ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 січня 2018 року м.Житомир справа № 806/3513/17
категорія 6.3
Житомирський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Шуляк Л.А.,
секретар судового засідання Алексюк Т.В.,
за участю: представника позивача ОСОБА_1,
представника відповідача ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Керівника Бердичівської місцевої прокуратури Житомирської області в інтересах держави до Рейської сільської ради Бердичівського району Житомирської області про визнання протиправною бездіяльність, зобов'язання вчинити дії,
встановив:
Керівник Бердичівської місцевої прокуратури Житомирської області звернувся до суду в інтересах держави з адміністративним позовом, в якому просить визнати протиправною бездіяльність Рейської сільської ради Бердичівського району Житомирської області щодо не оформлення права власності на будівлю дитячого садку, розташованого за адресою: вул. Миру, 20. село Рея, Бердичівський район, Житомирська область та зобов'язати відповідача вжити заходи щодо оформлення права власності на будівлю дитячого садку, розташованого за адресою: вул. Миру, 20. село Рея, Бердичівський район, Житомирська область.
В обґрунтування позовних вимог вказав, що під час вивчення стану додержання земельного законодавства встановлено, що на території Рейської сільської ради Бердичівського району за адресою: вул. Миру, 20, с.Рея, Бердичівський район, Житомирської області функціонує дошкільний навчальний заклад "Червона Шапочка". Відповідно до рішення шостої сесії ХХІV скликання Рейської сільської ради від 21.02.2003 дано згоду на прийняття до комунальної власності сільської ради дитячого садка 1987 року побудови. Проте, згідно з відомостями реєстру прав власності на нерухоме майно, відомості про реєстрацію права власності на вказане майно відсутні. Прокурор вважає, що Рейська сільська рада, являючись суб'єктом, який здійснює управління ДНЗ, відповідає за його матеріально-технічне забезпечення, не виконала покладені на неї законами України повноважень, не вжила необхідних дій для оформлення прав власності на будівлю садочка чим допустила протиправну бездіяльність.
Прокурор в судовому засіданні позов підтримав, просив задовольнити його у повному обсязі.
Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечував, з тих підстав, що позовні вимоги є незаконними, безпідставними та необґрунтованими, оскільки позивач не надав суду необхідних належних та допустимих доказів, якими мотивує обставини, викладені в позовній заяві. Крім того, вказав, що державна реєстрація дошкільного навчального закладу "Червона Шапочка" не оформлялась, у зв'язку з відсутністю коштів.
Заслухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку, що позов слід задовольнити, з огляду на таке.
Рейська сільська рада листом від 12.12.2017 №371 повідомила Бердичівську місцеву прокуратуру про те, що свідоцтво про право власності на будівлю ЗДО "Червона Шапочка" не оформлялось, державна реєстрація не проводилась.
Позивач, вважаючи, що бездіяльність відповідачів яка виразилась у неоформленні необхідних документів на державну реєстрацію дошкільного навчального закладу може призвести до негативних наслідків, звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (зі змінами та доповненнями), сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
У свою чергу, статтею 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Так, статтею 12 Земельного кодексу України установлено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; організація землеустрою; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Відповідно до статті 92 Земельного кодексу України, право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.
Згідно зі частинами першою, другою статті 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Статтями 125 та 126 Земельного кодексу України встановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
За визначенням статті 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до частин першої, другої статті 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", загальними засадами державної реєстрації прав є: гарантування державою об'єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження; обов'язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав; публічність державної реєстрації прав; внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом; відкритість та доступність відомостей Державного реєстру прав.
Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Відповідно до Інструкції про порядок державної реєстрації права власності на об'єкти нерухомого майна, що перебувають у власності юридичних та фізичних осіб, затвердженої наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 09.06.1998 №121 (яка діяла до 06.08.2012) державній реєстрації в бюро технічної інвентаризації підлягають об'єкти нерухомості, розташовані на всій території України (населених пунктах, військових містечках, військових частинах, аеропортах, річкових і морських портах, заповідниках, заказниках, на дорогах, полігонах і т.п.). Державна реєстрація права власності на об'єкти нерухомого майна в бюро технічної інвентаризації є обов'язковою для власників, незалежно від форм власності.
Аналіз наведених правових норм свідчить на користь висновку, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. При цьому, державна реєстрація таких прав є обов'язковою.
Відповідно до рішення шостої сесії XXIV скликання Рейської сільської ради від 21.02.2003 "Про прийняття на баланс Рейської сільської ради державного майна" дано згоду на прийняття до комунальної власності сільської ради дитячого садка 1987 року побудови, що підтверджується актом приймання-передачі об'єктів соціальної сфери у комунальну власність від 16.05.2003 (а.с.15-16).
Відповідно до пунктів 1.1. та 1.3. статуту Рейського дошкільного закладу "Червона Шапочка", затвердженого рішенням Рейської сільської ради від 17.11.2011 та погодженого начальником відділу освіти Бердичівської райдержадміністрації, дошкільний навчальний заклад "Червона Шапочка" Рейської сільської ради прийнято на баланс сільської ради відповідно до рішення шостої сесії Рейської сільської ради від 21.02.2003 та передбачено, що засновник здійснює фінансування дошкільного закладу, його матеріально-технічне забезпечення, надає будівлі з обладнанням і матеріалами, організовує будівництво та ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування дітей.
Пунктом 9.1. вказаного Статуту передбачено, що дошкільному навчальному закладу передано в оперативне управління земельну ділянку, будівлі, споруди, комунікації, інвентар, обладнання, спортивні та ігрові майданчики (а.с.17-20).
Згідно інформації Рейської сільської ради №№330, 371 від 06.11.2017 та 12.12.2017 відповідно, форма власності дошкільного навчального закладу - комунальна; балансоутримувач ДРІЗ Червона Шапочка - Рейська сільська рада; свідоцтво про право власності на будівлю ДНЗ Червона Шапочка за адресою: вулиця Миру, 20, село Рея, Бердичівський район, Житомирська область, не оформлялось та державна реєстрація права власності не проводилась.
Матеріалами справи підтверджено, що на запит Бердичівської місцевої прокуратури, листами голови Рейської сільської ради від 06.11.2017 №330 та від 12.12.2017 №371 повідомлено, що на земельну ділянку, яка використовується ДНЗ "Червона Шапочка", не оформлено правовстановлюючих документів (а.с. 13-14).
Вказані обставини не заперечуються відповідачем в судовому засіданні.
Крім того, відповідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна станом на 11.01.2018 відомості щодо права власності на нерухоме майно, яке знаходиться за адресою: вулиця Миру, будинок 20, село Рея, Бердичівський район, Житомирська область - відсутні.
Відповідачем були надані копії технічного паспорту, експлікації та інвентарної картки обліку основних засобів в бюджетних установах по дитячому садочку, який знаходиться за адресою: село Рея, вул. Миру, 20.
Проте, відповідно до Наказу Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України № 127 від 24.05.2001 "Про затвердження Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна", інструкція визначає порядок та методику проведення технічної інвентаризації збудованих (реконструйованих) будинків, допоміжних будівель та споруд з метою: визначення їх фактичної площі та об'єму (щодо проектних); обстеження та оцінки технічного стану наявних об'єктів; установлення вартості об'єктів.
Інвентаризаційна справа формується і ведеться на кожен об'єкт нерухомого майна на весь час його існування та зберігається в органі державної реєстрації прав за місцезнаходженням такого об'єкта.
На підставі матеріалів технічної інвентаризації складаються інвентаризаційні справи (додаток 1) та технічні паспорти (додатки 2 - 8, 18), які скріплюються підписом керівника та печаткою суб'єкта господарювання, а також підписом виконавця робіт із зазначенням серії та номера кваліфікаційного сертифіката та його печаткою.
Тобто, технічний паспорт є документом, який відображає фактичний стан об'єкта нерухомості. Технічний паспорт виготовляється як на всю будівлю, так і на його частини.
З огляду на викладене випливає, що технічний паспорт не є документом, що встановлює право власності на об'єкт нерухомості, а тому надані представником копії документів суд не враховує як доказ оформлення права власності, оскільки вони підтверджують лише існування та характеристику об'єкта нерухомого майна.
Отже, суд дійшов висновку, що відповідачем не було забезпечено виконання вимог чинного законодавства в частині оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Рейського дошкільного навчального закладу "Червона Шапочка" розташованого за адресою: с. Рея, вул.Миру, 20, Бердичівського району, Житомирської області, а тому позовні вимоги про визнання протиправною бездіяльності Рейської сільської ради щодо неоформлення права власності на будівлю дитячого садочка, розташованого за адресою: с. Рея, вул.Миру, 20, Бердичівського району, Житомирської області, підлягають задоволенню.
Також, суд дійшов висновку про необхідність задоволення позовних вимог щодо зобов'язання відповідача вжити вищезазначені заходи, оскільки права на нерухоме майно та їх обтяження підлягають обов'язковій державній реєстрації відповідно до чинного законодавства і відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під навчально-виховним комплексом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування школи та учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно зі ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
З урахуванням з'ясованих обставин, досліджених матеріалів справи суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню.
Керуючись статтями 77, 90, 242-246 Кодексу адміністративного судочинства України,
вирішив:
Позов задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Рейської сільської ради Бердичівського району Житомирської області щодо неоформлення права власності на будівлю дитячого садку, розташованого за адресою: вулиця Миру, 20, село Рея, Бердичівський район, Житомирська область.
Зобов'язати Рейську сільську раду Бердичівського району Житомирської області (Житомирська область, Бердичівський район, с.Рея, вул.Миру,9, код ЄДРПОУ 04345575) вжити заходів щодо оформлення права власності на будівлю дитячого садку, розташованого за адресою: вулиця Миру, 20, село Рея, Бердичівський район, Житомирська область.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене до Житомирського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Л.А.Шуляк
Повне судове рішення складене 18 січня 2018 року
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.01.2018 |
Оприлюднено | 21.01.2018 |
Номер документу | 71685725 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Шуляк Любов Анатоліївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Шуляк Любов Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні