Рішення
від 29.01.2018 по справі 822/3344/17
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Копія

Справа № 822/3344/17

РІШЕННЯ

іменем України

29 січня 2018 рокум. Хмельницький Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Тарновецького І.І.

за участі:секретаря судового засідання Мазій І.В. представника позивача - ОСОБА_1 розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю "Лендком Симонів" до Ізяславської районної державної адміністрації Хмельницької області , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю "Якуш-Агро", ОСОБА_3 про визнання протиправним та скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом до Ізяславської районної державної адміністрації Хмельницької області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю "Якуш-Агро", ОСОБА_3, в якому просить суд визнати протиправним та скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень державного реєстратора Ізяславської районної державної адміністрації Хмельницької області ОСОБА_4, індексний номер: 32949557 від 15.12.2016 року.

Свої позовні вимоги позивач обґрунтував тим, що ще 23 грудня 2010 року він уклав договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером 6822186900:05:033:0432 з її власником ОСОБА_5. Зазначений договір було зареєстровано у Ізяславському РВ Хмельницької РФ ДП Центр ДЗК 30.12.2010 року за № 041075400240. 27.11.2017 року позивач дізнався, що державним реєстратором Ізяславської районної державної адміністрації Хмельницької області ОСОБА_4 проведено державну реєстрацію цієї самої земельної ділянки з кадастровим номером 6822186900:05:033:0432, на підставі договору оренди № 41 укладеного 17.11.2016 року між ОСОБА_3, яка є спадкоємцем ОСОБА_5, та ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю "Якуш-Агро", про що державним реєстратором прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 32949557 від 15.12.2016 року. Позивач вважає, що внаслідок неправомірних дій посадових осіб органів державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, здійснено подвійну реєстрацію права оренди вказаної земельної ділянки, що порушує його право користування орендованою землею.

Представник позивача в судовому засіданні адміністративний позов підтримав.

Відповідач в судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином. Подав до суду письмові заперечення на позов, в яких посилався на відсутність, станом на час прийняття оскаржуваного рішення, зареєстрованого права оренди на земельну ділянку за кадастровим номером 6822186900:05:033:0432. Тому, відповідач вважає дії щодо державної реєстрації прав та їх обтяжень права оренди земельної ділянки на земельну ділянку за кадастровим номером 6822186900:05:033:0432 на підставі договору оренди землі від 17.11.2016 року № 41, правомірними.

Треті особи в судове засідання не з'явились, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені судом належним чином.

Суд, заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши подані сторонами документи, з'ясувавши всі фактичні обставини, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню, з наступних підстав.

Судом встановлено, що земельна ділянка за кадастровим номером 6822186900:05:033:0432, площею 3,403 га, що знаходиться на території Сошненської сільської ради Ізяславського району Хмельницької області, належить на праві приватної власності ОСОБА_3, про що свідчить свідоцтво про право на спадщину, № 90 видане 29.01.2015 року приватним нотаріусом Ізяславського районного нотаріального округу Хмельницької області ОСОБА_6.

Відповідно до інформаційної довідки №105159314 від 27.11.2017 року з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Державного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта: земельної ділянки за кадастровим номером 6822186900:05:033:0432, державним реєстратором Ізяславської районної державної адміністрації Хмельницької області ОСОБА_4, 15.12.2016 року прийнято рішення за індексним № 32949557 від 15.12.2016 року про державну реєстрацію прав та їх обтяжень права оренди земельної ділянки на земельну ділянку за кадастровим номером 6822186900:05:033:0432 на підставі договору оренди землі № 41 від 17.07.2016 року, укладеного між ОСОБА_3 (Орендодавець) та ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю "Якуш-Агро" (Орендар).

Водночас, матеріали справи свідчать про те, що 23.12.2010 року між ОСОБА_5 (Орендодавець) та ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю "Лендком Симонів" (Орендар) було укладено договір оренди землі, за умовами якого в оренду передається земельна ділянка з кадастровим номером 6822186900:05:033:0432, площею 3,403 га, що знаходиться на території Сошненської сільської ради Ізяславського району Хмельницької області, строком на 10 років.

У даному договорі зазначено, що останній зареєстровано у відділі Ізяславського РВ Хмельницької РФ ДП Центр ДЗК про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 30.12.2010 року № 041075400240.

З витягу з книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі вбачається, що 22.12.2012 відділом Ізяславського РВ Хмельницької РФ ДП Центр ДЗК в даній книзі вчинено запис про реєстрацію вищезазначеного договору оренди земельної ділянки з кадастровим номером 6822186900:05:033:0432.

Спірні правовідносини, що склались між сторонами, регулюються Земельним кодексом України, Законом України "Про оренду землі" (далі - Закон №161-XIV), Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" (далі - Закон №1952-IV в редакції, що була чинною на час спірних правовідносин), Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень і Порядком надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України №703 від 22.06.2011 року (далі - Порядок №703).

Згідно з ч.ч.1, 5 ст.6 Закону №161-XIV орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі. Право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

Відповідно до ст.125 Земельного кодексу України (в редакції, що діяла станом на час виникнення спірних правовідносин) право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Закон №1952-IV регулює відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.

Пунктом 1 ч.1 ст.2 цього Закону визначено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до п.2 ч.1 ст.4 Закону №1952-IV державній реєстрації прав підлягають речові права, похідні від права власності, зокрема, право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки.

Частиною 1 статті 5 наведеного Закону передбачено, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.

Згідно з п.3 ч.1 ст.6 цього Закону організаційну систему державної реєстрації прав становлять, зокрема, державні реєстратори прав на нерухоме майно.

Відповідно до ч.1 ст. 9 Закону №1952-IV до повноважень суб'єктів державної реєстрації прав належить: 1) забезпечення: проведення державної реєстрації прав; ведення Державного реєстру прав; взяття на облік безхазяйного нерухомого майна; формування та ведення реєстраційних справ; 2) здійснення інших повноважень, передбачених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Частиною 3 статті 10 Закону №1952-IV передбачено, що державний реєстратор:

1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації;

2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення;

3) під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних інформаційних систем, документів та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником.

Органи державної влади, підприємства, установи та організації зобов'язані безоплатно протягом трьох робочих днів з моменту отримання запиту надати державному реєстратору запитувану інформацію в паперовій та (за можливості) в електронній формі;

4) під час проведення державної реєстрації прав на земельні ділянки використовує відомості Державного земельного кадастру шляхом безпосереднього доступу до нього у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;

5) відкриває та/або закриває розділи в Державному реєстрі прав, вносить до нього записи про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів таких прав;

6) присвоює за допомогою Державного реєстру прав реєстраційний номер об'єкту нерухомого майна під час проведення державної реєстрації прав;

7) виготовляє електронні копії документів та розміщує їх у реєстраційній справі в електронній формі у відповідному розділі Державного реєстру прав (у разі якщо такі копії не були виготовлені під час прийняття документів за заявами у сфері державної реєстрації прав);

8) формує документи за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав.

Відповідно до ч.1 ст. 18 Закону №1952-IV державна реєстрація прав проводиться в такому порядку: 1) формування та реєстрація заяви в базі даних заяв; 2) прийняття документів, що подаються разом із заявою про державну реєстрацію прав, виготовлення їх електронних копій шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та розміщення їх у Державному реєстрі прав; 3) встановлення черговості розгляду заяв про державну реєстрацію прав, що надійшли на розгляд; 4) перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав, зупинення державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень; 5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав або про відмову в такій реєстрації; 6) відкриття (закриття) розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до Державного реєстру прав відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів цих прав; 7) формування інформації з Державного реєстру прав для подальшого використання заявником; 8) видача документів за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав.

Згідно з ч.4 ст.18 Закону №1952-IV державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.

Таким чином, з аналізу наведених норм вбачається, що державний реєстратор під час проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно зобов'язаний перевірити інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації.

У відповідності до п. 5 ч.1 ст.24 Закону №1952-IV у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями.

Частиною 2 статті 24 Закону №1952-IV передбачено, що за наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав.

Відповідно до ч.3 ст.3 Закону №1952-IV речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов: 1) реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення; 2) на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов'язкової реєстрації.

Доказів скасування державної реєстрації прав та їх обтяжень права оренди земельної ділянки на земельну ділянку за кадастровим номером 6822186900:05:033:0432 на підставі договору оренди від 23.12.2010 року між ОСОБА_5 (Орендодавець) та ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю "Лендком Симонів" (Орендар), як і доказів розірвання зазначеного договору суду не надано.

Враховуючи те, що державна реєстрація договору оренди земельної ділянки за кадастровим номером 6822186900:05:033:0432 від 23.12.2010 року була проведена згідно з законодавством, що діяло на момент виникнення договірних відносин, то право користування позивача даною земельною ділянкою, станом на 15.12.2016 року, було дійсним.

Таким чином, зважаючи на те, що строк дії зазначеного договору оренди від 23.12.2010 року не закінчився, суд дійшов висновку, що в судовому засіданні підтверджено належними доказами, що станом на момент прийняття відповідачем оскаржуваного рішення, земельна ділянка за кадастровим номером 6822186900:05:033:0432 перебувала в оренді у позивача на підставі чинного договору оренди від 23.12.2010 року, який, у встановленому законодавством порядку, зареєстровано в книзі записів реєстрації. Цей факт унеможливлює здійснення державної реєстрації договору оренди землі, укладеного між її власником та ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю "Якуш-Агро" до закінчення строку дії попереднього договору.

Вищевикладене узгоджується з правовою позицією Верховного суду України, викладеною у постанові від 29.09.2015 року по справі № 21-760а15.

Доказів, які б спростовували дані обставини, відповідачем суду не надано.

Також суду не надано доказів того, що державний реєстратор при прийнятті оскаржуваного рішення перевірив інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав на земельну ділянку за кадастровим номером 6822186900:05:033:0432 з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про нездійснення відповідачем покладеного на нього обов'язку, встановленого ч. 3 ст.10 Закону №1952-IV, що свідчить про протиправність оскаржуваного рішення, яке призвело до одночасного існування подвійної державної реєстрації права оренди на земельну ділянку за кадастровим номером 6822186900:05:033:0432, а тому спірне рішення прийнято відповідачем без урахування всіх обставин, що мають значення для його прийняття, не відповідає вимогам ч.2 ст.2 КАС України, та підлягає скасуванню.

Таким чином, позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

На підставі викладеного, здійснені позивачем документально підтверджені витрати на оплату судового збору у сумі 1600 грн. підлягають стягненню за рахунок відповідача.

Керуючись ст.ст.132, 139, 143, 242-246, 255 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю "Лендком Симонів" (вул. Винниченка, 8, каб. 206, м. Тернопіль, 46018, код ЄДРПОУ 36913953) до Ізяславської районної державної адміністрації Хмельницької області (вул. Незалежності, 2, м. Ізяслав, Ізяславський район, Хмельницька область, 30300), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю "Якуш-Агро" (АДРЕСА_1, 30300, код ЄДРПОУ 34271000), ОСОБА_3 (с. Сошне, Ізяславський район, Хмельницька область, 30300, код НОМЕР_1) про визнання протиправним та скасування рішення - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень державного реєстратора Ізяславської районної державної адміністрації Хмельницької області ОСОБА_4, індексний номер: 32949557 від 15.12.2016 року.

Стягнути на користь ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю "Лендком Симонів" (код ЄДРПОУ 36913953) судовий збір у розмірі 1600 грн. (одна тисяча шістсот гривень) 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Ізяславської районної державної адміністрації Хмельницької області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Вінницького апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з його проголошення, а у випадку, якщо в судовому засіданні були проголошені вступна та резолютивна частини рішення суду, - з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 01 лютого 2018 року

Головуючий суддя /підпис/ ОСОБА_7 "Згідно з оригіналом" Суддя ОСОБА_7

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.01.2018
Оприлюднено01.02.2018
Номер документу71934366
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —822/3344/17

Рішення від 29.01.2018

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Тарновецький І.І.

Ухвала від 27.12.2017

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Тарновецький І.І.

Ухвала від 07.12.2017

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Тарновецький І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні