ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
61022, м.Харків, пр.Науки, 5
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
13.12.2017р. Справа № 905/1384/17
Господарський суд Донецької області у складі колегії суддів: головуючого судді Ніколаєвої Л.В., суддів Попова О.В., Чорненької І.К.,
при секретарі судового засідання Паніній Я.М.,
розглянувши справу № 905/1384/17
за позовом Маріупольської міської ради
до відповідача Фізичної особи - підприємця Галстян Гаяне Левоні
про стягнення 317 612,76 грн.,
за участю представників сторін:
від позивача: не з'явився
від відповідача: не з'явився
Суть спору: Маріупольська міська рада звернулася до господарського суду Донецької області з позовом, в якому просить суд стягнути з ФОП Галстян Г.Л. 317 612,76 грн., з яких: 279 749,66 грн. - основний борг з орендної плати за користування земельною ділянкою, 37 863,10 грн. - пеня.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на неналежне виконання відповідачем умов договору оренди земельної ділянки від 15.02.2007р. № 232 (зареєстрований у Маріупольському міському відділі Донецької регіональної філії Державного підприємства Центр Державного земельного кадастру 19.02.2007р. за № 04.07.162.00069) в частині повної та своєчасної сплати орендної плати.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 21.06.2017р. справа розподілена судді Ніколаєвій Л.В. Ухвалою господарського суду Донецької області від 26.06.2017р. вказана позовна заява прийнята до розгляду та порушено провадження у справі № 905/1384/17.
Ухвалою господарського суду Донецької області від 05.09.2017р. справа призначена до колегіального розгляду у складі трьох суддів господарського суду Донецької області. На підставі розпорядження керівника апарату суду від 06.09.2017р. № 01-02/1010 Щодо створення колегії призначено повторний автоматичний розподіл справи № 905/1384/17, за результатами якого справа розподілена колегії суддів: головуючий суддя Ніколаєва Л.В., судді Тарапата С.С., Чорненька І.К. (протокол автоматичного визначення складу колегії суддів від 06.09.2017р.). Ухвалою господарського суду Донецької області від 06.09.2017р. справа прийнята до провадження у вказаному складі колегії суддів.
У зв'язку із знаходженням судді Тарапати С.С. у відпустці, на підставі розпорядження керівника апарату суду від 28.09.2017р. № 01-02/1174 Щодо внесення змін до складу судової колегії призначено повторний автоматичний розподіл справи № 905/1384/17, за результатами якого справа розподілена колегії суддів: головуючий суддя Ніколаєва Л.В., судді Попов О.В., Чорненька І.К. (протокол автоматичної зміни складу колегії суддів від 28.09.2017р.). Ухвалою господарського суду Донецької області від 28.09.2017р. справа прийнята до провадження у вказаному складі колегії суддів.
Під час розгляду справи строк вирішення спору продовжувався у зв'язку із задоволенням відповідних клопотань позивача, про що винесені ухвали суду від 27.07.2017р., від 28.11.2017р.
Ухвалами господарського суду Донецької області від 06.09.2017р. витребувано від Управління архітектурно - будівельного контролю Маріупольської міської ради Донецької області та від Міського комунального підприємства Маріупольське бюро технічної інвентаризації письмові пояснення з наданням підтверджуючих доказів щодо знаходження об'єктів закінченого будівництва (із визначенням їх власника) на земельній ділянці по вул. Бахчиваджи в Приморському районі м. Маріуполя площею 0,3849 га, кадастровий номер 1412300000:02:015:0167.
19.07.2017р. за вх. № 19242/17 господарський суд одержав письмові пояснення позивача, в яких останній посилається в т.ч. на те, що заборгованість з орендної плати нарахована до кінця 2016р., з огляду на положення п. 288.7 Податкового кодексу України, згідно з якими податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог ст. ст. 285 - 287 цього Кодексу. У п. 287.1 ст. 287 Податкового кодексу України передбачено, що у разі припинення права власності користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або у користуванні у поточному році.
24.11.2017р. за вх. № 04-21/3362 господарський суд одержав письмові пояснення позивача, згідно з якими останній посилається в т.ч. на те, що відповідно до рішення Маріупольської міської ради від 27.09.2017р. № 7/21-1966 ФОП Галстян Г.Л. продовжено строк оренди земельної ділянки площею 0,3849 га по вул. Бахчиваджи, 67 в Приморському районі м. Маріуполь кадастровий номер 1412300000:02:015:0167 на 10 років.
06.09.2017р. за вх. № 23196/17 господарський суд одержав відзив на позовну заяву, в якому відповідач погоджується з наявністю заборгованості з орендної плати за період квітня 2013р. по жовтень 2016р., оскільки строк дії договору оренди земельної ділянки від 15.02.2007р. № 232 закінчився 31.10.2016р. Разом з тим, враховуючи приписи ЗУ Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції із внесенням змін ЗУ Про внесення змін до Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції щодо безперешкодної діяльності органів місцевого самоврядування № 1365-УШ від 17.05.2016р. правомірним є нарахування орендної плати тільки з квітня 2013р. по 13.04.2014р. та з 08.06.2016р. по 31.10.2016р. Аналогічний за змістом відзив на позовну заяву господарський суд одержав і 17.10.2017р. за вх. № 04-21/3031.
25.09.2017р. за вх. № 24866/17 господарський суд одержав відповідь Міського комунального підприємства Маріупольське бюро технічної інвентаризації , згідно з якою повідомлено про те, що останнє не виконує реєстрацію прав власності на нерухоме майно, всі повноваження по роботі з Єдиним Реєстром прав власності на нерухоме майно та реєстрації прав власності на нерухоме майно передані до Державної Реєстраційної служби Міністерства юстиції України. Міське комунальне підприємство Маріупольське бюро технічної інвентаризації з 01.01.2013р. не має доступу до Єдиного Державного реєстру прав власності на нерухоме майно.
09.10.2017р. за вх. № 26016/17 господарський суд одержав відповідь Управління архітектурно - будівельного контролю Маріупольської міської ради Донецької області, згідно з якою повідомлено про те, що згідно акту приймання - передавання документів № 6, Управління здійснює свої повноваження з 08.02.2016р. На даний час до управління не надходило повідомлень про початок виконання підготовчих (будівельних) робіт та заяв на отримання дозволу на виконання будівельних робіт на земельній ділянці по вул. Бахчиваджи в Приморському районі м. Маріуполя, кадастровий номер 1412300000:02:015:0167. Відповідно бази даних реєстру дозвільних документів Державної архітектурно - будівельної інспекції України, станом на 29.09.2017р. запитувана інформація відносно наявності декларації (сертифікат) про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, розташованих на вказаній земельній ділянці відсутня. За період з 08.02.2016р. до теперішнього часу Управління не реєструвало декларацію (сертифікат) про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів. Аналогічну за змістом відповідь Управління архітектурно - будівельного контролю Маріупольської міської ради Донецької області господарський суд одержав також і 25.10.2017р. за вх. № 27549/17.
На підставі ст.85 ГПК України у судовому засіданні 13.12.2017р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи, господарський суд встановив:
Рішенням Маріупольської міської ради від 31.10.2006р. № 5/6-780 Про надання земельної ділянки по вул. Бахчиваджи, 67 в Приморському районі міста приватному підприємцю Галстян Г.Л. в т.ч. затверджено проект землеустрою по відведенню та надано із земель запасу житлової та громадської забудови в оренду строком на 10 років земельну ділянку (кадастровий номер 1412300000:02:015:0167) площею 0,3849 га для торгівлі транспортними засобами та їх ремонту (будівництво та подальша експлуатація автосалону та станції технічного обслуговування) по вул. Бахчиваджи, 67 в Приморському районі міста приватному підприємцю Галстян Г.Л.; запропоновано приватному підприємцю Галстян Г.Л. подати до Маріупольського міського управління земельних ресурсів заявку про оформлення проекту договору оренди земельної ділянки протягом двох місяців від дня прийняття рішення, договір оренди земельної ділянки укласти нотаріально.
15.02.2007р. між Маріупольською міською радою (орендодавець, позивач) та ПП Галстян Г.Л. (орендар, відповідач) укладений договір оренди земельної ділянки № 232 (зареєстрований у Маріупольському міському відділі Донецької регіональної філії Державного підприємства Центр Державного земельного кадастру 19.02.2007р. за № 04.07.162.00069), згідно з яким орендодавець згідно рішення Маріупольської міської ради від 31.10.2006р. № 5/6-780 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться по вул. Бахчиваджи, 67 в Приморському районі м. Маріуполь. (п.1.1. договору).
Відповідно до умов п. 2.1 договору в оренду передається земельна ділянка площею 0,3849 га.
У п. п. 3.1., 3.2 договору встановлено, що договір укладено на 10 (десять) років до 31.10.2006р. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен орендар повинен не пізніше ніж за 2 (два) місяці до закінчення строку дії договору оренди повідомити письмово орендодавця про намір поновлення терміну дії договору. В іншому випадку договір поновленню не підлягає.
У розділі 4 Орендна плата договору встановлено, що нормативна грошова оцінка грошова оцінка земельної ділянки становить 57,92 грн/кв.м. Грошова оцінка земель м. Маріуполя встановлена рішенням Маріупольської міської ради № 708 від 28.09.2000р. (зі змінами від 26.09.2003р. № 459) та посвідчується довідкою (витягом) Маріупольського міського управління земельних ресурсів встановленого зразка. Орендна плата за землю (платіж) сплачується орендарем у грошовій формі в розмірі 2% від грошової оцінки земельної ділянки (за рік) на рахунок: № 33210815700055 код 13050200, отримувач - місцевий бюджет Приморського району м. Маріуполь, ГУДКУ у Донецькій області, МФО 834016, код ЄДРПОУ 34686694. Орендна плата за землю вноситься за базовий податковий (звітний) період щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця. Розмір орендної плати за земельну ділянку змінюється у разі індексації у встановленому законом порядку грошової оцінки. У разі індексації грошової оцінки земель м. Маріуполя, орендар зобов'язаний вносити орендну плату у новому розмірі з дня індексації. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням середньорічного індексу інфляції, який ураховується при проведенні індексації грошової оцінки земель згідно законодавства. Розмір орендної плати переглядається щорічно у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; збільшення розмірів грошової оцінки; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у т.ч. внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом. (п.п. 4.1, 4.2, 4.3, 4.4, 4.5, 4.8, 4.9 договору).
Згідно з умовами п. 4.11 договору у разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, орендар сплачує орендодавцеві пеню у розмірі подвійної облікової ставки НБУ від несвоєчасної суми за кожен день прострочення, доки суму простроченої орендної плати не буде повністю сплачено.
У п. 5.1 договору встановлено, що земельна ділянка передається в оренду з метою та за цільовим призначенням: для торгівлі транспортними засобами та їх ремонту (будівництво та подальша експлуатація автосалону та станції технічного обслуговування).
Передача земельної ділянки орендарю здійснюється протягом 5 (п'яти) днів після державної реєстрації цього договору згідно з актом приймання - передачі об'єкту оренди. (п. 6.5 договору).
Згідно з умовами п. п. 9.2.8, 9.2.12, 9.12.13, 9.3.1 орендар зобов'язаний своєчасно вносити орендну плату, самостійно корегувати орендну плату за землю у разі зміни грошової оцінки або її індексації, у місячний термін з моменту опублікування коефіцієнту індексації, одержати довідку; орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.
Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін та посвідчується нотаріально. (п. 11.1 договору).
Відповідно до умов п.п.11.3.1 п. 11.3. договору дія договору припиняється у разі закінчення строку, на якій його було укладено.
Додатками до договору є: План (схема) меж земельної ділянки кадастровий номер 1412300000:02:015:0167, Акт винесення на місцевість та узгодження меж землекористування приватного підприємця Галстян Г.Л. для будівництва автосалону і станції технічного обслуговування на вул. Бахчиваджи у Приморському районі м. Маріуполя від 20.01.2006р.
На виконання умов договору позивач передав, а відповідач прийняв у користування земельну ділянку площею 0,3849 га, кадастровий номер 1412300000:02:015:0167, розташовану за адресою: по вул. Бахчиваджи в Приморському районі м. Маріуполь, про що сторонами підписаний акт прийому-передачі земельної ділянки від 15.02.2007р. (19.02.2007р.) згідно договору оренди № 232 від 15.02.2007р. (зареєстрований у Маріупольському міському відділі Донецької регіональної філії Державного підприємства Центр Державного земельного кадастру 19.02.2007р. за № 04.07.162.00069).
Договором від 23.05.2011р. про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 19.02.2007р. № 04.07.162.00069 п. 4.3. договору викладено у наступній редакції: Орендна плата за землю (платіж) сплачується орендарем у грошовій формі у розмірі: 3% від грошової оцінки земельної ділянки (за рік) на рахунок: № 33210815700055 код 13050500, отримувач - місцевий бюджет Приморського району м. Маріуполя, ГУДКУ у Донецькій області, МФО 834016 код ЄДРПОУ 34686694 . Договір про внесення змін зареєстрований в Управлінні Держкомзему у м. Маріуполі Донецької області 24.10.2011р. за № 141230004000405.
31.10.2016р. відповідач подав заяву до Центру надання адміністративних послуг на отримання адміністративної послуги Рішення міської ради про продовження терміну оренди земельної ділянки за наявності діючого договору оренди земельної ділянки, зареєстрованого у встановленому законом порядку .
У листі від 21.11.2016р. № 031-743/9 позивач повідомив відповідача про те, що управлінням земельних відносин міської ради підготовлено та розміщено на офіційному ВЕБ-сайті міської ради проект рішення міської ради щодо заяви відповідача. Вказаний проект рішення після його узгодження в порядку, встановленому Регламентом Маріупольської міської ради, затвердженим рішенням Маріупольської міської ради від 23.12.2015р. № 7/2-12, буде винесено на розгляд чергової сесії міської ради. Про прийняте міською радою рішення та час його видачі буде проінформовано Центром надання адміністративних послуг.
27.09.2017р. Маріупольською міською радою прийнято рішення № 7/21-1966 Про продовження строку оренди земельної ділянки по вул. Бахчиваджи,67 в Приморському районі міста Фізичній особі - підприємцю Галстян Г.Л. , згідно з яким продовжено на 10 років строк оренди земельної ділянки (землі житлової та громадської забудови міської ради) кадастровий номер 1412300000:02:015:0167) площею 0,3849 га для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (будівництво та подальша експлуатація автосалону та станції технічного обслуговування) по вул. Бахчиваджи, 67 в Приморському районі міста ФОП Галстян Г.Л., встановлено розмір орендної плати за запитувану земельну ділянку згідно рішення Маріупольської міської ради, що регламентує розмір орендної плати, на рівні 3% від її грошової оцінки. У випадку зміни у встановленому порядку ставки орендної плати, розмір орендної плати змінюється автоматично, без укладення додаткового договору до діючого, на момент внесення відповідних змін, договору оренди земельної ділянки. Запропоновано Фізичній особі - підприємцю Галстян Г.Л. подати до Центру надання адміністративних послуг заяву про оформлення проекту договору оренди вказаної земельної ділянки протягом трьох місяців від дня прийняття даного рішення. У випадку невиконання встановленого строку рішення вважати таким, що втратило чинність. Оформити правоустановлюючі документи на вказану земельну ділянку у встановленому законом порядку. У вказаному рішення також зазначено про зміну адреси знаходження земельної ділянки з вул. Бахчиваджи б/н на Бахчиваджи, 67 згідно листа - пропозиції Головного управління містобудування та архітектури Маріупольської міської ради від 05.05.2017р.
З розрахунку договірних обов'язків по орендній сплаті за землю станом на 25.04.2017р. вбачається, що заборгованість платника ПП Галстян Г.Л. ідентифікаційний номер НОМЕР_1 за договором оренди від 19.02.2007р. № 04.07.162.00069 (із врахуванням договору про внесення змін від 24.10.2011р. № 141230004000405) складає 279 749,66 грн., з яких: червень - грудень 2013р. - 29 623,75 грн., за січень - грудень 2014р. - 57 517,33 грн., за січень - грудень 2015р. - 79 165,08 грн., за січень - грудень 2016р. - 113 443,50 грн.
Неналежне виконання відповідачем умов договору в частині повної та своєчасної сплати орендної плати за період червень 2014р. - грудень 2016р. зумовило звернення позивача до суду з даним позовом, в якому останній просить суд стягнути з відповідача, крім основного боргу в розмірі 279 749,66 грн., також і пеню в розмірі 37 863,10 грн., нараховану з 26.04.2016р. по 25.04.2017р. за прострочення сплати орендної плати за період лютий - грудень 2016р.
Проаналізувавши наявні у справі докази та надавши їм правову оцінку, суд дійшов висновку про часткове задоволення позову, виходячи з наступного:
Відповідно до п.1 ч.2 ст.11 ЦК України однією із підстав виникнення цивільних прав та обов'язків є договір, який в силу вимог ч.1 ст.629 ЦК України є обов'язковим для виконання сторонами.
Відповідно до приписів ст.792 ЦК України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Згідно з вимогами ч.1 ст.93 ЗК України, які кореспондуються з положеннями ст.1 ЗУ Про оренду землі право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Відповідно дост.13 ЗУ Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Частинами 1-3 ст.21 ЗУ Про оренду землі встановлено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Положеннями п. 2 ч.1 ст. 13, ч. 1 ст. 15 ЗУ Про оцінку земель визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
У ст. 31 ЗУ Про оренду землі встановлено, що договір оренди землі припиняється в т.ч. в разі закінчення строку, на який його було укладено.
У пп. 14.1.136, 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 ПК України встановлено, що орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (далі у розділі XII - орендна плата); плата за землю - обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Відповідно до ст. 288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (п. 288.1 ст.288 ПК України). Платником орендної плати є орендар земельної ділянки (п.288.2 ст.288 ПК України). Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (п. 288.4 ст. 288 ПК України).
Відповідно до ст.289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кi = І : 100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.
Згідно з приписами п.287.1. ст. 287 ПК України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році.
Згідно з роз'ясненнями, які містяться в п.1.3 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. №6 Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин системний аналіз норм законодавства України дає підстави для висновку про те, що орендна плата за земельну ділянку, яка перебуває в державній або в комунальній власності, має подвійну правову природу, оскільки, з одного боку, є передбаченим договором оренди землі платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (частина перша статті 21 Закону України Про оренду землі , підпункт 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, далі - ПК України), з іншого - є однією з форм плати за землю як загальнодержавного податку нарівні із земельним податком (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України). Разом з тим підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є саме договір оренди такої земельної ділянки (частина друга статті 21 Закону України Про оренду землі , пункт 288.1 статті 288 ПК України). У зв'язку з цим та оскільки орендну плату за землю орендар вносить орендодавцеві (стаття 21 Закону України Про оренду землі , стаття 288 ПК України), то право на стягнення заборгованості з орендної плати має орендодавець шляхом звернення до відповідного господарського суду в установленому ГПК порядку.
З наведеного вбачається, що законною підставою для користування земельною ділянкою та сплати орендної плати є наявність укладеного між сторонами і зареєстрованого у встановленому законом порядку договору оренди земельної ділянки. При цьому, у разі припинення строку дії договору, в т.ч. у зв'язку із закінченням строку, на який його було укладено, припиняється право користування земельною ділянкою і зобов'язання орендаря сплачувати таку орендну плату.
Відповідно до вимог ч.1 ст.526 ЦК України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства. В силу вимог ч.1 ст.525 ЦК України одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Аналогічні вимоги щодо виконання зобов'язань містяться і у ч.ч.1,7 ст.193 ГК України.
Як вище встановлено господарським судом, строкове, платне користування земельною ділянкою, загальною площею 0,3849га, що знаходиться по вул. Бахчиваджи в Приморському районі м. Маріуполь, здійснювалось відповідачем на підставі укладеного з позивачем договору оренди земельної ділянки № 232 від 15.02.2007р. (зареєстрований у Маріупольському міському відділі Донецької регіональної філії Державного підприємства Центр Державного земельного кадастру 19.02.2007р. за № 04.07.162.00069), яким перебачено внесення орендної плати за землю за базовий податковий (звітний) період щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.
Строк дії вказаного договору встановлений у п. 3.1 договору - до 31.10.2016р.
Відповідно до ст. 33 ЗУ Про оренду землі по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов'язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі).
Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі. У разі смерті орендодавця до спливу строку дії договору оренди землі орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це спадкоємця земельної ділянки протягом місяця з дня, коли йому стало відомо про перехід права власності на земельну ділянку.
До листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди.
При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.
Орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.
У разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором. У цьому випадку укладання додаткової угоди про поновлення договору оренди землі здійснюється із:
власником земельної ділянки (щодо земель приватної власності);
уповноваженим керівником органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування без прийняття рішення органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної або комунальної власності).
Керівник органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який уповноважений підписувати додаткову угоду до договору оренди землі щодо земельної ділянки державної або комунальної власності, визначається рішенням цього органу.
Додаткова угода до договору оренди землі про його поновлення має бути укладена сторонами у місячний строк в обов'язковому порядку.
Відмова, а також наявне зволікання в укладенні додаткової угоди до договору оренди землі може бути оскаржено в суді.
Матеріали справи не містять доказів продовження строку дії договору у встановленому ст. 33 ЗУ Про оренду землі порядку шляхом укладення додаткової угоди про поновлення договору оренди землі, а отже, господарський суд дійшов висновку про те, що договір про оренду земельної ділянки та, відповідно, зобов'язання відповідача з внесення орендної плати є припиненими з 01.11.2016р. При цьому, заява відповідача на отримання адміністративної послуги Рішення міської ради про продовження терміну оренди земельної ділянки за наявності діючого договору оренди земельної ділянки, зареєстрованого у встановленому законом порядку , яка подана до Центру надання адміністративних послуг лише 31.10.2016р., та серед доданих до якої документів відсутній проект додаткової угоди, рішення Маріупольської міської ради від 27.09.2017р. № 7/21-1966 про продовження на 10 років строку оренди земельної ділянки (кадастровий номер 1412300000:02:015:0167) площею 0,3849 га по вул. Бахчиваджи, 67 в Приморському районі міста ФОП Галстян Г.Л., за відсутністю відповідної додаткової угоди, не свідчить про продовження договору оренди земельної ділянки № 232 від 15.02.2007р. (зареєстрований у Маріупольському міському відділі Донецької регіональної філії Державного підприємства Центр Державного земельного кадастру 19.02.2007р. за № 04.07.162.00069). Тим більш, згідно вказаного рішення у випадку ненадання відповідачем до Центру надання адміністративних послуг заяви про оформлення проекту договору оренди протягом трьох місяців від дня його прийняття, рішення є таким, що втратило чинність. Докази звернення відповідача до Центру надання адміністративних послуг з такою заявою матеріали справи також не містять.
Такі обставини свідчать про безпідставність та неправомірність позовних вимог в частині стягнення з відповідача боргу з орендної плати за договором оренди земельної ділянки № 232 від 15.02.2007р. (зареєстрований у Маріупольському міському відділі Донецької регіональної філії Державного підприємства Центр Державного земельного кадастру 19.02.2007р. за № 04.07.162.00069) в розмірі 18 907,20 грн. за період листопад - грудень 2016р.
Водночас, Указом Президента України №405/2014 від 14.04.2014р. Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України , який набрав чинності 14.04.2014р., уведено в дію відповідне рішення Ради національної безпеки і оборони України щодо проведення антитерористичної операції на сході України.
15.10.2014р. набрав чинності ЗУ Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції від 02.09.2014р. № 1669-VIІ, яким визначено тимчасові заходи для забезпечення підтримки суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, та осіб, які проживають у зоні проведення антитерористичної операції або переселилися з неї під час її проведення.
В силу норм ст.1 вказаного нормативно-правового акту період проведення антитерористичної операції - це час між датою набрання чинності Указом Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14 квітня 2014 року №405/2014 та датою набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України. Територія проведення антитерористичної операції - це територія України, на якій розташовані населені пункти, визначені у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку, де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14 квітня 2014 року №405/2014.
Згідно з приписами ст. 6 ЗУ Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції від 02.09.2014р. № 1669-VIІ під час проведення антитерористичної операції звільнено суб'єктів господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності.
Розпорядженнями Кабінету Міністрів України №1053-р від 30.10.2014р., №1275-р від 02.12.2015р. затверджено переліки населених пунктів, на території яких здійснювалась антитерористична операція, до яких, у т. ч., включено м. Маріуполь Донецької області.
Законом України Про внесення змін до Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції щодо безперешкодної діяльності органів місцевого самоврядування від 17.05.2016р. № 1365-VIII, який набрав чинності 08.06.2016р., внесені зміни до ст. 6 ЗУ Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції та викладено її у наступній редакції: Звільнити суб'єктів господарювання від плати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності в населених пунктах згідно з переліками, передбаченими частиною четвертою статті 4 цього Закону .
У ч. 4 ст. 4 ЗУ Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції від 02.09.2014р. № 1669-VIІ (в редакції ЗУ Про внесення змін до Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції щодо безперешкодної діяльності органів місцевого самоврядування від 17.05.2016р. № 1365-VIII встановлено, що перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та перелік населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, затверджуються Кабінетом Міністрів України, який забезпечує своєчасну їх актуалізацію.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.11.2014р. № 1085-р (із змінами до нього) затверджений перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та перелік населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, до якого м. Маріуполь Донецької області не включено.
Враховуючи те, що місцезнаходженням земельної ділянки є м. Маріуполь та здійснення відповідачем господарської діяльності у м. Маріуполі, господарський суд дійшов висновку про те, що відповідач є суб'єктом господарювання, якого звільнено від сплати орендної плати за земельну ділянку за період з 14.04.2014р. по 07.06.2016р.
Такі обставини свідчать про безпідставність та неправомірність позовних вимог також і в частині стягнення з відповідача боргу з орендної плати в розмірі 173 887,22 грн. грн. за період з 14.04.2014р. по 07.06.2016р.
З огляду на вищевикладене, господарський суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог в частині стягнення з відповідача основного боргу в розмірі 86 955,24 грн. за період з 01.06.2013р. по 13.04.2014р. та з 08.06.2016р. по 31.10.2016р.
Згідно з вимогами ч.1 ст.230 ГК України штрафними санкціями в цьому Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов'язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання зобов'язання. Вимогами п.3 ч.1 ст.611 ЦК України також передбачено, що одним із наслідків порушення зобов'язання є сплата неустойки, а в силу вимог ч.2 ст.551 ЦК України, якщо предметом неустойки (пені) є грошова сума, її розмір встановлюються договором або актом цивільного законодавства.
Статтями 1, 3 ЗУ Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов'язань встановлено, що платники грошових коштів сплачують на користь одержувачів цих коштів за прострочку платежу пеню в розмірі, що встановлюється за згодою сторін. Розмір пені, передбачений статтею 1 цього Закону, обчислюється від суми простроченого платежу та не може перевищувати подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня.
Згідно з положеннями ч. 6 ст. 232 ГК України нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов'язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов'язання мало бути виконано.
В укладеному між сторонами договорі оренди земельної ділянки встановлено, що у разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, орендар сплачує орендодавцеві пеню у розмірі подвійної облікової ставки НБУ від несвоєчасної суми за кожен день прострочення, доки суму простроченої орендної плати не буде повністю сплачено.
Розрахунок пені, який здійснений позивачем, та згідно з яким, розмір нарахованої відповідачу пені за загальний період з 26.04.2016р. по 25.04.2017р. становить 37 863,10 грн., перевірений господарським судом та встановлено, що позивачем помилково визначено суму заборгованості за договором. Крім того, з огляду на висновки суду щодо відмови у задоволенні позовних вимог в частині стягнення заборгованості за листопад - грудень 2016р. нарахування пені за вказані періоди є неправомірним.
Тому, господарським судом самостійно, із врахуванням вірно визначених суми заборгованості, періоду нарахування, не виходячи при цьому за межі визначеного позивачем періоду часу, протягом якого мало місце невиконання зобов'язання, здійснений розрахунок пені та встановлено, що за загальний період з 26.04.2016р. по 30.12.2016р. сума пені становить 1 285,27 грн., що підлягає стягненню з відповідача.
На підставі ст.44, 49 ГПК України судові витрати по сплаті судового збору покладаються на сторін пропорційно розміру задоволенню позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
В И Р І Ш И В:
1. Позов Маріупольської міської ради задовольнити частково.
2. Стягнути з Фізичної особи - підприємця Галстян Гаяне Левоні (АДРЕСА_1, індивідуальний податковий номер НОМЕР_1) на користь Маріупольської міської ради (87500, Донецька обл., м. Маріуполь, пр. Миру, буд. 70, код ЄДРПОУ 33852448) основний борг з орендної плати в розмірі 86 955 (вісімдесят шість тисяч дев'ятсот п'ятдесят п'ять) грн. 24 коп., пеню в розмірі 1 285 (одна тисяча двісті вісімдесят п'ять) грн. 27 коп., витрати по сплаті судового збору в розмірі 1 323 (одна тисяча триста двадцять три) грн. 76 коп.
3. Відмовити у задоволенні решти позовних вимог.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили в порядку ст. 85 Господарського процесуального кодексу України і може бути оскаржено у встановленому законом порядку.
Повне рішення складено 18 грудня 2017 р.
Головуючий суддя Л.В. Ніколаєва
Суддя О.В. Попов
Суддя І.К. Чорненька
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 13.12.2017 |
Оприлюднено | 19.01.2018 |
Номер документу | 71658186 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Л.В. Ніколаєва
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні