ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
15 січня 2018 року № 826/6172/16
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Власенкової О.О., за участі секретаря судового засідання Карпенка Д.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Торговий дім Глорія Трейд доКиївської міської ради (далі також - Київрада, відповідач) провизнання протиправною бездіяльності,
В С Т А Н О В И В:
Директор товариства з обмеженою відповідальністю Торговий дім Глорія Трейд ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Київради, в останній редакції якого від 13.12.2017 просила:
- визнати протиправною бездіяльність Київради ради щодо нерозгляду у двотижневий строк, який обчислюється з 16.12.2015, кадастрової справи Д-7083 та проекту рішення Київради Про передачу ТОВ Торговий дім Глорія Трейд земельної ділянки для реконструкції, експлуатації та обслуговування будівельно-нежитлових приміщень торговельного призначення на площі Дружби народів, 6 в Оболонському районі м.Києва для прийняття рішення в порядку, встановленому частиною шостою статті 123 Земельного кодексу України;
- зобов'язати Київраду на найближчому пленарному засіданні розглянути проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ Торговий дім Глорія Трейд (кадастрова справа Д-7083) разом з проектом рішення, зареєстрованих Київрадою 16.12.2015 за № 08/231-211/ПР, та прийняти рішення в порядку, встановленому частиною шостою статті 123 Земельного кодексу України.
Позовні вимоги вмотивовано тим, що всупереч приписам частини шостої статті 123 Земельного кодексу України та Регламенту Київської міської ради, затвердженого рішенням Київської міської ради від 12.11.2014 №351/351 Про Регламент Київської міської ради , відповідач у двотижневий строк з дня отримання кадастрової справи Д-7083 та проекту рішення Київради Про передачу ТОВ Торговий дім Глорія Трейд земельної ділянки для реконструкції, експлуатації та обслуговування будівель - нежитлових приміщень торговельного призначення на площі Дружби народів, 6 в Оболонському районі м.Києва , підготовленого Департаментом земельних ресурсів, не розглянув зазначений проект рішення на пленарному засіданні.
Надалі директора товариства з обмеженою відповідальністю Торговий дім Глорія Трейд ОСОБА_1 замінено на позивача товариство з обмеженою відповідальністю Торговий дім Глорія Трейд .
У судовому засіданні представник позивача позов підтримала з підстав, викладених у позовній заяві, просила його задовольнити.
Представник відповідача у письмовому запереченні та в судовому засіданні щодо позовних вимог заперечила, стверджуючи про їх необґрунтованість. Заначила, що на пленарному засіданні сесії Київської міської ради 08.10.2015 розглянуто та прийнято рішення Про відхилення проекту рішення Про передачу ТОВ Торговий дім Глорія Трейд земельної ділянки для реконструкції, експлуатації та обслуговування будівель - нежитлових приміщень торговельного призначення на площі Дружби народів, 6 в Оболонському районі м.Києва , а поданий пізніше такий же проект рішення був відхилений відповідною профільною постійною комісією Київської міської ради та повернутий до суб'єкта його подання - Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), який не позбавлений права повторно направити його до Київради. Після цього згаданий проект рішення до Київради не надходив.
Вирішуючи цей спір, суд виходить із такого.
Згідно з положеннями статті 9 Земельного кодексу України передбачено, що розпорядження землями територіальної громади міста, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб, надання земельних ділянок відноситься до повноважень Київської міської ради. Крім того, відповідно до пункту 12 Перехідних положень Земельного кодексу України до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, здійснюють відповідні ради.
Відтак, Київрада має право розпоряджатися земельними ділянками, які належать до комунальної власності територіальної громади міста Києва.
Механізм оформлення прав на землю юридичними особами визначено статтями 116, 120, 123, 124 Земельного кодексу України та Тимчасовим порядком передачі (надання) земельних ділянок у користування або у власність із земель комунальної власності в місті Києві (далі - Порядок), затвердженого рішенням Київради ради від 28.02.2013 №63/9120.
Відповідно до положення про Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), затвердженого рішенням Київської міської ради від 19.12.2002 №182/342, Департамент готує та передає на розгляд Київській міській раді проекти рішень про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою земельної ділянки.
Як вбачається з матеріалів справи, позивач в установленому порядку звернувся до Київради через Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) (далі - Департамент земельних ресурсів) з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для реконструкції будівельно-нежитлових приміщень торговельного призначення з подальшою експлуатацією за адресою: площа Дружби народів, 6 в Оболонському районі м.Києва. Клопотання в установленому порядку зареєстроване Департаментом земельних ресурсів від 21.11.2014 за № К-23668 та Київрадою 21.11.2014 (а.с.33 та а.с.69), що підтверджується відміткою на першій сторінці клопотання.
Згідно з частиною третьою статті 123 Земельного кодексу України у разі якщо в місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, то особа зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду Міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Ураховуючи, що Київрада не вирішила в установленому порядку згадане клопотання, позивач відповідно до статті 123 Земельного кодексу України уклав з ТОВ Терра Проект договір на розробку документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а.с.35).
Згідно з висновком Верховного Суду України, викладеним в постанові від 10.12.2013 (в ЄДРСР №36475602), рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та про надання її у власність приймають органи, визначені в статті 118 Земельного Кодексу. Їхня бездіяльність не перешкоджає процесу відведення земельної ділянки, оскільки здійснення замовлення на виготовлення проектної документації можливе без отримання дозволу на її виготовлення.
Згідно з частиною четвертою статті 123 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
Згідно з частинами першою-другою статті 186-1 Земельного кодексу України, проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності підлягає обов'язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у межах населеного пункту або земельної ділянки за межами населеного пункту, на якій розташовано об'єкт будівництва або планується розташування такого об'єкта, подається на погодження до структурних підрозділів районних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій у сфері містобудування та архітектури, а якщо місто не входить до території певного району, - до виконавчого органу міської ради у сфері містобудування та архітектури.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ Торговий дім Глорія Трейд погоджено Департаментом містобудування та архітектури виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) (висновок про погодження від 22.05.2015 №6274/0/01/09-15) та Головним управлінням Держземагентства у м.Києві (висновок про погодження від 04.06.2015 №19-26-0.3-8364/2-15) (а.с.38 та 39).
05.06.2015 у Державному земельному кадастрі здійснено державну реєстрацію земельної ділянки за адресою: м.Київ, площа Дружби народів, буд.6 та присвоєно кадастровий номер 78:098:0131, що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру від 05.06.15 (а.с.40).
Відповідно до частини першої статті 1 Закону України Про Державний земельний кадастр державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про оформлення земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера Кадастровий номер земельної ділянки - індивідуальна, що не повторюється на всій території України послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування.
Згідно з частиною десятою статті 24 цього Закону державна реєстрація земельної ділянки скасовується державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі якщо протягом року з дня здійснення державної реєстрації речове право на неї не зареєстроване з вини заявника.
18.06.2015 вищевказаний проект землеустрою передано до Департаменту земельних ресурсів, що підтверджується реєстраційною відміткою на копії його титульної сторінки (а.с.62).
16.12.2015 у відповідності до статті 13 Порядку Департамент земельних ресурсів підготував проект рішення Київської міської ради Про передачу ТОВ Торговий дім Глорія Трейд земельної ділянки для реконструкції, експлуатації, обслуговування будівель - нежитлових приміщень торговельного призначення на площі Дружби народів, 6 в Оболонському районі м.Києва (а.с.46) та передав його на розгляд Київради.
Згідно з пунктом 7 статті 13 Порядку рішення про передачу (надання) земельної ділянки в користування (у власність) або про відмову в передачі (наданні) земельної ділянки приймається Київрадою в порядку, встановленому Регламентом Київради та у строки, встановлені законодавством.
Згідно з пунктом 1 статті 21 Регламенту Київської міської ради, затвердженого рішенням Київради від 12.11.2014 № 351/351 (далі - Регламент) суб'єктами подання проектів рішень виступає Київський міський голова, заступник міського голови - секретар Київради, депутати Київради, постійні та тимчасові контрольні комісії Київради, депутатські фракції, групи, виконавчий орган Київради (КМДА), загальні збори громадян в порядку, визначеному законодавством, Статутом територіальної громади міста Києва та цим Регламентом.
Згідно з пунктом 5 статті 21 Регламенту суб'єкт подання проекту рішення на зворотному боці останньої сторінки проекту рішення зазначає профільну постійну комісію та постійні комісії, до функціональної спрямованості яких належить попередній розгляд зазначеного проекту рішення.
Разом з проектом рішення до секретаріату Київради подається пояснювальна записка (пункт статті 21 Регламенту).
Згідно з пунктом 1 статті 23 Регламенту проекти рішень Київради реєструються в управлінні організаційного та документального забезпечення діяльності Київради. Проект рішення, поданий з дотриманням вимог частин другої-десятої статті 21 Регламенту, реєструється не пізніше двох днів з дня надходження.
Протягом трьох днів з дня реєстрації проекту рішення Київський міський голова або заступник міського голови - секретар Київради надає доручення щодо розгляду проекту рішення профільній постійній комісії, яка враховуючи функціональну спрямованість постійних комісій, визначається профільною з попереднього розгляду відповідного проекту рішення, а також іншим постійним комісіям відповідно до їх функціональної спрямованості (пункт 4 статті 23 Регламенту).
Після реєстрації проекту рішення управління адміністративного та господарського забезпечення Київради робить сканкопію проекту рішення Київради та додатків до нього, в той же день розміщує відповідні матеріали на офіційному веб-сайті Київради (www.kmr.gov.ua), а управління організаційного та документального забезпечення діяльності Київради направляє оригінал проекту рішення і його письмові копії для розгляду постійним комісіям Київради (пункт 5 статті 23 Регламенту).
Листом від 16.12.2015 №057052-22469 (а.с.53) Департамент земельних ресурсів повідомив заступника міського голови - секретаря Київради про підготовку проекту рішення Київради Про передачу ТОВ Торговий дім Глорія Трейд земельної ділянки для реконструкції, експлуатації та обслуговування будівельно-нежитлових приміщень торговельного призначення на площі Дружби народів, 6 в Оболонському районі м.Києва (кадастрова справа Д-7083) та відповідно до Регламенту направив цей проект для подальшого розгляду у відповідних комісіях Київради.
16.12.2015 згаданий проект надійшов до Київради та згідно з дорученням заступника міського голови - секретаря Київради від 16.12.2015 №08/231-211/ПР (а.с.52) переданий на опрацювання до відповідних служб.
Згідно з доводами позивача на офіційному веб-сайті Київради розміщені відповідні матеріали.
Відповідно до пункту 12 статті 21 Регламенту секретаріат Київради забезпечує відповідно до вимог статті 15 Закону України Про доступ до публічної інформації обов'язкове оприлюднення проектів рішень Київради на офіційному веб-сайті Київради (www.kmr.gov.ua) не пізніше як за 20 днів до дати їх розгляду на пленарному засіданні Київради.
Згідно з частиною шостою статті 123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення
обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.
Однак у ході розгляду справи судом не здобуто доказів прийняття Київрадою на пленарному засіданні рішення Про передачу ТОВ Торговий Дім Глорія Трейд земельної ділянки для реконструкції, експлуатації та обслуговування будівель - нежитлових приміщень торговельного призначення на площі Дружби народів, 6 в Оболонському районі м.Києва упродовж двох тижнів з дня отримання 16.12.2015 кадастрової справи Д-7083 та проекту вищевказаного рішення, підготовленого та поданого Департаментом земельних ресурсів.
При цьому не заслуговують на увагу суду доводи відповідача стосовно того, що 08.10.2015 на пленарному засіданні сесії Київради ради розглянуто проект рішення №150/2053 Про відхилення проекту рішення Про передачу ТОВ Торговий Дім Глорія Трейд земельної ділянки для реконструкції, експлуатації та обслуговування будівель - нежитлових приміщень торговельного призначення на площі Дружби народів, 6 в Оболонському районі м.Києва , оскільки вказане рішення прийняте відповідачем до отримання в установленому порядку 16.12.2015 проекту рішення Про передачу ТОВ Торговий Дім Глорія Трейд земельної ділянки для реконструкції, експлуатації та обслуговування будівель - нежитлових приміщень торговельного призначення на площі Дружби народів, 6 в Оболонському районі м.Києва .
Надалі відповідачем надано додаткові пояснення стосовно того, що проект рішення Про передачу ТОВ Торговий Дім Глорія Трейд земельної ділянки для реконструкції, експлуатації та обслуговування будівель - нежитлових приміщень торговельного призначення на площі Дружби народів, 6 в Оболонському районі м.Києва , який надійшов до Київської міської ради 16.12.2015, на виконання доручення керівництва Київради знаходився на розгляді відповідних постійних комісій Київради, на підтвердження чого надано копії витягів з протоколів засідань постійних комісії від 26.06.2016 №13, 01.03.2016 №5, 22.06.2016 №18.
Відповідно до статей 1 та 2 Положення про постійні комісії Київської міської ради, затвердженого рішенням Київради від 19.06.2014 №9/9, постійні комісії Київради є органами Київради, що обираються з числа її депутатів для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до їх відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради та її виконавчого органу. Постійні комісії Київради здійснюють свою діяльність, керуючись Конституцією України і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, рішеннями Київради, Статутом територіальної громади міста Києва, Регламентом Київської міської ради та цим Положенням.
З указаних вище витягів з протоколів вбачається, що:
- 01.03.2016 на засіданні постійної комісії Київради з питань архітектури та землекористування розглядався проект вищевказаного рішення, розгляд якого відкладено у зв'язку із створення робочої групи для додаткового вивчення цього питання та направлення проекту рішення на розгляд постійної комісії Київради з питань торгівлі, підприємництва та регуляторної політики;
- 22.06.2016 на засіданні постійної комісії Київради з питань торгівлі, підприємництва та регуляторної політики повторно розглядався та був підтриманий вказаний проект рішення;
- 29.06.2016 на засіданні постійної комісії Київради з питань містобудування, архітектури та землекористування при повторному розгляді було відхилено проект рішення через потужний супротив громадськості.
Після цього проект рішення разом з матеріалами справи Д-7083 повернуто до суб'єкта подання - Департаменту земельних ресурсів.
Згідно зі статтею 23 Регламенту у разі відхилення проекту рішення профільна комісія направляє проект рішення суб'єкту подання з відповідним висновком. Відхилений або не розглянутий профільною постійною комісією у встановлений частиною сьомою цієї статті строк проект рішення може бути поданий суб'єктом подання для опрацювання до управління правового забезпечення Київради, яке розглядає такий проект в порядку, визначеному частиною дев'ятою цієї статті.
Суб'єкт подання може подати відхилений профільною постійною комісією проект рішення разом із погодженням, або правовим висновком управління правового забезпечення діяльності Київради, або не розглянутий проект рішення у встановлений строк (разом із письмовою заявою про те, що проект рішення вважається погодженим у зв'язку із закінченням строків розгляду) до управління організаційного та документального забезпечення діяльності Київської міської ради для попереднього формування проекту порядку денного пленарного засідання Київради.
Відповідно до пояснень відповідача після повернення проекту рішення Про передачу ТОВ Торговий Дім Глорія Трейд земельної ділянки для реконструкції, експлуатації та обслуговування будівель - нежитлових приміщень торговельного призначення на площі Дружби народів, 6 в Оболонському районі м.Києва до Департаменту земельних ресурсів зазначений проект рішення до Київради не надходив.
Проте суд не погоджується з наведеними доводами відповідача в обґрунтування правомірності його дій щодо нерозгляду на пленарному засіданні рішення Про передачу ТОВ Торговий Дім Глорія Трейд земельної ділянки для реконструкції, експлуатації та обслуговування будівель - нежитлових приміщень торговельного призначення на площі Дружби народів, 6 в Оболонському районі м.Києва та вважає що такі дії не узгоджуються з вимогами частини шостої статті 123 Земельного кодексу України щодо обов'язку у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки прийняти рішення про надання земельної ділянки у користування.
Наведене обґрунтовується тим, що Земельний кодекс України не пов'язує вирішення місцевою радою питання про прийняття такого рішення із фактом проходження його проекту в органах та підрозділах місцевої ради.
Крім того, ураховуючи, що як вищевказані постійні комісії Київської міської ради, так і Департамент земельних ресурсів є відповідно органами Київської міської ради та структурним підрозділом виконавчого органу Київської міської ради, відповідальність за дії яких наразі повинна нести сама рада.
Такий висновок суду узгоджується з висновками Вищого адміністративного суду України, викладеними в ухвалі від 23.04.2013 №К/9991/28690/12 (в ЄДРСР 330932671).
За таких обставин позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню судом у повному обсязі.
У зв'язку із задоволенням позову витрати щодо сплати судового збору у розмірі 1600,00 грн. підлягають присудженню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Київської міської ради (01044, м.Київ, вул.Хрещатик, 36, код ЄДРПОУ 22883141) щодо нерозгляду у двотижневий строк, який обчислюється з 16.12.2015, кадастрової справи Д-7083 та проекту рішення Київради Про передачу ТОВ Торговий дім Глорія Трейд земельної ділянки для реконструкції, експлуатації та обслуговування будівельно-нежитлових приміщень торговельного призначення на площі Дружби народів, 6 в Оболонському районі м.Києва для прийняття рішення в порядку, встановленому частиною шостою статті 123 Земельного кодексу України.
Зобов'язати Київську міську раду (01044, м.Київ, вул.Хрещатик, 36, код ЄДРПОУ 22883141) на найближчому пленарному засіданні розглянути проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки товариству з обмеженою відповідальністю Торговий дім Глорія Трейд (кадастрова справа Д-7083) разом з проектом рішення, зареєстрованих Київською міською радою 16.12.2015 за № 08/231-211/ПР, та прийняти рішення в порядку, встановленому частиною шостою статті 123 Земельного кодексу України.
Присудити на користь товариства з обмеженою відповідальністю Торговий дім Глорія Трейд (04201, м.Київ, вул.Сім'ї Кульженків, буд.35, код ЄДРПОУ 3904954) понесені судові витрати в розмірі 1600,00 грн. (одна тисяча шістсот гривень 00 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Київської міської ради(01044, м.Київ, вул.Хрещатик, 36, код ЄДРПОУ 22883141) .
Рішення набирає законної сили у порядку та строки, встановлені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України, та може бути оскаржене у порядку та строки, встановлені статтями 295-297 цього Кодексу.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції Закону № 2147-VIII) до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Суддя О.О. Власенкова
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 15.01.2018 |
Оприлюднено | 16.01.2018 |
Номер документу | 71597217 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Власенкова О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні