Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16 січня 2018 р. Справа№805/4104/17-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Лазарєва В.В., розглянувши у порядку письмового провадження, адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до державного підприємства Шахта імені ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_2 енергетики та вугільної промисловості України про анулювання спеціалізованого дозволу на користування надрами №3787 від 30.12.2005 року, -
В С Т А Н О В И В:
У листопаді 2017 року Державна служба геології та надр України звернулася до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до державного підприємства Шахта імені ОСОБА_1 про анулювання спеціалізованого дозволу на користування надрами №3787 від 30.12.2005 року.
В обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначила, що з моменту отримання спеціального дозволу у відповідача, як у надрокористувача виникли права та обов'язки, встановлені Кодексом України про надра та Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 та відповідач зобов'язаний у встановленому порядку подавати до Державного науково-виробничого підприємства Державний інформаційний геологічний фонд України щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності як підтвердження експлуатації корисних копалин, але в порушення вимог угоди про умови користування надрами та статті 24 кодексу України про надра відповідач не подав до Державного науково-виробничого підприємства Державний інформаційний геологічний фонд України щорічні звіти відповідної форми статистичної звітності, як підтвердження експлуатації корисних копалин, за 2014 та 2015 роки.
У зв'язку з чим позивач просив позовні вимоги задовольнити та припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами.
Представники сторін у судове засідання не з'явилися, про дату, час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином. 05 січня 2018 року представник позивача надав заяву про розгляд справи в порядку письмового провадження.
Відповідно до вимог ч. 9 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України справа розглядається в порядку письмового провадження.
Розглянувши подані сторонами документи та матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, дослідивши докази наявні в матеріалах справи, суд встановив наступне.
Державне підприємство Шахта імені ОСОБА_1 зареєстроване як юридична особа, включено до ЄДРПОУ за номером 33371807, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (а.с. 47-49).
30 грудня 2005 року, державному підприємству Шахта імені ОСОБА_1 наданий спеціальний дозвіл на користування надрами № 3787 (а.с.9).
Як вбачається з Угоди про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 30 грудня 2006 року, державне підприємство Шахта імені ОСОБА_1 зобов'язане у встановленому порядку подавати до Державного науково-виробничого підприємства Державний інформаційний геологічний фонд України щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності як підтвердження експлуатації корисних копалин (а.с. 10-15).
Згідно листа Державного науково-виробничого підприємства Державний інформаційний геологічний фонд України від 7 квітня 2015 року № 02/302-0972, державне підприємство Шахта імені ОСОБА_1 не надало до ДНВП Геоінформ України щорічну статистичну звітність за формами 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2014 рік (а.с. 17).
Як вбачається з листа ДНВП Державний інформаційний геологічний фонд України від 26 квітня 2016 року № 02/302-1493, інформація щодо руху запасів державного підприємства Шахта імені ОСОБА_1 за 2015 рік до ДНВП Геоінформ України не надходила (а.с.29-35).
Наказом від 19 травня 2015 року №122 Державна служба геології та надр України зупинила дії спеціального дозволу державного підприємства Шахта імені ОСОБА_1 на користування надрами та згідно витягу з додатка до вказаного наказу встановила строк для усунення порушень законодавства про надра - 30 календарних днів.
16 серпня 2016 року Державна служба геології та надр України, наказом № 257 у зв'язку з невиконанням надрокористувачами особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме, щорічного звітування перед ДНВП Геоінформ України щодо руху запасів за формами №№ 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2015 рік та враховуючи пропозиції Комісії з питань надрокористування, встановила державному підприємству Шахта імені ОСОБА_1 термін для усунення порушень законодавства про надра на користування надрами та встановила строк для усунення порушень законодавства про надра - 10 календарних днів.
10 січня 2017 року Державна служба геології та надр України, у зв'язку з невиконанням надрокористувачами особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме щорічного звітування перед ДНВП Геоінформ України щодо руху запасів за формами №№ 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2015 рік та враховуючи пропозиції Комісії з питань надрокористування, повторно встановила державному підприємству Шахта імені ОСОБА_1 термін для усунення порушень законодавства про надра на користування надрами та встановила строк для усунення порушень законодавства про надра - до 01 березня 2017 року, про що прийнятий наказ № 1.
Відповідно до статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку у тому числі органів державної влади. У справах щодо оскарження рішень суди перевіряють чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року за № 1174.
Пунктом 4 зазначеного Положення визначено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.
Таким чином, позивач у справі - суб'єкт владних повноважень, на якого чинним законодавством покладені владні управлінські функції для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування.
Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовано Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року за № 615.
Згідно з пунктом 23 Порядку право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності .
Відповідно до пункту 25 Порядку про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, видачу дубліката, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження.
Наказ Держгеонадр та розпорядження Ради міністрів Автономної Республіки Крим про зупинення, анулювання дозволу, рішення про відмову в наданні чи продовженні строку дії дозволу можуть бути оскаржені в установленому законодавством порядку.
Згідно з частиною 1 статті 26 Кодексу України про надра підстави припинення права користування надрами визначенні статтею 26 Кодексу України про надра, відповідно до якої право користування надрами припиняється в разі якщо відпала потреба в користуванні надрами, закінчення встановленого строку користування надрами, припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано в користування, користування надрами із застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення, використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр, якщо користувач без поважних причин протягом 2 років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу 180 календарних днів не приступив до користування надрами, вилучення у встановленому законодавством порядку наданої в користування ділянки надр.
Відповідно до частини 2 статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, в разі незгоди користувачів - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку. Тобто, право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, самостійно або в судовому порядку.
Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, згідно угоди про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 30 грудня 2006 року надрокористувач зобов'язаний у встановленому порядку подавати до ДНВП Геоінформ України щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр. Таким чином, подання до ДНВП Геоінформ України щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр - обов'язкова умова спеціального користування надрами, яка прямо визначена дозволом та Угодою. Як встановлено судом, відповідач відповідні звіти протягом 2014, 2015 років не надавав.
Згідно з ч. 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
За таких обставин, приймаючи до уваги наведене, а саме те, що відповідачем не надавалась звітність, передбачена Угодою, що є порушенням вимог, передбачених чинним законодавством та спеціальним дозволом, вжиті позивачем заходи щодо усунення порушень норм чинного законодавства до такого усунення не привели, суд дійшов висновку, що вимоги позивача підлягають задоволенню.
Відповідно до частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 6, 7, 8, 9, 77, 242, 243, 244, 245, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Державної служби геології та надр України до державного підприємства Шахта імені ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_2 енергетики та вугільної промисловості України про анулювання спеціалізованого дозволу на користування надрами №3787 від 30.12.2005 року - задовольнити повністю.
Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 30 грудня 2005 року № 3787, наданого державному підприємству Шахта імені ОСОБА_1 (код ЄДРПОУ 33371807, місцезнаходження юридичної особи: 83102, Донецька область, м. Донецьк, вул. Стадіонна, буд. 1).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Донецького апеляційного адміністративного суду через Донецькій окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Суддя Лазарєв В.В.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.01.2018 |
Оприлюднено | 18.01.2018 |
Номер документу | 71654252 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Лазарєв В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні