Рішення
від 16.01.2018 по справі 879/12/17
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Суддя-доповідач: Дюкарєва С.В.

16 січня 2018 р. м. ХарківСправа № 879/12/17 Харківський апеляційний адміністративний суд

колегія суддів у складі:

Головуючого судді: Дюкарєвої С.В.

Суддів: Жигилія С.П. , Перцової Т.С.

за участі:

секретаря судового засідання - Ващук Ю.О.

представника позивача - Олексенка Г.П.

представника третьої особи - Герасименка О.Г.

відповідача - ОСОБА_4

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за позовом Великобагачанської районної державної адміністрації до ОСОБА_4, третя особа: Служба автомобільних доріг у Полтавській області про примусове відчудження земельної ділянки,

ВСТАНОВИВ:

Великобагачанська районна державна адміністрація (далі по тексту - позивач, Великобагачанська РДА) звернулась до Харківського апеляційного адміністративного суду з позовом до ОСОБА_4 (далі по тексту - відповідач, ОСОБА_4.), третя особа - Служба автомобільних доріг у Полтавській області, в якому просить суд:

- примусово відчужити у державну власність з мотивів суспільної необхідності земельну ділянку площею 0,45 га, призначеної для ведення підсобного сільського господарства, що належить на праві приватної власності ОСОБА_4 на підставі державного акту на право приватної власності на землю серії НОМЕР_2, розташовану за адресою: АДРЕСА_1, (кадастровий номер НОМЕР_3), за ціною, визначеною звітом про експертну грошову оцінку земельної ділянки від 17.07.2017 року (ідентифікатор звіту за базою ФДМУ 2016049_170720\7_FD 170717-007), 221 183 грн. 47 коп. (49 грн. 15 коп. за 1 кв. м), шляхом перерахування на зазначений ОСОБА_4 банківський рахунок, звільнивши земельну ділянку протягом 10 днів після попереднього повного відшкодування її вартості Великобагачанською районною державною адміністрацією Полтавської області за рахунок коштів спеціального фонду Державного бюджету.

- уповноважити Службу автомобільних доріг у Полтавській області забезпечити проведення державної реєстрації речових прав на дану земельну ділянку у встановленому законом порядку.

- зобов'язати громадянина ОСОБА_4 надати Великобагачанській районній державній адміністрації Полтавської області реквізити банківського рахунку, на який необхідно перерахувати кошти у розмірі 221 183 грн. 47 коп., як відшкодування повної вартості земельної ділянки площею 0,45 га (кадастровий номер НОМЕР_3), призначеної для ведення підсобного сільського господарства, що належить на праві приватної власності ОСОБА_4 на підставі державного акту на право приватної власності на землю серії НОМЕР_2, розташованої за адресою: АДРЕСА_1.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що вилучення земельної ділянки зумовлено реконструкцією автомобільної дороги на підставі Розпорядження Кабінету Міністрів України від 25.03.2016 року № 224-р "Про затвердження проекту "Будівництво обходу с. Красногорівка, км 275 + 000 - км 282 + 000, при реконструкції автомобільної дороги державного значення М-03 Київ-Харків-Довжанський на ділянці Лубни-Полтава, км 210 + 000 - км 300 + 550, км 323 + 000 - км 329 + 050, Полтавська область", яким затверджено поданий Державним агентством автомобільних доріг проект "Будівництво обходу с. Красногорівка, км 275 + 000 - км 282 + 000, при реконструкції автомобільної дороги державного значення М-03 Київ-Харків-Довжанський на ділянці Лубни-Полтава, км 210 + 000 - км 300 + 550, км 323 + 000 - км 329 + 050, Полтавська область", який розроблений державним підприємством "Укрдіпродор" та рекомендований до затвердження державним підприємством "Укрдержбудекспертиза" Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства. Зазначені заходи спрямовані на покращення транспортно-експлуатаційного стану існуючої автодороги М-03 Київ-Харків-Довжанський з підвищенням безпеки дорожнього руху. У межах Великобагачанського району Полтавської області під час проведення проектно-планувальних робіт визначено земельні ділянки, які потрапляють під відчуження для реалізації запланованих будівельних робіт. Одна з таких земельних ділянок належить громадянину ОСОБА_4 на підставі державного акту на право приватної власності на земельну ділянку серії НОМЕР_2, кадастровий номер НОМЕР_3, загальною площею 0,45 га, розташованої за адресою: АДРЕСА_1. Оскільки відповідачем не надано згоди на такий викуп та, з огляду на наявність підстав для примусового відчуження земельної ділянки, позивач вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню.

У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги та просив позов задовольнити.

Представник третьої особи в судовому засіданні просив позовні вимоги задовольнити.

Відповідач в судовому засіданні суду вимоги позову визнав, погодився відчужити у державну власність земельну ділянку площею 0,45 га.

Колегія суддів, вивчивши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дійшла висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню з таких підстав.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.08.2013 року № 562-р "Про затвердження проекту "Реконструкція автомобільної дороги державного значення М-03 Київ-Харків-Довжанський на ділянці Лубни-Полтава, км 210 + 000 - км 300 + 550, км 323 + 000 - км 329 + 050, Полтавська область" затверджено поданий Державним агентством автомобільних доріг проект "Реконструкція автомобільної дороги державного значення М-03 Київ-Харків-Довжанський на ділянці Лубни-Полтава, км 210 + 000 - км 300 + 550, км 323 + 000 - км 329 + 050, Полтавська область", який розроблений державним підприємством "Укрдіпродор" та рекомендований до затвердження державним підприємством "Укрдержбудекспертиза" Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 25.03.2016 року № 224-р "Про затвердження проекту "Будівництво обходу с. Красногорівка, км 275 + 000 - км 282 + 000, при реконструкції автомобільної дороги державного значення М-03 Київ-Харків-Довжанський на ділянці Лубни-Полтава, км 210 + 000 - км 300 + 550, км 323 + 000 - км 329 + 050, Полтавська область" затверджено поданий Державним агентством автомобільних доріг проект "Будівництво обходу с. Красногорівка, км 275 + 000 - км 282 + 000, при реконструкції автомобільної дороги державного значення М-03 Київ-Харків-Довжанський на ділянці Лубни-Полтава, км 210 + 000 - км 300 + 550, км 323 + 000 - км 329 + 050, Полтавська область", який розроблений державним підприємством "Укрдіпродор" та рекомендований до затвердження державним підприємством "Укрдержбудекспертиза" Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства.

Матеріали справи свідчать, що у межах Великобагачанського району Полтавської області під час проведення проектно-планувальних робіт визначено земельні ділянки, які потрапляють під відчуження для реалізації запланованих будівельних робіт. Одна з таких земельних ділянок належить громадянину ОСОБА_4 на підставі державного акту на право приватної власності на земельну ділянку серії НОМЕР_2, кадастровий номер НОМЕР_3, загальною площею 0,45 га, розташованої за адресою: АДРЕСА_1.

Судом встановлено, що відповідно до статей 6, 13, 41 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", статей 146, 151 Земельного кодексу України, статей 4, 7, 8, 10 Закону України "Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності", розглянувши клопотання Служби автомобільних доріг у Полтавській області від 02.10.2017 № 01-05/569, Великобагачанською районною державною адміністрацією винесено розпорядження від 17.10.2017 № 308 "Про викуп земельної ділянки приватної власності з мотиву суспільної необхідності у громадянина ОСОБА_4.", яким, зокрема, вирішено викупити з мотиву суспільної необхідності та за умови відшкодування вартості у громадянина України ОСОБА_4 земельну ділянку загальною площею 0,45 га, кадастровий номер НОМЕР_3, для ведення підсобного сільського господарства, що розташована за адресою: АДРЕСА_1, та належить йому на праві приватної власності. (а.с. 14)

Згідно зі звітом про експертну грошову оцінку земельної ділянки площею 0,45 га, кадастровий номер НОМЕР_3, призначеної для ведення підсобного сільського господарства, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 та належить ОСОБА_4 (ідентифікатор звіту за базою ФДМУ 2016049_17072017_FD170717-007) від 17.07.2017 (виконавець - Приватне підприємство Центр незалежної оцінки та експертизи" (сертифікат суб'єкта оціночної діяльності № 364/17, виданий ФДМУ 21.04.2017 року) та рецензії на вищевказаний звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки від 17.07.2017 року, загальна вартість земельної ділянки площею 0,45 га становить 221 183 грн. 47 коп., у розрахунку на один квадратний метр вартість земельної ділянки становить 49 грн. 15 коп. (а.с.31-58, 68-69).

З матеріалів справи вбачається, що повідомленням від 17.10.2017 року за вих. № 01-26/412 ОСОБА_4 направлено інформацію про прийняття Великобагачанською районною державною адміністрацією розпорядження від 17.10.2017 року № 308 "Про викуп земельної ділянки приватної власності з мотиву суспільної необхідності у громадянина ОСОБА_4." та повідомлено, що належна йому на підставі державного акту на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_2 земельна ділянка площею 0,45 га, кадастровий номер НОМЕР_3, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 підпадає під викуп для суспільних потреб. Також повідомлено про орієнтовну вартість викупної частини земельної ділянки - 221183,47 грн., термін проведення процедури викупу - 2017 рік та джерело фінансування відшкодувань за частину земельної ділянки - кошти спеціального фонду Державного бюджету. (а.с. 26)

Вищевказане повідомлення було надіслано на адресу відповідача та повернуто на адресу відправника - Великобагачанської РДА по причині відмови від отримання ОСОБА_4, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с. 19, 20).

14.11.2017 аналогічне за змістом повідомлення від 14.11.2017 вих. № 01-26/465 було направлено повторно відповідачу, однак, вказаний лист було також повернуто на адресу відправника по причині відмови від отримання ОСОБА_4 (а.с. 21, 23, 24, 25, 26)

Окрім цього, з метою досудового вирішення питання щодо викупу земельної ділянки з питань суспільної необхідності, Великобагачанською РДА було надіслано на адресу відповідача запрошення на прийняття ним участі у робочій нараді. Про проведення відповідної зустрічі ОСОБА_4 було повідомлено листом від 30.11.2017 № 01-26/506 з повідомленням про вручення поштового відправлення від 30.11.2017 (а.с. 29, 30). Також на засідання робочої наради було запрошено представника Служби автомобільних доріг у Полтавській області листом від 30.11.2017 року № 01-26/507 з повідомленням про вручення поштового відправлення від 30.11.2017 (а.с. 27, 28).

Як вбачається з долученого до матеріалів справи Протоколу наради у голови райдержадміністрації з питань досудового врегулювання питання викупу земельної ділянки приватної власності з мотиву суспільної необхідності у гр. ОСОБА_4 від 06.12.2017 № 2, ОСОБА_4 на зазначену зустріч не з'явився. За результатами робочої зустрічі було прийнято рішення, підготувати та направити до Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративний позов про примусове відчуження з мотиву суспільної необхідності земельної ділянки площею 0,45 га, кадастровий номер НОМЕР_3, яка належить ОСОБА_4 на підставі Державного акту на право приватної власності на землю НОМЕР_2 і розташована за адресою: АДРЕСА_1 (а.с. 75-77).

На час звернення до суду з даним позовом жодної відповіді від громадянина ОСОБА_4 на адресу Великобагачанської районної державної адміністрації не надходило.

Відсутність добровільної згоди ОСОБА_4 на викуп земельної ділянки для суспільних потреб стала підставою для звернення Великобагачанської районної державної адміністрації до суду з адміністративним позовом про примусове відчуження земельної ділянки відповідача в порядку, визначеному ч.1 ст. 15 Закону України "Про примусове відчуження земельних ділянок, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності".

Адміністративні справи про примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності розглядаються та вирішуються, відповідно до ч. 2 ст. 267 КАС України, апеляційним адміністративним судом за місцем розташування нерухомого майна, що підлягає примусовому відчуженню.

Відповідно до ст.41 Конституції України, примусове відчуження об'єктів права приватної власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності, на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості.

Правові, організаційні та фінансові засади регулювання суспільних відносин, що виникають у процесі відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності визначені Законом України від 17 листопада 2009 року №1559-VI "Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності" (далі по тексту - Закон №1559-VI).

Відповідно до статті 1 Закону №1559-VI, примусове відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності - перехід права власності на земельні ділянки, інші об'єкти нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, до держави чи територіальної громади з мотивів суспільної необхідності за рішенням суду; суспільна необхідність - обумовлена загальнодержавними інтересами або інтересами територіальної громади виключна необхідність, для забезпечення якої допускається примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, у встановленому законом порядку.

Згідно з абзацом 2 частини 3 статті 4 Закону №1559-VI, примусове відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості на підставі та в порядку, встановлених законом.

Положеннями ч.1 ст.7 Закону № 1559-VІ визначено, що органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень та в порядку, визначених цим Законом, мають право викупу земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для таких суспільних потреб: зокрема, будівництво, капітальний ремонт, реконструкція та обслуговування лінійних об'єктів та об'єктів транспортної і енергетичної інфраструктури (доріг, мостів, естакад, нафто-, газо- та водопроводів, ліній електропередачі, зв'язку, аеропортів, морських портів, нафтових і газових терміналів, електростанцій) та об'єктів, необхідних для їх експлуатації.

Відповідно до приписів ст.8 Закону № 1559-VІ, органи виконавчої влади відповідно до своїх повноважень та в порядку, визначених цим Законом, приймають рішення про викуп земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені (крім об'єктів, викуп яких віднесено до повноважень органів місцевого самоврядування), для таких суспільних потреб: зокрема, будівництво, капітальний ремонт, реконструкція та обслуговування лінійних об'єктів транспортної і енергетичної інфраструктури (доріг, мостів, естакад, нафто-, газо- та водопроводів, ліній електропередачі, зв'язку, аеропортів, морських портів, нафтових і газових терміналів, електростанцій) та об'єктів, необхідних для їх експлуатації.

Статтею 10 Закону № 1559-VІ встановлено порядок та умови прийняття рішення про викуп земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, для суспільних потреб. Зокрема, передбачено, що ініціатива щодо викупу земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, для суспільних потреб може належати лише органам виконавчої влади чи органам місцевого самоврядування, спеціальним адміністраціям щодо управління територіями та об'єктами природно-заповідного фонду, особам, які отримали спеціальний дозвіл (ліцензію) на користування надрами, і підприємствам, які здійснюють будівництво, капітальний ремонт, реконструкцію, експлуатацію об'єктів транспортної та енергетичної інфраструктури, захисних гідротехнічних споруд і які погодили місце розташування таких об'єктів у випадках та в порядку, визначених статтею 151 Земельного кодексу України.

Орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, який прийняв рішення про викуп земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, зобов'язаний письмово повідомити про це їх власника (власників) протягом п'яти днів з дня прийняття такого рішення, але не пізніше як за три місяці до їх викупу. Цей строк поширюється також на тих осіб, які стануть власниками об'єктів протягом трьох місяців з дня надходження зазначеного повідомлення.

Приписами ч.1 ст.11 Закону № 1559-VІ визначено, що власник (власники) земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, протягом одного місяця з дня отримання інформації (письмового повідомлення) згідно із статтею 10 цього Закону письмово повідомляє відповідний орган місцевого самоврядування про надання згоди на проведення переговорів щодо умов викупу або відмову від такого викупу.

Згідно зі ст. 15 Закону №1559-VI, у разі неотримання згоди власника земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з викупом цих об'єктів для суспільних потреб зазначені об'єкти можуть бути примусово відчужені у державну чи комунальну власність лише як виняток з мотивів суспільної необхідності і виключно під розміщення: об'єктів національної безпеки і оборони; лінійних об'єктів та об'єктів транспортної і енергетичної інфраструктури (доріг, мостів, естакад, магістральних трубопроводів, ліній електропередачі, аеропортів, морських портів, нафтових і газових терміналів, електростанцій) та об'єктів, необхідних для їх експлуатації; об'єктів, пов'язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення; об'єктів природно-заповідного фонду; кладовищ.

Примусове відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності здійснюється за рішенням суду.

Згідно з частиною першою статті 16 Закону №1559-VI, орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, що прийняв рішення про відчуження земельної ділянки, у разі недосягнення згоди з власником земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, щодо їх викупу для суспільних потреб відповідно до розділу II цього Закону звертається до адміністративного суду із позовом про примусове відчуження зазначених об'єктів.

З системного аналізу наведених норм законодавства вбачається, що у разі наявного факту відмови власника об'єкта права приватної власності від укладення договору купівлі-продажу або іншого правочину щодо відчуження такого об'єкта орган, що приймав рішення про його викуп, приймає рішення про примусове відчуження об'єкта права приватної власності.

Таке рішення, одночасно, є передумовою звернення органу, що прийняв рішення про відчуження земельної ділянки, до адміністративного суду із позовом про примусове відчуження земельної ділянки.

Так, вимога про примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, підлягає задоволенню, у разі якщо позивач доведе, що будівництво, капітальний ремонт, реконструкція об'єктів, під розміщення яких відчужується відповідне майно, є неможливим без припинення права власності на таке майно попереднього власника (ч.2 ст.16 Закону № 1559-VІ).

Згідно з ч.3 ст.16 Закону № 1559-VІ, у разі задоволення позовних вимог рішенням суду визначається викупна ціна та порядок її виплати, а також перелік та порядок надання майна замість відчуженого.

Так, судовим розглядом встановлено, що розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27.12.2008 року № 1623-р "Про схвалення техніко-економічного обґрунтування будівництва, реконструкції та капітального ремонту автомобільної дороги за напрямком Київ-Харків-Дебальцеве-Ізварине (М-03, М-04)" схвалено техніко-економічне обґрунтування будівництва, реконструкції та капітального ремонту автомобільної дороги за напрямком Київ-Харків-Дебальцеве-Ізварине (М-03, М-04), розроблене Укрдіпродором та рекомендоване до схвалення Центральною службою Укрдержінвестекспертизи Мінрегіонбуду.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 11.02.2010 року № 211-р "Питання розроблення та затвердження проектної документації для будівництва, реконструкції та капітального ремонту автомобільних доріг" погоджено пропозицію Державної служби автомобільних доріг щодо розроблення проектної документації для будівництва, реконструкції та капітального ремонту окремих ділянок автомобільних доріг, техніко-економічне обґрунтування будівництва, реконструкції та капітального ремонту, яких затверджене та схвалене, зокрема, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27.12.2008р. № 1623-р "Про схвалення техніко-економічного обґрунтування будівництва, реконструкції та капітального ремонту автомобільної дороги за напрямком Київ-Харків- Дебальцеве-Ізварине (М-03, М-04)".

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.08.2013 року № 562-р "Про затвердження проекту "Реконструкція автомобільної дороги державного значення М-03 Київ-Харків-Довжанський на ділянці Лубни-Полтава, км 210 + 000 - км 300 + 550, км 323 + 000 - км 329 + 050, Полтавська область" затверджено поданий Державним агентством автомобільних доріг проект "Реконструкція автомобільної дороги державного значення М-03 Київ-Харків-Довжанський на ділянці Лубни-Полтава, км 210 + 000 - км 300 + 550, км 323 + 000 - км 329 + 050, Полтавська область", який розроблений державним підприємством "Укрдіпродор" та рекомендований до затвердження державним підприємством "Укрдержбудекспертиза" Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 25.03.2016 року № 224-р "Про затвердження проекту "Будівництво обходу с. Красногорівка, км 275 + 000 - км 282 + 000, при реконструкції автомобільної дороги державного значення М-03 Київ-Харків-Довжанський на ділянці Лубни-Полтава, км 210 + 000 - км 300 + 550, км 323 + 000 - км 329 + 050, Полтавська область" затверджено поданий Державним агентством автомобільних доріг проект "Будівництво обходу с. Красногорівка, км 275 + 000 - км 282 + 000, при реконструкції автомобільної дороги державного значення М-03 Київ-Харків-Довжанський на ділянці Лубни-Полтава, км 210 + 000 - км 300 + 550, км 323 + 000 - км 329 + 050, Полтавська область", який розроблений державним підприємством "Укрдіпродор" та рекомендований до затвердження державним підприємством "Укрдержбудекспертиза" Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства.

Із матеріалів справи вбачається, що за результатами розгляду клопотання Служби автомобільних доріг у Полтавській області від 02.10.2017 № 01-05/569, Великобагачанською районною державною адміністрацією винесено розпорядження від 17.10.2017 № 308 "Про викуп земельної ділянки приватної власності з мотиву суспільної необхідності у громадянина ОСОБА_4.".

Суд зауважує, що вищевказані розпорядження Кабінету Міністрів України від 25.03.2016 року №224-р. та розпорядження голови Великобагачанської районної державної адміністрації від 17.10.2017 № 308 є чинними та підлягають виконанню.

Так, згідно зі звітом про експертну грошову оцінку земельної ділянки площею 0,45 га, кадастровий номер НОМЕР_3, призначеної для ведення підсобного сільського господарства, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 та належить ОСОБА_4 (ідентифікатор звіту за базою ФДМУ 2016049_17072017_FD170717-007) від 17.07.2017 (виконавець - Приватне підприємство Центр незалежної оцінки та експертизи" (сертифікат суб'єкта оціночної діяльності № 364/17, виданий ФДМУ 21.04.2017 року) та рецензії на вищевказаний звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки від 17.07.2017 року, загальна вартість земельної ділянки площею 0,45 га становить 221 183 грн. 47 коп..

Під час розгляду справи встановлено, що ОСОБА_4 не надано добровільної згоди на викуп земельної ділянки для суспільних потреб.

З огляду на викладене, суд зазначає, що позивачем дотримано встановлену законом процедуру вирішення спору в досудовому порядку, а тому спірна земельна ділянка, яка належить відповідачу на праві власності, який у позасудовому порядку не дав згоди на її відчуження, підлягає примусовому відчуженню у державну власність з мотивів суспільної необхідності - реконструкції автомобільної дороги державного значення М-03 Київ-Харків-Довжанський на ділянці Лубни-Полтава, км 210 + 000 - км 300 + 550, км 323 + 000 - км 329 + 050, Полтавська область (Будівництво обходу с. Красногорівка, км 275 + 000 - км 282 + 000, при реконструкції автомобільної дороги державного значення М-03 Київ-Харків-Довжанський на ділянці Лубни-Полтава, км 210 + 000 - км 300 + 550, км 323 + 000 - км 329 + 050, Полтавська область"), оскільки проведення вказаних робіт без припинення права власності відповідача на цю земельну ділянку є неможливим.

На підставі вищевикладеного, колегія суддів дійшла висновку, що позов Великобагачанської районної державної адміністрації в частині примусового відчуження у державну власність з мотивів суспільної необхідності земельну ділянку площею 0,45 га, призначеної для ведення підсобного сільського господарства, що належить на праві приватної власності ОСОБА_4 на підставі державного акту на право приватної власності на землю серії НОМЕР_2, розташовану за адресою: АДРЕСА_1, (кадастровий номер НОМЕР_3), за ціною, визначеною звітом про експертну грошову оцінку земельної ділянки від 17.07.2017 року (ідентифікатор звіту за базою ФДМУ 2016049_17072017_ГО 170717-007), 221 183 грн. 47 коп. (49 грн. 15 коп. за 1 кв. м), шляхом перерахування коштів на банківський рахунок ОСОБА_4, звільнивши земельну ділянку протягом 10 днів після попереднього повного відшкодування її вартості Великобагачанською районною державною адміністрацією Полтавської області за рахунок коштів спеціального фонду Державного бюджету, є обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню.

Позовні вимоги про уповноваження Служби автомобільних доріг у Полтавській області забезпечити проведення державної реєстрації речових прав на дану земельну ділянку у встановленому законом порядку, колегія суддів вважає такими, що не підлягають задоволенню, з огляду на те, що положеннями Кодексу адміністративного судочинства України не передбачено права суду покладення будь-яких обов'язків на третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору.

Водночас колегія суддів зазначає, що оскільки відповідачем до матеріалів справи надано реквізити банківського рахунку, на який необхідно перерахувати кошти як відшкодування повної вартості земельної ділянки площею 0,45 га, відкритого в Публічному акціонерному товаристві "Державний ощадний банк України" - Філія Полтавське ОУ АТ "Ощадбанк" Установа банку № філія - Полтавське обласне управління АТ "Ощадбанк" ТВБВ 10017/070 (код банку - 331467, код ЄДРПОУ -НОМЕР_1, № поточного рахунку - НОМЕР_4), позов в частині зобов'язання громадянина ОСОБА_4 надати Великобагачанській районній державній адміністрації Полтавської області реквізити банківського рахунку, на який необхідно перерахувати кошти у розмірі у розмірі 221 183 грн. 47 коп., як відшкодування повної вартості земельної ділянки площею 0,45 га (кадастровий номер НОМЕР_3), призначеної для ведення підсобного сільського господарства, що належить на праві приватної власності ОСОБА_4 на підставі державного акту на право приватної власності на землю серії НОМЕР_2, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 задоволенню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 229, 241-246, 250, 255, 267, 292-293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Великобагачанської районної державної адміністрації задовольнити частково.

Примусово відчужити у державну власність з мотивів суспільної необхідності земельну ділянку площею 0,45 га, призначеної для ведення підсобного сільського господарства, що належить на праві приватної власності ОСОБА_4 на підставі державного акту на право приватної власності на землю серії НОМЕР_2, розташовану за адресою: АДРЕСА_1, (кадастровий номер НОМЕР_3), за ціною, визначеною звітом про експертну грошову оцінку земельної ділянки від 17.07.2017 року (ідентифікатор звіту за базою ФДМУ 2016049_17072017_ГО 170717-007), 221 183 грн. 47 коп. (49 грн. 15 коп. за 1 кв. м), шляхом перерахування коштів на банківський рахунок ОСОБА_4 в Публічному акціонерному товаристві "Державний ощадний банк України" - Філія Полтавське ОУ АТ "Ощадбанк" Установа банку № філія - Полтавське обласне управління АТ Ощадбанк ТВБВ 10017/070 (код банку - 331467, код ЄДРПОУ -НОМЕР_1, № поточного рахунку - НОМЕР_4), звільнивши земельну ділянку протягом 10 днів після попереднього повного відшкодування її вартості Великобагачанською районною державною адміністрацією Полтавської області за рахунок коштів спеціального фонду Державного бюджету.

В іншій частині позову Великобагачанської районної державної адміністрації Полтавської області - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в строк і порядок, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України. Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку безпосередньо до Верховного Суду за правилами, встановленими ст. ст. 292-293, 295 - 297 КАС України.

Відповідно до п/п. 15.5 п. 15 Розділу VII "Перехідні положення" КАС України в редакції Закону № 2147-VIII до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Головуючий суддя (підпис)С.В. Дюкарєва Судді (підпис) (підпис) С.П. Жигилій Т.С. Перцова Повний текст рішення складено 23.01.2018.

СудХарківський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.01.2018
Оприлюднено23.01.2018
Номер документу71729506
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —879/12/17

Рішення від 16.01.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Дюкарєва С.В.

Рішення від 16.01.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Дюкарєва С.В.

Ухвала від 14.12.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Дюкарєва С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні