РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
16 січня 2018 р. Справа № 802/2357/17-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Воробйової Інни Анатоліївни, розглянувши у письмовому провадженні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Могилів-Подільського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області, Могилів-Подільського міського відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області про зобов'язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду звернулась ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач) з адміністративним позовом до Могилів-Подільського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області ( Могилів -Подільський районний відділ ДРАЦС ГТУЮ у Вінницькій області, відділ державної реєстрації актів цивільного стану, відповідач 1 ), Могилів-Подільського міського відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області ( Могилів -Подільський міський відділ ДРАЦС ГТУЮ у Вінницькій області, відділ державної реєстрації актів цивільного стану, відповідач 2) про зобов'язання Могилів-Подільського міського відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області внести зміни до актового запису №250 від 26.05.1976 р. про народження ОСОБА_2 в частині національності батька, ОСОБА_3 з "українець" на "поляк".
Позовні вимоги мотивовані тим, що у 2017 року ОСОБА_1 звернулась до Могилів-Подільського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області із заявою про внесення змін до актового запису, якою просила вказати національність її батька "поляк" замість "українець". За наслідком розгляду поданої заяви, 21 вересня 2017 р. відповідачем 1 складено висновок, яким вказано на неможливість внесення змін до такого (актового запису) . Не погоджуючись із даним висновком, позивач звернулась з цим позовом до суду та просить зобов'язати відповідача 2 внести зміни у актовий запис.
14.12.2017 р. ухвалами суду відкрито провадження у справі, закінчено підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду на 09.01.2018 р.
Ухвалою суду від 09.01.2018 р. розгляд справи відкладено на 16.01.2018 р. у зв'язку із витребування додаткових доказів у позивача.
18 січня 2018 р. позивач в судове засідання не з'явилась, подавши заяву (вх.№741 від 09.01.2018 р.) про розгляд справи за її відсутності.
Відповідачі в судове засідання не з'явились, подавши заяви (вх.№1172, №1076 від 15.01.2018 р., ) про розгляд справи за їх відсутності.
Разом з тим, відповідачем 1 подано письмові заперечення, якими просив відмовити в задоволенні позову. При цьому, відповідач 1 вказує, що у зв'язку із недостатністю відомостей, що підтверджують відношення ОСОБА_3 до польської національності, відсутні і підстави для внесення змін до актового запису. Окремо, відділом зазначено, що внести зміни до актового запису може лише Могилів-Подільський міський відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області.
В свою чергу, у листі від 13.01.2018 р. за № 69/16.15-27 Могилів-Подільський міський відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області вказав, що не заперечує проти вирішення питання на розсуд суду.
Відповідно до частин третьої, дев'ятої статті 205 КАС України, якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки. Якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Таким чином, враховуючи заяву/клопотання позивача та відповідачів, суд вважає за можливе здійснити розгляд справи за відсутності учасників справи відповідно до частини дев'ятої статті 205 КАС України в порядку письмового провадження. При цьому, відповідно до положень статті 229 КАС України фіксування судового засідання технічними засобами не здійснюється.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши надані докази, суд встановив наступне.
ОСОБА_1 звернулась до Могилів-Подільський районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області із заявою про внесення змін до актового запису про народження №250 від 26.05.1976 року, якою просила виправити національність її батька з "українець" на "поляк".
За наслідком розгляду поданої заяви, 21 вересня 2017 року відповідачем складено висновок № 58/16.16-00-87 "про внесення змін до актового запису цивільного стану" у підсумку якого зазначено наступне: "Відповідно до Правил внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання затверджених наказом Міністерства юстиції України від 12.01.2011 №96/5 (зі змінами), вважаю за неможливе внести зміни до актового запису про народження №250 від 26.05.1976 року, складений Могилів-Подільський міським відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області, а саме :змінити національність батька дитини з "українець" на " поляк" , оскільки бракує документів, які б цілком стверджували національність батька "поляк"".
Не погоджуючись із таким висновком та вважаючи, що наявні підстави для внесення відповідних змін до актового запису , позивач звернулась з даним позовом до суду.
Визначаючись щодо позовних вимог, суд керується та виходить з наступного.
Правовідносини, які виникли між сторонами, регулюються Цивільним кодексом України (далі - ЦК України), Законом України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану" (далі - Закон №2398-VI), Правилами внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, затвердженими Наказом Міністерства юстиції України №96/5 від 12.01.2011 року, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14 січня 2011 р. за №55/18793, (далі - Правила №96/5), Порядком ведення Державного реєстру актів цивільного стану громадян, затвердженого постановою КМ України №1064 від 22.08.2007 року (далі - Порядок №1064).
Частиною першою статті 49 ЦК України та статтями 2, 3 Закону №2398-VI визначено, що актами цивільного стану є події та дії, які нерозривно пов'язані з фізичною особою і започатковують, змінюють, доповнюють або припиняють її можливість бути суб'єктом цивільних прав та обов'язків. Державній реєстрації відповідно до цього Закону підлягають народження фізичної особи та її походження, шлюб, розірвання шлюбу у випадках, передбачених законом, зміна імені, смерть.
Отже, походження фізичної особи є актом цивільного стану, якій підлягає державній реєстрації, а також обов'язковому внесенню до Державного реєстру актів цивільного стану громадян в органах юстиції в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Державній реєстрації та внесенню до Державного реєстру актів цивільного стану громадян підлягає зміна національності фізичної особи.
Закон №2398-VI, згідно статті першої, регулює відносини, пов'язані з проведенням державної реєстрації актів цивільного стану, внесенням до актових записів цивільного стану змін, їх поновленням і анулюванням, визначає засади діяльності органів державної реєстрації актів цивільного стану.
Відповідно до частин першої - третьої, п'ятої статі 9 Закону №2398-VI, державна реєстрація актів цивільного стану проводиться з метою забезпечення реалізації прав фізичної особи та офіційного визнання і підтвердження державою фактів народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті. Державна реєстрація актів цивільного стану проводиться шляхом складення актових записів цивільного стану. Актовий запис цивільного стану - це документ органу державної реєстрації актів цивільного стану, який містить персональні відомості про особу та підтверджує факт проведення державної реєстрації акта цивільного стану. Правила проведення державної реєстрації актів цивільного стану, внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання затверджуються центральним органом виконавчої влади у сфері державної реєстрації актів цивільного стану.
Частиною першою статі 6 Закону №2398-VI визначені повноваження відділів державної реєстрації актів цивільного стану, до яких відноситься, зокрема, внесення змін до актових записів цивільного стану.
Частинами другою - четвертою статті 22 Закону №2398-VI встановлений спосіб реалізації повноважень відділів щодо внесення змін до актового запису. Вказано, що внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться за заявою:
- особи, щодо якої складено актовий запис;
- одного з батьків, опікуна, піклувальника дитини;
- опікуна недієздатної особи;
- спадкоємців померлого;
- представника органу опіки та піклування під час здійснення повноважень з опіки та піклування стосовно особи, яка має право на подання такої заяви.
Заява про внесення змін до актового запису цивільного стану подається до відповідного органу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем проживання заявника, а у випадках, передбачених законодавством, - за місцем зберігання актового запису цивільного стану. Зміни до актового запису цивільного стану вносяться відділом державної реєстрації актів цивільного стану за місцем зберігання відповідного актового запису.
Аналогічні норми містяться й у Правилах №96/5, відповідно до пунктів 1.14, 2.1, 2.5 яких внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання щодо померлих проводяться за заявами осіб, які входять до кола спадкоємців за законом або заповітом, згідно з чинним законодавством України. Заява про внесення змін до актового запису цивільного стану подається, крім інших, особою, щодо якої складено актовий запис; спадкоємцем померлого. Заява про внесення змін до актового запису цивільного стану за формою, наведеною в додатку 1, подається до відділу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем проживання заявника.
Керуючись вказаними нормами, а також з метою внесення змін до відповідних актових записів цивільного стану, позивач і звернулась з заявою до відділу державної реєстрації актів цивільного стану. Однак, отримала висновок у якому вказано про неможливість внесення змін через недостатність підтверджуючих документів.
Відповідно до пункту 2.20 Правил №96/5, висновок відділу державної реєстрації актів цивільного стану про відмову у внесенні змін до актових записів цивільного стану складається у двох примірниках. Один примірник разом з усіма матеріалами залишається у відділі державної реєстрації актів цивільного стану, яким складено висновок про відмову, а другий вручається (надсилається) заявнику.
При цьому, згідно пункту 1.1 Правил №96/5, внесення змін до актових записів цивільного стану, які складено органами державної реєстрації актів цивільного стану України, проводиться відділами державної реєстрації актів цивільного стану районних, районних у містах, міських (міст обласного значення), міськрайонних, міжрайонних управлінь юстиції (далі - відділи державної реєстрації актів цивільного стану) у випадках, передбачених чинним законодавством. У разі відмови у внесенні змін до актових записів цивільного стану у висновку відділу державної реєстрації актів цивільного стану вказуються причини відмови та зазначається про можливість оскарження його у судовому порядку.
В ході розгляду справи досліджено висновок щодо неможливості внести зміни до актового запису про народження заявниці №250 в частині зміни національності її батька з "українця" на "поляка", з підстав відсутності підтверджуючих документів.
Тут, слід зазначити, що при звернені до відповідача з заявою про внесення змін до актового запису № 250 в частині зазначення національності ОСОБА_3, позивач надала ряд документів, які, на її думку, підтверджують таку обставину, зокрема:
- ксерокопію паспорта заявниці серії НОМЕР_2, виданого 03.01.1997 року Могилів-Подільським МРВ УМВС України у Вінницькій області;
- ксерокопію свідоцтва про народження серії НОМЕР_3 від 26.05.1976 року, видане Могилів-Подільським міським відділом ЗАГС Вінницької області;
- повний витяг з ДРАЦГ № 18645629, сформований 07.09.2017 року щодо актового запису про народження № 250 від 26.05.1976 року, складеного Могилів-Подільським міським відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області;
- ксерокопію свідоцтва про шлюб серії НОМЕР_4 від 23.07.1994 року, виданого Могилів-Подільським міським відділом державної реєстрації актів громадянського стану у Вінницькій області;
- повний витяг з ДРАЦГ № 18645702, сформований 07.09.2017 року щодо актового запису про шлюб за № 164 від 23.07.1994 року, складеного Могилів-Подільським міським відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області;
- повний витяг з ДРАЦГ № 18560369, сформований 19.08.2017 року щодо актового запису про народження №17 від 16.06.1951 року, складеного виконавчим комітетом Тропівської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області;
- повний витяг з ДРАЦГ № 18560450, сформований 19.08.2017 року щодо актового запису про шлюб №14 від 30.07.1972 року, складеного виконавчим комітетом Тропівської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області;
- повний витяг з ДРАЦГ № 18560388, сформований 19.08.2017 року щодо актового запису про смерть за № 4 від 29.01.1999 року, складеного виконавчим комітетом Тропівської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області;
- ксерокопію свідоцтва про народження серії НОМЕР_5 від 04.06.2002 року, виданого Могилів-Подільським міським відділом державної реєстрації актів громадянського стану Вінницькій області;
- повний витяг з ДРАЦГ №18645666, сформований 07.09.2017 року щодо актового запису про народження за № 136 від 04.06.2002 року, складеного Могилів-Подільським міським відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області;
При цьому, як видно із самого висновку №58/16.16-00-87, в ході аналізу документів, наданих заявницею відповідачем 1 встановлено, що національність матері батька заявниці "полька".
Окремо суд наголошує й на тому, що постановою Вінницького окружного адміністративного суду від 06.06.2017 р. у справі №802/639/17 -а зобов'язано внести зміни в актовому записі про народження ОСОБА_3 №17 від 16.06.1951 р. у графі відомості про національність матері замість національності "українка" зазначити "полька".
На виконання даного рішення суду внесено виправлення до актового запису про народження ОСОБА_3, а саме, вказано національність матері останнього "полька", що підтверджується витягом з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про внесення до актового запису змін, доповнень від 09.01.2018 р.
Разом з тим, відповідач 1 дійшов висновку, що не є можливим внести зміни до актового запису про народження №250 від 26.05.1976 року, складеного Могилів-Подільський міським відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області, а саме, в частині виправлення національності батька дитини з "українець" на " поляк", оскільки бракує документів, які б цілком стверджували національність батька "поляк".
З такою позицією суд не погоджується виходячи з наступного.
Згідно зі статтею 271 ЦК України, зміст особистого немайнового права становить можливість фізичної особи вільно, на власний розсуд визначати свою поведінку у сфері свого приватного життя.
Статтею 269 ЦК України встановлено, що особисті немайнові права належать кожній особі за народженням або за законом.
Відповідно до статті 300 ЦК України, фізична особа має право на збереження своєї національної, культурної, релігійної, мовної самобутності, а також право на вільний вибір форм та способів прояву своєї індивідуальності, якщо вони не заборонені законом та не суперечать моральним засадам суспільства.
Статтею 3 Рамкової конвенції Ради Європи про захист національних меншин, ратифікованої Законом України № 703/97-ВР від 09.12.1997, визначено, що кожна особа, яка належить до національної меншини, має право вільно вирішувати, вважатися їй чи не вважатися такою, і таке рішення або здійснення прав у зв'язку з ним не повинно зашкоджувати такій особі.
Згідно з положеннями статтей 1, 3 Закону України від 26.06.1992 "Про національні меншини в Україні", Україна гарантує громадянам республіки незалежно від їх національного походження рівні політичні, соціальні, економічні та культурні права і свободи, підтримує розвиток національної самосвідомості й самовиявлення. Усі громадяни України користуються захистом Держави на рівних підставах. При забезпеченні прав осіб, які належать до національних меншин, держава виходить з того, що вони є невід'ємною частиною загальновизнаних прав людини. До національних меншин належать групи громадян України, які не є українцями за національністю, виявляють почуття національного самоусвідомлення та спільності між собою.
Відповідно до статті 11 Закону України "Про національні меншини в Україні" громадяни України мають право вільно обирати та відновлювати національність. Примушення громадян у будь-якій формі до відмови від своєї національності не допускається.
Із аналізу вищенаведених норм видно, що громадяни України, які не є українцями за національністю мають право вільно обирати та відновлювати національність.
За таких обставин, враховуючи вищенаведене, беручи до уваги право на вільний вибір і відновлення національності, а також те, що перелічені вище документи підтверджують, що батько позивачки ОСОБА_3 за національності був "поляком", суд доходить висновку, про наявність підстав для внесення змін у актовому записі № 250 від 26.05.1976 р. в частині зміни національності батька позивачки з "українець" на "поляк".
Відповідно до частин першої - другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно із статтею 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши надані докази, суд доходить висновку, що встановлені у справі обставини підтверджують позицію позивача, покладену в основу позовних вимог, а відтак, адміністративний позов належить задовольнити повністю.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
адміністративний позов задовольнити повністю.
Зобов'язати Могилів-Подільський міський відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області в актовому записі про народження ОСОБА_2 №250 від 26.05.1976 року, у графі "Відомості про національність батька замість національності "українець" зазначити "поляк".
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач:ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, ідентифікаційний код - НОМЕР_1)
Відповідач 1: Могилів-Подільський районний відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області (вул.Володимирівська, 6, м. Могилів - Подільський, Вінницька область, код 33528844).
Відповідач 2: Могилів-Подільський міський відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області (вул.Володимирівська, 6, м. Могилів - Подільський, Вінницька область, код 33528839).
Суддя Воробйова Інна Анатоліївна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.01.2018 |
Оприлюднено | 21.01.2018 |
Номер документу | 71681550 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Воробйова Інна Анатоліївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Воробйова Інна Анатоліївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Воробйова Інна Анатоліївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Воробйова Інна Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні