РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 643/8414/17
Провадження № 2/643/798/18
17.01.2018 Московський районний суд м. Харкова у складі:
головуючого - Поліщук Т.В.,
за участю секретаря - Стальмакової В.О.,
представника позивача - ОСОБА_1
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Харкові цивільну справу за позовом ОСОБА_2 до Комунального закладу Навчально-виховний дошкільний комплекс школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 8 Харківської міської ради Харківської області в особі представника ОСОБА_3, ОСОБА_4, за участю третьої особи - Управління служб у справах дітей Департаменту праці та соціальної політики Харківської міської ради про визнання права на вступ до загальноосвітньої школи,-
ВСТАНОВИВ:
04.07.2017 ОСОБА_2 звернулася до суду з позовом, в якому прохала визнати право неповнолітнього ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_1, на здобуття повної загальної середньої освіти у Комунальному закладі Навчально-виховний дошкільний комплекс школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад (ясла- садок) №8 Харківської міської ради Харківської області , шляхом зарахування до першого класу указаної школи за заявою матері ОСОБА_2 без згоди батька, ОСОБА_4.
Зобов'язати директора Комунального закладу Навчально-виховний дошкільний комплекс школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) №8 Харківської міської ради Харківської області ОСОБА_3 зарахувати ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_2, до першого класу указаної школи 2017-2018 навчального року.
В обґрунтування позову позивач зазначає, що позивач з відповідачем ОСОБА_4, має малолітнього сина, ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_2.
У шлюбі з батьком дитини позивач не перебувала, батьки дитини мешкають окремо. Рішенням апеляційного суду Харківської області від 02.12.2014 визначено місце проживання малолітньої дитини ОСОБА_5 за місцем проживання його матері ОСОБА_2, за адресою; АДРЕСА_1, також визначено спосіб участі ОСОБА_4 у вихованні сина, ОСОБА_5, та спілкування з ним шляхом систематичних побачень у першу та третю суботи місяця з 09 год. 00 хв. до 12 год. 00 хв.
Зазначає, що ОСОБА_5, дитина-інвалід за рідкісним захворюванням фенілкетонурія (порушення обміну речовин), що потребує постійного лікувального харчування.
З вересня 2015 року ОСОБА_5 відвідує дошкільний навчальний заклад ясла-садок №8.
На час звернення з даним позовом до суду ОСОБА_5 виповнилося шість з половиною років, він вихованець КП ХНВК №8 , територія проживання дитини є територією обслуговування цим навчальним закладом. ОСОБА_5, відповідно до висновків медиків, вихователів, психолога, логопеда, не має відставань у розвитку і здатний до освоєння навчальної програми загально-освітньої школи.
В той же час відповідно до п. 22 Положення про загальноосвітній навчальний заклад, затвердженого Постановою КМ України 27.08.2010 року №778 та листа Міністерства освіти і науки України від 14.02.2013 №1/9-71 Щодо роз'яснення порядку приймання дітей до першого класу визначено: для зарахування учня до закладу заяву подають батьки.
23.05.2017 позивач звернулася до директора КП ХНВК №8 ОСОБА_3 із заявою про зарахування ОСОБА_5 до першого класу зазначеної школи. Однак, отримала відповідь, що батько дитини ОСОБА_4, не бажає давати згоду на зарахування дитини до першого класу. Більш того, звернувся с заявою про перевід сина в дошкільний заклад компенсуючого типу. А оскільки діючим законодавством передбачено участь обох батьків в навчально-виховному процесі, директор не має право самостійно вирішити це питання.
Позивач вважає, що відповідач ОСОБА_4 безпідставно вимагає від керівництва КП ХНВК №8 , Харківської міської дитячої поліклініки №12 та Харківського Медикогенегачного центру, де ОСОБА_6 перебуває на обліку, направлення його на комісію в КП Психо-медико-педагогічна консультація Положенням про КП Психо-медико-педагогічна консультація передбачено, що до неї звертаються батьки, діти яких мають вади фізичного та розумового розвитку і не можуть навчатися в масових навчальних закладах.
Позивач зазначає, що на даний час фізичний та розумовий стан неповнолітньої дитини-інваліда ОСОБА_5, цілком відповідає його віку. Тобто фактично дитина ніяким чином не відрізняється від інших здорових дітей цього віку. Згідно до висновків ОСОБА_5 адекватна, контактна дитина, яка має друзів серед однолітків, До занять ставиться позитивно і займається охоче, допитливий і уважний. У дитини добре розвинута пам'ять і логічне мислення. Програму старшої групи підготовки до школи цілком засвоїв.
Вказує, що позивач та її батьки докладають багато зусиль та часу, щоб виростити дитину фізично, емоційно та розумово розвинутою.
Позивач зазначає, що намагання відповідача без жодних підстав направити дитину в спеціалізований дошкільний заклад для дітей, які мають фізичні та розумові вади, мовні утруднення та неможливість засвоювання загальноосвітньої шкільної програми.
Вважає, що дитина може навчатися у звичайній школі, у зв'язку з чим звернулась з даним позовом до суду.
В судовому засіданні позивач та її представник позов підтримали в повному обсязі, просили задовольнити, додатково зазначили, що КЗ ХНВК №8 територіально близько знаходиться до місця проживання дитини.
Відповідач ОСОБА_4 в судовому засіданні заперечував проти позову, посилаюсь на те, що дитина є інвалідом і потребує спеціального догляду та харчування.
Зазначив, що не заперечує проти того, щоб син ОСОБА_6 пішов до будь-якої зі шкіл № 124, 125, 128, де є інклюзивні класи у 8 років.
Директор Комунального закладу Навчально-виховний дошкільний комплекс школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 8 Харківської міської ради Харківської області ОСОБА_3 надала суду заяву, в якій прохала постановити рішення на розсуд суду (а.с. 48).
Представник третьої особи - Управління служб у справах дітей Департаменту праці та соціальної політики Харківської міської ради ОСОБА_7 прохала розгляд справи проводити за відсутності представника третьої особи, рішення постановити на розсуд суду в інтересах дитини, про що надала суду відповідну заяву (а.с. 46).
Суд, заслухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи, встановив наступні факти та відповідні їм правовідносини.
Батьками ОСОБА_5 є ОСОБА_2 та ОСОБА_4, що підтверджується свідоцтвом про народження ОСОБА_1 1-ВЛ № 226618 та сторонами у судовому засіданні (а.с. 6).
Рішенням Московського районного суду м. Харкова від 17.05.2016 стягнуто з ОСОБА_4 аліменти на утримання дитини, - ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_2, в твердій грошовій сумі в розмірі 1500,00 грн. (одна тисяча п'ятсот грн.00 коп.) щомісяця, починаючи з 07.08.2015 року і до досягнення дитиною повноліття. Стягнуто з відповідача, ОСОБА_4 додаткові витрати на утримання дитини-інваліда, ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_2, в твердій грошовій сумі в розмірі 500,00 грн. (п'ятсот грн.00 коп.) щомісяця, починаючи з 07.08.2015 і до досягнення дитиною повноліття (а.с. 20).
Рішенням апеляційного суду Харківської області від 02.12.2014 визначено місце проживання малолітнього ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_2, за місцем проживання його матері ОСОБА_2 за адресою: АДРЕСА_2. Вирішено усунути перешкоди ОСОБА_4 у спілкуванні із малолітнім сином ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_2 у його вихованні. Визначено спосіб участі ОСОБА_4 у вихованні сина ОСОБА_5 та спілкування з ним, шляхом систематичних побачень у першу та третю суботу місяця з 09-00 до 12-00 години з обов'язковим поверненням дитини до постійного місця проживання (а.с. 19).
Відповідно до ч. 4 ст. 82 ЦПК України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_2 є інвалідом дитинства із спадковим порушенням обміну речовин (фенілкетонурія).
Згідно п. 22 Положення про загальноосвітній навчальний заклад, затвердженого Постановою КМ України 27.08.2010 року №778 та листа Міністерства освіти і науки України від 14.02.2013 №1/9-71 Щодо роз'яснення порядку приймання дітей до першого класу визначено: для зарахування учня до закладу заяву подають батьки.
Відповідач ОСОБА_4 заперечував проти зарахування його сина ОСОБА_5 в перший клас загальноосвітнього навчального закладу, про що 26.05.2017 надав відповідну заяву директору КЗ ХНВК №8 (а.с. 10).
Як вбачається з характеристики від 19.06.2017 № 01-44/590, виданої КЗ Навчально-виховний дошкільний комплекс школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 8 Харківської міської ради Харківської області, ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_3, є вихованцем групи №4 для дітей старшого дошкільного віку.
Він товариська дитина, з дорослими контактує добре, серед однолітків має багато друзів. Навички самообслуговування сформовані відповідно до його віку: вміє самостійно одягатися, роздягатися, містити свій одяг в чистоті, користуватися хусткою, гребінцем, застібати ґудзики, зав'язувати шнурки. Дотримується елементарних правил гігієни, правила поведінки в дитячому садку.
До занять в дитячому саду ставиться позитивно, займається охоче. ОСОБА_6 допитливий, на заняттях уважний, здатний зосереджено діяти протягом 20-25 хвилин. Виявляє стійкий інтерес до різних видів діяльності, особливо до художньої творчості.
Мова дитини виразна, але є невеликі запинки, словниковий запас досить розширений. Розуміє номінативне значення слова; вміє поєднувати звуки в склади, відповідно до кількості голосних звуків у слові рахує кількість складів; має поняття про речення як групу слів зв'язаних між собою, що виражають закінчену думку, утворює речення за малюнками та схемами, вміє чітко діяти за словесною інструкцією вихователя.
У хлопчика добре розвинена пам'ять. Розвиток елементарних математичних здібностей відповідає віку. Логічне мислення розвинене добре: орієнтується в пошуку закономірностей, класифікації. Знає склад числа у межах 10 шляхом розкладання предметних множин на дві частини. Достатньо орієнтується у часі. В цілому, програму старшої групи ОСОБА_5 засвоєно (а.с. 15).
Відповідно до ч. 1 ст. 6 ЗУ Про загальну середню освіту , громадянам України незалежно від раси, кольору шкіри, особливостей інтелектуального, соціального і фізичного розвитку особистості, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, мовних або інших ознак забезпечується доступність і безоплатність здобуття повної загальної середньої освіти у державних і комунальних навчальних закладах.
Як вбачається з листа, логопедичних протипоказань для навчання в загальноосвітній школі ОСОБА_5 не має (а.с. 11).
Згідно протоколу індивідуального діагностичного обстеження КЗ Харківський навчально-виховний комплекс школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 8 Харківської міської ради Харківської області, ОСОБА_5, має добрий рівень психологічної готовності до навчання у школі. Зовнішня мотивація до навчання - соціальна, внутрішня мотивація дитини - отримання знань (а.с. 14).
Ч. 1 статті 53 Конституції України передбачено, що кожен має право на освіту. Повна загальна середня освіта є обов'язковою.
Відповідно до ст. 19 ЗУ Про охорону дитинства , кожна дитина має право на освіту. Держава гарантує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; надання державних стипендій та пільг учням і студентам цих закладів у порядку, встановленому законодавством України. Громадяни мають право безоплатно здобути вищу освіту в державних і комунальних навчальних закладах на конкурсній основі.
Відповідно до ч. 3 ст. 8 ЗУ Про загальну середню освіту , заклади загальної середньої освіти можуть створювати у своєму складі класи (групи) з вечірньою (заочною), дистанційною формою навчання, класи (групи) з поглибленим вивченням окремих предметів, спеціальні та інклюзивні класи для навчання дітей з особливими освітніми потребами.
Згідно ч.ч. 1, 2 ст. 20 ЗУ Про освіту , заклади освіти за потреби утворюють інклюзивні та/або спеціальні групи і класи для навчання осіб з особливими освітніми потребами. У разі звернення особи з особливими освітніми потребами або її батьків така група або клас утворюється в обов'язковому порядку. Заклади освіти зі спеціальними та інклюзивними групами і класами створюють умови для навчання осіб з особливими освітніми потребами відповідно до індивідуальної програми розвитку та з урахуванням їхніх індивідуальних потреб і можливостей.
Відповідно п. 4 Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2011 р. № 872, зі змінами, внесеними згідно з Постановою КМ№ 588 від 09.08.2017, керівник загальноосвітнього навчального закладу на підставі заяви батьків або законних представників дитини з особливими освітніми потребами, висновку психолого-медико-педагогічної консультації організовує клас з інклюзивним навчанням, створює необхідну матеріально-технічну та навчально-методичну базу, здійснює добір відповідних педагогічних працівників.
Як вбачається з листа директора КЗ ХНВК №8 , на початок 2017/2018 навчального року не було заяв батьків до навчального закладу з питання створення інклюзивних класів.
Місце знаходження КЗ ХНВК №8 є: м. Харків, Салтівське шосе, 61, тобто територіально близько до місця проживання дитини.
Також суд враховує, що малолітній ОСОБА_5 відвідував КЗ Навчально-виховний дошкільний комплекс школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 8 Харківської міської ради Харківської області.
Згідно ч. 1 ст. 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Посилання відповідача щодо необхідності навчатися ОСОБА_5 у будь-якій зі шкіл № 124, 125, 128, обґрунтованості у суді не знайшли.
Відповідно до ч. 8 ст. 7 СК України, регулювання сімейних відносин має здійснюватися з максимально можливим урахуванням інтересів дитини.
Згідно до ст. 150 СК України, батьки зобов'язані виховувати дитину в дусі поваги до прав та свобод інших людей, любові до своєї сім'ї та родини, свого народу, своєї Батьківщини. Батьки зобов'язані піклуватися про здоров'я дитини, її фізичний, духовний та моральний розвиток. Батьки зобов'язані забезпечити здобуття дитиною повної загальної середньої освіти, готувати її до самостійного життя. Батьки зобов'язані поважати дитину. Передача дитини на виховання іншим особам не звільняє батьків від обов'язку батьківського піклування щодо неї. Забороняються будь-які види експлуатації батьками своєї дитини. Забороняються фізичні покарання дитини батьками, а також застосування ними інших видів покарань, які принижують людську гідність дитини.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку про необхідність визнати право малолітнього ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_2, на здобуття повної загальної середньої освіти у Комунальному закладі Навчально-виховний дошкільний комплекс школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 8 Харківської міської ради Харківської області, шляхом зарахування до першого класу вказаної школи за заявою матері, ОСОБА_2, без згоди батька ОСОБА_4.
Згідно ч. 1 ст. 16 ЗУ Про загальну середню освіту , навчальний рік у закладах загальної середньої освіти незалежно від підпорядкування, типів і форм власності розпочинається у День знань - 1 вересня і закінчується не пізніше 1 липня наступного року.
Враховуючи, що більша частина навчального року вже минула, діючи в інтересах дитини, суд не вбачає підстав для задоволення позовних вимог в частині зобов'язання директора Комунального закладу Навчально-виховний дошкільний комплекс школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) №8 Харківської міської ради Харківської області ОСОБА_3 зарахувати ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_4, до першого класу указаної школи 2017-2018 навчального року.
Керуючись ст. ст. 12,13, 77-82, 89, 141, 264-265 ЦПК України, суд
ВИРІШИВ:
Позов ОСОБА_2 задовольнити частково.
Визнати право малолітнього ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_2, на здобуття повної загальної середньої освіти у Комунальному закладі Навчально-виховний дошкільний комплекс школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 8 Харківської міської ради Харківської області (місце знаходження: м. Харків, Салтівське шосе, 61, Код ЄДРПОУ 24485120), шляхом зарахування до першого класу вказаної школи за заявою матері, ОСОБА_2 (місце проживання: ІНФОРМАЦІЯ_5, РНОКПП НОМЕР_1), без згоди батька ОСОБА_4 (місце проживання: ІНФОРМАЦІЯ_6).
В іншій частині позову відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 26.01.2018.
Суддя: Т.В. Поліщук
Суд | Московський районний суд м.Харкова |
Дата ухвалення рішення | 17.01.2018 |
Оприлюднено | 28.01.2018 |
Номер документу | 71833468 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Московський районний суд м.Харкова
Поліщук Т. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні