ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 січня 2018 року ЛуцькСправа № 803/1688/17
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Каленюк Ж.В.,
розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області до Загальноосвітньої школи І-ІІ ступеня с. Рокитниця Ковельського району Волинської області про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю),
ВСТАНОВИВ:
Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області (далі - Управління ДСНС України у Волинській області, позивач) звернулося з позовом до Загальноосвітньої школи І-ІІ ступеня с. Рокитниця Ковельського району Волинської області (далі - ЗОШ с. Рокитниця, відповідач) про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації допоміжної будівлі загальноосвітнього навчального закладу за адресою: Волинська область, Ковельський район, село Рокитниця, вулиця Шкільна, 1, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що за результатами позапланової перевірки території, будівлі та приміщень ЗОШ с. Рокитниця щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки було встановлено ряд порушень вимог Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року №1417, про що складено акт перевірки. Зауваження (заперечення) до проведеного позапланового заходу та складеного акта перевірки від суб'єкта господарювання не надходили.
Оскільки за результатами перевірки було виявлено, що при експлуатації ЗОШ с. Рокитниця порушуються вимоги пожежної та техногенної безпеки, що може призвести до виникнення пожежі, травмування та загибелі людей, майнових втрат і негативних екологічних наслідків, також тяжкої ліквідації пожежі та складного проведення евакуаційних заходів у зв'язку з відсутністю відповідних умов, що в свою чергу створює загрозу життю та здоров'ю людей, то позивач просив застосувати заходи реагування щодо державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення експлуатації допоміжної будівлі загальноосвітнього навчального закладу до повного усунення виявлених порушень.
Відповідно до ухвали судді від 22 грудня 2017 року розгляд справи здійснено за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та виклику сторін.
У відзиві на позов від 10 січня 2018 року (а.с.34-35) відповідач з позовними вимогами не погодився. Відповідач заперечує щодо повного зупинення експлуатації допоміжної будівлі школи, у яких знаходяться бібліотека та майстерня, де частково перебувають діти. Крім того, згідно з листом відділу освіти Ковельської районної державної адміністрації під час затвердження бюджету на 2018 рік було передбачено кошти на виконання приписів позивача, також передбачається виділення коштів із вільних залишків району для виправлення виявлених недоліків.
Додатково відповідач зазначив, що деякі порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, зафіксовані в акті перевірки, були усунуті (встановлені вказівні знаки для зазначення місця знаходження вогнегасників; забезпечено шляхи евакуації евакуаційним освітленням; в евакуаційному виході облаштовано поріг; наявний сертифікат якості на матеріали, з яких опоряджена стеля коридору допоміжної будівлі; проведено заміри опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричної мережі від короткого замикання). Решту порушень відповідач не може усунути у зв'язку з відсутністю фінансування.
У відповіді на відзив (а.с.39-40) позивач не погодився з відзивом; зазначив, що відповідач не надав жодного доказу (копії договорів, сертифікатів тощо) для підтвердження його тверджень про усунення ряду виявлених порушень. Крім того, для встановлення факту їх усунення відповідач мав би звернутись до Управління ДСНС України у Волинській області із заявою про проведення позапланової перевірки, за результатами якої в акті перевірки були б відображені лише ті порушення, які на момент перевірки не були усунуті. Тільки такий акт, як стверджує позивач, є беззаперечним доказом усунення порушень техногенної та пожежної безпеки.
Оскільки відповідач не надав жодних доказів щодо усунення порушень, встановлених перевіркою, то позивач просив задовольнити позов.
Заперечень на відповідь на відзив відповідач не подав.
Дослідивши письмові докази і пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, суд дійшов висновку, що позов слід задовольнити з таких підстав.
Судом встановлено, що наказом Державної служби України з надзвичайних ситуацій (далі - ДСНС України) від 22 вересня 2017 року №509 (з основної діяльності) "Про проведення позапланових перевірок стану техногенної і пожежної безпеки" Головним управлінням (управлінням) ДСНС України в областях та м. Києві наказано організувати у жовтні-грудні 2017 року проведення позапланових перевірок стану техногенної і пожежної безпеки, зокрема, у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах (а.с.6).
На виконання вказаного наказу та відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 20 вересня 2017 року № 643-р "Деякі питання державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки", Кодексу цивільного захисту України, Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" Ковельським міськрайонним відділом Управління ДСНС України у Волинській області 06 листопада 2017 року видано наказ "Про проведення перевірок" №13 (а.с.7). Додаток №1 до наказу визначає перелік об'єктів, на яких у листопаді 2017 року повинна проводитись планова (позапланова) перевірка додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту (а.с.7-9). Серед зазначених об'єктів значиться і ЗОШ с. Рокитниця (а.с.8 зворот).
Відповідно до наказу від 06 листопада 2017 року №13 провідним інспектором Ковельського міськрайонного відділу Управління ДСНС України у Волинській області проведено позапланову перевірку щодо додержання суб'єктом господарювання - ЗОШ с. Рокитниця вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки (а.с.11).
Перевіркою будівлі школи, допоміжної будівлі та будівлі котельні ЗОШ с. Рокитниця виявлені такі порушення при експлуатації допоміжної будівлі: не обладнані приміщення системою протипожежного захисту, що є порушенням пункту 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні (ППБУ); не оброблено дерев'яні елементи горищних покриттів засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, чим порушено пункт 2.5 глави 2 розділу ІІІ ППБУ; не забезпечено захист будівлі від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів - порушено пункт 1.21 глави 1 розділу ІV ППБУ; опорядження стелі коридору виконано з матеріалів, на які відсутня інформація про їх пожежну безпеку, що є порушенням пункту 2.17 глави 2 розділу ІІІ ППБУ; в евакуаційному виході з коридору назовні влаштовано поріг, який має висоту більше, ніж 0,05 м (порушено пункт 2.37 глави 2 розділу ІІІ ППБУ, пункт 7.3.8 ДБН В.1.1.7-2016); не проведено заміри опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричної мережі від короткого замикання (порушено пункт 1.20 глави 1 розділу ІV ППБУ); не проведено технічне обслуговування вогнегасників (порушено пункт 3.17 глави 3 розділу V ППБУ); не забезпечено об'єкт зовнішнім протипожежним водопостачанням, що є порушенням глави 22 розділу ІІ ППБУ; відсутні вказівні знаки для зазначення місцезнаходження вогнегасників (порушено пункт 3.10 глави 3 розділу V ППБУ); не забезпечено шляхи евакуації евакуаційним освітленням (порушено пункт 2.31 глави 2 розділу ІІІ) - а.с.13 зворот - 14.
За результатами перевірки 23 листопада 2017 року складено акт №256 (далі - акт перевірки).
Примірник акта перевірки 23 листопада 2017 року направлено директору ЗОШ с. Рокитниця Корнелюк М.В. (а.с.17). Крім того, за порушення встановлених законодавством вимог пожежної безпеки на директора ЗОШ с. Рокитниця накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу на суму 102,00 грн. (а.с.18) .
У зв'язку з виявленими порушеннями відповідачем вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, Управління ДСНС України у Волинській області на підставі Кодексу цивільного захисту України, Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" звернулось з даним адміністративним позовом про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення експлуатації допоміжної будівлі ЗОШ с. Рокитниця до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
Згідно з частиною першою статті 47 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", цього Кодексу та інших законодавчих актів.
Як встановлено статтею 1 Закону "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05 квітня 2007 року № 877-V (далі - Закон № 877-V), державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом; спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.
Виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа (частина четверта статті 4 Закону № 877).
Як встановлено статтею 64 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення. До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: 1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; 2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; 3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.
Центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності відповідно до Указу Президента України від 16 січня 2013 року № 20/2013 "Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій" (далі - Указ № 20/2013) є Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України).
Основними завданнями ДСНС України є, серед іншого, здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб (пункт 3 Указу № 20/2013.).
ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення) - пункт 6 Указу № 20/2013.
Частиною сьомою статті 7 Закону № 877 визначено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Згідно з частиною другою статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Відповідно до статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення…
Таким чином, Управління ДСНС України у Волинській області є територіальним органом центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, а тому воно наділене повноваженнями здійснювати державний нагляд (контроль) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки і звертатись до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Згідно з частиною другою статті 51 та частиною третьою статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення техногенної безпеки суб'єкта господарювання покладається на його керівника, забезпечення пожежної безпеки суб'єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб'єктів господарювання.
Як визначено пунктами 33, 43 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України, пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов'язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю; техногенна безпека - відсутність ризику виникнення аварій та/або катастроф на потенційно небезпечних об'єктах, а також у суб'єктів господарювання, що можуть створити реальну загрозу їх виникнення.
Правила пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерством внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року № 1417 , є обов'язковими для виконання суб'єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж (пункт 4 Розділ І Правил пожежної безпеки в Україні).
Настання реальної загрози життю та здоров'ю людей від пожежі пов'язане з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.
Відповідач у відзиві стверджує, що ряд виявлених порушень ним було усунуто, зокрема: встановлено вказівні знаки для зазначення місця знаходження вогнегасників; забезпечено шляхи евакуації евакуаційним освітленням; в евакуаційному виході облаштовано поріг, який має висоту менше 0,05 м згідно з вимогами; наявний сертифікат якості на матеріали, з яких опоряджена стеля коридору допоміжної будівлі; проведено заміри опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричної мережі від короткого замикання (а.с.37). Однак суд критично ставиться до таких тверджень відповідача.
Відповідно до статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України) доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються, зокрема, письмовими, речовими і електронними доказами.
Суд наголошує, що відповідачем не надано жодного доказу, який би вказував та підтверджував усунення хоча б частини порушень, що виявлені позивачем під час позапланової перевірки.
Відповідач також зазначив, що усунення інших порушень буде здійснюватись після виділення відповідних коштів протягом лютого-травня 2018 року, оскільки згідно з листами відділу освіти Ковельської районної державної адміністрації від 09 січня 2018 року на ці роботи будуть виділені кошти у 2018 році.
Однак такі порушення як: не обладнання приміщення допоміжної будівлі школи системою протипожежного захисту; не оброблення дерев'яних елементів горищних покриттів засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності; не забезпечення захисту будівлі від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів; не забезпечення об'єкту зовнішнім протипожежним водопостачанням, - пов'язані з ризиком настання реальної загрози життю та здоров'ю людей від пожежі та є обставинами, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей.
Відповідно до частини першої статті 3 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за принципом пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров'я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності.
Зважаючи на те, що відповідачем не усунуті порушення вимог пожежної безпеки в допоміжній будівлі школи, де перебуватимуть діти, суд вважає недопустимою експлуатацію такої будівлі до повного усунення виявлених перевіркою порушень.
Враховуючи наведене, суд дійшов висновку, що позивач обґрунтував наявність підстав для застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення експлуатації допоміжної будівлі ЗОШ с. Рокитниця до повного усунення виявлених порушень.
Відповідно до вимог статей 139, 143, 244, 246 суд під час ухвалення рішення вирішує як розподілити між сторонами судові витрати. Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертизи. Відтак, судовий збір у сумі 1600,00 грн., сплачений позивачем при поданні адміністративного позову йому не відшкодовується (з відповідача не стягується).
Керуючись статтями 72-77, 139, 244, 246, 255, 262, 295, пункту 15.5 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Кодексу цивільного захисту України та Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", суд
ВИРІШИВ:
Позов Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області (43020, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Електроапаратна, будинок 6, ідентифікаційний код юридичної особи 38592652) до Загальноосвітньої школи І-ІІ ступеня с. Рокитниця Ковельського району Волинської області (45064, Волинська область, Ковельський район, село Рокитниця, ідентифікаційний код юридичної особи 20141270) про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю) задовольнити повністю.
Зобов'язати Загальноосвітню школу І-ІІ ступеня с. Рокитниця Ковельського району Волинської області зупинити експлуатацію допоміжної будівлі загальноосвітнього навчального закладу за адресою: Волинська область, Ковельський район, село Рокитниця, вулиця Шкільна, 1, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, зазначених в акті Ковельського міськрайонного відділу Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області від 23 листопада 2017 року №256.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Львівського апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя Ж.В. Каленюк
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.01.2018 |
Оприлюднено | 29.01.2018 |
Номер документу | 71851446 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Каленюк Жанна Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні