Рішення
від 18.01.2018 по справі 809/1648/17
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"18" січня 2018 р. справа № 809/1648/17

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

судді Тимощука О.Л.,

при секретарі судового засідання Ткачук О.П.,

за участю:

представників позивача - Курча В.В., Гресько В.В.,

представника відповідача - Засідко В.В.,

представника третьої особи - Мазурик О.Д.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу

за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області

до Івано-Франківської ЗОШ ІІ-ІІІ ступенів №2 Івано-Франківської міської ради Івано-Франківської області,

третя особа , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Департамент освіти та науки Івано-Франківської міської ради,

про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),-

ВСТАНОВИВ:

Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області (надалі, також - позивач, УДСНС в Івано-Франківській області) звернулося в суд з адміністративним позовом до Івано-Франківської ЗОШ ІІ-ІІІ ступенів №2 Івано-Франківської міської ради Івано-Франківської області (надалі, також - відповідач) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Позовні вимоги мотивовані тим, що при проведені перевірки відповідача щодо додержання вимог законодавства у сфері пожежної безпеки виявлено порушення вимог законодавства, за наслідками яких, на переконання позивача, створюється реальна загроза життю та здоров'ю людей. З метою усунення порушень та забезпечення безпеки життю та здоров'ю людей в закладі освіти, позивач просить суд застосувати заходи реагування у вигляді зупинення та заборони експлуатації будівель, споруд, приміщень Івано-Франківської ЗОШ ІІ-ІІІ ступенів №2 Івано-Франківської міської ради Івано-Франківської області, що знаходиться за адресою: вул. Гетьмана Петра Дорошенка, будинок 29, м.Івано-Франківськ, Івано-Франківська область, шляхом опечатування вхідних дверей, окрім виконання робіт, пов'язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 04.12.2017 відкрито скорочене провадження в даній адміністративній справі на підставі статті 183-2 Кодексу адміністративного судочинства України, в редакції чинній до 15.12.2017.

Ухвалою від 14.12.2017 судом вирішено розглядати дану справу в загальному порядку із проведенням судового засідання та залучено в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Департамент освіти та науки Івано-Франківської міської ради.

Враховуючи те, що 15.12.2017 набрала чинності нова редакція Кодексу адміністративного судочинства України, суд в першому судовому засіданні 26.12.2017 постановив ухвалу про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження на підставі пункту 10 частини 1 Перехідних положень, пункту 10 частини 6 статті 12, статей 257, 260 Кодексу адміністративного судочинства України.

Представники позивача в судовому засіданні позовні вимоги, викладені в позовній заяві (а.с.6-11) підтримали із урахуванням додаткових письмових пояснень (а.с. 95-97). Вказали, що порушення відповідачем вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту, створюють загрозу життю та здоров'ю людей, а тому просили позов задовольнити.

Представник відповідача проти адміністративного позову заперечив з підстав, викладених в письмовому запереченні (а.с.39-60) додатково пояснив, що Івано-Франківською ЗОШ ІІ-ІІІ ступенів №2 Івано-Франківської міської ради Івано-Франківської області, на час розгляду справи усунуто всі виявлені під час перевірки порушення, що створювали реальну загрозу життю та здоров'ю людей. Також вказав, що застосування такого заходу реагування як зупинення експлуатації будівлі не співмірне з тими порушеннями, які зафіксовані в акті перевірки та приписі позивача, а строк усунення деяких порушень, визначених у приписі ще не минув. Що стосується частини порушень, усунення яких вартує значних коштів, пояснив суду, що на 2018 рік передбачено відповідне фінансування та вжито вичерпних заходів щодо повного усунення всіх порушень законодавства. Просив відмовити в задоволенні позову, так як решта порушень, не усунутих на момент розгляду даної справи, в силу тимчасової відсутності необхідних коштів не створюють реальну загрозу життю та здоров'ю людей в закладі освіти.

Представник третьої особи проти позову заперечила, вказавши, що актом перевірки готовності навчального закладу до 2017-2018 навчального року від 09.08.2017 в графі пожежна безпека вказано 9 балів з 10, що свідчить про відсутність порушень, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей у приміщенні відповідача, також зазначила, що у кошторисних призначеннях для закладів освіти, в тому числі і відповідача, передбачені кошти для усунення порушень законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Розглянувши адміністративну справу в порядку спрощеного позовного провадження, заслухавши пояснення представників позивача, відповідача та третьої особи, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши і оцінивши докази, в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд виходить з таких підстав та мотивів.

Судом встановлено, що посадовими особами Івано-Франківського міського відділу Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області, на підставі наказу позивача "Про проведення перевірки" №38 від 03.11.2017 (а.с.13), посвідчення на проведення перевірки №100 від 03.11.2017 (а.с.12), в період з 20 по 24 листопада 2017 року проведено позапланову перевірку додержання вимог законодавства з питань цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки Івано-Франківської ЗОШ ІІ-ІІІ ступенів №2 Івано-Франківської міської ради Івано-Франківської області, розташованої за адресою: вул. Гетьмана Петра Дорошенка, будинок 29, м. Івано-Франківськ, Івано-Франківська область. За результатами проведеної перевірки в акті перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки за №66 встановлено ряд порушень Правил пожежної безпеки в Україні (а.с.20-28), серед яких, зокрема:

1. Будівлю не захищено від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів (п. 1.21 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417 (далі - Наказ МВС від 30.12.2014 №1417));

2. Тип прорізів у протипожежних перешкодах не відповідає вимогам (люк виходу на горище) (п. 2.3 розділ III Наказу МВС від 30.12.2014 № 1417);

3. Допускається улаштування та експлуатація тимчасових ліній електромереж (п. 1.18 розділ IV Наказу МВС від 30.12.2014 № 1417);

4. Експлуатація і обслуговування систем протипожежного захисту не проводиться відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту (п. 1.2 розділу V Наказу МВС від 30.12.2014 №1417);

5. Не проведено заміри опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання (п. 1.20 розділу IV Наказу МВС від 30.12.2014 № 1417);

6. Дерев'яні конструкції горища не оброблено вогнетривким розчином (п. 2.5 розділу III Наказу МВС від 30.12.2014 №1417);

7. Не проведено технічного обслуговування і перевірки на працездатність пожежних кран-комплектів та перевірку на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією в спеціальному журналі обліку технічного обслуговування. Пожежний кран-комплект не справний (підпункт 10 п. 2.2. розділу V Наказу МВС від 30.12.2014 №1417);

8. Посадові особи школи не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки (п. 16 розділу II Наказу МВС від 30.12.2014 №1417);

9. Двері евакуаційного виходу з кабінету 2-122 не відчиняються (загублено ключі від дверей) (п. 2.37 розділу III Наказу МВС від 30.12.2014 № 1417);

10. Пожежні крани не укомплектовано пожежними рукавами однакового з ними діаметру та стволами (підпункт 3 п. 2.2. розділу V Наказу МВС від 30.12.2014 №1417);

11. На вікнах приміщень де перебувають люди допускається встановлення грат, які не розкриваються, розсуваються або знімаються (п. 2.16 розділу III Наказу МВС від 30.12.2014 № 1417);

12. Приміщення школи не укомплектовано первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками) згідно вимог (п. 3.6 розділу V Наказу МВС від 30.12.2014 №1417);

13. Пожежний щит не укомплектовано необхідним протипожежним інвентарем (вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., покривало з негорючого теплоізоляційного матеріалу або повсті розміром 2x2 м. - 1 шт., гаки - 3 шт., лопати - 2 шт., ломи - 2 шт., сокири - 2 шт.) (п. 3.11. розділу V Наказу МВС від 30.12.2014 №1417);

14. Лінія живлення побутового кондиціонера (кабінет інформатики) не забезпечена автоматичним пристроєм електричного захисту (п. 2.26 розділу IV Наказу МВС від 30.12.2014 № 1417).

Як слідує з матеріалів позовної заяви, наявність саме вказаних порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки стали підставою для звернення позивача з даним позовом.

Вказаний вище акт позапланової перевірки №66 вручений уповноваженій посадовій особі відповідача 24.11.2017, що підтверджується підписом в самому акті перевірки (а.с.28). Будь-яких скарг, заяв та зауважень щодо проведеної перевірки та складеного акта перевірки відповідачем не подавалося.

За результатами перевірки, Івано-Франківським міським відділом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області винесено припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки №66 від 28.11.2017, яким запропоновано вжити заходи по усуненню порушень, виявлених перевіркою (а.с.16-19).

Надаючи правову оцінку публічно-правовим відносинам, суд виходить із наступного.

Спірні правовідносини регулюються Кодексом цивільного захисту України, Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі по тексту Закон №5403-VІ) та Правилами пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерством внутрішніх справ України № 1417 від 30.12.2014, зареєстровані у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697.

Згідно з статтею 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі по тексту - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до частини 1 статті 4 Закону №5403-VІ, державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа (частина 4 статті 4 Закону №5403-VІ).

Частиною 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб'єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.

За змістом статті 64 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати і здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань такої безпеки.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в областях.

До складу центрального органу виконавчої влади і його територіальних органів, які здійснюють вказаний нагляд, серед іншого, входять органи державного нагляду у сфері техногенного та пожежного нагляду.

У відповідності до статті 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Частиною 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України визначено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері пожежної безпеки і цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб'єктами господарювання, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки роботи, серед іншого, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також зупинення надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.

Відповідно до Указу Президента України від 16.01.2013 за №20/2013 "Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій", Державна служба України з надзвичайних ситуацій (далі по тексту - ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України.

ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності.

Основними завданнями ДСНС України є: реалізація державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки.

ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в областях.

Таким чином, УДСНС в Івано-Франківській області є територіальним органом центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, а тому воно наділене повноваженнями здійснювати державний нагляд (контроль) за додержанням та виконанням вимог законодавства у вказаній сфері безпеки і звертатись до суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також зупинення надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.

Санкції за порушення вимог законодавства з питань пожежної безпеки визначені статтею 68 Кодексу цивільного захисту України, відповідно до якої посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань такої безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов'язані застосовувати санкції, визначені законом.

У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний такий нагляд, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень у порядку, встановленому законом.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України однією із підстав для звернення в такому випадку до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.

Згідно з частиною 2 цієї статті Кодексу повне або часткове зупинення об'єктів і надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Аналіз викладених правових норм дає підстави для висновку, що застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення об'єктів і надання послуг можливе лише за рішенням адміністративного суду, прийнятим за зверненням центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах пожежної безпеки. Такі заходи можуть бути застосовані на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки і ці порушення створюють загрозу життю та здоров'ю людей.

Згідно з частиною 2 статті 51 та частиною 3 статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної та техногенної безпеки суб'єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб'єктів господарювання.

Слід зазначити, що в ході розгляду даної адміністративної справи, відповідач подав письмові пояснення, належні та допустимі докази, з яких суд встановив обставини щодо усунення більшої частини виявлених порушень або вчинення вичерпних дій з метою їх майбутнього усунення, зокрема, щодо:

1) Обладнання будівлі пристроями захисту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5.-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд - строк усунення недоліків до 28.02.2018 року. Укладено договір №45-ПР/Б312-17 від 07.12.2017 року з Товариством з обмеженою відповідальністю Пожежне спостереження-Івано-Франківськ про виконання проектних робіт на монтаж блискавкозахисту (а.с.61), додано акт здачі-приймання робіт по проектних роботах на монтаж блискавкозахисту №50/12-17 від 13.12.2017 (а.с.174), коштористу документацію на виконання робіт по влаштуванню блискавкозахисту (а.с.186).

2) Тип захоплення прорізів у протипожежних перешкодах встановити відповідно до вимог нормативних документів - строк усунення недоліків до 28.02.2018 року.

3) Заборони улаштування та експлуатації тимчасових електромереж - строк виконання до 28.12.2018 року. Відповідно до наказу від 29.11.2017 року №176 в кабінетах заборонено улаштування та використання електромереж згідно з пунктом 1.5 (а.с.62).

4) Здійснення експлуатації і технічного обслуговування систем протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2010 Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи протипожежного захисту) - строк виконання до 28.12.2017 року. Укладено договір №44-ПР/АПС/12-17 від 07.12.2017 року з Товариством з обмеженою відповідальністю Пожежне спостереження-Івано-Франківськ про виконання проектних робіт на монтаж АПС. (а.с.65), додано акт-здачі приймання робіт по проектних роботах на монтаж АПС №49/12-17 від 13.12.2017 (а.с.175), кошторисну документацію по монтажу АПС (а.с.187).

5) Проведення замірів опори ізоляції всіх електричних мереж - строк виконання до 28.12.2017 року, виконано, що підтверджується технічним звітом по вимірах опору заземлення та ізоляції кабелів на об'єкті (а.с.109-122).

6) Проведення вогнезахисної обробки дерев'яних конструкцій горища - строк виконання 28.02.2018 року. Укладено договір №46-ПР/ВЗД/12-17 від 07.12.2017 року з Товариством з обмеженою відповідальністю Пожежне спостереження-Івано-Франківськ про виконання проектних робіт по вогнезахисту дерев'яних конструкцій даху (а.с.66), додано робочий проект Виконання робіт з вогнезахисного обробляння дерев'яних елементів горищних покриттів (крокв, лат) (а.с.150-170), додано також акт здачі-приймання робіт по проектних роботах по вогнезахисту №51/12-17 від 13.12.17 (а.с.173).

7) Проведення технічного обслуговування і перевірки на працездатність шляхом пуску води пожежних кран-комплектів з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування - строк виконання до 28.12.2017 року. Укладено договір №37.10.17 від 23 листопада 2017 року з Товариством з обмеженою відповідальністю ФЕНІКС-ІФ про виконання технічного обслуговування 9-ти пожежних кран комплектів - роботи виконані (а.с.67).

8) Забезпечення території об'єкта, а також будівлі, споруди, приміщення відповідними знаками безпеки згідно з ДСТУ 180 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір - строк виконання до 28.12.2017 року. Укладено договір купівлі-продажу №35/12/17 від 07.12.2017 року про купівлю наліпок протипожежних в кількості 50 шт. кошми брезентової в кількості 1 шт., ящика для піску в кількості 1 шт. - роботи виконані (а.с.68), видаткова накладна №86 від 13.12.2017 (а.с.180).

9) Встановлення на об'єкті з урахуванням його пожежної небезпеки наказом (інструкцією) відповідний протипожежний режим - строк виконання до 28.12.2017 року Відповідно до наказу від 29.11.2017 року №176 вимогу виконано (а.с.62).

10) Проведення навчання та перевірки знань посадових осіб з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому законодавством - строк виконання до 28.12.2017 року. Направлено лист від 27.11.2017 року №330 начальнику рятувального загону спеціального призначення УДСНС в Івано-Франківській області з проханням провести відповідні навчання (а.с.71). Укладено договір №327/17МП від 08.12.2017 року про надання освітніх послуг (а.с.72).

11) Створення з метою проведення заходів із запобігання виникненню пожеж та організації їх гасіння на об'єкті добровільну пожежну дружину - строк виконання до 28.12.2017 року. Відповідно до наказу Міністерства освіти України від 15.08.2016 року №974, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 08.09.2016 за №1229/29359 (а.с.73-74) згідно п.6 відповідач звільнений від обов'язку створювати добровільну пожежну дружину.

12) Забезпечення відкривання дверей евакуаційного виходу з кабінету 2-122. За наявності людей у приміщенні двері евакуаційних виходів можуть зачинятися лише на внутрішні запори, які відчиняються з середини, строк виконання 28.12.2017 року - виконано, що підтверджується фотокопіями (а.с.77-78), укладено договори купівлі-продажу №37/12/17; 38/12/17 та 36/12/17 від 21.12.2017 (а.с.123,124,125) якими придбано замок врізний з ручками для протипожежних дверей, монтаж протипожежних дверей в кількості 1 шт. та придбання дверей металевих протипожежних в кількості 1 шт., видаткова накладна на придбання врізного замка №97 (а.с.171), видаткова накладна №96 від 21.12.17 на придбання дверей металевих протипожежних (а.с.172), на монтаж протипожежних дверей № 98 від 21.12.2017 (а.с.176)

13) Укомплектування пожежних кранів пожежними рукавами однакового з ними діаметра та стволами - строк виконання до 28.12.2017 року. Укладено договір купівлі-продажу №101.11.17 від 23.11.2017 про закупівлю клапанів вхідних запірних кутових в кількості 4 шт. - виконано (а.с.76), додано видаткову накладну на придбання клапанів вхідних запірних (а.с.174).

14) Грати на вікнах приміщень де перебувають люди, встановити такими, що розкриваються, розсуваються або знімаються. Під час перебування в цих приміщеннях людей грати мають бути відчинені (зняті) - строк виконання до 28.12.2017 року - виконано, що підтверджується фотокопіями (а.с.79-81).

15) Пофарбування стаціонарних зовнішніх пожежних сходів - строк виконання 28.12.2017 року при даних кліматичних умовах виконати не склалось можливим.

16) Забезпечення приміщення в повній мірі первинними засобами пожежогасіння, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку відповідно до вимог та норм - строк виконання до 28.12.2017 року - виконано. Відповідно до договору №309 від 23.12.2016 року обслуговування вогнегасників (а.с.82). Відповідно до договору купівлі-продажу №278/04/17 від 04.04.2017 року придбання вогнегасників (а.с.83). Відповідно до договору купівлі-продажу №331/10/17 від 10.10.2017 року придбання вогнегасників (а.с.84). Відповідно до договору купівлі-продажу №33/12/17 від 02.12.2017 року придбання вогнегасників (а.с.85), видаткова накладна №85 від 06.12.2017 (а.с.179).

17) Укомплектування на об'єкті пожежного щита з засобами пожежогасіння, до яких входять: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт. покривало з негорючого теплоізоляційного матеріалу або повсті розміром 2x2 м. - 1 шт. гаки - 3 шт. лопати 2- шт. ломи - 2 шт., сокири - 2 шт. - строк виконання до 28.12.2017 року. Укладено договір купівлі продажу №35/12/17 від 07.12.2017 року -виконано, що підтверджується фотокопією (а.с.68).

18) Забезпечити лінію живлення побутового кондиціонера (кабінет інформатики) автономним пристроєм електричного захисту - строк виконання до 28.12.2017 року виконано, що підтверджується фотокопією (а.с.86).

Крім того, з метою, усунення порушень відповідач повідомив суд про наступне:

02.06.2016 року подано листа №173 до директора департаменту освіти та науки Івано-Франківської місткої ради про виділення коштів (а.с.87).

02.06.2016 року подано листа до начальника фінансового управління Івано-Франківського міськвиконкому про виділення коштів (а.с.88).

02.12.2017 року подано листа до директора департаменту освіти та науки Івано-Франківської міської ради про виділення коштів (а.с.89).

06.12.2017 року подано листа до секретаріату Івано-Франківської міської ради про виділення коштів (а.с.90).

06.12.2017 року подано листа до начальника фінансового управління Івано-Франківського міськвиконкому про виділення коштів (а.с.91).

06.12.2017 року подано листа до міського голови про виділення коштів (а.с.92).

06.12.2017 року подано листа голові комісії з питань планування фінансів, цін та бюджету про виділення коштів (а.с.93).

08.12.2017 року подано листа начальнику фінансового управління виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради про виділення коштів (а.с.94).

04.01.2018 року подано листа до директора департаменту освіти та науки Івано-Франківської міської ради №3 про виділення коштів (а.с.181).

Також, відповідачем надано рішення Івано-Франківської міської ради №413-17 від 15.12.2017 щодо включення в бюджет м. Івано-Франківська на 2018 рік коштів для вжиття заходів протипожежної безпеки в закладах освіти міста (а.с.182).

Застосовуючи у спірних правовідносинах поняття порушення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей суд зазначає наступне.

Ні Кодекс цивільного захисту України, ні Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" не містить в собі юридичне визначення конкретних обставин, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей , переліку відповідних небезпечних чинників , порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки , наявність яких створює загрозу життю та здоров'ю людей.

Дана категорія понять є оціночною, у зв'язку з чим трактування загрози життю та здоров'ю людей , що створюється певним порушенням у сфері пожежної безпеки, повинно визначатися контролюючим органом і судом в кожному конкретному випадку окремо.

Пунктом 33 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України визначено термін пожежна безпека, за змістом якого це відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов'язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.

Відповідно до пункту 43 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України техногенна безпека - відсутність ризику виникнення аварій та/або катастроф на потенційно небезпечних об'єктах, а також у суб'єктів господарювання, що можуть створити реальну загрозу їх виникнення. Техногенна безпека характеризує стан захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного характеру. Забезпечення техногенної безпеки є особливою (специфічною) функцією захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій.

Згідно з пунктом 26 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України небезпечний чинник - це складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров'ю людини.

Суд зазначає, що в контексті вищенаведених норм настання реальної загрози життю та здоров'ю людей у сфері пожежної безпеки слід пов'язувати з обставинами і небезпечними чинниками, які безпосередньо можуть призвести до займання, розповсюдження вогню, виникнення аварій (катастроф) та з впливом небезпечних факторів, які породжують вказані явища.

Заходи реагування застосовуються судом за позовом органу державного нагляду, останній ж повинен обґрунтувати наявність підстав для цього, тобто вказати та довести, що виявлені порушення у сфері пожежної безпеки створюють загрозу життю та здоров'ю людей, а також необхідність застосування конкретного заходу реагування залежно від характеру порушень та ступеню їх небезпеки.

Разом з тим, суд звертає увагу, що частиною 1 статті 8 Конституції України встановлено, що в Україні визнається і діє принцип верховенства права.

У Рішенні від 2 листопада 2004 року № 15-рп/2004 Конституційний Суд України зазначив, що верховенство права - це панування права в суспільстві. Верховенство права вимагає від держави його втілення у правотворчу та правозастосовну діяльність, зокрема у закони, які за своїм змістом мають бути проникнуті передусім ідеями соціальної справедливості, свободи, рівності тощо.

Одним із елементів верховенства права є принцип пропорційності, який означає, зокрема, що заходи, передбачені в нормативно-правових актах, повинні спрямовуватися на досягнення легітимної мети та мають бути співмірними з нею.

Основоположні права і свободи людини і громадянина закріплені зокрема в Першому Протоколі до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (Рим, 4 листопада 1950 року), що набрала чинності для України з 11 вересня 1997 року та є складовою її правової системи відповідно до вимог статті 9 Конституції України.

Відповідно до статті 2 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод нікому не може бути відмовлено у праві на освіту.

За змістом абзаців 1-3 статті 53 Конституції України, кожен має право на освіту. Повна загальна середня освіта є обов'язковою. Держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.

Суд зазначає, що Івано-Франківська ЗОШ ІІ-ІІІ ступенів №2 Івано-Франківської міської ради Івано-Франківської області є діючим закладом освіти, в якому станом на момент розгляду даної адміністративної справи відбуваються шкільні заняття, повна заборона його експлуатації обмежить право учнів вказаної школи на освіту, так як навчання в даній школі буде припинено.

З огляду на це, оцінюванню підлягає питання, чи є захід реагування співрозмірним до мети його застосування і, що таке втручання у права відповідача буде пропорційним і, таким чином, буде досягнуто справедливий баланс між інтересами відповідача та публічними інтересами.

Метою застосування цього заходу є відвернення ймовірного настання для прав та інтересів невизначеного кола осіб негативних наслідків виявлених порушень. Такі негативні наслідки полягають у завданні шкоди життю та здоров'ю людей, але їх настання є вірогідною подією.

У зв'язку з цим, суд вважає обраний позивачем захід реагування таким, що не в повній мірі відповідає критеріям пропорційності, так як зрозумілого обґрунтування застосуванню повного зупинення та заборони експлуатації будівель, споруд і приміщень (окрім виконання робіт пов'язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки) Івано-Франківської ЗОШ ІІ-ІІІ ступенів №2 Івано-Франківської міської ради Івано-Франківської області з врахуванням характеру вчинених порушень, позивачем не наведено і належними доказами не доведено, а отже не дає підстав для висновку, що саме у такий спосіб буде досягнуто справедливого балансу між публічними інтересами та інтересами відповідача.

Системно аналізуючи положення частини 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та статей 68, 70 Кодексу цивільного захисту України, суд також приходить до висновку, що цими правовими нормами установлена можливість застосування як органом державного нагляду, так і судом різних заходів реагування за одні й ті самі порушення, при цьому критерієм їх розмежування є створення такими порушеннями загрози життю та здоров'ю людей і саме наявність такої загрози надає можливість для застосування адміністративним судом заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень.

У контексті спірних правовідносин загрозу життю та здоров'ю людей створюють такі порушення суб'єктом господарювання вимог законодавства, які безпосередньо можуть призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищення або пошкодження вогнем майна, під час якого виникають чинники, небезпечні для істот та навколишнього природного середовища (пункт 32 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України).

Саме такі порушення вимагають вжиття заходів реагування адміністративним судом у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень.

Суд звертає увагу на те, що у даному випадку виявлені позивачем порушення установлених законодавством вимог пожежної безпеки самі по собі не створюють безпосереднього ризику виникнення і розвитку пожеж, але можуть створювати небезпеку завдання шкоди життю та здоров'ю людей у процесі самої пожежі.

Проте, оскільки ризик виникнення пожежі має вірогідний характер і він безпосередньо не виникає внаслідок виявлених порушень, то позивач вправі на підставі положень статей 68, 69 Кодексу цивільного захисту України самостійно вжити заходи реагування шляхом видачі приписів, постанов і розпоряджень щодо усунення таких порушень.

Крім того, судом не встановлено, що виявлені порушення викликають необхідність застосування саме судом заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації певних будівель, споруд і приміщень відповідача.

Водночас суд приймає до уваги наведені відповідачем твердження щодо вжиття ним необхідних заходів, спрямованих на дотримання пожежної безпеки та усунення порушень, виявлених перевіркою.

Наявний в матеріалах справи лист Департаменту освіти та науки Івано-Франківської міської ради №70/48-16/14 від 18.01.2018 свідчить, що відповідачу гарантовано спрямовано з міського бюджету в 2018 році додаткові кошти на відновлення у приміщеннях закладу освіти автоматичної пожежної сигналізації , виконання робіт щодо обробки дерев'яних конструкцій вогнетривким розчином та робіт по влаштуванню блискавозахисту (а.с.190). Також, суд звертає увагу на той факт, що актом перевірки готовності навчального закладу до 2017-2018 навчального року від 09.08.2017, в тому числі і щодо пожежної безпеки, комісія, до складу якої входить також посадова особа позивача, дійшла висновку про готовність відповідача до роботи в 2017-2018 навчальних роках (а.с.191).

Всі інші порушення на час вирішення справи відповідачем усунуті в повному обсязі, що підтверджується наявними в матеріалах справи доказами та поясненнями представника відповідача у судовому засіданні.

Звернення позивача до суду із вимогами про повну заборону експлуатації всіх приміщень відповідача за відсутності автоматичної системи пожежної сигналізації, пристроїв захисту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів та не проведення обробки дерев'яних конструкцій горища вогнетривким розчином (враховуючи, що по двох останніх із них, строк виконання не минув - до 28.02.2018), на переконання суду, не є належним заходом реагування, що обраний у спірних правовідносинах.

Підсумовуючи викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими і не підлягають задоволенню, оскільки обраний позивачем захід реагування, який має бути застосований судом до відповідача не відповідає критеріям законності і пропорційності у зв'язку із надлишковим характером способу захисту публічного інтересу, враховуючи усунення відповідачем частини порушень та вчинення ним дій щодо усунення решта порушень вимог законодавства у сфері протипожежної безпеки.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 241-246, 250, 255, 295, 297, 299, підпункту 15.5 пункту 15 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Відповідно до статтей 255, 295, 297, підпункту 15.5 пункту 15 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається через Івано-Франківський окружний адміністративний суд або безпосередньо до Львівського апеляційного адміністративного суду.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи:

Позивач: Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області, адреса: вул. Франка, будинок 6, м. Івано-Франківськ, Івано-Франківська область, 76018, ідентифікаційний код - 38555228;

Відповідач: Івано-Франківської ЗОШ ІІ-ІІІ ступенів №2 Івано-Франківської міської ради Івано-Франківської області, адреса: вул. Гетьмана Петра Дорошенка, будинок 29, м.Івано-Франківськ,76026, ідентифікаційний код - 25802373;

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Департамент освіти та науки Івано-Франківської міської ради, адреса: вул. Степана Бандери, будинок 10Г, м. Івано-Франківськ, Івано-Франківська область, 76014, ідентифікаційний код - 40312499.

Суддя /підпис/ Тимощук О.Л.

Рішення складене в повному обсязі 23 січня 2018 р.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.01.2018
Оприлюднено25.01.2018
Номер документу71785779
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —809/1648/17

Рішення від 18.01.2018

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Тимощук О.Л.

Рішення від 18.01.2018

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Тимощук О.Л.

Ухвала від 14.12.2017

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Тимощук О.Л.

Ухвала від 04.12.2017

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Тимощук О.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні