Постанова
від 11.06.2007 по справі а30/204-07
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

А30/204-07

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

  

11.06.07р.

Справа № А30/204-07

11 год. 00 хв.

За позовом:  Дніпропетровської державної фінансової академії, м. Дніпропетровськ 

до  Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, м. Дніпропетровськ 

про визнання нечинним рішення №77/03 від 22.02.2007 року та рішення №106 від 24.04.2007 року

                                                                               Суддя:   Євстигнеєва Н.М.

Секретар судового засідання: Ворошило О.М.

ПРЕДСТАВНИКИ:

Від позивача: Редіна Н.І., ректор, наказ №744-л від 27.09.2004 року; Олексієнко Н.І., головний бухгалтер, довіреність №03 від 10.04.2007 року; Хандога В.В.,  юридичний консультант, довіреність №01 від 10.04.2007 року; Семенова З.Г., проректор  по організаційно-учбовій та економічній роботі, довіреність №02 від 10.04.2007 року

Від відповідача: Ярихович В.І., заступник директора, довіреність №07-04/2133 від 10.04.2007 року; Паплик С.А., довіреність № 07-08/3156 від 05.06.2007 року, юрист

С У Т Ь  С П О Р У:

Дніпропетровська державна фінансова академія  звернулася до господарського суду із адміністративним позовом, яким просить визнати нечинним рішення Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності №77/03 від 22.02.2007 року про застосування та зарахування  до бюджету Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, відображення у звіті (Ф4-ФСС з ТВП) сум фінансових (штрафних) санкцій, неправомірних витрат, донарахованих сум внесків та пені за порушення законодавства  про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на загальну суму 169777,67 грн., витрати по справі віднести на відповідача.

Позивач надає пояснення  і зазначає, що підставою для винесення оспорюваного рішення став акт №38 від 16.02.2007 року перевірки правильності нарахування, перерахування і повноти сплати страхових внесків та використання коштів Фонду соціального страхування  з тимчасової втрати працездатності за період з 01.07.2005 року  по 01.01.2007 року. В акті зазначено, що під час перевірки було встановлено порушення вимог  чинного законодавства і донараховано страхових внесків на суму 5569,02 грн. та накладений штраф в сумі 163794,80 грн. Позивач стверджує, що в акті перевірки обставини є такими, що не відповідають дійсності.

Також позивач надав заяву про уточнення позовних вимог, якою просить:

- визнати нечинним рішення Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності №77/03 від 22.02.2007 року про застосування та зарахування  до бюджету Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, відображення у звіті (Ф4-ФСС з ТВП) сум фінансових (штрафних) санкцій, неправомірних витрат, донарахованих сум внесків та пені за порушення законодавства  про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на загальну суму 169777,67 грн.;

- визнати нечинним рішення Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності № 106 від 24.04.2007 року про застосування та зарахування  до бюджету Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, відображення у звіті (Ф4-ФСС з ТВП) сум фінансових (штрафних) санкцій, неправомірних витрат, донарахованих сум внесків та пені за порушення законодавства  про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на загальну суму 23479,83 грн., витрати по справі віднести на відповідача.

Заява про уточнення позовних вимог мотивована тим, що відповідач не скасував рішення №77/03 в повному обсязі, тому в певній частині це рішення діє. Відповідачем винесено нове рішення №106 від 24.04.2007 року про стягнення з позивача 23 479,83грн. Позивач зазначає, що ні Статутом Фонду ні Інструкцією не передбачено можливості відміни рішення про застосування санкцій шляхом видання наказу, тому позивач вважає, що діє два рішення про застосування штрафних санкцій. Також позивач зазначає, що оскільки коштів на виплату страхових внесків в Законах України «Про Державний бюджет України»починаючи з 2005 року не передбачено, підстав для нарахування штрафних санкцій у відповідача не має, що також підтверджено роз'ясненням Міністерства фінансів України від 03.05.2007 року.

Відповідач проти позову заперечує з тих підстав, що наказом від 24.04.2007 року №86 рішення №77/03, яке є предметом спору було відмінено в частині накладення штрафної санкції в розмірі 163794,89 грн. та донарахованих страхових внесків 5569,02 грн. Відповідач пояснив, що ним було проведено  позапланову перевірку позивача, за результатами якої складений акт від 17.04.2007 року. На підставі цього акту було прийнято рішення №106 від 24.04.2007 року, на відповідача накладено штрафні санкції у розмірі 22200,27 грн. та донараховано страхових внесків 865,80 грн.

Клопотання про застосування засобів технічної фіксації судового процесу представниками сторін не заявлялось. При розгляді справи судом досліджені письмові докази, що містяться в матеріалах справи.

В судовому засіданні оголошені вступна та резолютивна частини постанови.

Заслухавши представників позивача та відповідача, дослідивши матеріали справи, господарський суд, -

В С Т А Н О В И В:

          22 лютого 2007 року Дніпропетровським обласним відділенням Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності було прийнято рішення №77/03 про застосування та зарахування до бюджету Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, відображення у звіті (ф4-ФСС з ТВП) сум фінансових (штрафних) санкцій, неправомірних витрат, донарахованих сум внесків та пені за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на загальну суму 169 777, 67грн.

          Обставини порушення зафіксовані в Акті №38 від 16.02.2007 року перевірки правильності нарахування, перерахування і повнота сплати страхових внесків та використання коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності за період з 01.07.2005 року по 01.01.2007 року (перевірка проводилась в період з 14.02.2007 року по 16.02.2007 року).

          Згідно акту перевірки встановлено: неповна сплата страхових внесків, сума донарахованих внесків склала 5569,02грн., за неповну сплату страхувальником страхових внесків передбачено штраф у розмірі прихованої (заниженої) страхувальником суми заробітної плати, на яку нараховуються страхові внески, тобто штраф у розмірі 163 794,89грн.; не прийнято до заліку 58,24грн., за порушення порядку витрачання коштів Фонду передбачено штраф у розмірі 50% належної до сплати суми страхових внесків, тобто 29,12грн.; не прийнято до заліку 217,6грн., та передбачено штраф у розмірі 50% належної до сплати суми страхових внесків, тобто 108,8грн., загальна сума штрафних та фінансових санкцій складає 169 777,67грн.

          17 квітня 2007 року відповідачем було проведено позапланову перевірку позивача, якою було встановлено, що в порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування не були нараховані внески до Фонду на суму додаткової заробітної плати –22200,27грн., про що було складено акт перевірки.

          В зв'язку з зміною суми донарахованих внесків (з 5569,02грн. на 865,8грн.) та штрафної санкції (з 163 794,89грн. на 22200,27грн.) Наказом від 24.04.2007 року №86 рішення від 22.02.2007 року №77/03 про застосування та зарахування до бюджету Фонду сум фінансових (штрафних) санкцій визнано нечинним та таким, що підлягає відкликанню з місця його застосування (а.с.45).

          На підставі цього Акту перевірки було прийнято рішення про застосування та зарахування до бюджету Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, відображення у звіті Ф4-ФСС з ТВП сум фінансових (штрафних) санкцій, неправомірних витрат, донарахованих сум внесків та пені за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від 24.04.07року №106, яким були накладені штрафні санкції у розмірі 22200,27грн. та донараховано страхові внески в сумі 865,8грн.

          Підставою прийняття спірного рішення є п.1,2 ч.1 ст.19, абз.4,5 п.1 ст.30 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням  та похованням".

          Розглянувши позовні вимоги суд вважає їх такими, що підлягає задоволенню частково в силу наступного.  

У відповідності зі статтею 2 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням  та похованням" страхувальники –роботодавці та застраховані особи, які відповідно до цього Закону сплачують страхові внески.

Дніпропетровська державна фінансова академія зареєстрована в Амур-Нижньодніпровській районній виконавчій дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності як платник страхових внесків.

Відповідно до п.2 ч.2 ст. 27 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням  та похованням"  страхувальник зобов'язаний нараховувати  і  сплачувати  в  установлені  строки  та  в повному обсязі страхові внески.

Базою для здійснення нарахувань страхових внесків до фонду є суми фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, що включають витрати на виплату основної та додаткової, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, які визначаються згідно з нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до Закону України «Про оплату праці»та підлягають обкладенню податком з доходів фізичних осіб (ст.21 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням  та похованням"  та ст.1 Закону України «Про розмір внесків на деякі види загальнообов'язкового державного соціального страхування»).

Згідно статті 57 Закону України «Про освіту»держава забезпечує педагогічним і науково-педагогічним працівникам ряд гарантій, в тому числі виплату надбавки за вислугу років та допомоги на оздоровлення при наданні щорічної відпустки, фактична виплата яких не здійснювалась на протязі 1997 року – 2002 року у зв'язку з відсутністю належного фінансування.

Правовідносини, що склалися у зв'язку з не фінансуванням з бюджету виплат, передбачених ст.57 Закону України «Про освіту»регулюються Законом України «Про реструктуризацію заборгованості, передбачених статтею 57 Закону України «Про освіту»педагогічним, науково-педагогічним та іншим категоріям працівників навчальних закладів».

Відповідно до Порядку погашення кредиторської заборгованості державного бюджету педагогічним і науково-педагогічним працівникам навчальних закладів та установ освіти з виплати надбавки за вислугу років та допомоги на оздоровлення при наданні щорічної відпустки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.09.2005 року №934 «Про реалізацію Закону України "Про реструктуризацію заборгованості з виплат,              передбачених статтею 57 Закону України "Про освіту" педагогічним, науково-педагогічним

та іншим категоріям працівників навчальних закладів", відрахування, передбачені законодавством, з цих виплат здійснюється в установленому порядку. Згідно чинного законодавства до таких відрахувань належать страхові внески на загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням.

До складу загального місячного оподатковуваного доходу включаються: 4.2.1. доходи у вигляді заробітної плати, інші виплати та винагороди, нараховані (виплачені) платнику податку відповідно до умов трудового або цивільно-правового договору п.4.2.1 ст.4 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб».  Базою  (об'єктом)  для  нарахування  збору до Пенсійного фонду України чи внесків до фондів загальнообов'язкового

державного соціального страхування громадян є заробітна плата платника цього податку (п.4.4. ст. 4 цього Закону).

          Відповідно до статті 1 Закону України «Про оплату праці»заробітна плата - це винагорода,  обчислена,  як  правило,  у грошовому   виразі,   яку   за   трудовим  договором  власник  або уповноважений ним орган  виплачує  працівникові  за  виконану  ним роботу.

              Структура заробітної плати визначена статтею 2 цього Закону. Основна заробітна плата це - винагорода за виконану  роботу відповідно  до  встановлених  норм  праці (норми часу,  виробітку, обслуговування, посадові обов'язки). Вона встановлюється у вигляді тарифних  ставок  (окладів) і відрядних розцінок для робітників та посадових окладів для службовців. Додаткова заробітна  плата це  -  винагорода за працю понад установлені норми,  за  трудові  успіхи  та  винахідливість  і  за особливі умови праці. Вона включає доплати, надбавки, гарантійні і компенсаційні виплати,  передбачені чинним законодавством; премії, пов'язані з виконанням виробничих завдань і функцій.

          Складові фонду оплати праці визначені Інструкцією зі статистики заробітної плати, яка прийнята відповідно до Закону України «Про оплату праці». Базою для нарахування збору (внесків) на загальнообов'язкове державне соціальне страхування є суми доходу у вигляді заробітної плати, інших виплат та винагород, нарахованих (виплачених) платнику відповідно до умов трудового договору, що включаються до складу загального оподатковуваного доходу.

          Таким чином на суми виплачених надбавок за вислугу років та допомоги на оздоровлення при наданні щорічної відпустки, нараховуються внески до фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням.

          Посилання позивача на п.3-2 Порядку в редакції Постанови  Кабінету Міністрів України №745  від 25.05.2006 року, що страхові  внески на  загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами,  зумовленими  народженням та похованням, на  суми виплачених надбавок за вислугу років та допомоги на оздоровлення при наданні щорічної відпустки не нараховуються, відхиляється судом, оскільки зазначена постанова набрала чинності з 02.06.2006 року та не має зворотної сили.

Відповідно до ч.1 ст. 30 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням" страхувальник-роботодавець несе відповідальність за несвоєчасність сплати та неповну сплату страхових внесків, у тому числі  страхових  внесків,  що сплачують застраховані особи через рахунки роботодавців, а також за порушення  порядку  використання страхових коштів.

За неповну   сплату   страхових   внесків  на  страхувальника накладається  штраф  у   розмірі   прихованої   (заниженої)   суми заробітної плати,  на яку відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески,  а в разі повторного порушення  -  у  трикратному розмірі зазначеної суми.

За порушення порядку витрачання страхових коштів накладається штраф у розмірі 50 відсотків належної  до  сплати  суми  страхових внесків.

Інструкцією “Про порядок надходження  та витрачення коштів Фонду соціального страхування з тимчасовою втратою працездатності”, затвердженою постановою правління  Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності  від 26.06.2001 року №16 встановлено, що суми донарахованих платежів, фінансові та штрафні санкції, передбачені Законом України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням  та похованням", які не перераховані на рахунки Фонду у визначений строк вважаються недоїмкою.

Позивачем в Звіт про нараховані внески, перерахування та витрати, пов'язані із загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності за І квартал 2007 року включено суму страхових внесків, донараховану за актом повторної перевірки від 17.04.2007 року в розмірі 865,8грн., не прийнятої до заліку суми витрат –275,84грн., штрафних санкцій в розмірі 137,92грн., на загальну суму 1279,56грн.

Спірне рішення виконавчої дирекції Дніпропетровського обласного відділення Фонду про застосування та зарахування до бюджету Фонду сум фінансових (штрафних)   санкцій №106 прийнято 20.04.2007 року.

Враховуючи те, що порушення діючого законодавства щодо не нарахування страхових внесків встановлено 16.02.2007 року (акт №38) та підтверджено при перевірці 17.04.2007 року, суми донарахованих страхових внесків, не прийнятих до заліку сум та штрафних санкцій за актом повторної перевірки від 17.04.2007 року позивачем відображено в Звіті про нараховані внески за І квартал 2007 року до прийняття спірного рішення, рішення №106 від 24.04.2007 року слід визнати нечинним в частині визначення суми платежу та зарахування її до бюджету Фонду у вигляді донарахованих страхових внесків та санкцій в розмірі 865,8грн., не прийнятої до заліку суми витрат –275,84грн., штрафних санкцій в розмірі 137,92грн., на загальну суму 1279,56грн.

Оскільки факт порушення Закону України „Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності за витратами, зумовленими народженням та похованням” є встановленим при проведенні перевірки, суд вважає правомірним нарахування штрафної санкції в розмірі 22200,27грн. (сума заниженого фонду оплати праці), сума якого при здачі Звіту за І квартал 2007 року не була відображена.

Таким чином вимоги позивача підлягають задоволенню частково: рішення Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності №106 від 24.04.2007 року слід визнати нечинним в частині донарахованої суми страхових внесків в розмірі 865,8грн., не прийнятої до заліку суми витрат – 275,84грн., штрафних санкцій в розмірі 137,92грн., на загальну суму 1279грн., як такі що включені відповідачем до Звіту за І квартал. В решті позовних вимог –відмовити.

Посилання позивача на відсутність у відповідача повноважень скасовувати рішення шляхом видання наказів не приймається судом, оскільки Законом України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням  та похованням" та Інструкцією про порядок проведення ревізій та перевірок по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затверджена постановою правління Фонду від 19.09.2001 року №38 не визначена форма відміни оскаржуваного рішення.

Відповідно до ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати підлягають стягненню з державного бюджету на користь позивача.

Керуючись Законом України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням  та похованням", ст.ст. 87, 94, 98, 161-163 розділом VІІ Прикінцеві та перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України, господарський суд, -

                                     П О С Т А Н О В И В:

Позов задовольнити частково.

Визнати нечинним рішення Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності №106 від 24.04.2007 року про застосування та зарахування до бюджету Фонду соціального страхування від тимчасової втрати працездатності, відображення у звіті (Ф4-ФСС з ТВП) сум фінансових (штрафних) санкцій, неправомірних витрат, донарахованих сум внесків та пені за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування в частині донарахованої суми страхових внесків в розмірі 865,8грн., не прийнятої до заліку суми витрат –275,84грн., штрафних санкцій в розмірі 137,92грн., на загальну суму 1279,56грн.

В решті позовних вимог відмовити.

Стягнути з Державного бюджету в особі Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (49000, м. Дніпропетровськ, пр. К.Маркса,93, ЄДРПОУ 21929415) на користь Дніпропетровської державної фінансової академії, (49083 м. Дніпропетровськ , вул. Аржанова,12, ЄДРПОУ 02306022) судовий збір у розмірі 3,40грн.

Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду шляхом подання до господарського суду Дніпропетровської області заяви на протязі 10 днів із дня складання постанови у повному обсязі або без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження. Апеляційна скарга подається протягом 20 днів після подання заяви на апеляційне оскарження.

Постанова набирає законної сили у відповідності до ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя                                                                                                                    Н.М. Євстигнеєва                                                                                 

(Дата складення постанови у повному обсязі відповідно до

вимог статті 163 КАС України, 15.06.2007 року)

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення11.06.2007
Оприлюднено22.08.2007
Номер документу717015
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —а30/204-07

Постанова від 11.06.2007

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Євстигнеєва Н.М.

Ухвала від 25.04.2007

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Євстигнеєва Н.М.

Ухвала від 11.04.2007

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Євстигнеєва Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні