ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16 січня 2018 року 10:29 № 826/14919/17
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючої судді Кузьменко А.І., при секретарі Прокопенко О.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом Державної служби геології та надр України
до Товариства з обмеженою відповідальністю Карбон - Синтез
про анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 07 лютого 2013 року №5736
за участю представників сторін:
від позивача - Кобилецького О.І.
від відповідача - не з'явився
ВСТАНОВИВ:
Державна служба геології та надр України (далі по тексту - позивач, Держгеонадра) звернулась до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Карбон - Синтез (далі по тексту - відповідач, ТОВ Карбон - Синтез ), в якому просить припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5736 від 07 лютого 2013 року, наданого Товариству з обмеженою відповідальністю Карбон - Синтез .
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що відповідачу надано спеціальний дозвіл на користування надрами №5736 від 07 лютого 2013 року (далі по тексту - дозвіл), невід'ємною частиною якого є угода про умови користування надрами від 07 лютого 2013 року (далі по тексту - угода).
Відповідно до листів Державного науково - виробничого підприємства Державний інформаційний геологічний фонд України (далі по тексту - ДНВП Геоінформ України ) №02/302-0972 від 07 квітня 2015 року та №02/302-1493 від 26 квітня 2016 року, інформації щодо руху запасів за формою 5-гр за 2014 та 2015 роки, у тому числі, від ТОВ Карбон - Синтез , до підприємства не надходило, у зв'язку з чим, позивачем встановлено порушення відповідачем вимог Угоди про умови користування надрами та статті 24 Кодексу України про надра в частині неподання до ДНВП Геоінформ України щорічних звітів відповідної форми статистичної звітності, як підтвердження експлуатації корисних копалин, за вказані роки.
19 травня 2015 року Державною службою геології та надр України видано Наказ №122 , яким зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами та встановлено відповідачу термін для усунення порушень законодавства про надра - 30 календарних днів.
Також, позивач зазначає, що оскільки УДППЗ Укрпошта не здійснюються поштові відправлення до населених пунктів Донецької та Луганської областей, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, ним подано оголошення до офіційного вісника Урядовий кур'єр (№101 від 09 червня 2015 року) щодо зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами та надання 30 календарних днів для усунення порушень, у зв'язку з невиконанням щорічного звітування перед ДНВП Георінформ .
В подальшому, як вказує позивач, відповідачу неодноразово надавався додатковий термін для усунення порушень у сфері надрокористування, проте жодної відповіді від відповідача не надходило, що, на думку позивача, є підставою для анулювання відповідного дозволу.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 22 листопада 2017 року відкрито провадження в адміністративній справі, закінчено підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.
В судове засідання, призначене на 12 грудня 2017 року, з'явився представник позивача. Представник відповідача в судове засідання не з'явився, хоча про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином у порядку, визначеному частиною 8 статті 35 Кодексу адміністративного судочинства України (у редакції, що діяла до набрання чинності Законом України Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів від 03 жовтня 2017 року №2147-VIII), у зв'язку з чим суд відклав розгляд справи на 16 січня 2018 року.
В судовому засіданні 16 січня 2018 року позивач підтримав позовні вимоги у повному обсязі та просив їх задовольнити. Представник відповідача повторно не з'явився в судове засідання, хоча про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином у порядку, визначеному пунктом 1 частини 4 статті 124 Кодексу адміністративного судочинства України.
В силу положень частини 11 статті 126 Кодексу адміністративного судочинства України відповідач вважається таким, що повідомлений належним чином про дату, час та місце проведення судового розгляду справи.
Розглянувши подані позивачем документи і матеріали, заслухавши пояснення представника позивача, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва встановив наступне.
Правовідносини в сфері надрокористування в Україні регулюються Конституцією України , Законом України Про охорону навколишнього природного середовища , Кодексом України про надра та іншими актами законодавства України, що видаються відповідно до них.
Так, згідно з частиною 1 статті 24 Кодексу України про надра користувачі надр мають право: 1) здійснювати на наданій їм ділянці надр геологічне вивчення, комплексну розробку родовищ корисних копалин та інші роботи згідно з умовами спеціального дозволу або угоди про розподіл продукції; 2) розпоряджатися видобутими корисними копалинами, якщо інше не передбачено законодавством або умовами спеціального дозволу; 3) здійснювати на умовах спеціального дозволу консервацію наданого в користування родовища корисних копалин або його частини; 4) на першочергове продовження строку тимчасового користування надрами; 5) користуватися додатковими правами, передбаченими угодою про розподіл продукції.
Частиною 2 тієї ж статті передбачено, що користувачі надр зобов'язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Права та обов'язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, а в разі надання права користування надрами на умовах угод про розподіл продукції - з моменту набрання чинності такою угодою, якщо інше не передбачено цією угодою (частина 3 статті 24 Кодексу України про надра).
У відповідності до пункту 5 частини 1 статті 26 Кодексу України про надра, право користування надрами припиняється у разі використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.
Згідно частиною 2 статті 26 цього ж Кодексу право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовано та визначено Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року №615 (далі по тексту - Порядок №615).
Механізм проведення державного геологічного контролю з метою виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр визначено Порядком здійснення державного геологічного контролю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2011 року № 1294 (далі по тексту - Порядок №1294).
Так, у відповідності до пункту 4 Порядку №1294 органи державного геологічного контролю відповідно до покладених на них завдань здійснюють державний геологічний контроль за своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт з геологічного вивчення та використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов.
Як встановлено судом та вбачається з матеріалів справи, 07 лютого 2013 року Державною службою геології та надр України, на підставі Наказу від 16 липня 2012 року №332, Товариству з обмеженою відповідальністю Карбон - Синтез видано спеціальний дозвіл на користування надрами № 5736 (а.с. 14).
Крім того, 07 лютого 2013 року між Державною службою геології та надр України (Держгеонадра) та Товариством з обмеженою відповідальністю Карбон - Синтез (Надрокористувач) укладено Угоду № 5736 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин (яка є додатком до Дозволу) за місцезнаходженням ділянки надр - Антрацитівський район Луганської області (пункт 2.1. статті 2 Угоди).
Згідно з пунктом 3.1. статті 3 Угоди, умови користування надрами, види та строки виконання Надрокористувачем робіт з метою видобування кам'яного виділеного в межах Західного блоку ділянки Краснолуцька Північна №2 протягом строку дії Дозволу визначається в Програмі робіт з видобування корисних копалин, яка підписується Сторонами і є Додатком 2 та невід'ємною частиною цієї Угоди.
У відповідності до абзацу 11 пункту 5.3. статті 5 Угоди, при виконанні робіт відповідно до умов цієї Угоди Надрокористувач зобов'язаний надавати в установленому порядку Держгеонадра інформацію щодо користування надрами.
Відповідно до пункту 7.2. статті 7 Угоди, надрокористувач зобов'язаний в установленому порядку подавати до державного науково - виробничого підприємства Державний інформаційний геологічний фонду України щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності форми 5-гр.
При цьому, абзацом 5 пункту 5.1. статті 5 Угоди передбачено право Держгеонадра притягувати Надрокористувача відповідно до діючого законодавства і умов цієї Угоди до відповідальності, в тому числі, зупиняти дію Дозволу або припиняти право користування надрами шляхом прийняття наказу про анулювання Дозволу.
Також, статтею 9 Угоди передбачено, що невиконання або неналежне виконання зобов'язань за цією Угодою є виправданим і не спричиняє відповідальності у тому разі, якщо таке невиконання чи неналежне виконання викликані обставинами непереборної сили (надзвичайна або невідворотна за даних умов непереборна подія, випадок).
Обставинами непереборної сили вважаються такі події: війна, воєнні дії, повстання, мобілізація, страйк, епідемія, пожежа, вибухи, природні катастрофи та інші події, що не залежать від волі Сторін.
У разі виникнення обставин непереборної сили Сторона, для якої виникли такі обставини, зобов'язана протягом 7 (семи) днів з моменту їхнього виникнення, повідомити іншу Сторону про такі обставини та надати документи, що підтверджують їх настання. У випадку невчасного повідомлення Сторона, для якої виникли форс-мажорні обставини, позбавляється права посилатися на їх дію.
Після повідомлення про виникнення обставин непереборної сили Сторони, у найкоротший термін, зобов'язані провести зустріч із метою прийняття спільного рішення щодо подальшого виконання умов цієї Угоди (а.с. 15-20).
Тобто, діючим законодавством в сфері надрокористування, а також Угодою, передбачений обов'язок Надрокористувача, в даному випадку, ТОВ Карбон - Синтез , в установленому порядку подавати до державного науково - виробничого підприємства Державний інформаційний геологічний фонду України щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності форми 5-гр та право Держгеонадра притягувати Надрокористувача відповідно до діючого законодавства і умов Угоди до відповідальності, в тому числі, зупиняти дію Дозволу або припиняти право користування надрами шляхом прийняття наказу про анулювання Дозволу.
Так, суд звертає увагу, що місцезнаходження земельної ділянки надр, яка надана в користування відповідачу, а саме - Антрацитівський район Луганської області, відповідно до частини 2 статті 1 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції та згідно з Переліком, затвердженим Розпорядженням Кабінету Міністрів України №1085-р від 07 листопада 2014 року зі змінами, є територією проведення антитерористичної операції, на якій органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження.
Разом з тим, в матеріалах справи відсутні будь - які належні та допустимі докази того, що ТОВ Карбон - Синтез звертався до Державної служби геології та надр України з відповідним повідомленням про невиконання або неналежне виконання зобов'язань за Угодою, у зв'язку з виникненням обставин непереборної сили.
Крім того, як вбачається з матеріалів справи, листами ДНВП Геоінформ України №02/302-0972 від 07 квітня 2015 року та №02-302/1493 від 26 квітня 2016 року позивача повідомлено про те, що інформація від надрокористувачів Донецької та Луганської областей щодо руху запасів за формою 5-гр за 2014 та 2015 роки не надходила (а.с. 21-23, 31-37).
Зазначене вище стало підставою для видачі Державною службою геології та надр України наказу від 19 травня 2015 року №122 про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами та встановлення терміну для усунення порушень законодавства про надра з боку відповідача - 30 календарних днів з моменту опублікування оголошення в офіційному виданні Урядовий кур'єр (а.с. 24-27).
В подальшому, позивач наказами від 16 серпня 2016 року № 257 та від 10 січня 2017 року №1 додатково встановлював термін, у тому числі, ТОВ Карбон - Синтез , для усунення порушень законодавства про надра (а.с. 27-30) .
Проте, за закінченням встановленого терміну жодної відповіді від відповідача на адресу позивача не надходило, а тому, на підставі підпункту 6 статті 24 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку №615, позивачем зупинено дію дозволу на користування надрами, виданого ТОВ Карбон - Синтез .
В той же час, 16 травня 2017 року позивачем подано оголошення до офіційного вісника Урядовий кур'єр з проханням надати до Державної служби геології та надр України у 15-денний строк з моменту опублікування оголошення власну позицію відповідача (згоду/незгоду) щодо припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами у зв'язку із порушенням вимог спеціального дозволу (а.с. 38-39). Однак будь-яких пояснень з цього приводу на адресу позивача з боку відповідача не надійшло.
З урахуванням зазначеного та встановлених обставин, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для припинення права користування надрами ТОВ Карбон - Синтез .
Згідно зі статтею 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
У відповідності до частини 2 статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
На думку Окружного адміністративного суду міста Києва, Державною службою геології та надр України доведено наявність правових підстав для анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5736 від 07 лютого 2013 року, наданого ТОВ Карбон - Синтез , у зв'язку з порушенням останнім законодавства у сфері надрокористування та не усунення без поважних причин відповідних порушень у встановлені строки, а тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, адміністративний позов підлягає задоволенню.
Відповідно до частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки матеріали справи не містять доказів понесення позивачем витрат, пов'язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, підстави для стягнення з відповідача на користь позивача судових витрат відсутні.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 72-77, 139, 143, 241-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов Державної служби геології та надр України задовольнити.
2. Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5736 від 07 лютого 2013 року, наданого Товариству з обмеженою відповідальністю Карбон - Синтез (код ЄДРПОУ 38174950)
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Суддя А.І. Кузьменко
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 16.01.2018 |
Оприлюднено | 25.01.2018 |
Номер документу | 71787858 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Кузьменко А.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні