ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 січня 2018 року ЛуцькСправа № 803/1623/17
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого – судді Каленюк Ж.В.,
розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області до Загальноосвітньої школи І-ІІ ступеня с. Дубище Ківерцівського району Волинської області про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю),
ВСТАНОВИВ:
Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області (далі – Управління ДСНС у Волинській області, позивач) звернулося з позовом до Загальноосвітньої школи І-ІІ ступеня с. Дубище Ківерцівського району Волинської області (далі – ЗОШ с. Дубище, відповідач) про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації загальноосвітнього навчального закладу за адресою: Волинська область, Ківерцівський район, село Дубище, вулиця Незалежності, 28, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що за результатами позапланової перевірки території, будівлі та приміщень ЗОШ с. Дубище встановлено порушення вимог Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року №1417. За результатами перевірки було складено акт перевірки, в якому зафіксовані виявлені порушення та наведений їх детальний опис (всього 18 порушень). Зауважень (заперечень) до проведеного позапланового заходу та складеного акта перевірки від суб'єкта господарювання не надходило.
Оскільки за результатами перевірки було виявлено, що при експлуатації ЗОШ с. Дубище грубо порушуються вимоги пожежної та техногенної безпеки, що може призвести до виникнення пожежі, травмування та загибелі людей, майнових втрат і негативних екологічних наслідків, також тяжкої ліквідації пожежі та складного проведення евакуаційних заходів у зв'язку з відсутністю відповідних умов, що в свою чергу створює загрозу життю та здоров'ю людей, тому позивач просив застосувати заходи реагування щодо державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації загальноосвітнього навчального закладу до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
В письмовому запереченні проти позову (відзиві) від 10 січня 2018 року (а.с.43-46) відповідач з позовними вимогами не погодився. Відповідач повідомив, що за наслідками складеного акту перевірки від 15 листопада 2017 року адміністрацією ЗОШ с. Дубище було вжито ряд заходів щодо усунення виявлених порушень. Зокрема, наявним вогнегасникам присвоєні облікові номери за прийнятною у школі системою нумерації; відкореговано план-схему евакуації людей на випадок пожежі; дерев'яні конструкції оброблено вапном; у коридорі демонтовано електровимикачі, встановлені на горючій основі; перевстановлено електророзетки; демонтовано подовжувачі у класі інформатики; встановлений протипожежний режим згідно норм, доукомплектовано пожежні щити первинними засобами пожежогасіння та пожежним інвентарем згідно з нормами належності; для кожного приміщення, кабінету розроблено інструкції про заходи пожежної безпеки; у приміщенні не використовується електрочайник.
Однак такі заходи, як облицювання стін на шляхах евакуації, обладнання школи системою протипожежного заходу, доукомплектація вогнегасниками, обладнання школи пристроями від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів, проведення заміру електромережі на опір ізоляції будуть виконані після виділення коштів відділом освіти Ківерцівської районної державної адміністрації. Відповідачем надіслано відповідні клопотання про необхідність виділення коштів на усунення виявлених порушень.
У відповіді на відзив (а.с.78-79) позивач не погодився з відзивом; зазначив, що відповідач не надав відповідні фотодокази щодо усунення ряду виявлених порушень. Крім того, беззаперечним доказом усунення порушень техногенної та пожежної безпеки міг би бути акт проведення повторної позапланової перевірки Управлінням ДСНС у Волинській області за заявою відповідача.
Також позивач звертає увагу, що у період з 11 по 25 березня 2016 року Ківерцівським районним відділом Управління ДСНС України у Волинській області була проведена планова перевірка приміщень, споруд та прилеглої території ЗОШ с. Дубище, в ході якої були виявлені порушення щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки і з метою усунення виявлених порушень 25 березня 2016 року був складений Припис №15 (а.с.81-90). Однак, у встановлені в приписі терміни, вимоги про усунення порушень не були виконані в повному обсязі, а також їх кількість збільшилась при проведенні перевірки у 2017 році.
Відтак, позивач просив задовольнити позов.
19 та 24 січня 2018 року відповідачем подано до суду додаткові пояснення та документи (а.с.91-103).
Відповідно до ухвали судді від 22 грудня 2017 року розгляд справи здійснено за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні без проведення судового засідання та виклику сторін за наявними у справі матеріалами.
Дослідивши письмові докази і пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, суд дійшов висновку, що в задоволенні адміністративного позову слід відмовити з таких підстав.
Судом встановлено, що наказом Державної служби України з надзвичайних ситуацій (далі – ДСНС України) від 22 вересня 2017 року №509 (з основної діяльності) «Про проведення позапланових перевірок стану техногенної і пожежної безпеки» Головним управлінням (управлінням) ДСНС України в областях та м. Києві наказано організувати у жовтні-грудні 2017 року проведення позапланових перевірок стану техногенної і пожежної безпеки, зокрема, у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах (а.с.9).
На виконання вказаного наказу та відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 20 вересня 2017 року № 643-р «Деякі питання державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки», Кодексу цивільного захисту України, Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» Ківерцівським районним відділом Управління ДСНС України у Волинській області 03 листопада 2017 року видано наказ «Про проведення перевірок» №15 (а.с.10). Додаток №1 до наказу визначає перелік об'єктів, на яких у листопаді 2017 року повинна проводитись планова (позапланова) перевірка додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту (а.с.10-14). Серед зазначених об'єктів значиться і ЗОШ с. Дубище (а.с.12).
На виконання зазначеного наказу від 03 листопада 2017 року №15 провідним інспектором Ківерцівського районного відділу Управління ДСНС України у Волинській області проведено позапланову перевірку щодо додержання суб'єктом господарювання - ЗОШ с. Дубище вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки (а.с.15).
Перевіркою території, будівлі та приміщення ЗОШ с. Дубище виявлені наступні порушення: наявним вогнегасникам не присвоєні облікові номери за прийнятною на об'єкті системою нумерації, що є порушенням пункту 3.18 глави 3 розділу V Нормативних актів з пожежної безпеки (НАПБ) А.01.001-2014; не відкориговані план-схеми евакуації людей на випадок пожежі, чим порушено главу 5 розділ ІІ НАПБ А.01.001-2014; облицювання стін та стелі на шляхах евакуації виконано з горючих матеріалів, що є порушенням пункту 2.17 глави 2 розділу ІІІ НАПБ А.01.001-2014; дерев'яні конструкції покрівлі школи не оброблені засобами вогнезахисту, що є порушенням пункту 2.5 глави 2 розділу ІІІ НАПБ А.01.001-2014; будівля школи не обладнана системою протипожежного захисту (порушено пункт 1.2 глави 1 розділу V НАПБ А.01.001-2014); приміщення не доукомплектовані вогнегасниками згідно з нормами належності, чим порушено пункт 3.9 глави 3 розділу V НАПБ А.01.001-2014; не проведено технічне обслуговування вогнегасників, в яких вийшов термін експлуатації, що є порушенням пункту 3.17 глави 3 розділу V НАПБ А.01.001-2014; будівля ЗОШ не обладнана пристроями від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів (порушено пункт 1.21 глави 1 розділу ІV НАПБ А.01.001-2014); у коридорі ЗОШ електровимикачі встановлені на горючій основі (порушено пункт 1.17 глави 1 розділу ІV НАПБ А.01.001-2014); влаштовано та експлуатується тимчасова електромережа (подовжувач) в класі інформатики, чим порушено пункт 1.8 глави 1 розділу ІV НАПБ А.01.001-2014; відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) не встановлений протипожежний режим згідно з нормами (порушено главу 3 розділ ІІ НАПБ А.01.001-2014); пожежні щити недоукомплектовані первинними засобами пожежогасіння та пожежним інвентарем згідно з нормами належності (порушено пункт 3.11 глави 3 розділу V НАПБ А.01.001-2014); на території школи відсутнє зовнішнє протипожежне водопостачання (порушено пункт 2.1 глави 1 розділу V НАПБ А.01.001-2014); не проведено заміри електромережі на опір ізоляції (порушено пункт 1.20 глави 1 розділу ІV НАПБ А.01.001-2014); двері горищ не зачинені та на дверцятах не вказане місце зберігання ключів (порушено пункт 2.12 глави 2 розділу ІІІ А.01.001-2014); будівля ЗОШ не забезпечена адресним вказівником, який встановлюється на фасаді будівлі та освітлюється в темний час доби (порушено пункт 1.4 глави 1 розділу ІV НАПБ А.01.001-2014); використовується електрочайник не в спеціально обладнаному приміщенні (порушено пункт 1.4 глави 1 розділу ІV НАПБ А.01.001-2014) – а.с.19.
За результатами перевірки 15 листопада 2017 року складено акт №185 (далі – акт перевірки).
У зв'язку з виявленими порушеннями відповідачем вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки Управління ДСНС у Волинській області на підставі Кодексу цивільного захисту України, Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05 квітня 2007 року №877-Vзвернулось з даним адміністративним позовом про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації загальноосвітнього навчального закладу до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
Згідно з частиною першою статті 47 Кодексу цивільного захисту Українидержавний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно доЗакону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», цього Кодексу та інших законодавчих актів.
Як встановлено статтею 1 Закону «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05 квітня 2007 року № 877-V (далі – Закон № 877-V), державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом; спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.
Виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа (частина четверта статті 4 Закону № 877).
Як встановлено статтею 64 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення. До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: 1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; 2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; 3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.
Центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності відповідно до Указу Президента України від 16 січня 2013 року № 20/2013 «Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій» (далі - Указ № 20/2013) є Державна служба України з надзвичайних ситуацій.
Основними завданнями ДСНС України є, серед іншого, здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб (пункт 3 Указу № 20/2013.).
ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення) – пункт 6 Указу № 20/2013.
Частиною сьомою статті 7 Закону № 877 визначено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Згідно з частиною другою статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Відповідно до статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення…
Таким чином, Управління ДСНС України у Волинській області є територіальним органом центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, а тому воно наділене повноваженнями здійснювати державний нагляд (контроль) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки і звертатись до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Важливою умовою застосування запобіжних заходів є наявність обґрунтованих підстав для застосування саме конкретного заходу реагування та його адекватність виявленим порушенням.
Так, відповідно до пункту 12 частини першої статті67, статті68 Кодексу цивільного захисту України заходи реагування на порушення можуть включати як повне, так і часткове зупинення роботи підприємства, а також можуть стосуватися лише щодо окремих виробничих вузлів (окремих виробництв, виробничих дільниць, будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць).
Очевидно, що наведеними правовими нормами передбачено декілька видів заходів реагування, серед яких повне зупинення роботи підприємства є крайнім заходом, обрання якого є доцільним лише у разі, якщо виявлені допущенні порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Порушення, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей, Кодексом цивільного захисту України не визначено, отже, віднесення до зазначеної категорії є оцінкою суб'єкта владних повноважень, а тому, в кожному окремому випадку суб'єкт владних повноважень має визначати, чи створюють виявлені порушення загрозу життю та здоров'ю людей у взаємозв'язку із встановленими обставинами, що мають значення для вирішення даного питання.
Відсутність доведеної загрози життю та здоров'ю людей є підставою для відмови в позові контролюючого органу про застосування запобіжного заходу.
Як визначено пунктами 33, 43 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов'язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю; техногенна безпека - відсутність ризику виникнення аварій та/або катастроф на потенційно небезпечних об'єктах, а також у суб'єктів господарювання, що можуть створити реальну загрозу їх виникнення.
Згідно із пунктом 26 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України небезпечний чинник - складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров'ю людини.
Суд зазначає, що в контексті вищенаведених норм настання реальної загрози життю та здоров'ю людей слід пов'язувати з обставинами, які можуть призвести до займання, розповсюдження вогню, виникнення аварій (катастроф) та з впливом небезпечних факторів, які породжують вказані явища.
Враховуючи те, що заходи реагування застосовуються судом за позовом органу державного нагляду, останній повинен обґрунтувати наявність підстав для цього, тобто вказати та довести, що виявлені порушення створюють загрозу життю та здоров'ю людей, а також необхідність застосування конкретного заходу реагування залежно від характеру порушень та ступеню їх небезпеки.
Судом встановлено, що на виконання наказу Ківерцівського районного відділу Управління ДСНС України у Волинській області від 15 січня 2018 року №1 «Про проведення перевірок», відповідно до вказівки ДСНС України від 02 січня 2018 року №02-34/261, за письмовою згодою суб'єкта господарювання до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контрою) за його бажанням, 17 січня 2018 року проведено позапланову перевірку щодо додержання ЗОШ с. Дубище вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки (а.с.99).
Слід зазначити, що під час вказаної позапланової перевірки з'ясовувалися лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для її здійснення, тобто, перевірено, чи усунуті ті порушення, що були виявлені в ході позапланової перевірки, яка здійснювалась у листопаді 2017 року. За результатами перевірки 17 січня 2018 року складено акт перевірки № 1 (далі – акт перевірки №1 від 17 січня 2018 року) - а.с.92-97.
З акта перевірки №1 від 17 січня 2018 року вбачається, що адміністрацією ЗОШ с. Дубище усунуто більшість виявлених порушень (13 із 18 порушень, зафіксованих в акті перевірки від 15 листопада 2017 року). Перевіркою встановлено, що залишились не усунутими такі порушення: облицювання стін та стелі на шляхах евакуації виконано з горючих матеріалів; дерев'яні конструкції покрівлі школи не оброблені засобами вогнезахисту; будівля школи не обладнана системою протипожежного захисту; на території школи відсутнє зовнішнє протипожежне водопостачання; не проведено заміри електромережі на опір ізоляції (а.с.95).
Отже, відповідачем було частково виконано вимоги контролюючого органу та усунуто порушення пожежної безпеки, при цьому відповідачем на даний час вживаються заходи для усунення решти порушень.
Суд наголошує, що більшість порушень, що виявлені позивачем, відповідачем усунуті, що стверджується актом перевірки № 1 від 17 січня 2018 року. Крім того, згідно з листом відділу освіти Ківерцівської районної державної адміністрації Волинської області від 18 січня 2018 року №66/01-18/2-18, останній зобов'язується усунути недоліки, вказані у акті №1 від 17 січня 2018 року, а саме: замінити облицювання стін та стелі на шляхах евакуації, обробити засобами вогнезахисту дерев'яні конструкції покрівлі школи, обладнати школу системою протипожежного захисту, провести заміри електромережі на опір теплоізоляції протягом першого півріччя 2018 року (а.с.98). В підтвердження того, що відповідачем вживаються заходи для усунення порушень, виявлених під час повторної перевірки ЗОШ с. Дубище, суду надано копію договору купівлі-продажу вогнегасників ВП-5 від 18 січня 2018 року №11 та видаткової накладної №РН-0000011 від 18 січня 2018 року, а також копію договору від 19 січня 2018 року №520037 про надання метрологічних послуг, а саме, проведення робіт з вимірювання опору заземлюючих пристроїв, опору електричної ізоляції електроустаткування і освітлювальних мереж до 1000 В (а.с.100-101, 103).
Крім цього, потрібно враховувати, що усунення відповідачем частини порушень вказує на відсутність сукупності порушень, які стали підставою для застосування такого крайнього заходу реагування;повне зупиненняексплуатації ЗОШ с. Дубище під час навчального процесу без вирішення питання навчання і виховання порушить права учнівна освіту і трудового колективу на працю. При цьому суд не ставить під сумнів, що порушення, які залишились невиконаними, повинні бути усунуті відповідачем за участі засновника, якщо той зацікавлений у збереженні цього комунального закладу.
Суд зазначає, що чинне законодавство не відносить виявлені порушення до тих обставин, які створюють реальну загрозу життю та здоров'ю людей (учням, працівникам та відвідувачам школи).
Зокрема, законодавець пов'язує настання реальної загрози життю та здоров'ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню. Зокрема, обладнання приміщення школи системою протипожежного захисту передбачене з метою вчасного виявлення займання, тобто вже існуючої пожежі. Очевидно, що наявність або відсутність в приміщенні системи протипожежного захисту не є причиною займання та розповсюдження вогню.
Суд звертає увагу на те, що у даному випадку виявлені позивачем порушення установлених законодавством вимог пожежної безпеки самі по собі не створюють безпосереднього ризику виникнення і розвитку пожеж, але можуть створювати небезпеку завдання шкоди життю та здоров'ю людей у процесі самої пожежі. Проте, оскільки ризик виникнення пожежі має вірогідний характер і він безпосередньо не виникає внаслідок виявлених порушень, то позивач вправі на підставі положень статей68, 69 Кодексу цивільного захисту України самостійно вжити заходи реагування шляхом видачі приписів, постанов і розпоряджень щодо усунення таких порушень.
Зважаючи на викладене, суд вважає обраний позивачем захід реагування таким, що не в повній мірі відповідає критеріям пропорційності, при цьому позивачем не доведено наявність загрози життю та здоров'ю людей у зв'язку із виявленими порушеннями вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.
Відтак, суд дійшов висновку про відсутність беззаперечних підстав для застосування до відповідача заходів реагування у вигляді повного зупинення його роботи та відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Керуючись статтями 246, 255, 262, 295, пункту 15.5 розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Кодексу цивільного захисту України та Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області (43020, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Електроапаратна, будинок 6, ідентифікаційний код юридичної особи 38592652) до Загальноосвітньої школи І-ІІ ступеня с. Дубище Ківерцівського району Волинської області (45236, Волинська область, Ківерцівський район, село Дубище, вулиця Ватутіна, будинок 28, ідентифікаційний код юридичної особи 26276515) про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю) відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Львівського апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя Ж.В. Каленюк
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.01.2018 |
Оприлюднено | 30.01.2018 |
Номер документу | 71810762 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Старунський Дмитро Миколайович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Старунський Дмитро Миколайович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Старунський Дмитро Миколайович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Каленюк Жанна Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні