КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
09 січня 2018 року №810/3722/17
Київський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді - Терлецька О.О., при секретарі судового засідання Мкртчян Н.Ц.,
за участю:
представника позивача - Лаптінова Н.М.
представника відповідача - Лата Н.Ф.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Київській області до Публічного акціонерного товариства "Аерок Обухів" про стягнення капіталізованих платежів,
в с т а н о в и в:
Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Київській області в особі відокремленого підрозділу Обухівського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Київській області (далі - Позивач) звернулось з позовом до ПАТ Аерок про стягнення капіталізованих платежів в сумі 6 503 168, 24 грн.
Представник позивача позовні вимоги підривав в повному обсязі, посилаючись на те, що визначена ним сума капіталізованих платежів є сумою для майбутніх соціальних виплат для непрацездатних колишніх працівників відповідача.
Відповідач проти позову заперечив, посилаючи на відсутність в законодавстві України права позивача на звернення з даним позовом та на відсутність порядку для стягнення капіталізовах платежів з підприємства, що ліквідується за власним рішенням.
Заслухавши пояснення представників сторін в судовому засіданні та дослідивши матеріали справи, судом встановлено наступне.
6.09.2017 до Єдиного державного реєстру внесено запис про рішення засновників ПАТ АЕРОК Обухів щодо припинення юридичної особи в результаті її ліквідації за рішенням власника та створена ліквідаційна комісія.
У позивача на обліку як застраховані особи перебувають громадяни, які отримали травму на підприємстві відповідача, а саме: ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8 (далі - застраховані особи).
19.09.2017 позивач звернувся до ліквідатора відповідача з заявою №121 про визнання позивача поточним кредитором з майновими вимогами на суму 6 503 168,24 грн., яку складають капіталізовані платежі для виплати страхового відшкодування працівникам відповідача. Листом від 20.10.2017, вих..№25, ліквідатором відповідача було відмовлено у визнанні позивача вищезазначеним кредитором, з посиланням на відсутність в законодавстві порядку капіталізації платежів.
До матеріалів справи позивачем долучені копії документів, які підтверджують право застрахованих осіб на отримання страхових виплат у зв'язку з втратою працездатності, а саме:
- щодо ОСОБА_3 - надано виписку з акту огляду медико-соціальною експертною комісією про результати визначення ступеня втрати професійної працездатності у відсотках, потреби у наданні медичної та соціальної допомоги №0022257 від 6.12.2015, постанову відділення ВД ФССНВ у Обухівському районі від 23.03.2017 про призначення потерпілому перерахованої щомісячної страхової виплати з 1.03.2017, постанову відділення ВД ФССНВ у Обухівському районі від 30.09.2016 про призначення медичної та соціальної допомоги потерпілому (одноразово);
- щодо ОСОБА_4 - надано виписку з акту огляду медико-соціальною експертною комісією про результати визначення ступеня втрати професійної працездатності у відсотках, потреби у додаткових видах допомоги №000889 від 29.07.2003, постанову відділення ВД ФССНВ у Обухівському районі від 23.03.2017 про призначення потерпілому перерахованої щомісячної страхової виплати з 1.03.2017;
- щодо ОСОБА_5 - надано виписку з акту огляду медико-соціальною експертною комісією про результати визначення ступеня втрати професійної працездатності у відсотках, потреби у додаткових видах допомоги №003007 від 29.06.2010, постанову відділення ВД ФССНВ у Обухівському районі від 23.03.2017 про призначення потерпілому перерахованої щомісячної страхової виплати з 1.03.2017;
- щодо ОСОБА_6 - надано виписку з акту огляду медико-соціальною експертною комісією про результати визначення ступеня втрати професійної працездатності у відсотках, потреби у додаткових видах допомоги №197525 від 14.08.2001, постанову відділення ВД ФССНВ у Обухівському районі від 19.01.2017 про призначення фінансування витрат на медичну та соціальну допомогу потерпілому (щомісячно);
- щодо ОСОБА_7 - надано виписку з акту огляду медико-соціальною експертною комісією про результати визначення ступеня втрати професійної працездатності у відсотках, потреби у додаткових видах допомоги №262300 від 14.08.2001, постанову відділення ВД ФССНВ у Обухівському районі від 19.01.2017 про призначення фінансування витрат на медичну та соціальну допомогу потерпілому (щомісячно), постанову відділення ВД ФССНВ у Обухівському районі від 23.03.2017 про призначення потерпілому перерахованої щомісячної страхової виплати з 1.03.2017;
- щодо ОСОБА_8 - надано довідку медико-соціальної експертної комісії №006358 від 2.10.1998, постанову відділення ВД ФССНВ у Обухівському районі від 23.03.2017 про призначення потерпілому перерахованої щомісячної страхової виплати з 1.03.2017.
Відповідно до статті 1205 Цивільного кодексу України передбачається порядок відшкодування шкоди особам, завдану каліцтвом, іншим ушкодженням здоров'я або смертю на виробництві у разі припинення юридичної особи, зобов'язаною здійснити таке відшкодування.
У разі припинення юридичної особи, зобов'язаної відшкодувати шкоду, завдану каліцтвом, іншим ушкодженням здоров'я або смертю, і встановлення її правонаступників виплата щомісячних платежів покладається на її правонаступників.
У цьому разі вимоги про збільшення розміру відшкодування шкоди пред'являються до її правонаступників. У разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначеним статтею 1200 цього Кодексу, мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку, встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом. У разі відсутності в юридичної особи, що ліквідується, коштів для капіталізації платежів, які підлягають сплаті, обов'язок щодо їх капіталізації покладається на ліквідаційну комісію на підставі рішення суду за позовом потерпілого .
Таким чином цивільним законодавством передбачено капіталізацію платежів як спосіб забезпечення виплат на відшкодування шкоди потерпілим на виробництві.
Аналізуючи зміст ст. 1205 Цивільного кодексу України суд висновує, що з даної норми права слідує обов'язок відшкодування шкоди потерпілим особам правонаступником юридичної особи, а у разі - ліквідації - ліквідаційною комісією юридичної особи, що припиняється шляхом капіталізації. При цьому звернутись до суду з позовом до ліквідаційної комісії юридичної особи про таку капіталізацію та відшкодування шкоди має виключно потерпілий, - тобто особа, якій має бути відшкодовано шкоду. Окрім того, право на звернення з зазначеним цивільним позовом про капіталізацію у потерпілого виникає у разі відсутності в юридичної особи, що ліквідується, коштів для капіталізації платежів, які підлягають сплаті. А такий факт не було встановлено ні судами України, ні доведено позивачем.
Посилаючись на свої право на звернення до адміністративного суду, позивач вказав ч.1 ст.11 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від 23.09.1999 №1105.
Зазначена стаття містить наступну норму: Джерелами формування коштів Фонду є: 1) страхові внески страхувальників та застрахованих осіб; 2) суми фінансових санкцій, застосованих відповідно до цього Закону, інших законів до підприємств, установ, організацій та фізичних осіб - підприємців за порушення встановленого порядку сплати страхових внесків та використання коштів Фонду, штрафів за недотримання законодавства про соціальне страхування, а також суми адміністративних штрафів, накладених відповідно до закону на посадових осіб та громадян за такі порушення; 3) суми не прийнятих до зарахування витрат страхувальника за соціальним страхуванням; 4) доходи від розміщення тимчасово вільних коштів, у тому числі резерву коштів Фонду; 5) капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України; 6) доходи від реалізації майна, придбаного за рахунок коштів Фонду; 7) добровільні внески та інші надходження відповідно до закону.
Дана стаття не містить уповноваження позивача звертатись від імені застрахованих осіб, як потерпілих, в порядку та на підставі статті 1205 Цивільного кодексу України, а містить лише джерела надходження коштів для виплати застрахованих особам.
Суд також не погоджується з доводами позивача про те, що підставою для звернення до суду з адміністративним позовом є положення Порядку капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов'язань суб'єкта підприємницької діяльності - банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров'ю, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 6 травня 2000 р. №765 (далі - Порядок №765).
З преамбули Постанови Кабінету Міністрів України від 6 травня 2000 р. №765 слідує, що Порядок був прийнятий відповідно до частини першої статті 45 і частини другої статті 92 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом". Таким чином Порядок №765 передбачає порядок дій, зокрема і подача заяв на задоволення кредиторських вимог, позивача виключно в межах процедури банкрутства і не передбачає можливість звернення Фонду соціального страхування з самостійними позовами від імені страхувальників до судів України.
Щодо відповідача не було розпочато процедуру банкрутства, що не заперечується обома сторонами.
З огляду на зазначене, суд приходить до висновку про відмову позивачу у задоволенні цього позову, як заявленого поза межами повноважень Фонду соціального страхування, що, разом з тим не виключає право на звернення потерпілих осіб до відповідача з цивільним позовом в порядку статті 1205 Цивільного кодексу України.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
В задоволенні адміністративного позову, - відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення .
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.
Суддя Терлецька О.О.
Дата виготовлення і підписання повного тексту рішення - 18 січня 2018 р.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.01.2018 |
Оприлюднено | 18.01.2018 |
Номер документу | 71654167 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Терлецька О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні