5.1.2
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
11 січня 2018 рокуСєвєродонецькСправа № 812/1776/17
Луганський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Пляшкова К.О.,
секретаря судового засідання: Занічковської П.Є.,
за участю представників
позивача: Ільченка Є.І. (довіреність від 18.12.2017 № 3),
відповідача: Усачової А.І. (довіреність від 15.12.2017 № 65),
третьої особи: Гуйдика К.О. (довіреність від 26.12.2017 № 10),
Власова О.Г. (довіреність від 26.12.2017 № 25),
розглянувши у відкритому судовому засіданні у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю СЄВЄР-В-СЕРВІС до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації Луганськгаз , про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
23 листопада 2017 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю СЄВЄР-В-СЕРВІС (далі - позивач, ТОВ СЄВЄР-В-СЕРВІС ) до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - відповідач, НКРЕКП) з такими вимогами:
- визнати протиправною бездіяльність НКРЕКП щодо непроведення перевірки діяльності Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації Луганськгаз (далі - третя особа, ПАТ Луганськгаз ) та невжиття заходів реагування (контролю) по повідомленим фактам порушень прав позивача та вимог законодавства України;
- зобов'язати НКРЕКП в місячний термін з моменту набрання рішенням суду законної сили провести перевірку діяльності ПАТ Луганськгаз та вжити передбачені нормами Законів України Про ринок природного газу та Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг заходи реагування (контролю) по повідомленим фактам порушень прав позивача та вимог законодавства України з боку ПАТ Луганськгаз .
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що між позивачем (Споживачем природного газу) та ПАТ Луганськгаз (Оператором ГРМ) укладено типовий договір розподілу природного газу (для споживача, що не є побутовим) від 01.01.2016, шляхом підписання заяви-приєднання від 01.03.2016 № 0942133GO5DP016 до умов договору розподілу природного газу (для споживача, що не є побутовим). У правовідносинах позивача з ПАТ Луганськгаз , як Оператором ГРМ, НКРЕКП виступає Регулятором, який зобов'язаний забезпечувати державне регулювання правовідносин з метою недопущення порушення прав суб'єктів ринку природного газу, контроль (нагляд) за діяльністю Оператора ГРМ.
На думку позивача, ПАТ Луганськгаз , як оператор ГРМ, допустив зловживання і спричинив порушення прав ТОВ СЄВЄР-В-СЕРВІС , у зв'язку з чим останній неодноразово звертався зі скаргами до НКРЕКП за вжиттям відповідних заходів з метою усунення порушень прав Споживача природного газу. Разом з тим відповідач не відреагував на численні письмові звернення та скарги, не прийняв відповідного рішення, тобто не виконав покладені на нього обов'язки Регулятора, чим допустив протиправну бездіяльність.
Крім того, позивач, як Споживач природного газу, зацікавлений у дотриманні Оператором ГРМ ліцензійних умов діяльності та виконання вимог законодавства. Так, 30.06.2016 на офіційному сайті НКРЕКП розміщено розпорядження НКРЕКП від 13.06.2016 № 6-р Про попередження ПАТ Луганськгаз щодо необхідності усунення порушень та застереження щодо недопущення надалі порушень Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу, газу (метану) вугільних родовищ за регульованим тарифом та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного, нафтового газу і газу (метану) вугільних родовищ . У відповідному розпорядженні зазначено про порушення в діяльності ПАТ Луганськгаз . Разом з тим ПАТ Луганськгаз не відреагував на розпорядження, виявлені порушення не усунув, жодної відповідальності за порушення ліцензійних умов не поніс.
У своїх зверненнях та скаргах позивач зазначав про всі порушення ПАТ Луганськгаз та вимагав провести перевірку діяльності Оператора ГРМ за всіма фактами порушень. НКРЕКП, з посиланням на статтю 3 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції , якої встановлений мораторій на проведення планових та позапланових перевірок суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність у зоні проведення АТО, відмовлено у проведенні перевірки ПАТ Луганськгаз . Разом з тим, таку відмову позивач вважає незаконною, оскільки заборона проведення перевірок за цим Законом стосується виключно перевірок за самостійною ініціативою контролюючого органу. Натомість за зверненнями споживачів з повідомленнями про порушення законодавства, НКРЕКП повинна невідкладно реагувати, проводити перевірки та не посилатися на ніякі заборони щодо їх проведення.
У судовому засіданні представник позивача надав пояснення, аналогічні викладеному у позовній заяві.
Представником відповідача до матеріалів справи подано відзив на адміністративний позов (арк. спр. 174-183), в якому зазначено, що у задоволенні адміністративного позову слід відмовити у повному обсязі, оскільки в діях НКРЕКП відсутня протиправна бездіяльність стосовно не проведення перевірки діяльності ПАТ Луганськгаз за повідомленими фактами порушень прав ТОВ СЄВЄР-В-СЕРВІС . Так, на всі звернення та скарги позивача, що надійшли до відповідача, НКРЕКП надало вичерпні відповіді.
На даний час у НКРЕКП відсутні повноваження на проведення перевірок суб'єктів господарювання, що здійснюють господарську діяльність у сфері енергетики та комунальних послуг у зоні проведення АТО. Так, відповідно до статті 19 Закону України Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг державний контроль (нагляд) за дотриманням суб'єктами господарювання законодавства та ліцензійних умов здійснюється шляхом проведення планових, позапланових виїзних та невиїзних перевірок відповідно до затверджених порядків контролю. Згідно з статтею 3 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції заборонено здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності у період та на території проведення АТО шляхом проведення планових та позапланових перевірок, крім позапланових перевірок суб'єктів господарювання з високим ступенем ризику, до яких ПАТ Луганськгаз не відноситься, оскільки є суб'єктом господарювання із середнім ступенем ризику. Правові підстави для проведення перевірки ПАТ Луганськгаз виникнуть у НКРЕКП виключно після закінчення мораторію, а тому вимога щодо зобов'язання відповідача провести перевірку діяльності ПАТ Луганськгаз є безпідставною та необґрунтованою.
Представник відповідача зауважує, що НКРЕКП вжито всіх можливих заходів реагування за зверненнями ТОВ СЄВЄР-В-СЕРВІС та ТОВ Бізнес та Безпека , а саме: надано обгрунтовані відповіді на всі звернення, у тому числі проінформовано Адміністрацію Президента України та Прокуратуру Луганської області; 07.02.2017 у м. Харкові проведено робочу нараду з питань розгляду звернень ТОВ СЄВЄР-В-СЕРВІС до НКРЕКП та Відділу НКРЕКП у Харківській області щодо надання послуг з постачання та розподілу газу ПАТ Луганськгаз за участю представників НКРЕКП, ПАТ Луганськгаз та ТОВ СЄВЄР-В-СЕРВІС ; за відсутності правових підстав здійснювати перевірку ПАТ Луганськгаз , для з'ясування обставин, викладених у зверненнях позивача, НКРЕКП зверталося до ПАТ Луганськгаз за отриманням відповідних пояснень та документів.
Представник відповідача, яка брала участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції, надала пояснення, аналогічні викладеному у відзиві на адміністративний позов.
Представником третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача до матеріалів справи подано відзив на адміністративний позов (арк. спр. 124-131), в якому зазначено, що у задоволенні адміністративного позову слід відмовити у повному обсязі, оскільки в діях НКРЕКП відсутня протиправна бездіяльність стосовно не проведення перевірки діяльності ПАТ Луганськгаз за повідомленими фактами порушень прав ТОВ СЄВЄР-В-СЕРВІС .
У судовому засіданні представники ПАТ Луганськгаз надали пояснення, аналогічні викладеним у відзиві на адміністративний позов.
В ході судового розгляду даної справи учасниками справи подано такі заяви та заявлено такі клопотання:
- представником позивача: про долучення документів до матеріалів справи (арк. спр. 98), про проведення судового засідання, призначеного на 06.12.2017, за відсутності представника позивача (арк. спр. 104);
- представником відповідача: про оголошення перерви та участь представника у судовому засіданні в режимі відеоконференції (арк. спр. 80-81), про зупинення провадження у справі (арк. спр. 84-85, 112-113);
- представником третьої особи: про відкладення розгляду справи (арк. спр. 91).
Судом по справі вчинено такі процесуальні дії:
- ухвалою від 27.11.2017 про відкриття провадження у справі залучено до участі у справі ПАТ Луганськгаз як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача (арк. спр. 2);
- ухвалою від 06.12.2017 зобов'язано відповідача надати до суду письмові заперечення проти позову та докази, якими вони обґрунтовуються, або заяву про визнання адміністративного позову, задоволено клопотання представника відповідача про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції, зупинено провадження по справі до 11.01.2018 (арк. спр. 105-106);
- ухвалою від 11.01.2018 поновлено провадження у справі та ухвалено подальший розгляд адміністративної справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження (арк. спр. 233).
Дослідивши матеріали справи та оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-76 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд встановив таке.
ТОВ СЄВЄР-В-СЕРВІС , ідентифікаційний код юридичної особи 39124869, є юридичною особою, що підтверджено копією виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - ЄДР) (арк. спр. 69).
ПАТ Луганськгаз , ідентифікаційний код юридичної особи 05451150, є юридичною особою, що підтверджено копією витягу з ЄДР (арк. спр. 157-166).
За даними витягу з ЄДР та відомостей з ЄДРПОУ, основним видом діяльності ПАТ Луганськгаз є 35.22 Розподілення газоподібного палива через місцеві (локальні) трубопроводи (арк. спр. 157-166, 167).
Між позивачем (Споживачем природного газу) та ПАТ Луганськгаз (Оператором ГРМ) укладено типовий договір розподілу природного газу від 01.01.2016, шляхом підписання заяви-приєднання до умов договору розподілу природного газу від 01.03.2016 № 0942133GO5DP016, що підтверджено копіями додатку № 4 до Типового договору розподілу природного газу (арк. спр. 72) та заяви-приєднання (арк. спр. 73).
На адресу НКРЕКП та Відділу НКРЕКП у Харківській області позивачем направлено звернення та скарги щодо протиправних дій ПАТ Луганськгаз , що підтверджено копіями листів: від 03.10.2016 № 92, від 09.08.2016 № 61, від 14.09.2016 № 82, від 19.08.2016 № 66, від 22.09.2016 № 86, від 14.06.2017 № 35, від 16.06.2017 № 36, від 20.07.2017 № 55, від 02.08.2017 № 61, від 18.09.2017 № 90, від 11.09.2017 № 79, від 01.11.2017 № 120 (арк. спр. 11, 14, 16, 17, 18, 30-31, 32, 33-35, 41-42, 45-46, 48-49, 53-55).
ТОВ СЄВЄР-В-СЕРВІС укладено з ТОВ Консалтингова компанія Бізнес та безпека договір про надання послуг від 09.09.2016 № 7/ЮР/2016 про надання послуг, зокрема щодо юридичних, консалтингових, послуг з забезпечення економічної безпеки діяльності ТОВ СЄВЄР-В-СЕРВІС . На виконання умов цього договору ТОВ СЄВЄР-В-СЕРВІС видало ТОВ Консалтингова компанія Бізнес та безпека довіреність від 09.09.2016 № 1 щодо здійснення представницьких функцій та захисту інтересів Замовника.
ТОВ Консалтингова компанія Бізнес та безпека , як уповноваженим представником ТОВ СЄВЄР-В-СЕРВІС , до НКРЕКП та Відділу НКРЕКП у Харківській області також направлені численні звернення та скарги щодо протиправних дій ПАТ Луганськгаз , а саме: від 11.01.2017 № 2, від 03.10.2016 № 3, від 11.10.2016 № 9, від 17.10.2017 № 88, від 09.11.2017 № 104, що підтверджено копіями цих звернень (арк. спр. 23-24, 25, 27, 51-52, 56).
Дослідженням зазначених звернень встановлено, що ТОВ СЄВЄР-В-СЕРВІС повідомляло НКРЕКП про факти порушень, які, на думку позивача, допускає ПАТ Луганськгаз по відношенню до позивача, як Оператор ГРМ. З метою перевірки зазначених у скаргах та зверненнях фактів, ТОВ СЄВЄР-В-СЕРВІС вимагало від НКРЕКП проведення перевірки господарської діяльності ПАТ Луганськгаз , за результатами проведення якої - вжиття заходів реагування та усунення встановлених порушень.
Судом також встановлено, що з метою розгляду звернень та скарг ТОВ СЄВЄР-В-СЕРВІС відповідачем до ПАТ Луганськгаз направлено такі запити про надання інформації: від 29.06.2017 № 7145/16.3.2/7-17, від 20.10.2017 № 10940/16.3.2/7-17, від 06.11.2017 № 11615/14/7-17 (арк. спр. 132, 135, 137), на які отримано такі листи-відповіді від ПАТ Луганськгаз : від 20.07.2017 № 01-02-37/1403, від 25.10.2017 № 01-02-37/2052-1, від 15.11.2017 № 01-02-37/2213, від 23.11.2017 № 01-02-37/2296-1 (арк. спр. 133-134, 136, 138-139, 217-218).
На звернення позивача НКРЕКП надано такі відповіді: від 02.11.2016 № 11691/16.3.2/7-16, від 03.10.2016 № 10365/16.3.2/7-16, від 11.08.2017 № 8815/16.3.2/7-17, від 14.09.2017 № 9952/16.3.2/7-17, від 13.10.2017 № 10773/16.3.2/7-17, від 05.10.2017 № 10552/14/7-17, від 15.12.2017 № 13043/16.3.2/7-17 (арк. спр. 13, 22, 37-38, 39-40, 43-44, 58, 200-202).
Також відповідачем надані відповіді на звернення ТОВ Консалтингова компанія Бізнес та безпека : від 27.10.2016 № 11432/16.3.2/7-16, від 03.03.2017 № 2234/16.3.2/7-17, від 26.10.2017 № 11192/14/7-17, від 18.11.2016 № 12496/16.3.2/7-16, від 12.12.2017 № 12875/14/7-17, від 14.12.2017 № 13000/14/7-17 (арк. спр. 20, 29, 59-60, 204, 209-211, 212-214).
Дослідженням цих відповідей, зокрема встановлено, що НКРЕКП повідомляє про неможливість проведення перевірки господарської діяльності ПАТ Луганськгаз , з підстав введення статтею 3 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції мораторію на проведення планових та позапланових перевірок. Після закінчення мораторію на проведення перевірок у зоні проведення антитерористичної операції у НКРЕКП будуть правові підстави для здійснення зазначеної перевірки, в ході якої будуть перевірені факти порушень, повідомлені ТОВ СЄВЄР-В-СЕРВІС . Також, зі змісту відповідей слідує, що НКРЕКП надавав й відповіді по суті порушених у зверненнях питань, спираючись на дані, повідомлені ПАТ Луганськгаз у відповідях на запити відповідача.
Також судом встановлено, що 07.02.2017 відбулася робоча нарада з питань розгляду звернень ТОВ СЄВЄР-В-СЕРВІС до НКРЕКП та Відділу НКРЕКП у Харківській області щодо надання послуг з постачання та розподілу газу ПАТ Луганськгаз , що підтверджено копією протоколу (арк. спр. 224-225).
Дослідженням протоколу встановлено, що станом на 07.02.2017 ТОВ СЄВЄР-В-СЕРВІС претензій до ПАТ Луганськгаз не має, будь-яких роз'яснень та відповідей на питання, викладені у листах ТОВ СЄВЄР-В-СЕРВІС від 09.08.2016 № 61 та від 19.08.2016 № 66 та поточних звернень від ТОВ Консалтингова компанія Бізнес та безпека в частині відносин між ТОВ СЄВЄР-В-СЕРВІС та ПАТ Луганськгаз , ТОВ СЄВЄР-В-СЕРВІС не потребує. У зв'язку з чим питання, викладені у листах ТОВ СЄВЄР-В-СЕРВІС від 09.08.2016 № 61 та від 19.08.2016 № 66, за згодою з ТОВ СЄВЄР-В-СЕРВІС залишено без розгляду.
Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правовий статус Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, її завдання, функції, повноваження та порядок їх здійснення визначає Закон України від 22.09.2016 № 1540-VIII Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Закон № 1540-VIII).
Так, статтею 1 Закону № 1540-VIII визначено статус Регулятора, а саме:
- Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Регулятор), є постійно діючим незалежним державним колегіальним органом, метою діяльності якого є державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб'єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг (частина перша);
- Регулятор є юридичною особою публічного права, має відокремлене майно, що є державною власністю, рахунки в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням (частина друга);
- роботу Регулятора забезпечують його центральний апарат і територіальні органи (частина третя).
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 2 Закону № 1540-VIII Регулятор здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб'єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг, зокрема у сфері енергетики: діяльності з транспортування, розподілу, зберігання (закачування, відбору), надання послуг установки LNG, постачання природного газу.
Частиною другою статті 2 Закону № 1540-VIII визначено, що державне регулювання у сферах, визначених у частині першій цієї статті, здійснюється Регулятором відповідно до цього Закону, а також законів України Про природні монополії , Про ринок електричної енергії , Про ринок природного газу , Про трубопровідний транспорт , Про комбіноване виробництво теплової та електричної енергії (когенерацію) та використання скидного енергопотенціалу , Про державне регулювання у сфері комунальних послуг , Про теплопостачання , Про питну воду та питне водопостачання , інших актів законодавства, що регулюють відносини у відповідних сферах.
Згідно з частиною першою статті 3 Закону № 1540-VIII Регулятор здійснює державне регулювання з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб'єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, європейської інтеграції ринків електричної енергії та природного газу України.
Регулятор здійснює державне регулювання шляхом: 1) нормативно-правового регулювання у випадках, коли відповідні повноваження надані Регулятору законом; 2) ліцензування діяльності у сферах енергетики та комунальних послуг; 3) формування цінової і тарифної політики у сферах енергетики та комунальних послуг та реалізації відповідної політики у випадках, коли такі повноваження надані Регулятору законом; 4) державного контролю та застосування заходів впливу; 5) використання інших засобів, передбачених законом (частина друга статті 3 Закону № 1540-VIII).
Статтею 19 Закону № 1540-VIII визначено особливості здійснення державного контролю на ринках у сферах енергетики та комунальних послуг, а саме:
- Регулятор здійснює державний контроль за дотриманням суб'єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов шляхом проведення планових та позапланових виїзних, а також невиїзних перевірок відповідно до затверджених ним порядків контролю (частина перша);
- перевірка проводиться на підставі рішення Регулятора (частина друга);
- підставою для проведення позапланової виїзної перевірки є: 1) подання суб'єктом господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, письмової заяви про здійснення заходу державного контролю; 2) обґрунтоване звернення фізичної або юридичної особи про порушення суб'єктом господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, її законних прав; 3) обґрунтоване звернення суб'єктів господарювання та споживачів про порушення суб'єктом природної монополії законодавства з питань доступу до електричних/теплових/газових мереж та/або порушення ліцензійних умов; 4) перевірка виконання рішень Регулятора щодо усунення порушень вимог законодавства, прийнятих за результатами планових або позапланових перевірок (частина сьома).
З вищеописаних письмових доказів, наявних у матеріалах справи, судом встановлено, що позивач звертався до НКРЕКП із зверненнями про порушення ПАТ Луганськгаз законних прав позивача. Такі звернення, у розумінні пункту 2 частини сьомої статті 19 Закону № 1540-VIII, є підставою для проведення позапланової виїзної перевірки.
Одночасно судом встановлено, що статтею 3 Закон України від 02.09.2014 № 1669-VII Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції (далі - Закон № 1669-VII), що визначає тимчасові заходи для забезпечення підтримки суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, та осіб, які проживають у зоні проведення антитерористичної операції або переселилися з неї під час її проведення, передбачено, що органам і посадовим особам, уповноваженим законами здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, у період та на території проведення антитерористичної операції тимчасово забороняється проведення планових та позапланових перевірок суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність у зоні проведення антитерористичної операції, крім позапланових перевірок суб'єктів господарювання, що відповідно до затверджених Кабінетом Міністрів України критеріїв оцінки ступеня ризику від провадження господарської діяльності віднесені до суб'єктів господарювання з високим ступенем ризику.
Відповідно до частини першої статті 1 Закону № 1669-VII період проведення антитерористичної операції - час між датою набрання чинності Указом Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14 квітня 2014 року № 405/2014 та датою набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України.
Територія проведення антитерористичної операції - територія України, на якій розташовані населені пункти, визначені у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку, де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14 квітня 2014 року № 405/2014.
Статтею 11 Закону № 1669-VII визначено, що:
- цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, і втрачає чинність через шість місяців з дня завершення антитерористичної операції, крім пункту 4 статті 11 Прикінцеві та перехідні положення цього Закону (частина перша);
- дія цього Закону поширюється на період проведення антитерористичної операції та на шість місяців після дня її завершення (частина друга);
- закони та інші нормативно-правові акти України діють у частині, що не суперечить цьому Закону (частина третя).
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України від 05.04.2007 № 877-V Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (далі - Закон № 877-V).
Відповідно до статті 1 Закону № 877-V у цьому Законі нижчезазначені терміни вживаються в такому значенні:
державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища;
заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом;
спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.
З вищевикладеного судом встановлено, що заходами здійснення державного нагляду (контролю) НКРЕКП за дотриманням суб'єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов, виключно є проведення планових та позапланових перевірок суб'єктів господарювання.
Разом з тим, до завершення проведення антитерористичної операції за приписами Закону № 1669-VII НКРЕКП позбавлений можливості вжиття таких заходів щодо суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність у зоні проведення антитерористичної операції, крім позапланових перевірок суб'єктів господарювання, що відповідно до затверджених Кабінетом Міністрів України критеріїв оцінки ступеня ризику від провадження господарської діяльності віднесені до суб'єктів господарювання з високим ступенем ризику.
Розпорядженнями Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 року № 1053 Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція та від 02 грудня 2015 року № 1275-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України територію Луганської області, зокрема й місто Сєвєродонецьк, віднесено до території проведення антитерористичної операції.
Критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності, яка підлягає ліцензуванню Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю), затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 05.08.2015 № 565 (далі - Постанова № 565).
Відповідно до пункту 1 Постанови № 565 критеріями, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності з виробництва теплової енергії, транспортування теплової енергії магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами, постачання теплової енергії, централізованого водопостачання та водовідведення, виробництва, передачі, розподілу та постачання електричної енергії, комбінованого виробництва теплової та електричної енергії, зберігання, транспортування, розподілу та постачання природного, нафтового газу і газу (метану) вугільних родовищ, транспортування нафти та нафтопродуктів, є:
вид господарської діяльності (виробництво теплової енергії, транспортування теплової енергії магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами, постачання теплової енергії, централізоване водопостачання та водовідведення, виробництво, передача, розподіл та постачання електричної енергії, комбіноване виробництво теплової та електричної енергії, зберігання, транспортування, розподіл та постачання природного, нафтового газу і газу (метану) вугільних родовищ, транспортування нафти та нафтопродуктів);
масштаби господарської діяльності, що визначаються за встановленою потужністю обладнання (установок) для виробництва електричної та теплової енергії, фактичними обсягами постачання та передачі електричної енергії, виробництва, транспортування та постачання теплової енергії, централізованого водопостачання та водовідведення, розподілу та постачання природного, нафтового газу і газу (метану) вугільних родовищ за попередній (календарний) рік.
Відповідно до встановлених критеріїв суб'єкти господарювання відносяться до одного з трьох ступенів ризику - високого, середнього або незначного (пункт 2 Постанови № 565).
До суб'єктів господарювання із середнім ступенем ризику відносяться суб'єкти, що провадять господарську діяльність з розподілу природного, нафтового газу і газу (метану) вугільних родовищ з фактичним обсягом транспортування газу за попередній (календарний) рік до 1000 млн. куб. метрів (підпункт 4 пункту 4 Постанови № 565).
За даними витягу з ЄДР місцезнаходженням ПАТ Луганськгаз є: 93400, Луганська область, місто Сєвєродонецьк, вулиця Гагаріна, будинок 87; юридична особа має відокремлені підрозділи, місцезнаходженням яких є територія Луганської області; основним видом діяльності юридичної особи є: 35.22 Розподілення газоподібного палива через місцеві (локальні) трубопроводи (арк. спр. 157-166).
З вищевикладеного судом встановлено, що місцем здійснення діяльності ПАТ Луганськгаз є територія Луганської області, яка визначена територією проведення антитерористичної операції.
За даними звітності ПАТ Луганськгаз Звітні та розрахункові дані про ліцензовану діяльність суб'єктів господарювання з розподілу природного газу за 2016 рік, обсяг транспортування природного газу розподільними трубопроводами становить 444,479 млн м3 (арк. спр. 118-119).
Відповідно за приписами Постанови № 565 ПАТ Луганськгаз є суб'єктом господарювання із середнім ступенем ризику.
Таким чином, судом встановлено, що ПАТ Луганськгаз є суб'єктом господарювання із середнім ступенем ризику, що здійснює діяльність на території проведення антитерористичної операції, тобто суб'єктом господарювання щодо якого статтею 3 Закону № 1669-VII для НКРЕКП введено мораторій на вжиття заходів держаного нагляду (контролю) шляхом проведення планових та позапланових перевірок.
Зважаючи на таку законодавчо встановлену заборону, суд дійшов висновку, що з боку НКРЕКП відсутня протиправна бездіяльність щодо непроведення перевірки ПАТ Луганськгаз за зверненнями ТОВ СЄВЄР-В-СЕРВІС та ТОВ Консалтингова компанія Бізнес та безпека .
Твердження представника позивача, що мораторій розповсюджується тільки на проведення НКРЕКП перевірок з ініціативи Регулятора, суд вважає безпідставними, оскільки статтею 3 Закону № 1669-VII введено мораторій на проведення будь-яких перевірок, у тому числі й за обґрунтованим зверненням фізичної або юридичної особи про порушення суб'єктом господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, її законних прав.
Таким чином, суд дійшов висновку, що позовна вимога щодо визнання протиправною бездіяльності НКРЕКП щодо непроведення перевірки діяльності ПАТ Луганськгаз є безпідставною та задоволенню не підлягає.
Що стосується вимог позивача щодо визнання протиправною бездіяльності НКРЕКП щодо невжиття заходів реагування (контролю) по повідомленим ТОВ СЄВЄР-В-СЕРВІС та ТОВ Консалтингова компанія Бізнес та безпека фактам порушень ПАТ Луганськгаз вимог законодавства та ліцензійних умов, у тому числі, передбачених частиною п'ятою статті 21 № 1540-VIII, суд зазначає, що така вимога є похідною від вищезазначеної вимоги, оскільки вжиття заходів реагування можливе тільки за наслідками встановлення контролюючим органом порушення ПАТ Луганськгаз вимог чинного законодавства, ліцензійних умов під час вжиття заходів державного нагляду (контролю), відповідно, у її задоволенні слід також відмовити.
У задоволенні вимоги про зобов'язання НКРЕКП здійснити державний нагляд (контроль) за діяльністю ПАТ Луганськгаз та вжити відповідних заходів слід також відмовити з вище описаних міркувань, а також з огляду на те, що суб'єкта владних повноважень можна спонукати до вчинення певних дій тільки на підставі, в межах його повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Оскільки на час проведення антитерористичної операції у НКРЕКП відсутні повноваження на здійснення перевірок ПАТ Луганськгаз , суд також не може спонукати його до вчинення законодавчо заборонених дій.
Факти, якими обґрунтовуються твердження учасників судового процесу щодо наявності чи відсутності в діях ПАТ Луганськгаз порушень чинного законодавства, ліцензійних умов, умов договору тощо, суд до уваги не приймає та не надає їм оцінки, оскільки, по-перше, встановлення та оцінка таких обставин, з огляду на положення частини другої статті 2 КАС України, не відноситься до компетенції адміністративного суду під час вирішення публічно-правового спору, який виник між сторонами. Під час вирішення публічно-правового спору, суд не повноважний втручатися у дискреційні повноваження суб'єкта владних повноважень, тобто, у повноваження діяти на власний розсуд.
По-друге, відповідно до частини другої статті 73 КАС України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Відповідно, з огляду на позовні вимоги, суд вважає, що встановлення обставин щодо порушення ПАТ Луганськгаз прав ТОВ СЄВЄР-В-СЕРВІС , вимог чинного законодавства тощо, виходить за межі предмету доказування у даній справі.
Більш того, слід зазначити, що ТОВ СЄВЄР-В-СЕРВІС зверталося до Господарського суду Луганської області з позовом до ПАТ Луганськгаз про припинення дій, що створюють загрозу порушення прав.
Рішенням Господарського суду Луганської області від 02.11.2017 № 913/734/17, яке за даними, наявними в Єдиному держаному реєстрі судових рішень, набрало законної сили 20.11.2017, в позові ТОВ СЄВЄР-В-СЕРВІС до ПАТ Луганськгаз відмовлено повністю (арк. спр. 140-146, 219-223).
З огляду на вищевикладене суд дійшов висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими та у їх задоволенні слід відмовити повністю.
За приписами статті 139 КАС України судові витрати по сплаті судового збору покладаються на позивача.
Керуючись статтями 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю СЄВЄР-В-СЕРВІС (ідентифікаційний код юридичної особи: 39124869, місцезнаходження юридичної особи: 93400, Луганська область, місто Сєвєродонецьк, вулиця Курчатова, будинок 18) до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (ідентифікаційний код юридичної особи: 39369133, місцезнаходження юридичної особи: 03057, місто Київ, Солом'янський район, вулиця Смоленська, будинок 19), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації Луганськгаз (ідентифікаційний код юридичної особи: 05451150, місцезнаходження юридичної особи: 93400, Луганська область, місто Сєвєродонецьк, вулиця Гагаріна, будинок 87), про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Донецького апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.
Повне рішення суду складено 16 січня 2018 року.
Суддя К.О. Пляшкова
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.01.2018 |
Оприлюднено | 16.01.2018 |
Номер документу | 71596919 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
К.О. Пляшкова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні