Постанова
від 01.10.2009 по справі а26/15/40/106-07
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 жовтня 2009 року м. Дніпропетро вськ

Колегія суддів Дніпропе тровського апеляційного адм іністративного суд у у складі:

головуючого судді: Баранник Н.П. (доповідач), суддів:

при секретарі:

за участю представникі в

відповідача: Мірошниченка М.В., Юхим енка О.В.,

Дегтярьові Д.В.,

Куксенко С.О., Хейлик В.В. , розглянувши у відкритому судовому засіданні

апеляційну скаргу Обласного комунального з акладу освіти

«Дніпропетровський дитячи й будинок №6

компенсую чого типу» на постанову господарськ ого суду Дніпропетровської о бласті

від 14.10.2008р. у справі № А26/15/40/106-07

(категорія статобліку 6.14) за позовом Виконавчої дирекції Дніпр опетровського обласного від ділення Фонду соціального ст рахування з тимчасо вої втрати працездатності до

про Обласного комунального за кладу освіти

«Дніпропетровський дитячи й будинок №6

компенсую чого типу»

стягнення сум,

ВСТАНОВИЛА:

У березні 2007р. Дніпропетр овське обласне відділення Фо нду соціального страхування з тимчасової втрати працезд атності (далі по тексту позив ач) звернулося до суду з позов ом, в якому просило стягнути з Обласного комунального закл аду освіти «Дніпропетровськ ий дитячий будинок №6 компенс уючого типу» (далі відповіда ч) 94 014, 95грн., з яких 3528 грн. 95 коп. - недоїмка по сплаті стра хових внесків, 90 486,00 грн. - штрафн і (фінансові) санкції.

Постановою господарськог о суду Дніпропетровської обл асті від 15.08.2007р. у справі № А15/40/106-07 (а.с. 63-65) позов було з адоволено в повному обсязі, с тягнуто з відповідача на кор исть позивача 94 014 грн. 95 коп..

Постанова мотивована наяв ністю діючого рішення позива ча № 36/03 від 16.02.2007р., прийнятого за наслідками перевірки, на під ставі акту №24 від 08.02.2007р., яким ві дповідачу донараховані стра хові внески та штрафні фінан сові санкції на вказану суму .

У вересні 2008р. відповідач зве рнувся до суду з заявою про пе регляд судового рішення за н ово виявленими обставинами ( а.с 82-83). В заяві відповідач зазн ачив, що 19 квітня 2007р. була прове дена позапланова перевірка п равильності нарахування, пер ерахування страхових внескі в до Фонду, за результатами як ої складено акт №107. Наслідком проведення позапланової пер евірки стало скасування ріше ння № 36/03 від 16.02.2007р. та прийняття нового рішення № 397/03 від 26.04.2007р.. В ідповідно до прийнятого ріше ння, сума нарахованих санкці й була зменшена до 25 986,70 грн., а су ма донарахованих внесків скл ала 3528,95 грн..

Господарський суд Дніпроп етровської області своєю пос тановою від 14.10.2008р. у спра ві № А26/15/40/106-07 (а.с.105) заяву відповід ача про перегляд судового рі шення за ново виявлени ми обставинами задовольнив, постанову господарського с уду від 15.08.2007 року скасував, та с тягнув з відповідача на кори сть позивача недоїмку по спл аті страхових внесків та фін ансові санкції в загальній с умі 26 870 грн. 25 коп..

Відповідач, не погодившись із прийнятою постановою суд у, подав апеляційну скаргу.

В апеляційній скарзі, посил аючись на незаконність прийн ятого судом рішення, відпові дач просив скасувати постано ву господарського суду Дніпр опетровської області в ід 14.10.2008р. та прийняти нове ріше ння, яким відмовити позивачу в задоволенні його позовних вимог.

Представники відповідача в судовому засіданні підтрим али доводи, викладені в апеляційній скарзі, та наполягали на задоволенні в имог скарги.

Позивач в письмових запере ченнях на апеляційну скаргу зазначив, що рішення суду пер шої інстанції є законним, обґ рунтованим, і підстави для йо го скасування відсутні. Прос ив апеляційну скаргу відпові дача залишити без задоволенн я, а постанову суду у даній спр аві залишити без змін.

Заслухавши в судовому засі данні представників відпові дача, перевіривши доводи апе ляційної скарги, заперечення на неї та матеріали справи, ко легія суддів вважає, що апеляційна скарга підля гає частковому задоволенню з наступних підстав.

З матеріалів справи вст ановлено, що в лютому 2007р. фахів цями Дніпропетровського обл асного відділення Фонду соці ального страхування з тимчас ової втрати працездатності п роведена перевірка відповід ача з питань правильності на рахування, перерахування і повноти сплати стра хових коштів та використання коштів Фонду за період з 01 січ ня 2005 року по 01 січня 2007 року.

За наслідками перевірки було складено акт №24 від 08.02.2007р., в якому відображено, що відпо відач в жовтні 2005р. не здійснюв ав нарахування страхових вне сків на виплачені суми п огашення заборгованості з ви плати надбавки за вислугу ро ків та допомоги на о здоровлення при наданні щорі чної відпустки працівникам н авчального закладу.

На підставі акту перевір ки позивачем було прийнято р ішення 36/03 від 16.02.2007р., яким відпов ідачу донараховано страхови х внесків 3 528 грн. 95коп. та засто совані фінансові санкції в р озмірі 90 486,00грн. (а.с. 26).

19 квітня 2007р. була проведена позапланова перевірка відпо відача з питань правильності нарахування, перерахування страхових внесків до Фонду соціального страхуван ня з тимчасової втрати праце здатності, за результатами я кої складено акт №107 (а.с. 87-92). Нас лідком проведення позаплано вої перевірки стало скасуван ня рішення № 36/03 від 16.02.200 7р. та прийняття нового рішенн я № 397/03 від 26.04.2007р. (а.с. 96). Відповідно до прийнятого рішення, сума н арахованих санкцій склала 25 9 86,70 грн., а сума донарахованих в несків - 883,55 грн..

За висновками перевіряю чих, в порушення вимог ч.1 ст. 1 З акону України «Про розмір вн есків на деякі види загально обов' язкового державного с оціального страхування», фон д оплати праці для нарахуван ня та утримання страхових вн есків в період до 02.06.2006р. заниже но на суму 25986,70 грн. (у грудні 2005р- 1 7557,85 грн.; у квітні 2006р. - 8428,85грн.), не нараховані страхові внески всього в розмірі 883,55грн..

Стягнення нарахованих ст рахових внесків та фінансови х санкцій і було предметом ад міністративного позову.

Суд першої інстанції, дійшо вши висновку про обґрунтован ість заяви відповідача про перегляд судового ріше ння у даній справі за ново вия вленими обставинами, постано ву господарського суду від 15.0 8.2007 року, якою позовні вимоги п озивача було задоволено в повному обсязі, скасував, та прийняв рішення про стягн ення з відповідача на корист ь позивача недоїмки по сплат і страхових внесків та фінан сових санкцій в загальній су мі 26 870 грн. 25 коп..

На думку колегії суддів, вис новки суду першої інстанції про необхідність стягнення з відповідача фінансових санкцій є помилковими, до тог о ж прийняте рішення не місти ть належного нормативного об ґрунтування.

Колегія суддів, враховуючи встановлені обставини справ и, вважає, що позовні вимоги пі длягають частковому задовол енню з огляду на наступне.

Відповідно до ст. 57 Закону Ук раїни «Про освіту», держава з абезпечує педагогічним та науково-педагогічн им працівникам: виплати надб авок за вислугу років щоміся чно у відсотках до поса дового окладу (ставки заробі тної плати) залежно від стажу педагогічної роботи, допомо ги на оздоровлення у розмірі місячного посадового окладу (ставки заробітної плати) при наданні щорічної відпустки.

Виплати, з огляду на приписи статті 2 Закону України «Про о плату праці», відносяться до фонду оплати праці.

Законом України «Про рестр уктуризацію заборгованості з виплат, передбачених статт ею 57 Закону України «Про освіт у» № 1994-IV від 09.09.2004р. педагогічним , науково-педагогічним та інш им категоріям працівників на вчальних закладів» врегульо вано правовідносини, що скла лися у зв'язку з не фінансуван ням з бюджету виплат, передба чених статтею 57 Закону Україн и «Про освіту».

Згідно ст.ст. 1,5 цього Закону вказані виплати визнані кред иторською заборгованістю.

Кредиторська заборгованіс ть погашається працівникам щ омісяця разом з виплатою пот очної заробітної плати.

Водночас, визнання цих випл ат кредиторською заборгован істю державного бюджету не з мінює їх природи.

З огляду на приписи ст. 21 Зако ну України «Про загальнообов 'язкове державне соціальне с трахування у зв'язку з тимчас овою втратою працездатності та витратами, зумовленими на родженням та похованням», ст . 1 Закону України «Про розмір внесків на деякі види з агальнообов'язкового держав ного соціального страхуванн я», базою для нарахування стр ахових внесків до Фонду є сум и фактичних витрат на оплату праці, які включають основну та додаткову заробітну плат у, а також інші заохочувальні та компенсаційн і виплати, у тому числі в натур альній формі, які визначають ся згідно з норматив но-правовими актами, прийнят ими відповідно до Закону Укр аїни «Про оплату праці».

Аналогічні приписи містит ь Порядок обчислення середнь ої заробітної плати (доходу) для розрахунку виплат за загальнообов'язковим дер жавним соціальним страхуван ням, затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 1266 від 26.09.2001р..

Відповідно до п. 4 Порядку по гашення кредиторської забор гованості державного бюджет у педагогічним і науково-пед агогічним працівникам навча льних закладів та установ ос віти з виплати надбавки за ви слугу років та допомоги на оз доровлення при наданні щоріч ної відпустки, затвердженого постановою Кабінету Міністр ів України № 934 від 19.09.2 005р., відрахування, передбачен і законодавством, з виплат зд ійснюються в устан овленому порядку.

Тільки постановою Кабінет у Міністрів України № 745 від 25.05.2 006р. «Дегтярьові Д.В. питанн я, пов'язані із сплатою страхо вих внесків на загальнообов' язкове державне соціальне ст рахування», яка набрала чинн ості з 02.06.2006р. (моменту опубліку вання), доповнено Порядок пог ашення кредиторської заборг ованості державного бюджету педагогічним і наук ово-педагогічним працівника м навчальних закладів та уст анов освіти з виплати надбав ки за вислугу років та допомо ги на оздоровлення при надан ні щорічної відпустки, затве рджений постановою Кабінету Міністрів України № 934 від 19.09.2005 р., пунктом 32 такого змісту: «С трахові внески на загальнооб ов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працез датності та витратами, зумов леними народженням та п охованням, на випадок безроб іття і від нещасного випадку на виробництві т а професійного захворювання , які спричинили втрату праце здатності, на виплати не нараховуються».

Встановлено, що до сум факти чних витрат на оплату праці (д ля роботодавців) чи сум оплат и праці (для найманих працівн иків), що обчислюються відпов ідно до пункту 7 Порядку обчис лення середньої заробітної п лати (доходу) для розрахунку в иплат за за гальнообов'язковим державни м соціальним страхуванням, з атвердженого постановою Каб інету Міністрів України № 1266 в ід 26.09.2001р., не включаються суми в иплат, що здійснюют ься згідно із Законом Україн и «Про реструктуризацію забо ргованості з виплат, передба чених статтею 57 Закону Україн и «Про освіту» педагогічним, науково-педагогічним та інш им категоріям працівників на вчальних закладів».

Погашення реструктуризова ної заборгованості за 1997-2002р. з в иплат, передбачених статтею 57 Закону України «Про освіту» , проведено відповідачем у гр удні 2005р. в сумі 17557,85 грн., та у квіт ні 2006р. в сумі 8428,85грн., загальна с ума - 25 986,70грн., тобто до п рийняття та набрання чинност і Постанови КМУ № 745. Страхові в нески до ФСС з ТВП на вказані с уми відповідачем нараховані не були та не утримувались з фізичних осіб.

Таким чином, донарахування позивачем страхових внесків відповідачу в сумі 883,55грн. слі д визнати обґрунтованим, та с тягнути вказану суму з відпо відача на користь позивача, о скільки в добровільному поря дку вона сплачена не була.

Водночас, у відповідності з абз. 4 п. 1 статті 30 Закону Україн и «Про загал ьнообов'язкове державне соці альне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працезда тності та витратами, зумовле ними народженням та похованн ям», яка стала підставою для з астосування штрафних (фінанс ових) санкцій, за неповну спла ту страхових внесків, на стра хувальника накладається штр аф у розмірі прихованої (зани женої) суми заробітної плати .

При вирішенні питання про п равомірність стягнення санк цій слід виходити із загальних норм права відн осно відповідальності за пор ушення зобов'язань та встано влення в діях або бездіяльно сті роботодавця складу право порушення з метою застосуван ня юридичної відповідальнос ті.

Елементами правопорушення є вина та наявність причинно го зв'язку між самим порушенн ям та його наслідками.

Отже, відповідальність за а бз. 4 п. 1 статті 30 Закону може нас тавати лише за на явності сукупності таких обо в' язкових умов: коли внески , які не сплачено, передбачені законодавством; та за наявно сті умислу на приховування (у кривання) від сплати внесків , про що може свідчити, нап риклад, перекручування звітн ості, навмисне неправильне о бчислення тих сум, що підляга ють сплаті, та інше.

Відтак, не можуть бути засто совані штрафні (фінансові) са нкції до особи, яка діяла у відповідності із р оз' ясненнями, що містяться у спільному листі Міністерст ва освіти і науки України та М іністерства фінансів Україн и від 30.11.2005р. № 1/9-681 та № 31-17000-025/25800 (а.с.43-46), де, зокре ма і було рекомендовано закл адам освіти не нарахов увати страхові внески до Фон ду на суми погашення кредито рської заборгованості педаг огічним і науково-педагогічн им працівникам із виплати на дбавки за вислугу років та до помоги на оздоровлення при н аданні щорічної відпустки .

Особа, яка не мала наміру ух илитися від сплати обов' язк ових платежів, а не сплатила їх з інших причин, мож е бути притягнута лише до вст ановленої законом адміністр ативної відповідальності за порушення, пов' язані з обчи сленням і сплатою цих платеж ів.

Відповідно до ст. 2 КАС Украї ни, завданням адміністративн ого судочинства є захист пра в, свобод та інтересів фізичн их осіб, прав та інтересів юри дичних осіб у сфері публічно -правових відносин від поруш ень з боку органів державної влади, органів місцевого сам оврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єк тів при здійсненні ними влад них управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегова них повноважень.

У справах щодо оскарження р ішень, дій чи бездіяльності с уб'єктів владних повноважень адміністративні суди переві ряють, чи прийняті вони: 1) на п ідставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Ко нституцією та законами Украї ни; 2) з використ анням повноваження з метою, з якою це повноваження надано ; 3) обґрунтовано, тобто з ураху ванням усіх обставин, що мают ь значення для прийняття ріш ення; 4) безсторон ньо (неупереджено); 5) добросов існо; 6) розсудливо; 7) з дотриман ням принципу

рівності перед законом, за побігаючи несправедливій ди скримінації; 8) пропорційно, зо крема з дотриманням необхідн ого балансу між будь-якими не сприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів осо би і цілями, на досягнення яки х спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням пра ва особи на участь у процесі п рийняття рішення; 10) своєчасно , тобто протягом розумного ст року.

В даному випадку суб' єкт владних повноважень - пози вач у справі, приймаючи рішен ня стосовно нарахування відп овідачу штрафних санкцій, ді яв без дотримання принципів розсудливості та рівності пе ред законом, допустивши несп раведливу дискримінацію, не обґрунтувавши чи був наявний умисел відповідача на вчине ння таких дій, а обмежився лиш е посиланням на норму закону , яка передбачає можливість з астосування таких санкцій.

Тому, позовні вимоги щодо ст ягнення з відповідача фінанс ових санкцій задоволенню не підлягають.

Враховуючи вищезазначене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції неповно з' ясував обставини, які мають с уттєве значення для справи, д ав їм помилкову юридично-пра вову оцінку, і це є підставою д ля скасування судового рішен ня.

З огляду на викладене, апеля ційна скарга відповідача під лягає частковому задоволенн ю, постанова господарського суду Дніпропетровської обла сті від 14.10.2008р. підлягає скасува нню, а постанова господарськ ого суду Дніпропетровської о бласті від 15.08.2007р. у даній справ і підлягає скасуванню за нов овиявленими обставинами з прийняттям нової п останови про часткове задово лення позовних вимог.

Керуючись ч.3 ст. 160, ст.ст. 198, 202, 205, 207, 253 КАС України, колегія судді в, -

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Обла сного комунального закладу о світи «Дніпропетровський ди тячий будинок №6 компенсуючо го типу» задовольнити час тково .

Постанову господарськог о суду Дніпропетровської об ласті від 14.10.2008р. у справі № А26/15/40/106-07 скасувати.

Постанову господарського суду Дніпропетровської обла сті від 15.08.2007р. у справі №А15/40/106-07 - скасувати за ново виявленими обставинами та пр ийняти нову постанову.

Позовні вимоги Викон авчої дирекції Дніпропетров ського обласного відділення Фонду соціального страхуван ня з тимчасової втрати праце здатності задовольнити ч астково .

Стягнути з Обласного комун ального закладу освіти «Дніп ропетровський дитячий будин ок №6 компенсуючого типу» (49125, м . Дніпропетровськ, вул. Донець ке шосе,118, р/р 35412001000048 в У ДКУ в Дніпропетровській обла сті, МФО 805012, ЄДРПОУ 20216742) на корист ь Дніпропетровського обласн ого відділення Фонду соціаль ного страхування з тимчасової втрати працезд атності (49000, м. Дніпропетровськ , пр. К. Маркса, 93, р/р 371760 02006590 в УДКУ в Дніпропетровські й області, МФО 805012,ЄДРПОУ 21929415) 883 гр н. 55 коп. донарахованих страхо вих внесків.

В задоволенні решти позов них вимог відмовити .

Постанова апеляційного суду набирає чинності з моме нту проголошення та може бут и оскаржена протягом одного місяця з дня виготовлення її у повному обсязі до Вищого а дміністративного суду Украї ни шляхом подання касаційної скарги.

У повному обсязі постанова виготовлена 18.12. 2009р..

Головуючий суддя: Н.П. Бар анник

Судді: М.В. Мірошниченко

Юхименка О.В.

Дата ухвалення рішення01.10.2009
Оприлюднено23.03.2010
Номер документу7160618
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —а26/15/40/106-07

Постанова від 01.10.2009

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Баранник Наталія Петрівна

Постанова від 20.10.2008

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Камша Н.М.

Ухвала від 02.10.2008

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Петренко Н.Е.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні