ВЕРХОВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30.01.2018 Київ К/9901/1145/17 805/3401/16-а
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді - доповідача - Олендера І.Я.,
суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Державної податкової інспекції у м. Краматорську Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області на постанову Донецького окружного адміністративного від 4 липня 2017 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 6 вересня 2017року у справі №805/3401/16-а за позовом Комунального підприємства "Архітектура і кадастр" до Краматорської міської ради до Державної податкової інспекції у м. Краматорську Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області про скасування рішення №000089130/12893/10/05-15-13-04 від 8 вересня 2016 року та податкового повідомлення - рішення №0001051304/12891/10/05-15-13-04 від 8 вересня 2016 року,
В С Т А Н О В И В:
Комунальне підприємство "Архітектура і кадастр" (далі - позивач, КП "Архітектура і кадастр") звернулося до суду з позовом до Краматорської міської ради до Державної податкової інспекції у м. Краматорську Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області (далі - відповідач, контролюючий орган) про скасування рішення №000089130/12893/10/05-15-13-04 від 8 вересня 2016 року про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску, яким застосований штраф у розмірі 14 432,05 грн та нараховано пеню у розмірі 56 289,58 грн за період з 22.05.2014 по 23.03.2016, скасування податкового повідомлення - рішення №0001051304/12891/10/05-15-13-04 від 8 вересня 2016 року, яким позивачу визначено суму грошового зобов'язання податків і зборів у тому числі з податку на доходи фізичних осіб, пені та штрафних санкцій у загальному розмірі 154 800,91 грн, з яких 74 421,69 грн - за податковим зобов'язанням, 67 072,36 грн - за штрафними (фінансовими) санкціями, 13 306,86 грн. - пеня.
В обґрунтування позовних вимог КП "Архітектура і кадастр" зазначило, що контролюючим органом безпідставно прийнято оскаржувані рішення у зв'язку з дією до закінчення антитерористичної операції мораторію на проведення перевірок та застосування штрафних санкцій.
Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 4 липня 2017 року позов КП "Архітектура і кадастр" задоволено частково, скасовано рішення №000089130/12893/10/05-15-13-04 від 8 вересня 2016 року про застосування штрафу у розмірі 56 289,58 грн та пені у розмірі 14 432,05 грн за період з 22.05.2014 по 23.03.2016, в іншій частині позовних вимог відмовлено.
Ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 6 вересня 2017 року апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у м. Краматорську Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області залишено без задоволення, а постанову Донецького окружного адміністративного суду від 4 липня 2017 року - без змін.
Суд першої інстанції в частині задоволених позовних вимог, з рішенням якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що позивач знаходиться на обліку в контролюючому органі, який розташований на території населеного пункту, де проводиться антитерористична операція, отже до позивача не застосовуються штрафні та фінансові санкції, передбачені Законом України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування за невиконання обов'язків платника єдиного внеску, а тому спірне рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску від 8 вересня 2016 року є протиправним.
Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій в частині задоволених позовних вимог, відповідач подав касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм матеріального права, просить скасувати постанову Донецького окружного адміністративного від 4 липня 2017 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 6 вересня 2017року та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог КП "Архітектура і кадастр" в повному обсязі.
Касаційна скарга Державної податкової інспекції у м. Краматорську Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області обґрунтована тим, що Законом України від 24.12.2015 року №911-VIII Про внесення змін до деяких законодавчих актів України внесено зміни до Закону України від 02.09.2014 року №1669-VII Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції , зокрема, вилучено пп. 8 п. 4 ст. 11 Закону України №1669, та відповідно, скасовано пункт 9-4 розділу VIII Прикінцеві та перехідні положення Закону України від 08.07.2010 року №2464-VI Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування , зокрема, щодо звільнення від виконання обов'язків платників єдиного внеску, визначених частиною другою статті 6 Закону №2464-VI, які перебувають на обліку у контролюючих органах, розташованих на території населених пунктів, де проводиться антитерористична операція, а також щодо списання недоїмки, що виникла у таких платників єдиного внеску.
КП "Архітектура і кадастр" відзиву (заперечень) на касаційну скаргу не надало.
Касаційний розгляд справи проведено в попередньому судовому засіданні, відповідно до ст. 343 Кодексу адміністративного судочинства України (у редакції Закону від 3 жовтня 2017 року №2147-VІІІ, що діє з 15 грудня 2017 року).
Так, суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права (частина перша ст. 341 Кодексу адміністративного судочинства України).
Переглянувши судові рішення в межах касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судовими інстанціями фактичних обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду дійшов висновку, що зазначена касаційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступних мотивів.
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено та підтверджено матеріалами справи, що КП "Архітектура і кадастр" знаходиться на податковому обліку в Державній податковій інспекції м.Краматорськ Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області, що підтверджено випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Контролюючим органом 8 вересня 2016 року прийнято рішення №0000891304/12893/10/05-15-13-04 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску, яким на підставі ч. 10 та п. 2 ст. 25 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування до позивача застосовано штраф у розмірі 14 432,05 грн та нараховано пеню у розмірі 56 289,58 грн за період з 22.05.2014 по 23.03.2016.
Відповідно до ч. 10 та ч. 11 ст. 25 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування на суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу, а за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску орган доходів і зборів застосовує до платника єдиного внеску штраф у розмірі 10 відсотків своєчасно не сплачених сум.
Указом Президента України від 14.04.2014 року №405/2014 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України та розпочато проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей.
З метою забезпечення підтримки суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, та осіб, які проживають у зоні проведення антитерористичної операції або переселилися з неї під час її проведення, Верховною Радою України прийнято Закон України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції від 02.09.2014 року №1669-VII, яким, крім іншого, внесені зміни до Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та доповнено його розділ VIII Прикінцеві та перехідні положення п. 9-3, який передбачає, що платники єдиного внеску, визначені статтею 4 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування , які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у ст. 2 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції , де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14.04.2014 року №405/2014, звільняються від виконання своїх обов'язків, визначених ч. 2 ст. 6 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування , на період з 14.04.2014 року до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану.
Підставою для такого звільнення є заява платника єдиного внеску, яка подається ним до органу доходів і зборів за основним місцем обліку або за місцем його тимчасового проживання у довільній формі не пізніше тридцяти календарних днів, наступних за днем закінчення антитерористичної операції.
Відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені цим Законом за невиконання обов'язків платника єдиного внеску в період з 14.04.2014 до закінчення антитерористичної операції, до платників єдиного внеску, зазначених у цьому пункті, не застосовуються.
При цьому, слід зазначити, що з набранням чинності Закону України Про внесення змін до розділу VIII Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування щодо зменшення навантаження на фонд оплати праці від 02.03.2015 року № 219-VIII п. 9-3 Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування визначено вважати п. 9-4.
В подальшому відповідно до Закону України від 24 грудня 2015 року №911-VIII Про внесення змін до деяких законодавчих актів України внесені зміни до Закону України від 02.09.2014 року № 1669-VII Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції , у відповідності до якого пп. 8 п. 4 ст. 11 вказаного Закону виключено.
Водночас, оскільки пп. 8 п. 4 ст. 11 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" було внесено зміни до Розділу VIII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування , а Законом України від 24 грудня 2015 року № 911-VIII Про внесення змін до деяких законодавчих актів України змін до Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування не було внесено, то відповідно спірні правовідносини врегульовано положення п. 9-4 Розділу VIII Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування .
Таким чином, доводи контролюючого органу, щодо скасування п. 9-4 розділу VIII Прикінцеві та перехідні положення Закону України від 08.07.2010 року №2464-VI Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування , у тому числі і щодо не застосування до платників єдиного внеску штрафних та фінансові санкції, передбачених цим Законом, за невиконання обов'язків платника єдиного внеску в період з 14.04.2014 до закінчення антитерористичної операції не заслуговують на увагу, оскільки спростовуються вищезазначеним.
Крім того, з аналізу зазначених норм чинного на момент виникнення спірних правовідносин законодавства вбачається, що підставою для звільнення платників єдиного внеску від відповідальності за невиконання вимог законодавства щодо його (внеску) вчасної сплати, є факт перебування такого платника на території населених пунктів, де проводиться антитерористичної операція.
Розпорядженням від 30 жовтня 2014 року № 1053-р Кабінет Міністрів України Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція затвердив перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція. Згідно з додатком до вказаного Розпорядження до зазначених населених пунктів належить тому числі і м. Краматорськ.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 5 листопада 2014 року № 1079-р зупинено дію розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 року № 1053-р.
Разом з тим, 2 грудня 2015 року Кабінетом Міністрів України прийнято розпорядження № 1275-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України .
Відповідно до пунктів 1, 3 вказаного Розпорядження, затверджено перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, згідно з додатком та визнано такими, що втратили чинність: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 року № 1053 Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція ; Розпорядження Кабінету Міністрів України від 5 листопада 2014 р. № 1079 Про зупинення дії розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 р. № 1053 .
Згідно з додатком до Розпорядження Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2015 року № 1275-р, місто Краматорськ Донецької області віднесено до населених пунктів де здійснювалася антитерористична операція.
Отже, на час виникнення спірних правовідносин, позивач знаходився на території проведення антитерористичної операції.
Колегія суддів також зазначає, сертифікат Торгово-промислової палати України не є обов'язковою підставою для звільнення платників від відповідальності за невиконання вимог законодавства щодо вчасної сплати єдиного внеску, в даному випадку достатньо факту перебування платника податку на території проведення АТО.
Отже, враховуючи вищезазначені норми права та встановлені обставини справи, колегія суддів погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, що положення, передбачені п. 9-4 розділу VIII Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування щодо звільнення від відповідальності, штрафних та фінансових санкцій за невиконання обов'язків, визначених статтею 6 цього Закону, поширюються на позивача як платника єдиного внеску, що знаходиться на території проведення антитерористичної операції, а тому застосування до КП "Архітектура і кадастр" штрафу та пені, згідно оскаржуваного рішення №000089130/12893/10/05-15-13-04 від 8 вересня 2016 року є безпідставним.
Відповідно до п. 1 частини першої ст. 349 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право залишити судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій без змін, а скаргу без задоволення.
Суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій (частина перша ст. 350 Кодексу адміністративного судочинства України).
З огляду на зазначене, враховуючи п. 9-4 розділу VIII Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування , колегія суддів приходить до висновку, що при ухваленні оскаржуваних судових рішень, суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального права, які могли б бути підставою для скасування судових рішень, а тому касаційну скаргу Державної податкової інспекції у м. Краматорську Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області на постанову Донецького окружного адміністративного від 4 липня 2017 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 6 вересня 2017року залишити без задоволення.
Керуючись статтями 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359, пунктом 4 частини першої Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу Державної податкової інспекції у м. Краматорську Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області залишити без задоволення, а постанову Донецького окружного адміністративного від 4 липня 2017 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 6 вересня 2017року у справі № 805/3401/16-а залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Судді І.Я. Олендер
І.А. Гончарова
Р.Ф. Ханова
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 30.01.2018 |
Оприлюднено | 01.02.2018 |
Номер документу | 71911686 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Олендер І.Я.
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні