ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"18" січня 2018 р. справа № 809/1824/17
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі судді Тимощука О.Л., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовною заявою Державної служби геології та надр України, вул. Ежена Потьє, 16, м. Київ, 03680
до Товариства з обмеженою відповідальністю Альфа , с.Підгороддя, Рогатинський район, Івано-Франківська область, 77023
про анулювання спеціального дозволу на користування надрами №3982 від 01.08.2006 з підстав порушення законодавства в сфері надрокористування та їх неусунення,-
ВСТАНОВИВ:
Державна служба геології та надр України (надалі, також - позивач, Держгеонадра) звернулася до суду з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Альфа (надалі, також - відповідач) про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами реєстраційний №3982 від 01.08.2006 з підстав порушення законодавства в сфері надрокористування та їх неусунення.
Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідачу надано спеціальний дозвіл на користування надрами №3982 від 01.08.2006 з метою видобування мінеральних природних столових вод для промислового розливу, проте за наслідками перевірки дотримання останнім вимог законодавства у сфері геологічного вивчення надр встановлено перелік порушень, у зв'язку з чим винесено Припис №573-16/02 від 07.10.2016, яким відповідачу надано строк для усунення виявлених порушень. Внаслідок не підтвердженням факту усунення порушень вимог законодавства щодо відповідача складено Подання №23-17/02 від 30.01.2017 на анулювання спеціального дозволу на користування надрами та одночасно продовжено термін для усунення недоліків. Враховуючи, що відповідачем впродовж наданому йому строку не вжито жодних заходів на усунення виявлених порушень в сфері надрокористування, не висловлено власної позиції (згоди чи не згоди) на припинення права користування надрами, Державна служба геології та надр України у відповідності до вимог статті 26 Кодексу України про надра звернулася з відповідним позовом до суду.
Від позивача 17.01.2018 до суду надійшло клопотання, в якому просив розгляд справи проводити в порядку письмового провадження.
Відповідач в судове засідання не з'явився, хоча про дату, час та місце судового розгляду справи судом повідомлявся належним чином, що підтверджується поштовим відправленням про вручення судової повістки 23.12.2017, причини неявки суду невідомі, правом на подання відзиву на позовну заяву відповідач не скористався.
Згідно з частиною 1 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті.
Відповідно до частини 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
З огляду на вищенаведене, суд вважає можливим розглянути дану адміністративну справу в порядку письмового провадження.
Розглянувши адміністративний позов, дослідивши надані суду письмові докази та інші матеріали справи в їх сукупності, судом встановлено наступне.
Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року № 1174 (далі - Положення).
Відповідно до підпунктів 9, 10 пункту 4 Положення про Державну службу геології та надр України, Держгеонадра України відповідно до покладених на неї завдань видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.
Крім того, згідно з підпунктом 12 пункту 4 Положення Держгеонадра України відповідно до покладених завдань здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним їх використанням.
Відповідно до статті 19 Кодексу України про надра, надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр, процедура видачі якого передбачена Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (далі - Порядок № 615).
Судом встановлено та підтверджується матеріалами справи, що Товариству з обмеженою відповідальністю Альфа надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 3982 від 01.08.2006 з метою видобування мінеральних природних столових вод для промислового розливу (а.с.14,15).
Відповідно до програми робіт, яка оформляється як додаток до спеціального дозволу, на відповідача було покладено перелік обов'язків щодо обсягів річного випуску продукції, її собівартості, чисельності працюючих, розходу паливо-енергетичних ресурсів, рівня рентабельності та дотримання інших показників по випуску води мінеральної (а.с.16).
Відповідно до пункту 8 Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2011 року №1294 (чинною на момент виникнення спірних правовідносин) у період з 03 по 21 жовтня 2016 року посадовими особами позивача проведено планову перевірку відповідача на предмет дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування про що повідомлено останнього 29.09.2016 (а.с.17).
Перевірка проводилася на підставі наказів № 312 від 19.09.2016 Про затвердження Плану проведення перевірок надрокористувачів у IV кварталі 2016 року , № 323 від 21.09.2016 Про проведення планових перевірок надрокористувачів у IV кварталі 2016 року , повідомлення про проведення перевірки від 21.09.2016 № 17749/13/14-16 та направлення на проведення перевірки від 30.09.2016 № 559-16/02 (а.с.18-21,38).
За наслідками проведеної планової перевірки складено Акт перевірки № 02-01/09/2016-43/п-135 від 07.10.2016, яким встановлено перелік порушень, допущені відповідачем у сфері надрокористування (а.с.26-34).
Відповідно до пункту 16 Порядку № 1294 Західним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України 07.10.2016 складено Припис № 573-16/02 в якому вказано на необхідності у строк до 07.11.2016 усунути вищезазначені порушення вимог законодавства у сфері надрокористування та подати в письмовій формі до Відділу матеріали, які підтверджують факт усунення порушень (а.с.35-37).
Також, судом встановлено, що 25.11.2016 Західним міжрегіональним відділом ДДГК Держгеонадр України направлено на адресу Держгеонадр України Подання № 700-16/ 02 на зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 3982 від 01.08.2006 року та додатково зазначено, що відповідачем не надано матеріалів, які підтверджують факт усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування у повному обсязі (а.с.22-25).
Наказом Держгеонадр України № 491 від 19.12.2016 зупинено дію спездозволу та надано відповідачу 30 календарних днів для усунення виявлених порушень, про що повідомлено листом від 27.12.2016 №24370/13/14-16, отриманим представником відповідача 06.01.2017, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с.39-41).
По спливу строків, наданих для усунення порушень встановлених актом перевірки, такі відповідачем усунуті не були.
Наказом Держгеонадр України № 121 від 09.03.2017 надано відповідачу термін до 01.05.2017 для усунення виявлених порушень, про що повідомлено листом від 22.03.2017 № 6464/13/14-17. Вказаний лист отримано представником відповідача 04.04.2017, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с.42-44,49).
Західним міжрегіональним відділом ДДГК Держгеонадр України направлено на адресу Держгеонадр України Подання № 23-17/02 від 30.01.2017 про анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 3982 від 01.08.2006 та додатково зазначено, що відповідачем не надано матеріалів, які підтверджують факт усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування у повному обсязі (а.с.45-48).
По спливу всіх строків, наданих для усунення порушень встановлених актом перевірки, такі відповідачем усунуті не були.
Крім цього, відповідачу направлено листа Держгеонадр України від 08.08.2017 № 17025/13/14-17 з проханням надати до Держгеонадр України у 15-денний строк, з моменту отримання листа, власну позицію (згоду/не згоду) на припинення права користування надрами, згідно спеціального дозволу № 3982 від 01.08.2006. Вказаний лист отриманий представником відповідача 17.08.2017 та згідно з інформацією позивача від 18.01.2018 залишений без будь-якого реагування (а.с.52,58).
Спірні правовідносини, що виникли між сторонами регулюються Кодексом України про надра та Порядком здійснення державного геологічного контролю, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 №1294 (чинним, на момент застосування його позивачем).
Статтею 2 Кодексу України про надра передбачено, що завданням Кодексу є регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян.
Відповідно до приписів абзацу першого статті 13 Кодексу України про надра, користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.
За вимогами статті 19 цього Кодексу надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.
Згідно із статтею 24 Кодексу користувачі надр зобов'язані використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції, тощо.
Відповідно до статті 4 Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 № 1294 органи державного геологічного контролю відповідно до покладених на них завдань здійснюють державний геологічний контроль за своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт з геологічного вивчення та використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов.
Частиною 7 статті 4-1 Закону України Про дозвільну систему у сфері господарювання передбачено, що дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру, зокрема, в разі здійснення суб'єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.
Підставами для анулювання спеціального дозволу, наведеними позивачем в адміністративному позові, є невиконання відповідачем припису щодо усунення порушення законодавства про надра, а саме: не дотримання вимог проекту розробки (технологічної схеми) родовища; не проведення робіт, передбачених спеціальним дозволом; не виконання особливих умов спеціального дозволу; не проведення геологічного обслуговування тощо (а.с. 35-37).
Відповідно до статті 26 Кодексу право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.
Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Аналіз наведеної норми права дає підстави вважати, що право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно або у судовому порядку.
Судом встановлено та підтверджується матеріалами адміністративної справи, що відповідачем не надано згоди на припинення права користування надрами Кліщівнянського родовища, де розташоване джерело №41, згідно з спеціальним дозволом за №3982 від 01.08.2006, що і зумовило звернення позивача з відповідним позовом в судовому порядку.
З огляду на вказане, позовні вимоги про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами за №3982 від 01.08.2006 є обґрунтованими, а позов таким що підлягає до задоволення.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 241-246, 250, 255, 295, 297, 299, підпункту 15.5 пункту 15 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами реєстраційний №3982 від 01.08.2006, виданого Товариству з обмеженою відповідальністю Альфа (ідентифікаційний код 22172658).
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Відповідно до статтей 255, 295, 297, підпункту 15.5 пункту 15 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Львівського апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи:
Позивач - Державна служба геології та надр України, вул. Ежена Потьє, 16, м. Київ, 03680, ідентифікаційний код 37536031.
Відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю Альфа , с.Підгороддя, Рогатинський район, Івано-Франківська область, 77023, ідентифікаційний код 22172658.
Суддя /підпис/ ОСОБА_1
Рішення складене в повному обсязі 18.01.2018.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.01.2018 |
Оприлюднено | 21.01.2018 |
Номер документу | 71682234 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Тимощук О.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні