Постанова
від 10.01.2018 по справі 820/5728/17
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 січня 2018 р. № 820/5728/17

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Заічко О.В.,

при секретареві судового засідання - Мараєвій О.В.,

розглянувши у письмовому провадженні в приміщенні суду в м. Харкові адміністративну справу за позовом Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області до Комунального закладу "Дошкільний навчальний заклад ( ясла-садок) № 112 комбінованого типу Харківської міської ради" про застосування заходів реагування щодо державного нагляду ( контролю) ,-

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд: до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей, експлуатацію будівлі Комунального закладу "Дошкільний навчальний заклад ( ясла-садок) № 112 комбінованого типу Харківської міської ради", за адресою: м. Харків, пр. Тракторобудівників, буд. 118-В, зупинити повністю, у зв'язку з чим, зобов'язати Комунальний заклад "Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 112 комбінованого типу Харківської міської ради" негайно припинити використання цієї будівлі з метою проведення будь якої діяльності, не пов'язаної з усуненням порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, з покладенням на Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області обов'язку щодо забезпечення виконання цього рішення, в частині здійснення державного нагляду (контролю) за усуненням порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що за наслідками позапланової перевірки відповідача на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів у сферах пожежної і техногенної безпеки встановлено, що експлуатація приміщень Комунального закладу "Дошкільний навчальний заклад ( ясла-садок) № 112 комбінованого типу Харківської міської ради" здійснювалась з порушеннями, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей, що, на думку позивача, зумовлює наявність підстав для застосування заходів реагування.

Ухвалою від 11.12.2017 р. відкрито провадження по справі в порядку, передбаченому ст. 107 КАС України, в редакції, що діяла до 15.12.2017 року.

Разом з тим, 15.12.2017 року набрала чинності нова редакція КАС України, відповідно до Закону України 2147-VIII 03.10.2017.

Пунктом 10 Перехідних положень КАС України в редакції Закону України 2147-VIII 03.10.2017 р. визначено, що справи у судах першої та апеляційної інстанцій, провадження у яких відкрито до набрання чинності цією редакцією Кодексу, розглядаються за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

У судове засідання представники сторін не прибули, надали клопотання про розгляд справи без їхньої участі.

Суд, на підставі ст. 205 КАС України, вважає можливим розглянути справу у письмовому провадженні.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється згідно до вимог ч. 4 ст. 229 КАС України.

Дослідивши наявні у матеріалах справи докази, суд встановив наступне.

З 14.11.2017 року по 15.11.2017 року Московським РВ у м. Харкові Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області проведена позапланова перевірка додержання (виконання) вимог законодавства у сфері (з питань) цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у КЗ "Дошкільний навчальний заклад ( ясла-садок) № 112 комбінованого типу Харківської міської ради".

Перевірка проводилась у відповідності до вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (далі - Закон), розпорядження КМ України від 20.09.2017 р. № 643-р "Деякі питання державного нагляду ( контролю) у сфері господарської діяльності", наказу від 25.09.2017 року №120 Про проведення позапланових перевірок об'єктів , посвідчення на проведення перевірки від 07.11.2017 року №294 Московського РВ у м. Харкові Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області.

Відповідно до вимог пункту 6 статті 7 Закону, завідуючій Комунального закладу "Дошкільний навчальний заклад ( ясла-садок) № 112 комбінованого типу Харківської міської ради" в останній день позапланового заходу державного нагляду (контролю) - 15.11.2017 року вручено акт №292, складений за результатами проведення планової (позапланової) перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.

Висновки перевірки свідчать про наявність певного кола порушень законодавства у сфері (з питань) цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, при цьому, деякі з порушень створюють реальну загрозу життю та здоров'ю людей та полягають у тому, що двері, які відділяють коридори від сходових клітин не обладнані пристроями для самозачинення та ущільненнями в притворах; приміщення не обладнані системою централізованого сповіщення людей на випадок пожежі; приміщення не обладнані автоматичною пожежною сигналізацією; в приміщені електрощитової не встановлені сертифіковані протипожежні двері.

Вказані обставин слугували підставою звернення позивача до суду з даним позовом.

По суті позовних вимог суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності ( надалі - Закон) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Заходами державного нагляду (контролю) - є планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

Спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.

Державний нагляд (контроль) серед іншого здійснюється за принципами пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров'я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності, що передбачено ч.1 ст.3 Закону.

Виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду (ч.5 ст. 4 Закону).

На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу ( ч.7 ст.7 Закону).

Відносини, пов'язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов'язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності врегульовано Кодексом цивільного захисту України (надалі - Кодекс).

До повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей (п. 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу).

У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом (ч. 2 ст. 68 Кодексу).

Згідно зі ст. 70 Кодексу, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;6)невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб'єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами;8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об'єктів або об'єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;9) відсутність на об'єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб'єктів господарювання;11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об'єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб'єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають. Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Відповідно до частини 3 статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб'єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб'єктів господарювання.

Розглядаючи вказану справу суд зазначає, що відповідачем було усунуто низку порушень законодавства у сфері (з питань) цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, які створюють реальну загрозу життю та здоров'ю людей.

Так, двері, які відділяють коридори від сходових клітин обладнані пристроями для самозачинення та ущільненнями в притворах; приміщення обладнані системою централізованого оповіщення людей на випадок пожежі; в приміщенні електрощитової встановлені сертифіковані протипожежні двері; шафи пожежних кран-комплектів забезпечені отворами для провітрювання, і пристосування їх для опломбування та візуального огляду без розкривання.

Зазначене підтверджується актом № 1 від 04 січня 2018 року Московського районного відділу у місті Харкові Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій Харківської області.

У свою чергу, невиконаним залишилось порушення, що полягає у необладнані приміщення відповідача автоматичною пожежною сигналізацією, проте, останнє потребує значних фінансових витрат та його виконання не в повній мірі залежить від волевиявлення відповідача.

Оскільки відповідач є неприбутковою організацією, не здійснює прибуткової господарської діяльності, не має власних коштів, а також, зважаючи на той факт, що відповідно до статуту закладу засновник або уповноважений ним орган здійснює фінансування навчального закладу, його матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням і матеріалами, організовує будівництво та ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, відповідач звернувся до Управління освіти адміністрації Московського району Харківської міської ради із запитом про виділення коштів на фінансування заходів, спрямованих на усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки.

На вказаний запит було надано відповідь Управлінням освіти адміністрації Московського району Харківської міської ради від 29.12.2017 р. № 4287/01-36/17 про включення встановлення автоматичної пожежної сигналізації у приміщенні Комунального закладу "Дошкільний навчальний заклад ( ясла-садок) № 112 комбінованого типу Харківської міської ради" до бюджетних запитів на 2018 року.

Разом з тим, на думку суду, зазначене порушення, щодо усунення якого відповідачем вживаються дії, не є таким, що створює очевидну загрозу життю та здоров'ю людей, оскільки останнє не відноситься до першопричин займання та розповсюдження вогню.

Крім того, з матеріалів справи встановлено, що 14.08.2017 року відповідно до наказу Адміністрації Московського району Харківської міської ради від 22.06.2017 року №52 комісією у складі Голови - ОСОБА_1, заступника голови адміністрації району з соціальних та гуманітарних питань Адміністрації Московського району Харківської міської ради, та інших членів комісії, зокрема, ОСОБА_2 - начальника Управління освіти Адміністрації Московського району Харківської міської ради, ОСОБА_3 - заступника начальника Управління освіти Адміністрації Московського району Харківської міської ради, ОСОБА_4 - головного бухгалтера Управління освіти Адміністрації Московського району Харківської міської ради, ОСОБА_5 - директора КП Комбінат дитячого харчування , ОСОБА_6 - заступника начальника Московського РВ у місті Харкові РВ ГУ ДСНС України у Харківській області, ОСОБА_7 - головного інспектора Московського РВ у місті Харкові РВ ГУ ДСНС України у Харківській області, ОСОБА_8 - головного лікаря комунальної установи охорони здоров'я міської дитячої поліклініки №7 Московського району міста Харкова, ОСОБА_9 - завідувача районним методичним центром Управління освіти Адміністрації Московського району Харківської міської ради, ОСОБА_10 - завідувача лабораторії комп'ютерних технологій в освіті Управління освіти Адміністрації Московського району Харківської міської ради, ОСОБА_11 - завідувача господарчою групою Управління освіти Адміністрації Московського району Харківської міської ради, ОСОБА_12 - головного спеціаліста Управління освіти Адміністрації Московського району Харківської міської ради, ОСОБА_13 - методиста районного методичного центру Управління освіти Адміністрації Московського району Харківської міської ради, ОСОБА_14 - інженера з охорони праці Управління освіти Адміністрації Московського району Харківської міської ради, ОСОБА_15 - інженера з охорони праці Управління освіти Адміністрації Московського району Харківської міської ради, ОСОБА_16 - голови Московської районної організації Профспілки працівників освіти і науки України, ОСОБА_17 - представника Харківського міського управління Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області, було здійснено комплексну перевірку стану готовності Комунального закладу Дошкільний навчальний заклад (ясла- садок) №112 комбінованого типу Харківської міської ради до 2017/2018 навчального року. За результатами перевірки складено відповідний акт за підписом всіх членів комісії, якою встановлено, що у закладі дотримуються вимог Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України 15.08.2016 № 974, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 08 вересня 2016 р. за № 1229/29359, наявне протипожежне обладнання перебуває у належному стані. Зауважень щодо стану пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту керівнику навчального закладу представниками Московського РВ ГУ ДСНС України у Харківській області не надавалося.

Порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, виявлені під час позапланової перевірки 14-15 листопада 2017 року, зазначені у акті №292, існували і на момент здійснення перевірки готовності дошкільного закладу до 2017/2018 року, проте не вважалися Головним інспектором Московського РВ у місті Харкові РВ ГУ ДСНС України у Харківській області ОСОБА_7 та заступником начальника Московського РВ у місті Харкові РВ ГУ ДСНС України у Харківській області ОСОБА_6 такими, що можуть призвести до пожежі і становлять реальну загрозу життю та здоров'ю людей.

Комісія дійшла висновку, що Комунальний заклад Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) №112 комбінованого типу Харківської міської ради готовий до 2017/2018 навчального року.

Крім того, слід зазначити, що за результатами перевірки відповідача, результати якої відображені в акті № 292, 15.11.2017 року контролюючим органом було винесено припис № 231 про усунення порушень зі строком виконання до 25.12.2017 року та до 01.02.2018 року.

В контексті саме того порушення, яке залишилось невиконаним відповідачем, то строк його виконання становить до 01.02.2018 року.

Разом з тим, з даним позовом позивач звернувся 29.11.2017 р., фактично позбавивши відповідача виконати вимоги припису у строки, які визначені самим же контролюючим органом.

Відповідно до ч.1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

У ході розгляду справи знайшов своє підтвердження факт наявності у минулому низки порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки з боку відповідача, які створювали загрозу життю та здоров'ю людей. Проте, в подальшому, такі були усунуто відповідачем самостійно до ухвалення рішення по суті заявлених позовних вимог. Невиконаним залишилось одне порушення, що полягає у необладнані приміщення відповідача автоматичною пожежною сигналізацією, яке, не переконання суду, не є таким, що створює очевидну загрозу життю та здоров'ю людей, оскільки не відноситься до першопричин займання та розповсюдження вогню та його усунення не в повній мірі залежить від відповідача. Крім того, на час розгляду вказаної справи по суті, строк усунення зазначеного порушення, який самостійно встановлений контролюючим органом, не минув.

За вказаних обставин, позовні вимоги Головного Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області, пред'явлені до Комунального закладу "Дошкільний навчальний заклад ( ясла-садок) № 112 комбінованого типу Харківської міської ради" є такими, що не підлягають задоволенню.

Керуючись ст. ст. 2, 6-11, 14, 77, 205,243-246, 255, 295, 297 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області ( 61013, м.Харків, вул. Шевченка, б.8, код ЄДРПОУ 38631015) до Комунального закладу "Дошкільний навчальний заклад ( ясла-садок) № 112 комбінованого типу Харківської міської ради" ( 61118, м.Харків, пр. Тракторобудівників, буд.118-В, код ЄДРПОУ 24483635) про застосування заходів реагування щодо державного нагляду ( контролю) - відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку через Харківський окружний адміністративний суд до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно - телекомунікаційної системи, як передбачено п.15 Перехідних положень КАС України; після початку функціонування Єдиної судової інформаційно - телекомунікаційної системи - безпосередньо до Харківського апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Повний текст рішення складено 11 січня 2018 року.

Суддя Заічко О.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.01.2018
Оприлюднено11.01.2018
Номер документу71514884
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/5728/17

Постанова від 10.01.2018

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Заічко О.В.

Ухвала від 10.01.2018

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Заічко О.В.

Ухвала від 11.12.2017

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Заічко О.В.

Ухвала від 30.11.2017

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Заічко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні