ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 січня 2018 року м. Житомир справа № 806/3532/17
категорія 8.1
Житомирський окружний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Попової О.Г., суддів Капинос О.В., Черноліхова С.В.,
секретар судового засідання Ясинська К.В.,
за участю:
представника позивача Кулик Т.Б.,
представника відповідача Нуумчука Д.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Поліссяагросервіс" (вул. І.Кочерги, 6, Житомир, 10008) до Державної фіскальної служби України (Львівська площа, 8, Київ 53, 04053) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання зареєструвати податкову накладну,
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Поліссяагросервіс" звернулось до Державної фіскальної служби України із позовом, в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Державної фіскальної служби України №299555/38329922 від 17.11.2017 про відмову у реєстрації податкової накладної №8 від 19.10.2017.
- зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Поліссяагросервіс" №8 від 19.10.2017.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що 03 листопада 2017 року позивачем при реєстрації податкових накладних була отримана квитанція про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних та і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних з відомостями щодо зупинення реєстрації податкової накладної №8 від 19.10.2017. Вказує, що 03 листопада 2017 року року позивач надав повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій з документами, які підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній №8 від 19.10.2017, до якої застосована процедура зупинення реєстрації. Наголошує, що за результатами розгляду наданих ТОВ "Поліссяагросервіс" документів, відповідачем прийнято рішення №299555/38329922 від 17 листопада 2017 року про відмову в реєстрації податкової накладної №8 від 19.10.2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На думку позивача, вказана відмова є протиправною, оскільки ТОВ "Поліссяагросервіс" були надані усі необхідні та достатні документи на підтвердження реальності здійснення господарських операцій. Зазначає, що відповідачем в порушення пп. 201.16.1 п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України у квитанції не вказано конкретного критерію оцінки ступеня ризику, достатнього для зупинення реєстрації податкової накладної. Наголошує, що критерій "виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТ ЗЕД" не відповідає жодному критерію, визначеному в п. 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 № 567.
Ухвалою судді Житомирського окружного адміністративного суду від 14.12.2017 відкрито провадження у справі, судовий розгляд справи призначено на 11 січня 2018 року о 10:00.
В судове засідання прибули: представник позивача та представник відповідача.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві.
Представник відповідача щодо задоволення позовних вимог заперечував з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву вих. №17/06/-30-10-03 від 11.01.2018. (а.с. 29-30)
Заслухавши пояснення представника позивача та представника відповідача, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, колегія суддів висновку про обгрунтованість позовних вимог з наступних підстав.
Встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Поліссяагросервіс" (ідентифікаційний код юридичної особи: 38329922) як платник податків перебуває на обліку у Житомирській об'єднаній державній податковій інспекції Головного управління ДФС у Житомирській області з 27.08.2017 року (а.с. 32-36).
Позивачем з метою реєстрації в Єдиному державному реєстрі податкових накладних було направлено податкову накладну №8 від 19.10.2017 (а.с. 27)
За результатами опрацювання податкової накладної 03 листопада 2017 року було отримано квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних та і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до змісту якої повідомлено, що документ доставлено до ДФС України, документ прийнято, реєстрацію зупинено, виявлено помилки. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПКУ реєстрація ПН/РК зупинена. ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК з ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 №567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 77.31.10. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК. (а.с. 18)
На вимогу відповідача та відповідно до приписів пп.201.16.2 ст.201 Податкового кодексу України позивачем було надіслано повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої/го зупинено №1 від 03.11.2017 (а.с. 19)
Відповідно до наданих представником позивача пояснень, відповідачу підтвердження реальності здійснення операцій було направлено: договір найму сільськогосподарської техніки №02/10-01 від 02.10.2017 (а.с. 7-10); додаток №1 до договору найму сільськогосподарської техніки №02/10-01 від 02.10.2017 (а.с. 11-12); акт прийому-передачі сільськогосподарської техніки від 02.10.2017 (а.с. 13); акт здачі-прийому сільськогосподарської техніки від 20.10.2017 (а.с. 14); акт здачі-прийняття робіт (послуг) №ПА-0000003 (а.с. 15); платіжне доручення №551 від 19.10.2017 на суму 40 020,00 грн. (а.с. 16); свідоцтво про реєстрацію машини серії ЕЕ №031376 (а.с. 17).
За результатами опрацювання надісланих ТОВ "Поліссяагросервіс" документів, комісією Державної фіскальної служби України було прийнято рішення №299555/38329922 від 17.11.2017 року про відмову в реєстрації податкової накладної №8 від 19.10.2017. Підставою для відмови у реєстрації податкової накладної зазначено надання платником податків копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування. (а.с. 20)
Не погоджуючись із рішенням відповідача про відмову в реєстрації податкової накладної №8 від 19.10.2017 та вважаючи, що ТОВ "Поліссяагросервіс" були надані усі необхідні та достатні документи на підтвердження реальності здійснення господарських операцій, позивач звернувся із вказаним позовом до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів зазначає наступне.
Статтею 67 Конституції України встановлено обов'язок кожного сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Частиною другою статті 19 Основного Закону визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спеціальним законом з питань оподаткування, який встановлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків і визначає заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий кодекс України від 02.12.2010 року №2755-VI.
Згідно з підпунктами "а", "б" п.185.1 ст.185 Податкового кодексу України об'єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
Датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (п.188.1 ст.188 Податкового кодексу України).
Пунктом 201.10 ст.201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відповідно до п.2 постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246 "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" (далі - Порядок №1246) податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з п.12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1. статті 192 та пунктом 201.10. статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов'язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1. статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3. і 200-1.9. статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (п.13 Порядку №1246).
Згідно з положеннями п.74.2 ст.74 Податкового кодексу України в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунку коригувань критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунку коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Із вказаною нормою кореспондуються положення п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, відповідно до яких реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
Відповідно до п.п.201.16.1 п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Законодавством чітко визначено умови зупинення реєстрації податкових накладних, це: відповідність критеріям (а не критерію) оцінки ступеня ризиків - тобто в даному випадку повинна мати місце сукупність ризикових умов; ступені ризиків мають бути достатніми для зупинення реєстрації, тобто далеко не кожний ризик є валідним за ступенем достатності.
Моніторинг податкових накладних/розрахунку коригування здійснюється відповідачем за такими критеріями: обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній, яку подано на реєстрацію у Реєстрі, у 1,5 рази більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу постачання такого товару/послуг, зазначеного у податковій накладні/розрахунку коригування, зареєстрованих з 01.01.2017 року в Реєстрі, та обсягу придбання на митній території України та/або ввезення на митну територію України відповідного товару, зазначеного з 01.01.2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, та митних деклараціях, і переважання в такому залишку товарів із кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, більш ніж 75% від загального такого залишку та відсутність товару/послуги, зазначеної у податковій накладній, яку подано на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється). У разі якщо за результати моніторингу визначено, що податкова накладна/розрахунок коригувань відповідає вимогам п.п.201.16.1 ст.201 Податкового кодексу України, та сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних, зареєстрованих платником податку в Реєстрі у звітному (податковому) періоді з урахуванням податкової накладної/ розрахунку коригувань, поданої на реєстрацію в Реєстрі, які відповідають вимогам пп.201.16.1 ст.201 Податкового кодексу України, більша за середньомісячну суму сплачених за останні 12 місяців єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та податків і зборів (крім суми податку на додану вартість, сплаченої при ввезенні товарів на митну територію України) платником податку та його відокремленими підрозділами, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється відповідно ж до вимог п.201.16 ст.201 ПК України.
Таким чином, зупинення реєстрації податкової накладної відбувається у разі одночасного дотримання чотирьох умов: невідповідність обсягів постачання та товарних залишків; наявність ризикових товарів у залишку; відсутність товару/послуги у "Таблиці даних платника податку"; сума ПДВ у податкових накладних, що відповідають критерію та складених з початку місяця, перевищує суму середньомісячної сплати податків та ЄСВ за останні 12 місяців.
Згідно з п.п.201.16.1 ст.201 Податкового кодексу України у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Як встановлено зі змісту квитанції від 03.11.2017 про зупинення реєстрації податкових накладних у порушення вимог п.п.201.16.1 ст.201 Податкового кодексу України контролюючим органом було наведено лише один критерій оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних, замість сукупності таких ризиків. Крім цього, зазначено критерій (невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД 77.31.10), який відсутній у п.6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 року №567. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування.
Крім того, фіскальним органом, в порушення п.п.201.16.1 п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, не вказано у квитанції конкретного переліку документів, вичерпний перелік яких встановлений Наказом № 567.
Відповідно до п.п.201.16.2 п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті "в" підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.
Письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику (п.п.201.16.3 п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України).
Зазначена комісія приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підстави для прийняття комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Порядок роботи комісії визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних приймається та надсилається платнику податку протягом п'яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до підпункту 201.16.2 Податкового кодексу України.
Як передбачено пп.201.16.1 ст.201 Податкового кодексу України, для "розблокування" реєстрації податкових накладних платник податків може подати письмові пояснення та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатні для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У тексті зазначеної законодавчої норми вжито сполучники "та/або", що вказує на існування альтернативи для платника податків: він може на власний розсуд подати або письмові пояснення, або копії документів за вичерпним переліком, або вчинити обидві дії одночасно.
Керуючись зазначеним приписом, позивач вирішив надати відповідачу копії документів, якими підтверджується реальність здійснення операцій за незареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними).
Відповідно до наданих представником позивача пояснень, відповідачу підтвердження реальності здійснення операцій було направлено:
- договір найму сільськогосподарської техніки №02/10-01 від 02.10.2017, відповідно до п. 1.1 якого ТОВ "Поліссяагросервіс" в порядку та на умовах, визначених цим Договором, зобов'язується передати у строкове користування ТОВ "ДНІСТЕР-К" сільськогосподарську техніку, що визначена у цьому договорі та зобов'язується сплачувати ТОВ "Поліссяагросервіс" орендну плату відповідно до умов цього договору (а.с. 7-10);
- додаток №1 до договору найму сільськогосподарської техніки №02/10-01 від 02.10.2017 (а.с. 11-12);
- акт прийому-передачі сільськогосподарської техніки від 02.10.2017 (а.с. 13);
- акт здачі-прийому сільськогосподарської техніки від 20.10.2017 (а.с. 14);
- акт здачі-прийняття робіт (послуг) №ПА-0000003 (а.с. 15);
- платіжне доручення №551 від 19.10.2017 на суму 40 020,00 грн. (а.с. 16);
- свідоцтво про реєстрацію машини серії ЕЕ №031376 (а.с. 17).
Так, згідно наданих пояснень, 02.10.2017 ТОВ "Поліссяагросервіс" та ТОВ "ДНІСТЕР-К" уклали договір найму сільськогосподарської техніки. Згідно з додатком №1 до вказаного договору та акту прийому-передачі, в найм були передані трактор колісний JOHN DEERE і плуг оборотний. Належність позивачу трактора підтверджується свідоцтвом про реєстрацію машини серії ЕЕ №031376. Про надання послуг з оренди трактора був складений акт здачі-прийняття робіт (послуг) №ПА-0000003 та акт здачі-прийому сільськогосподарської техніки від 20.10.2017. Сума оренди трактора становила 40 020,00 грн. в тому числі 6670,00 грн., які платіжним дорученням №551 від 19.10.2017 на суму 40 020,00 грн. були сплачені ТОВ "ДНІСТЕР-К" на рахунок ТОВ "Поліссяагросервіс".
Положеннями постанови Кабінету Міністрів України від 29.03.2017 року №190 "Про встановлення підстав дія прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації" передбачається, що підставами для прийняття комісією ДФС рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, до якої/якого застосовано процедуру зупинення реєстрації згідно з п.201.16 ст.201 ПК України; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту "в" пп.201.16.1 ст.201 Кодексу; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття рішення комісією ДФС про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.
Остання підстава відмови в реєстрації податкової накладної за своїм характером є складною, оскільки містить у своєму складі два можливих критерія: наявність порушень у наданих копіях документів; недостатність наданих копій документів.
При цьому, конструкція наведеної вище норми постанови Кабінету Міністрі України містить сполучники "та/або", що свідчить про альтернативну можливість існування тієї чи іншої підстави відмови.
Здійснивши системний аналіз наведених правових норм колегія суддів дійшла висновку, що під час розгляду справи та прийняття рішення у ній комісія ДФС повинна встановити конкретну обставину із двох наведених.
Встановлено, що за результатами опрацювання надісланих позивачем документів, комісією Державної фіскальної служби України було прийнято рішення №299555/38329922 від 17.11.2017 року про відмову в реєстрації податкової накладної №8 від 19.10.2017. Підставою для відмови у реєстрації податкової накладної зазначено надання платником податків копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування. (а.с. 20)
Колегія суддів зазначає, що рішення комісії повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної, у даному випадку, або "надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування", або "надання платником податку копій документів, які не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування".
Суд наголошує, що оскаржуване рішення не містить чіткого, конкретного визначення підстав для прийняття Комісією рішень про відмову в реєстрації податкових накладних, а лише зазначає загальний формальний перелік підстав для відмови у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних, передбачених чинним законодавством.
Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Представник відповідача на вимогу суду не пояснив та не надав відповідних документів, які б підтверджували висновки відповідача (викладені в рішенні комісії) про необхідність відмовити в реєстрації податкової накладної, на підставі яких документів фіскальним органом були виявлені невідповідності у поданих позивачем документах, які саме документи складені із порушенням законодавства та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. В своїх поясненнях в судовому засіданні зазначив, що під час підготовки до судового розгляду справи він зробив свої висновки про невідповідність документів зробив на підставі наданих позивачем документів.
здійснивши системний аналіз норм чинного законодавства та наявних у матеріалах справи доказів, колегія суддів дійшла висновку, що оскаржувана відмова відповідача у реєстрації податкової накладної №8 від 19.10.2017 є необґрунтованою, оскільки платником податків надано усі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарської операції за податковою накладною, у реєстрації якої відмовлено.
Факт зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних не спростовує ані факту здійснення платником податків господарської операції, ані факту наявності дати виникнення саме першої події (постачання товарів/послуг, або отримання коштів), що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.
У відповідності до пунктів 2-5 ч. 2 ст. 245 КАС України, у разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти постанову про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; 3) визнання дій суб'єкта владних повноважень протиправними та зобов'язання утриматися від вчинення певних дій; 4) визнання бездіяльності суб'єкта владних повноважень протиправною та зобов'язання вчинити певні дії; 5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб'єкта владних повноважень.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку про наявність підстав для визнання протиправним та скасування рішення Державної фіскальної служби України №299555/38329922 від 17.11.2017 про відмову у реєстрації податкової накладної №8 від 19.10.2017.
Згідно інформаційного листа Вищого адміністративного суду України від 24 жовтня 2013 року №1486/12/13-13, резолютивна частина постанови адміністративного суду про задоволення позовних вимог у справі, предметом оскарження в якій є протиправність неприйняття податкової накладної для реєстрації, з урахуванням вимог пункту 1 частини другої статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України, повинна містити висновок про визнання протиправним неприйняття податкової накладної для реєстрації, а також зазначення того, що податкову накладну потрібно вважати прийнятою та зареєстрованою протягом операційного дня, коли її було надіслано платником податку.
З метою відновлення порушеного права позивача, суд вважає за необхідне також зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Поліссяагросервіс" №8 від 19.10.2017 року датою її фактичного подання.
Відповідачем не доведено, а позивачем та наявними у матеріалах справи доказами спростовано правомірність відмови у реєстрації податкової накладної №8 від 19.10.2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних викладену у рішенні Комісії ДФС України №299555/38329922 від 17 листопада 2017 року, а тому позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Поліссяагросервіс" підлягають задоволенню.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат колегія суддів зазначає наступне.
Згідно ч. 1 ст. 132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відповідно до наявного у матеріалах справи платіжного доручення №744 від 14.12.2017, ТОВ "Поліссяагросервіс" при зверненні із позовом до суду було сплачено 1280,00 грн.
Враховуючи задоволення позовних вимог та керуючись ч. 1 ст. 139 КАС України, колегія суддів дійшла висновку про наявність підстав для винесення додаткового рішення в частині стягнення на користь позивача понесених судових витрат по сплаті судового збору у розмірі 1 280,00 грн.
Керуючись статтями 77, 90, 139, 242-246, 263 Кодексу адміністративного судочинства України,
вирішив:
Позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Державної фіскальної служби України №299555/38329922 від 17.11.2017 про відмову у реєстрації податкової накладної №8 від 19.10.2017.
Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Поліссяагросервіс" №8 від 19.10.2017 днем її фактичного подання.
Стягнути з Державної фіскальної служби України за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Поліссяагросервіс" 1280,00 грн. судових витрат по сплаті судового збору.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене до Житомирського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Головуючий суддя О.Г. Попова
Суддя О.В. Капинос
Суддя С.В. Черноліхов
Повний текст рішення виготовлено: 15 січня 2018 року.
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.01.2018 |
Оприлюднено | 16.01.2018 |
Номер документу | 71596160 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Попова Оксана Гнатівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Попова Оксана Гнатівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні