Постанова
від 16.01.2018 по справі 385/1686/17
ГАЙВОРОНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Гайворонський районний суд Кіровоградської області

м.Гайворон, вул.Великого Кобзаря, 3 Кіровоградської області, 26300


Справа № 385/1686/17

2-а/385/3/18

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16.01.2018 року

Гайвороський районний суд в Кіровоградській області  в складі: головуючого судді - Сліпенка Р.Ю.        

    при секретарі  - Зеленко О.І.        

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Гайворон справу за адміністративним позовом Заступника керівника Новоукраїнської місцевої прокуратури Кіровоградської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області до Хащуватської сільської ради, третя особа: Хащуватський дошкільний навчальний заклад про визнання неправомірною бездіяльність та зобов'язання вчинити певні дії

В С Т А Н О В И В:

До Гайворонського районного суду звернувся заступник керівника Новоукраїнської місцевої прокуратури Кіровоградської області з адміністративним позовом, в інтересах держави, в особі Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, в якому просить визнати бездіяльність Хащуватської сільської ради Гайворонського району Кіровоградської області неправомірною та зобов'язати її вчинити дії щодо оформлення права постійного користування на земельну ділянку площею 0,45 га земель житлової та громадської забудови земель комунальної власності с. Хащувате Гайворонського району для обслуговування Хащуватського дошкільного навчального закладу «Теремок».

В обґрунтування позовних вимог прокурор посилався на те, що на території Хащуватської сільської ради Гайворонського району Кіровоградської області, за адресою: Кіровоградська область, Гайворонський район, село Хащувате, вул. Леніна 4, функціонує Хащуватський дошкільний навчальний заклад «Теремок». В своїй діяльності Хащуватський дошкільний навчальний заклад «Теремок» керується Статутом дошкільного навчального закладу, затверджений рішенням сесії Хащуватської сільської ради №147 від 08.12.2016 року, згідно п.п. 9.1.-9.2. якого зазначено: відповідно до рішення сесії Хащуватської сільської ради №127 від 18.02.1995 року дошкільному закладу передано в оперативне управління земельну ділянку, будівлі, споруди, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, спортивні та ігрові майданчики, зокрема виділена земельна ділянка площею 0,45 га.

Відповідно до інформації відділу у Гайворонському районі Головного Управління Держгеокадастру в Кіровоградській області від 10.07.2017 №562/108-17 на запит прокурора в порядку ст.23 Закону України «Про прокуратуру» у користуванні Хащуватського дошкільного навчального закладу знаходяться 0,45 га земель житлової та громадської забудови земель комунальної власності с. Хащувате Гайворонського району, без наявності правовстановчих документів.

За даними Хащуватської сільської ради Гайворонського району документи, пов'язані з розробки проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування для обслуговування будівель Хащуватського дошкільного навчального закладу «Теремок», відсутні.

30.03.2006 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців внесено запис №14251020000000282 про державну реєстрацію Хащуватського дошкільного навчального закладу як юридичної особи.

З урахуванням викладеного, земельна ділянка, якою користується Хащуватський дошкільний навчальний заклад, має перебувати у нього на праві постійного користування. Таким чином, Хащуватська сільська рада являючись суб'єктом, який здійснює управління Хащуватським дошкільним навчальним закладом «Теремок»,  відповідає за його матеріально - технічне забезпечення, наділена повноваженнями у земельній сфері щодо надання земельних ділянок у користування, здійснення контролю за додержанням земельного законодавства та законодавства в галузі освіти, не забезпечила виконання зазначених вимог закону, не вжила необхідних дій для оформлення  права постійного користування земельною ділянкою, на якій знаходиться заклад, допускаючи протиправну бездіяльність. Оскільки, питання надання дошкільному навчальному закладу земельної ділянки на праві постійного користування на розгляд сесії сільської ради не виносилися, відповідні рішення не приймалися, дозвіл на виготовлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, замовлення проекту відводу земельної ділянки та виготовлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку,  технічна документація із землеустрою не виготовлялася, правовстановлюючі документи на вказану земельну ділянку не оформлювались. На даний час, докази реєстрації права постійного користування земельною ділянкою за Хащуватським дошкільним навчальним закладом «Теремок», відсутні. Така бездіяльність Хащуватської сільської ради у вигляді невиконання вимог Земельного кодексу України та розпорядження Кабінету Міністрів України при користуванні земельною ділянку площею 0,45 га може призвести до нецільового використання земельної ділянки навчального закладу, що порушує інтереси держави у сфері використання й охорони землі, як основного національного багатства.   Прокурор в судовому засіданні позов підтримав та просить його задовольнити. Представник Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області у судове засідання не з'явилися, подали до суду клопотання про розгляд справи за їх відсутності, зазначивши, що позовні вимоги підтримують у повному обсязі. Представник відповідача у судове засідання не з'явився, подав до суду заяву про розгляд справи за його відсутності, зазначивши, що позовні вимоги визнає у повному обсязі. Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача, Хащуватський навчальний дошкільний заклад, у судове засідання не з'явився, подав до суду заяву про розгляд справи за його відсутності, зазначивши, що позовні вимоги визнає у повному обсязі. Відповідно до ч.6 ст.128 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта. Враховуючи викладене, суд вважає за можливе здійснення подальшого розгляду справи у порядку письмового провадження. Заслухавши думку прокурора, дослідивши письмові докази у справі, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступних підстав.   Судом встановлено, що на території Хащуватської сільської ради Гайворонського району Кіровоградської області функціонує Хащуватський дошкільний навчальний заклад «Теремок», який розташований на земельній ділянці, площею 0,45 га. Відповідно до рішення сесії Хащуватської сільської ради №127 від 18.02.1995 року дошкільному закладу передано в оперативне управління земельну ділянку, будівлі, споруди, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, спортивні та ігрові майданчики, зокрема виділена земельна ділянка площею 0,45 га. В позовній заяві Прокурор посилався на те, що станом на час розгляду справи відсутнє оформлення права постійного користування на земельну ділянку для обслуговування будівель Хащуватського дошкільного навчального закладу «Теремок». Також, Прокурор стверджував, що такі дії віднесено до повноважень Хащуватської сільської ради Гайворонського району Кіровоградської області.

          Суд погоджується з такою позицією Прокурора, з наступних підстав.

 Матеріально-технічна база навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти, відповідно до ст. 63 Закону України «Про освіту», включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші цінності. Майно навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених чинним законодавством.

Статтею 38 Закону України «Про дошкільну освіту» визначено, що матеріально-технічна база дошкільного навчального закладу включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно дошкільного навчального закладу належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами. Статтею 19 вказаного Закону до повноважень органів місцевого самоврядування в системі дошкільної освіти віднесено: забезпечення реалізації державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території, поліпшення матеріально-технічної бази та господарське обслуговування комунальних закладів дошкільної освіти; виконання функцій засновника закладів дошкільної освіти на відповідній території; здійснення інших повноважень відповідно до Конституції України, законів України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про освіту", цього Закону та положень про них. Відповідно до п.1.3 Статуту Хащуватського дошкільного навчального закладу «Теремок», затвердженого рішенням сесії Хащуватської сільської ради №147 від 08.12.2016 року,засновником дошкільного закладу є Хащуватська сільська рада, яка здійснює фінансування дошкільного закладу, його матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням і матеріалами, організовує будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування. Згідно п.1.6 цього ж Статуту дошкільний заклад є юридичною особою, має печатку і штамп встановленого зразка, бланки з власними реквізитами, реєстраційний рахунок в органах Державного Казначейства (для державних і комунальних закладів) рахунки в банках. Джерелами фінансування дошкільного закладу є кошти: засновника (власника); відповідних бюджетів (для державних і комунальних закладів, у розмірі, визначеному нормативами фінансування; батьків або їх осіб, які їх замінюють; добровільні пожертвування і цільові внески фізичних та юридичних осіб; інші (п.10.1. Статуту). Порядок ведення діловодства і бухгалтерського обліку в дошкільному закладі визначається законодавством, нормативно-правовими актами Міністерства освіти і науки України та інших центральних органів виконавчої влади, яким підпорядковуються дошкільні заклади. За рішенням засновника закладу бухгалтерський облік здійснюється через бухгалтерію Хащуватської сільської ради (п.10.4. Статуту). Згідно розпорядження Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №802-р «Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов'язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади» покладено обов'язок на органи виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, здійснити протягом 2012 і 2013 років заходи, пов'язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права. Від імені та в інтересах територіальних громад правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності здійснюють органи місцевого самоврядування. Статтею 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання. Відповідно до ст. 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження щодо управління закладами освіти, охорони здоров'я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.

Статтею 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»  передбачені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, а саме: власні - 1) підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, вилучення (викупу), а також надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; та делеговані - 1) здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, 8) підготовка висновків щодо надання або вилучення в установленому законом порядку земельних ділянок, що проводиться органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування; 9) організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою; 10) здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою. Приписами п. 34 ч.1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин. Статтею 12 Земельного кодексу України визначені повноваження сільських, селищних міських рад у галузі земельних відносин, до яких віднесено розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності та інші. Так, порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування визначено статтею 123 Земельного кодексу України. Відповідно до ч. 2 вказаної статті особа зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. У відповідності до частини другої ст.116 Земельного кодексу України набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Згідно ст.12 Земельного кодексу України, ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до повноважень, у тому числі сільських рад у галузі земельних відносин на території сіл, належить розпорядження землями територіальних громад та вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону. Положеннями ч.2 ст.19 Закону України «Про дошкільну освіту» передбачено, що  органи місцевого самоврядування в системі дошкільної освіти в межах їх компетенції: забезпечують реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території; контролюють додержання вимог законів та інших нормативно-правових актів у сфері дошкільної освіти.

Відповідно до п. «є» ч.1 ст.12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержання земельного та екологічного законодавства.

Таким чином, Хащуватська сільська рада являючись суб'єктом, який здійснює управління Хащуватським дошкільним навчальним закладом «Теремок»,  відповідає за його матеріально - технічне забезпечення, наділена повноваженнями у земельній сфері щодо надання земельних ділянок у користування, здійснення контролю за додержанням земельного законодавства та законодавства в галузі освіти,не забезпечила виконання зазначених вимог закону, не вжила необхідних дій для оформлення  права постійного користування земельною ділянкою, на якій знаходиться заклад, допускаючи протиправну бездіяльність. Відповідно до ч.1 ст.3 Земельного кодексу України ; земельні відносини регулюються   Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами. Право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку (ч.1 ст.92 Земельного кодексу України). Згідно з п.а ч.2 ст.92 Земельного кодексу України   права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності. Відповідно до ч.1   ст.122 Земельного кодексу України   сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Згідно з ч.ч.3, 6 ст.123 Земельного кодексу України   відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні, а у разі надання такого дозволу - у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та за необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування. Статтею 125 Земельного кодексу України   встановлено, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.   Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України   Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень   (ст.126 Земельного кодексу України).   Відповідно до ч.1 ст.3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 №1952-VI       (далі за текстом - Закон № 1952) державна реєстрація прав є обов'язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав. Згідно з ч.2 ст.33 Закону №1952 права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього   Закону, виникають з моменту такої реєстрації. Матеріали справи свідчать про відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку для обслуговування будівель Хащуватського дошкільного навчального закладу «Теремок». 17 жовтня 2012 року Кабінетом Міністрів України прийнято розпорядження №802-р   "Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов'язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади", яким зобов'язано центральні органи виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, здійснити протягом 2012 і 2013 років заходи, пов'язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади. Державне агентство земельних ресурсів та його територіальні органи повинні забезпечити проведення землевпорядних робіт і оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади, в установленому законодавством порядку. Відповідно до протоколу засідання Кабінету Міністрів України №76 від 03.10.2012 центральним і місцевим державним органам влади необхідно було вжити заходів до оформлення у встановленому порядку протягом 2012-2013 років правовстановлюючі документи на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади, передбачивши на зазначені цілі відповідне фінансування. Таким чином, необхідність оформлення відповідачем правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Хащуватським дошкільним навчальним закладом «Теремок» передбачено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №802-р. Відповідачем по справі не надано суду доказів вжиття ним заходів, спрямованих на належне оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, а тому позовні вимоги про визнання протиправною бездіяльності Хащуватської сільської ради щодо оформлення права постійного користування на земельну ділянку для обслуговування будівель Хащуватського дошкільного навчального закладу «Теремок», підлягають задоволенню. Також, суд дійшов висновку про необхідність задоволення позовних вимог щодо зобов'язання відповідача вжити вищезазначені заходи, оскільки права на нерухоме майно та їх обтяження підлягають обов'язковій державній реєстрації відповідно до чинного законодавства і відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під навчально-виховним комплексом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування дошкільного навчального закладу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.

          Відповідач визнав позовні вимоги в повному обсязі.

          В силу положень ст.136 КАС України позивач може відмовитися від адміністративного позову, а відповідач - визнати адміністративний позов протягом всього часу судового розгляду, зробивши усну заяву. Якщо відмову від адміністративного позову чи визнання адміністративного позову викладено в адресованій суду письмовій заяві, ця заява приєднується до справи. Судове рішення у зв'язку з відмовою від адміністративного позову, визнанням адміністративного позову чи примиренням сторін ухвалюється за правилами, встановленими статтями 112, 113 цього    Кодексу.

          Статтею 112 КАС України передбачено, що у разі повного визнання відповідачем адміністративного позову і прийняття його судом приймається постанова суду про задоволення адміністративного позову. Суд не приймає визнання адміністративного позову і продовжує розгляд адміністративної справи, якщо ці дії позивача або відповідача суперечать закону чи порушують чиї-небудь права, свободи або інтереси. Підстав для неприйняття визнання адміністративного позову судом не встановлено.

          Щодо розподілу судових витрат суд зазначає наступне.

          Суд звертає увагу, що прокурор у даному випадку, звертаючись до суду з позовом, діяв як посадова особа органу державної влади, виступаючи в інтересах держави.

          Відповідно до матеріалів справи підставою для звернення слугувало нездійснення Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області захисту інтересів держави, а також не вчинення Хащуватською сільською радою дій щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Хащуватського дошкільного навчального закладу «Теремок», що прямо передбачено   розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №802-р.  Частиною другою статті 139 КАС України   передбачено, що у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються. Правило, передбачене частиною другою  статті 139 КАС України, діє незалежно від того, на чию користь ухвалене судове рішення, і незалежно від складу судових витрат, оскільки суб'єкт владних повноважень, який звернувся до суду, повинен доказати правомірність позовних вимог.    Оскільки прокурор у вказаній справі є суб'єктом владних повноважень та виконує функції з представництва інтересів держави в суді, виходячи з аналізу наведених норм, та відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України, суд дійшов висновку щодо відмови у стягненні з відповідача судового збору на користь прокуратури.

На підстав викладеного, керуючись ст.ст.9, ч. 2 ст. 139, 205, 242 -250, 295 КАС України, суд –

УХВАЛИВ:

Позовну заяву заступника керівника Новоукраїнської місцевої прокуратури Кіровоградської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області до Хащуватської сільської ради, третя особа: Хащуватський дошкільний навчальний заклад     про визнання неправомірною бездіяльність та зобов'язання вчинити певні дії зодовільнити частково.

Визнати бездіяльність        Хащуватської сільської ради Гайворонського району Кіровоградської області (код ЄДРПОУ   04366620) неправомірною та зобов'язати її вчинити дії щодо оформлення права постійного користування на земельну ділянку площею 0,45 га земель житлової та громадської забудови земель комунальної власності с. Хащувате Гайворонського району для обслуговування Хащуватського дошкільного навчального закладу «Теремок» (код ЄДРПОУ 34086075).

В іншій частині позову відмовити.                                                                

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до апеляційного адміністративного суду Кіровоградської області через суд першої інстанції шляхом подання в 30-денний строк з дня проголошення рішення апеляційної скарги.

Суддя: Р. Ю. Сліпенко

Дата документа 16.01.2018

СудГайворонський районний суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення16.01.2018
Оприлюднено24.01.2018
Номер документу71707018
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —385/1686/17

Постанова від 16.01.2018

Адміністративне

Гайворонський районний суд Кіровоградської області

Сліпенко Р. Ю.

Постанова від 16.01.2018

Адміністративне

Гайворонський районний суд Кіровоградської області

Сліпенко Р. Ю.

Ухвала від 14.12.2017

Адміністративне

Гайворонський районний суд Кіровоградської області

Сліпенко Р. Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні