Постанова
від 01.02.2018 по справі 745/919/17
СОСНИЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

справа № 745/919/17

Провадження № 2-а/745/14/2018

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01.02.2018 року Сосницький районний суд Чернігівської області в складі:

головуючої судді - Смаль І.А.,

розглянувши у письмовому провадженні в смт. Сосниця справу за адміністративним позовом заступника керівника Менської місцевої прокуратури в інтересах держави до Хлоп'яницької сільської ради Сосницького району Чернігівській області, третіх осіб без самостійних вимог Хлоп'яницької загальноосвітньої щколи І-ІІІ ступенів Сосницької районної ради Чернігівської області, відділу освіти Сосницької районної державної адміністрації про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся з позовом до Хлоп'яницької сільської ради Сосницького району Чернігівській області про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити дії, просить суд визнати бездіяльність Хлоп'яницької сільської ради Сосницького району Чернігівській області щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами по вул. Довженка, 13, в с. Хлоп'яники Сосницького району Чернігівської області (у яких розташована Хлоп'яницька ЗОШ І-Ш ступенів) протиправною, зобов'язати вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами, які розташовані по вул. Довженка, 13, в с. Хлоп'яники Сосницького району Чернігівської області, що знаходяться на території населеного пункту села Хлоп'яники Сосницького району Чернігівської області. Стягнути з відповідача на користь прокуратури Чернігівської області, (одержувач: прокуратура Чернігівської області, р/р 35215093006008, МФО 820172, код ЄДРПОУ 02910114, банк ДКСУ м. Київ) сплачений судовий збір у розмірі 1600 грн.

Позовні вимоги обгрунтовані тим, що під час вивчення стану додержання земельного законодавства та про освіту Сосницьким відділом Менської місцевої прокуратури встановлено що на території Хлоп'яницької сільської ради розташоване комунальне нерухоме майно (приміщення загальною площею 1963 м. кв.), в якому на даний час функціонує Хлоп'яницька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів. Приміщення Хлоп'яницької ЗОШ І-ІІІ ступенів знаходиться за адресою: вул. Довженка, 13 с. Хлоп'яники, Сосницького району та, згідно інформації Хлоп'яницької сільської ради, перебуває на балансі Хлоп'яницької сільської ради та входить до переліку майна комунальної власності територіальної громади Хлоп'яницької сільської ради. Власником (Хлоп'яницькою сільською радою) передано в оренду відділу освіти Сосницької РДА адміністративні приміщення для розміщення та забезпечення функціонування Хлоп'яницької ЗОШ І-ІІІ ступенів. Згідно інформації Хлоп"яницької сільської ради від 14.11.2017 та відділу освіти Сосницької РДА від 20.10.2017 Хлоп'яницька ЗОШ І-ІІІ ступенів розташована на земельній ділянці загальною площею 1,5 га. Правовстановлюючі документи на дану земельну ділянку відсутні. У документації, що перебуває в Хлоп'яницькій сільській раді, відсутні документи, які б підтверджували факт надання дозволу на виготовлення проектно-технічної документації на земельну ділянку під будівлями Хлоп'яницької ЗОШ І-ІІІ ступенів, кошти на виготовлення правовстановлюючих документів на дану земельну ділянку не виділялися .

Однак, в порушення вимог земельного законодавства та про освіту правовстановлюючі документи на земельну ділянку, на якій розташована Хлоп'яницька ЗОШ І-ІІІ ступенів не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено.

В судове засідання представник Менської місцевої прокуратури Лаєвський В.М. не з"явився, подав заяву про розгляд справи у його відсутності, позовні вимоги підтримує.

Від представника відповідача Хлоп"яницької сільської ради надійшла заява про розгляд справи у його відсутності. Позовні вимоги визнають. Наслідки визнання позову,передбачені ч.4 ст.189 КАС України їм відомі.

Представники третіх осіб без самостійних вимог Хлоп'яницької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Сосницької районної ради Чернігівської області та відділу освіти Сосницької районної державної адміністрації в судове засідання не з"явились, про час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.

Суд дослідивши матеріали справи, вважає за необхідне задовольнити позовні вимоги в зв"язку з визнанням відповідачем позову, яке не суперечить закону та не порушує права, свободи та інтереси інших осіб, відповідно до ст.189 КАС України, з наступних підстав.

Завданням та основними засадами адміністративного судочинства відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Юрисдикція адміністративних судів, відповідно до ч. 1 п.5 ст. 17 КАС України, поширюється на справи за зверненням суб'єкта владних повноважень у випадках, коли право звернення до суду для вирішення публічно-правового спору надано такому суб'єкту законом.

Згідно ч.3 ст.5 КАС України суб'єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Конституцією та законами України.

Підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу (ч. 2 ст. 23 Закону України Про прокуратуру ).

Згідно інвентарних карток, складених Хлоп'яницькою сільською радою, навчальний заклад складається із трьох приміщень та їдальні (а.с.20-23).

У відповідності до п.п. 1.4, 1.5 Статуту Хлоп'яницької ЗОШ І-ІІІ ступенів, затвердженого начальником відділу освіти Сосницької РДА від 04.03.2005, засновником (власником) навчального закладу є Сосницька районна рада. Головною метою - забезпечення реалізації прав громадян на здобуття базової загальної середньої освіти.

Приміщення Хлоп'яницької ЗОШ І-ІІІ перебуває на балансі Хлоп'яницької сільської ради та входить до переліку майна комунальної власності територіальної громади Хлоп'яницької сільської ради (а.с.29). Аналогічну інформацію надано Сосницькою районною радою у листі від 24.11.2017 року у якому зазначено, що приміщення закладів освіти, окрім будівель на території смт. Сосниця, перебувають у власності відповідних сільських рад. (а.с36).

Вказані приміщення сільською радою передано в оренду відділу освіти Сосницької РДА згідно договору оренди нерухомого майна, що належить до спільної власності територіальної громади Хлоп'яницької сільської ради від 05.01.2017. (а.с.24-26).

Так, згідно змісту п.п. 1.1, 1.2 Орендодавець (Хлоп'яницька сільська рада) передає, а орендар (відділ освіти Сосницької РДА) приймає в строкове платне користування нежитлові приміщення в будівлі (будівлю, споруду), що є об'єктом спільної власності територіальних громад с. Хлоп'яники Сосницького району (надалі майно), розташоване за адресою с. Хлоп'яники вул. Довженка, 13 Сосницького району. Майно передається в оренду з метою розміщення школи. Передача Майна в оренду не тягне за собою виникнення в орендаря права власності на це Майно. Майно залишається у спільній власності територіальних громад с. Хлоп'яники Сосницького району, а орендар користується ним протягом всього строку оренди (п.2.2 Договору).Орендна плата за даним договором становить 1 грн. за рік (п. 3.4 договору).

Таким чином, власником (Хлоп'яницькою сільською радою) передано в оренду відділу освіти Сосницької РДА адміністративні приміщення для розміщення та забезпечення функціонування Хлоп'яницької ЗОШ І-ІІІ ступенів.

Згідно довідки Хлоп"яницької сільської ради від 14.11.2017 року адміністративні приміщення Хлоп'яницької ЗОШ перебувають на балансі сільської ради. В документації, яка перебуває на зберіганні в сільській раді, немає документів, що підтверджують факт надання дозволу на виготовлення проектно-технічної документації надане майно та виділення коштів па їх виготовлення , а також про надання дозволу на розробку проектно - технічної документації із землеустрою на земельну ділянку площею 1,5 га, яка знаходиться в користуванні Хлоп'яницької ЗОШ. (а.с.28).

Згідно довідки відділу Держгеокадастру в Сосницькому районі вказана земельна ділянка, що використовується без правовстановлюючих документів, відноситься до категорії житлової та громадської забудови, вартість 1 кв.м. землі на території Хлоп'яницької сільради становить 49,88 грн. (а.с.35)

Відповідно Хлоп'яницька ЗОШ І-ІІІ ст. займає земельну ділянку площею 1,5 га загальною вартістю 748200 грн.

Відповідно до ч. 2 ст. 80 Закону України Про освіту порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

Статтею 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об'єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду.

Зважаючи на вищезазначені норми, земельна ділянка, якою користується Хлоп"яницька загальноосвітня школа 1-3 ступенів, має перебувати у неї на праві постійного користування.

Згідно ст. ст.124,125,126 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Однак, в порушення вимог земельного законодавства правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує школа не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено.

Статтею 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншим законами до їх відання.

Відповідно до пп. 1 п. а ч. 1 ст. 32 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження щодо управління закладами освіти, охорони здоров'я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними, підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.

Статтею 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, а саме: власні: підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, вилучення(викупу), а також надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; та делеговані: здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель; підготовка висновків щодо надання або вилучення в установленому законом порядку земельних ділянок, що проводиться органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування; організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою; здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою тощо.

Згідно п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні зазначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Статтею 12 Земельного кодексу України визначені повноваження сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, до яких віднесено розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності та інші.

Відповідно до ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених Земельним кодексом України або за результатами аукціону.

Статтею 122 Земельного кодексу України визначено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для усіх потреб.

Порядок надання земельних ділянок комунальної власності у користування визначений ст. 123 Земельного кодексу України. У частині першій даної статті зазначено, що надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою. Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу. Земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші обєкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним упункті "а" частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.

Відповідно до ч.1, п."г" ч.2 ст. 92 Земельного кодексу України,право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння та користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній та комунальній власності без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають заклади освіти незалежно від форми власності.

Згідностатті 126 Земельного кодексу України,право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Однак, в порушення вказаних норм законодавства правоправовстановлюючі документи на право постійного користування земельною ділянкою Хлоп"яницькою ЗОШ 1-3 ступенів відсутні, що підтверджується листом Хлоп"яницької сільської ради №71 від 14.11.2017.

Таким чином, Хлоп"яницька сільска рада будучи суб'єктом, який здійснює управління адміністративними приміщеннями школи, відповідає за її матеріально-технічне забезпечення, виконує повноваження у земельній сфері щодо надання земельних ділянок у користування, не виконала покладені на неї законодавством повноваження, не вжила необхідних дій для оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій знаходиться школа, допускаючи протиправну бездіяльність.

Окрім того, відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться школа, створює передумови до зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування шкільного закладу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.

Зважаючи на вищезазначене, суд приходить до висновку про обґрунтованість позову, а відтак про задоволення позовних вимог та визнати бездіяльність Хлоп'яницької сільської ради Сосницького району Чернігівській області щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами по вул. Довженка, 13, в с. Хлоп'яники Сосницького району Чернігівської області (у яких розташована Хлоп'яницька ЗОШ І-Ш ступенів) протиправною, зобов'язати вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами, які розташовані по вул. Довженка, 13, в с. Хлоп'яники Сосницького району Чернігівської області, що знаходяться на території населеного пункту села Хлоп'яники Сосницького району Чернігівської області.

Відповідно до вимог ч.2 ст.139 КАС України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз. За таких обставин витрати позивача по сплаті судового збору стягненню з відповідача не підлягають, в зв"язку з відсутністю витрат на залучення свідків та проведення експертиз.

На підставі вищевикладеного, керуючись ст.80 Закону України Про освіту , ст.ст. 25, 26, 32, 33, 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , ст. ст.12, 92, 116, 122, 123, 124, 125, 126 ЗК України, ст.ст. 139, 189,243-246 суд -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги заступника керівника Менської місцевої прокуратури в інтересах держави до Хлоп'яницької сільської ради Сосницького району Чернігівській області, третіх осіб без самостійних вимог Хлоп'яницької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Сосницької районної ради Чернігівської області, відділу освіти Сосницької районної державної адміністрації про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити дії задовольнити.

Визнати бездіяльність Хлоп'яницької сільської ради Сосницького району Чернігівській області щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами по вул. Довженка, 13, в с. Хлоп'яники Сосницького району Чернігівської області (у яких розташована Хлоп'яницька ЗОШ І-Ш ступенів) протиправною.

Зобов'язати Хлоп'яницьку сільську раду Сосницького району Чернігівській області вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами, які розташовані по вул. Довженка, 13, в с. Хлоп'яники Сосницького району Чернігівської області, що знаходяться на території населеного пункту села Хлоп'яники Сосницького району Чернігівської області.

Рішення суду може бути оскаржено до Київського апеляційного адміністративного суду через Сосницький районний суд протягом 30 днів з дня його проголошення з одночасним надсиланням копії апеляційної скарги до Київського апеляційного адміністративного суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду ,або розгляду справи в порядку письмового провадження,зазначений строк обчислюється з дня складання повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи,якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляцйної скарги рішення,якщо його не скасовано,набирає законної сили після повернення апеляційної скарги,відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Позивач - Менська місцева прокуратура , вул. Чернігівський Шлях 9 м.Мена Чернігівської області, 15600.

Відповідач - Хлоп'яницька сільська рада Сосницького району Чернігівській області , вул.Центральна 20, с.Хлоп"яники Сосницького району Чернігівської області, код ЄДРПОУ 04416370.

Третя особа яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Хлоп'яницька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Сосницької районної ради Чернігівської області, вул.Довженка 13, с.Хлоп"яники Сосницького району Чернігівської області, код ЄДРПОУ 26513346.

Третя особа яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - відділу освіти Сосницької районної державної адміністрації, вул.Хмельницького 28 смт.Ссониця Чернігівської області, код ЄДРПОУ 02147530.

Суддя І.А.Смаль

СудСосницький районний суд Чернігівської області
Дата ухвалення рішення01.02.2018
Оприлюднено04.02.2018
Номер документу71958847
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —745/919/17

Постанова від 01.02.2018

Адміністративне

Сосницький районний суд Чернігівської області

Смаль І. А.

Ухвала від 01.02.2018

Адміністративне

Сосницький районний суд Чернігівської області

Смаль І. А.

Ухвала від 24.01.2018

Адміністративне

Сосницький районний суд Чернігівської області

Смаль І. А.

Ухвала від 03.01.2018

Адміністративне

Сосницький районний суд Чернігівської області

Смаль І. А.

Ухвала від 18.12.2017

Адміністративне

Сосницький районний суд Чернігівської області

Даньков О. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні