ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 січня 2018 р.м. ХерсонСправа № 821/1769/17 15 год. 25 хв.
Херсонський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Хом'якової В.В.,
при секретарі: Перебийніс Н.Ю., за участю представника позивача - Миловського Сергія Володимировича, представника відповдіача-2 - Скорозінської О.В., представників третьої особи - Білика В.Є., Крижоновського М.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Таргет-Фіш" до Державного реєстратора Управління державної реєстрації Головного територіального Управління юстиції у Херсонській області Пигиди Андрія Борисовича, Головного територіального управління юстиції у Херсонській області за участю третьої особи на стороні відповідача відкритого акціонерного товариства "Трест "Генічеськагробуд" про скасування рішення,
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Таргет-Фіш" (далі - позивач, ТОВ "Таргет-Фіш") звернулось до суду з адміністративним позовом до державного реєстратора Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції Пигиди Андрія Борисовича, в якому просило скасувати реєстраційні дії державного реєстратора Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Херсонської області Пигиди Андрія Борисовича за № 13611030 від 02.03.2016. Позовні вимоги мотивовані тим, що позивач згідно нотаріально посвідченого договору купівлі-продажу від 24.12.2012 року придбав у ліквідатора Дочірнього підприємства "Пансіонат "Строитель" ВАТ "Трест Генічеськагробуд" в процесі банкрутства нерухоме майно, яке розташоване на земельній ділянці, кадастровий номер 6522186500:11:004:0296, та зареєстрував права власності на майно 30.10.2013 року в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. З отриманих відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно за № 100088761 від 11.10.2017 року позивач дізнався про те, що 02.03.2016 державним реєстратором Управління державної реєстрації Головного територіального Управління юстиції у Херсонській області Пигида Андрієм Борисовичем було здійснено реєстраційні дії № 13611030 за копією державного акту на право постійного користування землею І-ХС № 001868 від 20.09.1995, виданого Генічеською районною державною адміністрацією, та змінено інформацію про власника (користувача) земельною ділянкою з Дочірнього підприємство "Пансіонат Строитель" відкритого акціонерного товариства "Трест Генічеськагробуд" (ЄДРПОУ 31321534) на відкрите акціонерне товариство "Трест "Генічеськагробуд" (ЄДРПОУ 01352965). Позивач вважає, що в порушення вимог ч. 1 ст. 20 Закону "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" замість оригіналу державний реєстратор неправомірно прийняв від заявника копію державного акту на право постійного користування землею І-ХС № 001868 від 20.09.1995, що є порушенням вимог п. 3 ч. 1 ст.24 Закону. На думку позивача, державний реєстратор був зобов'язаний відмовити ВАТ "Трест "Генічеськагробуд" у державній реєстрації права постійного користування земельною ділянкою, оскільки подані заявником документи суперечили відомостям Державного земельного кадастру про земельну ділянку щодо власника земельної ділянки Дочірнє підприємство Пансіонат "Строитель" ВАТ "Трест "Геніческагробуд". В державному акті на право постійного користування землею І-ХС № 001868 20.09.1995 вказано, що земельна ділянка виділена Тресту Генічеськагробуд для пансіонату "Строитель", а не Тресту Генічеськагробуд. Державний реєстратор протиправно провів реєстраційні дії, самовільно замінивши користувача земельної ділянки Дочірнє підприємство Пансіонат "Строитель" ВАТ "Трест "Геніческагробуд" на ВАТ "Трест Геніческагробуд".
Згідно ст. 377 ЦК України до особи, яка набула право власності на будівлю або споруду переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача). Розмір та кадастровий номер земельної ділянки, право на яку переходить у зв'язку з переходом права власності, є істотними умовами договору, який передбачає набуття права власності на ці об'єкти. Позивач вважає, що діями Державного реєстратора порушено його право на отримання спірної земельної ділянки у власність або оренду, оскільки він вважав, що земельна ділянка знаходилась у користуванні ДП "Пансіонат "Строитель", яке збанкрутіло та припинилось як юридична особа ще в 2013 році, нерухоме майно пансіоната було продано позивачу та іншим особам, тому позивачем була направлена заява про дозвіл на виготовлення проекту землеустрою на адресу Херсонської обласної державної адміністрації від 30.03.2017 року, але Херсонська обласна державна адміністрація відмовила позивачу у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою через відсутність згоди землекористувача ВАТ "Трест "Генічеськагробуд". Позивач посилається на п. 6 Перехідних положень Земельного кодексу України, яким встановлено, що громадяни та юридичні особи, які мають у постійному користуванні земельні ділянки, але за цим Кодексом не можуть мати їх на такому праві, повинні до 1 січня 2008 року переоформити у встановленому порядку право власності або право оренди на них. Враховуючи, що ВАТ "Трест "Генічеськагробуд" не належить до жодної з категорій суб'єктів набуття права постійного користування землею (ч. 2. ст. 92 Земельного кодексу), позивач вважає очевидною незаконність дій державного реєстратора з внесення до ЄДР права постійного користування земельною ділянкою за ВАТ "Трест "Генічеськагробуд".
Ухвалою від 22.11.2017 провадження у справі відкрито, залучено в якості 3-ї особи на стороні відповідача без самостійних вимог - ВАТ "Трест "Генічеськагробуд".
06.12.2018 позивач подав заяву про зміну предмету позову шляхом уточнення позову, в якій просить скасувати рішення державного реєстратора Управління державної реєстрації головного територіального Управління юстиції у Херсонській області Пигиди Андрія Борисовича про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 10.03.2016 , індексний номер - 28645911. Заява прийнята судом.
Представник позивача прибув в судове засідання, підтримав позовні вимоги у повному обсязі та просив їх задовольнити.
Державний реєстратор Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції Пигида Андрій Борисович (відповідач-1) в судове засідання не прибув, письмових заперечень проти позову не надав. Головне територіальне управління юстиції у Херсонській області повідомило суд про те, що Пигида А.Б. 16.06.2016 був звільнений з посади Державного реєстратора Управління державної реєстрації ГТУЮ у Херсонській області, станом на 04.12.2017 працює державним реєстратором комунального підприємства "Херсонське бюро технічної інвентаризації" Херсонської обласної ради.
Оскільки Державна реєстраційна служба була ліквідована постановою Кабінету міністрів України від 25.01.2015 № 17, та покладено завдання та функції з реалізації державної політики у сфері питань державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень на Міністерство юстиції, суд залучив до участі в розгляді справи в якості другого відповідача - Головне територіальне управління юстиції у Херсонській області як правонаступника прав та обовязків Державного реєстратора Пигиди А.Б. Відповідач-2 надав письмові заперечення проти позову, в яких вказує, що державного реєстратора Управління державної реєстрації ГТУЮ у Херсонській області Пигиди А.Б. не існує внаслідок припинення з 01.05.2016 надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно територіальними органами юстиції. Представник відповідача-2 прибув в судове засідання, просить відмовити в задоволенні позову.
ВАТ "Трест "Генічеськагробуд" (третя особа на стороні відповідача без самостійних вимог) подало заперечення на позов, в якому зазначив про відсутність у позивача права на звернення до суду з даним позовом, оскільки ТОВ "Таргет-Фіш" не надало суду доказів того, що рішенням державного реєстратора, яке є предметом спору, порушені саме його права, свободи чи інтереси в публічно-правових відносинах, тому що даним рішенням зареєстроване право постійного користування земельною ділянкою за ВАТ "Трест "Генічеськагробуд" , що також підтверджується наказом Міністерства юстиції України від 20.11.2017 № 4398/7 "Про відмову у задоволенні скарги товариства з обмеженою відповідальністю "Тарпгет-Фіш" від 28.09.2017". Мотивом відмови вказано, що скаргу подала особа, яка не підтвердила факт порушення її прав в результаті прийняття оскаржуваних рішень про державну реєстрацію прав. Також третя особа наполягає на тому, що земельна ділянка знаходиться в користуванні треста з 1995 року, а ДП "Пансіонат "Строитель" ніколи не мав окремих прав на ділянку, бо був структурним підрозділом треста. На час звернення ВАТ "Трест "Генічеськагробуд" до державного реєстратора у Державному земельному кадастрі помилково містились відомості про наявність у ДП "Пансіонат "Строитель" ВАТ "Трест "Генічеськагробуд" права власності на земельну ділянку площею 9,7391 га, що підтверджується витягом з ДЗК № НВ-6501630852016 від 04.02.2016 року, проте права власності на земельну ділянку ніколи не існувало не тільки у дочірнього підприємства, а навіть у головного. Дочірнє підприємство "Пансіонат "Строитель" відкритого акціонерного товариства "Трест "Генічеськагробуд" було створено рішенням загальних зборів акціонерів ВАТ "Трест "Генічеськагробуд" від 26 січня 2001 року, відтак державний акт від 20 вересня 1995 року ніяк не може вважатись виданим дочірньому підприємству, якого на той час не існувало. Отже, право постійного користування спірною земельною ділянкою належить ВАТ "Трест "Генічеськагробуд", тому державний реєстратор Пигида А.Б., приймаючи рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 10.03.2016 року, індексний номер 28645911, яким за ВАТ "Трест "Генічеськагробуд" було зареєстроване право постійного користування земельною ділянкою з кадастровим номером 6522186500:11:004:0296, площею 9,7391 га, розташованою за адресою: село Генічеська Гірка Генічеського району Херсонської області (Щасливцевська сільська рада), вулиця Набережна, 32, не допустив порушення закону.
Представники третьої особи прибули в судове засідання, просять відмовити в задоволенні позову.
06.12.2017 провадження у справі було зупинено, оскільки позивачем подана заява про зміну предмету позову, яка була задоволена, а також залучено судом в якості другого відповідача Головне територіальне управління юстиції у Херсонській області.
12.01.2018 суд відмовив ВАТ "Трест "Генічеськагробуд" в задоволенні заяви про залишення позову без розгляду.
12.01.2018 в судовому засіданні було оголошено перерву до 19.01.2018.
19.01.2018 в судовому засіданні ВАТ "Трест "Генічеськагробуд" подало клопотання про закриття провадження у справі, яке суд залишив без задоволення.
19.01.2018 в судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.
Заслухавши наведені в обґрунтування позову доводи представника позивача, а також заперечення представника відповідача, думку представників третьої особи по суті позовних вимог, ознайомившись з письмово викладеними позиціями сторін, дослідивши матеріали справи, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов і заперечення, суд встановив наступне.
Постановою господарського суду Херсонської області від 01.07.2010 у справі № 12/130-Б-06 Дочірнє підприємство "Пансіонат Строитель" відкритого акціонерного товариства "Трест Генічеськагробуд" визнано банкрутом та відкрито щодо нього ліквідаційну процедуру. В процедурі банкрутства позивач, згідно нотаріально посвідченого договору купівлі-продажу, серія та номер 1061 від 24.12.2012, придбав у ліквідатора Дочірнього підприємства "Пансіонат Строитель" відкритого акціонерного товариства "Трест Генічеськагробуд" нерухоме майно, яке розташоване на земельній ділянці кадастровий номер 6522186500:11:004:0296, що підтверджується договором купівлі-продажу від 24.12.2012, та зареєстрував права власності на це майно 30.10.2013 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, що підтверджується відомостями з Реєстру № довідки 98519778 від 26.09.2017.
ДП "Пансіонат "Строитель" ВАТ "Трест "Генічеськагробуд" було припинено як юридична особа ухвалою господарського суду Херсонської області від 29.04.2013 по справі № 12/130-Б-06, державна реєстрація припинення здійснена 21.05.2013, № запису 14871170004000503, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 13.01.2016 за № 1000549916.
02.03.2016 державний реєстратор Пигида А.Б. зареєстрував право державної власності на земельну ділянку, кадастровий номер 6522186500:11:004:0296 за Херсонською обласною державною адміністрацією.
Позивач направив на адресу Херсонської обласної державної адміністрації заяву від 30.03.2017 року про дозвіл на виготовлення проекту землеустрою, оскільки земельна ділянка мала державну форму власності, крім того позивач стверджує, що при придбанні нерухомого майна ліквідатором банкрута було надано для ознайомлення державний акт на право постійного користування землею І-ХС № 001868 та було надано витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, з яких було видно, що законним землекористувачем земельної ділянка з кадастром номером 6522186500:11:004:0296 є дочірнє підприємство "Пансіонат "Строитель" ВАТ "Трест Генічеськагробуд". Херсонська обласна державна адміністрація відмовила позивачу у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою через відсутність згоди землекористувача ВАТ "Трест "Генічеськагробуд".
З отриманих відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно за № 100088761 від 11.10.2017 року позивач дізнався про те, що 02.03.2016 державним реєстратором Управління державної реєстрації Головного територіального Управління юстиції у Херсонській області Пигида Андрієм Борисовичем внесено рішення № 28645911 від 10.03.2016 про реєстрацію права постійного користування земельною ділянкою за відкритим акціонерним товариством "Трест "Генічеськагробуд" (ЄДРПОУ 01352965), рішення прийнято на підставі копії державного акту на право постійного користування землею І-ХС № 001868 від 20.09.1995, виданого Генічеською районною державною адміністрацією.
Позивач не погоджується з правомірністю рішення Державного реєстратора, а тому звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Рішенням, які є предметом даного спору, було вчинено реєстраційну дію. Позовні вимоги ґрунтуються на протиправності рішення державного реєстратора як суб'єкта, наділеного владними функціями приймати рішення про державну реєстрацію прав, у зв'язку з недотриманням ним вимог Закону "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", а саме проведення державної реєстрації припинення права постійного користування земельною ділянкою за відсутності правових підстав. Тобто, у цій справі спір про право відсутній, а дослідженню підлягають виключно владні, управлінські рішення та дії державного реєстратора, який у межах спірних правовідносин діяв як суб'єкт владних повноважень. З огляду на викладене, даний спір підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.
Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд, надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, виходить із наступного.
Спірні відносини між сторонами регулюються положеннями Земельного кодексу України, Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 № 1952-IV (далі - Закон № 1952), Постанови КМУ від 25.12.2015 № 1127 "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Згідно ст. 78 Земельного кодексу України, право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них. Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом (ч.2 ст. 84 Земельного кодексу України).
Згідно ст. 92 Земельного кодексу України, право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
Згідно ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 р. № 1952-IV (далі - Закон № 1952-IV) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Державний реєстр речових прав на нерухоме майно - єдина державна інформаційна система, що містить відомості про права на нерухоме майно, їх обтяження, а також про об'єкти та суб'єктів цих прав.
Речові права та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації встановлені статтею 4 Закону № 1952. Згідно із частиною першою вказаної статті Закону, державній реєстрації прав підлягають, зокрема, право власності та речові права, похідні від права власності, в тому числі право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки.
Частиною 3 ст. 10 Закону № 1952 передбачено, що державний реєстратор: 1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації; 2) перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення; ….5) відкриває та/або закриває розділи в Державному реєстрі прав, вносить до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідні відомості про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів таких прав;…7) виготовляє електронні копії документів, поданих у паперовій формі, та розміщує їх у реєстраційній справі в електронній формі у відповідному розділі Державного реєстру прав (у разі якщо такі копії не були виготовлені під час прийняття документів за заявами у сфері державної реєстрації прав); 8) формує за допомогою Державного реєстру прав документи за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав; 9) формує реєстраційні справи у паперовій формі.
Державний реєстратор самостійно приймає рішення за результатом розгляду заяв про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (ч.1 ст.11 Закону № 1952-IV).
Стаття 18 Закону передбачає, що державна реєстрація прав проводиться в такому порядку:
1) прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв;
2) виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав;
3) встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв;
4) перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень;
5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав);
6) відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів цих прав;
7) формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником;
8) видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.
Перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав, та порядок державної реєстрації прав визначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень. Державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим/отриманим документам.
Згідно Постанови КМУ від 25.12.2015 № 1127 "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", у разі подання заяви про проведення реєстраційних дій у паперовій формі така заява формується, реєструється у базі даних заяв із зазначенням дати і часу реєстрації та скріплюється власним підписом заявника. З оригіналів документів чи відповідно оформлених копій документів у випадку, передбаченому абзацом другим частини першої цієї статті, поданих для проведення реєстраційних дій, виготовляються електронні копії шляхом сканування, що долучаються до заяви, зареєстрованої у Державному реєстрі прав. Реєстрація заяв про державну реєстрацію прав проводиться в порядку черговості їх надходження.
Державна реєстрація прав проводиться на підставі документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачених статтею 27 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та цим Порядком №1127.
В редакції станом на день вчинення дій державним реєстратором, Закон України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" передбачав в якості підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію: 1) подання документів для державної реєстрації прав не в повному обсязі, передбаченому законодавством; 2) неподання заявником чи неотримання державним реєстратором у порядку, визначеному у пункті 3 частини третьої статті 10 цього Закону, інформації про зареєстровані до 1 січня 2013 року речові права на відповідне нерухоме майно, якщо наявність такої інформації є необхідною для державної реєстрації прав. (ч. 1 ст. 23 Закону).
У державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо: 3) подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом; 4) подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження; 5) наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями (п.2,3,5 ч.1 ст.24 Закону № 1952). За наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав. Рішення про відмову в державній реєстрації прав повинно містити вичерпний перелік обставин, що стали підставою для його прийняття (ч.2 ст. 24 Закону № 1952).
Суд розглянув доводи позивача про те, що державний реєстратор повинен був відмовити в державній реєстрації права постійного користування земельною ділянкою за ВАТ "Трест "Генічеськагробуд". Матеріали реєстраційної справи містять докази того, що спочатку державний реєстратор зареєстрував право власності на спірну земельну ділянку за державою в особі Херсонської обласної державної адміністрації. Державному реєстратору були подані документи: архівний витяг з рішенням VI сесії 22 скликання Херсонської обласної ради народних депутатів від 10 жовтня 1995 року № 88 "Про відведення земельних ділянок" про вилучення із земель запасу Щасливцевської сільської ради народних депутатів Генічеського району 20,75 га земель, з них у постійне користування 20,75 га та надано підприємствам, установам та організаціям під розширення об'єктів відпочинку у розмірах згідно з додатком. З пункту 5 додатку до цього рішення вбачається, що до існуючої у постійному користуванні Тресту "Генічеськагробуд" земельної ділянки площею 7,85 га було додано 2,02 га та загальна площа земельної ділянки, наданої Тресту "Генічеськагробуд" склала 9,87 га. Рішенням № 28645298 від 10.03.2016 державний реєстратор провів державну реєстрацію права власності на земельну ділянку, з кадастровим номером 6522186500:11:004:0296, за Херсонською ОДА.
В подальшому, відповідач-1 розглянув заяву ліквідатора ВАТ "Трест "Генічеськагробуд" про реєстрацію за товариством права постійного користування тією ж земельною ділянкою, яка була подана 02.03.2016. До заяви були додані документи, які підтверджують особу заявника та його повноваження, копія державного акта на право постійного користування землею 1-ХС № 001868, виданий тресту Генічеськагробуд для пансіонату "Строитель" на Арабатській стрільці Генічеською районною радою народних депутатів Генічеського району Херсонської області, на копії даного акту є запис "згідно оригіналу", завірений підписом особи, посада якої та її прізвище та ініціали не вказані, та печаткою відділу Держкомзему у Генічеському районі Херсонської області (арк.справи 95-97), Статут ВАТ "Трест "Генічеськагробуд" в редакції 2004 року, з якого вбачається, що товариство є правонаступником державного підприємства "Трест "Генічеськагробуд" (арк. справи 98-105). Також було надано реєстратору витяг з Державного земельного кадастру від 04.02.2016, виданий за заявою ВАТ "Трест "Генічеськагробуд", з якого вбачається, що право власності зареєстровано за Дочірнім підприємством "Пансіонат "Строитель" ВАТ "Трест "Генічеськагробуд" на підставі рішення Херсонської обласної ради від 10.10.1995 № 88 та державного акту від 20.09.1995 № 1-ХС 001868 (арк. справи 71-74).
Державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться на підставі: 8) державного акта на право приватної власності на землю, державного акта на право власності на землю, державного акта на право власності на земельну ділянку або державного акта на право постійного користування землею, виданих до 1 січня 2013 року; 14) інших документів, що відповідно до законодавства підтверджують набуття, зміну або припинення прав на нерухоме майно (п.8,14 ч.1 ст.27 Закону № 1952 в редакції станом на день здійснення державної реєстрації ). А п. 50 Порядку № 1127 передбачено, що для державної реєстрації права власності та інших речових прав на земельну ділянку, реєстрацію яких проведено до 1 січня 2013 р. відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення, у зв'язку із втратою, пошкодженням чи зіпсуванням відповідного державного акта на право власності чи постійного користування земельною ділянкою подаються: 1) копія примірника втраченого, пошкодженого чи зіпсованого державного акта; 2) оголошення про втрату документа у друкованих засобах масової інформації за місцем розташування земельної ділянки, в якому повинні бути зазначені назва документа, його номер і дата видачі, на чиє ім'я виданий, яким органом (крім випадків пошкодження чи зіпсування документа).
Державний реєстратор під час прийняття рішення про проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно зобов'язаний перевірити інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації.
Крім того, суд зазначає, що відповідач, як державний реєстратор, отримав від заявника витяг з Державного земельного кадастру, відомості якого мали іншу інформацію - а саме, що та ж сама земельна ділянка була зареєстрована за іншою юридичною особою - Дочірнім підприємством "Строитель". Суд також приймає до уваги, що державний реєстратор мав право доступу до Державного земельного кадастру в режимі читання, отже, мав можливість перевірити відомості Державного земельного кадастру про земельну ділянку.
Твердження представників 3-ї особи в судовому засіданні про те, що в відомостях Державного земельного кадастру була допущена помилка в особі власника ділянки і державний кадастровий реєстратор її виправив, суд вважає необґрунтованим, оскільки згідно із Законом України "Про Державний земельний кадастр" від 07.07.2011 № 3613-VI ( далі Закон № 3613-VI) та Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051 (далі - Порядок № 1051) державний реєстратор здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей; перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства; формує поземельні книги на земельні ділянки, вносить записи до них, забезпечує зберігання таких книг; здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні; присвоює кадастрові номери земельним ділянкам; надає відомості з Державного земельного кадастру та відмову у їх наданні; здійснює виправлення помилок у Державному земельному кадастрі; передає органам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відомості про земельні ділянки. ( п. 4 ст. 9 Закону № 3613). У разі виявлення фізичною або юридичною особою у витязі, довідці з Державного земельного кадастру, технічної помилки (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущеної органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, заінтересована особа письмово повідомляє про це центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, який перевіряє відповідність відомостей Державного земельного кадастру інформації, що міститься в документах, які стали підставою для внесення цих відомостей. Якщо факт невідповідності підтверджено, орган, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, безоплатно виправляє допущену помилку в день надходження повідомлення та не пізніше наступного дня повідомляє про це заінтересованих осіб. Виправлення технічних помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок наявності технічних помилок у документах, на підставі яких були внесені такі відомості, здійснюється після виправлення помилок у зазначених документах. Виправлення інших помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок помилки у документації із землеустрою, оцінки земель, здійснюється після внесення змін до такої документації. Виправлення помилок у відомостях про земельну ділянку може здійснюватися також на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок у натурі (на місцевості) або матеріалів інвентаризації земель чи рішення суду. Відповідно до пп.6 п.6 Порядку №1051 до повноважень Державного кадастрового реєстратора Держземагентства належить виправлення помилок у Державному земельному кадастрі, допущених у відомостях щодо об'єктів, зазначених у підпункті 1 цього пункту. Процедура виправлення помилок, допущених під час ведення Державного земельного кадастру, наведена у п.п.138-161 Порядку №1051. Отже, суд вважає, що державний реєстратор Пигида А.Б. не мав відповідних повноважень щодо виправлення помилок, які знаходились в Державному земельному кадастру. Разом з тим, ВАТ "Трест "Генічеськагробуд" не позбавлений права звернутися до відповідного органу Держгеокадастру із заявою про виправлення помилки в загальному порядку.
Також державний реєстратор не звернув увагу на неналежним чином завірену копію такого документа, як державний акт на право постійного користування землею, яку додав завник - 3-я особа до своєї заяви про реєстрацію права постійного користування.
Таким чином, враховуючи вищенаведені норми закону та встановлені обставини, суд погоджується з доводами позивача про те, що рішення відповідача-1 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень прийнято з порушенням норм Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", а саме відповідач-1 не мав права реєструвати право постійного користування на підставі поданих документів та не перевіривши інформацію про наявність вже зареєстрованих речових прав на ту ж саму земельну ділянку з метою недопущення одночасного існування подвійної державної реєстрації.
Доводи третьої особи про те, що рішенням державного реєстратора, яке є предметом спору, порушені саме його права, свободи чи інтереси в публічно-правових відносинах, тому що даним рішенням зареєстроване за ВАТ "Трест "Генічеськагробуд" право постійного користування земельною ділянкою, а не права позивача, суд вважає необґрунтованими. Позивач надав суду докази того, що він бажав оформити право оренди або право власності на ділянку, на якій знаходиться нерухоме майно, яке офіційно зареєстроване за позивачем та набуто на законних підставах, для чого звернувся до Херсонської обласної державної адміністрації за наданням дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду під нерухомим майном, яке знаходиться на території с. Генічеська Гірка Щасливцевської сільської ради Генічеського району (за межами населеного пункту). Херсонська ОДА повідомило позивача про те, що в наданому ТОВ "Таргет-Фіш" пакеті документів відсутня згода землекористувача ВАТ "Трест "Генічеськагробуд", а відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав саме на підставі оскаржуваного рішення відповідача-1 було зареєстровано право постійного користування земельною ділянкою за ВАТ "Трест "Генічеськагробуд". Представники позивача стверджують про те, що третя особа такої згоди не надає і на час розгляду спору.
Оцінка судом обставин справи базується на наданих доказах, їх належності та переконливості, в поєднанні з принципами КАС України.
Відповідно до ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Частиною 2 ст. 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача .
Частиною 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
За таких обставин, позовні вимоги підлягають до задоволення, шляхом скасування рішення відповідача-1 від 10.03.2016 № 28645911.
Керуючись ст.ст. 139,143, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
вирішив :
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Таргет-Фіш" задовольнити
Скасувати рішення державного реєстратора Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Херсонської області Пигиди Андрія Борисовича про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 10.03.2016 р., індексний номер - 28645911.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до Одеського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції,який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст рішення виготовлений та підписаний 29 січня 2018 р.
Суддя Хом'якова В.В.
кат. 6.3
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.01.2018 |
Оприлюднено | 29.01.2018 |
Номер документу | 71852938 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні