ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 січня 2018 рокуЛьвів№ 876/10611/17
Колегія суддів Львівського апеляційного адміністративного суду в складі:
головуючого судді Ніколіна В.В.,
суддів Гінди О.М., Качмара В.Я.
розглянувши у порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Городоцького об'єднаного управління Пенсійного фонду України Львівської області на ухвалу Львівського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2017 року з питань заміни сторони виконавчого провадження (суддя - Гулик А.Г., м. Львів) у справі за позовом Управління Пенсійного фонду України в Яворівському районі Львівської області до Приватної агрофірми імені Івана Франка про стягнення заборгованості, -
ВСТАНОВИЛА:
Городоцьке об'єднане управління Пенсійного фонду України Львівської області 31 вересня 2017 року звернулося до суду із заявою про заміну сторони виконавчого провадження у виконавчому провадженні за виконавчим листом, виданим 25.09.2015 Львівським окружним адміністративним судом на підставі постанови Львівського окружного адміністративного суду від 25 вересня 2017 року у справі № 813/4827/15, а саме стягувача - Управління Пенсійного фонду України в Яворівському районі Львівської області на Городоцьке ОУПФ.
Заява мотивована тим, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21.12.2016 №988 Деякі питання функціонування територіальних органів Пенсійного фонду України реорганізовано шляхом злиття управління Пенсійного фонду України в Яворівському районі Львівської області, управління Пенсійного фонду України в Городоцькому районі Львівської області та утворено нове - Городоцьке ОУПФ. У зв'язку із реорганізацією усі повноваження управління Пенсійного фонду України в Яворівському районі Львівської області перейшли до Городоцького ОУПФ, відтак вважає за необхідне замінити сторону у виконавчому провадженні.
Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2017 року у справі №813/4827/15 у задоволенні заяви Городоцького ОУПФ про заміну сторони виконавчого провадження відмовлено.
Не погоджуючись із ухвалою суду першої інстанції, Городоцьке ОУПФ подало апеляційну скаргу, в якій зазначає, що ухвала суду першої інстанції є незаконною та необґрунтованою, прийнятою із порушенням норм чинного законодавства. Просить ухвалу суду скасувати та прийняти нове рішення, яким задовольнити заяву про заміну сторони виконавчого провадження. В обґрунтування апеляційної скарги покликається на обставини, викладені у позовній заяві, а також зазначає, що у зв'язку із реорганізацією усі повноваження управління Пенсійного фонду України в Яворівському районі Львівської області перейшли до Городоцького ОУПФУ, а тому відповідно до ст.15 Закону України Про виконавче провадження (далі - Закон №1404-VIII) та ст.264 Кодексу адміністративного судочинства України слід провести заміну стягувача у виконавчому провадженні.
Відповідно до п.2 ч.1 ст.311 КАС України суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі неприбуття жодного з учасників справи у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційну скаргу слід задовольнити, виходячи з наступного.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджується наступне.
Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 25 вересня 2015 року у справі №813/4827/15 задоволено адміністративний позов управління Пенсійного фонду України в Яворівському районі Львівської області до Приватної агрофірми імені Івана Франка про стягнення заборгованості в сумі 2052 грн 85 коп.
25.09.2015 Львівський окружний адміністративний суд видав виконавчий лист №813/4827/15, в якому стягувачем вказано управління Пенсійного фонду України в Яворівському районі Львівської області.
12.06.2017 державний виконавець Яворівського районного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Львівській області повернув виконавчий документ стягувачу без прийняття до виконання, у зв'язку з тим, що стягувачем за виконавчим документом є управління Пенсійного фонду України в Яворівському районі Львівської області, а заяву про відкриття виконавчого провадження подано Городоцьким ОУПФ. Тому, заміна сторони у виконавчому провадженні здійснюється в судовому порядку у відповідності до вимог ст.15 Закону №1404-VIII.
Відмовляючи у задоволенні заяви про заміну сторони виконавчого провадження, суд першої інстанції виходив з того, що заміна сторони виконавчого провадження можлива лише після відкриття виконавчого провадження.
Проте апеляційний суд вважає висновки суду невірними, такими що суперечать нормам матеріального та процесуального права та обставинам справи з огляду на наступне.
Відповідно до ч.1 ст. 255 КАС України (в редакції, чинній на час постановлення судом першої інстанції судового рішення) постанова або ухвала суду, яка набрала законної сили, є обов'язковою для осіб, які беруть участь у справі, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України.
Згідно з ч.1 ст. 258 КАС України (в редакції, чинній на час постановлення судом першої інстанції судового рішення) за судовим рішенням, яке набрало законної сили або яке належить виконати негайно та яке підлягає примусовому виконанню в порядку, передбаченому Законом України Про виконавче провадження , за заявою осіб, на користь яких воно ухвалено, чи прокурора, який здійснював у цій справі представництво інтересів громадянина або держави в суді, видається один виконавчий лист.
Положеннями ст. 264 КАС України (в редакції, чинній на час постановлення судом першої інстанції судового рішення) передбачено, що у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд може замінити сторону виконавчого провадження її правонаступником.
Умови і порядок виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), що відповідно до закону підлягають примусовому виконанню у разі невиконання їх у добровільному порядку визначає Закон №1404-VIII.
Відповідно до ст.1 Закону №1404-VIII виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) - сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.
За змістом ч.2 ст.15 Закону №1404-VIII стягувачем є фізична або юридична особа чи держава, на користь чи в інтересах яких видано виконавчий документ.
Частиною 5 ст.15 цього ж Закону встановлено, що у разі вибуття однієї із сторін виконавець за заявою сторони, а також заінтересована особа мають право звернутися до суду із заявою про заміну сторони її правонаступником. Для правонаступника усі дії, вчинені до його вступу у виконавче провадження, є обов'язковими тією мірою, якою вони були б обов'язковими для сторони, яку правонаступник замінив.
Згідно із п.1 ч.1 ст.26 Закону України №1404-VIII виконавець розпочинає примусове виконання рішення на підставі виконавчого документа, зазначеного у ст.3 цього Закону за заявою стягувача про примусове виконання рішення.
Аналіз вказаних правових норм дає підстави для висновку, що виконавче провадження є завершальною стадією судового провадження, примусове виконання судових рішень є лише частиною даної стадії, а підставою для виконання судового рішення є набрання ним законної сили.
При цьому, статусу стягувача та боржника особи набувають з моменту набрання рішенням законної сили, або ж з моменту винесення рішення у випадку, якщо воно підлягає негайному виконанню. З цього моменту, безвідносно до факту відкриття виконавчого провадження, стягувач та боржник наділені відповідними правами та обов'язками, притаманними таким особам.
З огляду на вищенаведене, колегія суддів зазначає, що повернення виконавчого листа без прийняття до виконання не є безумовною підставою для відмови в заміні сторони у виконавчому провадженні.
Підставами для заміни сторони виконавчого провадження, як видно з ч.5 ст.15 Закону №1404-VIII та ч.1 ст.264 КАС України, є вибуття однієї з сторін та заява сторони чи заінтересованої особи, яка має право звернутися до суду із відповідною заявою.
Встановлено, що 25.09.2015 Львівським окружним адміністративним судом було видано управлінню Пенсійного фонду України в Яворівському районі Львівської області виконавчий лист №813/4827/15, а тому саме з цього моменту дану особу слід вважати стягувачем.
Так, як стягувач є однією із сторін виконавчого провадження, то припинення юридичної особи-стягувача з правонаступництвом має наслідком заміну цієї сторони виконавчого провадження.
Крім цього, колегія суддів враховує ту обставину, що відмовляючи у задоволенні заяви Городоцького ОУПФ як правонаступника управління Пенсійного фонду України в Яворівському районі Львівської області суд першої інстанції позбавив його можливості застосувати процедуру примусового виконання судового рішення у справі, яке набрало законної сили, що суперечить положенням ч.1 ст.255 КАС України та принципу обов'язковості судових рішень, передбаченого ст. 14 КАС України (в редакції, чинній на час постановлення судом першої інстанції судового рішення).
Згідно із ч.1 ст.104 Цивільного кодексу України, юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов'язки переходять до правонаступників.
Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
Відповідно правонаступництво відбувається у разі припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення).
Процедура ліквідації передбачає значний обсяг певних дій, і відповідно до ч.2 ст.104 Цивільного кодексу України, юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 988 від 21.12.2016 Деякі питання функціонування територіальних органів Пенсійного фонду України реорганізовано шляхом злиття управління Пенсійного фонду України в Яворівському районі Львівської області, управління Пенсійного фонду України в Городоцькому районі Львівської області та утворено нове - Городоцьке ОУПФ, код ЄДРПОУ 40379291, у зв'язку із реорганізацією усі повноваження управління Пенсійного фонду України в Яворівському районі Львівської області перейшли до Городоцького ОУПФ.
Тому, виходячи з цього, така реорганізація є достатньою підставою для вибуття сторони виконавчого провадження і відповідно заміни сторони, що вибула, на правонаступника.
Окрім цього, відповідно до ст.379 КАС України (набрання чинності - 15.12.2017), чинній на час розгляду справи судом апеляційної інстанції, у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, замінює сторону виконавчого провадження її правонаступником. Положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження, яка в силу вимог ч.3 ст.3 КАС України, якою передбачено, що провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи, підлягає до застосування у розглядуваній справі.
На правильність вказаної позиції вказує й п.10 Розділу VI Прикінцевих положень КАС України, за змістом якого справи у судах першої та апеляційної інстанцій, провадження у яких відкрито до набрання чинності цією редакцією Кодексу, розглядаються за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Враховуючи вищевикладене, у зв'язку з тим, що Управління Пенсійного фонду України в Яворівському районі Львівської області реорганізовано шляхом приєднання до Городоцького ОУПФ, суд апеляційної інстанції доходить до висновку, що Городоцьке ОУПФ правомірно звернулося до суду з заявою про заміну стягувача у виконавчому провадженні.
Відповідно до п.1, 4 ч.1 ст.317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи та неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Враховуючи вищенаведене, апеляційний суд вважає, що суд попередньої інстанції дійшов помилкового висновку щодо відмови в заміні сторони виконавчого провадження, чим допустив порушення норм матеріального та процесуального права, які призвели до неправильного вирішення справи, а тому судове рішення підлягає скасуванню з прийняттям нового рішення, яким заяву про заміну сторони виконавчого провадження слід задовольнити.
Керуючись :ст.ст. 308, 311, 312, 315, 317, 322, 325 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Городоцького об'єднаного управління Пенсійного фонду України Львівської області задовольнити.
Ухвалу Львівського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2017 року з питань заміни сторони виконавчого провадження скасувати та прийняти нову постанову, якою заяву Городоцького об'єднаного управління Пенсійного фонду України Львівської області задовольнити.
Замінити сторону виконавчого провадження з виконання виконавчого листа №813/4827/15 від 25.09.2015 року, а саме: стягувача - управління Пенсійного фонду України в Яворівському районі Львівської області на правонаступника - Городоцьке об'єднане управління Пенсійного фонду України Львівської області.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня ухвалення судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий суддя В. В. Ніколін судді О. М. Гінда В. Я. Качмар Повне судове рішення складено 24 січня 2018 року.
Суд | Львівський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.01.2018 |
Оприлюднено | 25.01.2018 |
Номер документу | 71788851 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Качур Роксолана Петрівна
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кравців Олег Романович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні