Постанова
від 17.01.2018 по справі 632/336/17
АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ


Справа № 632/336/17 Головуючий суддя І інстанції Росоха А. В.

Провадження № 22-ц/790/394/18 Суддя доповідач Пилипчук Н.П.

Категорія: Спори, що виникають із договорів страхування

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 січня 2017 року м. Харків

Апеляційний суд Харківської області у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:

головуючого - судді: Пилипчук Н.П.,

суддів: Кругової С.С., Колтунової А.І.

за участю секретаря - Плахотнікової І.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Харкові

цивільну справу № 632/336/17 за позовом Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття в особі Первомайського міськрайонного центру зайнятості до ОСОБА_1, третя особа - Лозівське об'єднане управління Пенсійного фонду України Харківської області про відшкодування шкоди

з апеляційною скаргою Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття в особі Первомайського міськрайонного центру зайнятості

на рішення Первомайського міськрайонного суду Харківської області, ухвалене 25 вересня 2017 року, під головуванням судді Росоха А.В., в залі суду в місті Первомайськ,

В С Т А Н О В И Л А :

У березні 2017 року Фонд загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття в особі Первомайського міськрайонного центру зайнятості звернувся до суду із позовом, в якому просив стягнути зі ОСОБА_1 незаконно отриману допомогу по безробіттю в сумі 15714 грн. 55 коп.

В обґрунтування своїх позовних вимог посилався на те, що 29.04.2016 року він звернувся за сприянням у працевлаштуванні до Первомайського міськрайонного центру зайнятості Харківської області та був зареєстрований як шукаючий роботу з відкриттям персональної картки. Наказом № НТ160429 від 29.04.2016 року йому було надано статус безробітного відповідно до п.1 ст. 43 Закону України Про зайнятість населення , наказом від 06.05.2016 року № НТ160506 призначена допомога по безробіттю з 06.05.2016 по 30.04.2017. Під час реєстрації ОСОБА_1 надав копію трудової книжки, в якій зазначено, що його останнє місце роботи КП Жилсервіс Первомайської міської ради Харківської області з якої він був звільнений 28.04.2016 року за п.1 ст. 36 КЗпП України.

24.10.2016 року постановою Первомайського міськрайонного суду Харківської області було задоволено позовні вимоги ОСОБА_1 до УПФУ в Первомайському районі Харківської області, визнано рішення № 6 від 19.04.2016 року Управління Пенсійного фонду України в Первомайському районі Харківської області щодо відмови йому в призначенні пенсії на пільгових умовах незаконним та скасовано його, зобов'язано УПФУ у Первомайському районі Харківської області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 на підставі п. б ч.1 ст. 13 Закону України Про пенсійне забезпечення з дня звернення за її призначенням - 18.03.2016 року. Рішення набрало чинності.

19.01.2017 року ОСОБА_1 надав центру зайнятості копію вищезазначеної постанови, 20.01.2017 року наказом № НТ170120 він був знятий з обліку у зв'язку з поданням заяви про припинення реєстрації. У зв'язку з вищевикладеним, позивач просив стягнути з відповідача безпідставно виплачену допомогу по безробіттю за період з 06 травня 2016 року по 03 січня 2017 року в сумі 15714 грн. 55 коп.

Рішенням Первомайського міськрайонного суду Харківської області від 25 вересня 2017 року позовні вимоги задоволено частково. Стягнуто зі ОСОБА_1 на користь Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття в особі Первомайського міськрайонного центру зайнятості майнову шкоду у вигляді суми незаконно отриманого матеріального забезпечення і вартості наданих соціальних послуг ОСОБА_1 за період з 30.11.2016 року по 20 січня 2017 року.

Стягнуто зі ОСОБА_1 на користь Держави судовий збір у розмірі 1600,00 грн. В решті позовних вимог відмовлено.

Додатковим рішенням Первомайського міськрайонного суду Харківської області від 07.11.2017 року рішення Первомайського міськрайонного суду Харківської області від 25 вересня 2017 року доповнено наступним: стягнуто з ОСОБА_1 на користь Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття в особі Первомайського міськрайонного центру зайнятості майнову шкоду у вигляді суми незаконно отриманого матеріальног7о забезпечення і вартості наданих соціальних послуг ОСОБА_1 за період з 30.11.2016 року по 20.01.2017 року в сумі 1925,85 грн.

В апеляційній скарзі Фонд загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття в особі Первомайського міськрайонного центру зайнятості просить рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Обґрунтовуючи апеляційну скаргу Фонд загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття в особі Первомайського міськрайонного центру зайнятості вказує на невідповідність висновків суду обставинам справи, неправильне застосування судом норм матеріального та порушення норм процесуального права. Зазначає, що суд правильно дійшов висновку, що відповідно до п. 6 Порядку розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення безробітним , у разі встановлення центром зайнятості належності безробітної особи до категорії зайнятих, така особа знімається з обліку як безробітна та повертає суму незаконно отриманого матеріального забезпечення з моменту виникнення обставини, але при цьому неправильно і не у відповідності до чинного законодавства визначив такий момент виникнення обставин. Рішенням суду від 24.10.2016 року ОСОБА_1 надано право на пенсію за минулий період, а саме: з 18.03.2016 року, тобто саме з цього часу і виникли обставини для повернення коштів ОСОБА_1, адже діючи законодавством забороняється отримувати і виплату по безробіттю і пенсію одночасно.

У відповідності до ч. 1 статті 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Судова колегія, заслухавши доповідь судді, пояснення сторін, що з'явилися, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, вважає, що апеляційна скарга Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття в особі Первомайського міськрайонного центру зайнятості не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що 29.04.2016 року ОСОБА_1 звернувся до Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття в особі Первомайського міськрайонного центру із заявою про надання йому статуса безробітного з виплатою допомоги по безробіттю до вирішення питання про працевлаштування, де вказав, що не зареєстрований як фізична особа-підприємець, не є найманим працівником, не отримує допомогу по догляду за дитиною, не навчається в навчальному закладі, пенсію не отримує, не проходить військову службу, не є засновником організацій, у відношені до яких має майнові права, не є членом особистого селянського господарства.

Згідно витягу з наказів про прийняття рішень по відповідачу наказом від 29.04.2016 року №НТ160429 Первомайський міськрайонний центр зайнятості надав статус безробітного, зареєстрував як такого, що шукає роботу з відкриттям персональної картки, йому також було призначено та розпочато виплату допомоги по безробіттю з 06.05.2016 року по 30.04.2017 року відповідно до п.1, 3, 4 ст.22 та п.1 ст.23 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" та п.2.1 "Порядку надання допомоги по безробіттю, у тому числі одноразової її виплати для організації безробітними підприємницької діяльності".

24 жовтня 2016 року постановою Первомайського міськрайонного суду Харківської області позов ОСОБА_1 до УПФУ в Первомайському районі Харківської області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії задоволено повністю.

30 листопада 2016 року ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду апеляційну скаргу УПФУ в Первомайському районі Харківської області на постанову Первомайського міськрайонного суду Харківської області від 24.10.2016 року по справі № 632/1798/16-а за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Первомайському районі Харківської області про визнання рішення незаконним та скасування його, а також зобов'язання вчинити певні дії - повернуто апелянту.

23.01.2017 року Первомайський міськрайонний центр зайнятості видав наказ № 24 про повернення коштів, виплачених як допомога по безробіттю за період з 06.05.2016 року по 03.01.2017 р. в сумі 15714,55 грн. Даний наказ разом з листом-претензією про повернення коштів був направлений на адресу ОСОБА_1

У подальшому позивач наказом від 20.01.2017 року №НТ170119 припинив виплату допомоги по безробіттю у зв'язку з припиненням реєстрації безробітного відповідно до п.1 ст. 45 Закону України "Про зайнятість населення , п.1 ст. 31 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" та пп. 1,2 п. 37 "Порядку від 20.03.2013 року № 198.

Відповідно до ст.12 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" №1533-ІІІ від 02.03.2000 року функції виконавчої дирекції Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття покладаються на органи державної служби зайнятості, які мають право діяти від імені Фонду.

Відповідно до п.6 ст.10 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" №1533-ІІІ від 02.03.2000 року функції виконавчої дирекції Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття виконує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, та його територіальні органи, що здійснюють свою діяльність відповідно до Закону України "Про зайнятість населення" (5067-17) та цього Закону.

Згідно зі ст. 2 Закону України "Про зайнятість населення" від 01.03.1991 року №803-ХІІ безробітними визнаються працездатні громадяни працездатного віку, які через відсутність роботи не мають заробітку або інших передбачених законодавством доходів і зареєстровані у державній службі зайнятості як такі, що шукають роботу, готові та здатні приступити до підходящої роботи. Безробітними визнаються також інваліди, які не досягли пенсійного віку, не працюють та зареєстровані як такі, що шукають роботу.

Відповідно до ст. 22 "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" право на отримання допомоги по безробіттю мають застраховані особи, визнані у встановленому порядку безробітними, які протягом 12 місяців, що передували початку безробіття, працювали на умовах повного або неповного робочого дня (тижня) не менше 26 календарних тижнів та сплачували страхові внески, мають право на допомогу по безробіттю залежно від страхового стажу. Допомога по безробіттю виплачується з 8 дня після реєстрації застрахованої особи в установленому порядку в державній службі зайнятості. Загальна тривалість виплати допомоги по безробіттю не може перевищувати 360 календарних днів протягом двох років, а для осіб, зазначених у частині другій статті 6 цього Закону, - 180 календарних днів.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з п. 6 ст. 10 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" №1533-111 від 02.03.2000 року функції виконавчої дирекції Фонду виконує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, та його територіальні органи, що здійснюють свою діяльність відповідно до Закону України "Про зайнятість населення" та цього Закону. Керівник центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, входить до складу правління Фонду.

Пунктом 1 ч. 2 ст. 16 вищевказаного Закону передбачено, що кошти Фонду використовуються на виплату забезпечення та надання соціальних послуг, передбачених статтею 7 цього Закону, фінансування заходів, передбачених статтею 7 1 цього Закону.

Згідно з п.п.1.2, 1.3 Порядку надання допомоги по безробіттю, у тому числі одноразової її виплати для організації безробітними підприємницької діяльності, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 20 листопада 2000 р. №307, допомога по безробіттю, у тому числі одноразова її виплата для організації безробітними підприємницької діяльності надається застрахованим та незастрахованим особам, визнаним у встановленому порядку безробітними. Допомога по безробіттю призначається центрами зайнятості, на які покладено функції робочих органів виконавчої дирекції Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, за місцем перебування безробітного на обліку і виплачується в установленому порядку через банківські установи.

Згідно до приписів Порядку розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення безробітним, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України, наказом Державної податкової адміністрації України від 13.02.2009 року № 60/62. розслідування здійснюється шляхом проведення перевірки достовірності даних, які є підставою для надання особі статусу безробітної та виплати їй матеріального забезпечення, що зазначені в документах, поданих особою до державної служби зайнятості під час її реєстрації та протягом періоду її перебування на обліку як безробітної.Перевірка проводиться районними, міськрайонними, міськими та районними у містах центрами зайнятості, на які покладено виконання функцій робочих органів виконавчої дирекції Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, за місцем реєстрації роботодавця як платника внесків на загальнообов'язкове соціальне страхування на випадок безробіття у разі, коли подані застрахованою особою документи дають їй право на одержання допомоги по безробіттю відповідно до частини першої статті 22 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття". Рішення щодо проведення перевірки приймається керівником центру зайнятості.

Відповідно до п.2 Положення про порядок реєстрації, перереєстрації та ведення обліку громадян, які шукають роботу, і безробітних, виплати допомоги по безробіттю, а також умови подання матеріальної допомоги в період професійної підготовки та перепідготовки, яке затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 27.04.1998 року №578 незайняті громадяни, інваліди та пенсіонери, які звертаються до державної служби зайнятості за сприянням у працевлаштуванні, підлягають реєстрації у цій службі. Під час реєстрації кожна особа самостійно або із застосуванням автоматизованої системи за допомогою працівника державної служби зайнятості заповнює картку персонального обліку громадянина, який шукає роботу (безробітного) і особистим підписом підтверджує достовірність внесених до неї даних та ознайомлюється з пам'яткою "Ваші права - Ваші обов'язки". Форма зазначеної картки персонального обліку затверджується Мінпраці.

Відповідно до п.59 Положення про порядок реєстрації, перереєстрації та ведення обліку громадян, які шукають роботу, і безробітних, виплати допомоги по безробіттю, а також умови подання матеріальної допомоги в період професійної підготовки та перепідготовки, яке затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 27.04.1998р. №578 (Далі - Положення №578) громадяни, зареєстровані у встановленому порядку державною службою зайнятості як безробітні, які отримали право на одержання виплати допомоги по безробіттю та виявили бажання займатися підприємницькою діяльністю, мають право на отримання всієї суми допомоги по безробіттю (або неотриманого залишку цієї допомоги) за весь визначений законодавством період її виплати одноразово.

Пунктом 6. "Порядку розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення безробітним" у разі встановлення центром зайнятості відповідно до цього Порядку належності безробітної особи до категорії зайнятих така особа знімається з обліку як безробітна в установленому законодавством порядку та повертає суму незаконно отриманого матеріального забезпечення і вартості наданих соціальних послуг з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати матеріального забезпечення та надання соціальних послуг. Якщо відомості про доходи особи, на підставі яких призначено матеріальне забезпечення, є недостовірними з вини роботодавця, центри зайнятості проводять перерахунок страхових виплат з дня їх призначення. Суми незаконно виплачених коштів повертаються роботодавцем. Виплата коштів, недоотриманих особою внаслідок зниження суми страхових виплат, здійснюється за рахунок коштів Фонду. Якщо відомості про доходи є недостовірними з вини особи, центри зайнятості припиняють відповідні виплати, а суми здійснених виплат з дня їх призначення повертаються особою відповідно до пункту 7 цього Порядку.

Частиною 2 ст. 36 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття передбачено, що застраховані особи, зареєстровані в установленому порядку як безробітні, зобов'язані своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови виплати їм забезпечення та надання соціальних послуг.

Згідно ч. 3 ст. 36 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг застрахованій особі внаслідок умисного невиконання нею своїх обов'язків та зловживання ними стягується з цієї особи відповідно до законодавства України з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати їй забезпечення та надання соціальних послуг.

На думку колегії суддів не грунтуються на законі доводи позивача про наявність підстав для повернення допомоги по безробіттю з 06.05.2016, оскільки судове рішенням від 24.10.2016 року, хоча зобов*язало управління Пенсійного фонду нарахувати та виплатити ОСОБА_1 пенсію з дня звернення за її призначенням - 18.03.2016, між тим, при поданні заяви щодо надання статусу безробітного відповідачем були надані правдиві відомості, що стали підставою для призначення йому допомоги по безробіттю, оскільки на момент подання такої заяви він пенсію не отримував.

Так, за змістом Порядку розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення безробітним, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України, наказом Державної податкової адміністрації України від 13.02.2009 року № 60/62, розслідування передбачає проведення перевірки саме достовірності даних, які є підставою для надання особі статусу безробітної та виплати їй матеріального забезпечення, що зазначені в документах, поданих особою до державної служби зайнятості під час її реєстрації та протягом періоду її перебування на обліку як безробітної.

Не впливають на висновки суду посилання відповідача на ст. 43 п. 1 та на ч. 1 ст. 45 Закону України "Про зайнятість населення", на ст. 31 п. 1 Закону України "Про загальнообов*язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття", оскільки зазначені норми передбачають припинення виплати по безробіттю у разі призначення чи отримання права на призначення пенсії за віком, однак таке право відповідач отримав лише після набрання законної сили рішенням суду, хоча управління Пенсійного фонду і зобов*язано нарахувати та виплатити ОСОБА_1 пенсію за минулий час.

Суд першої інстанцій вірно визначився із характером спірних правовідносин, правильно застосував норми права, які підлягають застосуванню.

Відповідно до ст. 375 ЦПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст.367, 3 68, п.1 ч.1 ст. 3 74, ст. 3 75, 381, 382, 383, 384, 389 ЦПК України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття в особі Первомайського міськрайонного центру зайнятості залишити без задоволення.

Рішення Первомайського міськрайонного суду Харківської області від 25 вересня 2017 року - залишити без змін.

Постанова апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Головуючий - Н.П.Пилипчук

Судді - А.І. Колтунова

С.С. Кругова

СудАпеляційний суд Харківської області
Дата ухвалення рішення17.01.2018
Оприлюднено01.02.2018
Номер документу71924292
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —632/336/17

Ухвала від 11.04.2018

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Стрільчук Віктор Андрійович

Ухвала від 01.02.2018

Цивільне

Апеляційний суд Харківської області

Пилипчук Н. П.

Постанова від 17.01.2018

Цивільне

Апеляційний суд Харківської області

Пилипчук Н. П.

Постанова від 23.01.2018

Цивільне

Апеляційний суд Харківської області

Пилипчук Н. П.

Ухвала від 29.11.2017

Цивільне

Апеляційний суд Харківської області

Пилипчук Н. П.

Ухвала від 27.11.2017

Цивільне

Апеляційний суд Харківської області

Пилипчук Н. П.

Рішення від 07.11.2017

Цивільне

Первомайський міськрайонний суд Харківської області

Росоха А. В.

Ухвала від 23.10.2017

Цивільне

Апеляційний суд Харківської області

Пилипчук Н. П.

Рішення від 25.09.2017

Цивільне

Первомайський міськрайонний суд Харківської області

Росоха А. В.

Ухвала від 10.07.2017

Цивільне

Первомайський міськрайонний суд Харківської області

Росоха А. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні