6.2.1
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
24 січня 2018 рокуСєвєродонецькСправа № 812/874/17
Луганський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді: Кисельової Є.О.
за участю:
секретаря судового засідання: Жданової Г.Є.
представника позивача: Фатєєвої А.Г.,
представників відповідача: не привуб,
представника третьої особи, не прибув,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом заступника керівника Лисичанської місцевої прокуратури Луганської області до Відділу освіти Попаснянської районної державної адміністрації Луганської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Комишуваський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІIІ ступенів-дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)" Попаснянської районної ради Луганської області про визнання незаконною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
До Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов заступника керівника Лисичанської місцевої прокуратури Луганської області до Відділу освіти Попаснянської районної державної адміністрації Луганської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Комишуваський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІIІ ступенів-дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)" Попаснянської районної ради Луганської області про визнання незаконною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач послався на те, що правовстановлюючі документи на нерухоме майно (будівлі, споруди, земельну ділянку) Комишуваський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІIІ ступенів-дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)" Попаснянської районної ради Луганської області, яка знаходиться за адресою: 93340, Луганська область, м. Комишуваха, вул. Крамнична, 1 правовстановлюючі документи відсутні. Відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під навчальним закладом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеним нерухомим майном, ризики для нормального функціювання навчального закладу та навчально-виховного процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей. Позивач зазначає, що Відповідачем порушено вимоги Земельного кодексу України та Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
На підставі викладеного, просив суд задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
В судове засідання, призначене на 24.01.2018, прибув представник позивача - прокурор відділу ювенальної юстиції прокуратури Луганської області Фатєєва А.Г., яка підтримала заявлені позовні вимоги, просила задовольнити їх в повному обсязі з підстав зазначених в позовній заяві.
Представник відповідач в судове засідання не прибув, відповідно до частини 11 статті 126 Кодексу адміністративного судочинства України вважається повідомленим належним чином про дату, час і місце судового розгляду справи (арк. спр. 50, 63, 79, 108), про причини неприбуття не повідомив, заперечень проти позову не надав.
Представники третьої особи на стороні відповідача - Комишуваський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІIІ ступенів-дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)" Попаснянської районної ради Луганської області у судове засідання не прибув, повідомлений належним чином про дату, час і місце судового розгляду справи (арк. спр. 51, 64, 77, 110), про причини неприбуття не повідомив, заперечень проти позову не надав.
З огляду на викладене, суд вирішив розглянути адміністративну справу за відсутності представника відповідача та третьої особи.
Ухвалою суду від 23.06.2017 відкрито провадження у справі та призначено до судового розгляду на 12.07.2017 (арк. спр. 1).
Ухвалою суду від 12.07.2017 року провадження у справі було зупинено за клопотанням представника відповідача до 10.10.2017 року для добровільного виконання вимог позивача щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку (а.с.58).
Ухвалою суду від 10.10.2017 поновлено провадження у справі (арк. спр. 65).
Ухвалою суду від 10.10.2017 за клопотанням представника відповідача у зв'язку з необхідністю більш тривалого часу для добровільного виконання вимог позовної заяви, а саме виготовлення проекту землеустрою провадження у справі зупинено до 12.12.2017 (арк. спр. 73).
Ухвалою суду від 12.12.2017 поновлено провадження у справі (арк. спр. 91).
Ухвалою суду від 12.12.2017 за клопотанням представника відповідача у зв'язку з виготовленням проекту землеустрою та підготування необхідної документації для виготовлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку розмішену під навчальним закладом провадження у справі зупинено до 24.01.2018 (арк. спр. 104).
15 грудня 2017 року набрав чинності Закон України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" КАС України викладено в новій редакції.
Відповідно до підпункту 10 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" КАС України справи у судах першої та апеляційної інстанцій, провадження у яких відкрито до набрання чинності цією редакцією Кодексу, розглядаються за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Частиною третьою статті 3 КАС України закріплено, що провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
24.01.2018 року ухвалою суду поновлено провадження у справі (арк. спр. 111).
Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази в сукупності та системно проаналізувавши приписи чинного законодавства, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог з наступних підстав.
Відповідно до частини 1 статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку (частина 1 статті 92 Земельного кодексу України).
Згідно з пунктом "а" частини 2 статті 92 Земельного кодексу України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.
Третя особа - Комишуваський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІIІ ступенів-дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)" Попаснянської районної ради Луганської області, код ЄДРПОУ 38817963, зареєстрований в якості комунальної організації (установа, заклад) 30.08.2016 № 1 372 102 0000 001516 Попаснянською районною радою Луганською області, місцезнаходження: 93300, Луганська область, Попаснянський район, м. Попасна, вул. Леніна, буд. 2 (арк. спр. 112-114).
Лисичанською місцевою прокуратурою було направлено до Головного управління Держгеокадастру у Луганської області запит № 01/60-1158 вих-17 від 22.09.2017 щодо надання інформації стосовно реєстрації в Державному земельному кадастрі земельної ділянки під будівлею та прилеглою територією Міжшкільного навчально-виробничого комбінату, видачі державних актів на право постійного користування на вказану земельну ділянку, до якої категорії відноситься вказана земельна ділянка (арк. спр. 11).
Листом Головного управління Держгеокадастру у Луганської області було надано відповідь на запит позивача, у якому зазначено, що земельні ділянки під навчально-виховними комплексами (ясла-садок), які розташовані на території смт. Комишуваха по вул. Крамнична, 1-а, та по пул. Поштова, 3 правовстановлюючі документи відсутні (арк. срк. 12).
Лисичанською місцевою прокуратурою було направлено начальнику відділу освіти Попаснянської райдержадміністрації запит щодо надання інформації стосовно оформлення права власності на майно Комишуваського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІIІ ступенів-дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)" Попаснянської районної ради Луганської області (арк. спр. 13).
Листом відділу освіти Попаснянської райдержадміністрації було надано відповідь на запит позивача, у якому вказано, що правовстановлюючі документи на земельні ділянки закладів освіти на даний час не оформлені (арк. спр. 15).
22.05.2017 Лисичанська місцева прокуратура направила запит до голови Комишуваської селищної ради про надання інформації щодо форми власності земельної ділянки під Комишуваським навчально-виховним комплексом "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІIІ ступенів-дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)" Попаснянської районної ради Луганської області та оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку (срк. спр. 17).
Комишуваська селищна рада відповіддю повідомила про комунальну форму власності земельної ділянки та про ненадходження звернень щодо оформлення правовстановлюючих документів (арк. спр. 18).
Третя особа - Комишуваським навчально-виховним комплексом "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІIІ ступенів-дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)" Попаснянської районної ради Луганської області, код ЄДРПОУ 38817963, зареєстрований в якості комунальної організації (установа, заклад) 30.08.2016 №13721020000001516 Попаснянською районною радою Луганської області, місцезнаходження: 93340, Луганська область, Попаснянський район, селище міського типу Комишуваха, вулиця Крамнична, будинок 1А (арк. спр. 112-114).
Майно навчально-виховного комплексу є комунальною власністю Комишуваської селищної ради Попаснянського району Луганської області (арк. спр. 119-120).
Відповідно до частини 1 статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (частина 2 статті 116 Земельного кодексу України).
Частиною 1 статті 124 Земельного кодексу України визначено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Відповідно до частини 1 статті 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Згідно з частиною 1 статті 123 Земельного кодексу України, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, у тому числі, у разі формування нової земельної ділянки.
Відповідно до частини 2 цієї ж статті, особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Частиною 1 статті 50 Закону України "Про землеустрій" встановлено, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок.
Відповідно до частини 3 вказаної статті, проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок включають, у тому числі, довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями.
Згідно з частинами 3 та 6 статті 123 Земельного кодексу України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні, а у разі надання такого дозволу - у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та за необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.
Згідно зі статтею 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (стаття 126 Земельного кодексу України).
Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 № 1952-VI з послідуючими змінами (далі - Закон № 1952) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Згідно з частиною 3 статті 3 Закону № 1952 права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Кабінетом Міністрів України 17.10.2012 прийнято розпорядження № 802-р "Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов'язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади", яким зобов'язано центральні органи виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, здійснити протягом 2012 і 2013 років заходи, пов'язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади. Державне агентство земельних ресурсів та його територіальні органи повинні забезпечити проведення землевпорядних робіт і оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади, в установленому законодавством порядку.
Відповідач зобов'язався вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, про що надіслав відповідну заяву.
У частинах 3, 4 статті 112 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у разі повного визнання відповідачем адміністративного позову і прийняття його судом приймається постанова суду про задоволення адміністративного позову. Суд не приймає відмови від адміністративного позову, визнання адміністративного позову і продовжує розгляд адміністративної справи, якщо ці дії позивача або відповідача суперечать закону чи порушують чиї-небудь права, свободи або інтереси.
Підстав для неприйняття визнання адміністративного позову судом не встановлено.
Відповідачем вживалися заходи, спрямовані на належне оформлення правовстановлюючих документів на нерухоме майно (ділянку), однак на час розгляду справи відсутні належні докази, а тому позовні вимоги про визнання незаконною бездіяльності відповідача щодо не оформлення права власності на будівлі споруди Комишуваський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІIІ ступенів-дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)" Попаснянської районної ради Луганської області та права постійного користування земельною ділянкою під будівлями, спорудами вказаного навчального закладу підлягають задоволенню, а тому суд дійшов висновку про необхідність задоволення позовних вимог щодо зобов'язання відповідача вжити заходів щодо оформлення права власності на будівлі, споруди Комишуваський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІIІ ступенів-дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)" Попаснянської районної ради Луганської області та вжити заходи щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою та державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою під будівлями, спорудами Комишуваський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІIІ ступенів-дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)" Попаснянської районної ради Луганської області.
Питання по судовому збору не вирішується оскільки, відповідно до частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України у справах, при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Керуючись статтями 2, 9, 139, 241-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов заступника керівника Лисичанської місцевої прокуратури Луганської області до Відділу освіти Попаснянської районної державної адміністрації Луганської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Комишуваський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІIІ ступенів-дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)" Попаснянської районної ради Луганської області про визнання незаконною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії задовольнити у повному обсязі.
Визнати незаконною бездіяльність Відділу освіти Попаснянської районної державної адміністрації Луганської області щодо неоформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Комишуваського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІIІ ступенів-дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)" Попаснянської районної ради Луганської області та права постійного користування земельною ділянкою під будівлями, спорудами вказаного навчального закладу.
Зобов'язати Відділ освіти Попаснянської районної державної адміністрації Луганської області вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Комишуваського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІIІ ступенів-дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)" Попаснянської районної ради Луганської області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Донецького апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Згідно з частиною 3 статті 243 КАС України рішення складено у повному обсязі 26 січня 2018 року.
Суддя Є.О. Кисельова
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.01.2018 |
Оприлюднено | 29.01.2018 |
Номер документу | 71851776 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
Є.О. Кисельова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні