Рішення
від 23.01.2018 по справі 812/1735/17
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

5.1.2

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

23 січня 2018 рокуСєвєродонецькСправа № 812/1735/17

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Смішлива Т.В., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю Донбас-Восток А про анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 28.12.2011 № 5443,

ВСТАНОВИВ:

У листопаді 2017 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов позов Державної служби геології та надр України (далі - позивач, Держгеонадра) до Товариства з обмеженою відповідальністю Донбас-Восток А (далі - відповідач, ТОВ Донбас-Восток А ) з вимогами про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 28.12.2011 № 5443, наданого ТОВ Східно українська група .

В обґрунтування вимог зазначено, що ТОВ Донбас-Восток А видано спеціальний дозвіл на користування надрами від 28.12.2011 № 5443, невід'ємною частиною якого є угода про умови користування надрами від 28.12.2011.

З моменту отримання спеціального дозволу у користувача надр виникають права та обов'язки встановлені Кодексом України про надра та Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615.

Посилаючись на статтю 24 Кодексу України про надра та Угоду про умови користування надрами, позивач стверджує, що відповідач зобов'язаний у встановленому порядку подавати до Державного науково-виробничого підприємства Державний інформаційний геологічний фонд України (далі - ДНВП Геоінформ України ) щорічні звіти, як підтвердження експлуатації корисних копалин.

ДНВП Геоінформ України листом № 02/302-0972 від 07.04.2015 надало до позивача перелік суб'єктів господарювання, які не звітували щодо руху запасів за формою № 5-гр за 2014 рік, серед яких є ТОВ Донбас-Восток А .

Листом ДНВП Геоінформ України № 02/302-1493 від 26.04.2016 надало до позивача перелік надрокористувачів, які не звітували щодо руху запасів за формою № 5-гр за 2015 рік, серед яких також є ТОВ Донбас-Восток А

За результатами опрацювання вказаних листів установлено, що ТОВ Донбас-Восток А у порушення вимог Угоди про умови користування надрами та статті 24 Кодексу України про надра не подано до ДНВП Геоінформ України щорічні звіти відповідної форми статистичної звітності, як підтвердження експлуатації корисних копалин, за 2014 та 2015 роки.

У зв'язку з цим та з метою запобігання порушенням вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр Держгеонадра, як орган, що здійснює державний геологічний контроль, відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2011 року № 1294, видало наказ № 122 від 19.05.2015 щодо зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами. Цим наказом встановлений строк для усунення порушень законодавства про надра з боку відповідача - 30 календарних днів.

У зв'язку з тим, що УДППЗ Укрпошта не здійснюються поштові відправлення до населених пунктів Донецької та Луганської областей, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, у зв'язку з проведенням антитерористичної операції, Державною службою геології та надр України подано оголошення до офіційного вісника Урядовий кур'єр щодо зупинення спеціальних дозволів на користування надрами та надання 30 календарних днів для усунення порушень, у зв'язку з невиконанням щорічного звітування перед ДНВП Геоінформ України щодо руху запасів за 2014 рік.

Окрім цього, наказом Держгеонадр № 257 від 16.08.2016 встановлено ТОВ Донбас-Восток А додатковий (10 календарних днів) термін для усунення вищенаведених порушень.

Наказом Держгеонадр № 1 від 10.01.2017 повторно встановлено ТОВ Донбас-Восток А додатковий (до 01.03.2017) термін для усунення порушень у сфері надрокористування.

Після спливу зазначеного строку жодної відповіді від відповідача не надходило.

Діючи на підставі пункту 6 статті 24 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, Держгеонадра розглянули питання щодо подальшої дії спеціального дозволу, виданого відповідачу, який не вжив заходів до усунення порушень, що стали підставою для зупинення дії дозволу.

Враховуючи, що відповідач порушив законодавство у сфері надрокористування, оскільки не подав звітність, передбачену Угодою, позивач дійшов висновку про наявність підстав для анулювання дозволу, власником якого є відповідач, згідно зі статтею 26 Кодексу законів про надра України та пунктом 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами.

В офіційному виданні Урядовий кур'єр за № 88 від 16.05.2017 Держгеонадра оприлюднили оголошення з проханням повідомити у 15-денний строк з моменту опублікування оголошення власну позицію (згоду/не згоду) на припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами у зв'язку з порушенням вимог, передбачених спеціальним дозволом.

Позивач зазначив, що на час звернення до суду з цим позовом жодних листів чи інформації про усунення порушень від відповідача не надходило.

На підставі викладеного просив припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 28.12.2011 № 5443, наданого відповідачу.

Представник позивача у судове засідання не прибув, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, подав клопотання про розгляд адміністративної справи у письмовому провадженні (арк. спр. 107).

Згідно з довідкою Луганського окружного адміністративного суду від 21 листопада 2017 року неможливо надіслати поштове відправлення у даній адміністративній справі відповідачу, зареєстрованому за адресою: ІНФОРМАЦІЯ_1, оскільки відповідно до листа в.о. директора ЛД УДППЗ «Укрпошта» від 26.10.2017 № 594 з 07 листопада 2014 року УДППЗ «Укрпошта» не здійснює пересилання пошти у Луганській області до/з зокрема, м. Антрацит (арк. спр. 47).

З урахуванням зазначеного листа, повідомлення відповідача про відкриття провадження у справі відбувалось шляхом направлення телефонограми на телефон (НОМЕР_1), зазначений у витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань для здійснення зв'язку з юридичною особою (арк. спр. 44, 47). В телефонній розмові ОСОБА_1 повідомив адресу електронної скриньки (miryan.yaroslav@gmail.com), на яку у подальшому направлялись судом ухвала суду від 21.11.2017, судова повістка, скан-копія адміністративного позову (арк.спр. 46), ухвали суду від 30.11.2017 та 10.01.2018 (арк. спр. 35, 68). розміщення на офіційному веб-сайті Луганського окружного адміністративного суду adm.lg.court.gov.ua інформації про призначення до розгляду даної адміністративної справи.

Таким чином, судом вжито всіх заходів щодо належного повідомлення відповідача про дату, час та місце розгляду справи та відповідач вважається повідомлений судом належним чином.

Жодних заперечень проти позову від відповідача, крім клопотання про зупинення провадження у справі від 30.11.2017 (арк.спр. 51), на адресу суду не надходило.

Згідно з частиною третьою статті 205 КАС України у разі повторної неявки повідомленого належним чином відповідача в судове засідання, суд вирішує справу на підставі наявних у ній доказів.

Відповідно до частини дев'ятої статті 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Оскільки сторони про дату, час і місце судового розгляду повідомлені належним чином і відсутня потреба заслухати свідка чи експерта, суд вважає за можливе розглянути справу у письмовому провадженні на підставі наявних у ній доказів.

Ухвалою суду від 21.11.2017 відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду у судовому засіданні на 30.11.2017, зобов'язано Державну службу геології та надр України надати до суду належним чином засвідчені копії матеріалів перевірки ТОВ Донбас-Восток А з питань своєчасності і правильності державної реєстрації робіт з геологічного вивчення та використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов, за результатами проведення якої встановлено порушення ТОВ Донбас-Восток А умов спеціального дозволу на користування надрами від 28.12.2011 № 5443, у тому числі: наказ про перевірку, направлення на перевірку, акт перевірки, припис про усунення порушень, інші документи, якими зафіксовано порушення ТОВ Донбас-Восток А умов спеціального дозволу на користування надрами від 28.12.2011 № 5443, документи, що стали підставою для прийняття наказів щодо зупинення ТОВ Донбас-Восток А дії спеціального дозволу на користування надрами і виконання передбачених ними умов від 28.12.2011 № 5443 (арк. спр. 1-2)

Ухвалою суду від 30.11.2017 зупинено провадження у справі до 10.01.2018 та зобов'язано позивача надати до суду належним чином засвідчені копії раніше витребуваних документів (арк. спр. 53)

Ухвалою суду від 10.01.2017 поновлено провадження у справі, ухвалено подальший розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження (арк. спр. 64).

Ухвалою суду від 10.01.2018 у зв'язку з надходженням на електронну адресу суду повідомлення позивача про направлення до суду належним чином доказів у судовому засіданні оголошено перерву до 23.01.2018 (арк. спр. 66).

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, судом встановлено таке.

ТОВ Донбас-Восток А , ідентифікаційний код 35843964, зареєстроване як юридична особа 31.03.2008 за № 13821020000014772, за даними витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 21.11.2017 у стані припинення не перебуває, місцезнаходження юридичної особи: 94601, Луганська область, місто Антрацит, вулиця Пархоменко, будинок 21 (арк. спр. 42-44).

28 грудня 2011 року Державною службою геології та надр України видано ТОВ Донбас-Восток А спеціальний дозвіл на користування надрами № 5443 на видобування антрациту, назва родовища: Поле шахти Бруно-Нова у межах гірничого відводу діючої шахти Краснолуцька ДП Донбасантрацит , пласт k5в, місцезнаходження: Луганська область, Антрацитівський район. Дозвіл виданий на 11 років (арк. спр. 75-76).

Дослідженням спеціального дозволу на користування надрами встановлено, що однією з особливих умов цього дозволу є щорічна звітність ТОВ Донбас-Восток А перед ДНВП «Геоінформ України» про стан запасів корисних копалин за формою 5-гр.

Невід'ємною частиною спеціального дозволу є Угода про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 28.12.2011 № 5443, укладена між Держгеонадра та ТОВ Донбас-Восток А (арк. спр. 77-82).

Згідно з пунктом 7.2 розділу 7 Угоди надрокористувач зобов'язаний в установленому порядку подавати до ДНВП «Геоінформ України» щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності форми 5-гр.

Оскільки Угода визначена сторонами як невід'ємна частина спеціального дозволу на користування надрами, подання ТОВ Донбас-Восток А до ДНВП «Геоінформ України» щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності форми 5-гр є особливою умовою користування надрами, обов'язковою до виконання надрокористувачем, про що також зазначено у пункті 3.6 Угоди.

Листом від 07 квітня 2015 року № 02/302-0972 ДНВП «Геоінформ України» повідомило Держгеонадра, що інформація від надрокористувачів Донецької та Луганської областей, зокрема й від ТОВ Донбас-Восток А , щодо руху запасів (форма 5-гр) за 2014 рік не надходила (арк. спр. 83-85).

19 травня 2015 року Держгеонадра наказом № 122 відповідно до пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615, у зв'язку з невиконанням надрокористувачами особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме щорічного звітування перед ДНВП «Геоінформ України» щодо руху запасів за формами № № 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2014 рік, зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами, у тому числі й дозволу від 05.12.2008 № 4803. Надано надрокористувачу 30 календарних днів для усунення порушень (арк. спр. 86-87).

Перелік надрокористувачів, яким наказом Держгеонадра від 19 серпня 2015 року № 122 надано 30 календарних днів для усунення порушень, оприлюднений в офіційному друкованому виданні «Урядовий кур'єр» від 09.06.2015 № 101 (арк. спр. 88).

Дослідженням оголошення встановлено, що до переліку надрокористувачів за номером 169 включено ТОВ Донбас-Восток А .

Листом від 26.04.2016 № 02/302-1493 ДНВП «Геоінформ України» повідомило Держгеонадра, що інформація від надрокористувачів Донецької та Луганської областей, зокрема й від ТОВ Донбас-Восток А , щодо руху запасів (форма 5-гр) за 2015 рік не надходила (арк. спр. 96-102).

Наказом Держгеонадра № 257 від 16.08.2016 відповідно до пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615, у зв'язку з невиконанням надрокористувачами особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме: щорічного звітування перед ДНВП «Геоінформ України» щодо руху запасів за формами № № 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2015 рік, встановило термін для усунення порушень законодавства про надра, згідно з переліком, наведеним у додатку до цього наказу, зокрема й ТОВ Донбас-Восток А - 10 календарних днів (арк. спр. 89-90).

Наказом Держгеонадра № 1 від 10.01.2017 відповідно до пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615, у зв'язку з невиконанням надрокористувачами Луганської та Донецької областей особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме: щорічного звітування перед ДНВП «Геоінформ України» щодо руху запасів за формами №№ 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2015 рік, встановило термін для усунення порушень законодавства про надра, згідно з переліком, наведеним у додатку до цього наказу, зокрема й ТОВ Донбас-Восток А - до 01.03.2017 (арк. спр. 91-92).

16 травня 2017 року в офіційному друкованому виданні «Урядовий кур'єр» № 88 оприлюднено оголошення, яким Держгеонадра повідомила, що у разі незгоди користувачів на припинення права користування надрами, таке право буде припинено в судовому порядку. Запропоновано в 15-денний строк проінформувати Держгеонадра про згоду/незгоду на припинення права користування надрами щодо спеціальних дозволів на користування надрами відповідно до переліку. ТОВ Донбас-Восток А (дозвіл від 28.12.2011 № 5443) включено до переліку за № 68 (арк. спр. 103-104).

Представник позивача у позові зазначив, що на час звернення до суду з позовом, будь-якої інформації про усунення відповідачем законодавства про надра до нього не надходило.

Вирішуючи справу по суті, до спірних правовідносин, суд застосовує нижченаведені правові норми.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін регулює Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (далі - Порядок № 615), дія якого поширюється на всі види користування надрами. Видача (відмова у видачі, переоформлення, видача дубліката, анулювання) дозволу здійснюється відповідно до Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» (пункт 1).

Відповідно до пункту 2 Порядку № 615 дозволи надаються Держгеонадрами переможцям аукціонів з їх продажу та без проведення аукціонів у випадках, передбачених пунктом 8 цього Порядку, Держгеонадрами, крім корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим, дозволи на видобування яких надаються Радою міністрів Автономної Республіки Крим згідно із цим Порядком.

Згідно з пунктом 10 Порядку № 615 орган з питань надання дозволу з метою раціонального та ефективного використання надр під час надання дозволу встановлює з урахуванням умов, перелічених у погодженнях органів, що зазначені у пункті 9 цього Порядку, особливі умови користування надрами щодо: правил і стандартів користування конкретними ділянками надр; якості продукції або робіт; технології видобування та переробки корисних копалин; порядку видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій; видів, обсягів і строків виконання робіт на ділянці надр; припинення діяльності, пов'язаної з використанням ділянки надр.

Невід'ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, що укладається між органом з питань надання дозволу і надрокористувачем, і містить програму робіт, яка оформляється як додаток.

Відповідно до підпункту 1 пункту 22 Порядку № 615 дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби у разі порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр.

Після зупинення дії дозволу надрокористувач зобов'язаний зупинити проведення на наданій йому в користування ділянці надр робіт, передбачених дозволом.

Дія дозволу поновлюється органом з питань надання дозволу після усунення надрокористувачем причин, що призвели до зупинення його дії, і сплати сум фінансових санкцій, застосованих у зв'язку із зупиненням дії дозволу.

Згідно з пунктом 23 Порядку № 615 право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» .

Контроль та нагляд за дотриманням умов дозволу здійснюють у межах своїх повноважень орган з питань надання дозволу, Держекоінспекція, Держпраці, Міненерговугілля, МОЗ, ДПС, а також органи місцевого самоврядування (пункт 28 Порядку № 615).

За приписами частини сьомої статті 4-1 Закону України від 06.09.2005 № 2806-IV «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» (далі - Закон № 2806-IV) дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав:

1) встановлення факту надання в заяві про видачу документа дозвільного характеру та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації;

2) здійснення суб'єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.

Законом можуть передбачатися інші підстави для анулювання документа дозвільного характеру.

У разі якщо анулювання документа дозвільного характеру здійснюється дозвільним органом, рішення про анулювання документа дозвільного характеру видається особисто або надсилається суб'єкту господарювання поштовим відправленням з описом вкладення не пізніше п'яти робочих днів із дня прийняття (винесення) рішення, якщо інше не передбачено законом.

Згідно з статтею 9 Закону № 2806-IV уповноважений орган: узагальнює практику застосування законодавства з питань видачі документів дозвільного характеру, готує та подає пропозиції щодо його вдосконалення; здійснює методологічне забезпечення діяльності дозвільних органів; здійснює в межах своєї компетенції контроль за додержанням вимог законодавства з питань видачі документів дозвільного характеру.

Відповідно до частини другої статті 24 Кодексу України про надра користувачі надр зобов'язані: використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано (пункт 1); виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції (пункт 5).

За приписами пункту 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.

Відповідно до частини другої статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Аналіз наведеної норми права дає підстави вважати, що право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно або у судовому порядку.

У разі відсутності спору відповідач має право у випадках, передбачених пунктами 1, 2, 3, 7 частини першої статті 26 Кодексу, самостійно припиняти право користування надрами, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів це право припиняється у судовому порядку.

Таким чином, об'єднуючою ознакою цих випадків є неналежне використання права.

Відповідно до частини третьої статті 26 зазначеного Кодексу, законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами. Зокрема згідно з Порядком № 615, можуть мати місце додаткові підстави для припинення користування надрами, оскільки це передбачено частиною третьою статті 26 Кодексу, але не може бути змінено правило, відповідно до якого у разі незгоди користувачів з припиненням права на користування надрами воно може припинятися лише у судовому порядку.

Аналогічна правова позиція неодноразово висловлювалась Верховним Судом України, зокрема, в постановах від 25 червня 2011 року у справі № 21-36а11, від 19 вересня 2011 року у справі 21-164а11, від 10 грудня 2013 року у справі № 21-450а13, від 11 листопада 2014 року у справі № 21-482а14, яка відповідно до частини першої статті 244-2 КАС України є обов'язковою для врахування в судовій практиці.

Отже, судовий порядок вирішення питання припинення права користування надрами передбачений у разі незгоди користувача з анулюванням спеціального дозволу на користування надрами, тобто у разі наявності спору з цього приводу.

Суд вважає за необхідне зазначити, що в матеріалах справи відсутні належні докази вручення ТОВ Донбас-Восток А наказів Держгеонадра № 122 від 19.05.2015, № 257 від 16.08.2016, № 1 від 10.01.2017 - шляхом надіслання рекомендованим листом за адресою, вказаною у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, або за допомогою засобів зв'язку (за номером телефону), зазначеному у вищевказаному реєстрі.

Відповідно, судом встановлено, що відповідач у належний спосіб не ознайомлений зі змістом цих наказів та був позбавлений можливості виконання їх вимог, хоча у витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань зазначена інформація про здійснення зв'язку з юридичною особою. Доказів того, що позивач повідомляв відповідача про прийняті щодо нього рішення за допомогою вказаних засобів зв'язку представником позивача суду не надано.

З урахуванням зазначеного твердження Держгеонадра про не усунення відповідачем порушень у визначений строк є безпідставними.

Розміщення відповідних оголошень в офіційному друкованому виданні «Урядовий кур'єр» , суд не вважає належним доказом вручення цих наказів, оскільки, по-перше, законодавством не визначений такий спосіб вручення наказів Держгеонадра, а, по-друге, офіційне друковане видання «Урядовий кур'єр» не розповсюджується на тимчасово неконтрольованій українською владою території, де знаходиться відповідач.

Також, позивачем до суду не надано, а судом не виявлено доказів незгоди ТОВ Донбас-Восток А на припинення його права користування надрами відповідно до спеціального дозволу від 28.12.2011 № 5443.

Відсутність будь-яких відомостей від ТОВ Донбас-Восток А на розміщену у друкованому виданні «Урядовий кур'єр» Держгеонадра інформацію з проханням надати письмову згоду/незгоду у 15 денний строк з моменту розміщення такої інформації, не може бути визнана судом як незгода ТОВ Донбас-Восток А з припиненням його права користування надрами на підставі спеціального дозволу від 28.12.2011 № 5443 з вище описаних міркувань, а також з огляду на відсутність такої процедури у Кодексу України про надра, Законі України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» , за приписами яких здійснюється припинення права користування надрами.

Відсутність незгоди ТОВ Донбас-Восток А на припинення права користування надрами на підставі спеціального дозволу від 28.12.2011 № 5443, обумовлює відсутність спору щодо припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами, що унеможливлює вирішення цього питання у судовому порядку.

Крім того, суд вважає за необхідне зазначити таке.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1174 (далі - Положення), Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Згідно з пунктом 4 Положення Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань: здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним їх використанням, зокрема за дотриманням нормативів, стандартів та інших вимог щодо геологічного вивчення і використання надр, умов спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами) та угод про умови користування надрами (у тому числі угод про умови користування нафтогазоносними надрами) (підпункт 12); проводить планові та позапланові перевірки надрокористувачів, за результатами яких (у разі виявлення порушень вимог законодавства) складає акти, видає обов'язкові для виконання вказівки (приписи) про усунення виявлених недоліків і порушень вимог законодавства (підпункт 14).

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю), визначає Закон України від 05.04.2007 № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі - Закон № 877-V).

Відповідно до статті 1 Закону № 877-V у цьому Законі нижчезазначені терміни вживаються в такому значенні:

державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища;

заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом;

спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.

За приписами статті 2 Закону № 877-V дія цього Закону поширюється на відносини, пов'язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Держгеонадра на час виникнення спірних правовідносин здійснювали державний контроль за геологічним вивченням надр у Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 № 1294 (далі - Порядок № 1294), який втратив чинність 15.04.2017 на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 239.

Відповідно до пункту 1 Порядку № 1294 цей Порядок визначає механізм проведення державного геологічного контролю з метою виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Згідно з пунктом 4 Порядку № 1294 органи державного геологічного контролю відповідно до покладених на них завдань здійснюють державний геологічний контроль за, зокрема дотриманням нормативів, стандартів та інших вимог щодо геологічного вивчення і використання надр, умов спеціальних дозволів на користування надрами та угод про умови користування надрами.

За приписами пункту 5 Порядку № 1294 державний геологічний контроль здійснюється шляхом проведення органами державного геологічного контролю планових і позапланових перевірок надрокористувачів.

Порядком № 1294 визначено підстави та порядок проведення Держгеонадрами планових та позапланових перевірок надрокористувачів.

Пунктом 15 Порядку № 1294 визначено, що за результатами проведення планової або позапланової перевірки надрокористувача посадовими особами органу державного геологічного контролю складається акт перевірки за формою, затвердженою Держгеонадрами.

Посадова особа органу державного геологічного контролю зазначає в акті стан виконання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та використання надр, а в разі невиконання зазначених вимог - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідне положення акта законодавства.

У разі виявлення порушення вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр на підставі акта перевірки протягом п'яти робочих днів з дати її завершення складається припис або розпорядження за формою, затвердженою Держгеонадрами (пункт 16 Порядку № 1294).

З вище зазначених правових норм суд встановив, що Держгеонадра є органом з питань надання дозволу на користування надрами, який у межах своїх повноважень здійснює державний геологічний контроль, зокрема за дотриманням умов спеціальних дозволів на користування надрами та угод про умови користування надрами.

Заходами Державного геологічного контролю є проведення планових та позапланових перевірок.

Відповідно, контроль за дотриманням надрокористувачем умов спеціальних дозволів на користування надрами та угод про умови користування надрами, як складова державного геологічного контролю, має здійснюватися шляхом проведення планових та позапланових перевірок надрокористувачів.

Ухвалами від 21.11.2017 та 30.11.2017 суд зобов'язав Держгеонадра надати до суду матеріали перевірки ТОВ Донбас-Восток А з питань своєчасності і правильності державної реєстрації робіт з геологічного вивчення та використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов, за результатами проведення якої встановлено порушення ТОВ Донбас-Восток А умов спеціального дозволу на користування надрами від 28.12.2011 № 5443, у тому числі: наказ про перевірку, направлення на перевірку, акт перевірки, припис про усунення порушень, тощо; інші документи, якими зафіксовано порушення ТОВ Донбас-Восток А умов спеціального дозволу на користування надрами від 28.12.2011 № 5443; документи, що стали підставою для прийняття наказів щодо зупинення ТОВ Донбас-Восток А спеціального дозволу на користування надрами і виконання передбачених ними умов від 28.12.2011 № 5443.

На виконання вимог ухвали суду позивачем надано додаткові пояснення, у яких зазначено, що Держгеонадра перевіряє дотримання надрокористувачами Угоди про умови користування надрами, яка є невід'ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами. Кодексом України про надра та Порядком № 615 не передбачено зупинення чи анулювання спеціального дозволу лише за результатами проведення перевірки. Вказані обставини пояснюють неможливість надання витребуваних документів (арк. спр. 49-50).

З вищевикладеного судом з'ясовано, що позивач не проводив будь-якої перевірки з питань дотримання відповідачем умов спеціального дозволу на користування надрами від 28.12.2011 № 5443, Угоди та не складав відповідних актів.

Таким чином судом встановлено, що Держгеонадрами встановлено та оформлено порушення ТОВ Донбас-Восток А умов спеціального дозволу на користування надрами від 28.12.2011 № 5443не у спосіб, визначений законодавством про проведення державного геологічного контролю.

Твердження позивача про можливість встановлення порушення надрокористувачами умов Угоди в інший спосіб, відмінний від проведення перевірок, суд вважає безпідставними, оскільки, як вищевкзано, спосіб здійснення державного нагляду (контролю) має бути визначений законом. У своїх письмових поясненнях позивач не зазначає будь-якого закону, яким визначений спосіб здійснення державного геологічного контролю відмінний від проведення перевірок.

Таким чином, судом встановлено, що здійснивши контроль за дотриманням відповідачем умов спеціального дозволу на користування надрами та угоди про умови користування надрами у спосіб, не визначений законом, позивач діяв з порушенням вимог частини другої статті 19 Конституції України.

Відповідно до частини першої статті 25 Кодексу України про надра права користувачів надр охороняються законом і можуть бути обмежені лише у випадках, передбачених законодавством України.

Зважаючи на всі вищеописані порушення Держгеонадра вимог законодавства під час здійснення державного геологічного контроль за дотриманням ТОВ Донбас-Восток А умов спеціального дозволу на користування надрами від 28.12.2011 № 5443 та Угоди, яка є невід'ємною частиною цього спеціального дозволу, з метою захисту прав надрокористувача, які можуть бути обмежені лише у законний спосіб, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.

За приписами статті 139 КАС України судові витрати по сплаті судового збору покладаються на позивача.

Керуючись статтями 2, 7, 8, 9, 19, 20, 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову Державної служби геології та надр України (місцезнаходження юридичної особи: 03680, м. Київ, вул. Ежена Потьє, 16, ідентифікаційний код юридичної особи: 37536031) до Товариства з обмеженою відповідальністю Донбас-Восток А (місцезнаходження юридичної особи: вул. Пархоменко, 21, м. Антрацит, Луганська область, 94601, ідентифікаційний код юридичної особи: 35843964) про анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 28.12.2011 № 5443 відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Донецького апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.

Суддя ОСОБА_2

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.01.2018
Оприлюднено24.01.2018
Номер документу71763385
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —812/1735/17

Ухвала від 17.10.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Постанова від 18.10.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 13.08.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 25.05.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Постанова від 17.04.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ястребова Любов Вікторівна

Ухвала від 21.03.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ястребова Любов Вікторівна

Ухвала від 20.03.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ястребова Любов Вікторівна

Ухвала від 26.02.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ястребова Любов Вікторівна

Рішення від 23.01.2018

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.В. Смішлива

Ухвала від 10.01.2018

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.В. Смішлива

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні