_3, ОСОБА_4 та державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Вінницької області ОСОБА_5 складено припис б/н.
Зазначеним приписом зобов'язано ПП Родючість додержуватись правил зберігання токсичних хімічних речовин та інших препаратів, що зберігаються в складському приміщенні за адресою: вул. Наконечного, 3 смт. Тростянець, Вінницька область (термін виконання - негайно).
Проте, відповідач вказану вимогу припису не виконує, тому позивач звернувся до суду із даним позовом.
Вирішуючи даний спір по суті, суд виходить із наступного.
Основні принципи і порядок здійснення державного нагляду за дотриманням природоохоронного законодавства, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначаються Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Відповідно до ч.1 ст.4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Згідно п. 2 Розділу ІІ Положення про Державну екологічну інспекцію в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 11.08.2017 № 312, Державна екологічна інспекція у Вінницькій області здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог природоохоронного законодавства.
Відповідно до ч. 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім'я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб'єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб'єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.
Якщо суб'єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.
Як вбачається із акта перевірки №570/ВН від 15.11.2017, відповідач не погодився із встановленим порушенням та у вказаному акті виклав свої зауваження.
Так, представником відповідача у судовому засіданні зазначено, що директор підприємства вказував перевіряючим, що не погоджується із їх висновками щодо порушень, оскільки 30 т. непридатних до використання хімічних речовин (непридатних пестицидів), які зберігаються в металевих ємкостях, що піддаються корозійному руйнуванню, що в подальшому може спричинити витік рідини з послідуючим забрудненням складського приміщення та потраплянням небезпечних речовин в навколишнє природне середовище не належать ПП Родючість , а є власністю ТОВ ВП Вінницяспецпостач . Разом з тим, приміщення, власником якого є ПП Родючість , в якому зберігаються вказані хімічні речовини було передано в оренду тому ж таки ТОВ ВП Вінницяспецпостач відповідно до договору оренди виробничих приміщень №01/09 від 15.01.2009 з терміном на 1 рік.
Разом з тим, судом встановлено, що актом про проведення інвентаризації непридатних пестицидів, які знаходяться на території Тростянецького району від 22.01.2010, комісія у складі заступника голови Тростянецької райдержадміністрацїї ОСОБА_6, головного спеціаліста комплексного управління природоохоронної діяльності держуправління охорони наколишнього природного середовища у Вінницькій області ОСОБА_7, начальника відділу з питань надзвичайних ситуацій райдержадміністрацїї ОСОБА_8, головного державного санітарного лікаря Тростянецького району ОСОБА_9 засвідчила факт знаходження в складському приміщенні за адресою: вул. Наконечного, 3 смт. Тростянець, Вінницька область 30 т. непридатних до використання хімічних речовин (непридатних пестицидів), які зберігаються в металевих ємкостях, що піддаються корозійному руйнуванню, що в подальшому може спричинити витік рідини з послідуючим забрудненням складського приміщення та потраплянням небезпечних речовин в навколишнє природне середовище.
В подальшому відповідно до договору оренди виробничих приміщень №02/11 від 01.01.2011 оренду складському приміщенні за адресою: вул. Наконечного, 3 смт. Тростянець, Вінницька область продовжено. Вказаний договір на даний момент є чинним, докази розірвання його в матеріалах справи відсутні.
Правові, організаційні та економічні засади діяльності, пов'язаної із запобіганням або зменшенням обсягів утворення відходів, їх збиранням, перевезенням, зберіганням, сортуванням, обробленням, утилізацією та видаленням, знешкодженням та захороненням, а також з відверненням негативного впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров'я людини на території України визначені у Законі України Про відходи .
Відповідно до ст. 1 Закону України Про відходи під термінами відходи будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення; "поводження з відходами" - дії, спрямовані на запобігання утворенню відходів, їх збирання, перевезення, сортування, зберігання, оброблення, перероблення, утилізацію, видалення, знешкодження і захоронення, включаючи контроль за цими операціями та нагляд за місцями видалення; "зберігання відходів" - тимчасове розміщення відходів у спеціально відведених місцях чи об'єктах (до їх утилізації чи видалення); "розміщення відходів" це зберігання та захоронення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи об'єктах.
Згідно із ст. 8 Закону України Про відходи відходи є об'єктом права власності.
З аналізу викладених вище норм суд дійшов висновку, що здійснювати дії, спрямовані на запобігання утворенню відходів, їх збирання, перевезення, сортування, зберігання, оброблення, перероблення, утилізацію, видалення, знешкодження і захоронення, включаючи контроль за цими операціями та нагляд за місцями видалення може тільки їх власник.
В ході розгляду справи судом встановлено, що 30 т. непридатних до використання хімічних речовин (непридатних пестицидів), які зберігаються в металевих ємкостях, що піддаються корозійному руйнуванню, що в подальшому може спричинити витік рідини з послідуючим забрудненням складського приміщення та потраплянням небезпечних речовин в навколишнє природне середовище, які розміщуються в складському приміщенні за адресою: вул. Наконечного, 3 смт. Тростянець, Вінницька область є власністю ТОВ ВП Вінницяспецпостач . Зазначене не заперечується представником позивача.
Статтею 13 Закону України визначено, що суб'єктами у сфері поводження з відходами є громадяни України, іноземці та особи без громадянства, а також підприємства, установи та організації усіх форм власності, діяльність яких пов'язана із поводженням з відходами.
Представником відповідача у судовому засіданні зазначено, що відповідач не є суб'єктом поводження з відходами, що також не заперечується представником позивача. Разом з тим, із матеріалів справи, а саме акту перевірки дотримання вимог природоохороного законодавства від 17.05.2011 вбачається, що позивачем уже встановлено, що підприємство (ПП Родючість ) не здійснює діяльність, пов'язану із утворення відходів, на балансі відсутнє обладнання та механізми, які можуть бути утворювачами відходів.
За приписами ст. 17 Закону України встановлено, що суб'єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов'язані, в т. ч. забезпечувати повне збирання, належне зберігання та недопущення знищення і псування відходів, для утилізації яких в Україні існує відповідна технологія, що відповідає вимогам екологічної безпеки.
Таким чином, суд приходить до висновку, що оскільки власником відходів є саме ТОВ ВП Вінницяспецпостач , а тому воно повинно додержуватись правил зберігання токсичних хімічних речовин та інших препаратів, що зберігаються в складському приміщенні за адресою: вул. Наконечного, 3 смт. Тростянець, Вінницька область а, а не ПП Родючість .
Крім того, суд звертає увагу на наявні в матеріалах справи листи відповідача, якими він звертався до директора ТОВ ВП Вінницяспецпостач , з вимогою звільнити орендовані складські приміщення від непридатних пестицидів, що свідчить про вчинення відповідачем усіх можливих дій на усунення загрози, яка може призвести до забруднення навколишнього природного середовища небезпечними речовинами. Однак, директором ТОВ ВП Вінницяспецпостач надавались відповіді, у яких зазначено про неможливість звільнення орендованих складських приміщень від непридатних пестицидів через відсутність у підприємства коштів.
Таким чином, суд дійшов висновку про відмову в задоволення позову, оскільки на переконання суду власником відходів є саме ТОВ ВП Вінницяспецпостач , тому здійснювати заходи щодо унеможливлення потрапляння небезпечних речовин у навколишнього природного середовища має ТОВ ВП Вінницяспецпостач , а не ПП Родючість .
Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Враховуючи положення ст. 139 КАС України, питання про їх розподіл судом не вирішується.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
В задоволені адміністративного позову відмовити повністю.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Державна екологічна інспекція у Вінницької області (місцезнаходження: 21100, Вінницька область, м. Вінниця, вул. 600-річчя, 19; код ЄДРПОУ 37979894), Приватне підприємство "Родючість" (місцезнаходження: 24300, Вінницька область, смт. Тростянець, вул. Наконечного, 3, код ЄДРПОУ 32403146)
Суддя Чернюк Алла Юріївна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.01.2018 |
Оприлюднено | 11.01.2018 |
Номер документу | 71513350 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Чернюк Алла Юріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні